Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metallimusiikki ja soittimet

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Willennium
erityisesti black metal biiseissä käytetään paljon samankaltaisia sointukuvioita kuin klassisessa.

Aika usein mä kuulen hevimiesten hakevan arvostusta musalleen viittailemalla yhtäläisyyksistä klasaripuoleen. Ihan vinkkinä: kuunnelkaa sitten mieluummin sitä klassista. Niin mä teen.

Ja - sori nyt vaan - noi samankaltaisuudet kuulostavat yleensä mauttomasti käytetyiltä. Noiden kahden musiikinlajin säveltäjien työskentelytapa on niin erilainen, että ei oo ihmekään että kuulostaa mauttomalta. Klassisten säveltäjien työskentelytapoja varmastikin tunnetkin, koska mainitsit omaavasi klasaritaustan.

Noi funtsailuthan voi vaikka aloittaa siitä, että sointukuvio sinänsä ei klasarissa oo samalla tavalla lähtökohta kuin joissain muissa musiikinlajeissa. Vaan pikemminkin niin päin, että tiettyä melodiaa soinnutetaan (tai luodaan teemalle taustaharmonioita, miten nyt milloinkin tehdään tai halutaan ilmaista asia). Monesta hevikappaleesta näkee läpi sen, että kitaristi on vemputellut soitintaan, päätynyt johonkin juttun ja sitten todennut muille, että "vetäkää tähän mun uuteen biisiin nyt sitten jotain päälle". Koskee myös laulua eli päämelodiaa. Tuommoisella musalla ei ole mulle paljoa arvoa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Willennium
Lisäksi olen sanonut, että se joka ei metallista pidä, pelkää sitä. ;)

Ei, vaan on täyttänyt kahdeksantoista vuotta. ;)

Älä ota pahalla. Toi vika lauseesi vaan oli semmoinen provo, että mulle iski mieliteko vähän sohia.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan paavi88
Juu, niinhän se on että muusikot itse arvostavat enemmän sitä, kuinka hyvin joku soittaa, kuin vaikka sitä, kuinka "nautittava" kappale on normaalille kuuntelijalle, joka ei tiedä mistään mitään;)

Toi pitää paikkansa, mutta ei kaikkien kohdalla.

Riittävä soittotekniikka on tietysti perusedellytys, mutta varsinainen soittaminen ja tulkitseminen alkaa vasta sen jälkeen kun joku juttu on teknisesti hallussa. Ei ole mitään väliä sillä osaako joku soittaa kuudestoistaosia tempolla 240 bpm (yksi isku vastatkoon neljäsosanuottia tällä kertaa). Sillä on väliä, pystyykö soittamaan jonkun jutun - näennäisesti helponkin - niin että siinä on omaa panosta ja näkemystä mukana. Silloin soitossa on ylipäätään pointtia.

Tietysti vuoden-pari soittanutta heppua voi kiehtoa pelkkä nopeus ja tekniikka sinänsä. Eikä siinä ole oikeastaan mitään pahaakaan, kunhan olennainen ei pääse unohtumaan; tekniikkatreenaus on tarpeen vaikka päähuomio olisikin omassa, mielenkiintoisessa tulkinnassa.

Ikävä kyllä, varsinkin sähkökitaristeilla tuppaa se metsä jäämään piiloon kun puut ovat edessä.

Muok: pari pikku lisäystä asiasisältöä muuttamatta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Chemo
Toi pitää paikkansa, mutta ei kaikkien kohdalla.

Riittävä soittotekniikka on tietysti perusedellytys, mutta varsinainen soittaminen ja tulkitseminen alkaa vasta sen jälkeen kun joku juttu on teknisesti hallussa. Ei ole mitään väliä sillä osaako joku soittaa kuudestoistaosia tempolla 240 bpm (yksi isku vastatkoon neljäsosanuottia tällä kertaa). Sillä on väliä, pystyykö soittamaan jonkun jutun - näennäisesti helponkin - niin että siinä on omaa panosta ja näkemystä mukana. Silloin soitossa on ylipäätään pointtia.

Tietysti vuoden-pari soittanutta heppua voi kiehtoa pelkkä nopeus ja tekniikka sinänsä. Eikä siinä ole oikeastaan mitään pahaakaan, kunhan olennainen ei pääse unohtumaan; tekniikkatreenaus on tarpeen vaikka päähuomio olisikin omassa, mielenkiintoisessa tulkinnassa.

Ikävä kyllä, varsinkin sähkökitaristeilla tuppaa se metsä jäämään piiloon kun puut ovat edessä.

Muok: pari pikku lisäystä asiasisältöä muuttamatta.

Tuossa oli aika hyvää kommenttia, varsinkin tämä että muutaman vuoden soittaneilla tyypeillä on taipumusta tähän nopeuden ylistämiseen. silloin kun minulla oli noin kaksi vuotta soittokokemusta rummuissa treenasin ns "blastbeattia" ihan tolkuttomasti ja tuplabedaali poljentoja tuli myöskin harjoiteltua. vieläkin on minulle tuo nopea soittaminen suht tärkeää, mutta on teknillinen soittaminen tietenkin tärkeämpää.
 
