Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Joo, kyllähän tuolla tuli tylsää, koska sniperi oli varsinkin M98-Widowin jälkeen miltein aina one-shot tappo. Tietysti jollain eri classilla peli olisi ollut varmasti vaikeusasteeltaan aivan eri luokkaa. Esimerkiksi Sentinellillä olisi varmaan ollut haastava ainakin tuo eka pelikerta.

Vaikeusaste on harmittavan hankala aihe, juuri tuosta yksilöllisyydestä johtuen, mutta ainakin itse toivoisin seuraavaan Mass Effectiin hieman erinlaista lähestysmistapaa tuohon taisteluun. Olisi jotain muuta, kuin pari suojaa. Liikaa tosin ei voi nojata tähän taisteluun, sillä se on vain yksi elementti maailman parhaassa pelissä :).
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Sinänsä vaikeusaste ei ole pelkästään Massan kompastuskivi, vaan nykyään tuntuvat pelit olevan turhan helppoja järjestään.

En ihan kyllä noin kuitenkaan menisi yleistämään.. Mutta ongelma on minusta usein se, ettei välttämättä tiedä mikä vaikeusaste olisi millekin pelaajalle "optimaalinen". Ne kun vaihtelevat niin paljon.

Esim. Mass Effect 2:sen taistelut "normaalilla" tuntuivat omalle kohdalle hiukan liian helpoilta, kun taas joku "hard" MW2:ssa tuntui itselle juuri sopivalta. Kaveri tuossa veti uusimman Bond-pelin sillä korkeimmalla ("007") , eikä kuulema mitenkään kauhean vaikea.. Sitten taas "The Chronicles Of Riddick: Assault On Dark Athena" on kuulema todella vaikea sillä "vaikeimmalla" asteella.. Ja onhan sitten joku "Operation Flashpoint 2: Dragon Rising", jossa "hardcore"-tasolla ei ole ollenkaan checkpointteja (kuolet pitkän kentän lopussa, eli eikun alusta)... ym ym.

Toisaalta taas joku Uncharted 2 ei välttämättä ole kauhean vaikea "hardilla", mutta loppubossin kanssa voi mennä hermot (ja ehkä muutamassa muussa kohdassa). Eli peli muuten voi olla vaikeustasoltaan "sopiva", mutta sitten jotain bosseja joutuu tahkoamaan uudestaan ja uudestaan sen takia, että vaikeustaso on "hard" tms (mikä ei sekään ole hauskaa).

Eli mielestäni ei mustavalkoinen asia tämäkään.. Itse kun pelaan yleensä pelit "kerran" läpi, niin ei hirveästi viitsi ottaa vaikeustason kanssa riskejä. Eli yleensä se "normal", koska eka sääntö mulle on aina: Pelaamisen pitää olla välillä haastavaa - mutta sen pitää kuitenkin olla pääosin hauskaa. Eli mitään "supervaikeita" pelejä ei mulla ole kiinnnostusta pelata (tarkoitan siis, etten valitse liian kovia vaikeustasoja), eikä tahkota peliä ziljoonaa tuntia tai neljää kertaa muutaman trophyn takia..

ME2 oli hauska ja viihdyttävä peli (kokonaisuuden lisäksi), mistä se saa pisteet kotiin. Se, ettei se ollut kauhean haastava "normaalilla" on kuitenkin pienempi paha kokonaisyhtälössä. Eli "sarrrja". ;)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Vaikeusaste-keskustelussa pitäisi mielestäni ottaa huomioon myös se, että kakkosessa Sheppis on "parannuksien" ansiota viimeistään universumin kovin jätkä/mimmi (jos ei sitä ollut jo ykkösessä) ja olisi suorastaan naurettavaa jos perus-bandiittien kanssa saisi olla jo helisemässä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tuli vedettyä insanitylla läpi. Soldier+adrenaline rush+revenant+warp ammo = win. Tuli tehtyä sellainen läpi huitaisu että en edes kaikkia tiimin jäseniä ottanut mukaan enkä tehnyt lojaalius tehtäviä ja oli kyllä loppukin sen mukainen. No ompahan ainakin hiukan erilainenkin tallennus sitten kolmosta varten valmiina.
Nyt on sitten peli kolme kertaa läpi ja täydet gamerscoret taskussa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Noin 10 tuntia takana ja hyvät fiilikset pelistä, mutta olen pettynyt taisteluihin, ja varsinkin niiden paljouteen. Räiskintä on toteutettu hyvin, mutta ärsyttää kun hahmonkehitystä on typerretty entisestään ja skillejä on vähemmän. Esim. liftin puute ärsyttää. Toinen ärsyttävä asia taisteluissa on se, että Shepard ei aina malta pysyä suojassa, vaan nousee itsestään pystyyn kuolemaan.
Hyvä puoli on se, että aseet ovat entistä tarkempia ja tehokkaampia. Rajalliset ammukset ovat melko turha uudistus. Tekoäly on ihan hyvä. Yleensä viholliset suojautuvat hyvin, mutta joskus vain rynnivät suoraan edestä kuolemaan.

