Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Lost Odyssey

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ps3-player
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Lost Odyssey

Huh, että on hyvä peli!
Itsellä menossa kolmas levy ja noin 29 tuntia peliä takana.......
Pelissä oikeastaan kaikki muu on todella hyvää, paitsi välillä tuntuu että niitä random taisteluita tulee turhankin usein. :(

Onko minulla muuten pitkälti neljänteen levyyn matkaa kun olen nyt siellä Gohtzan Refugee Campissa?

Muistaakseni
Muutama tunti, taitaa yksi paikka olla välissä
 
Vastaus: Lost Odyssey

Jeh, ite alottelin alusta uudestaan new game+. Nyt 2h takana 1dvd lopussa. Vois heittää testi runin ja kokeilla ekaa kertaa roolipelistä vetää speedrunin :)
 
Vastaus: Lost Odyssey

Onkohan tällä pelillä mitään jakoja päästä PS3:lle? Onko mitään huhuja? Vai onko tämä tosiaan yksinoikeudella aina ja kaikkisesti Xbox2piille?
 
Vastaus: Lost Odyssey

Tulipa mieleen itsekkin kirjoittaa kommenttia pelistä joka hitaan alun jälkeen voitti puolelleen.

Pelin grafiikka on yleisesti hyvää ja paikka paikoin erityisen onnistunutta. Ainoastaan latausanimaatio maailmankartalla pisti silmään hieman epämääräisen tökeröllä grafiikalla.
Pelimekaniikka taistelua myöten toimii juuri niinkuin sen pitääkin ja myönnettäköön, sitä ei ole juurikaan lähdetty uusimaan muihin genren peleihin nähden, asia joka minulle on ainoastaan positiivista.
Juonesta en halua sanoa yhtään mitään sillä en halua sitä keneltäkään pilata, osa kumminkin siitä pitää ja osa ei. Itse pidin erityisen paljon erillisistä novelleista jotka olivat välillä sydäntäraastavaa luettavaa.

Peliä on nyt takana sellaiset 100 tuntia, 2 viimeistä Seed'iä ja liuta näkymättömiä arkkuja jäljellä+pelin loppu.
Peli on juuri niin helppo tai vaikea kuin siitä sellaisen itselleen tekee, tämäkin varmasti johtaa osittain vanhasta kokemuksesta sillä itse vanhana DM miehenä tuli rampattua vähän väliä helppoja alueita uudelleen ja uudelleen tietyt Skillit päällä ihan vain siksi että hahmot oppisivat ne lisätaidot yms. Ilman tätä, peli olisi aivan varmasti paljon paljon vaikeampi, vaikkakin, kaikkeen on aina jokin jippo, yhtäkään taistelua en kokenut ylipääsemättömäksi ja kaikki kaatui joko ekalla tai tokalla yrittämällä(harvemmin edes tarvitsi yrittää kahdesti,-arena pomot).

Kyllä tämä hitaan alun jälkeen menee sinne kakkoseksi heti FF7 jälkeen. Parasta japaniropea X0'lla, itse asiassa parasta seikkailua ylipäätänsä XO'lla. Täytyy toivoa että lisää pukkaa sillä tämä antaa paljon toivoa tulevaisuudessa.

Ne jotka kyselevät vapaasta maailmankartasta voin sanoa että
SPOILER
peli aukeaa vapaamuotoisemmaksi periaatteessa vasta levyllä 4.
SPOILER
 
Vastaus: Lost Odyssey

Tiltin arvostelu pelistä oli jo täysi pohjanoteeraus jopa ohjelman omilla standardeilla. Tuntui, että arvostelu oli kopioitu suoraan Metacriticistä ja "arvostelija" oli käynyt netissä katsomassa, mitä pelistä pitäisi ajatella - mukaan lukien melkein täysin suoria lainauksia. Vielä hämmästyttävämmäksi arvostelun tekee rinnastus saman jakson Wiin Fire Emblem -arvosteluun, joka oli kehujen ja kritiikin sekasotkua, mutta pääsi silti viikon peliksi ylistävällä loppulauseella ja pisteillä. Siinä missä Lost Odyssey sai sitä muista arvosteluista kierrätettyä kritiikkiä "muumioituneesta pelimekaniikasta", Fire Emblemin kohdalla sama juttu ja muinainen toteutus eivät haitanneet ollenkaan. Se FE:n pelimekaniikkakin on kuitenkin pysynyt käytännössä täysin samana jo kauempaa kuin 10 vuoden takaa. Ehkä kuitenkin se Fire Emblemin saama loppulause kertoo kaiken oleellisen: "Loistava jatko-osa loistavalle pelisarjalle." Ei ihme jos jatko-osat jylläävät pelimarkkinoilla, kun arvostelijatkin kannustavat niitä kaikin keinoin.
 
