Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Kylläpä on mielenkiintoinen peli. Toisaalta pelissä on paljon grafiikkabugeja (mm. hahmoista näkyy toisinaan läpi, tai ne katoavat puhuessa. Kerran jopa Citadelissa ollessani hahmoni lähti leijumaan kohti kattoa hetken aikaa ylhäällä juostuani pääsin kuitenkin takaisin alas (: ), mutta bugit on helppo antaa anteeksi koska pelissä on joku vastustamaton vetovoima. Kohdallani tämä on Heroes of Might and Magic henkinen peli, jota on pakko jatkaa vielä yksi vuoro tai tässä tapauksessa tehdä vielä yksi tehtävä. Dialogi on rautaista ja pari kertaa oikeasti koskettavaa. Minusta oli ainakin hauska saada jälkikäteen mailia nuorelta sälliltä, jonka "pelastin" palkkasotilaisiin liittymiseltä.

Myöskin pelin aiheuttamat Babylon 5 fiilikset ovat iso plussa. (:
Toki tässä on myös aika paljon Galacticaa, eikä sekään ole huono juttu!
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Minusta oli ainakin hauska saada jälkikäteen mailia nuorelta sälliltä, jonka "pelastin" palkkasotilaisiin liittymiseltä.

Todellakin, tuosta viestisysteemistä tykkään jostain syystä. Niin tunteita heruttavaa, kun tulee pitkä kiitosviesti joltain ykkösessä pelastamaltani lapselta. Viestisysteemi muutenkin on hauska, "lähetä tämä 6 tuntemallesi henkilölle niin toiveesti toteutuu"-ketjuviestikin nauratti.

Uskomatonta kuinka immersiivinen maailma tässä on.
Shepardin huoneen kala-allas. Lemmenloruja luritteleva krogani, joka tuottaa päänsärkyä leidilleen. Gamestop-myyjä, joka hämmennyksissään pohtii, miksi eräs GTA-lyhenteen omaava peli on niin kritisoitu vain, koska siinä voi tappaa orjia. Krogan, josta pursuaa ihan pikkutyttöintoa, kun myin hänelle kalan mukamas presidiumin järvistä. Conrad Verner, vara-Shepard oikean Shepardin tilalle.
(pieniä oivalluksia ja sivutehtäväspoilereita, suht pieniä juttuja)

Oikeesti. Sellanen fiilis, että tässä pelissä vastaan voi tulla mitä tahansa, missä tahansa ja mihin tahansa aikaan.
Wrexin
löytäminen ja iloinen vastaanottokin lämmitti ihan sydäntä. Voi kun tää peli olis loputon.

Ja mä oon vasta siinä puolessa välissä apauttiarallaa, vähän ehkä pidemmällä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Läpi meni 28 tunnin kohdalla. Tosi hyvä peli ja tekee melkein kaiken paremmin kuin ykkönen, mutta ykkönen oli silti aikanaan parempi. Syy tähän ja spoilereita läpipelanneille:

Syynä on tietysti se että pääjuoni ei nouse ensimmäisen osan tasolle. Selkein peruste tälle on se että ekan osan Saren oli onnistunut pääpahis, jonka juoni ei ollut alusta asti selvä, uhka galaksille tuntui todelliselta ja lopputaistelussa oli panosta. Kakkososassa Collectorit puuhailevat omiaan jossain syrjässä ja pelaajan homma on kiertää keräilemässä kavereita kokoon ja warpata sitten lopputaisteluun. Kiirettä ei tunnu olevan.

Loppukahina oli ihan ok, mutta kaukana ykkösosasta. Ihmisreaper oli aika älytön veto ja suurin mielenkiinto tuli siitä kuka kuolee. Itsellä hengestään pääsivät Mordin ja Legion. Mordinin kuolema oikeasti harmitti koska oli uusista hahmoista ehdoton suosikkini.

