Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Noniin, pääsihän se stammykin jo läpi. Ilmeisesti oli myös sun mieleen, vaikka moni fani on toistakin viulua soitellut. :p

Täytyy kyllä sanoa, että harva jos mikään peli vaikuttaa ihan oikeasti minun fyysisiin toimintoihini. Sydän hakkaa, pyörryttää, koko iho aivan kananlihalla, otsalla hikeä ja veren adrenaliinipitoisuus huimaava. Mass Effect ja vielä tehokkaamin Mass Effect 2 ovat tämän tempun tehneet.

Kuinkas paljon tuli lopuksi peliaikaa stammylle?
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Ilmeisesti oli myös sun mieleen, vaikka moni fani on toistakin viulua soitellut. :p
Siis aivan uskomaton peli, aivan uskomaton. Rakastin jokaista hetkeä, jokaista muutosta, jokaista juonenkäännettä, jokaista hahmoa. Kaikkea.

Fanit on otettu mahtavasti huomioon. Tolkuton määrä detailia. Rutkasti huumoria. Tyydyttävää renegadea ja paragonia. Upeita ympäristöjä. Toimivaa actionia.

Kuinkas paljon tuli lopuksi peliaikaa stammylle?
Tauot pois ottaen sanoisin ~44h ja vielä on pari sivutehtävää journalissa + vielä tähtijärjestelmiä tutkimatta, joten kokonaiskestoksi arvioisin ~46 tuntia. Todella tyydyttävä pituus (krhm).

Lopun tapahtumista:

Täällä on ollut nämä tapana jakaa, niin tässä omaa saldoani:

Kaikki kävelivät elävänä ulos. Niin miehistö kuin partylaisetkin. Sara Shepardini on tiukka paragon, joka kyllä pitää omistaan huolen. Sydän sykähteli koko ajan, kun pelkäsin että joku kuolee, mutta onneksi niin ei käynyt. Mm. Garrus näytti ottavan hittiä ja olin jo aivan surun murtama, mutta ilmeisesti haarniska piti pintansa.

Tuleva renegade Jack Shepardini tulee kyllä olemaan säälimätön ja porukkaa tulee kuolemaan.

Vanha ystävä Garrus johti toista tulitiimiä. Luotettava Tali hoiti hommat putkessa. Samoin luotettava ja empaattinen Jacob johdatti miehistön turvaan.

Paragon Sara teki yllättävän valinnan ja antoi Collector basen Illusive Manille. Sara on paragon ja alienien ystävä, mutta toisaalta hän tekee kaikkensa Reapereita vastaan. Suuria uhrauksia ja riskipeliä. Illusive Man kuitenkin osoittautui pelin edetessä tärkeäksi liittolaiseksi rikoksistaan huolimatta.

Tärkeintä oli tietysti, että pelastamisestaan kiitollinen sihteerikkö tanssii seksitanssia (Viivi Avellanille copyraitit) aina tarvittaessa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Missäs noita kamujen armoreita pääsee tuunaamaan lojaalisuustehtävien jälkeen? Tulee aina ilmotus, että nyt pääsee kyseisen hahmon armorii tuunaamaan, mutta missäs se tehdään. Ei ainakaan hahmon omassa hytissä tai paikassa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Missäs noita kamujen armoreita pääsee tuunaamaan lojaalisuustehtävien jälkeen? Tulee aina ilmotus, että nyt pääsee kyseisen hahmon armorii tuunaamaan, mutta missäs se tehdään. Ei ainakaan hahmon omassa hytissä tai paikassa.
Siinä team status -ruudussa tai tehtävää ennen tiimiä valitessa. Eli joko menet private terminalille tai sitten tehtävään ja kun näet sen tiimin siinä edessäs, niin (Y):llä voi vaihtaa vaatteita.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Petyin vähän noihin tiimikaverien vaihtoehtoisiin vaatteisiin. Nehän on ihan samat vaatteet mut eri väreillä vaan.. pöh

