Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 3 - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Minä pidin lopusta, se oli jopa erinomainen ja täytti sen, mistä koko tarina kertoi: Shepardin matka sankariksi ja miten se vaikuttaa Reapereihin, Maahan ja koko universumiin. En näe myöskään mitään ongelmaa siinä, kun valittavat maailmalla miten valinnat eivät vaikuta loppuun mitenkään, koska koko kolmasosahan on juuri niiden aiempien valintojen lopputulemia: miten käy Gethien, Quarianien ja Kroganeiden - aiemmat valinnat näkyvät hyvin selkeästi ainakin näissä kaikissa. Se, että ihan loppuun aiempien osien valinnoilla ei ollut merkitystä, ei minua siksi haitannut, koska tunsin saaneeni vaikuttaa muuten todella paljon - minkä lisäksi loppu on todella hyvä, komea ja vaikuttava.

Itse näen sen jumal-lapsen hahmona, jolla Shepardiin yritetään vaikuttaa kun tämän ajatuksia voidaan lukea ja nähdä, miten tämä poti huonoa omatuntoa lapsen kuolemasta alussa, ja vedota tähän tällä tavoin, jotta tämä ei tuhoaisi Reapereita vaan sulautuisi näihin kahdella muulla tavalla. Tätä tukee myös tuo värien käyttö valinnoissa: renegade on tuhoaminen, paragon on kontrollointi. Lisäksi näen myös, että lapsihahmo viittaa myös siihen, millaisia Reaperit ovat: lapsia. Itse uskon, että koko sen "tuhoamme teidät ettei teidän luomanne ei-orgaaninen elämä tuhoaisi teitä, kertoo siitä että Reaperit itse ovat aikanaan tuhonneet omat luojansa (koska jostainhan Reapereittenkin on tultava) ja katuvat sitä aivan kuten Gethien nähtiin katuvan (tai ketkä näkivät, ketkä eivät, en tiedä onko siinä eroja) ja ovat tämän syystä jääneet aivan yksin sinne avaruuden kolkkiin ja ovat kuin lapsia vailla vanhempia, ja yrittävät siksi "pelastaa" muut jotteivät nämä kokisi samaa kohtaloa. Se, että Reaperit ovat tuhonneet ovat vanhempansa, on ajanut nämä siihen kaaokseen, johon nämä itsekin viittaavat.

Oikeastaan ainoa, mistä on muuten loistavassa pelissä pitänyt olivat vähän puuduttavat wave-pohjaiset taistelut, etenkin ihan viimeinen taistelu, joka tuntui lähinnä turhalta hankaloittamiselta.

En ollut myöskään mitenkään erityisen innostunut Kai Leng -taistelusta, kun en vain nyt yleensäkään ottaen pidä sellaisista pitkistä ja turhauttavista väännöistä. Sen sijaan Reaper-taistelu Rannochilla oli komea, vaikka välillä meinasikin mennä hermot: ei se loppujen lopuksi niin vaikea sitten ollutkaan. Mutta se lopputaistelu ohjusten luona oli turhauttava, niihin Banshee-otuksiin meni todella hermot, se oli täysin turhaa pitkittämistä ja lopulta vain juoksin sinne ohjukselle ja painoin kiireesti nappia heti kun se oli mahdollista, missä olisi auttanut Barrier, jos sellainen olisi Vanguardillani ollut.

