Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja designed
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Mukavin tilannehan on meillä mukaviisailla takapiruilla. "Asiahan ei sinänsä minua koske, mutta..."
Varsinkin tämä on ihan totta.

Olen kyl kanssasi ihan samaa mieltä muutenkin, vuorovaikutus on tärkeää. Mutta kyse olikin juuri tästä mittakaavasta. Ehkä vähempikin riittäisi, jolloin resursseja ja aikaa vapautuu modeilta ihan siihen oikeaan "työhön" enemmän.

E: oli muuten viesti numero 666. Eikä tuon pirullisempi! Alan tulla vanhaksi...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tupla-Tuukei, valitettavasti tavan kuolevaiset eivät näe ks. rikosrekisteriä, kuten muinoin ikihäpeään korvamerkityn-Joohanin kanssa todettiin. :)
Eli edes voimassaolevien korttien tarkemmat tiedot eivät näy tavallisille käyttäjille? Luulin, että se koski vain expiroituneita.

Hmm, ainakaan sisään kirjautumattomille Rikkomukset-välilehteä ei tosiaan näytetä, joten oletan, ettei se sitten tosiaan näy tavallisillekaan jäsenille.

Onko tässä nyt siis se ongelma, että kun kortit ovat näkyvissä tuossa pienessä profiili-ikkunassa viestin vieressä, ei muut käyttäjät voi mistään tietää kortteihin johtaneita syitä? Jos tuo on tilanne, voisi ongelmaan olla ainakin pari ratkaisua.

1) Ei näytetä noita korttitietoja ylläpidon ulkopuolisille ollenkaan eikä missään muodossa. Tällöin ei tulisi mitään negatiivisia stigmoja kenellekään, vaan ainoa merkki olisi nuo kauppapalautejärjestelmän pisteet.

TAI

2) Vapautetaan Rikkomukset-välilehti (tosin ehkä jollain vähemmän raflaavalla nimellä) myös jäsenten nähtäväksi. Sieltä näkisi helposti, että "jaa, tämä tyyppi onkin saanut kortin pelkästä ylipitkästä lainauksesta, ei varmaan ole siis mikään suuri gangsteri".
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Lisäänpä minäkin kultaisen lusikkani soppaan.

Kiitos ylläpidolle siitä, että jaksatte tehdä työtä ja moderoida foorumeita näinkin hyvin. Jos väki- ja tekstimäärä tämän kaitsennan vuoksi hieman notkahtaakin, se notkahdus tapahtuu todennäköisimmin juuri sieltä häntäpäästä, joiden kirjoituksentapaisia ei jaksa edes lukea. Koska aika on rahaa, skippaan foorumiteksteistä sumeilematta kirjoitukset, joiden tekijä ei ole nähnyt vaivaa asiansa esittämiseen selkeästi. Miksi minäkään silloin näkisin vaivaa asian selvittämisen eteen? Ja jos satunkin vaivalla pinnistelemään loppuun, en varmasti vastaa, vaikka sattuisinkin tietämään vastauksen tekstissä esitettyyn kysymykseen. Ja samaa tapaa oletan muidenkin soveltavan minunkin kirjoituksiini.

Jatkakaa samaan tapaan! S/N-suhde paranee selkeästi nykyisellä linjauksella.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Hmm, ainakaan sisään kirjautumattomille Rikkomukset-välilehteä ei tosiaan näytetä, joten oletan, ettei se sitten tosiaan näy tavallisillekaan jäsenille.

Vahvistan oletuksen. Vierailijaviestit, Tietoja minusta, Tilastot, Ystävät, Yhteystiedot, Xbox Live Games ja Palautepisteet -välilehdet näkyvät.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Olen ollut tyytyväinen Konsolifinin moderointilinjaan, mutta rookien viestiin puuttuminen oli täysin turhaa ja mielestäni jatkossa tuollaiset viestit voisi (varauksella) jättää ketjuun. Ainakin noiden marginaalipelien ollessa kyseessä, kun viestejäkin ko. pelien ketjuun tulee aika vähän.

1) Postaukseni oli täysin informatiivinen. Ne muutamat yksilöt, joita Yakuza 3 voisi kiinnostaa, eivät tule menemään hankintaketjuun, johon kukaan ei postaa mitään. Viesti kuuluu olennaisena osana pelin ulkomailta tilaamiseen.