Vastaus: Lost Odyssey

Mahewcoro: Kaverini kertoi tuosta arviosta minulle, enkä oikeastaan yllättynyt. Tilt edustaa mainstream-pelaamista parhaimmillaan, ja hyvin usein Tiltin arvostelut ovat täydessä harmoniassa keskiarvojen kanssa, mutta lisäksi hyvin usein lisenssipelit ja jatko-osat nettoavat törkeän korkeat pistesaldot laatutasoonsa nähden. Itse en ole kyseistä jaksoa nähnyt (telkku ei näy), mutta pistää kyllä vihaksi. Erityisesti sen takia, että hyvin moni suomalainen - erityisesti nuori - tekee ostopäätöksensä Tilt-tyylisten ohjelmien pohjalta. Toistamiseen sanon, että Lost Odyssey on kokenut lähihistorian kovimman oikeusmurhan pelimediassa. Edellisen kerran otti päästä Suikoden I ja II -pelien dissaaminen tavalla, joka ei todellakaan tehnyt oikeutta näiden teosten mahtavuudelle.
 
Vastaus: Lost Odyssey

Itsekään en ole Tiltin ko. jaksoa nähnyt, enkä myöskään ole Lost Odysseyta pelannut, mutta jotenkin tuntuu, että Tiltin (ja joidenkin muiden medioiden) arvostelussa voi vaikuttaa myös se, että arvostelija ei edes pidä kyseisen genren peleistä, eli japsiropeista. Tällöin ei olisi ihmekään, mikäli Lost Odyssey ei uppoa. En sitten tiedä onko asia näin, mutta tulipahan vain mieleen kun en itsekään mikään j-rpg:eiden (tai ylipäätänsä roolipelien -- pl. poikkeukset kuten Falloutit, Mass Effect jne.) suurin ystävä ole.
 
Vastaus: Lost Odyssey

Itsekin olen nyt ihastunut tähän peliin,vaikka en ole toista levyä vielä pidemmällä.Taisteluissa pärjääminen tuotti aluksi tuskaa ja melkein ohjaimen kohtaamisen tv:n kanssa,mutta en ole vähään aikaan kokenut sellaista pelaamisen iloa,kun vihdoin vihulaiset kuolevat.Loistava peli vaikka en olekaan aikaisemmin japanilaisia roolipelejä pelannut kolmenkymmenen vuoden pelaamiseni aikana.:cool: Ja sitten vielä Tilt peliohjelmasta muutama sana.Arvostin kyseisen ohjelman aika hyväksi sen alkamisesta lähtien.Kunnes viime vuodesta alkaen on ohjelman laatu laskenut kuin lehmän häntä ja Lost Odysseian arvostelu oli minulle viimeinen pisara.Rupeaisivat kuuntelemaan pelaajien mielipidettä asioissa taikka lopettaisivat kokonaan.Ja huomasin jo pari vuotta sitten,että kannattaa lukea arvostelut vielä kerran netistä,kuin luottaa kyseiseen ohjelmaan joka antaa parhaimmat pisteet varmaan eniten maksaville.:mad::mad:
 
Vastaus: Lost Odyssey

Tiltin foorumeillakin ohjelman virallisessa palauteketjussa tulee palautteena yksinomaan tylytystä LO-arvostelusta. :D

Kovaa valitusta on kyllä tuolla tiltin foorumilla tuosta arvostelusta. Tiltti onkin mennyt mielestäni kokoajan huonompaan suuntaan, varsinkin kun lukija vaihtui nykyiseen.

