Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect - BioWaren toimintarope

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hakkiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

[Noniin, hyvä juttu että edes sää pidit, kun TT-2k jätti ainakin melko kylmälle vastaanotolle. Nurisi teknisistä ongelmista, mokomakin... :)
Melko harvoin teknisistä ongelmista peleissä valitan, mutta Mass Effectin kohdalla kynnys ylittyi. Mutta älkää ottako itseenne. Kyseessä on kuitenkin suht. pienet jutut, jotka eivät pelattavuutta juurikaan haittaa.

Ja kyllä tässä harmittaa, että ME on jäänyt lepäilemään laakereilleen jo kohta pariksi kuukaudeksi. Eihän tällainen horopää kohta edes muista, mitä pelissä tapahtui tai miten sitä pelataan. Täytyy yrittää tsempata ja pelata peli läpi ennen kakkososaa.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

...mutta ostahan ihmeessä loppupaukutteluja varten ainakin SPECTRE-aseet valmiiksi.

Ok, täytynee perehtyä. Pitääkö olla jollain "tasolla" ensin vai voiko ostaa jos rahaa on?

Jos lisäcontenttia halajat, niin voin suositella varauksetta Bring Down The Sky DLC- pakettia. Siinä on hinta ja laatu erittäin kohdillaan, ja pääsee tekemään todella maittavaa päätöksentekoa. Pinnacle Stationia taas monet suosittelevat välttämään kuin ruttoa. Itse en kyseistä pakettia nyt ihan niin paljoa vihaa, mutta ei kyseessä kyllä mikään ostamisen arvoinenkaan kökkö ole.

Heh, noh tilasinkin Playstä (olisko ollut joku 15e, eli puoli-ilmainen) sitten tuon "bonus disc"-version, jossa ainakin tuo "Bring Down The Sky" DLC. "Pinnacle Station" ei kuulu tuohon kai.

Mites, voinko heittää jatkossa tuon bonus discin sisään ja pelata myös "Bring Down The Skyn" vai miten homma menee? En halua sotkea mitään nykyisiä saveja tms..

Muuten kyllä ihan jees, että pelasit pelin noinkin läpikotaisin, nyt teikäläisen ei sitten tarvitse pelata uutta kertaa kakkosta varten, ellet sitten väkisin halua. :)

Joo, kyllä yksi kerta saa riittää. Pelejä on hyllyssä niin uskomaton määrä (ja mm. MW2 tulossa), että täytyy siirtyä eteenpäin. Mutta tosiaan jo yli 40h lasissa ja vasta nyt tulin toka visiitille Citadeliin (tosin siis ei pääjuoneen liittyvä). ;) Pääjuonessa seuraavaksi muistaakseni "Virmire"..

Sain tuossa myös Dragon Agen, mutta mulla menee näiden rpg/action-rpg -pelien kanssa oikeastaan niin, että haluan yleensä pientä "väliä" niiden pelaamiseen (kun niitä joskus pelaan - harvemmin tosin). Meinaan eka joku 40-50h ME:ssa ja perään toiset 40-50h DA:ssa olisi itselle vähän overkill-osastoa..
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Muistaakseni spectre-aseita saa ostettua (mm. Normandyn kauppiaalta) sitten kun on saanut juuri tuon miljoonan achin. Tämän voi tosin tarkistaa sieltä pelinsisäisestä achi-valikosta, jossa achien tuomat bonukset on ilmoitettu.

Bring Down The Sky varmaankin asennetaan sieltä levyltä kovalevylle, jonka jälkeen Galaxy Mapiin ilmestyy ks. tehtävä. Ei pilaa seivejä, mutta tehtävä on pakko pelata ennen Ilosta, sillä pelin sivutehtäviä ei voi jatkaa enää tämän pisteen jälkeen.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Koskaan en ole roolipelejä suostunut yhdistämään scifistelyyn. Roolipelit ovat minulle fantasiaa, mutta tyhmäkin sen tietää, että peli luokitellaan roolipeliksi puhtaasti vain sen sisällön perusteella, ei sen millaiseen maailmaan tai aikaan se sijoittuu. Ainoa asia mikä minua on ME:ssä oikeasti pissannut silmään, on tuo ampuminen. Toisaalta sulatan kyllä Fallout- meiningin, mutta miksi Mass Effectin mieltäminen roolipeliksi on niin vastenmielistä minulle?

