Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Paljonkohan toi Pleikkari 3 tulee maksamaan ekojen kuukausien aikana? Mä olen jo päättänyt että se on ainoa oikea valinta uudeksi konsolikseni, sillä PS2 osoitti ylivoimaisuutta pelien mielenkiinnossa verrattuna Xboxiin, ja GameCuben peleistä olisin ainoastaan halunnut Monkey Ballit ja nehän tuli nyt yksissä kansissa PS2:lle.

Voin rehellisesti sanoa että grafiikan laatu on yleensä se ja sama. Mua on aina vituttanueet tyypit jotka itkee joka paikassa kuinka mun Pleikkarissa on paska grafiikka ja heidän äksboxilla on paljon parempi ja siin on hei kovalevy! Hahhah nämä idiootit varmasti tappavat itsensä kun muistelevat maaliskuussa että pelasivat sillä paskalla Xboxilla ja se grafiikka näyttää nyt ihan hirveeltä! Ja kun suurin osa näistä äidinnussijoista on kaikenlisäksi sellasia jotka eivät vaan kuuntele ettei mua kiinnosta grafiikka eniten pelissä. Mä olen sisäistänyt sen faktan että grafiikka paranee kokoajan ja pitää vaan pyrkiä nauttimaan peleistä ilman että välittää liikaa grafiikasta. Se on vaan plussaa jos on tyytyväinen ja se lisää hyvänolontunnetta pelatessa, mutta ainainen valitus on turhaa.

Otan kyllä hyvillä mielin vastaan PS3:n koska sen grafiikka tulee olemaan todella hienoa. En yksinkertaisesti vaan jaksa valittaa jos sille sittenkin tulisi vain PS2 grafiikan tasoisia pelejä. Mitä väliä, veisin PS2 mökille ja ostaisin PS3 uusia pelejä varten joita ei muille julkaista ja siitä saa vielä edullisen DVD ja CD soittimen kaupan päälle.

Kello on jotain 23 enkä nyt voi kirjottaa kovin tarkkaa tekstiä vaan tämä oli enemmänkin vuodatus henkilöistä jotka on alkanu palvomaan grafiikkaa. Jotkut ei vaan tajua että se ei ole kaikki kaikessa ja mä yleensä haluaisin antaa tollasille kuuntelemattomille/maailmanomistajille pleksiin kun ne ei vaan tajua. Vielä kun se tuntuu olevan heidän ykköspuheenaihe niin vois niitä vastaväitteitäkin kuunnella...

Hyvä grafiikka kuitenkin tuo aina peliin lisäfiilistä, ja grafiikan hyvyydestä ei ole muutakuin hyötyä. Voisin kuitenkin ihan hyvin pelata PS2:lla vaikka loppuelämäni, tietämättä paremmasta, jos sille vaan julkaistaisiin pelejä tonne 2070-luvulle saakka. Mutta kuten helvetin todennäköistä on niin pelikehitys tyrehtyy viimeistään 2007 (isot pelit ainakin) niin on vaan pakko ostaa toi uusi yksinkertaisesti sen takia että niitä uusia pelejä pääsisi ylipäätään pelaamaan. Uskon kuitenkin että esim. PS2 grafiikka on kuitenkin niin hyvää että sen pelejä kehtaa vielä pelata vuosienkin päästä. Ykkösen kohdalla innostus hiipui suht nopeasti, tosin sen grafiikka olikin liian huonoa, se siis haittasi jopa pelaamista kun pikselit vaan näky joka paikasta. Pelkään että ajattelen PS2:sta samalla tavalla kahden vuoden päästä. Sillon vois lukea tän postin ja samaistua 2005 lokakuun mielipiteeseen ja tajuta että sillonkin esim. Getawayn graffa oli ylihienoa (mielestäni).
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Vol sanoi:
Osaako joku sanoa mitä ihmeellistä SNES:iin siirtyminen toi NES:iin verrattuna? Enemmän tehoja, muistia ja tarkemman grafiikan mutta mitä muuta? SNES:in ensimmäiset pelit olivat pääasiassa NES:in pelien kaltaisia mutta hienompia.
Prosessoritehonlisäys oli itse asiassa tuossa välissä onnettoman pieni, SNES on sillä saralla täysi mopo aikalaisiinsakin verrattuna, grafiikkapiirit hoitivat likaisen työn. Grafiikkakaan ei itse asiassa ollut tarkempaa, vain monivärisempää ja runsaammilla efekteillä. Sen sijaan muistin määrän kasvaminen NESin kahdesta (!) kilotavusta SNESin 128 kilotavuun mahdollisti todella paljon monipuolisemmat ja monimutkaisemmat pelit. Se on varmasti jokaisessa sukupolvenvaihdoksessa se merkittävin yksittäinen parannus pelien kannalta, eli suurempia ja dynaamisempia pelialueita, enemmän dynaamisia elementtejä suuremman muistin myötä. Tosin nyt aletaan olla jo niin suuressa mittakaavassa, että sen suuren sisällön tekeminen maksaa hyvin paljon rahaa kehitystunteina, ja kehityskustannuksien hallitsematonta räjähtämistähän on pelätty.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Gangster75 sanoi:
Paljonkohan toi Pleikkari 3 tulee maksamaan ekojen kuukausien aikana? Mä olen jo päättänyt että se on ainoa oikea valinta uudeksi konsolikseni, sillä PS2 osoitti ylivoimaisuutta pelien mielenkiinnossa verrattuna Xboxiin, ja GameCuben peleistä olisin ainoastaan halunnut Monkey Ballit ja nehän tuli nyt yksissä kansissa PS2:lle.