Mirandalla ja Jackillä taitaa olla ainoastaan erilaiset vaatteet mut ei nekään hirveesti poikkea aikasemmista
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Mirandan ihquun nahkapukuun en kyllä pettynyt. <3

Olenko muuten ainoa, joka olisi toivonut parempaa musiikkia lopputeksteihin? Kyllä toikin toimi, mutta jotain Massa 1:n tyyliin olisi ollut niin paljon mainiompaa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Olenko muuten ainoa, joka olisi toivonut parempaa musiikkia lopputeksteihin?
Diggasin loppumusastakin mielettömästi. Sekavat tunteet oli siinä vaiheessa, etten tarkalleen muista mitä sieltä tuli, mutta jotain pelin teeman mukaista eeppistä tunnelmointia.

Ekassa pelissä oli tietty aivan mielettömän hyvä se biisi, mutta olihan se tavallaan "irtiotto" joka sopi sen pelin toiveikkaampaan lopetukseen. Ei olis ME2:n loppuun ehkä yhtä irrotteleva biisi sopinut, kun:

Loppu on aika epätoivoinen ja pelonsekainen. Sadat Reaperit lilluvat avaruudessa ja juuri on käytetty 40 tuntia yhden keskeneräisen reaperin tuhoamiseen.

Lisäksi täytyy muistaa, että moni on voinut juuri menettää ystäviään, kaikki ystävänsä tai jopa kuollut itse tuossa vaiheessa.

EDIT. Tossahan tuo ME2:n credits songi. Iskee kyllä. Synkän avaruusoopperan eeppinen lopetus kuulostaa juuri tuolta. Uskon että hyvä valinta tiimiltä.

Tuohan on muunnelma ME1:n "sankari"-teemasta lisättynä eeppisillä kuoroilla ja orkesterilla. Ehkä jokin symbolinen merkitys silläkin.

EDIT2.

Kuka muuten kuuli, että C-Secin Cpt. Bailey on Battlestar Galactican Colonel Tigh? Aivan mieletöntä scifistelyä Biowarelta ja nosti kyllä minut pystyyn tuoliltani kun kuulin. Lisäksi lopputeksteistä selvisi että Tricia Helfer on EDI.

<3 Bioware kyllä osaa pistää scifiyleisön märäksi.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Loppu on aika epätoivoinen ja pelonsekainen. Sadat Reaperit lilluvat avaruudessa ja juuri on käytetty 40 tuntia yhden keskeneräisen reaperin tuhoamiseen.

Lisäksi täytyy muistaa, että moni on voinut juuri menettää ystäviään, kaikki ystävänsä tai jopa kuollut itse tuossa vaiheessa.
Tuossa on kyllä vinhaa perää.
Lopputehtävä ei tosiaan ole mikään eeppinen voitto, josta voidaan palata taputellen toisia selkään, vaan itse paikankin päällä selviää jälleen osa uhan laajuutta, mitä ei missään tapauksessa Massakahen lopussa ainakaan kitketä. Tämän luonne selviää esimerkiksi Illusive Manin ja Shepardin keskustelusta lopussa, jossa kumpainenkin tiedostaa (vaikkakaan ei sano suoraan), että koko homma on ihan alussa.

Melankolia on myös läsnä niissä tiimikavereissa, vaikka itse pelasinkin niin sataprosenttisesti läpi, ettei kenelläkään ollut mitään hätää. Garrus tosin oli koko ajan vaaravyöhykkeellä, otti myös minulla pari luotia ja melkein tippui alas avaruusaseman reunalta.
Loppumusiikin aikana olin kyllä itsekin vähän töttöröö, mutta kyllä se jotain sinfoniaa oli. :)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Lopun/pelin herättämiä ajatuksia vielä trilogian päätöksestä:

Mielestäni on selvästi pohjustettu, että koko galaksi käy sotaan. Ja voi voi...housuni suorastaan tihkuvat märästä tätä ajatellessani.

