Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja designed
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Minusta on kummallista ajatella asiaa niin, että tuonne voi "kirjoitella mitä vaan" ja sitten, kun joku kuittaa asiasta takaisin, niin häntä rankaistaan.
Ihmiset reagoivat asioihin eri tavalla, ja tässä nimenomaisessa tapauksessa kommentti oli kirjoitettu ihan asiallisesti ja ilman selkästi läpi paistavaa vahingoniloa. Viestin sanoma voi toki olla punainen vaate jollekin lukijalle, mutta tässä tapauksessa vastuu on silti lukijalla.

Minä kirjoitan: "Sun konsolisi on ihan sysipaska hähähää"
Nämä kärjistykset valitettavasti menevät metsään jo siinä, että tuollaiset selkeästi vahingoniloiset tai muuten vain ilkkuvat viestit/kommentit poistetaan armotta. Ja noin tarkoitushakuisessa provoilussa rankkua saa luonnollisestkin myös aloittaja.

Minä olen jonkin verran Fanipoika(TM), mutta tälläkertaa xbugsin kommentti oli kyllä ihan oikeutettu. Joten lepo vaan ja metsään puita halailemaan. ;)

Ihmiset reagoivat asioihin eri tavalla, ja tässä nimenomaisessa tapauksessa kommentti oli kirjoitettu ihan asiallisesti ja ilman selkästi läpi paistavaa vahingoniloa. Viestin sanoma voi toki olla punainen vaate jollekin lukijalle, mutta tässä tapauksessa vastuu on silti lukijalla.

Minä näen tuon lihavoidun kohdan kyllä aivan päinvastoin. Kyseiseltä käyttäjältä en Sony-uutisissa ole koskaan nähnyt "asiallista" viestiä, vaan aina siellä on mukana se vahingoniloinen piilovittuilu. Asian ymmärtää, jos lukee käyttäjän Sonyyn liittyviä onelinereitä esim. GameStop-ketjuista...

Ja voisitko avata hieman tätä "mutta tässä tapauksessa vastuu on silti lukijalla"? Missä kohtaa vastuu ei sitten ole lukijalla? Eli siis missä menee se absoluuttinen raja, minkä jälkeen toiselle saa pamauttaa takaisin oikein kunnolla? Sitähän tuo tapaus tai raja kai tarkoittaa?

Jos minä luen viestin, jossa on selvästi pelkkää TURHAA KUITTAILUA, niin koen kyllä asiakseni ilmoittaa siitä. Minua on ohjeistettu kirjoittamaan "nätisti" ja "provoamatta" ja koin nyt asiakseni ilmoittaa tuosta Xbugsin viestistä, koska MINUSTA se oli juuri sellainen provo, jollaisia esim. minä en saa jäähyittä kirjoitella.

Toistan tässä vielä jo aikaisemminkin sanomani: Minusta vaikuttaa ikävästi siltä, että sääntöjä tulkitaan naamakertoimen mukaan ja minusta se EI OLE OIKEIN.

Toistan tässä vielä jo aikaisemminkin sanomani: Minusta vaikuttaa ikävästi siltä, että sääntöjä tulkitaan naamakertoimen mukaan ja minusta se EI OLE OIKEIN.

Kyllä täällä viestejä edelleen tarkastellaan sisältönsä, ei kirjoittajansa mukaan. Ja veikkaanpa, että jos tuon ensimmäisen viestin olisi kirjoittanut joku muu kuin Xbugs, niin olisit myös todennut, että se on ihan asiapitoinen. Eikä ole myöskään aiheuttanut minkäänsorttista konsolisotaa ketjussaan.

Kun tuo kyseinen uutinen on mitä on. Sony on huonossa valossa ja Xbugs sitten harmittelee ja kritisoi Sonyn toimia. Miksi tämä ei olisi sallittua?

Kommentissa ainoa edes pikkiriikkisen provokatiivinen kohta on tuo "Sonyn linja jatkuu loogisena: laite- ja ohjelmistopäivitykset huonontavat tarjoomusta ja jopa poistavat laitteesta sellaisia toimintoja, joilla se alun perin kuluttajille markkinoitiin." Mutta toisaalta tämähän on totta. Esimerkiksi aikaisemmin poistetun PS2 tuen lisäksi nyt siis lähtisi mahdollisuus käyttää Linuxia ja PSN samalla konsolilla.