Tänään sitten korkkasin muoveista Mass Effectin. Puhdas intohimo ja kiinnostus peliin ei tullut mahtavista arvosanoista, ihmisten kehuista/suosituksista tai roolipeli- genrettelyistä. Tästä kaikesta saan kiittää yksinomaan Dragon Agea, joka herätti kiinnostukseni ME:hen. Ehkä se sittenkin on hyvä peli? Pakko sen on olla, koska Dragon Age on uskomaton roolipeli. Ehkä BioWare on onnistunut sulattamaan roolipeli- sanan tarkoituksen scifistelyn muottiin ennennäkemättömän toimivalla tavalla. Olin pelistä jopa niin innoissani, että nappasin sen mukaani paikallisesta ostoskeskuksesta ryöstöhintaan 29,90€.

Kiekko koneeseen ja kiinnostuksella omaa ukkoa vääntämään. Ensimmäisenä ärsykkeenä paikansin sen, ettei oman hahmon sukunimeä pystynut muuttamaan (en tarvitse selvennystä, ymmärrän hyvin syyn tähän). Sivuston ruma ulkoasu puistatti ja suorastaan hirveä scifimusiikki rynnisti korvakäytävääni tekemään tuhoaan. 20 minuuttia väännettyäni äijän ulkonäköä totesin, että tämä sentään on mukavaa puuhaa. Myös menneisyystarina oli mukava plussa. Vaikeinta oli kuitenkin luokan valinta, joten turvauduin siihen varmimpaan - Commanderiin.
Ja sitten vain pelaamaan.

Mutta pyhä jysäys. Pelihän näyttää käsittämättömän upealta! Aktryylimainen maisema hiveli silmää kuin keväinen tuuli. Ymmärrän kyllä sen, että porukka raivoaa DA:n rumasta grafiikasta, jos tällästä on odottanut. Dialogit ovat terävää tavaraa ja ääninäyttelijät vakuuttivat toden teolla. Tässä vaiheessa peli vaikutti todella miellyttävältä. MUTTA SITTEN. Kun tuli aika jakaa ensimmäisen skillipointsit, niin meni sormi suuhun. Todella epäkätevältä ja tylsältä vaikuttaa tuo kehittämistsydeemi. Ampuminen oli mallinnettu loistavasti, mutta heti ensimmäisten laukauksien jälkeen en enää pitänyt ME:tä roolipelinä. Roolipelaamisen tuntu oli tiessään, mutta yllätyin kuitenkin siitä, että tuo ampuminen oli mallinnettu erittäin realistisesti. Suojautuminen ampumisen ohella on timanttia. 1,5h pelaamisen jälkeen en pidä ME:tä roolipelinä, vaan pikemminkin shootteri-rpg:nä. Uskon että Mass Effect tulee pyörimään pelikoneessani monia tunteja, mutta syrjäyttääkseen Dragon Agen imuvoiman se tarvitsee uskomattomia "aseita".

Voi olla että muutaman päivän päästä, kenties jo huomenna, Mass Effect onkin mahtava roolipeli muiden joukossa. Tarvitsen vain aikaa ;)
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Öö..kyllä Mass Effect on shooter-rpg eikä se siitä mihinkään muutu. Eli roolipeli, jossa ammuskellaan. Monille monille henkilöillehän tämä on nimenomaan positiivinen asia, mutta toki varmasti vastakkaisiakin mielipiteitä löytynee, ehkä eniten juuri sieltä pinttyneimmästä point & click tai hack & slash -leiristä.

Mutta jees, hieno homma että Mass Effect saa jälleen lisää pelaajia. Tosin vaikea kuvitella, että peli sen suurempaa seisokkia aiheuttaa, jos scifi ei yksinkertaisesti miellytä. Tosin ainahan jonkun tuotteen on oltava se käännyttäjä on sitten kyse mistä tahansa aihepiiristä tai pelimekaniikasta tai vastaavasta.

EDIT. Sellainen vinkki, että talentien kanssa peuhaamisesta tykkäävien kannattaa tietysti ehdottomasti valita hahmokseen joku biotic tai tech -voimiin kykenevä hahmo. Perussolttu on juuri tarkoitettu niille räiskijöille ja sen talentit ovat aika mielikuvituksettomia verrattuna juuri noihin "jedeimpiin" janttereihin.