Kaikesta huolimatta loistava peli, yksi parhaista pelaamistani.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Hehe, jotkut on Bioware Social Networkin mukaan saaneet Amazonista rahat takaisin kun ovat palauttaneet avatun pelin. Joku oli tehnyt myös threadin kun oli saanut refundin Originistä suoraan ostetusta kopiosta. :D
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Pelasin eilen loppuun, hetken aikaa istuin pelisäkkituolissa haikea fiilis mielessä, kuten aina kun joku kiinnostava loppuu, tai ehkä hieman enemmän. Mun mielestä loppu oli hyvä tällaiselle scifi-eepokselle. Oon pelannu pelit, lukenu kirjat ja sarjakuvat ja muutenkin keskimääräistä innokkampi scifisti, tällainen loppu istui oikein hyvin kuvaan. En voi sanoa olevani mitenkään pettynyt tähän, päin vastoin.
Itseasiassa se ei olis ollut oikea loppu kolmelle osalle, jos Shephard olis vaan lähteny naureskellen kaljalle Wrexin ja Garrusin kanssa.
... se lopputaistelu ohjusten luona oli turhauttava, niihin Banshee-otuksiin meni todella hermot, se oli täysin turhaa pitkittämistä ja lopulta vain juoksin sinne ohjukselle ja painoin kiireesti nappia heti kun se oli mahdollista, missä olisi auttanut Barrier, jos sellainen olisi Vanguardillani ollut.
Bansheet on helposti ärsyttävimmät vihut, mullakin kesti tovin ennenkuin hiffasin, että tää oli se tapa päästä ohjuksille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Olen lukenut, että ps3 versio kärsii aika pahoista ongelmista ja fps tippuu välillä jopa niin, että peliä ei voi kunnolla edes pelata.
Omistan vain ps3:en. Kannattaako peli hankkia ? Tuskin päivitystä on tulossa ja kyllä, mass effect 2 löytyy hyllystä joka toimi mielestäni hyvin
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Aika nopeasti Bioware reagoi lopun saamaan kritiikkiin. Uusi "lopteus" on nimittäin jo tuloillaan:

Building on their research, Exec Producer Casey Hudson and the team are hard at work on a number of game content initiatives that will help answer the questions, providing more clarity for those seeking further closure to their journey. You’ll hear more on this in April. We’re working hard to maintain the right balance between the artistic integrity of the original story while addressing the fan feedback we’ve received. This is in addition to our existing plan to continue providing new Mass Effect content and new full games, so rest assured that your journey in the Mass Effect universe can, and will, continue.

Kyseessä on melko varmasti Epilogi-tyylinen ratkaisu.

Lähde: Bioware
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Aika nopeasti Bioware reagoi lopun saamaan kritiikkiin. Uusi "lopteus" on nimittäin jo tuloillaan:

No niin, tätä tahtia kun jatkavat pelin paikkailua ja jossain välissä vielä tuttuun tapaan laskevat markkinoille muutaman DLC:n (jo julkaistun lisäksi), niin eiköhän sitten parin vuoden päästä ala olemaan jo lopultakin koossa ostettava kokonaisuus.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Tulipahan saatua tämäkin peli viimein päätökseen, melkein 40 tunnin jälkeen, ja voisi lopusta hieman kommenttia laittaa ja pelistä nyt yleensäkin. Mitään syvää analyysia on turha odottaa, en minä sellaisia jaksa pohtia :p Ja toistoa on varmasti, koska en ole lukenut muiden kommentteja lopusta spoilereiden takia mistään. Huomisesta lähtien voi tehdä sitäkin.

Lopusta ei ole sinänsä mitään valittamista, en nyt olettanutkaan, että Shepard olisi jäänyt henkiin. Ainoa mikä ärsyttää on, että katsottuani muut loppuvaihtoehdot tuubista tajusin, ettei sillä ollut loppujen lopuksi mitään väliä mitä olisin valinnut. Loppuratkaisu oli kaikissa sama: reaperit katosivat ja portit tuhoutuivat, mitä nyt säde oli eri värinen, minun tapauksessani vihreä. Oli vähän sellainen olo, että tein kauhean homman päästäkseni loppuun, osittaisena renegadena kaikki eivät kanssani sinne edes selvinneet (Tali) ja sillä ei ollut merkitystä. Olisin ollut kiinnostunut näkemään valintojeni erilaiset vaikutukset sodassa (kuten rachnit ja gethit muutenkin kuin sivumainintana) ja olisin ehdottomasti halunnut nähdä, miten sodassa kävi sen jälkeen, kun Shepard katosi atomeiksi. Niin läheisille kuin kaikille muillekin galaksin asukkaille.

Sitten pikakelaus omista valinnoista: ensimmäisessä osassa en romantisoinut ketään sarjakuvan kautta ja toisessa osassa päädyin yhteen Thanen kanssa ja sitten se typerys meni kuolemaan kolmosessa, sampura. Sitten typerä Kaidan rupesi tunnustamaan rakkauttaan, pakit piti antaa. Tali ei ollut innoissaan, kun päätin pitää gethit, joten hän hyppäsi kielekkeeltä alas kuolemaan, eikä Legionkaan pysynyt hengissä :( Kroganeille annoin curen ja rachnit pidin hengissä. Mordin räjähti, siitä tuli kieltämättä hieman haikea fiilis. Udina ja Illusive Man piti myös tapattaa sekä se typerä ninja, joka seurasi ja pisti kapuloita rattaisiin koko ajan. Sekä kaikkea muuta pientä.