Onneksi Makovuorikiipeilystä on päästy eroon. Planeettojen skannaaminen on silti tylsää, koska skanneri liikkuu tuskallisen hitaasti ja planeetoilta ei löydy kunnolla kaikkia mineraaleja. Esim. Element zeroa ei löydy juuri koskaan.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Hommaa skannerin upgrade ja muista pyörittää planettaa samalla toisella tatilla. Sitten voit myös pilkkiä eli välillä päästät skannauksen pois ja sitten taas päälle. Sopivan pienillä väleillä skannaus nopeutuu huomattavasti, etkä silti missaa isoja löytöjä. Element zeron puutteeseen voi sanoa, että sit pitää pelata eka peli läpi 50 tason hahmolla ja importata se. Sitten ei tule puutetta :) Itsellä menossa vasta eka rundi ja rupesin pelaamaan jo me1:sta uudelleen renegadella tehden erilaisia valintoja toista me2 rundia varten. Ja pitää tietty toi lvl50 saavuttaa samalla.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Ja tohon skannaukseen liittyen, niin ei kannata skannata alle moderate - tason omaavia planeettoja. Menee aivan turhaa aikaa. Element Zeroa taas löytyy joistain tehtävistä ihan hyvin, jos kaikki paikat koluaa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Ja tohon skannaukseen liittyen, niin ei kannata skannata alle moderate - tason omaavia planeettoja. Menee aivan turhaa aikaa. Element Zeroa taas löytyy joistain tehtävistä ihan hyvin, jos kaikki paikat koluaa.

Niin ja jos vaivautuu lukemaan planeettojen "taustoja", niin huomaa usein mistä planeetoilta voi tuota zeroa irrota helpostikkin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Alkuhuomautus:
Fanipojat älkää vaivautko selittämään miksi mielipiteeni ovat vääriä tai miksi Massa kaks on paras naks.
(tuo naks kuuluu fanipojan päästä aina kun joku sanoo pahaa pelistä)

Itse en muuten edes osannut skannata ennenkuin katsoin youtubesta tutoriaalin :(
Olin tosin puolinukuksissa kun tuota koitin ekan kerran joten ei montaa ratasta enää
raksuttanut päässä siihen aikaan.
:o

On muuten ihan ok peli, tuntuisi ainakin nyt toistaiseksi huomattavasti vaihtelevammalta kuin eka..
Minä en kyllä siltikään osaa mieltää tuota pelkkää "valitse kolmesta eri lauseesta oletko paha, hyvä vai neutraali" meininkiä ihan kunnon roolipelaamiseksi.
Olisi kieltämättä tuohon hahmonkehitykseen kaivannut enemmän. Pari kertaa taisi tulla vieläpä sellainen aika arvalla heitetty lopputulos lausevalinnastani.
Enemmän kuin roolipeli Massa kakkonen on sellainen interaktiivinen tarina,jonka tapahtumiin voi aavistuksen vaikuttaa.
Toi räiskintä on kyllä parantunut mutta eipä se mitenkään erikoista vieläkään ole. Mutta kuten eka myös tämä kakkonen tuntuisi
olevan selkeästi enemmän kuin osiensa summa, joten koukutusta on ilmassa ja varmaan
iskee kiinni oikein kunnolla kunhan saa enempi pelituntia alle.

Olisi muuten pitänyt tehdä Sheppiksen avaruuteen sinkoutumisesta huomattavasti dramatisoidumpi kohtaus! Tapaushan itsessään aiheutti kylmää värettä mutta jotenkin
se tuntui siltä että olisi saanut kohtauksesta ihan totaalisen selkäpiitä karmivankin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Itselläni on nyt noin 40 tuntia takana ja edessä on ainoastaan Legionin lojaaliustehtävä. Kaikki planeetat tutkittu, kaikki upgradet hankittu. Kaikki dialogit pelattu. Olen paragoneista paragonein, jolla on about 1/3 renegadeakin täynnä. Mielestäni tässä on ehdottoman parasta tuo Para/Rene väliintulo. Voi oikeasti vaikuttaa kohtauksiin. Eikä ne kohtaukset ole ihan niin mustavalkoisia, kuin ykkösessä. Tarina on myös omalla kohdalla toiminut tosi jouhevasti... olen skannaillut, tehnyt tehtäviä ja taas skannaillut. Lennellyt kaikkialla, käynyt siellä ja täällä. Mutta jokin tästä jää puuttumaan. Ja se on se Mako.

