Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]
Nyt kun peli on kääntynyt loppusuoralle, niin uskaltaa tulla jo jotain siitä tännekkin kirjoittamaan. Ketjua en ole seurannunt aktiivisesti viime aikoina spoilerien pelossa joten en tiedä kuinka puhkikaluttuja nämä huomioni ovat.
Juonellisesti tämä tuntuu vähän väliosalta, jossa petaillaan trilogian loppuhuipennusta. Juoni alkaa todella tykisti mutta keskivaiheilla laahataan aika pahasti kun keskitytään
Eikä homma tunnu yhtä suurelta seikkailulta kuin ykkösosa. Myös hahmoista osa tuntuu hieman fillereiltä. En myöskään syttynyt siitä, että juonta kuljetetaan paljon muusta maailmasta erillisissä kentissä. Pidin ykkösen mallista paljon enemmän. Toisaalta korvaukseksi saadaan huomattavasti parantunut kenttäsuunnittelu.
Hahmonkehityksestä ollaan karsittu huomattavasti, ei sentään kuitenkan ihan vielä olla Jade Empiren tasolla. Varsinkin charm ja intimidate skillien poisjättö on iso moka. Nyt niiden käyttö perustuu hahmon paragon ja renegade mittareihin, mikä tekee harmaan hahmon pelaamisesta hieman ykköstä vähemmän tyydyttävää. Pelasin paragonina enkä heitellyt renegade reploja kuin silloin tällöin ja osassa näistä Shepard vaikutti aika pissapäiseltä teiniltä, tälläistä en ykkösessä huomannun ollenkaan. Myös decryption yms. skillien olisin toivonut säilyneen. Sen sijaan ase skillejä ei kaipaa, sillä peli on siirtynyt melko sujuvasti toimintapelimäisempään suuntaan. Toiminnan luonteesta johtuen olisi ollut pirun epätyydyttävää, jos osumat oltaisiin laskettu numeroja murskaamalla. Toisaalta hämmentävää että pelistä on jätetty kässyt pois, jotka toimintapeleissä ovat olleet arkipäivää vaikka kuinka kauan. Taistelu on kuitenkin biotic kyvyillä maustettuna todella maukasta ja toimivaa eikä jää merkkiteoksista paljoakaan jälkeen.
Inventaarion poisjättö on myös hieman kaksiteräinen miekka, kyllä tämä paremmin toimii kuin ykkösessä, mutta eikö oikeesti oltaisi voitu mennä vaikka johonkin Diablo/RE4 tyyliseen settiin mielummin. Ilmeisesti inventaarion puutteen seurauksena pelistä on karsittu myös muita ominaisuuksia, kuten tiimiläisten armorit (kyllä immersio murenee kun rambo ämmä hyppii tyhjiössä ilman paitaa) ja aseiden upgradet. Onneksi Shepardin armoria päästään sentään tyydyttävästi kustomoimaan. Uusien aseiden löytäminen on tässä paljon tyydyttävämpää kun ne eroavat muutenkin kuin vain lukuarvoltaan, niitä tosin saisi olla hieman enemmän (jessus ollaan tulevaisuudessa missä on eri rotuja vaikka millä mitalla luulisi niitä erilaisia aseitakin löytyvän).
Minipelit ovat aika tusinatavaraa. Hakkerointeja ei voi kämmätä millään, ne ovat aivan liian yksinkertaisia ja muodostuvat pakkopullaksi hyvin pian. Esimerkiksi Fallout 3:sen systeemi on paljon toimivampi. Mineraalien keräys ei ole tuntunut niin pahalta pakkopullalta kuin pelkäsin ja ei sitä onneksi loppujen lopuksi kauheasti tehdäkkään. Ei mineraalien keräys kuitenkaan mitään laatuaikaa ole. Sen mukana oloa on aivan turha millään pelin rytmityksellä selittää, se ei tee siitä yhtään hauskempaa. Ja avaruusbensaasemat eivät oiken kuulosta uskottavilta. Ei en tiedä miten ne loressa selitetään.
Importatusta hahmosta jäi kyllä kaiken hypetyksen jälkeen aika paha maku suuhun. Kovin monessa kohtaa ei huomannut ykkösen valintojen vaikutusta. Ja jos huomasi niin ne olivat aika merkityksettömiä. Vanhoja hahmoja toki marssitettiin esille kiitettävin väliajoin ja on mukana ikimuistettaviakin kohtauksia. Edellisen pelin lopun Council päätös on kyllä nollattu jopa hieman nolosti
Keskustelusysteemi oli jo ennen paras olemassaoleva ja nyt sitä on vielä parannettu huomattavasti. Hahmot liikkuvat keskustelujen aikana ja väliin voi vielä satunnaisesti heittää paragon tai renegade "keskeytyksiä".
Peli näyttää parhaudelta ja kuulostaa parhaudelta (musiikit selvästi jopa ykköstä parempia) ja melkein kaikki ykkösen vahvuudet on tallella (ja hekkoidet, makoilu ja inventory, poissa) eli johtopäätöksenä peli on parhautta. Sivutehtävissä on otettu varsinkin massivinen askel parempaan suuntaan. Ne eivät enää noudata copy paste kaavaa vaan ovat ainutlaatuisia tapauksia hienoissa maisemissa.