Olin myös yllättynyt siitä, että olin lukenut lopun olevan jotenkin haasteellisempi kuin pelin muut osat, mutta ei sitä ainakaan normaalilla huomannut, suht helposti meni läpi ainakin Infiltratorilla, tykkään snaipata vihuilta päät irti ;) Uusia vihollistyyppejä oli nyt enemmän, mikä oli mukavaa, sai vähän vaihtelua ja samalla vähän haastettakin lisää.

Sivutehtävät toimivat siinä mielessä hieman typerästi, ettei missään näkynyt, kuinka niissä edistyi. Koskaan ei ollut varma, oliko jokin pyydetty tavara jo haettu vai ei, rasittavaa pyöriä Citadelissa koko ajan katsomassa, onko jollakin asiaa, varsinkin, kun kaikkien juonitehtävien hahmoja ei ole merkitty karttaan.

Seuraavaksi Catherine ja sitten voisi viimein harkita Mass Effect 2 pelaamista täydellisenä k***päänä :D
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Odotin tätä jo viime viikolla, mutta tulihan se sieltä.

The Escapist : Zero Punctuation : Mass Effect 3

Vielä kun sais itse aikaseks pelata läpi. 20 tuntia takana, joten jos sitä tulevana viikonloppuna saisi vedettyä loputkin. Ei näin viikolla pahemmin huvita vedellä minään 1-1,5 tunnin setteinä tätä.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

...naurettavaa lähteä tekemään uutta lopetusta.
En usko että peliin täysin uutta lopetusta tehdään:

...team are hard at work on a number of game content initiatives that will help answer the questions, providing more clarity for those seeking further closure to their journey.
Peliin on siis tulossa lopetusta selkeyttävää sisältöä.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Riippuu tietysti toteuksesta, mutta mielestäni totaalisen naurettavaa lähteä tekemään uutta lopetusta.

No ottaen huomioon että pelillä ei ollut loppua nykyisessä muodossa (ainoastaan cliffhangeri), niin hyvähän se on että nyt tarjotaan jotain edes sen tapaista.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Minkäköhänlaisia lisäyksiä pelin lopetukseen sitten oikein taiotaan?

En oikein näe mitään kovin järkevää lisättävää tuohon loppuun koska "vahinko" on ns. jo tapahtunut. Voiko loppuun oikeasti enään lisätä mitään sellaista mikä ei tässä vaiheessa tuntuisi väkinäiseltä? Enkä edelleenkään koe loppua läheskään niin loukkaavana minkälaisena suurin osa netistä sen kokee. Mutta eivät hajoilut nyt täysin aiheettomiakaan ole... Lopulla on hetkensä ja jos siitä voisi napsia sen yhden 1.30 minuutin pätkän pois olisin itse melkolailla tyytväinen. Less is more.

Spekulaatiota:
Toivottavasti lopusta ei nyt kuitenkaan väännetä väkisin siirappista. Itse ainakin pidin siitä Destroy-lopun synkästä meiningistä. Ja ainakin minun kaanonissa Shepardin pitää ehdottomasti kuolla. Vain se saamarin Normandy-hässäkkä siellä lopussa häiritsee. Iskeeköhän Bioware hampaansa esim. tuohon indoctrination-teoriaan? Se on varmasti yksi vaihtoehto. En kuitenkaan usko heidän hyppäävän siihen suohon. Tulossa on varmasti jotain paljon yksinkertaisempaa.
Toivotaan vain että DLC tulee olemaan ilmaista. Siitä se sota vasta syttyykin kun todellisen lopun kokemisesta pyydetään 10e.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Toivon todellakin, että Bioware viittaa kintaalla tuolle naurettavalle ...

<spoileria lopusta>
... Indoctrination teorialle. Mikään ei voisi pahentaa nykyistä loppua enempää kuin tämä "it was all a dream!" ajatusmalli.