On muuten aika jännä miten seuraavan sukupolven tilanne katsotaan todella usein nykysukupolven mukaan. Vaikka PS2:lle tulikin tukuittain erityisen kovia pelejä niin ei se silti takaa sitä että PS3:lle tulisi edes murto-osaa tästä määrästä. Pelisarjojen hypyt toisille koneille voivat myös olla arvaamattomia. Perfect Dark Zeroa pelataankin XBox360:lla, vaikka alunperin sitä piti pelata GC:llä ja sitten XBoxilla. Teoriassa on mahdollista että GTA:ta pelataan Revolutionilla ja Mariota PS3:lla. Mario ei varsinkaan ole edes todennäköinen, mutta teoriassa se voisi olla mahdollista. Tässä vaiheessa on vaikea sanoa mille konsolille tulee laajin ja paras pelivalikoima.

Ohjelmoinnin vaikeus voi myös yllättää monet pelintekijät. Johan on tullut luettua uutisia siitä, miten PS3 on liian vaikea ja 360 olisi siksi pelinkehittäjille houkuttelevampi vaihtoehto. Periaatteessa tuotakin voidaan tulkita siten, että kolmannet juhlat katoavat Sonyn helmojen alta. Siinä missä MS ja myös Nintendo panostavat helppoon konsolirautaan niin Sony yrittää tieten tahtoen tehdä siitä mahdollisimman vaikeasti ohjelmoitavaa. Näin pelinkehittäjät eivät voi käyttää samaa koodia värkätessä samaa peliä muille alustoille. Tämä toimii vain, jos PS3 on myydyin konsoli, mutta jos se ei lähdekään edeltäjiensä tapaan käyntiin niin huonosti voi käydä sekä konsolille, että pelivalikoimalle.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

puhveli sanoi:
Veikkaanpa, että noin puolentoista vuoden päästä (jolloin uusi konsolisota vasta kunnolla starttaa, kun toivottavasti kaikki kolme konetta ovat ulkona), saat kyllä kissojen ja koirien kanssa etsiä kaupasta tv:tä joka ei HD-resoja tue. Voisi siis sanoa, että aika pahasti menee tuo prosenttiarvauksesi kuusikkoon. Vai oletko sitä mieltä, että seuraavan kuuden vuoden aikana ei oikeastaan yksikään suomalainen konsolipelaaja osta uutta televisiota?

Tämä ei nyt varsinaisesti ollut osoitettu minulle, mutta:

Jona Asih sanoi:
- - vastustan ehdottoman jyrkästi HDTV-standardia, koska siitä ei ole minulle mitään hyötyä ja koska sen takia tulevan sukupolven konsolit maksavat enemmän rahaa. - -

Minä tuskin olen ainut, joka ajattelee näin, sillä tuskin monikaan kotitalous hommaa uutta telkkaria edes kuuden vuoden välein niin kauan kuin vanha on ehjä ja siinä toimii teksti-TV. Tällöin uuden konsolin graffat näyttävät samantapaiselta "puurolta" nykyisiin koneisiin verrattuna, olipa niissä sitten mitkä hyvänsä HDTV:t taikka muut Pekka Peruspelaajalle ihmeellisiksi kummajaisiksi jäävät superominaisuudet, joista Pekka maksaa lompakkonsa tyhjäksi.


