Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Nyt kun peli on kääntynyt loppusuoralle, niin uskaltaa tulla jo jotain siitä tännekkin kirjoittamaan. Ketjua en ole seurannunt aktiivisesti viime aikoina spoilerien pelossa joten en tiedä kuinka puhkikaluttuja nämä huomioni ovat.

Juonellisesti tämä tuntuu vähän väliosalta, jossa petaillaan trilogian loppuhuipennusta. Juoni alkaa todella tykisti mutta keskivaiheilla laahataan aika pahasti kun keskitytään
tiimiin keräämiseen.
Eikä homma tunnu yhtä suurelta seikkailulta kuin ykkösosa. Myös hahmoista osa tuntuu hieman fillereiltä. En myöskään syttynyt siitä, että juonta kuljetetaan paljon muusta maailmasta erillisissä kentissä. Pidin ykkösen mallista paljon enemmän. Toisaalta korvaukseksi saadaan huomattavasti parantunut kenttäsuunnittelu.

Hahmonkehityksestä ollaan karsittu huomattavasti, ei sentään kuitenkan ihan vielä olla Jade Empiren tasolla. Varsinkin charm ja intimidate skillien poisjättö on iso moka. Nyt niiden käyttö perustuu hahmon paragon ja renegade mittareihin, mikä tekee harmaan hahmon pelaamisesta hieman ykköstä vähemmän tyydyttävää. Pelasin paragonina enkä heitellyt renegade reploja kuin silloin tällöin ja osassa näistä Shepard vaikutti aika pissapäiseltä teiniltä, tälläistä en ykkösessä huomannun ollenkaan. Myös decryption yms. skillien olisin toivonut säilyneen. Sen sijaan ase skillejä ei kaipaa, sillä peli on siirtynyt melko sujuvasti toimintapelimäisempään suuntaan. Toiminnan luonteesta johtuen olisi ollut pirun epätyydyttävää, jos osumat oltaisiin laskettu numeroja murskaamalla. Toisaalta hämmentävää että pelistä on jätetty kässyt pois, jotka toimintapeleissä ovat olleet arkipäivää vaikka kuinka kauan. Taistelu on kuitenkin biotic kyvyillä maustettuna todella maukasta ja toimivaa eikä jää merkkiteoksista paljoakaan jälkeen.

Inventaarion poisjättö on myös hieman kaksiteräinen miekka, kyllä tämä paremmin toimii kuin ykkösessä, mutta eikö oikeesti oltaisi voitu mennä vaikka johonkin Diablo/RE4 tyyliseen settiin mielummin. Ilmeisesti inventaarion puutteen seurauksena pelistä on karsittu myös muita ominaisuuksia, kuten tiimiläisten armorit (kyllä immersio murenee kun rambo ämmä hyppii tyhjiössä ilman paitaa) ja aseiden upgradet. Onneksi Shepardin armoria päästään sentään tyydyttävästi kustomoimaan. Uusien aseiden löytäminen on tässä paljon tyydyttävämpää kun ne eroavat muutenkin kuin vain lukuarvoltaan, niitä tosin saisi olla hieman enemmän (jessus ollaan tulevaisuudessa missä on eri rotuja vaikka millä mitalla luulisi niitä erilaisia aseitakin löytyvän).

Minipelit ovat aika tusinatavaraa. Hakkerointeja ei voi kämmätä millään, ne ovat aivan liian yksinkertaisia ja muodostuvat pakkopullaksi hyvin pian. Esimerkiksi Fallout 3:sen systeemi on paljon toimivampi. Mineraalien keräys ei ole tuntunut niin pahalta pakkopullalta kuin pelkäsin ja ei sitä onneksi loppujen lopuksi kauheasti tehdäkkään. Ei mineraalien keräys kuitenkaan mitään laatuaikaa ole. Sen mukana oloa on aivan turha millään pelin rytmityksellä selittää, se ei tee siitä yhtään hauskempaa. Ja avaruusbensaasemat eivät oiken kuulosta uskottavilta. Ei en tiedä miten ne loressa selitetään.

Importatusta hahmosta jäi kyllä kaiken hypetyksen jälkeen aika paha maku suuhun. Kovin monessa kohtaa ei huomannut ykkösen valintojen vaikutusta. Ja jos huomasi niin ne olivat aika merkityksettömiä. Vanhoja hahmoja toki marssitettiin esille kiitettävin väliajoin ja on mukana ikimuistettaviakin kohtauksia. Edellisen pelin lopun Council päätös on kyllä nollattu jopa hieman nolosti
Miten helvetissä ne ei voi uskoa Reapereihin vieläkään, ei voi ymmärtää. Muutenkin päätös Councilin pelastamisesta tuntui isolta ykkösessä, mutta tässä sen merkitys on minimoitu

Keskustelusysteemi oli jo ennen paras olemassaoleva ja nyt sitä on vielä parannettu huomattavasti. Hahmot liikkuvat keskustelujen aikana ja väliin voi vielä satunnaisesti heittää paragon tai renegade "keskeytyksiä".