Itse toivoisin enemmänkin, että Bioware antaisi mahdollisuuden valintaan. Siis oikeaan valintaan, joka ei pakottaisi siihen yhteen älyttömään loppuun missä kaikki on tuhoontuomittua. Tietty total destruction loppu on sopiva joidenkin kaanoneihin, mukaanlukien oman Renegade evil-bitch Shepardini tarinaan, mutta toiset, kuten sinisilmäinen ja uber-kiltti Paragon Sheppini, ansaitsisivat oikean lopun jossa olisi tämä Jedin paluu kaltainen voitonjuhla ja happy end.

Tuo nyt ainakin tuntuisi helposti lisättävältä ja loogiselta muokkaukselta. Tietty villeissä kuvitelmissani valtaosa Massa kolmosen toisesta puoliskosta kirjoitettaisiin täysin uusiksi, mutta se on älytöntä toiveunta. Joten loppuun edes snadi muutos parempaan ja ehkä joku päivä sitten nuo voi pelata uudestaan.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Finish the fight... with only 10$ :rolleyes:
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Itse en allekirjoita tuota toivetta, että jedin paluun kaltainen megahappyending pitäisi mukaan saada. Miksei noin mittava konflikti voisi jättää pysyviä ja dramaattisiakin jälkiä koko galaksiin? Enkä myöskään koe nykyistä loppua erityisenä cliffhangerina. Destroy-lopun hengenvedon jälkeen ei tarvitse tapahtua mitään dramaattista, reaperit on tuhottu ja eläkepäivät voivat alkaa.

Vaikka loppu on aika mullistava, niin ei se kuitenkaan mikään kuolemantuomio koko galaksille ole. Itse asiassa "post-apokalyptinen" mass-effect universumihan olisi erittäin mielenkiintoinen paikka uusille tarinoille. Matkustaminen tähtien välillä on edelleen mahdollista, mutta ei enää tuollaista huviajelua kuin mass effect peleissä.

Mitä indoktrinaatio-teoriaan tulee, se ei ole välttämättä niinkään unta jossa mitään ei tapahtunut vaan kenties lähempänä tilannetta jossa indoktrinaatio sai näkemään asiat eri tavalla ja sillä pyrittiin vaikuttamaan valintaan.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

<spoileria lopusta>
... Indoctrination teorialle. Mikään ei voisi pahentaa nykyistä loppua enempää kuin tämä "it was all a dream!" ajatusmalli.
Salaliitoteoriaa ja spekulaatiota:
Meikälainen taas näkee tämän yhtenä ihan loogisena aasinsiltana sille todelliselle lopulle.

Loppu oli varsin erinomainen aina sinne avaruuspentu kohtaan saakka. TIMn kohtaaminen oli toimiva ja Andersonin kuolema oli oikeasti koskettava. Tähän saakka ainakin itse pysyisin todellisuudessa. Itseäni tosin kiehtoo ajatus siitä että se viimeinen kohtaaminen tapahtuisi oikeasti Shepardin pään sisällä. Ns. Tahtojen Pomotaistelu. Harbinger pyrkii manipuloimaan(lapsen ulkomuodossa) Shepardia(pelaajaa) valitsemaan oikean(väärän) vaihtoehdon vain ajaakseen Reapereiden etua. Valitessaan väärin(oikein) voittaa Shepard tahtojen taiston ja pääsee Harbingerin kynsistä. Tämä teoria on mielestäni vielä suhteellisen looginen ja se voisi jopa toimia.