EDIT2. Sitten tietty jos aletaan roolipeli(mäisyyden) syvintä olemusta miettimään, niin Mass Effect tulee erityisesti jatko-osineen viemään homman aivan uudelle tasolle, kun pelaajan tekemät päätökset kantavat useamman pelin läpi ja lopputulos on todellakin tarina, jonka juuri sinä koit ja johon sinä vaikutit. Näin siis ainakin teoriassa, tammikuussa nähdään.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Mutta pyhä jysäys. Pelihän näyttää käsittämättömän upealta! Aktryylimainen maisema hiveli silmää kuin keväinen tuuli. Ymmärrän kyllä sen, että porukka raivoaa DA:n rumasta grafiikasta, jos tällästä on odottanut. Dialogit ovat terävää tavaraa ja ääninäyttelijät vakuuttivat toden teolla. Tässä vaiheessa peli vaikutti todella miellyttävältä. MUTTA SITTEN. Kun tuli aika jakaa ensimmäisen skillipointsit, niin meni sormi suuhun. Todella epäkätevältä ja tylsältä vaikuttaa tuo kehittämistsydeemi. Ampuminen oli mallinnettu loistavasti, mutta heti ensimmäisten laukauksien jälkeen en enää pitänyt ME:tä roolipelinä. Roolipelaamisen tuntu oli tiessään, mutta yllätyin kuitenkin siitä, että tuo ampuminen oli mallinnettu erittäin realistisesti. Suojautuminen ampumisen ohella on timanttia. 1,5h pelaamisen jälkeen en pidä ME:tä roolipelinä, vaan pikemminkin shootteri-rpg:nä. Uskon että Mass Effect tulee pyörimään pelikoneessani monia tunteja, mutta syrjäyttääkseen Dragon Agen imuvoiman se tarvitsee uskomattomia "aseita".

Voi olla että muutaman päivän päästä, kenties jo huomenna, Mass Effect onkin mahtava roolipeli muiden joukossa. Tarvitsen vain aikaa ;)

Njaa, ei nuo overall-grafiikat kyllä minun mielestäni mitään kummoisia olleet, vaikkakin hyvin asiansa ajavia. Kasvojen detaili taas oli mainiota. Ainoa harmin asia on, että varjostuksessa käytetään tuota ditferingiä, joka "elää" kasvojen pinnalla harmillisesti. Mass Effectissä taas näköjään grafiikat ovat aivan huikaisevan hienoja, kuten ainakin promomateriaalista voimme todeta.

Mutta siitä olen kyllä eri mieltä, että kyllä tässä on kyseessä taistelumekaniikastaan huolimattaan kyllä niin RPG kuin vain ikinä voi olla. Ei RPG-titteli ole mielestäni edes siitä riippuvainen. Pelissä on niin mahdottoman paljon ominaisuuksia, syvyyttä, valintoja ja dialogia, ettei Mass Effectiä voi hyvällä tahdollakaan kutsua miksikään muuksi kuin sataprosenttiseksi roolipeliksi. Sama pätee myös Dragon Age: Originsiin.

E: Stammy, joo, kyllähän sitä voisi myös shooter-RPG:ksikin kutsua, mutta ei se Massan roolipeliasemaa varmasti mihinkään heikennä.

Kyllä se peli siitä paranee kuitenkin huomattavasti loppua kohden, tai niin ainakin minulla kävi. Ihan kymppiarvosanaan asti.
------------

Voisi muuten pistää tähän pienen kyselyn: kuinka moni lukee kaikki codecit/osan/ei ollenkaan codeceja? Minä kuulun siihen koulukuntaan, että omaksun tiedon mieluummin itse pelistä, kuin triviaalitietoa pänttäämällä.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Voisi muuten pistää tähän pienen kyselyn: kuinka moni lukee kaikki codecit/osan/ei ollenkaan codeceja? Minä kuulun siihen koulukuntaan, että omaksun tiedon mieluummin itse pelistä, kuin triviaalitietoa pänttäämällä.
En muista paljonko ekalla pelikerralla tuli luettua, mutta kyllä ainakin useamman läpipeluun jälkeen on varmaan lähes kaikki luettu. Lisäähän se maailman imua ja syvyyttä ja toisaalta contentia sekin, kun yrittää puristaa pelistä irti kaiken herkun mitä siitä irti saa. Dragon Agessa on nyt ekalla kerralla luettu suht paljon codexeja, mutta lähinnä sellaisia, jotka kiinnostivat aihepiirinsä perusteella. Täytyy se tylsempikin kama varmaan jossain vaiheessa kahlata lävitse.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Ite kävin läpi Mass Effectissä ainoastaan luetut codexit. Nuo pelkät tekstit olivat aikoinaan turhan raskaan tuntoisia. Toisaalta maailmasta sai noiden kanssa paljon paremman kuvan ja immersio kasvoi. Joten ei voi kun suositella kaikkien codexien lukua, mikäli haluaa syventyä paremmin maailmaan. Tovottavasti kakkososassa on enemmän, tai edes yhtä paljon, luettuja codexeja.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Bring Down The Sky varmaankin asennetaan sieltä levyltä kovalevylle, jonka jälkeen Galaxy Mapiin ilmestyy ks. tehtävä. Ei pilaa seivejä, mutta tehtävä on pakko pelata ennen Ilosta, sillä pelin sivutehtäviä ei voi jatkaa enää tämän pisteen jälkeen.

