Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect - BioWaren toimintarope

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hakkiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Nyt pelasin viimein lävitse Pinnacle Stationin, sillä viimeksi jäin insanitylla puolivälissä jumiin (nyt siis hardcorella mentiin), joten voin antaa rehellisen mielipiteeni paketista.

VAROITUS! Luvassa on pettyneen fanin suht kovaa ja äärimmäisen katkeraa tilitystä.

Mielestäni Pinnacle Station on kasa höyryävää kakkaa, joka valitettavasti omassa mielessäni jopa laskee koko Mass Effect -pelin arvoa. Vaikka tiedänkin DLC:n taustoista asioita joita kaikki eivät tiedä, ja vaikka tiedän ettei tällaista myöhäistä DLC:tä pitäisi ajatuksissaan sekoittaa alkuperäiseen mestariteokseen, en mahda ajatukselle mitään. Ensimmäisen kerran tunsin suurta mielipahaa ja ärsytystä, vaikka levykelkassa pyörii Mass Effect, yksi koko peliurani suurimpia kruunuja. Pinnacle Station vain oli niin uskomattoman huono kokemus kaikkiin odotuksiin nähden.

-Köyhin ikinä näkemäni juonen kyhäelmä
-Surkea integraatio muuhun peliin, ei minkäänlaista cinemaattista johdatusta miten Shepard asemalle saapuu
-Dialogi aivan arsesta ja lähes mikään lause ei sovi Shepardin suuhun, jonka minä tunnen
-Kaikki pienet yksityiskohdat sukkaavat: harvalle sivulliselle voi sanoa mitään, he vain nököttävät paikallaan
-Kaamea toteutus: kamerakulmat, se miten tehtävät valitaan, Ahernin ja Ochrenin typerät kommentit suoritusta ennen ja jälkeen
-Ahernin koko ajan kuuluvat itseääntoistavat kommentit tehtävien aikana
-Toistoa naurettavuuksiin asti, Massan taistelusysteemi ei ole niin mahtava, että sitä kannattaa tällä lailla raiskata
-vaikeustaso pomppii enemmän kuin laki sallii: onko tätä edes testattu ollenkaan?
-pahin kaikista: TUO ESIIN PELIN KAIKKI HEIKKOUDET, eikä käytä mitään sen vahvuuksista -->masentaa koko Massa-kokemusta

+loppubonukset
+näkymät asemalla ja loppubonuksessa
+Saipahan helpot pisteet (tosin achitkin oli surkeasti suunniteltu, ei mitään luovuutta)

*/*****

Lopputulos:
Jos Bring Down the Skyn jälkeen oltaisiin ilmoitettu ettei DLC:tä tule, eikä Pinnacle Stationina oltaisi koskaan tehty, olisin ollut paljon paljon iloisempi kuin nyt. Vahinko kuitenkin tapahtui ja nyt Pinnacle Stationin nimi on ikuisesti tahraamassa Mass Effect -franchisea.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

VAROITUS! Luvassa on pettyneen fanin suht kovaa ja äärimmäisen katkeraa tilitystä.

Aika tottahan tuo on. Olin jo käytännössä unohtanut koko laajennuksen, kun se oli niin turhanpäiväinen. En oikein ymmärrä, mitä pointtia oli keskittyä Mass Effectin heikoimpaan osa-alueeseen eli taisteluihin ja jättää pelin vahvin osa-alue eli eeppistely tarinan ja valintojen puitteissa kokonaan hunningolle. Bring Down the Skyssa oli mielestäni varsin hyvin kuitenkin luotu tuollainen skenaario, johon osallistui mieluusti. Se toi uusia aspekteja pelin maailmankuvaan ja sisälsi ihan näppärän juonen, vaikka ei ehkä mikään mestariteos ollutkaan. Pinnacle Station on kuin Rubikin kuution kylkeen tungettu ylimääräinen palikka, joka on kaiken lisäksi musta.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Vaikka en nyt stammyn kanssa ihan samaa mieltä olekaan (eihän tämä nyt itse peliä mihinkään suuntaan huononna), niin kaikki pointit olivat erinomaisia.
Pinnacle Station on kyllä sitä sorttia, että meikäläinenkin pystyisi luultavasti alkeellisilla C++-taidoilla sellaisen ohjelmoimaan enginen ja devkitin saatuani, eikä se ole paljoa se. (Ok, en nyt ehkä ihan kuitenkaan.)