Tässä ei pidä vedota siihen että Xbugs tai joku muu olisi aikaisemmin heittänyt konsolisotaa lietsovaa kommentia. Ei pidä tuomita sillä naamakertoimella. Käyttäjällä pitää silti olla oikeus kommentoida. Ja nyt se kommentointi oli täysin asiallista.

Kyseiseltä käyttäjältä en Sony-uutisissa ole koskaan nähnyt "asiallista" viestiä, vaan aina siellä on mukana se vahingoniloinen piilovittuilu. Asian ymmärtää, jos lukee käyttäjän Sonyyn liittyviä onelinereitä esim. GameStop-ketjuista...
Emme voi kieltää tiettyjä ihmisiä kommentoimasta tiettyjä asioita vain sen vuoksi, että jotkut alkavat nähdä punaista. Emme myöskään voi vaatia, että esimerkiksi tietystä konsolivalmistajasta saisi lausua vain positiivisia tai muuten vaan myönteisiä asioita. Kritiikki oli tässä tapauksessa täysin aiheellista.

Ja voisitko avata hieman tätä "mutta tässä tapauksessa vastuu on silti lukijalla"? Missä kohtaa vastuu ei sitten ole lukijalla?
Jos lukija on näkevinään rivien välissä piilovittuilua ja siitä itse provosoituu, on se lukijan vastuulla. Toinen vaihtoehto on vain niellä kiukkunsa ja antaa asian olla.

Jos olisi kyse ihan selkeästä sääntöjen vastaisesta kirjoittelusta, ei tätäkään keskustelua tarvitsisi käydä.

Eli siis missä menee se absoluuttinen raja, minkä jälkeen toiselle saa pamauttaa takaisin oikein kunnolla? Sitähän tuo tapaus tai raja kai tarkoittaa?
Ei ole absoluuttista rajaa ja totuutta, ja niin kauan kuin keskusteluja moderoivat ihmiset ovat ihmisiä eikä koneita, tarkkaa rajanvetoa on yksinkertaisesti mahdotonta tehdä. Tällä kertaa ylläpito ei ole nähnyt viestissä mitään asiattomuutta tai muutakaan sääntöjen vastaista. Siksi ei myöskään ole tarvetta millekään kurinpitotoimenpiteille.

Minua on ohjeistettu kirjoittamaan "nätisti" ja "provoamatta" ja koin nyt asiakseni ilmoittaa tuosta Xbugsin viestistä, koska MINUSTA se oli juuri sellainen provo, jollaisia esim. minä en saa jäähyittä kirjoitella.
Ei tässä ole mistään pärstäkertoimesta kyse. Taas kerran muistutan siitä, että tarkoitushakuinen provo on IHAN ERI ASIA kuin asiallinen, provosoiva viesti.

Jos nyt suoraan saa sanoa, niin yrität tässä vain hakea syytä päästä itse nokittelemaan takaisin tai vähintään hankkimaan ikiaikaiselle kiistakumppanillesi jäähyä. Kumpaakaan ei näillä näytöillä ole tapahtumassa, joten ole hyvä ja rauhoitu.

Kommentissa ainoa edes pikkiriikkisen provokatiivinen kohta on tuo "Sonyn linja jatkuu loogisena: laite- ja ohjelmistopäivitykset huonontavat tarjoomusta ja jopa poistavat laitteesta sellaisia toimintoja, joilla se alun perin kuluttajille markkinoitiin."

Tuo olikin vielä lyhennettynä ainoa lause viestissä silloin kun itse sen ensikertaa luin. Eli jotakuinkin seuraavasti: "Sonyn linja jatkuu loogisena: laite- ja ohjelmistopäivitykset huonontavat ominaisuuksia". Viestejä muokkaamalla saa naamioitua vittuilun piilovittuiluksi, mikä lienee täällä hyväksyttävää. Tuo muokattu viesti ehkä menettelee, mutta alkuperäinen suorastaan kerjäsi vastaväitteitä.

