Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect - BioWaren toimintarope

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hakkiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Liikkumiskäskyllä voi saada enemmän aikaiseksi, eli osoittaa suojaisaa paikkaa ja painaa nuolta ylös. Aika heikkoa toi omien tekoäly tosiaan on, kunhan mukana kulkevat. Omista saa selkeästi eniten irti, kun välillä pysäyttelee taistelua ja määrää itse omia tekemään jonkun biotic-voiman tai muun.

En muista että itselläni olisi ollut mitään ongelmia omien tekoälyn kanssa. Toisaalta taktiikkanani oli lähes aina määrätä omat hyökkäämään itseni kanssa samaan kohteeseen.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

No harvat ovat pitäneet Pinnaclea "ok":na.

Noh tässä tapaat yhden. ;) Niin, Pinnaclehan on aika perus "challange"-tyyppinen paketti. Eli aikaa vastaan täytyy tehdä/ampua sitä-ja-tätä ja sitten vaikeustaso hiljalleen nousee (=saa "tahkota" uudelleen ja uudelleen, mikä ei aina hauskaa).

En näe tässä mitään sen enempää "shittiä" kun jossain toisessa vastaavassa. Toteutus on ehkä hieman köykäisempi kuin jollain toisella, eikä kauheasti ole vaihtelua. Itse tahkosin aikoinaan PSP:n Killzonen kaikki challenget myös ja aika samaa henkeä nekin olevat. Kyse tavallaan on vain siitä, että jaksaako noita ylipäänsä pelata (yleensä en kyllä itsekään jaksa).

Se, että Pinnacle on maksullinen lisäpaketti on tietysti vähän eri kysymys ja se varmaan korpeaa porukkaa. Totta nimittäin on se, että Pinnacle sopisi paremmin ihan suoraan levyllä olevaksi "extraksi"..

Mutta turha tästä sinänsä on väitellä. Särähtää vain tuo "Pinnacle on shit" -kampanja vähän korvaan, varsinkin kun se taitaa maksaa 400 pojoa. Tuohon hintaan siinä on minusta kuitenkin pelattavaa (JOS tuo challenge-meininki iskee). Mutta joo, mulla on jo kaikki Pinnaclen achievementit plakkarissa ja seuraava ME-kokemus tulee olemaan ME2.. ;)

Ei taida olla toi omien tekoäly mitään päätä huimaavaa. Pari kertaa kaveri kuoli vaikka kuinka hakkasin nuolta alas et ne ottais suojaa, mutta kun katon taakseni niin kaveri seisoo keskel käytävää ammuttava :T

Pelihän on tavallaan "vaikeampi" alussa (samoin kuin esim. Bioshock), koska hahmojen kyvyt eivät ole vielä kauhesti kehittyneet. Eli vaikka vastukset kovenevat pelin edetessä, niin myös oma hahmo ja kaverit kehittyvät (yleensä suhteessa "enemmän").

Se voisi olla yksi neuvo, että käy tosiaan sivutehtäviä läpi (ja taso hiljalleen nousee) ennenkuin etenee kauhean pitkälle päätehtävässä. Kaveri ainakin meni tavallaan liian nopeasti eteenpäin ja sillä oli jotain ongelmia tiettyjen bossien kanssa tms. Tai näin ainakin ymmärsin..

Mulla ei myöskään isoja ongelmia tekoälyn kanssa, mutta mullakin taktiikkanani oli aina määrätä omat hyökkäämään itseni kanssa samaan kohteeseen. Nehän teki sen sit automaattisesti. Välillä sitten vetäytymistä koko porukalla taaksepäin yms. Pelissä ei aina kannata sutena juosta tapahtumien keskelle..
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Pinnaclehan on aika perus "challange"-tyyppinen paketti. Eli aikaa vastaan täytyy tehdä/ampua sitä-ja-tätä ja sitten vaikeustaso hiljalleen nousee (=saa "tahkota" uudelleen ja uudelleen, mikä ei aina hauskaa).
Tuossahan se ongelma onkin, kun vaikka asiaa miten päin kääntelisi, niin Massan taistelu on nykivää keskinkertaista third-person räiskyttelyä, jota kyllä kestää muun juonen ja tekemisen välissä, muttei mitenkään omana tuotteenaan. Ei voida tehdä DLC:tä, joka keskittyy pelin huonoimpaan osa-alueeseen, eikä edes paranna sitä mitenkään, vaan päinvastoin korostaa tuon osa-alueen huonoutta. Samaan miinaan astui ilmeisesti Borderlands, jonka areena-DLC:n Giant Bomb ehti jo julistaa vuoden 2010 huonoimmaksi DLC:ksi.