Pahin miinus koko Pinnaclessa onkin juuri se Pinnacle itse. Ei tässä ole tehty mitään hyvin. Huvittavimmin kehittäjien motivaatio käy juuri ilmi parista Ahernin kommentista, joita herra suoltaa taukoamatta. "Sorry Shepard, there's no reward of most time shot!"

Bring Down The Sky on kuitenkin mielestäni rautaa, ja näkymät olivat X57:llä todella komeat.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Bring Down The Sky on kuitenkin mielestäni rautaa, ja näkymät olivat X57:llä todella komeat.

Tuon kyllä ehdottomasti allekirjoitan. Itse aikoinaan ME:tä pelatessani imutin tuon Bring Down the Skyn ihan alkuleveleillä. Se vaan oli siellä ja melkin unohdinkin sen. Mutta kun sinne pääsi vihdoinkin Makolla ajelemaan... se fiilis ja musa kun katselee sitä planeettaa siitä asteroidilta... voi että. Muistaakseni jäin vaan tuijottamaan sitä useammaksi minuutiksi ambienssien ottaessa ylivallan kaikista aisteista.

Pinnacleahan en ole edes ladannut. Siinä vaiheessa kun kuuli, että kyseessä on taistelupainotteinen lisäri... eh..
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Mitä oikein pitää tehdä kun pääsen Citadeliin? Councilissa ja medicin luona kävin jo.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Mitä oikein pitää tehdä kun pääsen Citadeliin?
Siellä on kasa erilaisia sivutehtäviä pääjuonen lisäksi. Kysymykseen "mitä pitää tehdä" ei ole ihan selvää vastausta. Tee, mikä parhaalta tuntuu. Pääjuoni kyllä nytkii eteenpäin vaikka vain samoilisi edestakaisin, kunhan muistaa jutella ihmisille ja otuksille.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Kyseinen DLC oli kyllä huonoin DLC jonka olen ladannut. Odotusarvo oli tietysti korkealla, koska kyseessä oli Mass Effectin DLC ja lisämateriaalia siihen olin kovasti odottanut. Olinpa jo kokonaan luopunutkin toiveesta, koska olin siinä uskossa että tiimin kaikki resurssit on siirretty Mass Effect 2:sen tekemiseen. No, pelattuani Pinnacle Stationin läpi, olen kyllä edelleen siinä uskossa. Lieneekö kesäharjoittelija tuon DLC:n tehnyt. Jos DLC olisi ollut ilmainen, olisin sen varmasti mukisematta läpi pelaillut, mutta että kehtasivat tuosta rahaa pyytää, niin sitä en voi sulattaa.

Alkoi eritoten sapettamaan nuo vaikeustasojen erot, joissa ei ollut mitään järkeä. Olin pelannut pelin Insanity levelillä läpi jo kertaalleen, joten sillä luonnollisesti tuonkin aloitin. Jossain vaiheessa sitten tajusin, että eihän tuota voi päästä läpi kyseisellä vaikeustasolla. Ainakaan Time Trialeja en onnistunut läpäisemään, koska vihulaisten kurmutus otti väkisinkin liikaa aikaa. Vaikeustason laskeminen puolestaan teki tuon aivan naurettavan helpoksi. Tehtävien haastavin osuus onkin että tajuaa juosta oikeaan suuntaan, ettei kuluta aikaa turhaan haahuiluun.

Onneksi sentään pelistä kertyneet täydet 1200 gamerscorea kuitenkin hieman lämmittää mieltä. ;)
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Ihan mielenkiinnosta, paljon olette pelanneet tätä pisimmillään?
Fallout 3:sesta oppineena — nyt pääjuonen välttämistä harrastavana — counteri näyttää 20h ja tälläkin hetkellä keräilen Citadelissa sivutehtäviä "taskuun" ja kohta lähden taas näitä suorittamaan. Pääjuoni on sopivasti jäähyllä..