LO kuitenkin kiinnostaisi, mutta en uskalla sitä oikeen ostaa kun en ole niin kova rpg fani. Blue Dragonia pelailin luultavasti 2-4 tuntia, mutta se oli muutenkin aika surkea. LO:n vaikeustasoa on muutenkin sanottu aika korkeaksi (onko näin?), joten ei kiinnostaisi millään alkaa tappamaan niitä kärpästäkin heikompia vastustajia luolissa, että pääsen seuraavan vähänkin vaikeamman vastustajan läpi. Tarina vaikuttaa mielenkiintoiselta ja peliä on kyllä kehuttu paljon.

Sanokaapa onko peli oikeasti vaikea vai soveltuuko se tämmöiselle rpg-noobille?
 
Vastaus: Lost Odyssey

Kovaa valitusta on kyllä tuolla tiltin foorumilla tuosta arvostelusta. Tiltti onkin mennyt mielestäni kokoajan huonompaan suuntaan, varsinkin kun lukija vaihtui nykyiseen.

LO kuitenkin kiinnostaisi, mutta en uskalla sitä oikeen ostaa kun en ole niin kova rpg fani. Blue Dragonia pelailin luultavasti 2-4 tuntia, mutta se oli muutenkin aika surkea. LO:n vaikeustasoa on muutenkin sanottu aika korkeaksi (onko näin?), joten ei kiinnostaisi millään alkaa tappamaan niitä kärpästäkin heikompia vastustajia luolissa, että pääsen seuraavan vähänkin vaikeamman vastustajan läpi. Tarina vaikuttaa mielenkiintoiselta ja peliä on kyllä kehuttu paljon.

Sanokaapa onko peli oikeasti vaikea vai soveltuuko se tämmöiselle rpg-noobille?

No ei se nyt niin järkyttävän vaikea ole eikä pelissä oikeasti ole mitään heikkoja vastuksia, kunhan pysyttelet suunnilleen niillä alueilla, jossa juonen mukaan kuuluu olla. Eka levy saattaa tuntua hieman vaikealta, mutta sen jälkeen helpottuu. Itsekin tuli tuskailtua ekan pomon kanssa monta kertaa, kunnes tajusin tehdä oikealaisen sormuksen. Senkin kanssa oli aika tiukilla, mutta voittohan siitä tuli.
 
Vastaus: Lost Odyssey

En ole itse seurannut Tilttiä vuosikausiin, mutta näettävästi voin onnitella itseäni kyseisestä päätöksestä. En ymmärrä miksi peli-media raiskaa Lost Odysseytä kerta toisensa perään sen 'vanhanaikaisuuden' vuoksi. Pelissä kuitenkin on yksi hienoimmista tarinoista mitä olen jrpg:issä kokenut, upea art-design ja korvia hivelevä soundtrack. Lineaarisuus ei haittaa - minusta tuntuu siltä, kuin lukisin hyvää kirjaa tai seuraisin hyvää elokuvaa. Miksi kaiken pitäisi olla 'avointa' ja 'mahdollisuuksia täynnä'? Monesti juoni kärsii liiallisesta epä-lineaarisuudesta - otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa Oblivion tai Final Fantasy XII ( joka lähinnä pyrki avoimempaan pelimaailmaan onnistumatta siinä ).

Lost Odyssey on upea peli - yksi boksin parhaita. Itse antaisin sille vähintään 9/10, ellen jopa 9.5/10. Pelistä on silti vielä osa pelaamatta ( en siis ole läpi asti vielä taistellut ), joten jääkööt pisteytys myöhemmälle.
 
Vastaus: Lost Odyssey

Lineaarisuus ei haittaa - minusta tuntuu siltä, kuin lukisin hyvää kirjaa tai seuraisin hyvää elokuvaa. Miksi kaiken pitäisi olla 'avointa' ja 'mahdollisuuksia täynnä'? Monesti juoni kärsii liiallisesta epä-lineaarisuudesta - otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa Oblivion tai Final Fantasy XII ( joka lähinnä pyrki avoimempaan pelimaailmaan onnistumatta siinä ).

Minä olen myös samoilla linjoilla. Tuntuu, että tuosta avoimuudesta on nykyään tullut ennemminkin rasite, kun sitä pitäisi sitten sisällyttää jokaiseen peliin. Vaikka pidän esim. Oblivionista paljon, niin pääjuonen suoritettuani homma meni vain summittaiseksi harhailuksi, joka kävi lopulta tylsäksi, kun tehtävätkin alkoivat toistaa itseään.

