Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Vihollisten tekoäly on oikein hyvällä ja vaihtelevalla tasolla, suojan ottaminen, perääntyminenkin sekä erikoishyökkäykset pelittävät ihan yhtä hyvin kuin muissa AAA-räiskinnöissä, ellei paremminkin. Kyllä nuo käyttäytyvät ainakin paremmin kuin Gears of Warissa tai Modern Warfaressa.

Eipä tämä tekoäly säväyttänyt, eikä kai missään väitetykään että mainitsemissasi peleissä olisi parempi tekoäly? Ehkä sitä kun on kertaalleen tai valitettavasti kyllä useampaan otteeseen jo aikaisemmin nähnyt tämän tason vihollistoimintaa, niin sitä odottaa jo hiljalleen parannuksia...

Ja viholliset tulevat kyllä aivan saamarin varmasti flankkiin ja läheisyyteen ellei niitä pidättele ampumalla, sen olen jo 65 gameplay-tunnin aikana huomannut harvinaisen selkeästi. Tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Suosittelen muiden näkökantojen esittäjiä perehtymään asiaan uudestaan.

Voin sanoa myös n. 65 tunnin kokemuksella, että sivustaan sieltä ei tule läheskään kaikki viholliset, lähinnä vain ne jotka on ikään kuin tarkoitettu tuohon lähitaisteluun (lue: kroganit), minä pelaan insanityllä en tiedä vaikuttaako se tuohon. Voisi kuvitella että vaikeammalla se tekoälykin on pykälää fiksumpi. Kertaakaan en esim. törmännyt tilanteeseen jossa ihan jalkaväkiopin mukaisesti osa edessä olevista vihollisista sitoo sinut tulitaisteluun (pitää tulen alla, estää etenemisen) sillä aikaa, kun toinen vihollisosasto tulee sivustaan. Eli tähänkään ei vaadi mitään Amerikan temppuja, että saataisiin tehtyä dynaamisemmaksi tuo taistelu.

Mistä pelistä olet löytänyt monipuolisemman viholliskaalan kuin Mass Effect 2:sta? Et ainakaan nykyräiskinnöistä.

Äkkiseltään mietittynä aika moni peli kierrättää tiettyä vihollistyyppiä hieman erilaisin speksein, en huomannut että ME2:ssa olisi kyllästynyt mitenkään samankaltaisuuteen (Dragon Agessa näin tosin kävi), mutta näin suorilta Fallout 3 tulee mieleen vihollisten suhteen monipuolisempana pelinä. Toisaalta ulkonäöltä eroavat vihollisetkin saattavat vain luoda illuusiota siitä monipuolisuudesta, jos kaikki ammutaan tuhannen paskaksi samalla tavalla. Eli tässä vähän epäselvää määritelmä siitä, että mikä tekee monipuoliset viholliset...ulkoiset eroavaisuudet, se miten ne tapetaan, käyttäytymismallit vai jokin muu? Mä pidin ME2:n siitä taktisesta elementistä, että on eri ammustyyppejä joita käyttää eri vihollisiin. Pidän myös sitä osana monipuolisuutta, että niillä vihollisilla on omanlaisensa peliin sulautetut taustat, huomattavasti monisyisemmät kuin "randomilla vastaan tuleva erämaan kettu".

Sun postauksia on mukava lukea ja pääosin voin myöntää olevani samaa mieltä monissa asioissa mitä kirjottelet tänne, mutta kannattaa ihan ittensä takia lyödä välillä jarruja siihen faniuteen. Vai oletko tyytyväinen jos ME3 on täysin samanlainen kuin ME2, mutta eri ympäristössä ja hahmoilla? Kyllä tämän luokan tapaukselta - ei vain edeltäjäänsä verraten vaan myös muiden nykypelien tasoon suhteutettuna - on lupa odottaa paljon.

Peliä ei saa kommentoida, jos sitä ei omista? :confused:
Asetin ilmeisesti sanani väärin. Peliä ei saa kommentoida (näissä tapauksissa lytätä) jos siihen ei ole ikinä koskenutkaan.
Eipä tämä tekoäly säväyttänyt, eikä kai missään väitetykään että mainitsemissasi peleissä olisi parempi tekoäly? Ehkä sitä kun on kertaalleen tai valitettavasti kyllä useampaan otteeseen jo aikaisemmin nähnyt tämän tason vihollistoimintaa, niin sitä odottaa jo hiljalleen parannuksia...
Täytyy myös ottaa huomioon, että ME2 on monen kymmenen tunnin pituinen, kaksi levyä vievä massiivinen roolipeli. Se, että AI on yhtä hyvää ellei parempaa kuin pelkästään räiskintään keskittyvissä kymmenen tunnin loppuun hiotuissa pläjäyksissä, on erittäin vakuuttavaa.
Voin sanoa myös n. 65 tunnin kokemuksella, että sivustaan sieltä ei tule läheskään kaikki viholliset, lähinnä vain ne jotka on ikään kuin tarkoitettu tuohon lähitaisteluun (lue: kroganit), minä pelaan insanityllä en tiedä vaikuttaako se tuohon. Voisi kuvitella että vaikeammalla se tekoälykin on pykälää fiksumpi.
Minä taas voin sanoa, että sekä Veteranilla että Insanityllä useat viholliset pyrkivät (tarkka-ampujia ja heavyja lukuunottamatta) alati iholle. Kroganit tekevät myös tätä, mutta eivät missään tapauksessa ekslusiivisesti. Lähitaistelussa vihulaiset vaihtavat haulikkoon. Sitten taas lähelle rynnivä vihollinen perääntyy, jos saa tarpeeksi tulta naamalle, ja vetäytyy suojaan.