Pitkään miettisin, että mikä tässä pelissä puuttuu. No se oli se Makon ajofiilis jota inhoan edelleenkin eniten kaikista peleistä mitä omistan. Muistan vieläkin elävästi BDtS lisärin fiiliksen, kun pääsi Makolla menemään... ja se oli jotain tosi hienoa ja mahtavaa. Ehkä tuo Hammerhead tuo sitä fiilaria takaisin. Muutenhan peli on minusta ollut täyttä rautaa ja siksi en allekirjoita muiden puutteita. Mielestäni myös ykkösen valinnat näkyvät halki koko pelin ihan tarpeeksi hyvin. Niitä ei välttämättä hierota naamaan, kuten tehdään jrpg peleissä, ja hyvä niin.

Erona ykköseen on tässä tämä hahmokaartin uskomaton laajentuminen. Hahmot on kirjoitettu edeltäjäänsä paremmiksi ja moniulotteisemmiksi. Nyt ihan oikeasti välittää niistä kaikista (no okei, Zaeed on aika turhake, kaikilta osin). Nyt välitän jokaisesta. En ymmärrä miksi porukat hehkutti Wrexia, joka oli tylsyyden kroganistuma. Enkä edes tappanut sitä ykkösessä, mikä näkyikin melko hyvin Tuchankassa kakkosessa... Etteikö muka valinnat vaikuta. Hitto, koko Tuchanka on erilainen jos Wrexin tapattaa :P.

Mutta niin. Legion, for they are many. Sen kun saa lojaaliksi, niin suoraan kohti Omega 4:sta.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tässä on viikon aikana esiintynyt taas kauhiasti napinaa pelin taistelusta. Minä väitän, että jos taistelu käy häiritsemään, niin vika on oikeasti jossain muualla. Taistelu on todella fine. Se toimii käytännössä kuin paraskin 3rd person shooteri, mutta varsinkin vaikeammilla vaikeustasoilla tempo on suht hidasta (luokasta riippuen toki), eikä headshottien heittely ole minusta mitenkään mahdottoman helppoa. Joka tapauksessa Mass Effectin alpha ja omega on maailma, hahmot, keskustelu ja pienet yksityiskohdat. Näiden pitäisi viedä pelaajalta jalat niin alta, että hän kusisi hunajaa, vaikka taistelu olisi yhtä tönkköä kuin ykkösessä. Kakkosessa taistelu on paljon parempaa kuin ykkösessä ja jos siitä löytyy napinaa, niin vika on tosiaan pelin muissa asseteissa. Olette pettyneet johonkin muuhun ja siksi taistelu ärsyttää.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Noniin! Se on läpi! Mass Effect 2 on läpi!!! Pelasin sen kokonaan!

*hengenvetoa*

*ahdistusta*

*toiveikkuutta*

Noniin. Ensinnäkin, loppu oli hyvä. Todella hyvä.
Nauttisin joka sekunnista, kun hyökättiin sinne. Aluksessa oli kaikki päivitykset täysillä ja kaikki mahdollinen tehty ja hommattu. Kyllä kelpasi. Viimeiset pari tuntia en muistanut varmaan hengittää, kun tuli ihan tajutonta tykitystä. Kyllä kelpasi. Kyllä perhana kelpasi! Tiimini selvisi ehjin nahoin koko kommennuksesta (ihme ja kumma), ja se pisti paragon-shepardilleni hymyn suulle. Kyllä oli hienoa kävellä Normandyllä, kun tiimiläiset nyökkäilivät... Kyllä oli tyylikästä. Lopuksi myös räjäytin koko hoidon ja siitäkö myös tiimijäsenet olivat iloisia. Kelpasi tosiaan olla ylpeä omasta tiimistä ja saavutuksista. En tiedä, jollain tavalla tämän loppu tosiaankin iski ihan kympillä. Ja se lopun Reaperi? Ei jumalauta. Siis... aivan mieletöntä. Siis ihan uskomattoman hienoa.
Nyt vaan Hammerheadia odotellaan ja sitten lisää DLC:tä. Voi saatana, kyllä kelpaa. On se hieno peli.