Peli näyttää parhaudelta ja kuulostaa parhaudelta (musiikit selvästi jopa ykköstä parempia) ja melkein kaikki ykkösen vahvuudet on tallella (ja hekkoidet, makoilu ja inventory, poissa) eli johtopäätöksenä peli on parhautta. Sivutehtävissä on otettu varsinkin massivinen askel parempaan suuntaan. Ne eivät enää noudata copy paste kaavaa vaan ovat ainutlaatuisia tapauksia hienoissa maisemissa.

Äh, ja nyt kun hissit on poissa niin haluan ne takaisin ainakin Normandyyn.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Importatusta hahmosta jäi kyllä kaiken hypetyksen jälkeen aika paha maku suuhun. Kovin monessa kohtaa ei huomannut ykkösen valintojen vaikutusta. Ja jos huomasi niin ne olivat aika merkityksettömiä. Vanhoja hahmoja toki marssitettiin esille kiitettävin väliajoin ja on mukana ikimuistettaviakin kohtauksia. Edellisen pelin lopun Council päätös on kyllä nollattu jopa hieman nolosti
Miten helvetissä ne ei voi uskoa Reapereihin vieläkään, ei voi ymmärtää. Muutenkin päätös Councilin pelastamisesta tuntui isolta ykkösessä, mutta tässä sen merkitys on minimoitu

Minä taas pidin tavasta hoitaa referenssit ykköseen ja siellä tehtyihin valintoihin. Suuremman mittakaavan vaikutusten mukaanottaminen tekee pelin tekemisestä aika raskasta: ensimmäisen osan valintojen perusteella tarina haarautuu ja kakkososan valinnat tuovat mukaan tukun uusia valintoja. Seurauksena on helposti tilanne jossa kolmososan tarinasta pitää tehdä 10+ versiota ja keskivertopelaaja näkee niistä vain yhden. Ei kovin tehokasta resurssien käyttämistä ja johtaa helposti juoniaukkoihin ja laadun heikkenemiseen. Pelintekemisen kannalta siis tuollaiset pienemmät mausteet täysin mullistavien vaihtoehtojen sijaan ovat täysin ymmärrettäviä.

Tuo council-päätös on kyllä aika hienosti nollattu, paljon mahdollista että niille olisi sitten varattu isompaa roolia kolmososassa jossa koko galaksi käynee sotaan. Ykkösosaan verrattuna tästä puuttui muutenkin sellainen Citadelin kaltainen "koti" jossa vietettäisiin enemmän aikaa. Toisaalta pelattavuuden kannalta typistetty Citadel oli ihan ymmärrettävä, enkä todellakaan kaipaa mitään keepereiden skannaustehtäviä ykkösestä.

Näitä "puutteita" listatessa pitää kuitenkin muistaa, että tykkäsin pelistä aivan valtavasti. Lähinnä nämä puutelistat ovat sellaista jumalpeli-hapatusta: kuinka tästä olisi saanut täydellisen :) Ja monet omassa mielessäni pyörivistä parannusehdotuksista eivät välttämättä parantaisi peliä vaan veisivät tehoa pois tarinalta.
 
On toki totta, että viittaukset ykköseen olisi voitu tehdä huomattavasti laajemminkin; nykyäänhän ne näkyy lähinnä muutamassa keskustelussa ja useissa Sheppikselle tulevissa sähköposteissa. Mutta kuten Paavi sanoi arvostelussaan, tämäkin lämmittää mieltä oikein mukavasti.

Council tosiaan näyttelee harmillisen pientä ja turhaa roolia Massakahessa, mutta tätä korjataan sitten muilla osa-alueilla. Tosin on ärsyttävää, kun kun suurien tehtävienkään jälkeen vanha ystävä Anderson tarjoaa keskusteltavaksi aina ne samat vanhat topicit. Kyllä mulla oli ainakin sille juteltavaa vaikka millä mitalla.