Kiitos vinkistä. Olin meinaan juuri menossa Ilosiin, mutta sitten tuli joku "bonus" lisätehtävä vielä ennen sitä (mikä sinänsä hyvä, koska 1 ainoa "planeetta medallion" tms vielä puuttuu). Eli pelataan nyt sitten tuo BDtS vielä ensin... Hyvä että tsekkasin forumit. ;)

Öö..kyllä Mass Effect on shooter-rpg eikä se siitä mihinkään muutu. Eli roolipeli, jossa ammuskellaan. Monille monille henkilöillehän tämä on nimenomaan positiivinen asia, mutta toki varmasti vastakkaisiakin mielipiteitä löytynee, ehkä eniten juuri sieltä pinttyneimmästä point & click tai hack & slash -leiristä.

Itselle peli on juurikin "action-RPG" (tyyliin Fallout 3 ja miksipä ei Bioshock), sillä itse en kauheasti pelaa perinteisiä rpg-pelejä (saati jrpg). En usko, että välttämättä jaksaisin pelata peliä, jos siinä olisi jonkinlainen "vuoropohjainen rpg-taistelusysteemi" tms. Tavallaan itseä kiehtoo juuri tuo sekoitus dialogi-valintaa ja toimintaa - hyvään tarinaan ja hahmoihin integroituna. Ja vaikka en mikään sci-fi-hörhö olekaan, niin tuollaiset erilaiset alienit ja örkit kiehtoo peleissä, eli se on plussaa.

(OT) En ole asiantuntija, mutta monelle "oikeat" roolipelit tulevat Japanista ja niissä on tietty oma tyyli. Tämä länsimainen "dialogia-valinta"-meininki yhdistettynä puhtaaseen toimintaan (jopa räiskintään, kuten ME:n kohdalla) on kuulema ihan "hömpötystä". ;) (mutta itse en siis ole tätä mieltä, vaan juurikin päinvastoin - makuja on kuitenkin monia).
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Kiitos vinkistä. Olin meinaan juuri menossa Ilosiin, mutta sitten tuli joku "bonus" lisätehtävä vielä ennen sitä (mikä sinänsä hyvä, koska 1 ainoa "planeetta medallion" tms vielä puuttuu). Eli pelataan nyt sitten tuo BDtS vielä ensin... Hyvä että tsekkasin forumit. ;)



Itselle peli on juurikin "action-RPG" (tyyliin Fallout 3 ja miksipä ei Bioshock), sillä itse en kauheasti pelaa perinteisiä rpg-pelejä (saati jrpg). En usko, että välttämättä jaksaisin pelata peliä, jos siinä olisi jonkinlainen "vuoropohjainen rpg-taistelusysteemi" tms. Tavallaan itseä kiehtoo juuri tuo sekoitus dialogi-valintaa ja toimintaa - hyvään tarinaan ja hahmoihin integroituna. Ja vaikka en mikään sci-fi-hörhö olekaan, niin tuollaiset erilaiset alienit ja örkit kiehtoo peleissä, eli se on plussaa.

(OT) En ole asiantuntija, mutta monelle "oikeat" roolipelit tulevat Japanista ja niissä on tietty oma tyyli. Tämä länsimainen "dialogia-valinta"-meininki yhdistettynä puhtaaseen toimintaan (jopa räiskintään, kuten ME:n kohdalla) on kuulema ihan "hömpötystä". ;) (mutta itse en siis ole tätä mieltä, vaan juurikin päinvastoin - makuja on kuitenkin monia).