P.S Taistelu toimii.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

En tiedä, jollain tavalla tämän loppu tosiaankin iski ihan kympillä.
Ja se lopun Reaperi?
Ei jumalauta. Siis... aivan mieletöntä. Siis ihan uskomattoman hienoa. Nyt vaan Hammerheadia odotellaan ja sitten lisää DLC:tä. Voi saatana, kyllä kelpaa. On se hieno peli.
Tietysti lopun käsittämätön eeppisyysvaihde hämärtää itse kunkin tajuntaa, mutta tuon ylläolevan kohdan voit laittaa spoilereihin ennenkuin joku vaatii päätäsi vadille. :)

Lopusta:
Twisti ihmisten käyttämisestä Reaperin rakentamiseen oli kyllä aivan käsittämättömän eeppinen ja karmaiseva. Täydellinen finaali synkemmälle Mass Effectille. Oli myös hieno käänne saada tietää, että Reaperit eivät suinkaan ole identtisiä toistensa kanssa, saatika kaikki luotu miljardeja vuosia sitten; ilmeisesti Reaperit ovat ottaneet aina yhden sivilisaation kerrallaan haltuunsa, ja pakottaneet nämä tekemään uusia Reapereita. Ja nämähän voivat olla hyvinkin erilaisia toisistaan, kuten Sovereign, ajelehtiva Reaper-alus sekä lopussa tavattava ihmis-Reaper-todistavat.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tietysti lopun käsittämätön eeppisyysvaihde hämärtää itse kunkin tajuntaa, mutta tuon ylläolevan kohdan voit laittaa spoilereihin ennenkuin joku vaatii päätäsi vadille. :)

Lopusta:
Twisti ihmisten käyttämisestä Reaperin rakentamiseen oli kyllä aivan käsittämättömän eeppinen ja karmaiseva. Täydellinen finaali synkemmälle Mass Effectille. Oli myös hieno käänne saada tietää, että Reaperit eivät suinkaan ole identtisiä toistensa kanssa, saatika kaikki luotu miljardeja vuosia sitten; ilmeisesti Reaperit ovat ottaneet aina yhden sivilisaation kerrallaan haltuunsa, ja pakottaneet nämä tekemään uusia Reapereita. Ja nämähän voivat olla hyvinkin erilaisia toisistaan, kuten Sovereign, ajelehtiva Reaper-alus sekä lopussa tavattava ihmis-Reaper-todistavat.

Ah kiitos. Todellakin, tajunnan hämärtyminen oli aika liki tajunnan pimentymistä ja hehkutusta seurasi se, että kognitiivinen osa-alue ei toiminut kuten piti. Kiitos tageista! Todellakin, itsellä kävi mielessä tuo lopun juttu... että voisiko se olla oikeastikin noin? Ei kyllä osaa sanoa, mutta selväähän se on, että Biowarella on jotain tosi hienoa mielessään koskien ME3:sta. Pelisarjana tämä on ollut mielestäni ehdotonta huippua tällä konsolisukupolvella yhdessä AC-pelien kanssa. Noh, ehkäpä tuo pian ilmestyvä kirjanen valottaa edes jotain pientä...
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

...varsinkin vaikeammilla vaikeustasoilla tempo on suht hidasta (luokasta riippuen toki), eikä headshottien heittely ole minusta mitenkään mahdottoman helppoa.

Jeps, Hardcore ja Insanity muuttaa taisteluiden kulkua todella paljon. Adeptilla pelatessa ei voinut suoraan pistää sillä vahvimmalla skillsillä menemään, vaan vihollinen piti aina ensin riisua puolustuksista yms. Ainoastaan omien kavereiden surkeahko tekoäly häiritsee... etenkin kun pelaa Insanitya Adeptilla, joka luottaa aika paljon noitten kavereitten kykyihin. Sekä tuo Sheppiksen outo tapa välillä nousta seisomaan laatikoiden takaa... Muutaman kerran tuli myös kyyristymistä ikävä, miksiköhän se jätettiin tästä poies? Headshottien ampuminen on mielestäni yhtä "helppoa", kuin muissakin toimintapeleissä(Soldier ja AR/ Infiltrator ja scope hidastus) aivan kuten kuuluukin.

Jos Massa Kahen taisteluita pitäisi verrata ykkösen vastaaviin, niin huhhuh... Ihan eri peliltähän tuo tuntuu ja hyvä niin. Nyt vain toivon, että Massa 3 yhdistää molempien pelien parhaat puolet.