Siis tässä on ihan tajuttomasti pelattavaa :O

On kyllä ihan ehdottomasti paras peli X0lle mitä mulle on eteen tullut.
Ensimmäinen peli myös mistä olen tehnyt kunnon taustatutkimukset pelattavuuden, käytettävyyden, juonen ja hahmonkehityksen kannalta. Ihan vaan ettei 40% pelistä mene peruskikkojen opetteluun. 'Toisen kerran läpipelaajana' olen itse kovin huono.

Musta wahan kansan termi RPG (roolipeli) ei oikein tee oikeutta ME:lle plus karsii potentiaalisia roolipelin inhoajia pois pelihyllyn äärestä (esim. olen onnistunut välttelemään tätä peliä vuoden). Toimintaseikkailu olisi oikea termi Mass Effectille, Fallout 3selle yms. hahmonkehitysrymistelylle.

Ainoa miinus pelistä tulee toinen toistaan lapsellisimmille sivutehtäville. Tuntuu että pelaajan oletetaan olevan < 13v. tjms. Sivutehtäviin kunnon juonet ihan kuin päätehtävään, niin avot.

[edit]
Lisättäköön miinuksena vielä realismin puute aseen kanssa heilumisesta. Eli tykin kanssa voi riehua ihan missä vaan ilman että kukaan ottaa nokkiinsa, osoitella ja ampua. Koska sen voi laittaa holsteriinsa, niin luulisi siihen tehtäneen jokin pesäero kotelossa/esillä.
[/edit]

Arvosana 10-

Tässä mielestäni RPG genren screenshotti :D
Ultima1-3.gif
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Loistava peli on, oon pelannut jo noin 5-6 kertaa läpi 3 eri hahmolla ja yhteensä niillä jtn 120 tuntii pelattu. 925 gamescoree tullu jo napattuu ja eilen latasin pinnacle stationin mutta en kerenny pelaa vielä ollenkaan. Ja en pääsekkään pelaa koska tänään aamulla ilmesty boxiin 3 punasta valoa... :( tosin muiden kommenteista päätellen en paljoa menetänykään :p vaikka mlkein achievementtien takia sen ostinkin.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Eilen pääsin taas jatkamaan matkaani Mass Effect -universumissa muutaman viikon tauon jälkeen. Viimeksihän lopetin ihkaensimmäimäisen Mako-ajelun bugattua hienosti. Nyt uudella yrittämällä oli pakko todeta, että toista yhtä kiikkerää ja hankalasti ohjattavaa ajoneuvoa ei huonosta muististani löytynyt. Onneksi itse taistelut olivat suhteellisen helppoja, mutta noin muuten Makolla ajaminen oli aika epämiellyttävää.

Noin kolme tuntia pelattuani kilahti Hero of Feros -saavutus, ja siinä olikin sitten hyvä paikka lopettaa. Hermot eivät olisi välttämättä kestäneet enempää. Nyt se on kai jo lopullisesti todettava, että en todellakaan pidä Mass Effectin tulitaisteluista. Shepardin pistooli on päivitettynäkin aika tuhnu, ja kiikarikiväärillä tähtäin heiluu niin, etten sillä useimmiten osu edes ladon seinään. En vaikka seisoisin ladossa sisällä. Kahta muuta asetyyppiä Shepardini ei edes hallitse, joten niitä on turha käyttääkään. Tyhmistä AI-kavereista olenkin jo valittanut, eikä hektisissä tilanteissa sekään kivalta tunnu, kun hahmo juuttuu johonkin. Siinä vaiheessa kun kameraa kääntää katsoakseen, mihin sitä tulikaan pakitettua, on jo todennäköisesti kuollut. Feroksen päätehtävän loppua kohti mentäessä tallennuksia kului lyhyessä ajassa yhtä paljon kuin kymmenenä aiempana pelituntina yhteensä. (Parannuspaketit oli jo kulutettu loppuun, ja vihollisia puski uusissa "aalloissa" vähän väliä...)