Ei sieltä tietenkään jokainen jannu koko ajan tule, mutta eiköhän sekin seikka tee taistelusta huomattavasti mukavampaa.
Kertaakaan en esim. törmännyt tilanteeseen jossa ihan jalkaväkiopin mukaisesti osa edessä olevista vihollisista sitoo sinut tulitaisteluun (pitää tulen alla, estää etenemisen) sillä aikaa, kun toinen vihollisosasto tulee sivustaan. Eli tähänkään ei vaadi mitään Amerikan temppuja, että saataisiin tehtyä dynaamisemmaksi tuo taistelu.
Toisaalta 95% räiskintäpeleistä ei tee tätä muutenkaan? :)
Sun postauksia on mukava lukea ja pääosin voin myöntää olevani samaa mieltä monissa asioissa mitä kirjottelet tänne, mutta kannattaa ihan ittensä takia lyödä välillä jarruja siihen faniuteen. Vai oletko tyytyväinen jos ME3 on täysin samanlainen kuin ME2, mutta eri ympäristössä ja hahmoilla? Kyllä tämän luokan tapaukselta - ei vain edeltäjäänsä verraten vaan myös muiden nykypelien tasoon suhteutettuna - on lupa odottaa paljon.
Emt, olen itse niin äärettömän tyytyväinen ME2:een, että fanius menee kieltämättä usein yli. Yritän kyllä pysyä asiassa.

ME3:lta odotan tietysti yhtä mahdottomia kuin ME2:lta hypevaiheessa, ja toivottavasti se nämä odotukset ME2:n tapaan täyttää. Ainakin suojasysteemi lyö varsinkin Insanityllä näpeille joskus erittäinkin ärsyttävästi, ja tähän on parempi saada parannusta kolmosessa.

Asetin ilmeisesti sanani väärin. Peliä ei saa kommentoida (näissä tapauksissa lytätä) jos siihen ei ole ikinä koskenutkaan.

Joko olet ehtinyt testata Modern Warfare 2:ta? Eikä kukaan ole tässä ketjussa peliä millään muotoa lytännyt, ainoastaan arvioinut sen puutteita. Kriittisimmätkin arviot ovat olleet käytännössä tasoa 'Hyvä peli, mutta...'

Täytyy myös ottaa huomioon, että ME2 on monen kymmenen tunnin pituinen, kaksi levyä vievä massiivinen roolipeli. Se, että AI on yhtä hyvää ellei parempaa kuin pelkästään räiskintään keskittyvissä kymmenen tunnin loppuun hiotuissa pläjäyksissä, on erittäin vakuuttavaa.

Tätä taisin kummastella jo joskus aiemmin, mutta miksi ihmeessä pelin pituus jotenkin oikeuttaisi sen puutteita? Biowaren päätös viedä peliä yhä enemmän räiskinnän suuntaan altisti sen ykkösosaa suoremmalle vertailulle lajityypin maestroja kohtaan ja siinä vertailussa se monien mielestä ei pärjää, eivätkä pelin muut ominaisuudet siihen vaikuta.

Mass Effectin ydin ei muutenkaan ole minun kirjoissani edelleenkään toiminnassa, jonka taso oli jo ekassa osassa ihan riittävä. Ykkösosa oli timanttinen peli kömpelöstä räiskinnästä ja muista vioista huolimatta. Kakkonen on hiotumpi, mutta valitettavasti myös paljon pelimäisempi ja puhtaasti fiiliksessä mitattuna subjektiivisesti heikompi, erityisesti pelin jälkipuoliskolla.