OT: Itse taas olen ihan rohkeasti sitä mieltä, että JRPG:n voisi syöstä puolestani alinpaan helvettiin. :)

On mielenkiintoista, miten monien mielestä ainoa oikea roolipeli sisältää tuhottomasti ärsyttäviä japanilaisteinejä, taistelusysteemin joka aloittaa kömpelösti uuden taisteluikkunan kun kohtaa pienimmänkin vihollisen, ja olemattoman päätöksenteon.

JRPG oli WoWin ohella juuri se syy, miksi roolipeli oli minulle niin pitkään myrkkysana.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

.Mutta siitä olen kyllä eri mieltä, että kyllä tässä on kyseessä taistelumekaniikastaan huolimattaan kyllä niin RPG kuin vain ikinä voi olla. Ei RPG-titteli ole mielestäni edes siitä riippuvainen. Pelissä on niin mahdottoman paljon ominaisuuksia, syvyyttä, valintoja ja dialogia, ettei Mass Effectiä voi hyvällä tahdollakaan kutsua miksikään muuksi kuin sataprosenttiseksi roolipeliksi. Sama pätee myös Dragon Age: Originsiin.

Tiedän että kyseessä on puhdas RPG, niin kuin viestissäni mainitsinkin. Kyllä roolipeleissä ampumista on ollut, mutta Mass Effectissä tuo ampuminen on mallinnettu hyvin suoraviivaiseksi (liiku - ammu - suojaudu). Vertauksena huomattavasti enemmän roolipelimaisesta ammuskelusta toimii Fallout 3.

Olen pelaillun koko pienen ikäni vanhoja tietokoneroolipelejä ja jopa pöytäroolipelejä. En metsästä roolipelejä arvosteluiden tai pelin kehittäjän perusteella. Täältä löytyy varmasti paljon minuakin sitkeämpiä old school- roolipelien ystäviä, joille Mass Effectin mieltäminen puhtaaksi roolipeliksi saattaisi olla todella vastenmielistä. Kyseessä on siis perjaate, ei se mikä leima pelin kylkeen on letkaistu. Minulle se on shooter-rpg, ei mikään muu.

Tarkoitus olisi tänään aloittaa peli alusta uudella luokalla jne. Saa nähdä miten tuohon maailmaan miellyn. Haloa ja Star Warseja lukuunottamatta tämä scifistely ei ole minuun koskaan sen kummemmin iskenyt, mutta voi hyvinkin olla, että Mass Effect löytää paikkansa näiden kahden aivan mahtavan peli/elokuvakokemuksen joukosta.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Bring Down The Sky varmaankin asennetaan sieltä levyltä kovalevylle, jonka jälkeen Galaxy Mapiin ilmestyy ks. tehtävä. Ei pilaa seivejä, mutta tehtävä on pakko pelata ennen Ilosta, sillä pelin sivutehtäviä ei voi jatkaa enää tämän pisteen jälkeen.

Lisätarkennusta tähän. Meinasi pukata kylmää hikeä otsalle kun installoin "Bring Down The Sky" DLC:n suoraan tuolta "Xbox 360 Classics"-bonus levyltä (UK-versio mm. Play.com (UK) : Mass Effect (with Bonus Disc) (Classics) : Xbox 360 - Free Delivery ) & "Pinnacle Station" DLC:n suoraan netistä - ja näiden jälkeen mikään save *ei toiminut* :eek: ...

Sanoi:
"Selected Save Game could not be loaded. Downloadable content missing from xbox.
Modules(s) in question: Bring Down the sky [ENPLES]"

Noh, tsekkailin sitten forumit ja löysin seuraavat ohjeet ( Mass Effect Community - Pinnacle Station Fix Update! ):

"Here are the official instructions from Microsoft:
1. Launch Xbox Dashboard
2. Sign in with the profile that was used to install Bring Down the Sky from the Mass Effect Platinum Hits Bonus Disc
3. Navigate to "My Xbox", scroll right to get to "System Settings" and press A.
4. On the System Settings page navigate to "Memory" and press A.
5. On the Storage Devices screen select "All Devices" and press A.
6. On the All Devices screen select "Games" and press A.
7. On the Games screen navigate to Mass Effect and press A.
8. On the Mass Effect screen locate "Bring Down the Sky" and press A to select.
9. Delete the Bring Down the Sky downloadable content package and confirm the download when prompted.
10. Insert your Mass Effect Platinum Hits Bonus Disc into the Xbox 360 DVD tray and launch.
11. You will be prompted that there is a title update for the title. It will install and reboot the title.
12. Reinstall the Bring Down the Sky downloadable content package from the Mass Effect Platinum Hits Bonus Disc"