Tahtoo sanoa, että HDTV:stä on hyötyä tasan tarkkaan niille, joilla on (tai tulee lähitulevaisuudessa olemaan) HDTV-laite. Heille HDTV saattaa olla maailman täyttyminen ja yhtä suuri tapaus kuin Jeesuksen toinen (tai kolmas) tuleminen, mutta jos ei HDTV-laitetta omista, niin HDTV-keskustelu ei oikeasti voisi vähempää kiinnostaa. Kannatan vankasti oman ketjun perustamista aiheelle, sillä näyttöpäätekeskustelu ei välttämättä ole täsmälleen yhtä kuin keskustelu uusien konsoleiden hyvistä ja huonoista puolista. Kärjistääkseni asiaa argumentoin, että Sega Megadrivella on nykyistä ja tulevaakin konsolisukupolvea paremmat grafiikat, mikäli käyttää näyttöpäätteenä 50Hz 15" mustavalkoista PAL-televisiota, johon kuvan saa ainoastaan RF-piuhalla. Voimmeko vetää tästä johtopäätöksen, että uusista konsoleista ei ole mihinkään? Tuskin.

Saatan muutta mielipidettäni aiheesta sitten, kunhan HDTV-telkkarit oikeasti ovat yleisessä käytössä ja niitä oikeasti myydään joka ikisessä suomalaisessakin televisiokaupassa. Skeptikon tulee nähdä asia omin silmin ennen kuin hän uskoo, mitä muut sanovat. Nykyisellään HDTV on niin harvojen hupia täälläpäin, ettei kunnolla edes naurata.


[edit:] Eli omasta mielestäni digitaaliset kuva- ja ääniulostulot ynnä muut ovat yleisesti ottaen "ylimääräinen ekstra" konsoliostosta harkitessa, sillä on täysin käyttäjän itsensä laitteistosta kiinni, saako niistä revittyä mitään hyötyä irti. Sen sijaan laitteen sisäiset ominaisuudet, kuten kohonnut muistikapasiteetti, ruudulla maksimissaan kerrallaan liikkuvien pelihahmojen määrä sekä piirtoetäisyys, parantavat jokaikisen pelaajan pelikokemusta huolimatta muusta hänen omistamastaan laitteistosta. Loppujen lopuksi, tarkoituksenamme lienee keskustella pelaamisen eikä peliympäristön muutoksista edelliseen konsolisukupolveen, eikö vain? Sillä mikäli vertaisimme nykyistä ja tulevaa konsolia pitäen peliympäristön muuttumattomana (= perustelkkari, jollaiseen kotikoneet on liitetty aina Commodore 64:stä tähän päivään saakka), me emme edes kävisi tätä keskustelua HDTV:stä. Lienee itsestään selvää, että konsoleiden kehittyessä kehittyy myös oheislaitteisto ja että entistä paremmalla oheislaitteistolla (HDTV, videotykki, 5.1 tai jopa 6.1-kaiuttimet, digitelkkari, mikä vaan muu laite paitsi itse konsoli) saa toistettua entistä parempaa kuvaa ja ääntä? Miksi alleviivata tämä seikka? [/edit]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Jona Asih sanoi:
Saatan muutta mielipidettäni aiheesta sitten, kunhan HDTV-telkkarit oikeasti ovat yleisessä käytössä ja niitä oikeasti myydään joka ikisessä suomalaisessakin televisiokaupassa.


Jeps no niitä myydään nykyään jokaisessa televisiokaupassa!, ja jopa Citymarketeissa.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Hassua miten se helposti unohdetaan että tuo tehojen nousu parantaa grafiikkaa vaikka kuinka monella tavalla, ei pelkästään nosta resoluutiota sinne HD-tasolle. Vaikka teräväpiirtopelit ja -televisiot ovat tervetullut asia, nuo uudet pelit näyttävät hiton paljon nykyisiä paremmilta - oli siinä nenän edessä millainen telkkari tahansa.

Taitaa suurin osa valituksesta johtua vaan siitä että on mukamas paine hankkia uusi ja kallis televisio pelkästään sen takia että on uudet konsolit tuloillaan. No, ei muuten tarvi. Telkkarin saa hankkia ihan milloin itse huvittaa/kykenee, se on vain yksi pieni keino parantaa visuaalista puolta. Eikä todellakaan edes tärkein.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Veikkaan että Jona Asihinkin koneessa pyörii sellainen asia kuin näytönohjain, eikä Jona Asih surffaa nettiä resoluutiolla 640x480. Veikkaan, että Jona Asih syö sanansa aika pikaiseen. HDTV:t tulevat edullisimmaksi koko ajan. Samsungin laadukas kolmekakkonen halpis-HDTV irtoaa siinä päälle tonnilla. Vuoden päästä tuostakin hinnasta saa viilata pois aika kikkareen, ja jouluna 2006 aika moni teknoisi kuolaa niin vakuuttavasti uutta megatelkkua, että joulupukkikin noteeraa.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

En aikaisemmin ollut niin innostunut uudesta konsolisukupolvesta, mutta tällä viikolla olen
viihdyttänyt itseäni töissä katselemalla tuoreita videoita Xb360 peleistä. Ei hemmetti, uusi
sukupolvi ei tosiaankaan ole liian aikainen, minulle kelpaisi uusi xbox jo tänään!