Varsinainen pääjuoni taitaa lisäksi olla ekaakin osaa lyhyempi. Alkupuoli pelistä on paras osa kun kaikki ei ole vielä selvää ja mielenkiintoisia paikkoja vielä odottaa. Mutta ennen loppuratkaisua on älyttömästi tyhjäkäyntiä kun pitää kerätä viimeiset kaverit kokoon ja tehdä loyalty-tehtävät. Tai ei kai niitä pakko ole suorittaa, mutta missään muussakaan välissä ei oikein ole sopivaa paikkaa. Loyalty-tehtävät sinänsä ovat hyviä, mutta kaikkien putkeen tekeminen on aika puuduttavaa.

Tapahtumapaikoista Omega on ihan jännä, tosin odotin kirjojen perusteella jotain rupisempaa. Ilium on hieno, Kroganien planeetta täysin turha ja Citadelissa ei ole oikeastaan mitään syytä käydä paria Loyalty-tehtävää lukuunottamatta. Mainittakoon tosin että pelasin ilman vanhaa savea ja odotin Citadel-vierailulta paljon, mutta ketään ei tuntunut edes juurikaan kiinnostavan että Shepard on noussut kuolleista.

Sivutehtävissä oli muutamia huippuja, joista ehkä parhaana virustartunnan saaneen Mech-linjan tuhoamiseen liittyvä tehtäväketju. Talin noutotehtävässä käytettiin nokkelasti ympäristöä taistelun elementtinä ja Talin loyalty-tehtävä oli hieno. Migrant Fleetiä olisi saanut hyödyntää pelissä paljon enemmänkin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

En uskalla spoilerien takia liikaa tätä topicia lukea, joten...
Miten paljon tuo vanha save hyödyttää tässä ja pystyykö muokata vanhaa hahmoa ulkonäöltä ennen pelin aloittamista(oman Shepardin jättimäinen nenä ja hyvin vaalea iho käyvät ikävästi nykyään silmään).
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

En uskalla spoilerien takia liikaa tätä topicia lukea, joten...
Miten paljon tuo vanha save hyödyttää tässä ja pystyykö muokata vanhaa hahmoa ulkonäöltä ennen pelin aloittamista(oman Shepardin jättimäinen nenä ja hyvin vaalea iho käyvät ikävästi nykyään silmään).
Pystyt valitsemaan ulkonäön ja classin uudelleen.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Ja itse importtasin 47-levelisen hahmon, aloitin näillä bonuksilla:
Level 2 yhden sijaan
Pirusti rahaa, tais olla jopa 200k tms. Muistaakseni olin lukevinani että 20k tuli hahmon importtaamisesta, ja varmaan sitten loput iso kasa rahaa siitä, kun olin järjettömän rikas ME1:ssä.
2,5k jokaista neljästä resurssista.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

^ Menit varmaan aika juoksemalla läpi? Itsellä vasta vähän yli puolet porukasta koottu ja Loyalty tehtäviä yms shittiä tekemättä aika lailla ja 26 tuntia on mittarissa :)

Hepellä on ollu joku Turbonappi, jonka avulla Shepard juoksee kolminkertaisella nopeudella. Achit kertovat karua kieltään, että ainakin suht perusteellisesti on menty.

Itselläni on pelikellossa muistaakseni 32h ja vielä on jokunen lojaaliustehtäväkin suorittamatta joten kyllä tuohon jonkun verran saa aikaa menemään.
Kohtalaisen vähissä on unet ollut. To-Pe yönä pelasin 4.00 asti ja herätys 6.30.
Pe-La yönä mentiin aamu seitsemään kun kaverilista tyhjeni jo joskus 4.00 jälkeen :D
Harmillisesti lauantai ja sunnuntai menivät reisille pelaamisen suhteen kun oli "muuta pakollista menoa".

Peliä on kyllä suoraviivaistettu melkoisesti ykkösestä.
Enää ei pääse mikromanageroimaan ammuksista ja recoil damppereista alkaen, vaan peli ottaa parhaat tykit automaattisesti käyttöön.
Käytännössä ei ole minkäänlaista inventoria.
Lisäksi sihteeri ilmoittaa aina jos jollain tiimiläisellä on asiaa. Ykkösessä piti itse pitää huoli, että käy juttelemassa tiimiläisten kanssa tai jäi heidän tehtävänsä suorittamatta.