Ongelma taisi ensin olla, etten ollut verkossa (Xbox Live) kun installoin tuon BDtS-lisärin, joten tuo "DLC päivitys" ei latautunut. Noh tein ohjeiden mukaan ja sitten alkoi savet taas toimimaan - ja sekä "Pinnacle Station" että "Asteroid X57" (Bring Down the Sky) näkyy planeetta-kartalla..

..eli piti poistaa eka tuo "Bring Down the Sky" DLC konsolilta (System Settings/Memory/jne**), sitten uusiksi mennä sisään verkossa - sitten lyödä "Xbox Classics"-bonus levy sisään - installoida pieni päivitys - ja sen jälkeen installoida itse tuo BDtS-DLC levyltä..

Sinänsä ironista, koska mietin juuri, että sotkeekohan nämä lisärit koko homman. Ja säätöähän siitä tuli. Ehkä homma liittyy kuitenkin vain tuohon "Classics"-bonus levyyn ja ongelmia ei olisi ollut jos olisin ladannut lisärit suoraan netistä? Tiedä häntä..

(**=Se on tietty sanomattakin selvää, että itse saveja ei saa poistaa - vain siis tuo lisäri - eli tarkkana deletoinnissa.. ;) )
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

^Tuosta olin itseasiassa aikanaan lukenut itkua, että Classics-BDtS ja Pinnacle Station ei ns. tykkää toisistaan. En vain muistanut sanoa, koska puhuimme pelkästään BDtS:sta ja mielestäni Pinnacle Stationin nimi pitäisi bannata koko tästä keskustelusta. Kyseinen DLC on ihan löysää kakkaa, mutta toivottavasti rahasi edes hyödyttävät Mass Effect -franchisea ja Biowarea kokonaisuudessaan (ja toivottavasti minun rahani tekevät myös saman).
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

^Tuosta olin itseasiassa aikanaan lukenut itkua, että Classics-BDtS ja Pinnacle Station ei ns. tykkää toisistaan. En vain muistanut sanoa, koska puhuimme pelkästään BDtS:sta ja mielestäni Pinnacle Stationin nimi pitäisi bannata koko tästä keskustelusta. Kyseinen DLC on ihan löysää kakkaa, mutta toivottavasti rahasi edes hyödyttävät Mass Effect -franchisea ja Biowarea kokonaisuudessaan (ja toivottavasti minun rahani tekevät myös saman).

Noh noh, ei se pinnakle statiooni nyt ihan niin hirveä ollut. Ei kyllä ostamisen arvoinen missään tapauksessa, mutta ei se nyt mikään atomipommikaan ole. 50/100-arvosanat tms. kuitenkin ihan täysin ansaittuja kyseiselle tekeleelle.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Sen verran vielä pelistä (unohdin laittaa aiemmin), että 55h lopulta meni ja kaikki (hyvis) sivutehtävät mielestäni suoritin + molemmat DLC:t täysin läpi. Achievementtejä (EDIT) tuli lopulta ihan ok, vaikka en aio peliä useampaan kertaan pelata (kerran Shepard ja "normal").

"BDtS" oli varsin ok lisäri, mutta aika samanlaista "planetta-hippaa" sekin lopulta oli.

"Pinnacle Station" ei ollut ollenkaan niin huono kun täällä puhutaan (taisi nyt mulla maksaa sen 400 pojoa), JOS ottaa sen pienenä haasteena (tuohan ei ole tietty kunnon tehtävä ollenkaan). Nuo PS:n haasteradat olivat suht hauskoja muutamaa lopun tiukempaa lukuunottamatta (se aivan viimeinen tehtävä meni toisella yrittämällä kuitenkin, mistä olin vähän yllättynyt). Mutta kaikki achievementit tuli lisäreistä himaan. :)

Itse pelinä Mass Effect oli selkeä 9/10, joka kyllä tarinaltaan ja "maailmaltaan" haastaa jopa Star Wars -tyyppisiä tarinoita. Pelattavuus toimi myös hyvin, vaikka ei se action millään voi haastaa parhaita räiskintöjä. Mutta "toiminta-sci-fi-RPG" yhdistelmänä toimii erittäin hyvin. Innolla odotan jatko-osaa..