Jos minä luen viestin, jossa on selvästi pelkkää TURHAA KUITTAILUA, niin koen kyllä asiakseni ilmoittaa siitä. Minua on ohjeistettu kirjoittamaan "nätisti" ja "provoamatta" ja koin nyt asiakseni ilmoittaa tuosta Xbugsin viestistä, koska MINUSTA se oli juuri sellainen provo, jollaisia esim. minä en saa jäähyittä kirjoitella.

Mitä nyt olen aiempia kommenttejasi lukenut, ymmärrän täysin miksi nyt haluat tuosta avautua. Yllättävän voimallisesti tunnut ottavan kritiikin tiettyä tahoa kohtaan.

Ja jos kyseisen käyttäjän provoista puhutaan, niin mikä merkitys seuraavan viestin huomautuksella on? Onko se jotenkin merkittävä tieto kiintolevyn ostajalle, vai pelkkää vittuilua? Vai hauska vitsi? Eli tässä taas, kunhan viesti on muuten asiallinen niin saa kaiketi vähän kuittailla siitä toisesta konsolista. En nyt jaksa enempää avautua kun nuo eivät itseäni niin kovasti häiritse, kunhan vain ihmettelin ääneen missä linja menee ja onko se yhtenäinen.

Ihan kiistattomasti 500 gigan limpulla on parempi hinta/laatusuhde (gigatavu kustantaa vähemmän). Kiintolevyjen kultainen sääntö pätee myös PS3:lla - tilaa ei ole koskaan liikaa.(1

1) Paitsi kun pleikkapelien ohjelmistobugit estävät asennustiedoston luomisen...

Ja jos kyseisen käyttäjän provoista puhutaan, niin mikä merkitys seuraavan viestin huomautuksella on? Onko se jotenkin merkittävä tieto kiintolevyn ostajalle, vai pelkkää vittuilua? Vai hauska vitsi?
Tuollainen huomautus menee omassa päässäni luokkaan "tarpeeton". Toisaalta lisäkaneetti on täysin totta, vaikka koskeekin ilmeisesti tasan kahta R&C-sarjan peliä. Mutta tälläkin foorumilla olen useampaankin otteeseen joutunut tuon bugin kohdanneita ihmisiä neuvomaan joten...

Mutta ymmärrän myös sen, että joku voi ottaa vittuiluna tiedon bugista, joka koskettaa häviävän pientä osaa PS3:n pelivalikoimasta, eikä edes laukea kaikilla. Eli todellinen marginaaliryhmän marginaaliryhmä, mutta toisaalta myös tuon OtherOS:n käyttö on rajoittunut varsin pieneen osaan PS3-omistajakuntaa.

Ja silläkin uhalla, että tämä kuulostaa taas älyttömän ylimieliseltä; päätökset toimenpiteistä tekee ylläpito, ei kovimpaan ääneen huutavat käyttäjät.

Tuollainen huomautus menee omassa päässäni luokkaan "tarpeeton".

Ja siltikään viestiä ei muokattu mitenkään? Auta armias, jos tuossa olisi ollut esim. ylipitkä lainaus tai jotain muuta vastaavaa, niin johan olisi käyty jo punakynällä leikkimässä.

Kovin nähtyä, jälleen kerran.

E: Systemaattinen trollaus/provoaminen hienolla kirjoitusasulla on kovin suotavaa täällä.

Ja siltikään viestiä ei muokattu mitenkään? Auta armias, jos tuossa olisi ollut esim. ylipitkä lainaus tai jotain muuta vastaavaa, niin johan olisi käyty jo punakynällä leikkimässä.
Jos joku moderointioikeuksien varustettu henkilö kokee viestissä jotain sääntöjen vastaista, voi hän toimia parhaaksi näkemällään tavalla. Minusta tuossa ei ollut aihetta toimenpiteisiin.

E: Systemaattinen trollaus/provoaminen hienolla kirjoitusasulla on kovin suotavaa täällä.
Taas kerran, ei ole.