Joko olet ehtinyt testata Modern Warfare 2:ta?
Kyllä. Monen monta tuntia.
Eikä kukaan ole tässä ketjussa peliä millään muotoa lytännyt, ainoastaan arvioinut sen puutteita. Kriittisimmätkin arviot ovat olleet käytännössä tasoa 'Hyvä peli, mutta...'
En puutu tähän sen enempää, paitsi että tiedän ko. henkilön toimintatavat entuudestaan, ja olen suoraan sanottuna tympääntynyt niihin.
Tätä taisin kummastella jo joskus aiemmin, mutta miksi ihmeessä pelin pituus jotenkin oikeuttaisi sen puutteita? Biowaren päätös viedä peliä yhä enemmän räiskinnän suuntaan altisti sen ykkösosaa suoremmalle vertailulle lajityypin maestroja kohtaan ja siinä vertailussa se monien mielestä ei pärjää, eivätkä pelin muut ominaisuudet siihen vaikuta.
No vaikkapa siten, että muutaman tunnin räiskintöjen kehittäjillä on kaikki resurssit käytettävissä pelkästään sen räiskinnän hiomiseen - laajojen roolipelien kehittäjillä on enemmän sisältöä tuotettavana, jota ME2:sta löytyy kyllä räiskintöjä huimasti enemmän. Täten voin kyllä sanoa aika selkeästi sen oikeutetuksi, jos ei pelkkä räiskintä Massassa pelkästään muiden räiskintäpelien tasolle yltäisi. Minusta yltää.
Mass Effectin ydin ei muutenkaan ole minun kirjoissani edelleenkään toiminnassa, jonka taso oli jo ekassa osassa ihan riittävä. Ykkösosa oli timanttinen peli kömpelöstä räiskinnästä ja muista vioista huolimatta. Kakkonen on hiotumpi, mutta valitettavasti myös paljon pelimäisempi ja puhtaasti fiiliksessä mitattuna subjektiivisesti heikompi, erityisesti pelin jälkipuoliskolla.
Tässä kritisoidaan olennaista. Kakkosessa räiskintä on ykköstä erittäin paljon parempaa, mutta ykkönen on silti puhdasta kultaa. Monien mielestä ensimmäisen osan eeppinen juonirakenne ja fiilistely menetettiin ME2:n räiskintäelementtien ja sen pelimäisyyden takia, enkä taas syytä tätä kritiikkiä ollenkaan, vaikka en samaa mieltä olekaan.

Ja viholliset tulevat kyllä aivan saamarin varmasti flankkiin ja läheisyyteen ellei niitä pidättele ampumalla, sen olen jo 65 gameplay-tunnin aikana huomannut harvinaisen selkeästi..

Niin, siis kyllähän ne sieltä puskevat enemmän iholle (ja joskus jopa flank) jos niitä ei ammu, mutta en oikein usko että se on kenenkään strategia. ;)

Mutta itse miellän, että suurin osa (huom! eivät kaikki, eikä päde joka kohtaukseen) kaatui kyllä aika helposti kun vain "sarrrrjaa" laittoi menemään ja pysyi enemmän-tai-vähemmän suojassa. En hirveästi liioittele, mutta en kauhean usein edes asetta vaihtanut. Kun ei tarvinnut.

Mutta kuten olen jo useamman kerran sanonut, niin..
a) Pelaan normaalilla. Se on tässä tapauksessa jossain "easyn" ja "normaalin" välimaastossa mielestäni.
b) Taistelut olivat silti pääosin viihdyttäviä ja "mekaniikka" toimii. Tässä pelissä mua kiehtoo kokonaisuus ja "maailma", eivät jotkut yksittäiset taistelut (jotka taas ovat tärkeitä Halo, Killzone, CoD ym peleissä).
c) Kuolin kyllä pelissä.
d) Mass Effect 2 on mulle 9/10 peli. Maailma on hieno, tiimin hahmot ovat monipuolisia (kun ei räiskitä) ja ääninäyttely komeaa.

Mistä pelistä olet löytänyt monipuolisemman viholliskaalan kuin Mass Effect 2:sta? Et ainakaan nykyräiskinnöistä.

Tuntuu hieman, ettet tahallaan halua ymmärtää pointtejani? Tarkoitin lähinnä vaikka sitä, että vastaan tulisi jotain muutakin "kovempaa" vastusta kuin muutama mech. Vaikka 5 sarvikuonon näköistä kamraattia pöpötiiveksen aurinkokunnasta, joilla on paksu nahka ja vielä paksumpi luonne. Sieltä ne sitten rynnistävät niin, ettei suojassa voi olla kauaa. Täytyy äkkiä hypätä pois tieltä ja ampua shotgunilla selkään.

Huumoria ja hatusta vedetty esimerkki - mutta pointti siis se, että minusta viholliset olivat "monipuolisia" lähinnä vain kosmeettisesti eli kunhan vain sitä "sarrrjaa" laittoi menemään tarpeeksi niin kaikki ne kaatui varsin helposti. Ei tarvinnut mitään special voimia tai muuta kikkailua jos ei halunnut (olisi ollut varmasti mielekkäämpää käyttää niitä - mutta kun ei tarvinnut). Konekivääri riitti ja joskus muutama muu ase (joskus heavy myös).