iPhone spin-off "Mass Effect Galaxy" ei kai ole mikään kovin ihmeellinen tapaus, mutta täytynee pelata vielä ennen ME2:sta. Parit arvostelut:
Mass Effect Galaxy review | iPhone reviews | Pocket Gamer
IGN Advertisement
'Mass Effect Galaxy' First Impressions | Touch Arcade

..tähän vielä jatkoa sen verran, että "pelasin" tämänkin sitten läpi. Hankala arvioida tarkkaa aikaa, mutta jossain 1-2 tunnin kieppeillä mennään. Tuohan on ihan ok pieni välipala, jos sen ottaa oikein (tuohan on pelin ja interaktiivisen sarjakuvan yhdistelmä - aika vähän saa lopulta itse "pelata", vaikka toimintaa hieman on). Ei todellakaan mikään kummoinen, mutta ei myöskään "shit".

Joku palkinto pitäisi avautua sitten ME2:ssa (EA:n tilin kautta homma jotenkin toimii, eli se pitää olla ja iPhonen ME-pelin valikosta pitää "rekisteröidä" EA-tunnukseen).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Sen verran vielä pelistä (unohdin laittaa aiemmin), että 55h lopulta meni ja kaikki (hyvis) sivutehtävät mielestäni suoritin + molemmat DLC:t täysin läpi. Trophyjakin tuli lopulta ihan ok, vaikka en aio peliä useampaan kertaan pelata (kerran Shepard ja "normal").
Onhan siitä Massan PS3-versiosta tietty paljon huhuttu... :rolleyes:

"Pinnacle Station" ei ollut ollenkaan niin huono kun täällä puhutaan (taisi nyt mulla maksaa sen 400 pojoa), JOS ottaa sen pienenä haasteena (tuohan ei ole tietty kunnon tehtävä ollenkaan).
Täytyy ottaa huomioon pari juttua siitä, miksi olen ks. lisäriä niin paljon parjannut:

1. Mass Effect 1:n fanit odottivat kyseistä lisäsisältöä lähes 1,5 vuotta. Pelin tuottaja Casey Hudson kuvaili DLC:tä muutama kuukautta ennen sen julkaisua huomattavaksi, mikä lisäsi hypeä.

-->pettymys, anyone?

2. DLC oli testattu surkeasti jos ollenkaan ja se on insanity-vaikeustasolla lähes mahdoton läpäistä (ihan muutama ihminen maailmassa on onnistunut). Tähän ongelmaan tietysti törmäsi vain, jos pelasi ks. vaikeusasteella. Vaikeuspiikki muuhun peliin nähden oli täysin järjetön.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Täytyy ottaa huomioon pari juttua siitä, miksi olen ks. lisäriä niin paljon parjannut:

1. Mass Effect 1:n fanit odottivat kyseistä lisäsisältöä lähes 1,5 vuotta. Pelin tuottaja Casey Hudson kuvaili DLC:tä muutama kuukautta ennen sen julkaisua huomattavaksi, mikä lisäsi hypeä.

-->pettymys, anyone?

2. DLC oli testattu surkeasti jos ollenkaan ja se on insanity-vaikeustasolla lähes mahdoton läpäistä (ihan muutama ihminen maailmassa on onnistunut). Tähän ongelmaan tietysti törmäsi vain, jos pelasi ks. vaikeusasteella. Vaikeuspiikki muuhun peliin nähden oli täysin järjetön.

Itse en juuri voi polkea lisäriä sen saamasta hypestä, koska koko Mass Effect tuli kuitenkin käytännössä puun takaa.

Kuitenkin noista vaikeustasoista voi kyllä pudistella päätään. Vaikeuspiikki ei ollut pelkällä Pinnacle/muu peli-akselilla, vaan ihan Pinnaclen eri tehtävissä. Jotkut menivät heittämällä, joillekin ei voinut muuta kuin ihmetellä ja mutista, että: "et nyt voi oikeasti olla tosissasi".

Kuitenkin pitää yhtyä tuohon Cobretin kantaan, että ei toi nyt mikään hirvittävä pökäle ollut. Viimeinen tehtävä kyllä kyrsi ja urakalla.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Kuitenkin pitää yhtyä tuohon Cobretin kantaan, että ei toi nyt mikään hirvittävä pökäle ollut.
Hiljaa! Pinnacle Shitationista ei saa puhua hyvää!