Ilmeisesti tässä näkyy EA:n mukaantulo. Pelistä on pitänyt tehdä helposti lähestyttävä=pidetään kädestä liiankin tiukasti, jotta sitä voidaan myydä "ihan kenelle tahansa".
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Hepellä on ollu joku Turbonappi, jonka avulla Shepard juoksee kolminkertaisella nopeudella. Achit kertovat karua kieltään, että ainakin suht perusteellisesti on menty.
Noin 40h täällä takana, kaks tai kolme jäsentä vielä puuttuu ja ainaskin neljä lojaaliustehtävää. Peli kyllä kestää, jos niin haluaa. :)
Peliä on kyllä suoraviivaistettu melkoisesti ykkösestä.
Enää ei pääse mikromanageroimaan ammuksista ja recoil damppereista alkaen, vaan peli ottaa parhaat tykit automaattisesti käyttöön.
Käytännössä ei ole minkäänlaista inventoria.
Täytyy kyllä sanoa, että itsekin noita upgradeja jäin kaipailemaan, kun aseen suorituskykyä kuitenkin niillä niin tehokkaasti pystyi muuttamaan. Tosin Massan vanhaa inventory-screeniä ei sitten ole ikävä millään asteella.

Joku saattaa kaivata suurempaa asevalikoimaa, mutta totuushan on, että ME2:n tussariskaala on mielettömästi suurempi kuin ykkösessä. Jokainen ase on erilainen, ja jokaisella aseella ampuminen tyydyttää. Erityismaininnan saa ihanat Heavy Weaponit. <3

On myönnettävä, että Massaa on virtaviivaistettu huomattavasti. Tämä ei ole kuitenkaan tässä tapauksessa negatiivinen asia, sillä gameplaysta ollaan kuitenkin saatu aivan käsittämättömän tyydyttävää. Monesti ylittää jopa 3rd Person Shooter-genren tähänastisen ehdottoman kuninkaan, Gears Of Warin. Olen nauttinut räiskinnästä suunnattoman paljon ensiminuuteilta asti.
Lisäksi sihteeri ilmoittaa aina jos jollain tiimiläisellä on asiaa. Ykkösessä piti itse pitää huoli, että käy juttelemassa tiimiläisten kanssa tai jäi heidän tehtävänsä suorittamatta.
Sihteeri ilmoittaa tehtävistä, mutta ei muista keskusteluista. Jos mielii saada kaiken irti tovereistaan, niin täytyy edelleen käydä katsastamassa, ovatko juttutuulella. Sihteeri ei esimerkiksi ilmoita "Miranda is wet for you". :D

PS: Mun Miranda käyttää nykyään vain ja ainoastaan tiukkaakin tiukempaa mustakeltaista nahkapukua, joka kaiken lisäksi natisee ihanasti hepsankeikan liikehtiessä. <3
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Toivotaan nyt että tuo "tyhmentäminen" ei jatku edelleen ME3:ssa :o

Hahmot ovat kyllä parhaita mitä missään roolipelissä on nähty. Todella moniulotteisia mielenkiintoisine taustatarinoineen. Tarinahan nyt on ollut tähän mennessä (30 tuntia pelattu) että
Mene tänne, värvää tää kaveri

Mutta eiköhän se tuosta eeppiseksi vääntäydy, ainakin

Collector alukselle joutuminen oli loistava käänne
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Sihteeri ilmoittaa tehtävistä, mutta ei muista keskusteluista. Jos mielii saada kaiken irti tovereistaan, niin täytyy edelleen käydä katsastamassa, ovatko juttutuulella. Sihteeri ei esimerkiksi ilmoita "Miranda is wet for you". :D

Tuota juuri tarkoitinkin. Ykkösessä jää tiimiläisten tehtävät suorittamatta jos et käy tehtävien välissä juttelemassa heille. Ykkösessä joutui näkemään vaivaa, että saa edes kaivettua keskusteluiden kautta nuo tehtävät esille. Nyt sihteeri ilmoittaa, että tiimiläinen x haluaa jutella -> tiimiläisen tehtävä tulee saataville.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tuota juuri tarkoitinkin. Ykkösessä jää tiimiläisten tehtävät suorittamatta jos et käy tehtävien välissä juttelemassa heille. Ykkösessä joutui näkemään vaivaa, että saa edes kaivettua keskusteluiden kautta nuo tehtävät esille. Nyt sihteeri ilmoittaa, että tiimiläinen x haluaa jutella -> tiimiläisen tehtävä tulee saataville.