"Monipuolisuus" oli enemmänkin osa koko Mass Effectin maailmaa, eli on eri aurinkokuntia, planeettoja ja rotuja, joita sitten kohdataan. Mutta sitä taktiikkaa tai strategiaa ei pahemmin tarvinnut muuttaa itse taisteluissa. Jos tarkkoja ollaan, niin jopa jossain MW2:ssa tuli muuteltua taktiikkaa enemmän. Enkä edes ole mikään hardcore MW2-fani.. Ja jossain Halossa tuntuu olevan enemmän erilaisia vastuksia. Enkä edes ole mikään hardcore Halo-fani.

Mutta kuten sanoin, niin action on ME2:ssa vain yksi osa peliä - kun se monessa räiskinnässä on lähes "koko peli" (ja niissä räiskinnöissä taas juoni ja maailma on vähän sitä-sun-tätä). Ja ykköseen verrattuna on menty todella iso harppaus toiminnan osalta (pidin kyllä ykkösestä myös - koska ME-pelit eivät ole kuitenkaan shootereita).

Itse ajattelisin niin, että jos ME3:seen saadaan otettua/yhdistettyä parhaat puolet sekä ME1:stä että ME2:sta, niin saadaan se 9.5/10 peli. Nyt molemmissa on vahvuuksia - ja heikkouksia. Hieman hienosäätöä toimintaan ja sitä hiukan vähemmän. Ja pikkaisen lisää rpg-osastoa.

Tuli sitä tää ostettua, ja oon ihan helvetin pihalla kaikesta! en oo 1 pelannu ja muutenki vähän outo alue, vaikkakin tuntuu et pelais huonua räiskintää, mikä on älytön pettymys. antakaa jotain vinkkejä ensikertalaiselle et sais vähän enemmän irti siitä potentiaalista mikä täl pelil on. jotenki juonikaan ei oo imassu ku kaikki on uutta. oon lukenu 1 osan juoni kuviota mut ei vaan taho lähtä rullaan.

Teepä se. Muistan ODST-ketjun kommentointisi, olisi kiva varmistaa että puhut tällä kertaa pelistä, jonka oikeasti omistat.

Pahoittelen, menee ohi aiheen, mutten voi olla kommentoimatta tätä. Enkä minä ole kirjoittanut ko. ODST-ketjuun omistavani pelin ja pelanneen sen läpi? (olen, tarkistin) Miksi ihmeessä minä kommentoisin pelejä joita en ole pelannut? En voi omistaa peliä jos en "fanita" sitä, vai mistä tässä on kysymys? Jos auttaa, tai haluat muuten vaan jatkaa tätä, niin laita yksityisviestiä ja saat gamertagini, josta voit käydä katsomassa kaikki pelini. Voin vakuuttaa molempien löytyvän sieltä. Ja jos jotain muitakin asia epäilyttää niin rohkeasti vaan viestiä tulemaan :confused:

Niin, siis kyllähän ne sieltä puskevat enemmän iholle (ja joskus jopa flank) jos niitä ei ammu, mutta en oikein usko että se on kenenkään strategia. ;)
Usko pois, kyllä ne sieltä kerkeävät kipittämään yllättävänkin tehokkaasti. :)