Kysymykseksi varmaan jää taisteleeko galaksi yhdessä rintamassa, vai onko myös sisäisiä konflikteja ja ehkä jopa sotaa.

Miettikää nyt näitä:

-Wrex yhdistää kroganit -->Kroganit sotaan yhdessä rintamassa
-Miten tähän liittyy kehitelty parannus genophageen, jota Mordin omassa pelissäni tutkii
-->massiivinen Krogan-armeija?

-Ykkösestä Rachni. Kenen puolella he ovat?

-Geth, kenen puolella he ovat?

-Käyvätkö Guarianit gethin kimppuun vai auttavatko muita?

-Mitä tekee ihmiskunta? Heillä on suurin laivasto verrattuna council raceihin ja nyt ehkä myös reaper-tekniikkaa

Jätkät perkule! Tähtien sota on tulossa!
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tuo mulla juuri pyörikin mielessä. Kolmonen tulee olemaan aivan uskomatonta shittiä.
Itse olen Quarian-sympatisoija, joten luonnollisesti tuhosin Heretic Geth-basen, yllytin Admiralty Boardia ottamaan kotiplaneettansa takaisin ja kielsin Legioinia skannailemasta Talin Omni-toolia, tosin tämän tein kaikkia tyydyttävällä Paragon-ratkaisulla. Päätöksiin vaikutti luonnollisesti suuri kiintymiseni Taliin.

Tästä voidaan ainakin omalla kohdallani vetää sellainen johtopäätös, että quarianien ja gethien välille syttyy kolmosessa sota.

Itse en oikein usko Wrexin mahdollisuuksiin yhdistää kroganit. Sen sijaan uskonkin, että tästä syntyy fiasko, ja kroganit hajoavat vieläkin enemmän. Genophagen parannukseen avaimet lienevät Mordinilla, ja käskinkin häntä säilyttämään erään toisen salarianin tekemät parannustutkimukset. Mihinkään suuntaan en kuitenkaan Mordinia käskenyt.

Rachni on monimutkainen tapaus, mutta uskoisin näiden olevan jos ei muun galaktisen yhteiskunnan puolella, niin ainakin Shepardin. Tätä referoi keskustelu erään rachnien alla toimivan asarin kanssa Illiumilla.

Minun pelissäni ihmiskunnalla on nyt käytössä teknisesti ylivoimaista Reaper-tekniikkaa. Illusive Manin motiivit ovat luonnollisesti aina enemmän tai vähemmän hämärät, mutta uskoisin tämän keskittyvän ensisijaisesti Reaperehin. Kuitenkin tämän käyttö ihmisagendan välineenä myöhemmin (jos sodasta edes selvitään) on todennäköistä.

Täytyy kyllä sanoa, että Cerberuksen toimeksiannossa Council ja Spectret tuntuvat naiiveilta pikkutekijöiltä, vaikka kaiken järjen mukaan tämän pitäisi mennä toisin päin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Täytyy kyllä sanoa, että Cerberuksen toimeksiannossa Council ja Spectret tuntuvat naiiveilta pikkutekijöiltä, vaikka kaiken järjen mukaan tämän pitäisi mennä toisin päin.
Tuo on kyllä jännästi tehty. Ykkösessä ja kirjoissahan Cerberus näyttäytyy täytenä paholaisena...kuten he ovatkin. Toisaalta kyse on terroristisolu-tyyppisestä järjestöstä, jossa oikea käsi ei välttämättä tiedä mitä kauheuksia vasen käsi tekee. Voidaanko siis koko järjestöä tuomita muutamien radikaalien ja entisten virheiden perusteella?

Cerberuksen äärimmäinen pro-humanity asenne on tietysti tuomittavaa, mutta ihme ja kumma, koko galaksin tulevaisuus riippuu tästä hämärästä järjestöstä, sillä Council on aivan järkyttävä tuubakerho. Siis tässä kakkosessa he ovat sen lyhyen esiintymisensä ajan vielä suurempaa shittiä kuin ykkösessä. En voi käsittää...näiden suurten johtajien johdolla koko galaksi oltaisiin tuomittu vääjäämättömään tuhoon.