Mutta olen todella iloinen, että joku sai edes jotain tyydytystä Pinnaclesta. Ei mennyt sekään roska täysin hukkaan.

Itse odotin tuota DLC:tä liki puolitoista vuotta. Imin jokaisen tiedonmurun mitä siitä sai irti, luin tekijöiden kommentteja ja vihjauksia, fantasioin foorumilla muiden fanien kanssa, mutta myös pelkäsin. Kun ensimmäiset tiedot "areena"-tyyppisestä DLC:stä tulivat, kaikki olivat aivan kauhuissaan, että ei kai. Ei voi olla. Pakkohan siinä nyt on jotain juontakin olla välissä ja jotain mikä tuo lisää ME-kokemukseen kaiken sen odotuksen jälkeen. Sitten DLC iski Marketplacelle ilman mitään ilmoitusta ja pelot kävivät toteen. Ei siinä ollut mitään muuta kuin se areena ja sekin oli surkeasti toteutettu, buginen ja höyryävä kasa kakkaa vailla mitään sielua. DLC:n julkaisun jälkeen selvisi, ettei se ollut edes Biowaren tekemä ja hiljaisuudessa BW:n devit pesivät kätensä koko DLC:stä. Virallisesti DLC:stä ei puhuttu ja foorumilla lukuisissa hate-threadeissa fanit saivat rauhassa purkaa ahdistustaan, vailla yhtään devi-kommenttia. Tuhansien negatiivisten kommenttien jälkeen kohu rauhoittui ja kaikki siirtyivät eteenpäin.

Minä en kuitenkaan unohda ja jatkan kyllä "kampanjointia" Pinnaclea vastaan aina jos siihen on mahdollisuus. Käytin 1,5 vuotta elämästäni tuon DLC:n odottamiseen ja se osoittautui peliurani ehkä suurimmaksi pettymykseksi. Koko ME:n DLC-supportti oli peliurani suurin pettymys ja tuo kakkiainen oli kaiken sen pettymyksen kruunu ja huippu.

Tämän pitkähkön postin päätteeksi aikainen arvioni Pinnaclesta sen läpäistyäni. Mukana myös muutama konkreettinen moite siinä missä tämä postaus on keskittynyt lähinnä sentimentaaliseen paatokseen:

http://www.konsolifin.net/bbs/yleis...fect-biowaren-toimintarope-39.html#post947921

Nyt pelasin viimein lävitse Pinnacle Stationin, sillä viimeksi jäin insanitylla puolivälissä jumiin (nyt siis hardcorella mentiin), joten voin antaa rehellisen mielipiteeni paketista.

VAROITUS! Luvassa on pettyneen fanin suht kovaa ja äärimmäisen katkeraa tilitystä.

Mielestäni Pinnacle Station on kasa höyryävää kakkaa, joka valitettavasti omassa mielessäni jopa laskee koko Mass Effect -pelin arvoa. Vaikka tiedänkin DLC:n taustoista asioita joita kaikki eivät tiedä, ja vaikka tiedän ettei tällaista myöhäistä DLC:tä pitäisi ajatuksissaan sekoittaa alkuperäiseen mestariteokseen, en mahda ajatukselle mitään. Ensimmäisen kerran tunsin suurta mielipahaa ja ärsytystä, vaikka levykelkassa pyörii Mass Effect, yksi koko peliurani suurimpia kruunuja. Pinnacle Station vain oli niin uskomattoman huono kokemus kaikkiin odotuksiin nähden.