2) Postaukseni EI ollut ilmoitusluontoinen, "ostin pelin jee" - se sisältää myös tietoa, josta pelistä kiinnostuneet voivat hyötyä. (suomen kieli & mainitsematon Pegi-merkintä).
- -

Tässä olen täysin samaa mieltä. Yksi ratkaiseva tekijä pelin hankinnassa voi olla mahdollinen suomen kieli ja PEGI-merkintä. Joskus jonkun pelin saatavuus voi olla heikkoa, eikä pelaaja välttämättä löydä tai osaa etsiä kauppaa joka möisi haluttua peliä, tällöin en näe ongelmaksi pelin ketjussa saatavuuskyselyä. On eri asia seurata vaikkapa MW2-ketjua kuin Demon's Soulsin ketjua, joten moderointikin saisi hieman vaihdella ketjun koon, ja siihen tulevien viestin määrän, mukaan.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Sellainen välihuomautus rookien postauksen siirtämiseen liittyvään keskusteluun, että alkuperäinen viesti EI sisältänyt mitään PEGI infoa ja suomen kielessäkin oli kyse vain quickstartista suomeksi/ruotsiksi, eikä suinkaan koko pelin lokalisoinnista toisin kuin esim. Heavy Rain keskusteluissa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kyllä, siinä oli hyvää tietoa, mutta vaikka pelaamalla vain 15 minuuttia olisit saanut viestiin mukaan sitä omakohtaista kokemustakin itse pelistä - jonka jälkeen viesti olisi ollut täysin hyväksyttävä pelin ketjussa.
Tämä on mielestäni kovin kornia. Peliä tuli kyllä pari tuntia pelattua eilen, mutta en jaksanut alkaa samaan syssyyn pelikokemuksia latomaan. Turha alkaa vahvistamaan ilmoituspostausta änkeämällä sinne jotakin alkupään pelikokemuksia, ei sytytä.

Perusteluita löytynee ihan tästä ketjustakin. Kaikkia miellyttävää ratkaisua ei ole, ja ylläpito on päättänyt, että noista pelihankintailmoituksista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Sitähän tavalliset eivät näe, kuinka paljon Report bad postin kautta mistäkin asiasta ilmoituksia tulee. Väittäisin silti, että niiden joukko on suurempi, joita pelihankintaviestit häiritsevät kuin ne, joita ei häiritse. Mutta tämä on tietysti siinä mielessä mutuilua, että se perustuu RBP-viestien määrään ja tässä ketjussa annettuun palautteeseen. Ja olihan tästä joskus jonkinlainen äänestyskin, joka voitaneen laskea demokraattiseksi toimenpiteeksi, vaikka varsinainen äänestysprosentti ei menisi läpi edes Venäjän vaaleissa.
Varauksin uskon tuota, että porukka näpyttelee RBP-nappia vain sen takia, että ketju sisältää hankintahekumointeja. Epäilen vahvasti.

Ehkä olen vaan oman egoni sokaisema, mutta minusta keskustelun taso on ollut korkeampi kuin koskaan oman muistini mukaan. Ja olen kuitenkin ollut rekisteröitynyt foorumille jo vuonna 2001.

Enkä muutenkaan ymmärrä, miten käytettävyys kärsii uudesta sääntölinjauksesta? Luulisi, että on päinvastoin helpompaa seurata keskustelua, joka ei rönsyile jatkuvasti varsinaisen aiheen ulkopuolelle, ja kun viestien luettavuus on perusasioiden osalta kunnossa.
En varsinaisesti maininnut keskustelun tasoa, vaan yleistä "foorumifiilistä", mikä mielestäni tiukentuneiden sääntömuutosten takia on ottanut kovan kolauksen. Itse keskustelun taso voi olla ihan OK-mallilla, mutta tapa ja uhraukset, millä siihen on päästy ei ainakaan lämmitä minun mieltäni. Ei minulla ole enää hinkua kirjoittaa tänne, miksi näin? Ehkä olen tässä asiassa sitten yksin sen kanssa, ettei minua haittaa yhtään, jos peliketju X:ssä kaiken muun ohella hehkutetaan sitä pelin saamista kaupasta Z hintaan Y. Se on kuitenkin tietyllä tapaa olennainen osa sitä peliä. Henkilö V on kiinnostunut pelistä X ja plärää ketjua läpi ja sitten huomaa, että kaupasta Z on moni pelin tilannut ja kohtuullisen edulliseen hintaan. Kaikki ei käytä tarjousketjuja ja kukaan ei mene kyseisen asian perässä hankintaketjuun.

