Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Laatusarjat televisiossa ja muualla

Yllätyin että koko kausi tuli kerralla, luulin et niitä tiputellaan pikkuhiljaa. No täytyy aktivoida Netflix vkl pitkästä aikaa. Onko muuten ihan 4K HDR kun ei toi mobiili appi näytä mitään infoo ?
 
Dandelionin näyttelijä.. Ei, ei ja ei.

Ja toi Geraltin ja Dandelionin retki tuolla Dol Blathannassa oli ohi vähä liian nopiaa. Ymmärrän toki, että ei siihen voi sarjassa/elokuvassa niin paljon syventyä mutta esim kyseisen tarinan paras osuus jäi kokonaan pois.. Eli se keskustelu siitä "pahulaisesta" ottaako Geralt koko hommaa vastaan, nauroin sille keskustelulle kirjassa ääneen.

Cahirin koko ulkoasu, kypärä ynm vaikuttaa jotenkin typerältä. En tiedä miten tulevissa jaksoissa Cirin pelko Cahiria kohtaan jatkuu mutta jos se jää tuollaiseksi yhdeksi maininnaksi nuotion äärellä niin on vähä turhaa

Ja vaikka Fringilla ei vielä ainakaan suuressa roolissa ole ollut niin silti mua ärsyttää se, että ilman mitään hyvää syytä se on musta

Ihan ok muuten, ei mitään maata järisyttävää muttei mikään huonokaan. En nyt edes odottanutkaan mitään hirveän erikoista.
 
Viimeksi muokattu:
Dandelionin näyttelijä.. Ei, ei ja ei.

Ja toi Geraltin ja Dandelionin retki tuolla Dol Blathannassa oli ohi vähä liian nopiaa. Ymmärrän toki, että ei siihen voi sarjassa/elokuvassa niin paljon syventyä mutta esim kyseisen tarinan paras osuus jäi kokonaan pois.. Eli se keskustelu siitä "pahulaisesta" ottaako Geralt koko hommaa vastaan, nauroin sille keskustelulle kirjassa ääneen.

Cahirin koko ulkoasu, kypärä ynm vaikuttaa jotenkin typerältä. En tiedä miten tulevissa jaksoissa Cirin pelko Cahiria kohtaan jatkuu mutta jos se jää tuollaiseksi yhdeksi maininnaksi nuotion äärellä niin on vähä turhaa

Ja vaikka Fringilla ei vielä ainakaan suuressa roolissa ole ollut niin silti mua ärsyttää se, että ilman mitään hyvää syytä se on musta

Ihan ok muuten, ei mitään maata järisyttävää muttei mikään huonokaan. En nyt edes odottanutkaan mitään hirveän erikoista.
Ekan jakson katsoin itse ja ihan ok.. Ei tullut semmoista fiilistä, että pitää nähdä toinen jakso heti putkeen.. Täytyy illemmalla katsoa pari jaksoa lisää ja mikä sitten on fiilis..
 
Freya Allen on kyllä täydellinen Ciri, kirjoja lukiessa kuvittelin ihan saman näköiseksi. Cavill toimii täydellisesti Geraltina. Ja jopa Chalotra on kovin Yenneferimäinen vaikka olin tosi ennakkoluuloinen aluksi.

Sitten taas Trissin näyttelijä, kuka ikinä onkaan, ei vaan toimi. Ei ole yhtään sellaista Merigoldimaista karisma ja on aika mitäänsanomaton. Samoin Dandelion, tuli ensimmäisenä vaan mieleen joku Green Dayn laulaja.

Edit: En oikein tiedä mitä noista hirviöistä pitäis sanoa, toi Styksi oli ihan hirveen näkönen.. Näytti joltain Underworldin ihmissudelta.
 
Viimeksi muokattu:
Alku oli ihan turha. Olisin ollut paljon tyytyväisempi siihen, että Geralt olisi tullut vain saluunaan pyytämään oltermannia (joka oli suomennettu tässä voudiksi) ja hirviöstä olisi riittänyt pelkkä ruho hevosen päällä. Koko alun taistelu siis *snips* vain pois. Kai sillä sitten todisteltiin että efekteissä löytyy ja rahaa niihin on tai jotain, joskin ei se kauhean hyvältä edes näyttänyt. Turha pätkä, joka vedonnee lähinnä teineihin? Usein on kuitenkin parempi se, mitä ei näe kuin että näytetään liikaa/kaikki.