Joku viisaampi saa tulla selittämään, miten erottaa tarkoituksellinen provo asiallisesta viestistä, jossa voi olla provokatiivista sisältöä. Minä en tuota teille osaa tarpeeksi selkeästi ilmaista.

Mitä nyt olen aiempia kommenttejasi lukenut, ymmärrän täysin miksi nyt haluat tuosta avautua. Yllättävän voimallisesti tunnut ottavan kritiikin tiettyä tahoa kohtaan.

Kyse on lähinnä "tasa-arvosta". Jos olisin itse kirjoittanut vastaavanlaisen turhan kommentin Xbox-uutiseen vain provotakseni, olisi koko Xbox-fanikaarti kurkussani kiinni ja joku moderaattori varmasti pakon sanelemana heittäisi jäähyboksiin. Usko pois, koettu on. Mutta koska kyseessä on eräs toinen henkilö, joka on ainakin moderaattoreiden mielestä "hauska" kirjoituksissaan, niin ei näemmä nähdä mitään tarvetta muokkailuun, huomautuksiin tai muuhunkaan.

Mutta moderaattorit tekevät päätöksensä ja täällähän ei ole oikeutta valittaa oikeuden päätöksistä. Väkisin tulee kyllä samanlainen mielikuva, kuin mitä jäsen rookie tuossa otti esille: provoilu on sallittua, kunhan sen sisällyttää "kauniiseen" ja "asialliseen" ulkokuoreen ja kirjoitusasuun. Toisaalta sen ymmärtää, kun tarpeeksi "asiallisesti" sen kirjoittaa, niin sen viestin voi ymmärtää niin monella tavalla, ja kaikkihan haluavat ajatella toisesta ja toisen tarkoitusperistä vain hyvää...

Jos olisin itse kirjoittanut vastaavanlaisen turhan kommentin Xbox-uutiseen vain provotakseni, olisi koko Xbox-fanikaarti kurkussani kiinni ja joku moderaattori varmasti pakon sanelemana heittäisi jäähyboksiin.
Tässä tullaan juuri siihen tarkoitushakuisuuteen. Jos ainoa päämäärä on vain käydä ilkkumassa muille, on parempi jättää näppis rauhaan (tai vastata teoistaan ja tulla rangaistuksi).

Mutta moderaattorit tekevät päätöksensä ja täällähän ei ole oikeutta valittaa oikeuden päätöksistä.
Aina saa valittaa, mutta ei pidä olettaa, että valittamalla saisi aina ylläpidon taipumaan tahtoonsa. Ei se homma niin toimi. Jos sen sijaan valituksessa on oikeasti ainesta toimenpiteisiin, niihin kyllä ryhdytään. Tällä kertaa niin ei ollut.

Toisaalta sen ymmärtää, kun tarpeeksi "asiallisesti" sen kirjoittaa, niin sen viestin voi ymmärtää niin monella tavalla, ja kaikkihan haluavat ajatella toisesta ja toisen tarkoitusperistä vain hyvää...
Eivät kaikki ajattele toisten tarkoitusperistä pelkkää hyvää, ja siitähän tämäkin soppa taas kerran syntyi. Se on sitä lukijan vastuuta.

PS. Tilannetta ehkä voisi tietysti helpottaa se, jos Xbugs tulisi ja kertoisi omin sanoin viestinsä tarkoitusperät sekä sen, oliko taustalla jotain "piilotettua agendaa". Jostain syystä epäilen, ettei näin tule tapahtumaan.

Joku viisaampi saa tulla selittämään, miten erottaa tarkoituksellinen provo asiallisesta viestistä, jossa voi olla provokatiivista sisältöä. Minä en tuota teille osaa tarpeeksi selkeästi ilmaista.

Asiateksti pienellä provoilulla on ihan okei silloin tällöin, mutta kun Xbugsin elämäntehtävä on näköjään piilottaa näitä provoja kauniin kakun sisälle ja sitten vielä viisastella päälle kun joku siitää suuttuu, alkaa ihmetyttää miksi se on saanut jo vuosia jatkua. Xbugsilla on joku hemmetin pakkomielle ärsyttää ihmisiä ja sen hän todellakin osaa paremmin kuin kukaan muu KonsoliFINissä. Provot ovat siistejä ja "asiallisia", suorastaan nerokkaasti naamioituja, mutta yleensä juuri Kovalchukin kaltaiset tyypit ärsyyntyvät niistä yli äyräiden. Miksi tämä vaan aina jatkuu ja jatkuu?