Sellainen välihuomautus rookien postauksen siirtämiseen liittyvään keskusteluun, että alkuperäinen viesti EI sisältänyt mitään PEGI infoa ja suomen kielessäkin oli kyse vain quickstartista suomeksi/ruotsiksi, eikä suinkaan koko pelin lokalisoinnista toisin kuin esim. Heavy Rain keskusteluissa.

Ja sen takia kirjoitinkin valitusvirressäni "mainitsematon Pegi-merkintä". Pelin lokalisoimisesta suomeksi en väittänyt missään välissä. Mielestäni tässä ei ole mitään väärinymmärrettävää, lainaus kirjoituksestani "Quickstarts in" ja siinä on Suomen ja Ruotsin liput." - tässä kohtaa pitäisi viimeistään hälytyskellojen soida ja kun vielä missään ei pelin lokalisoimisesta ole ollut mitään viitteitä, ei tätä voi siis olettaa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Turha alkaa vahvistamaan ilmoituspostausta änkeämällä sinne jotakin alkupään pelikokemuksia, ei sytytä.
Ehkei sytytä sinua, mutta toisaalta ei syttyisi punainen hälytysvalo valvojan päänupissakaan. Olit kuitenkin tehnyt ketjussa jo selväksi, että olet pelin tilannut ja että pelisi on jopa saapunut.

Saa nähdä odottaako peli kotona, kunhan tästä joskus pääsee lähtemään.

&

Oma kopioni oli saapunut postiin, mutta en jaksanut enää tänään lähteä sitä noutamaan. Huomenna sitten.
Näihin peilattuna oli aika turhanpäiväistä vain ilmoittaa, että nyt olet sitten postissa asti käynyt.

Varauksin uskon tuota, että porukka näpyttelee RBP-nappia vain sen takia, että ketju sisältää hankintahekumointeja. Epäilen vahvasti.
Jonkin verran se vaivaa tietysti vaatisi, mutta jos et(te) muuten usko, voin vaikka käydä läpi X ajalta RBP-viestit ja laskea, kuinka monta pelihankintailmiantoa on tullut. Olisiko se tyydyttävä todiste?

Ehkä olen tässä asiassa sitten yksin sen kanssa, ettei minua haittaa yhtään, jos peliketju X:ssä kaiken muun ohella hehkutetaan sitä pelin saamista kaupasta Z hintaan Y.
Ihan yksin et ole, kuten jryi aiemmin tuossa jo viittasikin äänestystuloksiin. Mutta vähemmistössä silti olet, ja demokratiassa vähemmistön näkemys häviää äänestyksen.

Minua itseäni kiinnostaisi tehdä ihan oikeaoppinen kuluttaja/tyytyväisyystutkimus KonsoliFINin käyttäjistä. Sen jälkeen voitaisiin nähdä paremmin, mitä mieltä ihmiset ovat. Toki kysymyksiä pitäisi olla monelta eri kantilta, ja vastauksia pitäisi saada sadoittain.

Jos joku osaa antaa hyviä neuvoja tuollaisen toteuttamiseen, niin laittakaa vaikka yksityisviestiä tai suoraan toimituksen sähköpostiin (toimitus <ät> konsolifin.net).
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Ehkä olen vaan oman egoni sokaisema, mutta minusta keskustelun taso on ollut korkeampi kuin koskaan oman muistini mukaan. Ja olen kuitenkin ollut rekisteröitynyt foorumille jo vuonna 2001.