Tuo avoimuus on varmaan suurimpia syitä miksi en pidä esim. GTA-peleistä: Kun juoni ei kiinnosta tarpeeksi että jaksaisi suorittaa pääjuonen tehtävät, niin vapaa juoksentelu ympäri kuvitteellista kaupunkia ei peliä silloin paljoa pelasta. Vapaus ja laajuus voivat toimia oikein hyvin, kunhan niistä ei tule se pelin itseisarvo, vaan ne ovat sopivasti mukana maustamassa peliä. Pidän esim. juurikin tästä Lost Odysseyn tyylistä, että pelimaailma annetaan vapaaseen tutkintaan vasta pelin loppuvaiheilla, samoin olen pitänyt Zeldojen tavasta avata maailmaa aina pikkuhiljaa, samalla kuitenkin näyttäen pelaajalle siellä täällä siintäviä paikkoja, jonne pääsee, muttei vain aivan vielä.

Lost Odyssey on kyllä saanut aivan aiheetta paskaa niskaansa ämpärikaupalla ja vain vahvistaa sitä käsitystäni, että omat ja peliarvostelijoiden mieltymykset kohtaavat yhä vain harvemmin ja harvemmin. Sääli sinänsä, sillä kyseessä on kuitenkin yksi parhaista XO:n peleistä. "Miksi korjata jotain sellaista, mikä ei ole rikki?" Siinäpä lause, jota ei sitten tämän pelin kohdalla päästy arvosteluista lukemaan.
 
Vastaus: Lost Odyssey

Tästä piti jo blogiin tehdä avautuminen, mutta jäi kun jäikin tekemättä, koska tajusin, etten osaa havainnollistaa asiaani tarpeeksi hyvin kuvin. Miksi kuvin? En tiedä, oli vain kova tarve piirtämällä esittää asiani. Joka tapauksessa asiani koskee laajoja pelimaailmoja, ja vielä tarkemmin laajoja pelimaailmoja, joissa viholliset liikkuvat kartalla. Breath of Fire 3, Suikoden 1-2, Wild Arms ja Final Fantasy 1-9 muutama mainitakseni ovat pelejä, jotka ovat käytännössä määrittäneet omaa taustaani RPG-pelaajana. Näitä pelejä on sitten tullut verrattua muihin ropeihin. Pelikokemukseni valossa voin sanoa, että jokainen yllä mainituista peleistä sisältää täsmälleen sopivassa suhteessa taistelua, seikkailua ja tutkimista sopivan kokoisissa alueissa. Super Mario: Legend of the Seven Stars ja Chrono Trigger toki tarjoavat saman, mutta sillä erotuksella, että viholliset näkyvät ruudulla. 2D-peleissä tästä ei juuri olekaan haittaa.

On kuitenkin aika vaikea kuvitella, miten vaikkapa Lost Odyssey tai Final Fantasy VII toimisi, jos viholliset olisivat näkyvissä. Kuinka typerältä esimerkiksi näyttäisi, kun Final Craterin ahtaassa käytävässä seisoisi vierekkäin viisi hemmetin isoa Behemothia? Entä miten Lost Odysseyn Eastern Ruinsin pikkuruisille tasoille ja huoneisiin voisi sijoittaa fiksusti Golemeja ja alueen muita isoja vihollisia? Ei mitenkään. Asian toki voisi kiertää Persona 3 -tyyliin tekemällä vihollisista varjoja, joiden koko sitten määrittäisi vihollisten vahvuuden, niin määrällisesti kuin muutenkin. En kuitenkaan pidä tuota erityisen hyvänä vaihtoehtona. On siis aika selvää, että sopivan kokoiset, hyvin suunnitellut ja uniikit alueet eivät kulje käsi kädessä ruudulla liikkuvien hirviöiden kanssa 3D-maailmassa.