No mutta onkos tuo nyt sitten niin negatiivinen asia?

Ykkösessähän ryhmänjäsenten tehtävät olivat lähinnä kuriositeetteja, siinä missä kakkosessa taas lojaaliustehtävät ovat essentiaalinen osa peliä ja pelimenestystä. Kaikki tuplatontsat sun muut eivät varmasti jaksa ravata ympäri laivaa jokaisen tehtävän jälkeen (kuten me tosifanit), joten ilmoitus tulee hyödylliseksi. Varsinkin kun Normandy on tällä kertaa huomattavasti isompi.

Itse ainakin tulkitsin sihteerin oikein positiiviseksi uudistukseksi, enkä vain vanhan kunnon sihteerisuhteen takia. :p
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

No mutta onkos tuo nyt sitten niin negatiivinen asia?

ON! Tuo on aivan liiallista kädestäpitelyä. Nyt et periaatteessa pysty missaamaan mitään tehtäviä vaikka juoksisi laput silmillä. Kolmoseen sitten wiimote-tyyppinen ohjain mukaan ja muutetaan peli raideräiskinnäksi jossa tarina kulkee itsestään, eikä pelaajan vastuulle jää kuin liipasimen rämpyttely ja välianimaatioiden katselu :D

Tarinan eteen pitää joutua näkemään edes hieman vaivaa.
Pieniä asioita, mutta ärsyttää kun kaikki tarjoillaan pelaajalle hopeavadilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tarinan eteen pitää joutua näkemään edes hieman vaivaa.
Pitää paikkaansa, muttta eihän ykkösessäkään ollut mahdollista missata ainuttakaan tarinatehtävää. Assigmentit ovat edelleen yhtä helppoja ohittaa. Tosin voihan nuo lojaaliustehtävätkin tulkita Assigmenteiksi, vaikka ovat Missioneissa. Olisihan tietysti hieman immersiivisempää, jos täytyisi tosiaan nähdä sitä vaivaa, jotta hyvät suhteet tiimiläisiin muodostuisivat.

Mutta siitä päästäänkin sitten siihen, että miten suuri yleisö tykkää - ME2 ei välttämättä olisi tällainen arvostelumenestys nykypäivänä, jos se olisi hankalampi hallita.
Kolmoseen sitten wiimote-tyyppinen ohjain mukaan ja muutetaan peli raideräiskinnäksi jossa tarina kulkee itsestään, eikä pelaajan vastuulle jää kuin liipasimen rämpyttely ja välianimaatioiden katselu :D
Natalillahan toi onnistuisi oikein hyvin. "Huitaise oikealla kädellä Renegade-toiminnon käynnistämiseksi!" :D
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Kaikki tuplatontsat sun muut eivät varmasti jaksa ravata ympäri laivaa jokaisen tehtävän jälkeen (kuten me tosifanit), joten ilmoitus tulee hyödylliseksi.
Ihan for the record: ykkösessä pelasin käytännössä kaikki pelin tarjoamat sivutehtävät läpi, sis. myös Wrexin ja Garrusin omat missiot. Ilokselle mentäessä sivutehtävälistassa ei vaan ollut enää yhtään mitään tarjottavaa, ja planeetat oli harvestoitu läpi Mako-kammalla vähän turhankin tarkkaan.

Tällainen muutos, että joku sihteerikkö ilmoittelee miehistön jutteluhaluista, on ihan tervetullut muutos. Ykkösessä alkoi lopussa vähän huolestuttaa, jääkö Shepard ilman piparia, kun kukaan muikkeli ei ollut vielä lämmennyt. Tai no, Liaralle annoin ihan suoraan pakit. Se oli jotenkin... epäilyttävä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Ykkösessä alkoi lopussa vähän huolestuttaa, jääkö Shepard ilman piparia, kun kukaan muikkeli ei ollut vielä lämmennyt. Tai no, Liaralle annoin ihan suoraan pakit. Se oli jotenkin... epäilyttävä.