Tällä aasinsillalla saisi ainakin avattua mahdollisuuksia. Valitessaan väärin(oikein) Shepard herää todellisen Harbingerin(keltasilmäinen Reaper) edestä. Pahiksen juoni paljastuu ja Shepis voi povata tältä vielä vastauksia. Tilinteon lähestyessä voimaton Shepard on kykenemätön pistämään Harbingerille kampoihin. Varma kuolema odottaa. Tässä vaiheessa menestyksesi kolmen pelin aikana ratkaisevat Shepardin kohtalon. Kohtalo siirretään siis pelaajalta hänen tekemille valinnoille. Menestyminen johtaa eeppiseen voittoon Reapereista(montaasi Rachneista, Kroganeista ja Quarianeista/Getheistä kurittamassa vihollisia). Laivueen korkeat pisteet lähettävät Normandyn pelastamaan Shepardia. Ryhmäsi lojaalit jäsenet kurittavat Harbingerin alimpaan helvettiin. Mitä huonommin olet pelien aikana menestynyt sitä huonommiksi lopetukset voivat tietenkin mennä. Loppuun vielä joku kiva Epilogi niin bueno.
Näin minä näkisin loppujen olevan pelastettavissa. Mutta pelkäänpä että tiedossa on vain köykäisiä blansseja joissa kerrotaan mitä pelin loputtua oikeasti tapahtui...
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Jos Bioware ei kirjoittanut pelin loppua tarkoituksena tämä "indoctrination teoria" mielessään, imo, koko lopussa ei ole mitään järkeä ja se on täynnä plotholeja. Youtubessa on monta videota tästä aiheesta.

Miten Shepard herää Harbingerin laaserin jälkeen ilman haarniskaansa ja jos valitsee reapereiden tuhoamisen, siinä tapauksessa kun aivan lopussa näytetään Shepardin hengenveto Lontoossa betonimurskan seassa hänellä onkin taas haarniska yllään. Miten Shepard ylipäätään heräisi maan päällä oltuaan räjähdyksessä Citadelissa (ja kyllä sen on pakko olla Shepard joka siinä hengittää, ja se selvästi Maassa Lontoon raunioissa) Shepard näkee samoja puita Lontoossa kuin unissaan. Ja miten Anderson ehti konsolille ennen häntä? Miten Shepardin mukana Lontoossa olleet ryhmäläiset ovat Normandyssä ja miksi Joker ohjaa Normandyä pois taistelusta? Se että Shepard näytetään vain silloin elossa kun hän tuhoaa Reaperit tukee sitä että hän voitti mielensä sisällä käyneen taistelun ja mitään edellä näytetystä ei tapahtunutkaan. Tosin jos tähän lisätään vielä jonkinlainen epilogi DLC on jännä nähdä mitä tapahtuu jos valitsee kontrollin tai synteesin(joissa btw Shepard näyttää kuollessaan aivan huskilta. Sekin tukee indoctrination teoriaa)

Oon myös sitä mieltä, että se syö uudelleenpeluuarvoa kun ei paljoa vaikutakkaan mitkään aikasemmin tehdyt päätökset loppua kohden, vain EMS enimmäkseen.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Lopusta vielä..
Olisivat jättäneet sen Starchildin kokonaan pois ja lopettaneet pelin siihen, kun Anderson kuolee. Tuon kohtauksen jälkeen kaikki on turhaa ja täynnä aukkoja.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Jos Bioware ei kirjoittanut pelin loppua tarkoituksena tämä "indoctrination teoria" mielessään, imo, koko lopussa ei ole mitään järkeä ja se on täynnä plotholeja. Youtubessa on monta videota tästä aiheesta.

Spoilerin alla kysymyksesi ja vastaukseni:

*Miten Shepard herää Harbingerin laaserin jälkeen ilman haarniskaansa ja jos valitsee reapereiden tuhoamisen, siinä tapauksessa kun aivan lopussa näytetään Shepardin hengenveto Lontoossa betonimurskan seassa hänellä onkin taas haarniska yllään.

- Haarniska tuhoutuu suurimmaksi osaksi joutuessaan Harbringerin laaseriin. Mielestäni tässä ei pitäisi olla minkäänlaista ihmeellisyyttä. Tästä syystä Shephard on myös haavoittunut. Aivan lopussa näytettävällä Shephardilla on sama "haarniska" päällä kuin koko Citadel/Crucible-osuudessa.

Samoin ihmettelyihin siitä, kuinka Shephard voi olla avaruudessa ilman haarniskaa, niin missä vaiheessa hän muka on? Miksi Cruciblen komentokeskuksessa ei voi olla muka samanlaista ikkunaa kuin TIM'in komentosillalla?

*Miten Shepard ylipäätään heräisi maan päällä oltuaan räjähdyksessä Citadelissa (ja kyllä sen on pakko olla Shepard joka siinä hengittää, ja se selvästi Maassa Lontoon raunioissa)

- Tämä on mielestäni kysymyksissäsi ainoa seikka, johon ei ole järkevää selitystä. Toki on mahdollista, että kyseessä on Citadelin rauniot, mutta mielestänikin ne ovat enemmän Maan kaltaista romua.