Lisäksi jaksoon oli pakattu Blavikenin teurastajan osuus. Tuntui aika pieneltä jutulta jos vertaa siihen, kuinka merkittävältä asialta tuo kirjojen kautta tuntui. "Pienempi paha"-ajatus oli kuitenkin vähän isompi pyörittelyn aihe kirjassa kuin tässä, jossa se on enemmänkin vain yksi päivä noiturin elämässä - jota se kyllä sitäkin on kun miettii mitä kaikkea Geraltille tapahtuu.

Ciri vakuutti. Toimii ainakin tämän jakson perusteella vaikka kuvien perusteella en ollut vakuuttunut. Geralt myös ok vaikka häiritsevä mörinäpuhe, josta myös puoliso kommentoi. Melkein jopa nolotti, sillä onhan tuo hieman naurettava. Ei kuitenkaan pilaa katselunautintoa jos muuten homma toimii.

Pari muutakin kohtaa, kuten musta ritari perässä nuolineen, tuntui todella paljon isommalta ja merkityksellisemmältä kirjassa. Nyt tajuan kun sanotaan "kirja oli parempi" sillä eihän tähän formaattiin mitenkään saa sitä samaa kerrottua ja avattua mitä vaikka Ciri tuntee siinä tilanteessa. Kirjoissa on käytännössä hahmon pään sisällä ja tässä vain katsotaan ulkoista tekijää. Onhan se iso ero.

Hyvin saivat kuitenkin ensimmäisessä osassa isoimmat hommat liikkeelle mutta jatkossa toivoisin ehkä vähän rauhallisempaa etenemistä. Tuntui turhan täytetyltä. Erityisesti kun kirjoissa keskitytään ensin vain Geraltiin ja vasta myöhemmin alkaa tulla politiikkaa ja muuta isomman kaavan juttuja mukaan.
Puolisoni arvostelu: en edes nukahtanut jakson aikana! Ei osaa muuten sanoa onko hänelle sopiva ohjelma.
 
Witcher on aika lupaava sarja parin jakson perusteella. Tykkään enemmän seikkailullisista fantasiasarjoista kuin Game of Thronesin kaltaisista pukudraamoista ja toiminta on tuossa hyvin toteutettu. Muuten ongelmana on sama kuin lähes kaikissa kirjoista tehdyissä sarjoissa, eli kerronta on pätkittäistä ja etenee suurin harppauksin kohtauksesta toiseen. Keskitytään lähinnä kirjojen huippukohtiin. Taustatarinasta jää paljon pimentoon, jos ei tunne alkuperäismateriaalia ja juoni voi tuntua sekavalta.

Uskon, ettei taviskatsojat pääse tuohon niin hyvin mukaan kuin GoT:iin ja sarja jää fantasiafanien ja ehkä satunnaisten kauhutoimintasarjojen tjsp. ystävien harrastukseksi, jos yleisö ei ole tässä viime vuosina kehittynyt ymmärtämään paremmin fantasiaa. Täytyy silti toivoa, että katsojamäärät ovat riittäviä, sarja jatkuu ja taso pysyy hyvänä. Teknisesti sarja tuntuu laadukkaalta. Efektejä ei tarvitse hävetä eikä elokuvien tasosta jäädä samalla tavalla kuin useimmiten sarjoissa. Esimerkiksi massataisteluissa taistelee välillä enemmän kuin 10 tyyppiä keskenään ja lavastus näyttää uskottavalta.
 
Huh huh, nautin niin pirusti. Silloin, kun joku asia itselle kolahtaa kunnolla niin hittolainen se tuntuu hyvältä. Oma eka 10 arvosana IMDB:ssä. Ei voi, kun hattua nostaa tälläisestä kokemuksesta.

Witcher oli paljon enemmän mitä itse odotin tai toivoin. Ihan samoja fiiliksiä tuli, kuin pelejä pelatessa tai kirjaa lukiessa.
 