Toisaalta kakkosessa vielä vahvistui se käsitys, että galaksi on äärimmäisen suuri paikka, eikä councilkaan ole kaiken johtaja. Terminus systemissä councililla ei ole käytännössä mitään valtaa. Tässä sekalaisessa tilassa säännöistä piittaamaton Cerberus pystyy ilmeisesti toimimaan paremmin kuin byrokraattinen council tai Alliance.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tuo on kyllä jännästi tehty. Ykkösessä ja kirjoissahan Cerberus näyttäytyy täytenä paholaisena...kuten he ovatkin. Toisaalta kyse on terroristisolu-tyyppisestä järjestöstä, jossa oikea käsi ei välttämättä tiedä mitä kauheuksia vasen käsi tekee. Voidaanko siis koko järjestöä tuomita muutamien radikaalien ja entisten virheiden perusteella?

Cerberuksen äärimmäinen pro-humanity asenne on tietysti tuomittavaa, mutta ihme ja kumma, koko galaksin tulevaisuus riippuu tästä hämärästä järjestöstä, sillä Council on aivan järkyttävä tuubakerho. Siis tässä kakkosessa he ovat sen lyhyen esiintymisensä ajan vielä suurempaa shittiä kuin ykkösessä. En voi käsittää...näiden suurten johtajien johdolla koko galaksi oltaisiin tuomittu vääjäämättömään tuhoon.

Toisaalta kakkosessa vielä vahvistui se käsitys, että galaksi on äärimmäisen suuri paikka, eikä councilkaan ole kaiken johtaja. Terminus systemissä councililla ei ole käytännössä mitään valtaa. Tässä sekalaisessa tilassa säännöistä piittaamaton Cerberus pystyy ilmeisesti toimimaan paremmin kuin byrokraattinen council tai Alliance.
Kumma kyllä, itse en ole oikein ikinä kuitenkaan mieltänyt Cerberusta täydeksi paholaiseksi. Siis, Massakaks tarjosi minulle hyvin suuren repliikkiskaalan, jolla olisin voinut ilmaista hyväksymättömyyttäni sitä kohtaan, mutta en näitä kuitenkaan liiemmin käyttänyt. Lopuksikin myönsin Illusive Manille, että tarvitsen häntä ihan yhtä lailla kuin Illusive Man tarvitsee minua. Olen edelleen tätä mieltä.

Tuo "oikea käsi ei tiedä mitä vasen tekee" nosti päätäänkin Massakahen aikana ainakin Jackin lojaaliustehtävässä; Cerberuksen tutkimuslaitos jossa naista pidettiin oli käytännössä "rogue", eli oli lakannut vastaamasta Cerberuksen päämajan ja Illusive Manin komentoihin. Mielestäni Cerberusta ei tosiaan pitäisi ainakaan täysin ruveta tuomitsemaan näistä. Tästä tulikin muuten mieleen Kahokun kohtalo; sitähän ei missään vaiheessa selvitetty, ainakaan minulla.

On kyllä sinänsä oikein mielenkiintoinen asetelma, että ainakin tällä hetkellä ainoa toimeen tarttuva järjestö on Cerberus. Tämä oikeutti ainakin minulle sen laskuun työskentelemisen mukisematta, vaikka lapselliset tiiminjäsenet kuten Kaidan tämän tuomitsivatkin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Se blood dragon armour on kyllä niin koomisen näköinen ettei sitä kehtaa käyttää ollenkaan. Shepardi diskossa tanssimassa keskiaikainen lohikäärmepanssari päällä oli näky, mitä en välttämättä olisi halunnut nähdä :eek:
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tästä tulikin muuten mieleen Kahokun kohtalo; sitähän ei missään vaiheessa selvitetty, ainakaan minulla.