Lainatut viestit kirjoitti alkujaan Chemo
Aika usein mä kuulen hevimiesten hakevan arvostusta musalleen viittailemalla yhtäläisyyksistä klasaripuoleen. Ihan vinkkinä: kuunnelkaa sitten mieluummin sitä klassista. Niin mä teen.

Olen nykyään niinkin laiska, etten jaksa edes löytää itselleni aikaa klassisen musiikin kuunteluun. Hevi on kuitenkin suurimmalta osin helppoa musiikkia verrattuna suurimpaan osaan klassisesta, ja hevissä lyriikat ovat usein merkittävässä roolissa. Autolla ajellessa onkin helpompi laittaa Kotiteollisuutta soittimeen, ja laulaa mukana pullapitkomiehestä joka syntyi suklaamunasta ja kasvoi karkkikaupassa.
Tämä on kausiluontoista, huomenna asiat voi olla jo toisin ja autossa soi Bach Glenn Gouldin tulkitsemana tai Vivaldi Carmignolan soittamana.
Rhapsodyt yms klassista vahvasti lainailevat hevibändit ovat jo osaltani taakse jäänyttä elämää, mutta tuohon klassisen ja hevin yhtäläisyyksiin on aina helppo vedota. ;)

Tulee joka tapauksessa pianolla lähes päivittäin klassista soiteltua, esim. tällä viikolla sain viimeinkin ryhdistäydyttyä ja opettelin Für Elisen kokonaan.
Helpompi on tosiaan tiluttaa nopeasti kuin soittaa tunteella ja eläytyä musiikkiin. Tuota Für Eliseä soittaessani ajattelen sen kertovan nuoresta neitsyestä, joka herättyään syntymäpäivänsä aamuna muumipeikon huoneesta juoksee yöpuvussa alakertaan lahjojen toivossa. Mutta lahjoja eikä vanhempia näy missään ja hän palaa pettyneenä nukkumaan ja alkaa nähdä unia. Olenko minä hullu? Ehkäpä, mutta tuollaiset kappaleen aikana mielessä liikkuvat kuvitelmat auttavat tulkitsemaan kappaleen enemmän tunteella.

Ei, vaan on täyttänyt kahdeksantoista vuotta. ;)

Fyysisesti tuon iän olen jo ylittänyt, henkisesti tuskin koskaan tulen ylittämään. ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Ihan osaavia muusikoitahan nuo pojjaat kuulostavat olevan. Karmaisevan mitäänsanomatonta ja huonoa musiikkia minun korvaani tosin. Tunnen tuskasi.

Kiitos tuestasi. Kyseisellä bändillä oli kyllä keikka, mutta taisi siinä käydä hassusti, kun täällä päin tuon musiikin kuuntelijoita lienee hassut parikymmentä koko maakunnassa :) Väki taisi alkaa häipymään ja lopulta pojat lähtivät kesken poies lavalta :o
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Willennium
Hevi on kuitenkin suurimmalta osin helppoa musiikkia verrattuna suurimpaan osaan klassisesta, ja hevissä lyriikat ovat usein merkittävässä roolissa.

...ja klasaripuolella ne lyriikat vasta huttua ovatkin. Kuten suurin osa oopperalibretoista ;)

Raskaamman musan lyriikoista mun mieletäni esim. Niskalaakin "Nyt on mies!" on oikeinkin onnistunut. Tietyssä mielentilassa ihan OK.

Autolla ajellessa onkin helpompi laittaa Kotiteollisuutta soittimeen, ja laulaa mukana pullapitkomiehestä joka syntyi suklaamunasta ja kasvoi karkkikaupassa.

Autossa mäkään en mielelläni kuuntele klassista. Dynaamiset vaihtelut ovat yleensä paljon suurempia kuin kevyessä musassa, joten hiljaisemmat kohdat häipyvät kuulumattomiin moottorin äänen alle.

Tulee joka tapauksessa pianolla lähes päivittäin klassista soiteltua, esim. tällä viikolla sain viimeinkin ryhdistäydyttyä ja opettelin Für Elisen kokonaan.

Toi kappale on aivan loistava esimerkki kun puhutaan tulkinnan merkityksestä. Sehän on ehkä legendaarisin "eiku"-biisi, mutta kun sen soittaa hyvä pianisti, herää kappale henkiin. Juuri tuollaisissa on kuulijan helppo päästä osalliseksi siitä maagisesta kosketuksesta, joka joillakin tulkitsijoilla on.

Tuota Für Eliseä soittaessani ajattelen sen kertovan nuoresta neitsyestä, joka herättyään syntymäpäivänsä aamuna muumipeikon huoneesta juoksee yöpuvussa alakertaan lahjojen toivossa. Mutta lahjoja eikä vanhempia näy missään ja hän palaa pettyneenä nukkumaan ja alkaa nähdä unia. Olenko minä hullu?