Huh huh, nautin niin pirusti. Silloin, kun joku asia itselle kolahtaa kunnolla niin hittolainen se tuntuu hyvältä. Oma eka 10 arvosana IMDB:ssä. Ei voi, kun hattua nostaa tälläisestä kokemuksesta.

Witcher oli paljon enemmän mitä itse odotin tai toivoin. Ihan samoja fiiliksiä tuli, kuin pelejä pelatessa tai kirjaa lukiessa.
Mulla taas ei oikeen herättänyt mitään erikoista tunnetta. Siis ihan ok, kerran katottava sarja mutta jotenkin vaan tuli sellanen fiilis, että ei saanu sitä samaa tunnetilaa mitä esim kirjat.. Kaikki meni ohi niin nopeasti.
 
Nyt 5 jaksoa katsottuna ja olen tykännyt.. Jotenkin tuntuu, että 8 jakson on kausi on liian lyhyt ja liikaa jotain kohtia jätetty pois.. Tästä olisi suoraan voinut tehdä vaikka 13 jakson kauden, ehkä jopa 20 jaksoa, niin olisi saanut rauhallisesti esitellä hahmoja ja lisätä kohtauksiakin.. Nyt vähän liian kiireellä menee kohtauksesta toiseen.. Näin itse näen tämän..
 
Witcher on aika lupaava sarja parin jakson perusteella. Muuten ongelmana on sama kuin lähes kaikissa kirjoista tehdyissä sarjoissa, eli kerronta on pätkittäistä ja etenee suurin harppauksin kohtauksesta toiseen. Keskitytään lähinnä kirjojen huippukohtiin. Taustatarinasta jää paljon pimentoon, jos ei tunne alkuperäismateriaalia ja juoni voi tuntua sekavalta.
Näistä olen täysin samaa mieltä.

Lisään omalta kohdaltani, että ensimmäisen jakson perusteella taistelu on hienosti toteutettu!

Uskon, ettei taviskatsojat pääse tuohon niin hyvin mukaan kuin GoT:iin ja sarja jää fantasiafanien ja ehkä satunnaisten kauhutoimintasarjojen tjsp. ystävien harrastukseksi, jos yleisö ei ole tässä viime vuosina kehittynyt ymmärtämään paremmin fantasiaa.
Mietin itsekin että kenellä sarja on suunnattu. Tuntuu että ns. faneille, eli varsinkin kirjat lukeneille. Olin jopa vähän pettynyt kuinka paljon asiaa tuli jo ensimmäiseen jaksoon. Itselle ne on kaikki tuttuja kirjoista mutta puoliso, joka ei tiedä noiturista muuta kuin mitä olen kertonut, ei tuntunut pysyvän mukana nimenomaan sen vuoksi, että siellä tuli nimiä, hahmoja, tapahtumapaikkoja ja muita vaikka kuinka paljon.

Rauhallisempi aloitus kirjojen tapaan olisi ollut oma toiveeni. Lähdettäisiin ensin siitä Geraltista ennen kuin on Blavikenit, Nilfgaardit, kohtalot ja muut mukana. Oikeasti, ekassa jaksossa kaikki tämä? Oikein potkittiin homma käyntiin. Toivotaan nyt että tahti tämän potkimisen vuoksi rauhottuisi kun isot pyörät on jo melko hyvin pyörimässä.

Kuvittelin jaksoa katsoessani että mihin itse olisin täysin ummikkona kiinnittänyt huomiota. En ehkä olisi tajunnut kuinka paljon tässä jo nyt on merkittäviä osapuolia ja asioita mukana ja se on minusta nimenomaan jonkinlainen ongelma. Paljon asiaa kerralla. Tietenkin katsojastakin kiinni ja varmasti monelle tuo ei tuota mitään ongelmaa mutta itseäni ainakin asia häiritsi, siis enemmän heidän puolestaan, jotka eivät noituria tunne aiemmin. Itsellenihän tämä on ihan ok tahti kun asiat on tuttuja.
 