Final Fantasy XII otti erilaisen lähestymistavan. Pelihän oli suoraan kuin FF XI Online, mikä aluksi tuntui hienolta. Taistelusysteemi ja laajat alueet olivat parin vuoden MMORPG-tauon jälkeen lähinnä ilastuttava näky. Ei mennyt kuitenkaan kauan, kun tajusin, että alueet olivat levottoman laajoja, persoonattomia ja ehdottomasti lajityyppiin sopimattomia. Vai voiko joku tosissaan väittää, että FF 12:n puitteissa voidaan kokea jotain Temple Of Ancients-, Ragnarok-, Shinra Mansion-, Magus' Lair- tai McNeil's Mansion -tyylisiä mestoja? Mielestäni ei. Jos joku siis arvottaa sinänsä massiiviset ja vaikuttavat viholliset ruudulla laadukkaiden ja ikumuistoisten alueiden yli, niin ok, silloin varmasti Lost Odyssey esim. on vanhahtava ja kankea. Omasta mielestäni paras tasosuunnittelu löytyy aina sellaisista ropeista, joissa maailma on pieni ja rakkaudella jokaista yksityiskohtaa hioen luotu. FF 12:n puitteissa tällainen on jopa käsitteellisesti mahdoton veto.

Tässä valossa mielestäni RPG-peliä ei voi edelleenkään syyttää satunnaisista tappeluista, sillä kuten yllä todistin, vaihtoehdot ovat aika ankeat. En tahdo, että vastustajat täyttävät luonnottomasti 60-80% alueen tilasta vain siksi, että näkisin ne ruudulla. Tässä siis oletan, että alue on omaan makuuni sopivan kokoinen ja huolella rakennettu. Prosentit vedin hatusta, mutta ottaen huomioon keskimääräisen ropen taistelutiheyden, niin esimerkiksi Behemotheja saisi iskeä aika tiheästi, jotta saavutettaisiin sama taistelutiheys kuin satunnaisissa kamppailuissa. FF 12:n alueista en muista juuri mitään enää. Kaupungit olivat ihan menevää laatua, mutta itse alueet kiinnostivat vain ja ainoastaan siksi, että niissä oli aika törkeästi tutkittavaa. Muuten muistot noilta päiviltä ovat harmaata massaa. Lost Odysseyn kohdalla näin ei käy koskaan, siitä voin olla varma.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Lost Odyssey

Osaakos joku kertoa kun Opetin Sethille juuri sen double sp skillin ja pistin sen skill slottiin, mutta siltikin pisteitä kertyy ihan 1x periaatteella!? Tuntuu että pari muutakin vastaavaa juttua on tapahtunut jo aiemminkin...

Kelpo peli kyllä kaikinpuolin, eikä mielestäni todellakaan kovin vaikea, ainoastaan yhdessä kohtaa on toistaiseksi ollut vaikeuksia bossin kanssa, kun osa porukasta oli liian matalilla leveleillä, eikä asialle oikein voinut tehdä mitään pelin levelikaton johdosta, eli kahta hahmoa partysta ei oikein saanut kovemmille tasoille ja kaksi muuta ilmestyy vasta bossi matsiin melko matalilla leveleillä.

Eli tarkoitan sitä kohtaa missä Jansen ja Ming löytää Cooken ja Mackin hangesta ja se jäähämppis ilmestyy. yksi Aquara riitti pudottamaan Mackin ja Cooken kaikilla muilla paitsi ensimmäisellä kerralla, kun GC:tä oli vielä jäljellä, no kyllä tuostakin kuitenkin selvittiin.

EDIT:

Niin eli kyllähän niitä pisteitä varmasti onkin tullut 2x, kun sillä kuolevaisella tietenkin oli jo se skilli käytössä... DOH!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Lost Odyssey

Offtopic:

Orin: Oletko testannut Eternal Sonataa? Siinä vihulaiset näkyvät ruudulla, tai ainakin yksi vihulainen joka yleensä symboloi ölliäisjoukkoa. Tuossa pelissä homma toimii visuaalisesti, vaan käytännössä tuntuu tyhmältä hakeutua itseään toistaviin taistelutilanteisiin... Lisäksi pelin vaikeustasapaino on epäonnistunut, koska pelaaja nousee tasoja aivan liian nopeasti, jos alkuvaiheessa tappaa kaikki vastaantulevat ölliäiset. Satunnaistaisteluissa pelin suunnittelijalla on tarkempi kontrolli tason nousuun, koska taisteluiden tiheys on konfiguroitavissa.

Joten olen kanssasi samoilla linjoilla, satunnaistaisteluita parempaa ratkaisua ei taida vielä olla.
 
Ylös Bottom