Kyllä asiaa on selkeästi mietitty BioWarella, kun tekoäly kuitenkin ottaa suojaa kun ammutaan, hyökkää kun ei ammuta, ja vetäytyy takaisin suojaan kun ammutaan kesken hyökkäyksen.
Mutta itse miellän, että suurin osa (huom! eivät kaikki, eikä päde joka kohtaukseen) kaatui kyllä aika helposti kun vain "sarrrrjaa" laittoi menemään ja pysyi enemmän-tai-vähemmän suojassa. En hirveästi liioittele, mutta en kauhean usein edes asetta vaihtanut. Kun ei tarvinnut.
Kaikki näyttäisi kumpuavan juurikin tuosta vaikeusasteesta, jolla pelasit. Esimerkiksi jo Veteranilla muodostui melko tärkeäksi pääosumat, Biotic-voimien käyttö sekä Heavy Weaponit. Kyllä taktiikan variointi on ainakin minulla osoittautunut melko tärkeäksi.
Tuntuu hieman, ettet tahallaan halua ymmärtää pointtejani? Tarkoitin lähinnä vaikka sitä, että vastaan tulisi jotain muutakin "kovempaa" vastusta kuin muutama mech. Vaikka 5 sarvikuonon näköistä kamraattia pöpötiiveksen aurinkokunnasta, joilla on paksu nahka ja vielä paksumpi luonne. Sieltä ne sitten rynnistävät niin, ettei suojassa voi olla kauaa. Täytyy äkkiä hypätä pois tieltä ja ampua shotgunilla selkään.
Sarvikuonoisen näköisistä kamraateista en sitten tiedä, mutta tuleehan tuolta vastaan vaikka minkälaista kovakalloista jantteria, kuten vaikkapa Preatorian, Scion, Mantis Gunship tai Harbinger. Tuossa nyt oli vain muutama, mutta kyllä nämä kaikki antoivat hyvin erilaisia haasteita ja taistelumetodeja.
Ei tarvinnut mitään special voimia tai muuta kikkailua jos ei halunnut (olisi ollut varmasti mielekkäämpää käyttää niitä - mutta kun ei tarvinnut). Konekivääri riitti ja joskus muutama muu ase (joskus heavy myös).
Tässä taas iskee alhainen vaikeusaste näpeille, vaikka kieltämättä BioWare olisi myös voinut hoitaa asian niin, että alhaisimmillakin tasoilla pitäisi käyttää hieman eriäviä taktiikoita. Jos lähdet toiselle kierrokselle vaikkapa Veteranilla tai Hardcorella, uskoisin että erilaiset kikat tulevat useastikin tarpeeseen.
"Monipuolisuus" oli enemmänkin osa koko Mass Effectin maailmaa, eli on eri aurinkokuntia, planeettoja ja rotuja, joita sitten kohdataan. Mutta sitä taktiikkaa tai strategiaa ei pahemmin tarvinnut muuttaa itse taisteluissa. Jos tarkkoja ollaan, niin jopa jossain MW2:ssa tuli muuteltua taktiikkaa enemmän. Enkä edes ole mikään hardcore MW2-fani.. Ja jossain Halossa tuntuu olevan enemmän erilaisia vastuksia. Enkä edes ole mikään hardcore Halo-fani.
Modern Warfaressa en voi juurikaan puhua mistään taktiikasta paitsi lähinnä rynnimisestä tai hiljaa etenemisestä, mutta Halo kieltämättä varioi pelityyliä erittäin kiitettävästi. Voi tuhota vihollisen tankin hyppäämällä ja tuhoamalla sen nyrkillä, ottamalla itsekin ajoneuvon, ampumalla sen raketinheittimellä, stickaamalla yms., vaihtoehdot ovat kieltämättä todella laajat. Tämä johtuu taas Halon sandbox-rakenteesta (ei "GTA"-sandbox, vaan avoin taistelukenttä), jota luonnollisesti ME2:kaan ei pysty tarjoamaan. ME2:n taistelumekaniikka kuitenkin on pelkkää point&shootia huomattavasti syvempi, ja se tarjoaa mahdollisuuksia, joihin tavallinen shootteri ei pysty.
Mutta kuten sanoin, niin action on ME2:ssa vain yksi osa peliä - kun se monessa räiskinnässä on lähes "koko peli" (ja niissä räiskinnöissä taas juoni ja maailma on vähän sitä-sun-tätä). Ja ykköseen verrattuna on menty todella iso harppaus toiminnan osalta (pidin kyllä ykkösestä myös - koska ME-pelit eivät ole kuitenkaan shootereita).
Amen! Itse rakastan ME2:n räiskintää, mutta on harmillista miten jotkut jotka eivät siitä pidä ottavat asenteen: "huonompi räiskintä kuin Uncharted/Gears = huonompi peli kuin Uncharted/Gears". Tosiaan ME sisältää myös niin todella paljon muitakin osa-alueita - onhan GTA IV:nkin räiskintä suoraan sanottuna berberistä, mutta pelin muut osa-alueet ovat tehneet siitä sen megahitin, mitä se on nykyään.
Itse ajattelisin niin, että jos ME3:seen saadaan otettua/yhdistettyä parhaat puolet sekä ME1:stä että ME2:sta, niin saadaan se 9.5/10 peli. Nyt molemmissa on vahvuuksia - ja heikkouksia. Hieman hienosäätöä toimintaan ja sitä hiukan vähemmän. Ja pikkaisen lisää rpg-osastoa.
Olen itse myös vienosti tuota mieltä. Minulle jäi kuitenkin hieman ikävä kaikkea, mikä teki alunperin Mass Effectistä Mass Effectin - hissit, suuri Citadel ja pikkuhiljaa kääriytyvä juoni kaikkine twisteineen; eräänlainen "detective story", jos tällaisen assosisaation sallii.
----

Poksorille vastaan privana; tämä väittely ei kuulu ME-ketjuun.

Meikä kyl odotti et edes joku ois vähän auttanu pääseen vauhtiin, mut ei sit vissiin.mun mielest jos 1 ei oo pelannu niin aika helvetin turhaa edes yrittää jotain. kyl mä oisin oikeesti luullu et tääl autetaan kanssa pelaajia .... eikä tota ........