Peelo sanoi:
Toisaalta hämmentävää että pelistä on jätetty kässyt pois, jotka toimintapeleissä ovat olleet arkipäivää vaikka kuinka kauan.
Noh, saahan tuossa ainakin Soldierilla Power Wheelistä Incendiary Grenaden.
Äh, ja nyt kun hissit on poissa niin haluan ne takaisin ainakin Normandyyn.
Sama. Hissit on kultaa.

Asiasta toiseen. Ketjun alkupäässä vähän mehuttelimmekin jo Omegaa ja miten ihanasti siitä tulee Blade Runner mieleen:

Blade Runner:
Blade-Runner-3.jpg


Omega:
masseffect2_wallpaper_10_900x506.jpg

Blade Runner:
blade-runner1.jpg


Omega:
mass_effect_2-_omega_trailer-315913-1259830101.jpeg

Kyseessä on kyllä aivan käsittämättömän hienotunnelmainen paikka.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Asiasta toiseen. Ketjun alkupäässä vähän mehuttelimmekin jo Omegaa ja miten ihanasti siitä tulee Blade Runner mieleen:

Kyseessä on kyllä aivan käsittämättömän hienotunnelmainen paikka.

Kyllä.

Harmi ettei sitä hyödynnetty enempää
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Kyllä.

Harmi ettei sitä hyödynnetty enempää
Spoilereita Omegan tapahtumista:
Kyllähän tuo oli aika keskeisessä osassa loppujen lopuksi; Garrus, Aria, Samaran tehtävä, yms. Itse en silti saanut myöskään siitä millään tarpeekseni, ja jäi kyllä Omegan hämärille kujille vielä kaipuu. Toivottavasti DLC astuu kehiin tässäkin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Ensimmäiset fiilikset pelistä eilisen 6 tunnin rupeaman jälkeen:
Ei voi mitenkään hehkuttaa liikaa, niin nannaa on :D
Alusta asti todella eeppistä menoa. Hahmon importtaus toimi hyvin ja antoi mukavat bonarit alkuun, muttei kuitenkaan mitään ylivoimaista. Asesysteemi on mielestäni parempi kuin ykkösosassa, erityisesti erilaiset panokset ja niiden käyttö.. puhumattakaan siitä ettei tarvitse kerätä kaiken maailman p*skaa mukaan jokaisella reissulla, vaan riittää kun löytää tarpeelliset osat pyssyihin.

Kuten muutkin sanoneet, tunnelma on paljon synkempi. Tykkään kovasti, iskee paljon paremmin tämänhenkinen ympäristö. Välillä tuntuu että galaksissa seikkailu olis oikeasti vaarallista :)

Seikkailu jatkukoon.

Edit:

Olisivat nyt kuitenkin voineet hieman muuttaa tekoälyä eräiden kohdalla.. Garrus on samanlainen uuvatti kuin ennenkin, aina se juoksee keulille ja makoilee selällään kun Sheppis ja joku muu kaveri pääsevät paikalle. Ihan samaa teki mokoma ykkösessä, eikä oo nähtävästi kahdessa vuodessa viisastunut yhtään :D
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Mulla on ME1 savet vanhalla 20gb kovolla, mut nyt on käytössä elite ja sen mukana tullut uus 120gb kovo. Elikkäs mitäs veikkaatte, että onnistuiskohan sellanen kikka et käynnistäis mass effect 2:n vanhalla kovolla ja importtais sieltä sen ukon ja sit kesken pelin vaihtais kovon uuteen ja tallentais sit sinne pelin? Niin ja tietenkin sit jatkais vaan sen uuden kovon käyttämistä..
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Edit:

Olisivat nyt kuitenkin voineet hieman muuttaa tekoälyä eräiden kohdalla.. Garrus on samanlainen uuvatti kuin ennenkin, aina se juoksee keulille ja makoilee selällään kun Sheppis ja joku muu kaveri pääsevät paikalle. Ihan samaa teki mokoma ykkösessä, eikä oo nähtävästi kahdessa vuodessa viisastunut yhtään :D

Joo olisi kiva jos tekoäly olisi viisaampi. Joskus toivoo että ne pysyis vaan jossain nurkassa sillä aikaa kun itse hoitaa hommat. :p
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Olisivat nyt kuitenkin voineet hieman muuttaa tekoälyä eräiden kohdalla.. Garrus on samanlainen uuvatti kuin ennenkin, aina se juoksee keulille ja makoilee selällään kun Sheppis ja joku muu kaveri pääsevät paikalle. Ihan samaa teki mokoma ykkösessä, eikä oo nähtävästi kahdessa vuodessa viisastunut yhtään :D