Ja hahmoista vielä:

Saas nähdä kuinka moni "selviää" Massa Kolmeen. Samara, Thane ja Jack putoavat aika varmasti kelkasta, sen verran helppo kirjoittaa pois. Samara lähtee jakamaan oikeutta, Thane kuolla kupsahtaa ja näin tekee myös Jack. Toivottavasti hylkäävät ainakin Mirandan ja Jacobin, sen verran ärsyttäviä hahmoja molemmat. Ja p*rkele, yksinäiset ajat jatkuvat meikäläisen omalla Sheppiksellä. Rasisti Ashley:n kanssa alkanut "romanssi" sai räjähtävän lopun Virmiressa:cool:, ja nyt Massa Kahessa Samara dumppasi meikäläisen:(
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Peli tulikin mentyä läpi. Melkolailla kaikki tuli tehtyä ja
lopussa kaikki selvisivät.
Aivan loistava peli. Loppu oli mahtava ja ei jättänyt kylmäksi. Mielestäni iski melkein kovempaa, kuin 1osan loppu, jotain siinä vain on... nyt vaan odottelemaan sitä kolmosta perkele :D

Ihan mielenkiinnosta kysäisen, että minkä valinnan te otitte siinä lopussa?
Itse jätin paikan tuhoamatta pelkästään mielenkiinnosta miten se tulee vaikuttamaan 3osaan.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Ensimmäisellä läpipeluulla tuhosin tuon, koska se tuntui oikealta eikä Illusive Man oikein missään vaiheessa vakuuttanut minua. Toisella kerralla sitten jätin paikan tuhoamatta.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Hahmoista vielä..

Kuinkahan moni ME2:n hahmoista jatkaa Shepardin tiimissä ME3:ssa? Jos importtaa tallennuksen, jossa koko porukka on selvinnyt, niin ongelmaahan ei periaatteessa ole. Mutta entäs sellainen tallennus, jossa Shepardin lisäksi selvisi vain yksi hahmo (vaikka Garrus)? Pitääkö kolmosessa sitten taas värvätä uus tiimi? Ja jos koko porukka selviää kakkosessa, niin kolmosessa ei sitten saa uusia hahmoja ollenkaan.. :rolleyes: Tietenkin saattaa käydä niin, että kaikki kakkosen hahmot lähtevät omille teilleen kolmosessa, mikäli selviävät kakkosen lopusta.

No joo, spekulointiahan tämä vain on.. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Kysymys lopun tehtävästä.. (peli siis pelattu läpi)
Mulla jäi kaikki muut henkiin, paitsi Mordin Solus. Jotenkin en oikein huomannut missä vaiheessa heppu kuoli.. Mielestäni Mordin oli mulle lojaali ja juttelin kyllä sen kanssa myös moneen kertaan (kuten muidenkin tiimin jäsenten). Teinkö mahd. jonkun "mokan" Mordinin lojaalitehtävässä ja sen takia heppu kuoli? Tietääkö joku miten homma toimii tuon vikan tehtävän kanssa (mulla tosiaan suurin osa hengissä)? Auttakaa, oi ME gurut. ;)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Kysymys lopun tehtävästä.. (peli siis pelattu läpi)
Mulla jäi kaikki muut henkiin, paitsi Mordin Solus. Jotenkin en oikein huomannut missä vaiheessa heppu kuoli.. Mielestäni Mordin oli mulle lojaali ja juttelin kyllä sen kanssa myös moneen kertaan (kuten muidenkin tiimin jäsenten). Teinkö mahd. jonkun "mokan" Mordinin lojaalitehtävässä ja sen takia heppu kuoli? Tietääkö joku miten homma toimii tuon vikan tehtävän kanssa (mulla tosiaan suurin osa hengissä)? Auttakaa, oi ME gurut. ;)

Aah, Mordin... Tuosta on ollut jonkin verran puhetta eri foorumeilla. Monilla muillakin Mordin kuolee täysin yllättäen, vaikka kaikki olisi viimeisen päälle varmistettu. Pelin vaikeustaso vissiin vaikuttaa jonkin verran näihin yllättäviin kuolemantapauksiin. Sanovat, että ainoa "varma" keino pitää Mordin hengissä on ottaa herra mukaan viimeiseen taisteluun. Toiset sanovat, että Mordin selviää myös tuosta Escort- osuudesta ihan hyvin. Jonkin verran bugeja löytyy tuosta itsemurhatehtävästä esim. joskus Miranda kuolee siihen ötökkäparveen, mutta onkin seuraavassa kohtauksessa ihan kunnossa yms.
 
Ylös Bottom