Meikä kyl odotti et edes joku ois vähän auttanu pääseen vauhtiin, mut ei sit vissiin.mun mielest jos 1 ei oo pelannu niin aika helvetin turhaa edes yrittää jotain. kyl mä oisin oikeesti luullu et tääl autetaan kanssa pelaajia .... eikä tota ........

Kysymyksesi on epämääräinen, mutta yritetään:

Ensimmäisen osan pelaamattomuus on suuri puute Massakahteen lähtiessä, mutta ei peli silti pelikelvoton ole.

Vinkkejä etenemiseen:
Kannattaa ottaa ensikertalaisena kaikki mahdollinen irti universumista; lue jokainen Codex-lisäys, ja selvittele kaikki mahdolliset asiat pelissä tavattavilta hahmoilta. Älä myöskään speedrunnaile keskusteluja läpi skippailemalla tai "toisesta korvasta sisään, toisesta ulos"-asenteella, vaan kiinnitä huomiota niihin: se kannattaa. Tällä tavalla pääset paremmin sisään universumiin, ja teot saavat lisää merkitystä.

Älä myöskään syöksy vain tehtävästä toiseen. Käy juttelemassa Normandylla olevien tiiminjäsenien kanssa usein, sillä näissä keskusteluissa piilee suola hahmoihin kiintymiseen. Myöskin ollessasi suuremmissa kaupungeissa kuten Citadel, tutki rauhassa paikkoja. Pelistä löytyy todella paljon mielenkiintoista sisältöä, kunhan vain jaksaa etsiä. Myöskin tehtävien väliä voi jaksottaa toimivasti aina skannailemalla planeettoja silloin tällöin; tästä saa materiaalia pelissä tehtäviin ase- ja varustepäivityksiin.

Suosittelen ensimmäiseksi Omegalla käymistä (jos et ole siellä vielä käynyt), sillä kyseinen paikka antaa päräyttävine miljööineen ja tehtävineen oivallisen startin ME2:n maailmaan.

Vinkkejä taisteluun:
Kyseessä on aika pitkälti cover-shooter taistelun osalta, joten aukealla patsasteleminen tapattaa Sheppiksen aika nopeasti. Suojan takana kykkiminen siis kannattaa. Kun vihollinen lakkaa tulittamasta, voit nopeasti täräyttää luodit tehokkaimmin päähän, johon vihulaiset ovat useimmiten haavoittuvaisimpia.

Kun ammut vihollisen Shieldin tai Armorin (tai molemmat) pois, tulee tästä haavoittuvainen erikoiskyvyille, kuten Concussive Shot tai Pull. En selosta näiden funktioita sen tarkemmin, saat itse kokeilla. Shieldit lähtevät mainiosti erikoiskyvyllä Overload, kun taas Incernate tepsii Armoriin. Meleehyökkäyksien kanssa kannattaa olla varovainen ja arvioida niiden onnistavuus; esimerkiksi Krogania ei kannata mennä muksauttelemaan. Pienempien melee-otuksien kanssa taas kannattaa lähteä suojasta ja perääntyä ampuen, sillä suojassa pysytellessä nämä pääsevät vain usein saartamaan.

Toivottavasti näistä oli nyt jotain apua, mutta suosittelen peliin perehtymistä myös omin avuin.

Kysymys tuohon Romance "tehtävään".
Saako tuon achievementin vaikka heruttaisi 2 mimmiä siihen h-hetkeen asti?
1osassa, ainakin tuli se kolmenkimppa ehdotus, kun näin teki ja pystyi valitsemaan toisen.

Vaan pitääkö tässä keskittyä yhteen? Kissatappelu Talin ja Jackin välillä olisi ihan mukava lisä:D

Kysymys tuohon Romance "tehtävään".
Saako tuon achievementin vaikka heruttaisi 2 mimmiä siihen h-hetkeen asti?
1osassa, ainakin tuli se kolmenkimppa ehdotus, kun näin teki ja pystyi valitsemaan toisen.

Vaan pitääkö tässä keskittyä yhteen? Kissatappelu Talin ja Jackin välillä olisi ihan mukava lisä:D
Jos hamuat useampaa tyttöstä, Shepööd valitsee sen, jonka kanssa suhde menee ensimmäisenä tiettyyn pisteeseen asti. Tämän jälkeen muut kandidaatit ilmoittavat vain tylysti, että eivät jatka suhdetta mihinkään ellet anna nykyiselle likalle kenkää.

Valitettavasti kissatappeluita ja threesome-ehdotuksia tönkköhymyjen kera ei tällä kertaa näy. :cool:

Jos hamuat useampaa tyttöstä, Shepööd valitsee sen, jonka kanssa suhde menee ensimmäisenä tiettyyn pisteeseen asti. Tämän jälkeen muut kandidaatit ilmoittavat vain tylysti, että eivät jatka suhdetta mihinkään ellet anna nykyiselle likalle kenkää.