Sinänsä noissa esitellyissä peleissä ei näyttäisi olevan pelimekaanisesti mitään hämmästyttävää,
mutta 'pelkkä' upea visuaalisuus riittä minulle. Vähän jopa leuka loksahteli kun katselin esim.
99 nightsin upeata reaaliaikaista syvyys(epä)terävyysefektiä! Peli itsessään vaikuttaa ehkä vähän
puuduttavalta, mutta 37" HD-plasmani kaipaa juuri tuollaista näytettävää!

Vanhoilla päivillä sitä on tullut ehkä vähän hifistelijäksi grafiikan suhteen, monissa moderneissä
peleissä haetaan fotorealistista tyyliä, näissä tapauksissa vanhahtava graffa ja yksityiskohtien
puute yksinkertaisesti rikkoo immersiota. Taitaapi olla mielikuvitus surkastunut kun ei oma pää
jaksa enää täyttää puuttuvia aukkoja... :rolleyes:

Mutta joo, minä ainakin muistan itseäni jouluna yhdellä kovalla paketilla.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Minä luulisin, että tilanteessa, jossa kaupasta saa vain HD:tä, ollaan ehkä vasta kymmenen vuoden päästä. 10-15% on mielestäni ihan realistinen arvio meikäläisistä HD-kykyisistä kotitalouksista seuraavan konsolisukupolven aikana, eli noin vuoteen 2011 mennessä. Yhdysvalloissa tuon luvun on arvioitu olevan jopa 60-70% samalla aikajänteellä, Japanista en sitten tiedäkään mitään. Ihmettelen todellakin mistä kaikki saavat näin optimistiselta kuulostavia odotuksia HDTV:n eurooppalaisen ja suomalaisen yleistymisen suhteen. Vai olenko minä vain liian pessimistinen? Älkää hermostuko, yritän perustella tylsästi faktoihinkin nojautuen.

Ei, en todellakaan vastusta HD:tä enkä pidä sitä mitenkään huonona asiana, mutta yritän ajatella miten homma toimii muillekin kuin sille samanlaiselle harrastajaryhmälle joka osti täydet 5.1-äänentoistot ja isot televisiot jo lähes 15 vuotta sitten, Laserdiscin valtakaudella, kauan ennen kuin "tavallinen kansalainen" olisi niistä hyötynyt yhtään mitään. Yhdysvalloissahan televisiolähetysten digitalisoitumisen mukana on tuotu HDTV-mahdollisuus, ja sitä on myös melko paljon hyödynnetty. Se tietysti näkyy myös paljon meitä suurempana HD-vastaanotinmääränä, koska niillä jopa tekeekin jotain. Meillä HD on pidetty erillään digi-TV:stä, ja se valitettavasti pukkaa HD-siirtymää pitemmälle tulevaisuuteen.

Se, että tällä hetkellä Suomesta saa HD-televisioita ei tarkoita että kaikki lapselleen (ja itselleen) joululahjaksi Xbox 360:n hankkivat perheenisät pomppisivat innoissaan televisio-ostoksille nyt, tai ensi vuonna, tai edes sitä seuraavana vuonna vain saadakseen peleihin isomman resoluution. Uusi televisio ostetaan kun vanhasta aika jättää, tai kun on oikeaa tarvetta uudelle televisiolle, ei siksi että markkinoille tuli uusi kiva malli värikuorilla ja polyfonisilla kaukosäätimen näppäinpainallusäänillä. Satelliitista ja kaapelista alkaa tulla jonkin verran kepillä jäätä kokeilevaa HDTV-ohjelmaa, mutta ilmassa samaa ei voi edes harkita ennen kuin analogilähetykset loppuvat 2007. DVD on lyönyt niin vahvasti läpi että ei sitä elokuvakokoelmaa lähdetä heti päivittämään. Tämä ei jätä hirveästi syitä päivittää "paremmaksi".