:D

Paljastan lisää henkilökohtaisen kaunani syitä:

Pinnacle Station pilasi täydellisen Mass Effect -läpipeluuni. Luitte oikein, pilasi täydellisen. Mitä hirveämpää mikään voi tehdä?

Niinä aikoina oli Hudsonin Casey antanut julistuksen, että Mass Effect 2 tulisi valmihiksi melko pian. Siispä Stammy hyvästeli perheensä ja lähti vuorille pelaamaan täydellistä Mass Effect -läpipeluutaan Mass Effect 2:sta varten. Hän oli vievä loppuun Sara Shepardin tarun toistamiseen, tehden jokaisesta päätöksestä täydellisen ja maksimoiden mielenkiintoisuuden Mass Effect 2:sta kohtaan. Hän oli mm. tappamati useita rikollisia, jotta voisi heihin ehkä myöhemmin törmätä. Hänen piti myös samalla pokata saavutuksinaan maagiset 60 levelin ja hulluus-vaikeusasteen läpäisyn. Viikkoja Stammy meditoi vuorilla pelin ääressä ilman vettä tahi tippaleipää ja kaikki meni suunnitelman mukaan. Kunnes...

Latasin Pinnacle Stationin ja jumitin siihen Insanityllä. Jumitin, ei sitä voi päästä läpi. Parin päivän kamppailun jälkeen latasin seivin ennen Pinnaclea ja vetäisin pelin loppuun skipaten kaiken keskustelun ja tehden päätökset ihan hutkien, saaden Insanity-achin. Sitten latasin Pinnacle-saven ja laskin vaikeustasoa, vetäen Pinnaclen läpi kertaakaan enää kuolematta. Tarkoituksenani oli vetää tuo läpipeluu vielä loppuun ja viimeistellä tuo täydellinen läpipeluu. Pinnacle Station oli kuitenkin burnoutannut minut. Kuukausien odotus oli lässähtänyt kuin pannukakku ja vaihtunut todella kovaan vaginatukseen. Koko peli inhotti minua ja inhosin myös itseäni. Pinnacle oli pakottanut minut speedrushaamaan pelin lopun, mitä en tule ikinä antamaan itselleni anteeksi. Olo oli kuin olisin kussut vanhan mestarin kuolinvuoteelle, hänen vielä eläessään ja maatessaan siinä.

Täydellinen läpipeluu on vieläkin viimeistelemättä. Pinnacle on minulle paskaa.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

:eek:

Traagista, traagista.

Veli stammy oli matkaava vuorille sielunhoitoon, mutta kirottu Lucifer löysi hänet sieltä, ja viekoitteli hänet saatanalliseen leikkiinsä. Hetkellisen hurman jälkeen maailmasta ei löytynytkään muuta kuin tyhjyys ja ikuinen Mass Effect-kadotus.

Onneksi parahin Citadel-munkkiyhteisömme antaa hänelle kaiken tukensa, että olisi viimeinkin irroittautuva pirusta ja lopettava kunnialla tämän jalon tehtävänsä, jonka itse muinaiset Protheanit hänelle olivat osoittaneet.

---------

Noo joo, kieltämättä juuri samoista syistä mullakin jäi Mass Effectin pelaaminen tuossa pari kuukautta sitten kesken. Ei Pinnaclen jälkeen vaan oikein napannut. :p
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Noo joo, kieltämättä juuri samoista syistä mullakin jäi Mass Effectin pelaaminen tuossa pari kuukautta sitten kesken. Ei Pinnaclen jälkeen vaan oikein napannut. :p
A-haa! Ja täällä sitä silti vaan puolustellaan. Ei näin, ei näin. Kyllä se pyhä viha ja katkeroitunut fanipoikamarmatus on paljon hedelmällisempää.

Njoo, vähän tuossa on ongelma se, että jos nyt jatkaa sen läpipeluun loppuun, niin ei se oikein tunnu miltään, kun ei muista mitä on aiemmin tehnyt jne. Toisaalta sittenpähän sais sen seivin Mass Effect 2:een, kuten alun perin suunnittelin. Varmaan tulee vielä ennen ME2:n tuloa tuo kuitenkin pelattua, vaikka mieluummin alottaisin kokonaan alusta (siihen tuskin on kuitenkaan aikaa).
 
Ylös Bottom