Äh, ja nyt kun hissit on poissa niin haluan ne takaisin ainakin Normandyyn.
Nyt kun peli on kääntynyt loppusuoralle, niin uskaltaa tulla jo jotain siitä tännekkin kirjoittamaan. Ketjua en ole seurannunt aktiivisesti viime aikoina spoilerien pelossa joten en tiedä kuinka puhkikaluttuja nämä huomioni ovat.
Juonellisesti tämä tuntuu vähän väliosalta, jossa petaillaan trilogian loppuhuipennusta. Juoni alkaa todella tykisti mutta keskivaiheilla laahataan aika pahasti kun keskitytään
tiimiin keräämiseen.
Hahmonkehityksestä ollaan karsittu huomattavasti, ei sentään kuitenkan ihan vielä olla Jade Empiren tasolla. Varsinkin charm ja intimidate skillien poisjättö on iso moka. Nyt niiden käyttö perustuu hahmon paragon ja renegade mittareihin, mikä tekee harmaan hahmon pelaamisesta hieman ykköstä vähemmän tyydyttävää. Pelasin paragonina enkä heitellyt renegade reploja kuin silloin tällöin ja osassa näistä Shepard vaikutti aika pissapäiseltä teiniltä, tälläistä en ykkösessä huomannun ollenkaan. Myös decryption yms. skillien olisin toivonut säilyneen. Sen sijaan ase skillejä ei kaipaa, sillä peli on siirtynyt melko sujuvasti toimintapelimäisempään suuntaan. Toiminnan luonteesta johtuen olisi ollut pirun epätyydyttävää, jos osumat oltaisiin laskettu numeroja murskaamalla. Toisaalta hämmentävää että pelistä on jätetty kässyt pois, jotka toimintapeleissä ovat olleet arkipäivää vaikka kuinka kauan. Taistelu on kuitenkin biotic kyvyillä maustettuna todella maukasta ja toimivaa eikä jää merkkiteoksista paljoakaan jälkeen.
Inventaarion poisjättö on myös hieman kaksiteräinen miekka, kyllä tämä paremmin toimii kuin ykkösessä, mutta eikö oikeesti oltaisi voitu mennä vaikka johonkin Diablo/RE4 tyyliseen settiin mielummin. Ilmeisesti inventaarion puutteen seurauksena pelistä on karsittu myös muita ominaisuuksia, kuten tiimiläisten armorit (kyllä immersio murenee kun rambo ämmä hyppii tyhjiössä ilman paitaa) ja aseiden upgradet. Onneksi Shepardin armoria päästään sentään tyydyttävästi kustomoimaan. Uusien aseiden löytäminen on tässä paljon tyydyttävämpää kun ne eroavat muutenkin kuin vain lukuarvoltaan, niitä tosin saisi olla hieman enemmän (jessus ollaan tulevaisuudessa missä on eri rotuja vaikka millä mitalla luulisi niitä erilaisia aseitakin löytyvän).
Minipelit ovat aika tusinatavaraa. Hakkerointeja ei voi kämmätä millään, ne ovat aivan liian yksinkertaisia ja muodostuvat pakkopullaksi hyvin pian. Esimerkiksi Fallout 3:sen systeemi on paljon toimivampi. Mineraalien keräys ei ole tuntunut niin pahalta pakkopullalta kuin pelkäsin ja ei sitä onneksi loppujen lopuksi kauheasti tehdäkkään. Ei mineraalien keräys kuitenkaan mitään laatuaikaa ole. Sen mukana oloa on aivan turha millään pelin rytmityksellä selittää, se ei tee siitä yhtään hauskempaa. Ja avaruusbensaasemat eivät oiken kuulosta uskottavilta. Ei en tiedä miten ne loressa selitetään.
Importatusta hahmosta jäi kyllä kaiken hypetyksen jälkeen aika paha maku suuhun. Kovin monessa kohtaa ei huomannut ykkösen valintojen vaikutusta. Ja jos huomasi niin ne olivat aika merkityksettömiä. Vanhoja hahmoja toki marssitettiin esille kiitettävin väliajoin ja on mukana ikimuistettaviakin kohtauksia. Edellisen pelin lopun Council päätös on kyllä nollattu jopa hieman nolosti
Miten helvetissä ne ei voi uskoa Reapereihin vieläkään, ei voi ymmärtää. Muutenkin päätös Councilin pelastamisesta tuntui isolta ykkösessä, mutta tässä sen merkitys on minimoitu
Keskustelusysteemi oli jo ennen paras olemassaoleva ja nyt sitä on vielä parannettu huomattavasti. Hahmot liikkuvat keskustelujen aikana ja väliin voi vielä satunnaisesti heittää paragon tai renegade "keskeytyksiä".
Peli näyttää parhaudelta ja kuulostaa parhaudelta (musiikit selvästi jopa ykköstä parempia) ja melkein kaikki ykkösen vahvuudet on tallella (ja hekkoidet, makoilu ja inventory, poissa) eli johtopäätöksenä peli on parhautta. Sivutehtävissä on otettu varsinkin massivinen askel parempaan suuntaan. Ne eivät enää noudata copy paste kaavaa vaan ovat ainutlaatuisia tapauksia hienoissa maisemissa.
Äh, ja nyt kun hissit on poissa niin haluan ne takaisin ainakin Normandyyn.