Kauppojen hyllyillä on edelleen runsaasti "vanhanaikaisia" yksinkertaisia 50Hz:n televisioita, vaikka 100Hz:n teknologioiden edut ovat olleet kiistattomia jo 90-luvulta asti, ja litteät näyttöteknologiat ovat tehneet vahvaa maihinnousua. Miksi? Ne myyvät. Hinta. Kaikki eivät näe mitään hinnan arvoista etua 1500 euron televisiossa verrattuna 500 euron televisioon, televisiolle on voinut olla varattuna sama tila iät ajat jostain muualta kuin suoraan seinän vierestä, jolloin edes litteämmästä koosta ei välttämättä saa konkreettista hyötyä. Pitää siis odottaa, että HD alkaa olla kaikissa jopa kolmensadan euron perustelevisioissakin.

Suomessa myydyistä televisioista on valtaosa ollut laajakuvamalleja jo monta vuotta, mutta laajakuvatelevisio löytyy vasta vajaasta kolmanneksesta kotitalouksia. Laajakuvatelevisioiden markkinoita on ajanut vahvasti DVD ja digi-TV, eivät ne ole yleistyneet vain siksi että niitä on, vaikka tietysti osansa silläkin että parempia vastaanottimia ei ole vuosiin saanut enää muussa muodossa. Digi-TV otettiin käyttöön Suomessa hieman yli neljä vuotta sitten, ja nyt sopiva vastaanotin tai digiboksi löytyy vasta melko tarkasti kolmanneksesta kotitalouksista, vaikka sellainen on pakko hankkia vielä kahden vuoden sisään ja investointi on merkittävästi televisiota pienempi.

Tällä hetkellä Yhdysvalloissa myydyistä televisioista vain alle puolet on HD-kykyisiä.

Televisioiden käyttöaika on varmasti pitkälle toistakymmentä vuotta (ainakin toivottavasti, ellei kalliin elektroniikan kestävyys oikeasti ole mennyt aivan surkeaksi 90-luvun aikana), joten televisiokannan vaihtuvuus ei ole erityisen suurta. Suomessa on käytössä kolmisen miljoonaa televisiota ja uusia ostetaan vain noin 200-300k vuodessa (nyt murroksen aikaan ollaan 200k:n korvilla, 90-luvun lopussa osteltiin vielä 300k), eli televisiokannan voisi karkeasti arvioida vaihtuvan kokonaisuudessaan ehkä 10-15 vuodessa, osan vanhoista vastaanottimista kuitenkin jäädessä käyttöön kakkos- tai kolmostöllöttimeksi. Vaikka tällä sekunnilla aivan kaikki Suomessa myytävät televisiot muuttuisivat HD-kykyisiksi *naps* menisi vähintään 4-5 vuotta että niitä löytyisi edes puolesta kotitalouksista.

Tietysti voi olettaa, että konsolinomistajilta HD-televisio löytyy hieman suuremmalta osalta kuin keskimääräiseltä kansalta, mutta ei sillä varmasti edes kaksinkertaista prosentteja. Kuitenkin viimeiset kymmenen vuotta on puhuttu siitä, miten erityisesti konsolipelaaminen on muuttunut koko ajan mainstreamimmäksi ja katu-uskottavammaksi. Enää ei tarvitse olla nörtti kehdatakseen myöntää pelaavansa pleikkarilla, konsoleita löytyy yhä enemmän aivan keskivertoihmisten kodeista. Näiltä foorumeilta löytyy sitten aivan varmasti vielä keskimääräistä konsolinomistajaakin suurempi osuus HD:n early adoptereita, täällä osataan ottaa harrastukset vakavasti.

Korostan vielä: En vastusta HD:ta eikä minua haittaisi jos kaupasta saisi halpoja HD-televisioita, kaikilla olisi sellainen ja televisio-ohjelmat tulisivat HD:nä. Uudet pelit varmasti näyttävät komeilta HD:nä niille joilla on sopiva näyttö. Tulevaisuus on HD:n. HD-tuki ei ole keneltäkään pois vaikka sitä ei saisi hyödynnettyäkään. En vain näe realistisena HD:n pitämistä uuden sukupolven merkittävimpänä uutuutena. Ei sitä kovin moni käytä, mutta kiva niille jotka käyttävät. Aika ei ole vielä kypsä massoille. Ei sitä voi pitää tärkeimpänä porkkanana kuin hyvin pienelle ja innostuneelle harrastajakunnalle. Se ei ole meillä mikään myyntiargumentti, jos vain joka kymmenes laitteen hankkiva edes aikoo sitä hyödyntää. Niin pieni osuus melkein hukkuu pyöristysvirheisiin myyntilukuja ja rahoja laskiessa. Amerikassa asia onkin aivan eri konsolipolven elinkaaren ehtoopuolella, nyt alkuvaiheessa tilanne ei sielläkään ole kovin kummoinen.