Ensimmäiset 3 jaksoa katsottu ja on kerrassaan huikea sarja alun perusteella, Witcherin maailma ja hahmot on muunnettu täydellisesti tv sarjaksi. Jokainen hahmo on mielenkiintoinen ja ilo katsella heidän syntymistään, musiikki ja efektit on upeita eikä tylsiä hetkiä ole. Varsinkin 3 jakson lopun tapahtumat saivat haukkomaan henkeään. Tästä on hyvä jatkaa myöhemmin ja katsotaan miten loput jaksot jaksavat kantaa.

Mainittakoon vielä että olen kirjoista ensimmäisen lukenut joskus ennen Witcher 3 julkaisua, muistikuvat siitä on korkeintaan nolla joten aika sokkona tätä on katsottu. Mutta sarjaa katsoessa alkoi mieli palata kirjojen äärelle ja lukea ne kaikki, toisaalta en tiedä toimiiko sarja niin hyvin jos tapahtumat on tiedossa ennalta koska se asettaa tiettyjä odotusarvoja katsojalle.
 
Tulipa nyt katsottua loppuun.

Vilgefortz voitti Geraltin kaksintaistelussa (kirjoissa) mutta tässä Cahir pieksee Vilgefortz.. Ok.

Ja hieman ärsyttää tuo, että kokoajan hypitään ajasta toiseen. Yhdessä kohtauksessa kerrotaan omaa tarinaa ja seuraavassa hypätään tulevaisuuteen tai menneisyyteen.. Vaikka kirjat ovat tuttuja niin silti todella sekavaa varsinkin kun kirja erottaa tarinat kappaleilla.

En enään tosin ihan kaikkea muista kirjoista mutta esim olin sekaisin jo tossa Cahirin arkissa koska kirjoissa en muista, että tosta Soddenin taistelusta paljoa kerrottiin.. Ja en muista mitään siitä, että Cahir olisi johtanut sitä. Samaan aikaan kun Ciri on siellä maatilalla. Sitten muistin, että tämä on ennemmin kuin Ciri on edes ollut Kaer Moreenissa tai Aretuzassa. En tiedä johtuuko vain omasta muistista vai mistä mutta tuntuu todella sekavalta.
 
Meinasin lopettaa Witcherin katsomisen kahden jakson jälkeen, mutta onneksi en luovuttanut, koska kolmannen jakson jälkeen parani ainakin omasta mielestä.
 
Nyt on The Witcher katsottu ja pidin kyllä kovasti. Aika uskollinen kirjoille. Mutta, tuo kuinka mennään useassa eri aikakaudessa, pompitaan kohtauksesta toiseen, niin jos en olisi lukenut kirjoja ja olisi tietoinen tapahtumista, voisin olla vähän pihalla. 8 jaksoa kyllä liian vähän, nyt vain odotusta jatkolle.
 
Täällä kans saatu päätöksen ja vaikka kirjat ei juuri tuttuja ole niin mitään ongelmia ollut seurata. Omassa ranking listassa nousee aika tasoihin sinne kärkipäähän minne kuuluu GoT, Strargate SG1, Battlestar Galactica. Tässä on potentiaalia nousta niiden ylikin jos loput kaudet hoidetaan kunnialla. Mitä olen ymmärtänyt tämä ensimmäinen kausi kattaa kaksi ensimmäistä kirjaa joita kutsutaan Witcher tarinoiksi. Varsinainen Witcher saaga alkaa vasta 3 kirjasta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on The Witcher katsottu ja pidin kyllä kovasti. Aika uskollinen kirjoille. Mutta, tuo kuinka mennään useassa eri aikakaudessa, pompitaan kohtauksesta toiseen, niin jos en olisi lukenut kirjoja ja olisi tietoinen tapahtumista, voisin olla vähän pihalla. 8 jaksoa kyllä liian vähän, nyt vain odotusta jatkolle.
Tuo aikakausien välillä pomppiminen mua hieman ärsyttää kyllä ja se on yksi asia mitä en voi sietää missään leffassa tai sarjassa. Muuten kyllä ollut ihan katsottava sarja.

Witcheristä mulla ei ole aiempaa kokemusta, kuin peleistä.
 
Ylös Bottom