On kyllä sinänsä oikein mielenkiintoinen asetelma, että ainakin tällä hetkellä ainoa toimeen tarttuva järjestö on Cerberus. Tämä oikeutti ainakin minulle sen laskuun työskentelemisen mukisematta, vaikka lapselliset tiiminjäsenet kuten Kaidan tämän tuomitsivatkin.
Siis Cerberus tappoi Kahokun, joka taas vastaavasti tutki mariiniensa kuolemaa. Nämä mariinit oli Cerberus tahallaan johdattanut thresher mawin ansaan, jotta saattoivat tutkia miten thresher mawin myrkky vaikuttaa ihmiseen. Ainoa eloonjäänyt Cpl. Toombs vangittiin ja hänelle tehtiin ihmiskokeita pitemmän aikaa.

Sole survivor -taustainen Shepard oli tuon mariiniryhmän jäsen ja toinen eloonjäänyt. Eli Cerberus on tappanut yhden Shepardin koko ryhmän aikaisemmin.

TIMin osuus näistä rikoksista ei ole tiedossa.

--

That said. Ilman Cerberusta kaikki elolliset olennot olisivat luultavasti pian kuolleita. Lähes mitkä tahansa rikokset voi ohittaa tätä taustaa vasten; tällä hetkellä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Siis Cerberus tappoi Kahokun, joka taas vastaavasti tutki mariiniensa kuolemaa. Nämä mariinit oli Cerberus tahallaan johdattanut thresher mawin ansaan, jotta saattoivat tutkia miten thresher mawin myrkky vaikuttaa ihmiseen. Ainoa eloonjäänyt Cpl. Toombs vangittiin ja hänelle tehtiin ihmiskokeita pitemmän aikaa.

Sole survivor -taustainen Shepard oli tuon mariiniryhmän jäsen ja toinen eloonjäänyt. Eli Cerberus on tappanut yhden Shepardin koko ryhmän aikaisemmin.
Juu, kyllähän tuo selvisi, ja oma pää-Shepardini onkin Sole survivor. Itse vain ihmettelin sitä, miksei asiaa puitu Illusive Manin kanssa, sillä minulla olisi ainakin ollut huomattavasti kyseltävää tämän asian tiimoilta.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Kuka muuten kuuli, että C-Secin Cpt. Bailey on Battlestar Galactican Colonel Tigh? Aivan mieletöntä scifistelyä Biowarelta ja nosti kyllä minut pystyyn tuoliltani kun kuulin. Lisäksi lopputeksteistä selvisi että Tricia Helfer on EDI.

<3 Bioware kyllä osaa pistää scifiyleisön märäksi.

Kyllähän Trician äänen tunnisti suht helposti heti alussa. Martin Sheen'kin toimii hyvin IM:nä.

Ja vaikka ei ihan scifisarjasta olekkaan, niin Chuck-sarjan Sarah Mirandana on kyllä aika herkkua.. :p
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Kyllähän Trician äänen tunnisti suht helposti heti alussa.
Todellakin, sietää sarjan uudelleen katselun paikka jos ei neitiä tunnistanut ensi istumalta :p

Kyllähän tuolla Fireflyistäkin pyörähti yksi hahmo(tosin aivan liian pienessä roolissa). Hauskasti Bioware on myös miehittänyt eräänkin rodun usealla Dragon Agesta tutulla ääninäyttelijällä.
Ja voin myös vannoa että se saamarin Raiden Metal Gearista pyörähtää pelissä...

Mutta mutta... Missä oli Nolan North? :(
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Hauskasti Bioware on myös miehittänyt eräänkin rodun usealla Dragon Agesta tutulla ääninäyttelijällä.
Yksi Quarian-Admiraleista oli ainakin Loghainin ääninäyttelijä. En pistä vastaan, oikein karismaattinen ääni.
Musta on ihan hyvä kyllä, ettei Nolan North tehnyt visiittiä tässä, ainakin itselle on muodostunut hepusta tusinaäänen käsitys.
 
Ylös Bottom