-Köyhin ikinä näkemäni juonen kyhäelmä
-Surkea integraatio muuhun peliin, ei minkäänlaista cinemaattista johdatusta miten Shepard asemalle saapuu
-Dialogi aivan arsesta ja lähes mikään lause ei sovi Shepardin suuhun, jonka minä tunnen
-Kaikki pienet yksityiskohdat sukkaavat: harvalle sivulliselle voi sanoa mitään, he vain nököttävät paikallaan
-Kaamea toteutus: kamerakulmat, se miten tehtävät valitaan, Ahernin ja Ochrenin typerät kommentit suoritusta ennen ja jälkeen
-Ahernin koko ajan kuuluvat itseääntoistavat kommentit tehtävien aikana
-Toistoa naurettavuuksiin asti, Massan taistelusysteemi ei ole niin mahtava, että sitä kannattaa tällä lailla raiskata
-vaikeustaso pomppii enemmän kuin laki sallii: onko tätä edes testattu ollenkaan?
-pahin kaikista: TUO ESIIN PELIN KAIKKI HEIKKOUDET, eikä käytä mitään sen vahvuuksista -->masentaa koko Massa-kokemusta

+loppubonukset
+näkymät asemalla ja loppubonuksessa
+Saipahan helpot pisteet (tosin achitkin oli surkeasti suunniteltu, ei mitään luovuutta)

*/*****

Lopputulos:
Jos Bring Down the Skyn jälkeen oltaisiin ilmoitettu ettei DLC:tä tule, eikä Pinnacle Stationina oltaisi koskaan tehty, olisin ollut paljon paljon iloisempi kuin nyt. Vahinko kuitenkin tapahtui ja nyt Pinnacle Stationin nimi on ikuisesti tahraamassa Mass Effect -franchisea.

Kiitos että sain taas purkautua. Nyt on jälleen parempi mieli.

Fun fact:

Pelatessani Pinnacle toista kertaa (kyllä!), alkoivat Ahernin jatkuvasti toistuvat kommentit (joita on varmaan 3 erilaista) ihan oikeasti oksettaa. Jouduin laittamaan musiikkia päälle, jotta pystyin vaivoin vääntämään tuota kauheutta eteenpäin. Ja eihän sitä läpi pystynyt enää vetämään.

No pain, no gain!
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Niin vielä noista DLC:stä ja varmasti useesti täälläkin kysytty, mutta kysyn kumminkin uudestaan. Eli jos vai main questeist menee jonkun tietyn kohdan yli niin ei pääse enään tälle DLC:n planeetalle jos olen oikein käsittäny. Niin mikä tämä kohta on mitä pitää varoa kumminkin ois (ainakin vielä) tarkotus pelata jos ei molempia niin ainakin tämä Bring Down the Sky lisäri läpitte? Ja päteekö tää sama tähän pinacle stationiin myös? Yritin katella tuolta mass effect wikistä mutta sielä mitään sanottu ja en viitti kaikkea lähtee lukemaan jos tulee jotain spoileria vastaan.

Ja vielä sellasta et onko mahdollisuutta nollata noita talentteja jossain välissä peliä?

Edit: Aah ainakin tonne pinacleen saa kutsun jossain vaiheessa peliä? Eli se on hankalempi missata.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Point of no return:
Ilos planeetalle menon jälkeen ei enää onnaa oman pään mukaan liikkuminen.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Edit: Aah ainakin tonne pinacleen saa kutsun jossain vaiheessa peliä? Eli se on hankalempi missata.
Ei tule mitään kutsua, vaikka "tarina" niin kertookin. Molemmat DLC:t ilmestyvät Galaxy Mapille ja ne on merkattu samalla tapaa kuin pääplaneetat on merkattu. Kyllä ne löytää.

noose tuossa ilmoitteli tuon kohdan, jonka jälkeen ei enää pääse käsiksi Galaxy Mapiin. Ei siinä mitään spoileria ole, vain planeetan nimi.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Tuossahan se ongelma onkin, kun vaikka asiaa miten päin kääntelisi, niin Massan taistelu on nykivää keskinkertaista third-person räiskyttelyä, jota kyllä kestää muun juonen ja tekemisen välissä, muttei mitenkään omana tuotteenaan. Ei voida tehdä DLC:tä, joka keskittyy pelin huonoimpaan osa-alueeseen, eikä edes paranna sitä mitenkään, vaan päinvastoin korostaa tuon osa-alueen huonoutta.

Heh, noh tuossa olen kyllä aika pitkälti samaa mieltä, että räiskiminen on koko Mass Effectin "heikoin" osa-alue. Pahimmillaan siitä tuli mieleen joku keskinkertainen PS2-peli, myös graffojen osalta. Parhaimmillaankin se oli vain "perus-räiskintää" (ei huonoa, muttei kauhean hyvääkään). Monotonisuus nosti myös usein liikaa päätään. Eli siinä mielessä Pinnacle tosiaan edustaa pelin heikointa osa-aluetta.