Valitettavasti kissatappeluita ja threesome-ehdotuksia tönkköhymyjen kera ei tällä kertaa näy. :cool:
Noh, Jack saa odottaa pahis kierrokselle(vaikka sainkin neidolta jo HC käsittelyn:D)
Pelkästään kiinnostus miten Talin kanssa tuo akti on edes mahdollista, pakottaa valitsemaan hänet.(älköö paljastako mitään)

Vaikka porukka hieman parjaakin, että pelissä suuriosa on vain jäsenten sivutehtäviä niin omasta mielestäni tämä sopii vallan mainiosti. Tiedä sitten onko loppu niin eeppinen mitä se ensimmäisessä oli. Oikeastaan olen enemmän noista "sivutehtävistä" tykännyt sillä ne vievät hienoille planeetoille, joissa on hyvin toteutettu juonikin.
Kuten Jacobin lojaalitehtävä oli todella hyvä vaikkakin hieman lyhyehkö.
Tässä meinaan haluaa tehdä kaiken mahdollisen, ennen viimeisiä tehtäviä ilman kuumotuksia pelin pääjuonen jatkumisesta. Ykkösessä, kun tuli ensimmäisellä kerralla keskityttyä siihen pääjuoneen, jättäen nuo sivutehtävät hieman takavasemmalle(tosin eivät vedä vertoja kakkosen vastaaville.

Noiden renegade kohtauksien kanssa tulee kyllä repeiltyä, kun Shepard näyttää tylyn puolensa
pakollinen repeäminen, kun Shepard tönäisee vihollisen ikkunasta alas ja heittää pienen kommentin perään:D ja se legendaarinen nyrkinisku toimittajaan.

Tiedä sitten onko loppu niin eeppinen mitä se ensimmäisessä oli.

Omasta mielestäni kakkosen eeppisyysmittari jää puoleen ykkösen vastaavasta. Kakkosessa pidin eniten alusta, siinä oli tunnelmaa. Tästäkin on varmasti eriäviä mielipiteitä, mutta kannattaa varautua siihen, ettei tarjoolla ole samanlaista nannaa kuin ykkösen loppuvaiheilla.

Omasta mielestäni kakkosen eeppisyysmittari jää puoleen ykkösen vastaavasta. Kakkosessa pidin eniten alusta, siinä oli tunnelmaa. Tästäkin on varmasti eriäviä mielipiteitä, mutta kannattaa varautua siihen, ettei tarjoolla ole samanlaista nannaa kuin ykkösen loppuvaiheilla.

Olen aikalailla samoilla linjoilla. Ykkösen loppu oli niin eeppinen että oksat pois. Tämä tietysti loi odotukset kakkosen lopun suhteen, eikä sekään missään nimessä pettänyt. Odotukset olivat vain niin korkealla, että vaikka loppu olisi ollut millainen hyvänsä olisi sitä jäänyt kaipaamaan vielä jotain elämää suurempaa.

Älkää nyt kuitenkaan heput pureskelko mitään valmiiksi peliä läpäisemättömille; se voi iskeä eri ihmisiin ihan eri tavoilla. Minuun ainakin iski loppu niin lujaa, että pyörrytti, samoin kuin ensimmäisessä osassakin. Ymmärrän silti, jos ykköstä pitää parempana, sillä sen rakenne oli melko lailla erilainen.
----

Poksori on esittänyt minulle Gamertagin, jossa on ODST pelattuna ja Mass Effect 2.

Kysymyksesi on aivan liian ylimalkainen ja laaja. Tsori. Mutta Joohanh yritti kuitenkin, toiv. auttaa..

ME2 on toiminta-roolipeli (eli se ei ole pelkästään mikään "räiskintä").

Ota "normal" vaikeustaso (combat difficulty) ja valitse menusta niin, että tiimi käyttää automaattisesti kovimpia aseitaan/voimiaan (eli: squad power usage: YES) ja niin, että levelit nousee automaattisesti sulla ja tiimillä (eli: auto level up: SQUAD and PLAYER).

Ja valitset "class:soldier".

Sitten vain räiskit menemään (suoja on elintärkeä + tiimin tuki) ja tutkit/keräät kaiken & juttelet kaikkien mahd. tyyppien kanssa. Keskusteluissa muistat ikäänkuin "valita" sen, että pelaatko "hyvistä" vai "pahista". Ehkä ekan kerran helpottaa kun pelaat paragonia eli hyvistä. Eli suostut auttamaan ihmisiä, olet kohtelias/ymmärtäväinen, yms.