Ärsyttävistä puolistaan huolimatta ME *on* hyvä peli, ja hetkittäin siinä on tosi hyviä kohtauksia. Valitettavasti hampaat kuitenkin painuvat tiukasti yhteen heti, kun tietää joutuvansa taistelemaan vähänkään pidempään.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Eilen pääsin taas jatkamaan matkaani Mass Effect -universumissa muutaman viikon tauon jälkeen. Viimeksihän lopetin ihkaensimmäimäisen Mako-ajelun bugattua hienosti. Nyt uudella yrittämällä oli pakko todeta, että toista yhtä kiikkerää ja hankalasti ohjattavaa ajoneuvoa ei huonosta muististani löytynyt. Onneksi itse taistelut olivat suhteellisen helppoja, mutta noin muuten Makolla ajaminen oli aika epämiellyttävää.

Noin kolme tuntia pelattuani kilahti Hero of Feros -saavutus, ja siinä olikin sitten hyvä paikka lopettaa. Hermot eivät olisi välttämättä kestäneet enempää. Nyt se on kai jo lopullisesti todettava, että en todellakaan pidä Mass Effectin tulitaisteluista. Shepardin pistooli on päivitettynäkin aika tuhnu, ja kiikarikiväärillä tähtäin heiluu niin, etten sillä useimmiten osu edes ladon seinään. En vaikka seisoisin ladossa sisällä. Kahta muuta asetyyppiä Shepardini ei edes hallitse, joten niitä on turha käyttääkään. Tyhmistä AI-kavereista olenkin jo valittanut, eikä hektisissä tilanteissa sekään kivalta tunnu, kun hahmo juuttuu johonkin. Siinä vaiheessa kun kameraa kääntää katsoakseen, mihin sitä tulikaan pakitettua, on jo todennäköisesti kuollut. Feroksen päätehtävän loppua kohti mentäessä tallennuksia kului lyhyessä ajassa yhtä paljon kuin kymmenenä aiempana pelituntina yhteensä. (Parannuspaketit oli jo kulutettu loppuun, ja vihollisia puski uusissa "aalloissa" vähän väliä...)

Ärsyttävistä puolistaan huolimatta ME *on* hyvä peli, ja hetkittäin siinä on tosi hyviä kohtauksia. Valitettavasti hampaat kuitenkin painuvat tiukasti yhteen heti, kun tietää joutuvansa taistelemaan vähänkään pidempään.

Missäs vaiheessa muuten olet peliä? Feros on, kuten jo aikaisemmin sanoin, muuhun peliin verrattuna hyvin tylsä alue. Eli jos on Noveria ja loppuratkaisut vielä kokematta, ei kaikki toivo ole läheskään menetetty.
Tulitaistelua itsekin nykyään lähinnä vältän, vaikka ne noiden Spectre-aseiden kanssa hoituvatkin aika sutjakkaan pois alta. Ensimmäisellä peluukerrallahan ne eivät nyt hirvittävästi haitanneet, mutta myöhemmin kyllä, kuten stammyn Pinnacle Station tilityksistäkin voi lukea. :)
Makoilun tottuu, kun on sen kanssa sen yli viisi tuntia ajanut... tosin eihän se silloinkaan varsinaisesti kivaa ole, helpompaa vain.