Jos vuonna 2010, kun PS4:n hypetys varmasti on kovassa käynnissä, edes neljäsosasta suomalaisia kotitalouksia löytyy HD-kykyinen televisio olen todella yllättynyt. Silloinhan on jo menty melkoisesti tuossa aluksi esittämäni arvion yli.

Ugh, olen puhunut. Eri mieltä saa olla. Katsotaan viiden vuoden päästä miten väärässä olin.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

sph sanoi:
Jos vuonna 2010, kun PS4:n hypetys varmasti on kovassa käynnissä, edes neljäsosasta suomalaisia kotitalouksia löytyy HD-kykyinen televisio olen todella yllättynyt. Silloinhan on jo menty melkoisesti tuossa aluksi esittämäni arvion yli.

Olet näköjään tehnyt paljon laskelmia ja ottanut asioista selvää, postissasi oli paljon asiaa, ja perustelit kantasi perusteellisesti. Silti laskepa vielä, että kuinka monessa taloudessa noita konsoleita tulee olemaan, montas kappaletta esim PS2 on suomessa myynyt?, ei sitäkään löydy loppujen lopuksi kovinkaan monesta taloudesta, uskaltaisin väittää, että HDTV:n ostajat ja pelikonsoleiden ostajat ovat pitkälle samaa porukkaa, Ja koska pelikonsoleita ei löydy prosentuaalisesti kovinkaan monesta taloudesta, ei myöskään hdtv:tä tarvitse löytyä kovinkaan monesta taloudesta, moni kuka pelaa, tulee omistamaan myös hdtv:n ainakin täysi-ikäisistä.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Dr Evil sanoi:
Silti laskepa vielä, että kuinka monessa taloudessa noita konsoleita tulee olemaan, montas kappaletta esim PS2 on suomessa myynyt?, ei sitäkään löydy loppujen lopuksi kovinkaan monesta taloudesta
PS2 on myynyt Suomessa hieman yli 300k, eli sellainen löytyy noin 15%:sta kotitalouksia.

uskaltaisin väittää, että HDTV:n ostajat ja pelikonsoleiden ostajat ovat pitkälle samaa porukkaa
Taisinpa sivuta hieman tätäkin. Konsolien ja HDTV:iden ostajien ryhmien leikkaus varmasti on pelkkää tilastollista keskiarvoa suurempi, mutta ei mitenkään valtava, ja on melkoisen rohkeaa lähteä arvailemaan että edes puolet konsolin ostajista ostaisi muutaman vuoden sisään myös HD-television. Se televisio on kuitenkin rahallisestikin kymmenkertainen investointi konsoliin nähden.

HDTV:n ostajat ovat varmasti keskimääräistä enemmän pelikonsolien ostajia, eikä vähiten siksi että konsoleista alkaa saada HD-kuvaa, mutta sama ei toimi toiseen suuntaan, eli pelikonsolin ostaminen ei tarkoita yhtä varmasti HDTV:n ostamista, koska hyöty todellakin on vielä hyvin rajallinen. Kuten totesin, pelaamisesta on tullut paljon mainstreamimpaa. Totesin myös, että konsolinomistajien keskuudessa HDTV-penetraatio on varmasti koko kansaa suurempi, mutta ei sielläkään missään leijonanosissa olla vielä pitkään aikaan.

Ja koska pelikonsoleita ei löydy prosentuaalisesti kovinkaan monesta taloudesta, ei myöskään hdtv:tä tarvitse löytyä kovinkaan monesta taloudesta, moni kuka pelaa, tulee omistamaan myös hdtv:n ainakin täysi-ikäisistä.
Kyllä niitä HD:itä todellakin tulee koteihin, mutta aika hissukseen, eikä laajemmissa määrin ennen kuin valtaosa kauppojen kelpohintaisista valikoimista alkaa sellaista olla. Esimerkiksi minulla ei ole mitään kiirettä ostaa HDTV:tä, vaikka olen selvästi harrastaja, aion ostaa ainakin kaksi seuraavan sukupolven konsoleista, ja maksukykynikin riittäisi. Nykyinen televisioni on vain viisi vuotta vanha ja toimii moitteettomasti, ja odotan sen toimivan vielä ainakin toiset viisi vuotta.