*Shepard näkee samoja puita Lontoossa kuin unissaan.

- En ole itse tarkistanut asiaa, joten olen jäävi sanomaan. Tosin yhtään kuvatodistetta ei löydy netistä (tai en löytänyt), mutta puhe on ollut puolesta ja vastaan. Esimerkiksi:
"does it look like the dream trees?

they are burn out tree (but not like the dream one, those were tall trees to show a forest), this are 3 burnout trees out of nowhere that you dont see when you are running to the ray"

*Ja miten Anderson ehti konsolille ennen häntä?

-En nyt muista jäikö Anderson tarkoituksella taakse vai oliko hän rytäkässä mukana vai mitä, mutta Shephardiin osuu tosiaan laaser, minkä seurauksena hän on joitain hetkiä poissa taistelusta. Anderson on tässä ajassa voinut ihan hyvin päästä mukaan (huolimatta siitä, että radiossa muistaakseni sanotaan, että kukaan ei tainnut selvitä).

Mielestäni myös joidenkin ihmetykset TIM'in roboskeletonista ja tätä myötä TIM=Reaper ovat aiheettomia, sillä TIM'in basessahan käy ilmi, että mies haluaa vapaaehtoisesti altistaa itsensä reaper-techillä (tätähän ei suoraan mainita, mutta se käy selväksi lopussa lopussa) -> TIM näyttää huskilta.

*Miten Shepardin mukana Lontoossa olleet ryhmäläiset ovat Normandyssä ja miksi Joker ohjaa Normandyä pois taistelusta?

- Minulla ei ollut. Monella on ollut, mutta yhtä lailla täällä on pelaajalla tullut kuollut Tali rakastelemaan hänen kanssaan ennen lopputaistelua. Jokaiselle hahmolle on animoitu loppuanimaatio, joten uskoisin kyseessä olevan vain bugi.

Jokerin pakeneminen on mielestäni myös aivan järkeenkäypää. Jos huomaa massiivisen räjähdyksen tulevan takaa, on aika loogista yrittää karkuun, sen sijaan, että jää paikalleen seisomaan. Normandy on myös galaksin nopein/kehittynein alus, joten on aivan mahdollista, että alus kerkee kauaksi tantereelta ennen aallon saavuttamista. Isompi kysymys lienee se, että ennättäisikö se niin kauaksi, että pääsee tuntemattomalle planeetalle.

*Se että Shepard näytetään vain silloin elossa kun hän tuhoaa Reaperit tukee sitä että hän voitti mielensä sisällä käyneen taistelun ja mitään edellä näytetystä ei tapahtunutkaan.

- Shephard näytetään elossa vain silloin, jos taistelujoukot ylittävät tietyn pistemäärän. Mutta toki vain Destroy-lopussa. Liian alhaisella scorella destroyssakaan ei ole elossa olevaa Sheppiä. Koko EMS-loppu on enemmänkin leffoille tyypillinen lopputekstien jälkeen näytetty insertti, jossa pahi onkin elossa.

Indoc-teoriaa tukien loppuhan vasta jääkin pimentoon. Sheph voittaa mielen taistelun, mutta hän makaa edelleen Maassa, Reaperit ovat elossa ja kylvää tuhoa (muistathan, kaikki oli vain mielessä). Peli loppuu todellakin kesken.

Ja nyt kun noita lopetuksia katsoin uusiksi, niin mieleeni herää vielä suurempi ihmetyksen aihe. Ok, kyseessä oli suttuiset YouTube-klipsit, joten voivat mennä sen piikkiin, mutta mielestäni yhdessäkään lopussa ei näy avaruudessa yhtäkään allianssin alusta. Tai ainakaan siinä määrin, kuin niitä pitäisi olla Citadelin ympärillä. Räjähdyksen lähtiessä liikenteeseen, avaruudessa on vain reaper-aluksia. Missä muut?

Yllämainittu kokonaisuudessaan on vain sitä varten, että mielenkiintoisuudesta huolimatta, indok-teoriassa on aivan yhtä monta loopholea/toisin selitettävää seikkaa kuin "aidossa" lopetuksessakin.