Sanotaan heti alkuun, että yleisellä tasolla olen nyt toteutettavan moderointilinjan kannalla. Mutta tuntuu, että foorumi on hyvä paikka lukijalle, mutta välillä jopa hiukan "pelottava" paikka kirjoittajalle. Kuten rookie sanoi, niin se on vaikuttanut valitettavasti forumin fiilikseen. Onkohan homma jotenkin vähän liian mustavalkoista, vai mistä se johtuu, en tiedä. Olen itse huomannut tuon fiilikseen vaikuttamisen siinä, että olen jättänyt muutaman kerran lainaamatta kokonaan, koska en ole keksinyt miten olisi voinut lainata lyhyesti, kun vastaus on koskenut koko tekstiä. Sen vuoksi olen viitannut vain nimimerkillä tai jättänyt viittaamatta ja vastannut, ettei vain tulisi liian pitkää lainausta. Toinen on ollut se, että jos on kysytty asiaa sellaisessa ketjussa, jossa sitä ei olisi kuulunut kysyä, niin sitten on vähän pelko persiin alla tullut vastattua tai tarinoinut ihan jotain muuta tuubaa sekaan peittääkseen sen, että on vastannut vain siihen kysymykseen mikä on väärällä alueella.

Niin kuin sanoin, sikäli olen linjan kannalla, että minua ärsyttää irc-kirjoitusasu, järkyttävän pitkät lainaukset, "kävin hakees pelin kaupast :D" -viestit, yms. Minua ärsyttää myös peliketjujen aloitusviestit, joissa kerrotaan vain, että "Tällainen peli on tulossa, onko mietteitä?". Aloitusviestin pitäisi olla sellainen, että oleelliset seikat selviäisi jo siitä. Mutta jotenkin tuntuu, että se yleinen linjaveto on nyt vähän sellainen raju tai ehkä on kyse siitä, että nyt meitä koulitaan ruotuun. Koska ihan tällainen peruskäyttäjä (joksi itseni lasken), joka kuitenkin pyrkii jokaisessa viestissä toimimaan sääntöjen mukaan, joutuu välillä pelkäämään, että tulikohan nyt varoituksen arvoinen suoritus.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Olen itse huomannut tuon fiilikseen vaikuttamisen siinä, että olen jättänyt muutaman kerran lainaamatta kokonaan, koska en ole keksinyt miten olisi voinut lainata lyhyesti, kun vastaus on koskenut koko tekstiä. Sen vuoksi olen viitannut vain nimimerkillä tai jättänyt viittaamatta ja vastannut, ettei vain tulisi liian pitkää lainausta.
Pelkällä nimimerkillä viittaaminen on ihan hyväksyttävä tapa. Mutta tuli mieleen tuosta lyhentämisen vaikeudesta, että ehkä voisimme johonkin sopivaan paikkaan (esim. siihen FAQiin) laittaa muutamia esimerkkitapauksia liian pitkistä lainauksista sekä ehdotuksia, miten niiden kanssa voisi toimia. Mitään yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa kun ei ole, vaan välillä näkee hyvinkin persoonallisia (mutta silti todella toimivia) ratkaisuja.

Toinen on ollut se, että jos on kysytty asiaa sellaisessa ketjussa, jossa sitä ei olisi kuulunut kysyä, niin sitten on vähän pelko persiin alla tullut vastattua tai tarinoinut ihan jotain muuta tuubaa sekaan peittääkseen sen, että on vastannut vain siihen kysymykseen mikä on väärällä alueella.
Yksi tai kaksi offtopic-viestiä peräkkäin ei vielä vie keskustelua sivuraiteille, joten noin paljoa ei ole syytä jännittää. Ja jos homma nyt lipsahtaisikin raskaastikin ohi aiheen, se voidaan siirtää ilman huomautuksiakin oikeaan osoitteeseen. Kortille tulisi käyttöä vasta, kun käyttäjä useamman kerran vetää offtopic-show'ta eri ketjuissa. Tuohonkaan ei mitään tarkkaa raja-arvoa pysty antamaan, koska kolme offtopicia kolmessa päivässä on ihan eri asia kuin viisi offtopicia viidessä vuodessa.