Itse asiassa voisin pitää aivan realistisena sitä, että vaikka tuolloin 2011 HDTV löytyisi vain noin 10-15%:lta kotitalouksista olisi konsolinomistajilla vastaava luku jopa 25%. Ja kuten jo monta kertaa todettu, Yhdysvalloissa HDTV on vuositolkulla meitä edellä, joten siellä konsolien HD-tuki on jo paljon merkittävämpi juttu muutaman vuoden päästä. Meidän tilanteemme valitettavasti on ankeampi.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

sph sanoi:
on melkoisen rohkeaa lähteä arvailemaan että edes puolet konsolin ostajista ostaisi muutaman vuoden sisään myös HD-television. Se televisio on kuitenkin rahallisestikin kymmenkertainen investointi konsoliin nähden.

No pikaisesti vilkaisin Verkkokaupan sivuja ja sieltä löytyi 699e maksava 1280x720 pystyvä 27" lcd-televisio, joten ollaan aika kaukana 10x hinnasta jo tänään, uskoisin, että esim. kahden vuoden päästä noita saa vielä halvemmalla. Vaikea tässä nyt kuitenkaan ennustaa mitään prosentteja, että kuinka monta ihmistä 2-3 vuoden päästä pelaa Boxilla tai PS3:lla hdtv:llä, mutta kyllä niitä monessa kodissa tulee olemaan.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Konsolipelaajat ovat vielä suhteellisen nuorta porukkaa, joista osa ostaa seuraavina vuosina vasta oman kodin ensimmäistä televisiota ja silloin on varmasti HD-valmius mielessä.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Taitaa kuitenkin olla niin, että kun pikkupiltti saa konsolin joululahjaksi niin piltin konsoli kytketään mummolta ilmaiseksi saatuun vanhaan televisioon. Siinä on HDTV-tuki aika kaukana. :D Toisin sanoen, varmaan reilusti suurin osa perheistä pyhittää konsolin paikaksi perheen kakkostelkkarin. Kuinka monella kakkostelkkarikin on HDTV?

Ja jos konsoli kytketäänkin ykköstelkkariin niin siinä ei peliaikaa kovin paljon heru --> piltti vinkuu ja hänelle haetaan se mummon vanha telkkari.

edit:
Niin hehee massoille taitaa riittää huimaksi graafiseksi elämyksesi jo peruskaapelin vaihto RGB-kaapeliin. :p
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Smirre sanoi:
Taitaa kuitenkin olla niin, että kun pikkupiltti saa konsolin joululahjaksi niin piltin konsoli kytketään mummolta ilmaiseksi saatuun vanhaan televisioon.

Niin, ja todennäköisesti konsoli on se halvin joka kaupasta lähtee. Uuteen sukupolveen siirryttäessä pahimmassa asemassa ovat pienten pelinkehittäjien ohella myös alaikäiset, joiden pitää perustella vanhemmilleen miksi pitäisi ostaa kallis konsoli vaikka vanhakaan ei ole mennyt rikki tai halpahallista saa puolet edullisemman, jolla voi myös pelata.

Uskoisin, että uuteen sukupolveen siirtyjistä kuitenkin merkittävä osa on muuttanut tai muuttamassa pois lapsuudenkodistaan, jolloin mummon telkkari ei välttämättä ole se houkuttelevin vaihtoehto vaikkapa solukämppää lämmittämään.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Laskeudun näin yön kuumuudessa kadunmiehen tasolle ja ihmettelen mistä HDTV:stä täällä puhutaan. Kadunmiehet ympärilläni kyselevät samaa:). Nykyään pitäisi olla kotiteatteri, digivalmius ja nyt vielä jokin HDTV. Ei näissä pysy viihde-elektroniikkaa vain vähän seuraava yhtään mukana. Jotta tällaista, sanotaan lisäpalvelua, saataisiin myytyä kansalle, niin kansan olisi hyvä tietää mitä sen pitäisi ostaa.

Jos se parantaa pelien kuvanlaatua, niin tietenkin pelaajien keskuudessa voisi kuvitella kiinnostusta löytyvän. Kuinka moni pelaaja Suomessa kuitenkaan päättää itse kodin television ostamisesta (alaikäiset), sillä vanhemmat varmasti ostavat sen perus ok television, jonka hinta on sopiva. Jos myyjä sanoo, että satasen panette lisää, niin lähtee tällainen HDTV-malli, niin kyllä siinä satanen tuntuu monessa perheessa isolta potilta. Opiskelijalle kesäduunirahojen ykköskohde voi olla jokin uusi räjähtävä tekniikan saavutus, mutta perheissä sataselle keksitään varmaan jotain muutakin tekemistä.

Kaupan hyllyjen antimista täytyy olla suurin osa ellei kaikki olla laatua X, jotta varmuudella mikään lyö läpi. Lisä on eri asia kuin vakio. Tietty nämä Digi-TV:t ja niiden tuleminen, siinä voisi olla hyvä sauma lyödä jotain muutakin innovaatiota läpi - vai onko tämä jo niissä muutenkin?