Mutta itse tarinaan, maailmaan ja koko peliin "sulatettuna" räiskintä toimi kuitenkin ihan ok, kuten itsekin sanoit. Ja kaipa ME tavallaan todistaa, ettei pelin tarvitse olla "täydellinen" tai joka osa-alueeltaan onnistunut ansaitakseen 9-10/10 arvosanoja (se sitten toisaalta ihmetyttää, että miten osa peleistä saa heikot arvosanat vain yhden heikon osa-alueen takia tms - mutta "action-RPGt" pääsevät usein kuin koira veräjästä.. ;) ).

Mutta joo, sulla on selkeästi hieman erilainen kokemus (ja varsinkin odotukset aikoinaan) tuohon Pinnacleen, sillä itse veivasin sen heti BdtS:n perään ennen kuin jatkoin pääjuonta sille x-planeetalle (mistä ei ole sitten enää paluuta).. Eli se ikäänkuin meni siinä "sivussa". Ja tunnustan, että ilman achievementtejä en olisi varmaan jaksanut veivata koko settiä läpi.. Tavallaan ajattelin niin, että jos en NYT tuota pelaa, niin sitten en koskaan enää (kaikki hyvis-sivutehtävät olivat kuitenkin suoritettu yms). Eli veivasin sitten hampaat irvessä Pinnaclen myös.

Pointtini kuitenkin oli, että minusta "shit" on juuri sitä itseään (esim. "Leisure Suit Larry: Box Office Bust" on "shit"), eikä Pinnacle ollut minulle "shit". Mutta monen mielestä se oli varmaan "shit". :)
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Stammylle taas se merkitsi samaa, kuin jos itse joutuisin odottamaan DA:O:n Awakeningsia pari vuotta ja se paljastuisi samanlaiseksi kuin Pinnacle Station. Itkisin. Näinhän ei tietysti tule käymään, eihän?
Tiedostan kyllä, että mielipiteeni Pinnaklesta ei ole mitenkään subjektiivinen (menikö nyt oikein, aina menee subjektit ja objektit sekaisin?), vaan kovan odotuksen ja pettymyksen muodostama sekasoppa. En anna tämän kuitenkaan haitata itseäni, vaan bashaan Pinnaklea ihan sieluni pohjasta. Muiden on sitten osattava löytää se oma totuutensa sieltä kommenttieni välistä.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

No tuo on kyllä jo ihan paskapuhetta. Varsinkin kun ME:n grafiikat varsinkin pintatekstuurien (jos hidasta latautuvuutta ei oteta huomioon) ihan huippuluokkaa. Joskus tuntuu melkein fotorealistisilta, mutta ei ihan.

Näkökanta se on tämäkin. Nämä keskustelujen "lähikset" yms olivat mukavan "elokuvamaisia" ja osan silmään jopa "fotorealistisia", mutta ei minusta tarvitse kuitenkaan liioitella. Minusta graffat itse taistelun tuoksinnassa olivat parhaimmillaankin vain "hyvää" (erotan siis "cut-scenes/keskustelut" vs "itse pelaaminen/toiminta"). Mutta ei se pelaamista häirinnyt. ME:n suurin vahvuus on sen maailma/fiilis/hahmot/kokonaisuus - ei grafiikan ylivoimaisuus tms.

Sama pätee mielestäni useampaankin (action) rpg-peliin (ME, Fallout 3, raporttien mukaan DA:O..) eli graffoissa ei päästä ihan parhaalle tasolle (itse pelaamisessa). Mutta sehän ei pelaamisen nautintoa haittaa, kuten on nähty ME:n, F3:n, DA:n ym kanssa.

Mutta joo, ymmärrän kyllä, etteivät nämä isot rpg-henkiset pelit voi olla grafiikaltaan jonkin Uncharted 2:n tasolla. Ne yksinkertaisesti tehdään eri tavalla ja eri lähestymistapoja käyttäen. Ja peleinä ne ovat myös aika erilaisia..
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Nyt iski toi jonkun puhuma tylsä alku. Alko snadisti vituttamaan kun täyty juosta niissä Citadellin hisseis edes takas. Pari tuntia kun siel ravasin niin tuntu et haluun poies johonkin missä ei ole hissei :D

Edit: Niin piti vielä kysyä et osaako noi toverit käyttää noita niitten talentteja vai pitääkö aina itse RB pitämmäl pohjas käskeä niitä käyttämään jotain?
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Pssst. Rapid transport :D
Ainut hissi mitä on pakko käyttää, on se alukselta citadeliin ja takaisin.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Pssst. Rapid transport :D
Ainut hissi mitä on pakko käyttää, on se alukselta citadeliin ja takaisin.

