Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360 Hype] - Biowaren avaruusseppojen hehkutusta
Käytiin poikain kanssa Tukholmassa pelailemassa Massa Kolmosen kaksi ensimmäistä tehtävää. Kannattaa pitää silmät ja korvat auki, sillä muutakin aiheeseen liittyvää saattaa olla tiedossa...
Joulukalenterin toiseksi viimeisessä luukussa (
Luukku 23: Katseet tulevassa - Jutut - PlayStationFIN) kirjoitin näin:
noose01: Pelonsekaisin tuntein odotan Mass Effectin jatko-osaa saapuvaksi kauppojen hyllyille. Sarjan ensimmäinen osa oli aikoinaan hidasteluista ja muista teknisistä ongelmistaan huolimatta äärimmäisen huikea elämys. Valitettavasti toinen osa oli jo pienoinen pettymys lähes jokaisella osa-alueella tapahtuneen yksinkertaistamisen takia. Peloistani suurin toteutuu, jos Mass Effect 3 oikoo vielä enemmän mutkia ja mukana on salaman nopeisiin reflekseihin perustuva kilpailullinen moninpeli. Siinä vaiheessa käteen hakeutuu Fiskarssin halkaisukirves ja peli päätyy pölkyn päälle.
Ennen pelaamaan pääsyä hostimme Lion Martinez kyseli Mass Effect historiaamme. Lähes poikkeuksetta ja vähemmän yllättäen kaikki pitivät enemmän trilogian ensimmäisestä osasta. Jatko-osan suoraviivaistaminen ei ollut ainakaan paikalla olleen kohdeyleisön mieleen. Olikin huojentavaa kuulla Lionin sanovan, että ME3:ssa olisi otettu opiksi kahden edellisen osan onnistumisista ja yhdistelty niistä hyvä coctail. Markkinointimiesten juttuja, mutta totuus paljastuu vasta pelatessa, joten kuulokkeet korville, hyvä asento ja pelit käyntiin.
Kokeilemamme osuus on aivan pelin alusta ja ensimmäinen tehtävä toimii samalla tutoriaalina ja muistinvirkistäjänä niille, jotka eivät aio tahkota aiempia osia läpi ennen julkaisua. Maan kamaralle sijoittuva tehtävä on hyvin suoraviivainen ja nopeatempoinen. Taistelu oli sujuvaa jo kakkosessa, mutta sitä on parannettu entisestään. Suojautuminen onnistuu herkemmin sekä kauempaa ja suojan takana liikkuminen tuo mieleen Gears Of Warin. Tolpan takaa seuraavalle pystyy kierähtämään sulavasti ja kulman ympäri kiertäminen onnistuu aitoon SWAT-tyyliin. Liikkuminen ja pelimekaniikka ylipäänsä tuntuu harkitulta toimivine ratkaisuineen ja viimeistellyltä ylipäänsä.
Aseet tuntuvat tehokkailta ja jälkikin on sen mukaista. Lähietäisyydeltä haulikko laittaa verimassat liikkeelle ja kauempana suojan takaa kurkistava vihollinen on hyvin äkkiä päätön jos Sheppiksellä sattuu olemaan mukana tarkkuuskivääri. Hitboksien tarkka mallinnus mahdollistaa vastustajien kurmoottamisen vaikka näkyvissä olisi ainoastaan pieni osa jalasta. Kaiken kaikkiaan taistelu toimii erinomaisesti ja se on ainakin testipätkällä rytmitetty sopivasti. Mass Effectin tärkein anti ei kuitenkaan koskaan ole löytynyt taistelusta, vaan upeasta pelimaailmasta joka on täynnä pieniä ja suuriakin tiedonmurusia peliuniversumista, sen asukeista ja historiasta. Ja ennenkaikkea tarinasta.
Alussa on välinäyttöjen lisäksi varsinaista keskustelua hyvin vähän, mutta toisaalta se on hyvin linjassa käsillä olevan tilanteen kanssa. Tarina räjähtää ryminällä käyntiin ja se tuntuu välittömästi paljon mielenkiintoisemmalta sekä merkityksellisemmältä kuin edellisessä osassa, joka selvästikin oli suurimmaksi osaksi pohjustusta trilogian päätöstä varten. Tarinan osalta tämä voi hyvinkin olla juuri sitä Mass Effectiä mihin moni rakastui reippaat neljä vuotta sitten.
Noin puolitoistatuntisen pelisession jälkeen päästään kohtaan, jossa Lion pysäyttää pelin. Kuuleman mukaan tämän vaiheen jälkeen ruudulle vyöryy turhan suuria juonipaljastuksia ja peli-ilo sattaisi olla mennyttä jos tietäisimme liikaa tapahtumien kulusta melkein kuukautta ennen kuin tarinaa pääsee jatkamaan. Ohjaimen käsistä laskemisen jälkeen fiilis oli kenties yhtä huikea kuin aikoinaan ensimmäisen Mass Effectin parissa ja ensimmäisenä suusta meinaavat päästä sanat: "Mutkun mä haluun!"
Jos herää kysymyksiä niin minä ja/tai muut matkaretkueesta vastaamme mielellämme jos vaan satumme tietämään vastauksen.
Moninpeliä emme valitettavasti päässeet testaamaan, teknisten sattumusten takia.