Mielikuvathan ovat ihan jees. Tuon traagisuutta hieman loivensi se muumipeikon huone ;)

Fyysisesti tuon iän olen jo ylittänyt, henkisesti tuskin koskaan tulen ylittämään. ;)

Samma häär. Öykkämöykkäpuolelta mun juttuni on vanha punk.

Mä arvasin, ettet sä suutu noista mun kommenteistani. Hyvä juttu että arvasin oikein. Ihan kiinnostavaa juttua muutenkin.
 
Kitaraa soitellut enemmän tai vähemmän 10v, tosin sormien tilalla on vieläkin kasa nakkeja. Musiikkimaku standardia Metallica/Iron Maiden/Black Sabbath/Slayer-linjaa.
 
Onko kenelläkään mitään kokemusta bändistä nimellä The Berzerker? Niin ja jos on niin olis ihan mukavaa jos antaisitte vähän kommenttia.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan AuDio
Onko kenelläkään mitään kokemusta bändistä nimellä The Berzerker? Niin ja jos on niin olis ihan mukavaa jos antaisitte vähän kommenttia.


En hirveä berzerker fanipoika ole, mutta ihan kovia biisejä kyllä löytyy. esim: forever, massacre, once upon the cross. Tähän väliin kyllä sanon että Vital remains on sellainen bändi jota sinunkin pitää kuunnella, jos siis et ole ennen kuunnellut;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan AuDio
Sanokaas joku hyvä death/trash bändi.

Death puolelta on todella kova bändi Dissection.

Jos tältä bändiltä ei löydy levyhyllystäsi albumeita The somberlain ja strom of the lights bane\where dead angels lie, niin heti levykauppaan!!


Ja grindcore puolelta dying fetus, ac ja nasum on niitä kovimpia.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Zos kia cultus
En hirveä berzerker fanipoika ole, mutta ihan kovia biisejä kyllä löytyy. esim: forever, massacre, once upon the cross. Tähän väliin kyllä sanon että Vital remains on sellainen bändi jota sinunkin pitää kuunnella, jos siis et ole ennen kuunnellut;)

Ai sitä nyt ollaan kovasti Vitalin puolella :p . Pitää tässä tutkistella tuota bändiä, kunhan nyt ehtii vaan.
 
Tuli herättyä ennen kaheksaa aamulla, ja meninpäs hulluille päiville ja ostin Berzerkerin Dissimulaten. Aikamoista mättöä on. :D
 
Dauntless uutisia+päivitys!

Jees eli:

http://www.come.to/dauntless

- Sivuilta löytyy nyt Tuskan jatkoclubilta(http://www.terorized.com/piru/)yksi biisi videomuodossa.
- Muutama uusi promokuva on lisätty sivuille. Lisää tulee kun keritään laittamaan.
- Muutama haastattelu on lisätty sivuille kuten Fireboxin ja parin jenkki zinen tekemät.
- Viime promon kaikki paitsi "bonus" biisin voi nyt ladata myös netistä.

Uutisia sen verran että me(Dauntless) käytiin neuvotteluja yhden levy-yhtiön kanssa mutta heidän antamat ehdot eivät tyydyttäneet meitä joten emme siihen "leikkiin" lähteneet.
Eli tästä seuraa se että me keskitymme nyt uuden promon nauhoituksiin jolla alamme etsimään taas uusia mahdollisia diilejä ja se julkaistaan tässä lähiaikoina. Siitä sitten enemmän kun se valmistuu. Biisejä viellä työstetään kovasti.
 
No vihdoin tuli eilen ostettua sähkökitara ja ostin semmosen ibanezin grx170 (jos oikeen muistan). Nyt on ollu 24h rankaa harjoittelua ja alkaahan täsä smoke on the water ja vastaavan legendaariset biisit luonnistumaan.:)
 
Re: Dauntless uutisia+päivitys!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan -ari perkele-
Jees eli:

http://www.come.to/dauntless

- Sivuilta löytyy nyt Tuskan jatkoclubilta(http://www.terorized.com/piru/)yksi biisi videomuodossa.
- Muutama uusi promokuva on lisätty sivuille. Lisää tulee kun keritään laittamaan.
- Muutama haastattelu on lisätty sivuille kuten Fireboxin ja parin jenkki zinen tekemät.
- Viime promon kaikki paitsi "bonus" biisin voi nyt ladata myös netistä.

Uutisia sen verran että me(Dauntless) käytiin neuvotteluja yhden levy-yhtiön kanssa mutta heidän antamat ehdot eivät tyydyttäneet meitä joten emme siihen "leikkiin" lähteneet.
Eli tästä seuraa se että me keskitymme nyt uuden promon nauhoituksiin jolla alamme etsimään taas uusia mahdollisia diilejä ja se julkaistaan tässä lähiaikoina. Siitä sitten enemmän kun se valmistuu. Biisejä viellä työstetään kovasti.

Ihan hyvä video oli. Mitä veditko siinä jotain Karhua biisin alussa vai?
 
Ylös Bottom