Totta, mutta oli tarkotus ottaa kaikki mahdolliset tehtävät mukaan niin juttelin kaikille kelle pysty puhumaan. Näin minimoin sen että en missais ainakaan montaa tehtävää. Ja ylipäätänsä hortoilin joka mestas kattelemas ympärille.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Edit: Niin piti vielä kysyä et osaako noi toverit käyttää noita niitten talentteja vai pitääkö aina itse RB pitämmäl pohjas käskeä niitä käyttämään jotain?
Pelin asetuksissa on tästä kohta. Siellä voi asettaa käyttävätkö omat vapaasti kaikkia talenteja, vain puolustustalenteja vaiko ohjastaako pelaaja kaiken itse.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

jätän sen ihan viimeiseksi mahdolliseksi tehtäväksi, juuri ennen Ilosta, ja tallennan sen eteen. Sitten pelaan pelin läpi Insanityllä ilman Pinnaclea, saaden Achievementin, jonka jälkeen palaan Pinnaclea edeltävään saveen, vaihdan Hardcorelle ja pelaan pelin läpi sisällyttäen Pinnaclen.
Toivottavasti ei ihan fiilikset karise moisessa säädössä. Ei mulla oikeestaan karissut, mutta jätin sopivasti väliä siihen viimeiseen peluuseen. Toi tosiaan aiheuttaa mukavasti harmaita hiuksia, kun insanity-achi-runilla ei voi vaihtaa vaikeustasoa ja Pinnaklea ei voi käytännössä päästä läpi insanitylla-->täydellistä, Pinnaklen sisällyttävää läpipeluuta ei voi vetää insanity-achi-runilla.

Joohanh:ltä on vielä paljon Massasta kokematta. FemShepiä suosittelisin, muttei taida aika (tai varmaan tarmokaan) riittää ennen kakkosta.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Joohanh:ltä on vielä paljon Massasta kokematta. FemShepiä suosittelisin, muttei taida aika (tai varmaan tarmokaan) riittää ennen kakkosta.

Eikä ole varmasti paras tapa valmistautua kakkoseen loppuunpalaminen Massaan. Meitsillä olisi vielä tuo Quarian & Asari Ally -setti menossa ja kissanpentu kainalossa metsästän 60. levua, tällä hetkellä naispuolinen shepöödini taitaa olla 56-levuinen. Suapi nähä jaksaako, olisi tuo Dragon Agekin kesken ja ties mitä.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Eikä ole varmasti paras tapa valmistautua kakkoseen loppuunpalaminen Massaan.
Ihan hyvä pointti. :p Hyvä täällä kannustaa toisia x-määrään läpipeluita ja muita suoritteita, kun itse en ole peliin koskenut pariin kuukauteen, enkä enää aiokaan; edellä mainitusta syystä.

Paavin Sheppiksen nuttura on niin kireä ja äässi niin tiukka, että on ihme ettei noilla avuilla ole jo 60 levua herunut.
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Miten paljon tolla Makolla täytyy ajalle. Noitten planeettojen pinnalla ajelu on harvinaisen tylsää. Pitkään aikaan päässy ns. normaaliin taisteluun sen ryhmän kanssa :T
 
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Ja jos ajelusta ei tykkää, niin ei varmaan kannata metsästää kaikkia malmeja ja pudonneita robeja yms. tauhkaa, vaan ajaa unchartedeilla suoraan sinne pääkohteeseen (yleensä huutomerkillä tms. merkattu). Pelin pääjuoni sisältää jonkin verran Mako-ajelua, muttei mitään ylitsepääsemätöntä määrää.

Itse olen aina lukeutunut Mako-ajelujen ystäviin. Monet planeetoista ovat karuudessaankin todella kauniin näköisiä ja siellä ajellessa saa sellaista mukavaa avaruusseikkailufiilistä taas ihan uudella tavalla. Lähinnä ärsytystä tuottavat sellaiset planeetat, jotka ovat liian jyrkkämaastoisia jopa Makolle, ja niillä on todella tuskallista ajaa.
 
Ylös Bottom