Käsittääkseni piparia saattoi ykkösessä saada ainoastaan siinä tietyssä vaiheessa peliä.
Ja ainakin oma sheppis sai joka kerta vaikka ei niin kovasti yrittänytkään ;)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Ihan for the record: ykkösessä pelasin käytännössä kaikki pelin tarjoamat sivutehtävät läpi, sis. myös Wrexin ja Garrusin omat missiot. Ilokselle mentäessä sivutehtävälistassa ei vaan ollut enää yhtään mitään tarjottavaa, ja planeetat oli harvestoitu läpi Mako-kammalla vähän turhankin tarkkaan.
Mutta et Talin tehtävää! Ahaa! :)

No, kun et itse Massaa ainakaan fanita, niin miltä Normandylla seikkaileminen susta tuntui? Tässähän juuri haetaan sitä, että BioWare on karsinut turhan hortoilun pois sitä haluamattomilta.
Ykkösessä alkoi lopussa vähän huolestuttaa, jääkö Shepard ilman piparia, kun kukaan muikkeli ei ollut vielä lämmennyt.
Kyllä sen Sheppiksen täytyy edelleen ponnistella piparin eteen, ei sitä mikään sihteeri sulle ilmoita. Varsinkin kun sillä on oma lehmä ojassa. ;)

Tarjonta on kuiteskin laajempaa. Taitaa tsiksit käydä kuumana nykyjään, kun Sheppis on pelastanut galaksinkin ja kaikkea. Ykkösessähän ei vielä oltu niin isoa patua.
Tai no, Liaralle annoin ihan suoraan pakit. Se oli jotenkin... epäilyttävä.
Kylmää! Liara sentäs suostus kimppakivaankin. :p

EDIT: Itseasiassa Massakaks on tietyllä tavalla hardcorempikin kuin Massa, koska tässähän voi jättää päätehtäviäkin tekemättä ison läjän. Ja tehtävän onnistuminenkin on muuttuja vakion sijaan.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

"I'll dance next to you, if you want to think we're dancing together, go ahead!" :::::::::: DDDDDDDDDD

Shepardilta luonnistuu niin galaksin pelastaminen kuin iskureplatkin. Ja se absurdi hymy kirsikkana päällä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Näyttäisi tänään saapuneen 19kpl CE:tä verkkokauppaan joten eiköhän tuota muihinkin putiikkeihin ole tänään saapunut. Sitten täytyykin pohtia laittaako normiversion kiertoon vai säilyttääkö hyllyssä... :confused:
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Itse ainakin tulkitsin sihteerin oikein positiiviseksi uudistukseksi, enkä vain vanhan kunnon sihteerisuhteen takia. :p
Allekirjoitan, Shepardin housuissa koin henkilöön jopa pientä ihastusta. Henkilökohtaisten kokemusten perusteella sanottakoon myös että Kelly ei ole pelkkä monotoninen info-piste ;)

Ammuskelu on taasen toteutettu loistokkaasti. Onkin hyvä muistaa missä Biowaren juuret ovat joten puhdasverinen ja ennen kaikkea toimiva räiskintäpeli on jo itsessään saavutus. Oikeastaan ainoa tyhmentäminen mikä itseäni pelissä vähän häiritsee on tuo jokaisen tehtävän jälkeen ilmestyvä raportti joka on aika tahditon ja täysin tarpeeton. Taidan myös olla ainoa joka näin sanoo mutta itse ottaisin kyllä hissit latausruutujen sijasta anytime, anywhere :p
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Takerrutte nyt liikaa siihen Kellyyn. Oma fem-sheppis pyrkii kovasti Kellyn kanssa lakanoita laulattamaan ja hahmo on varsin hyvä. Siinä ei ole mitään valittamista.

Pointti oli edelleen se kädestäpitely. Jos jostain syystä en haluaisi suorittaa jonkun tiimiläisen tehtävää niin Kelly varmaan muistuttaisi joka kerta Galaksi kartalle mennessä, että henkilö se ja se haluaa puhua kanssani, Komentaja on hyvä ja lähtee etsimään häntä jostain kellarista tms.

Liika kädestäpitely ja suoraviivaistaminen vaan ärsyttää.
 
Ylös Bottom