Minua ärsyttää myös peliketjujen aloitusviestit, joissa kerrotaan vain, että "Tällainen peli on tulossa, onko mietteitä?". Aloitusviestin pitäisi olla sellainen, että oleelliset seikat selviäisi jo siitä.
Uusille peliketjuille ollaan jo pitkään mietitty valmista pohjaa, johon ketjun aloittaja voisi helposti syöttää ne vaaditut perustiedot. Niinpä ei tarvitsisi edes muistella, mitä kaikkea tähän pitäisikään kertoa, koska kaikki kentät löytyvät valmiista kaavakkeesta. Ja jos jotain tietoa ei yksinkertaisesti ole, sen voi jättää tyhjäksi ja täydentää myöhemmin.

Koska ihan tällainen peruskäyttäjä (joksi itseni lasken), joka kuitenkin pyrkii jokaisessa viestissä toimimaan sääntöjen mukaan, joutuu välillä pelkäämään, että tulikohan nyt varoituksen arvoinen suoritus.
Minusta etenkin foorumilla pitkään olleiden on ihan turha pelätä yhtään mitään. Rajanveto on aina vaikeaa, mutta jos lähdetään siitä, että ensimmäinen yhteydenotto ylläpidolta käyttäjälle on yksityisviesti, ei sen pitäisi olla liian pelottavaa kenellekään. Ehkä nyt viime aikoina on liian hanakasti tartuttu suoraan huomautuksen (tai jopa varoituksen) käyttöön, vaikka maltillisempi ratkaisu olisi ollut pelkästään yksityisviestinä huomauttaminen.

Mutta kuten aiemminkin olen todennut, yksityisviestin huono puoli on se, että siitä ei jää muulle ylliskaartille mitään jälkeä. Periaatteessa joku voi saada useammankin privahuomautuksen - ehkä jopa tismalleen samasta asiasta, ellei privailija muista kuitata Report Bad Post -ilmoitukseen mitään.

Olisiko tähään siis mitään ratkaisua? Ehkä. Ehkä ei. Kutsuttakoon sitä sitten vaikka läpinäkyväksi kortiksi, mutta jotain tuollaista ehkä tarvittaisiin. Näin muutkin valvojat näkisivät, mitä on tapahtunut. Se ei olisi siis varsinaisesti minkäänvärinen kortti, mutta jättäisi silti jäljen järjestelmäämme.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Uusille peliketjuille ollaan jo pitkään mietitty valmista pohjaa, johon ketjun aloittaja voisi helposti syöttää ne vaaditut perustiedot.

Tuo olisi sellainen seikka, jota itse ainakin arvostaisin kovasti.

Minusta etenkin foorumilla pitkään olleiden on ihan turha pelätä yhtään mitään.

Tarkoitinkin tuossa kaiken kaikkiaan sitä, että vaikka moderaattoreiden ja muiden johdosta kerrotaan ettei normikäyttäjällä ole mitään hätää, mutta jos tuollaisia fiiliksiä on muillakin kuin minulla, niin ehkä sitten se foorumin fiilis on saanut pienen naarmun kiiltävään kilpeensä :)
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

... mutta jos tuollaisia fiiliksiä on muillakin kuin minulla, niin ehkä sitten se foorumin fiilis on saanut pienen naarmun kiiltävään kilpeensä :)
Niin, ongelma tässä on, että palautetta kuitenkin tulee niin marginaalisen pieneltä porukalta, että sitä todellista fiilistä foorumilla on vaikea arvioida. Siksi tuollainen laaja kysely antaisi realistisemman kuvan. Jos ei tätä risusavotta- ja kukkahattuketjua lasketa, en ole muualla nähnyt merkkejä mistään pelon ilmapiiristä tai muustakaan tyytymättömyydestä.

Mutta sitä ei voi kiistää, etteikö joidenkin fiilis olisi kärsinyt, ja siitä olemme tietysti pahoillamme. Toivon kuitenkin, että vastapainoksi osalla porukasta mieliala on kohentunut entisestään.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Toinen on ollut se, että jos on kysytty asiaa sellaisessa ketjussa, jossa sitä ei olisi kuulunut kysyä, niin sitten on vähän pelko persiin alla tullut vastattua tai tarinoinut ihan jotain muuta tuubaa sekaan peittääkseen sen, että on vastannut vain siihen kysymykseen mikä on väärällä alueella.
Pöh, kyseinen menettelyhän on erittäin oleellinen osa taitavaa foorumikirjoittamista. Offarihan on se kaiken suola ja sokeri, mutta väkisinkin joutuu viestin väleihin kylvämään "asiallista tekstiä" -miinoja viekkaiden moderaattori-setien ja pippeliotsaisten kanssafoorumistien hämäämiseksi. Näin se homma etenee!

Niin joo ja vaaleanpunaisia ruusuja ylläpidolle.

^^Huomasitteko? Näin helposti se käy!
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

En nyt ihan ensimmäiseksi jaksanut lähteä valittelemaan tästä, mutta nyt katkesi kamelin selkä.

Sony-pomo: Move ei korvaa muita ohjaimia - Uutiset - PlayStationFIN
Joohanh sanoi:
Kyllä tässä jää edelleen kakan maku suuhun, sanoi Tretton sitten vaikka mitä. Mielestäni on jopa alhaista vihjata, että Nintendo olisi lähtenyt kopioimaan EyeToyta. Wiitä Movessa ollaan kyllä kopioitu, enkä nyt oikein usko kenenkään oikeasti olevan eri mieltä.
Vastaukset:
Sentient6 sanoi:
Taidat vissiin olla nintendo fanboy ku trollaat niin pahasti.
Spineshank sanoi:
Ei vaan todella paha boksifanipoika.

Kyllähän minä tiedän edelleen, että aiheutan monissakin raukoissa syviä skismoja.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Anteeksi vain mutta allekirjoittaneen mielestä on tämä boardi mennyt aivan perseilyksi, ehkä uusien modejen yliinnokkuutta, tiedä sitä mutta jos peleistä keskustellaan niin ei siinä saisi olla pelko perseessä jäikö joku pilkku jostain pois, toki ymmärrän räikeät virheet mitkä näkyvät aivan selvästi mutta tätäkin threadia kun on lukenut niin todella pilkun viilaamista on, ei tän homman niin vakavaa pitäis olla ja on vuosia ennenkin toiminut loistavasti, nyt on alamäkeä edessä.


Noi rikkomukset pistää aivan varmasti monen silmään, huomattavasti parempana keinona pitäisin sitä että lähettää kyseiselle kirjoittajalle huomautuksen postilaatikkoon, jos jatkuu niin sitten jotain julkista näkyvyyttä mutta ei sitä tarvi viestiä joka pilkunpuutteestakaan laittaa, vain niihin räikeimpiin tapauksiin mitkä oikeasti haittaavat foorumia. Eihän tässä uskalla enään mitään kirjoittaakkaan tai tarvii lähettää parille kaverille tarkistettavaksi ennnen.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Jep, noista pilkuista ja pisteistä vielä sen verran, että älkää ny perkeleessä niistä, siis niiden puuttumisestakaan antako mitään keltaisia kortteja. Vaan jos ne puuttuu, niin lisätkää ne niihin viesteihin, josta puuttuu... Siis modet lisätkää ne, älkää antako kortteja, kun kuitenkin täällä voi olla ala-aste tai yläaste ikäisiäkin, joita ei äidinkieli edes kiinnosta, tai muuten sitä opi niin kuin te.
Ai miksikö menisitte muokkaamaan viestejä ja lisäämään jälkikäteen ne pilkut ja pisteet?
No siksi, koska lyhentelettehän te lainauksia, niin samalla tavallahan se onnistuu, ja jatkuvasti jos saman hepun viesteihin joudutte pilkkuja ja pisteitä pistämään, niin laittakaa ystävälliseen sävyyn YV:tä, että sinulta puuttuu nämä merkit viesteistä, sitten laitatte myös samassa viestissä, että minkä sanan eteen pitää laittaa nuo merkit.
Eli olkaa ennemmin opettajia heille, älkää tuomareita jotka jakelevat sateenkaarenkirjavia kortteja :)


Niin ja mulla alkaa pikkuhiljaa palaa hermot seuraavaan virheeseen täällä:
Your submission could not be processed because a security token was missing.

If this occurred unexpectedly, please inform the administrator and describe the action you performed before you received this error.
Voisiko tolle tehdä jotain, meinaa nyttenkin on tullut joka kerta kun olen postaamassa viestiä, kun ei oikein jaksa moneenkertaan pomppia eestaas, että viestin saa kirjoitettua!
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Hops hei!

Minusta foorumi näyttää paremmalta, kun ihmiset panostaa tekstinsä ulkoasuun, enkä tosiaan jaksa ymmärtää miksi jotkut valittaa hyödyllisestä uudistuksesta. Ehkä on vaikeata sopeutua tekstariaikana oikeinkirjoitukseen, kun pikaviestimissä ei yleensä tarvitse panostaa. Kiitos moderaattoreille loputtomasta kärsivällisyydestä, vaikka erinäistä valittamistakin on esiintynyt. Toki ihan selkeitä ylilyöntejäkin (tai huteja, miten vain) tietenkin on sattunut joiltakin osin, mutta keskustelemalla ne ongelmat selviää. Ja luultavimmin nämä ikävät asiat johtuu juuri siitä, että haetaan sitä selkeämpää linjaa, vaikka rajat ovat osittain vielä häilyvät.

Suuret kiitokset kuitenkin mode-porukalle, teette hyvää työtä! :)
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Nikkille ja muille:

Älkää reagoiko yli palautetta antaessanne. Pilkkua ei olla missään vaiheessa viilattu oikeinkirjoituksissa (ei teknisesti eikä linjauksenkaan osalta), ainoastaan pyydetty aloittamaan esimerkiksi lauseet isolla kirjaimella ja päättämään ne pisteeseen. Ihan perusjuttuja on toivottu.

Timppa:

Nuori kirjoitusikä ei ole este oppimiselle, eikä tämä foorumi toimi äidinkielen esikouluna. Kaikkia perusasioita emme jokaisen jäsenen puolesta ala korjailemaan kuntoon, sillä nämä kuuluvat jäsenelle itselleen hoidettavaksi. Huomautuksessa tai privaohjeistuksessa kerrotaan aina miten asia hoidetaan kuntoon. Ja jos jäsentä ei kiinnosta opetella yksinkertaisimpia kirjoittamisen alkeita, niin KonsoliFINiin on turha silloin kirjoitella. Matalamman tasokynnyksen aakkoskouluja löytyy kyllä muilta pelifoorumeilta.

Kerrataan nyt vielä mistä on kyse: lukuviihtyvyydestä ja ymmärrettävästä tekstistä. Alla havainnolliset lainaukset, millä tavalla toivomme foorumille kirjoitettavan (Esimerkki 2) ja millä tavalla emme toivo foorumille kirjoitettavan (Esimerkki 1).

Esimerkki 1 (kirjoitustapa, johon puutumme moderoinnin kautta. Syy: luetusta saa hankalasti selvää, kun kaikki on kirjoitettu yhteen putkeen ja huolimattomasti. Typotarkistukset, isot alkukirjaimet ja lauseen päättävät pisteet helpottaisivat asiaa heti. Kappalejaot samoin.)
mitä väliä sillä on miten mä kirjotan tän tekstin kunhan kirjotan luulis olevan teille yli-innokkaille moderaattoreillekin selvää että oon tottunu kirjotttaa näin joten vetäkää natsiturbaaninne nelinkerroin päähänne ja hypätkää lammikkoon olin siis jubaamassa tästä batlefieldbadcompany2:sta v*ttu etton hyvä peli ostin tän just nivalan essolta repikää siitä pissikset ku mun m4 laulaa PS niin aj kuha siitä ny välittöä kirjohanka ehes ummerrattavaa täkstiä mullon vapaus kirottaa nain kokoajanjosettesaaselvääniin ihanon omavikanne joten vetakaa kuivat pilkunusuttajamodet ja nusvävat raprorttijäsenet!!!!!!!!!!!! Sitapaitsitän paskasssen voorumin taso nusee ihan saaataanasti kun olen täällä kirjotttttamassa, joten nylopppuse pilkkunviilaaminen tai lähen omalle hieekkalaatikolle nepimään!!!! niijatässä niitapilkkuja kunoottaniitä niin vaila --> ,,,,,, konoliFIN sucks!
Esimerkki 2: (kirjoitustapa, johon emme puutu moderoinnin kautta. Syy: tekstistä saa jo selvää. )
Mitä väliä sillä on miten mä kirjotan tän tekstin kunhan kirjotan. Luulis olevan teille yli-innokkaille moderaattoreillekin selvää, että oon tottunu kirjottamaan näin, joten vetäkää natsiturbaaninne nelinkerroin päähänne ja hypätkää lammikkoon.

Olin siis jubaamassa tästä Battlefield: Bad Company 2:sta. V*ttu etton hyvä peli. Ostin tän just Nivalan essolta. Repikää siitä pissikset, kun mun m4 laulaa!

PS. Niin ja kuka siitä nyt välittää kirjoitanko edes ymmärrettävää tekstiä? Minulla on vapaus kirjoittaa näin koko ajan. Jos ette saa selvää, niin ihan on oma vikanne. Ootta naurettavia pellejä te pilkunusuttajamodet ja nysväävät raporttijäsenet! Sitä paitsi tän paskaisen foorumin taso nousee ihan saatanasti kun olen täällä kirjottamassa, joten nyt loppu se pilkun viilaaminen tai lähden omalle hiekkalaatikolle neppimään! Niin ja tässä niitä pilkkuja, jos olette niitä niin vailla --> ,,,,,,. KonsoliFIN sucks!
Karkea esimerkki, mutta ymmärtänette mistä on kyse. Täydellistä kirjakieltä ei siis todellakaan vaadita. Esimerkki 2 ei ole sekään aivan virheettömästi kirjoitettu, mutta pääosin homma on tolkullisessa kuosissa ja sitä siis toivomme.

-------------
Yleistä mutustelua:

Ymmärrän rajatussa määrin tovereiden harmin ja turhautumisen näiden kirjoitustoiveiden osalta, mutta pitää muistaa, että kyseessä on hyvin pieni ryhmä, joiden kirjoitustapaan on puututtu. Jättiläismäinen suurosa porukasta kun kirjoittaa täysin ok. Ymmärrän hieman paremmin ylipitkistä lainauksista huomautuksen saaneita, koska asia ei monellekaan näy olevan tuttu (ei myöskään itselle aiemmin ollut). Pikaiseen tuon silti oppii, kun asennoituu vaan oikein.

Huomautusten ja varoitusten yleisnäkyvyydestä on ollut ylläpidossa keskustelua näiden kriittisten palautteiden pohjalta. Mikäli se foorumieloa kaikkien osalta helpottaa, niin voidaanhan nuo pois päältä ottaa ja pitää tieto vain ylläpidon sekä itse jäsenen välisenä. Asiaa tuumitaan vielä kollegoiden kesken.

Valvojahemmoista:

Olen täysin eri mieltä joidenkin jäsenten kanssa siitä, että nämä uudet tulokkaat olisivat jotenkin yliaktiivisia tai tekisivät seinästärevittyjä päätöksiä. Päinvastoin, fiksu pää on heillä harteillaan ja suureksi avuksi ovat olleet yhteisen foorumin pitämisessä kurssillaan. Parempia valintoja ei olisi voitu tehdä. Osa tuntuu unohtavan, että nämä valvojat tulevat tavallisten jäsenten joukosta (kuten me muutkin yllisläiset) ja tahtovat ihan samaa kuin suurin osa KFIN-yhteisöstä: hyveellistä, asiallista ja mukavaa pelikeskustelua. Jos jotain voi kritisoida, niin sitten niitä yhteisiä pelisääntöjä, mutta ei näitä herrasmiehiä. Uskokaa tai älkää, asiaporukka on kyseessä.

Lopuksi:

Tämä foorumi on meille kaikille rakas paikka. Kaikesta toiminnasta ei voida aina olla samaa mieltä, eikä pelkästään äänekkäimpien yksilöiden kritiikkihuutoon muuntautua. Antakaa siis muutkin reilusti palautetta, mikä nykymoderoinnissa tai foorumijubailussa on hyvää ja mikä huonoa, mitä osa-aluetta voitaisiin tehostaa ja mitä hieman hellittää. Ylläpidolla on palaveri piakoin, jossa myös moderointipuolta käsitellään. Jo tähän saakka tulleiden palautteiden perusteella palaveriaiheita varmastikin löytyy, mutta lisää saa laittaa tulemaan. Ja mielellään muutkin kuin jo palautteensa antaneet. Kiitokset toki heillekin näkemyksistä.
 
Ylös Bottom