Sen verran voin kyllä spoilata, että jos loppuun asti jaksat, niin kummasti alkaa tulitaistelu maittamaan. Jotenkin vain kaikki se eeppisyys ottaa vallan ja sitä alkaa juosta ase laulaen hurmoksessa Gethejä liiskaten. Se oli kivaa se. :)
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Missäs vaiheessa muuten olet peliä? Feros on, kuten jo aikaisemmin sanoin, muuhun peliin verrattuna hyvin tylsä alue.
Feros oli ensimmäinen kohteeni Citadelista poistumisen jälkeen. Seuraavaksi pitäisi päättää, lähteäkö seuraavalle pääjuonen planeetalle vai yrittääkö jotain lukuisista sivutehtävistä, joita on jo listalle päässyt kertymään toistakymmentä.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Aseiden osien päivityksiin kannattaa panostaa varsinkin alkuvaiheessa kun pyssyt ja hahmon taidot ovat huonompia. Suosikkina kuumenemista vähentävät palikat. Näiden avulla aseilla pystyy myöhemmin räimimään vaikka liipasin pohjassa ilman että tykki kuumenee.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Aseiden osien päivityksiin kannattaa panostaa varsinkin alkuvaiheessa kun pyssyt ja hahmon taidot ovat huonompia.
Päivityksiä on ladottu tykit täyteen. Kamaa alkaa olla pojilla taskuissa muutenkin pienen armeijan tarpeisiin, mutta silti räiskintä ei vaan suju niin kuin sen toivoisi sujuvan. Vähänkään kovempia vihuja vastaan tekoälyttömät taistelutoverit tapattavat itsensä hetkessä, ja sen jälkeen edessä onkin hippaleikki, jossa juoksen vihua karkuun ja heitän muutaman satunnaisen heittolaukauksen. Jos vihu osuu, lähtee henki viimeistään toisesta laakista, mutta turhan usein jo kerrasta. Ei auta, vaikka on kuinka kevlarikalsarit munaskuiden jäähdyttimillä asennettuna päälle.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Tulitaistelua itsekin nykyään lähinnä vältän, vaikka ne noiden Spectre-aseiden kanssa hoituvatkin aika sutjakkaan pois alta. Ensimmäisellä peluukerrallahan ne eivät nyt hirvittävästi haitanneet, mutta myöhemmin kyllä, kuten stammyn Pinnacle Station tilityksistäkin voi lukea. :)
Itse asiassa minä tykkään Mass Effectin taistelusta. 4,5 läpipeluun ja noin 130:n pelatun tunnin jälkeenkin on hauska heitellä gethejä pitkin seiniä biotic voimilla. Sen toki myönnän ettei räiskintä "oikeiden" räiskintäpelien tasolle yllä, mutta sen heikkouksien kanssa oppii elämään ja siitä nauttimaan, jos peli muutoin nappaa.

Pinnacle Stationissa oli pielessä niin moni muukin asia ja taistelukin saatiin siinä tuntumaan paljon huonommalta kuin muussa pelissä.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Tuo kiikarihan sitten vakautuu tasojen myötä.
Näin ajattelinkin, mutta olen nyt panostanut pääasiassa pistooliin, koska sillä sentään tuntuu johonkin osuvankin. (Aiemmin mainitsinkin siitä, että en jaksanut miettiä hahmonkehitystä juuri ollenkaan, vaan annoin autolevelin hoitaa kaiken. Eilen päätin kuitenkin tarttua itse taas härkää sarvista saadakseni kullekin hahmolle kyvyt tappiin edes yhden aseluokan suhteen.)
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Feros oli ensimmäinen kohteeni Citadelista poistumisen jälkeen. Seuraavaksi pitäisi päättää, lähteäkö seuraavalle pääjuonen planeetalle vai yrittääkö jotain lukuisista sivutehtävistä, joita on jo listalle päässyt kertymään toistakymmentä.

Jos taistelu ja peruskonsepti alkavat harmittamaan, on kyllä ehdottomasti suositeltavaa vain pääjuonen seuraaminen. Saattaisi tuo Mass Effect-kokemus pelastua jo sillä, meinaan sivutehtäväthän ovat aika lailla sitä samaa.

Paolo sanoi:
Tuo kiikarihan sitten vakautuu tasojen myötä.
Jeps, ja kun sen kiväärin vihdoin saa vakaaksi, on tarkkuusammunta erittäin makoisaa. Tarkkuuskiväärissä on sitä paljon puhuttua munaa, jopa enemmän kuin haulikoissa.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Tarkkuuskiväärissä on sitä paljon puhuttua munaa, jopa enemmän kuin haulikoissa.
Onko niin, että Shepardini ei välttämättä koskaan opi haulikon ja rynkyn käyttöä, eli onko se täysin hahmoluokasta kiinni?
 
Ylös Bottom