Itselläni Garrus oli kylläkin aikamoinen tappokone snipansa kanssa, eikä sen enempää toilaillut kuin muutkaan :confused:
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Mun mielestä tekoälyssä on menty paljonkin eteenpäin. Ei oikeastaan tullut yhtään ns. tyhmää kuolemaa nähtyä koneelta, vaikka en juurikaan käskyttänyt sitä. Ensimmäisessä piti kokoajan olla käskyttämässä että saivat jotain aikaiseksi. Nyt oikeasti saivat jotain aikaiseksi ja osasivat mennä suojaan. Sen lisäksi vielä kakkosessa on selvästi parempi se että hahmojen luonteenpiirteet tulevat paremmin esille.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Spoileri Massakahen hahmoista:
Kun Garrukselle lyö snipan käteen, niin johan pysyy jantteri hengissä. Ja on myös suureksi avuksi.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tuli vaan mieleen, että eihän noi hissien lataukset ole paljoa vähentyneet. Nehän ovat vain muutettu lataus-ruuduksi. Itse ainakin pidin noista "hitaista" hisseistä enemmän kuin passiivisen latausruudun katselusta (ainakin voi pyöritellä kameraa ja kuunnella uutisia radiosta, yms...).

Mutta ehkäpä noi latausruudut nopeuttavat alueiden latauksia? En tiedä. Miksi ei voisi näihin latausruutuihin, jos niitä on paljon laittaa vaikka jotain minipeliä?
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Emt, musta Massakahen latausruudut ovat todella hienosti toteutettuja tyyliteltyine detaljeineen. Niitäkin katselen oikein mielelläni. Hisseissä on vain sellasta nostalgiaa, jonka takia niitä tuli heti ikävä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Koska minulla on tylsää, kysynkin tässä että onko kellään sitä uutta panssaria? Siis sitä minkä voi ladata pelistä?

Kysyn vaan koska itselläni ei vielä näy mahdollisuutta ladata sitä. :)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Toinen kyssäri, mihin se Dragon Agen mukana tullut panssari koodi pitää syöttää?
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Toinen kyssäri, mihin se Dragon Agen mukana tullut panssari koodi pitää syöttää?

Eikös kaikki koodit voi laittaa vaan siihen "Redeem code" kohtaan Xbox livessä? Mutta en tietty ole kyseistä koodia käyttänyt. Ainakin kaikki minun koodit mitä oon laittanut ovat toimineet näin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Jos oot käyttänyt koodia jo Dragon agessa, niin pitäs olla valmiiksi Normandyn varustekaapissa tuo haarniska.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tuon uuden armourin ja haulikon takia pitää tätä täälläkin kysäistä, jonka uutisessa mainihin:

Joko olen harvinaisen sokea, mutta eipähän tuolla mitään haarniskoita näy itselläni. Peli on uusi ja Cerberus Network on ladattu kyseisellä koodilla joka tuli matkassa (vaikka marketplace näyttää edelleen sille hinnaksi 1200 pistettä). Muut downloadingit pelasit vallan mallikkaasti (jopa ne "ylimääräiset" jotka olivat karanneet ilmaiseksi jakoon liian ajoissa :p )

Kui, mitä, missä, miten? Onko BioWare niin ilkeä että on minut hylännyt kun nappasin heidän Collector's Editionin ostajille tarkoitetut bonukset ja muut?
Massan kotisivujen kautta on koodit syötetty, joten siitä ei homma ole kiinni.
No peli maistuu silti erinomaisesti, mutta tulevaisuutta ajatellen olisi kiva tietää mitenkä siis muilla on asiat CN:n suhteen.

*EDIT* Jahas, luetaan huolella... Berserker olikin samaa jo kysellyt :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tämä viesti tulee olemaan lyhyt. En pysty pitempään.

--

Kädet tärisevät. Pulssi hakkaa mielettömästi.

--

Paras ikinä pelaamani peli. Paras ikinä näkemäni elokuva. Paras ikinä kuulemani musiikkiraita.

Mass Effect 2.

//END OF TRANSMISSION//
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Kysyn vaan koska itselläni ei vielä näy mahdollisuutta ladata sitä. :)

Biowaren foorumilta napattua:

"On Tuesday February 09 2010 Mass Effect 2 fans will be able to get the new Cerberus Assault Armor and M-22a Eviscerator Shotgun DLC fof free through the Cerberus network. It should be available for all fans, both on PC and Xbox 360 at 12:00pm Mountain Standard Time."

Eli Cerberus assault armor sekä uusi haulikko ovatten ladattavissa Suomen aikaa 21 reikäleipä.

Foorumille linkki: Choose Language | BioWare Social Network
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom