Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja designed
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Eli siis ideana pitäisi olla juuri se, että vertaillaan niitä asioita, eikä aleta kiukuttelemaan toiselle nimimerkille, jos/kun tämä heittää viestin, jonka sisältö ei itseä miellytä.

Outoa. Eikös Joohanh juuri keskustellut ja vertaillut näitä asioita .Tässä tapauksessa Sonyn ja Nintendon liiketunnistusohjaimia. Nämä kaksi muuta sitten "kiukuttelivat".
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Vähän toivoisi sentään sietokykyä ja pikkaisen sitä paksua nahkaa.

Yhyy, yhyy, kutsui minua "fanipojaksi".

Se nyt ei kuitenkaan ole mitään ääliöksi tms. kutsumista ja itsensähän se kirjoittaja tuossa yleensä nolaa. Voihan noihin ylläpito puuttuu, varsinkin jos se on jatkuvaa huutelua, mutta (vastaanottajalle) noista oikeasti loukkaantuminen ja moderaattoritoimien niistä vaatiminen kuulostaa kyllä ylireagoinnilta. Ei sekään paranna mestan henkeä, että report bad postia ollaan heti ja aina napsuttelemassa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Vaikka aihe onkin jo karannut käsistä, jatketaan toki.

Pakko kyllä tarttua tähän. Vaikka te ette Xbox-leirissä sitä pystykään myöntämään, niin minun kommenttini ovat "konsolisodassa" samaa tasoa. Kuittailen yleisesti todetuista asioista, ilmiöistä, konsolien ominaisuuksista yms pystyen perustelemaan näkökantani ja vastineeksi saan "nyyh nyyh, antakaa tolle isolle pahalle Kovakchukille bannia, kun se myrkyttää meidän keskustelun, enkä halua lukea, kun se kertoo Xboxin siitä ja tästä heikosta ominaisuudesta".
Täyttä kökköä. Kritiikki valmistajan kehityspolitiikkaan on melko kaukana RROD-huutelusta. (Ja kyllä, jos tätä nyt lukisi kuin piru raamattua, niin tietysti vaikkapa Microsoftin haukkuminen paskojen pelien tekemisestä, RROD:sta tai yleisestä surkeudesta menisi tietynlaisen henkilön silmissä tämän piiriin, mutta eiköhän me järkevät ihmiset tiedetä paremmin.)
Eli siis Stammy hyvä, ideahan on juuri siinä, että näistä asioista pitäisi pystyä puhumaan/kirjoittamaan asiallisesti ja jokaisen osallistujan pitäisi pystyä hyväksymään se, että toinen leiri varmaan jossain kohtaa heittää jonkun kommentin, joka ei itseä miellytä. Eli siis ideana pitäisi olla juuri se, että vertaillaan niitä asioita, eikä aleta kiukuttelemaan toiselle nimimerkille, jos/kun tämä heittää viestin, jonka sisältö ei itseä miellytä.
Melko dualistisesti ilmaistu, kun kuitenkin kannatat allekirjoittaneen haukkumista mielipiteeni ilmaisun tähden.
Ja Joohanh, älä ala tekopyhäksi! Kaikki täällä tietävät, että pelaat mieluummin Boxilla, joten jos et kestä sitä, että asiasta joku sinulle kuittaa, kun olet kirjoittelemassa "provokatiiviseen, mutta asialliseen tyyliin" Sony-alueella, niin ehkä silloin ei kannata kirjoittaa ollenkaan?
Eli siis ihminen, joka pelaa mielummin konsolilla x = konsolin x fanipoika, jolle saa kuittailla tästä niin paljon kuin sielu sietää?

Hex: Eihän tämä minua tietysti nyt loukannut missään suhteessa, mutta kyllä minä silti haluan muiden käyttäytyvän sääntöjen mukaan, kun itsekin niin teen.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Aika rankkaa tulee elämässä olemaan, jos fanipojaksi kutsumisen tulkitsee solvaukseksi. Ihan vertailun vuoksi Joohanh itse kirjoitti niinkin kauan sitten kuin tänä maanantaina multiplattariketjuun Cobrettille seuraavaa:

TT-2k jo tähän puuttuikin, mutta lopeta nyt herrajumala sentään tuollainen saivartelu, joka saa kaikkien ja myös allekirjoittaneen veren kiehumaan. Olet nyt näihin konsolisotaketjuihin kirjoittanut jo kourallisen tätä samaa tuubaa, jossa suoraan vittuilet yrittäen epäonnistuneesti peittää tämän touhun rivien väliin ja silmäniskuihin.

Tämä on mielestäni ihan puhdasta fanipoikaprovosointia, eikä saisi jäädä moderaattorien tutkasta tällä tavalla.

Itse olen sillä kannalla että tyhmät kommentit ansaitsevat saamansa tylytyksen ja noin yleisesti homma on alkanut lipsumaan vuosi vuodelta enemmän ylimoderoinnin suuntaan.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

*kaivaa nyt vuorostaan popparit*


Kovalchul hyvä, voisitko lopettaa yleistämisen ja ihmisten niputtamisen jonnekin oman pimeän mielesi lokeroihin? Tai voit toki jatkaa sitä, mutta pyydän ettet tee sitä julkisesti. Minä toimin täälläkin foorumilla yksilönä, enkä halua itseäni sidottavan mihinkään ryhmään.

Jos saan oman mielipiteeni sanoa, niin paljon liputtamasi "leirijako" on naurettava. Minä olen ennen kaikkea pelaaja ja omaan monia mielipiteitä monista eri pelaamiseen liittyvistä asioista.

EDIT. Hmm. Anteeksi lievä offtopick, mutta ylläkirjoittavan herran perässähän tässä hiihdetään.

Anteeksi, ei ollut tarkoitus yleistää. Tosin täällä vaan jotenkin huomaa sen, että kun nimimerkillä on oma suosikkikonsoli, niin sen huomaa viesteistä. Ei siis ole tarkoitus jakaa mitään leirejä, mutta kyllä se on käynyt selväksi, että kun aletaan väittelemään jostain asiasta PS3 vs. Xbox, tai Sony vs. MS, niin tietyt henkilöt ryhmittyvät toiselle puolelle viivaa ja tietyt toiselle. Se on ihan normaalia ja yleistä, että sen oman suosikkilaitteen ominaisuuksia "puolustetaan". Toki joukkoon mahtuu väkeä, jotka ovat siinä välissä ja heitä harvemmin näkeekään mukana väittelemässä, tai korkeintaan tyylillä "noi molemmat jutut on ihan jees, katotaan sitten, kun ne julkaistaan".

Sori taas kerran, mutta tarkoitus oli siis sanoa vain se, että jos lähtee leikkiin heittämällä "provokatiivisen kommentin", johon ihmiset vastaavat, niin kuvastaa lähinnä lapsellisuutta, epäkypsyyttä ja tekopyhyyttä, jos juoksee saman tien moderaattoreiden selän taakse piloon. Mutta kukin tyylillään, itse kyllä pyrkisin sitten vastaamaan näihin vastaväitteisiin, koska se kai oli ensimmäisen "provokatiivisen kommentin" kirjoittajalla tarkoituksenakin? Siis saada aikaan väittelyä puolin ja toisin. Toinen ja huomattavasti ikävämpi vaihtoehto on tietenkin se, että "käydään tuikkaamassa muurahaiskekoa", koska toisen näkökannan edustajille nyt on vaan niin kiva v*ttuilla.

Mutta nyt loppui popparit täälläkin ja jotain täyttävämpää pitää saada. Moderaattorit siivoavat ja heittelevät korttejansa ja lopulta ensimmäisen "provokatiivisen kommentin" heittäjä sai tahtonsa läpi: seuraamuksia kaikille muille, paitsi itselleen.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Ihan vertailun vuoksi Joohanh itse kirjoitti niinkin kauan sitten kuin tänä maanantaina multiplattariketjuun Cobrettille seuraavaa:
Vaikka tämän voikin nähdä ihan miten itseä miellyttää, missä vaiheessa solvasin Cobrettia henkilökohtaisesti? Missä vaiheessa kutsuin Cobrettia fanipojaksi? Missä vaiheessa soitin edes suutani Cobretille?

Kovalchuck: Milloin ihmeessä käsität, että en minä todellakaan lähtenyt mihinkään leikkiin mukaan, tai että foorumikirjoittajilla voi olla jotain ihan muitakin motiiveja kuin riidan aikaansaaminen?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Sori taas kerran, mutta tarkoitus oli siis sanoa vain se, että jos lähtee leikkiin heittämällä "provokatiivisen kommentin", johon ihmiset vastaavat, niin kuvastaa lähinnä lapsellisuutta, epäkypsyyttä ja tekopyhyyttä, jos juoksee saman tien moderaattoreiden selän taakse piloon. Mutta kukin tyylillään, itse kyllä pyrkisin sitten vastaamaan näihin vastaväitteisiin, koska se kai oli ensimmäisen "provokatiivisen kommentin" kirjoittajalla tarkoituksenakin? Siis saada aikaan väittelyä puolin ja toisin.

Tässä kyseisessä tapauksessa vastaukset olivat tasoa luokaton, ja ennenkaikkea niissä mentiin henkilökohtaisuuksiin. Tällaisista asioista pitää ilmoittaa moderaattoreilla, koska ne rikkovat sääntöjä.

Miten vastaan niin kutsuttuun väitteeseen "Se nyt vaan on tosi paha boksifanipoika." "Niin olen." "En ole." Miten tämä väite tai nämä kaksi mahdollista vastausta liittyvät aiheeseen; Sonyn uusi liiketunnistusohjain?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kovalchuck: Milloin ihmeessä käsität, että en minä todellakaan lähtenyt mihinkään leikkiin mukaan, tai että foorumikirjoittajilla voi olla jotain ihan muitakin motiiveja kuin riidan aikaansaaminen?

Leikkiin lähdit MIELESTÄNI mukaan siinä kohtaa, kun aloit moderaattoreille kiukuttelemaan siitä, että joku kuittasi sinulle. Ja ei, en ole sitä mieltä, että fanipojaksi saa haukkua "milloin vaan, miten paljon vaan", mutta silti voisi vähän mennä itseensä, eikä alkaa valittamaan jokaisesta pienestä asiasta. Huomaatko, missä tässä taas ollaan, kun otit esille tuollaisen pikkuasian?

Motiiveja on monia. On hienoa, että saatte aikaan hyviä keskusteluja Xbox-puolella, mutta valitettavasti tuntuu siltä, että Yleisellä/Sony-puolella esillä olevat kirjoittelusi saavat aika usein aikaan joko
a) Väittelyitä, sanaharkkoja, "konsolisotaa" tai muuta tarpeetonta, joka työllistää modeja
tai
b) Itkua, kitinää, vinkumista, valitusta tms juurikin tässä Moderointiketjussa, joka ryöpsähtää aina yli.

Minusta oli myös äärimmäisen huvittavaa lukea "motiivisi" tähän ketjuun kirjoittelulle: "En mä valita, mutta haluan vaan, että kaikki seuraisivat sääntöjä. Itsehän en koskaan riko sääntöjä", jonka tuo Cobrettia koskenut lainauskin tuossa yllä osoitti melkoiseksi höpöhöpöksi.

PS: Et muuten osannut kirjoittaa edes nimimerkkiäni oikein, mutta laskettakoon se nyt vahingoksi...muutenhan siitä voisi jopa vaikka loukkaantua ;) :D
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Ompas taas yllättävä loppu rangaistuksien osalta..not.

Täytyy siis tästä lähtien mennä Xbox/Wii -uutisiin kertomaan omia mielipiteitäni ja provosoimaan teksteilläni. Kunhan joku tähän miinaan astuu, tulen raportoimaan tänne.

Tässä kyseisessä tapauksessa vastaukset olivat tasoa luokaton
Ja tästä päästään taas siihen, että kunhan piilotat tekstisi syvimmän tarkoituksen hienoon ulkoasuun, pääset vähemmällä.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Nyt mennään jo taas niin syvälle sonnanjauhamisen suohon, että pelastautukoon ken voi. Mitenköhän tämä tuntuu jotenkin niin ihmeellisen tutulta?

Leikkiin lähdit MIELESTÄNI mukaan siinä kohtaa, kun aloit moderaattoreille kiukuttelemaan siitä, että joku kuittasi sinulle. Ja ei, en ole sitä mieltä, että fanipojaksi saa haukkua "milloin vaan, miten paljon vaan", mutta silti voisi vähän mennä itseensä, eikä alkaa valittamaan jokaisesta pienestä asiasta. Huomaatko, missä tässä taas ollaan, kun otit esille tuollaisen pikkuasian?
Anteeksi mitä? Lähdin MIELESTÄSI johonkin leikkiin mukaan, kun ilmoitin moderaattoreille henkilökohtaisista solvauksista?

Motiiveja on monia. On hienoa, että saatte aikaan hyviä keskusteluja Xbox-puolella, mutta valitettavasti tuntuu siltä, että Yleisellä/Sony-puolella esillä olevat kirjoittelusi saavat aika usein aikaan joko
a) Väittelyitä, sanaharkkoja, "konsolisotaa" tai muuta tarpeetonta, joka työllistää modeja
tai
b) Itkua, kitinää, vinkumista, valitusta tms juurikin tässä Moderointiketjussa, joka ryöpsähtää aina yli.
Olen eri mieltä. Sillä ei toki ole väliä, sillä sinä olet tuota mieltä. Mutta jos mielestäsi kirjoitukseni aiheuttavat kuohuntaa, tämä myös sitten mielestäsi oikeuttaa loukkauksiin?

Minusta oli myös äärimmäisen huvittavaa lukea "motiivisi" tähän ketjuun kirjoittelulle: "En mä valita, mutta haluan vaan, että kaikki seuraisivat sääntöjä. Itsehän en koskaan riko sääntöjä", jonka tuo Cobrettia koskenut lainauskin tuossa yllä osoitti melkoiseksi höpöhöpöksi.
Sisälukutaitoa, pyydän. Totta kai minä valitan. Ja totta kai minä haluan, että muut noudattavat niitä sääntöjä, mitä itsekin noudatan. Ja jos haluat tuolla Cobretti-tapauksella jotenkin kampittaa, voit vaikka aloittaa vastaamalla niihin kysymyksiin, mitä äsken esitin. Teknisestihän en rikkonut mitään muita sääntöjä, kuin sitä, että puin väärää aihetta väärässä ketjussa.

PS: Et muuten osannut kirjoittaa edes nimimerkkiäni oikein, mutta laskettakoon se nyt vahingoksi...muutenhan siitä voisi jopa vaikka loukkaantua ;) :D
Nyt lipsahti, hups. Päänaukomista moderointiketjussa?

rookie: Mielelläni kuulisin ihan sinun omin sanoinesi, mikä mielestäsi oli sitten tekstini syvin tarkoitus?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Okei, jäitä hattuun nyt kaikki. Jos on jotain henkilökohtaista sanottavaa toisillenne, niin perustakaa IRC-kanava tai lähetelkää privaviestejä. Niin viihdyttävää kuin tätä sanasotaa onkin seurata sivusta, voi tätä ketjua käyttää johonkin mielekkäämpään, kuten kirjoitusvirheistä huomauttelusta valittamiseen.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Ompas taas yllättävä loppu rangaistuksien osalta..not.

Täytyy siis tästä lähtien mennä Xbox/Wii -uutisiin kertomaan omia mielipiteitäni ja provosoimaan teksteilläni. Kunhan joku tähän miinaan astuu, tulen raportoimaan tänne.


Ja tästä päästään taas siihen, että kunhan piilotat tekstisi syvimmän tarkoituksen hienoon ulkoasuun, pääset vähemmällä.

Rookie-toveriseni, tuo on juuri sitä "taitavaa sanan säilän heiluttelua", jota täällä ollaan viime aikoina kuulutettu isoon ääneen ja kehuttu, kuinka se tuo väriä kirjoitteluun! Sitä ei siis katsota pahalla, vaan päinvastoin siihen rohkaistaan. Onneksi lasken itseni siihen ilmeisesti melko harvalukuiseen joukkoon, joka osaa lukea myös rivien välistä...
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Vaikka tämän voikin nähdä ihan miten itseä miellyttää, missä vaiheessa solvasin Cobrettia henkilökohtaisesti? Missä vaiheessa kutsuin Cobrettia fanipojaksi? Missä vaiheessa soitin edes suutani Cobretille?

En ole mitenkään innoissani, että (lempi)nimeni pyörii täällä keskusteluissa, vaikka et sitä varsinaisesti kai esille tuonut (?). Me ei todellakaan nähdä asioita samalla tavalla ja välillä homma on jopa asteen räjähdysherkkää, mutta pidetään nimenomaan homma niin, ettei mennä henkilökohtaisuuksiin.

Se on sanottava, että viime "keskustelun" jälkeen oli aika lähellä, että heitin nimen Joohanh ignore-listalle. Ja se olisi ollut ensimmäinen kerta oman, kohtuu pitkän, nettihistorian aikana.. Mutta annetaan vielä se viimeinen mahis, jospa tästä lähtien homma soljuu omalla painollaan meidän välillä. Ja kaikki kukat kukkii.

Nimimerkillä: "Pelit ovat hyviä tai huonoja - eivät konsolit"
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Mulla on oikeastaan pelkkää positiivista sanottavana tästä saitista. Hyvä, että katsotaan sen perään, mitä porukka kirjoittelee kommenteissaan. Liian tiukaks ei kuitenkaan kannata hommaa vetää. Täällä on niin paljon erilaisia ja ikäisiä ihmisiä, että väkisinkin keskustelu rönsyilee (ja siihen päälle ihmisillä fiilikset vaihtelee). Vähän sama kuin jos yrittäs modata random ihmisten keskustelua jossain kadulla. Mut siis, voimia siihen hommaan, varmasti välillä väsyttää. Pitäkää sellainen järkevä linja, ettei mene energiaa liikaa turhaan nipotukseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

http://www.konsolifin.net/playstation/uutiset/7179/#kommentit

Ensimmäinen viesti koko uutisessa ja kuka onkaan kirjoittajana? Näennäisen "asiallista tekstiä" taas, mutta jos osaa lukea rivien välistä, niin konsolisotaa lietsotaan!

Aikooko ylläpito tehdä asialle mitään, vai odotetaanko sitä, että joku "astuu miinaan" ja sitten pääsiäisen pyhät siivotaan jälkiä? Kuka sanoi mitäkin kenellekin, kelle jäähyä, kuinka paljon, miksei tolle jäähyä, oliko se viesti asiallinen, oliko se "taitavaa sanan säilän heilutusta" vai turhaa provoa?

Täällähän on kai moderointilinja kiristynyt uusien sääntöjen tultua voimaan? Mikäli tuolle viestille ei tehdä mitään, eikä kirjoittaja saa edes huomautusta, voimme varmaan olettaa, että kunhan tulee seuraava sopiva X360-uutinen, niin sama paskanjauhaminen on sallitua myös silloin?

MODERAATTORIT TÖIHIN! Tätä varten teitä on kai otettu lisää, eikä sen takia, että korjaatte pilkkuvirheitä?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Näennäisen "asiallista tekstiä" taas, mutta jos osaa lukea rivien välistä, niin konsolisotaa lietsotaan!

Tuossa on ihan uutiseen liittyvää kommentoimista asiallisesti. Jos joku astuu miinaan, niin sitten siivoamme astujan rämmäleet pois..
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tuossa on ihan uutiseen liittyvää kommentoimista asiallisesti. Jos joku astuu miinaan, niin sitten siivoamme astujan rämmäleet pois..

Just just. Niinhän se olikin, että paskaa saa kääriä nätteihin kuoriin. Auta armias, jos minä olisin kirjoittanut vastaavanlaisen "hauskan tekstin" X360-puolelle, niin se olisi ollut varoittamatta kuukausitolkulla jäähyä. Näköjään täällä säännöt riippuvat naamakertoimesta...

Nooh itsepähän kuoppaanne kaivatte. Kohta on sota käynnissä ja modeilla pyhiksi hommia, kun selvittelette. Eli se siis siitä "tiukentuneesta linjasta konsolisota-asioissa" ja "foorumin uudesta, kaikille mukavasta ja käyttäjäystävällisestä ilmeestä". Edelleen samaa perseilyä saa lukea samoilta tutuilta nimimerkeiltä, vaikka itse olen pitäytynyt tuosta erossa. Noh katsellaan sitten siellä seuraavassa sopivassa X360-uutisessa, että mitäs "hauskaa ja kivaa" sinne keksitään kirjoittaa.

On muuten "hauska" asennoituminen tuo, että "siivotaan miinaan astujan jätökset pois". Eli siis se, joka ensimmäisenä "tönäisee toista", ei ole syyllinen, vaan se, joka "itsepuolustukseksi" tönäisee takaisin? No onhan tuolla mediassakin jo todettu, että suomen oikeuskäsitykset on vähän niin ja näin muutenkin...
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kannattaa lukea tuo Xbugsin kommentti ihan ajatuksella. Jos Sony oikeasti noin merkittävästi huonontaa koneensa ominaisuuksia (aprillipäivävaraus) niin kyllä siitä saakin älähtää, "leiristä" riippumatta. Mistään "tönäisyistä" ei tuon kommentin osalla voi kyllä puhua, ihan asiapitoista tekstiä.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

On muuten "hauska" asennoituminen tuo, että "siivotaan miinaan astujan jätökset pois

Itsehän tuonne olit miinaan astujaa työntämässä, itse en näe edes syytä, miksi tuohon kommenttiin pitäisi yrittää saada konsolisotaa aikaiseksi. Tokkopa kukaan fani noin typerä tulee olemaan.


Eli siis se, joka ensimmäisenä "tönäisee toista", ei ole syyllinen, vaan se, joka "itsepuolustukseksi" tönäisee takaisin?

Eli jos Sony poistaa ominaisuuksia, jotka on laitteen ostohetkellä luullut ostavansa, niin jos sitä joku ihmettelee, niin häntä pitää mennä tönäisemään ja puolustelemaan Sonyn toimintaa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Eli jos Sony poistaa ominaisuuksia, jotka on laitteen ostohetkellä luullut ostavansa, niin jos sitä joku ihmettelee, niin häntä pitää mennä tönäisemään ja puolustelemaan Sonyn toimintaa.

Puhuin tuossa nyt ihan yleisellä tasolla. Tarkoitin sitä, että täällä on muutenkin ollut valitettavasti sellainen trendi, että sen ensimmäisen viestin kirjoittajaa, joka on vienyt keskustelun pois aiheesta sotimiseen, henkilökohtaisuuksiin yms, ei ole millään tavalla rangaistu. Minusta on kummallista ajatella asiaa niin, että tuonne voi "kirjoitella mitä vaan" ja sitten, kun joku kuittaa asiasta takaisin, niin häntä rankaistaan.

Annan tuosta erittäin kärkevän esimerkin:

Minä kirjoitan: "Sun konsolisi on ihan sysipaska hähähää"

Seuraavat 5 kirjoittavat: "Ei muuten ole! Sun konsolisi on ihan surkea ja sä olet ihan tyhmä kakkapää."

Tuolla teidän logiikallanne nämä 5 saavat jäähyä johtuen "henkilökohtaisuuksista" tai mistä pykälästä nyt sattuu, mutta minä keskustelun aloittajana en saa mitään. Ymmärtääköhän väki nyt, mitä haen tässä takaa?
 
Ylös Bottom