Mitä artikkelia ennätin silmäilemään, niin mielestäni Rock, Paper, Shotgunin ME3-artikkeli kiteyttää aika hyvin sekä lopun negatiiviset fibat, että puolustaa suurimmilta (ja mielestäni paikoin aiheettomilta) kritiikeiltä:

http://www.rockpapershotgun.com/2012/03/14/mass-effect-3-the-end-of-an-epic/
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Spoilerin alla kysymyksesi ja vastaukseni:

*Ja miten Anderson ehti konsolille ennen häntä?

-En nyt muista jäikö Anderson tarkoituksella taakse vai oliko hän rytäkässä mukana vai mitä, mutta Shephardiin osuu tosiaan laaser, minkä seurauksena hän on joitain hetkiä poissa taistelusta. Anderson on tässä ajassa voinut ihan hyvin päästä mukaan (huolimatta siitä, että radiossa muistaakseni sanotaan, että kukaan ei tainnut selvitä).

*Miten Shepardin mukana Lontoossa olleet ryhmäläiset ovat Normandyssä ja miksi Joker ohjaa Normandyä pois taistelusta?

- Minulla ei ollut. Monella on ollut, mutta yhtä lailla täällä on pelaajalla tullut kuollut Tali rakastelemaan hänen kanssaan ennen lopputaistelua. Jokaiselle hahmolle on animoitu loppuanimaatio, joten uskoisin kyseessä olevan vain bugi.

Jokerin pakeneminen on mielestäni myös aivan järkeenkäypää. Jos huomaa massiivisen räjähdyksen tulevan takaa, on aika loogista yrittää karkuun, sen sijaan, että jää paikalleen seisomaan. Normandy on myös galaksin nopein/kehittynein alus, joten on aivan mahdollista, että alus kerkee kauaksi tantereelta ennen aallon saavuttamista. Isompi kysymys lienee se, että ennättäisikö se niin kauaksi, että pääsee tuntemattomalle planeetalle.

Otan pariin kohtaan kiinni:
Andersonhan sanoo sen jälkeen kun Shepard on mennyt beamin kautta Citadeliin, että hän tuli Shepardin perässä. Tästä huolimatta on kuitenkin konsolilla ensin. Itse kyllä selitin tämän itselleni siten, että "entry pointteja" on useampi ja koko paikka on ns. muuttuva labyrintti. Andersonhan toteaa että seinä hänen tiellään liikahti ja että paikka liikkuisi ("place is shifting"). Toki, koko rakennelma näyttää sen verran kiinteältä etten ihan heti osaa sanoa miten tuo voisi muuttua niin paljon, että Anderson ehtii konsolille ensin, mutta mistäs sitä muukalaisten teknologiasta tietäisi.

Omasta mielestäni Jokerin pakenenimen ei ole järkeenkäypää vaikka sen selittäisi :p. Pelin aikana on kerrottu, että Crucible tuhoaa vain Reapereita ja tulipa yhdessä vaiheessa vielä hommattua War Asset minkä kuvauksessa todettiin kutakuinkin että "tällä osumme hyvin tarkasti vain reapereihin eikä tule sivullisia uhreja". Pitäisi siis olla Jokerinkin tiedossa, ettei mahdollinen Crucibelin toiminta ole vaarallista muille kuin reapereille (ellei reaper nyt sitten satu destroy-lopussa kaatumaan jonkun päälle). Enkä kyllä itse vaan pysty sulattamaan tuota Jokerin pakenemistä muutenkaan. Tuntuu vain niin väärältä toiminnalta, että Jokeri ja sisällä oleva miehistökin päättäisi yksissä tuumin lähteä pakoon. Tai olisivat edes katsonneet peruutuspeilistä ettei se räjähdys/tapahtuma vaikuttanut paikalla olevaan laivueeseen lainkaan. Nuo hahmojen teleporttautumiset Normandyyn sitten erikseen. Itselläni noin tapahtui ja asiaa ihmettelin kyllä.

En ole indoc teorian puolesta enkä vastaan, mutta kyllähän se noin ajatuksen tasolla on hyvinkin mielenkiintoinen.
 
Ylös Bottom