Varaudu sellaiseen 40-50h peliaikaan jos teet kaikki asiat. Ja keskusteluissa englannin kielen "ok" taito on pakollinen.

Toki muitakin valintoja voi valita, mutta jos on räiskintä-tausta ja haluaa mahd. simppelin pelaamisen, niin ylläolevat valinnat toimi ainakin mulla. Ne EIVÄT ole ainoita vaihtoehtoja kuitenkaan...

EDIT: Tarkennuksia..

Poksori on esittänyt minulle Gamertagin, jossa on ODST pelattuna ja Mass Effect 2.

Joohanh, tuskin olet mikään pelipoliisi täällä. Joten ehkä kannattaa miettiä tarviiko sulle jotain Gamertagejä näyttää pelatuista peleistä. Jos multa olisit kysellyt gametagia, niin olisin lähettänyt räkäisen naurun PM-muodossa (kohteliaan, mutta silti räkäisen)..

Nämä ovat vain pelejä, ei oteta niitä liian vakavasti..

Joohanh, tuskin olet mikään pelipoliisi täällä. Joten ehkä kannattaa miettiä tarviiko sulle jotain Gamertagejä näyttää pelatuista peleistä. Jos multa olisit kysellyt gametagia, niin olisin lähettänyt räkäisen naurun PM-muodossa (kohteliaan, mutta silti räkäisen)..

Nämä ovat vain pelejä, ei oteta niitä liian vakavasti..
En missään tapauksessa, olin kyseenalaistanut aikasemmin poksorin suhteen ME2:n omistamiseen, ja hän halusi korjata tämän antamalla Gamertaginsa. Poksori myöskin pyysi minua kertomaan tästä vahvistuksesta julkisesti kaikkien epäilyjen lopettamiseksi, jonka luonnollisesti sitten tein.

Mitään pelipoliisia leiki, sori vaan.

Olen ainakin itse aikalailla samaa mieltä Poksorin kanssa tuosta taistelun toistuvuudesta ja putkimaisuudesta.

Taistelussa riittää hyvin suurinta osaa vihollisia vastaan se, että kyykitään suojan takana ja ammutaan välillä muutama sarja. Se että ei saa ammuttua yhtä selustaan/kylkeen kiertävää ammuttua, on jo pelaajan huonoutta. Taistelusta saa sieltä suojan takaa hyvän kokonaiskuvan ja pystyy helposti erottamaan lähestyvät viholliset. Jos nämä tuhoaa ensimmäiseksi, ei taisteluissa ole ikinä mitään vaikeuksia. Lähinnä ainoat viholliset joita jouduin perääntymään oli YMIR mechit.

Onko joku muka erimieltä siitä, että eteneminen planeetoilla ja tehtävissä ei olisi "putkea"? Niinpä. Harmi, sillä rikkoo aika paljon immersiota juosta lähinnä kenttä suoraviivaisesti päästä toiseen, vaikka rahkeita voisi olla enemmänkin.

Tässä taas iskee alhainen vaikeusaste näpeille, vaikka kieltämättä BioWare olisi myös voinut hoitaa asian niin, että alhaisimmillakin tasoilla pitäisi käyttää hieman eriäviä taktiikoita. Jos lähdet toiselle kierrokselle vaikkapa Veteranilla tai Hardcorella, uskoisin että erilaiset kikat tulevat useastikin tarpeeseen.

Aloitin Massa 2:sen Insanityllä ja erikoisvoimien käyttö ei olisi ollut pakollista. Pelasin Infiltratorilla, joten hirveästi erikoiskykyjä ei ollut. Toki käytin ammustyyppejä usein, cloackia ja inffiä silloin tällöin, mutta peliä pystyi pelaamaan sujuvasti ilmankin. M98-Widowin jälkeen ei ammustyyppiä aina edes jaksanut vaihtaa.

Sinänsä vaikeusaste ei ole pelkästään Massan kompastuskivi, vaan nykyään tuntuvat pelit olevan turhan helppoja järjestään. Muutenhan peli on muilta osa-alueilta lähes täydellinen. Massa kolmosta odotellessa..

Tuo vaikeustaso on taas niin yksilöllistä. Toisen helppo on toisen vaikee. Itse olen pelaamassa veteraanilla ekaa kertaa ja minusta vaikeustaso on just sopiva ekalle kerralle. Eka predatori oli oli suorastaan perseestä. En tiedä vaikuttaako sentinel luokkana siihen, ettei ole mitään super asetta/kykyä käytössä. Joten voin olettaa, että insanity on sitten luokkaa pahempi vielä. Voi toki olla, että infiltratorin snipu on vain ylivoimainen. Mohihan on sanonut, että sillä luokalla pelistä tulee pitemmän päälle tylsää. Pitää laitella omia kokemuksia, kun olen saanut pelin kokonaan läpi.

Ylös Bottom