Pahoittelen, jos jokin asia ei teknisessä mielessä mennyt nappiin. Anyway, hyvä jos pelit saadaan näyttämään terävemmiltä, kyllä mä tuollaisen ostan seuraavaksi.:)
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Smirre sanoi:
Taitaa kuitenkin olla niin, että kun pikkupiltti saa konsolin joululahjaksi niin piltin konsoli kytketään mummolta ilmaiseksi saatuun vanhaan televisioon. Siinä on HDTV-tuki aika kaukana. :D Toisin sanoen, varmaan reilusti suurin osa perheistä pyhittää konsolin paikaksi perheen kakkostelkkarin. Kuinka monella kakkostelkkarikin on HDTV?

Ja jos konsoli kytketäänkin ykköstelkkariin niin siinä ei peliaikaa kovin paljon heru --> piltti vinkuu ja hänelle haetaan se mummon vanha telkkari.

edit:
Niin hehee massoille taitaa riittää huimaksi graafiseksi elämyksesi jo peruskaapelin vaihto RGB-kaapeliin. :p

En ymmärrä miksi aina toitotetaan noista pikkupilteistä, he eivät ole se ryhmä joka peleihin eniten rahaa laittaa kiinni, sisältää heidän isukkinsa, joten heidän tekemisensä eivät ole kokonaisuuden kannalta tärkein asia, kyllä minä tiedän, että kovinkaan moni isä ei osta 9v pikkuterolle hdtv:tä.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Dr Evil sanoi:
En ymmärrä miksi aina toitotetaan noista pikkupilteistä, he eivät ole se ryhmä joka peleihin eniten rahaa laittaa kiinni, sisältää heidän isukkinsa, joten heidän tekemisensä eivät ole kokonaisuuden kannalta tärkein asia, kyllä minä tiedän, että kovinkaan moni isä ei osta 9v pikkuterolle hdtv:tä.

Useaan kertaan ovat maininneet kohderyhmäkseen nuoret aikuiset. He kuluttavat eniten rahaa viihde-elektroniikkaan ja peleihin. HDTV-tuki vauhdittaa laitemyyntiä televisio puolella mikä tuskin häiritsee Sonyä joka niitä itsekin valmistaa. Muualla ovat meitä eurooppalaisia pidemmällä tämän uuden televisio-tekniikan kanssa. Muutenkin ala on myllerrysten keskellä digi-tv:n korvatessa analogisen tekniikan. Siihen sopii paremmin kuin hyvin resoluution ratkaiseva parantaminen tasolle jossa se kelpaa jo vaikka kodin päänäytöksi myös tietokoneelle. Äänipuoleen on satsattu jo pitkään kotiteatteri-ympäristössä, nyt viimein kohentuu se tärkein eli kuva. Tämän joulun isojen poikien hittituote, HD-TV ;-)
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Dr Evil sanoi:
En ymmärrä miksi aina toitotetaan noista pikkupilteistä, he eivät ole se ryhmä joka peleihin eniten rahaa laittaa kiinni, sisältää heidän isukkinsa, joten heidän tekemisensä eivät ole kokonaisuuden kannalta tärkein asia, kyllä minä tiedän, että kovinkaan moni isä ei osta 9v pikkuterolle hdtv:tä.

Lapset ja alaikäiset nyt vaan on suuri osa pelaavaa asiakaskuntaa, ei sille mitään mahda. En minä tiedä mikä on suomen ikäjakauma pelaamisessa. Tuskin se kuitenkaan on luokkaa 90% aikuisia 10% lapsia niinkuin annat melkein ymmärtää. Kai noita PS2 konsoleita on mennyt parille alaikäisellekin. Ja aika erikoinen heitto sinulta, jos alaikäisten asema pelialan nousussa ja rahavirroissa on merkityksetön.

Itse asiassa lapset ym. alaikäiset ostelevat suht paljon pelejä yleensäkin ja täyteen hintaan. Uusi NHL on saatava heti kun se tulee kauppoihin. Voin arvata mikä itku ja hampaidenkiristely oli jos ei GTA irronnut ennen luokkakavereita ym. heh.

Minä olen, jos oikein muistan, saanut täyshintaisen pelin viimeksi NES-aikakaudella. En ole tainnut ostaa koskaan täyshintaista peliä. Kyllä pikkupiltti isukkeineen päivineen pistää monta kertaa enemmän rahaa palamaan peleihin kuin esimerkiksi minä. ;)
 
Ylös Bottom