Yksi bannien peruste pitäisi olla "v..ttumaisuus" jota voisi levitellä sekä Xbugsille että Kovalchukille aina pikku riidanpoikasen sattuessa.

PS. Tilannetta ehkä voisi tietysti helpottaa se, jos Xbugs tulisi ja kertoisi omin sanoin viestinsä tarkoitusperät sekä sen, oliko taustalla jotain "piilotettua agendaa". Jostain syystä epäilen, ettei näin tule tapahtumaan.

Tuohon et usko kyllä varmaan itsekään :D Ja vaikka tulisikin, niin tuskin vastaus olisi mitään muuta kuin "joojoo, siis ihan huumorillahan mää vaan, en mä pahalla tarkoittanut". Eipä hän muutenkaan koskaan ole kommentoinut "aiheuttamiaan sotkuja", vaikka olen itsekin pyytänyt kommenttia. Pihapuussa olevaa ampiaispesää on kiva tökätä ja juosta sitten sisälle piiloon...

Noh eiköhän tämä selvinnyt, modet eivät aio tehdä asialle mitään. Minusta tuollaiseen "konsolisodan provoamiseen" pitäisi kyllä saada joku absoluuttinen raja, jota jokaisen moden tulisi noudattaa. Kun jokainen mode tulkitsee tilanteita omalla perstuntumalla ja pikkuisen niiden omien fanilinssien lävitse, niin lopullisista tuomioista voi tulla vähän liiankin vaihtelevia. Sellainen raja voisi myös helpottaa meitä kirjoittajia: silloin tietäisimme TARKASTI, mitä voi kirjoittaa ja millainen "äänensävy" näissä "asiallisesti kirjoitetuissa provokatiivisissa" kommenteissa pitää olla, jotta viesti on "asiallisen provokatiivinen" eikä pelkkä "tarkoitushakuinen provo". Vedetään linja nyt sitten oikein kunnolla tiukalle tässäkin suhteessa, kun lainaukset ja välimerkit ovat kerran jo nyt tarkan syynin alla. Tällöin näitäkään keskusteluja ei tarvitsisi täällä moderointikeskustelussa käydä ;)

Minusta tuollaiseen "konsolisodan provoamiseen" pitäisi kyllä saada joku absoluuttinen raja, jota jokaisen moden tulisi noudattaa.
Ja sanoin jo kertaalleen, että sellaista ei tule tapahtumaan, koska se on yksinkertaisesti mahdotonta.

Kun jokainen mode tulkitsee tilanteita omalla perstuntumalla ja pikkuisen niiden omien fanilinssien lävitse, niin lopullisista tuomioista voi tulla vähän liiankin vaihtelevia.
Siksi näistä tuomioista voi keskustella niin julkisesti kuin ylläpidonkin keskuudessa. Ja miten nuo linssit tarkalleen ottaen vaikuttavat? Luulen, että useimpien mielestä kuljen Sony-rillit päässä, ja silti en kokenut tapausta tarkoituksellisena provona. Jos johonkin ärtymykseni kohdistuu, niin kasvottomaan Sonyyn, joka ominaisuuden päätti pudottaa huikealla kahden päivän varoitusajalla.

Loppuosa viestistäsi oli silkkaa saivartelua. Kyllä kirjoittaja itse tietää, millä mielin kommenttinsa laukoo. Jos siis tuntuu siltä, että nyt on halu ärsyttää muita, voi käydä vaikka ulkona happihypyllä. Ja älkää nyt edes viitsikö vetää jotain "mutku ainahan joku voi jostain suuttua, joten ei täällä uskalla kirjoittaa enää mitään" -korttia. Olkaa järkeviä.

Kyse on lähinnä "tasa-arvosta"...

Arvon herra(t) kyllä ottaa nyt aivan liian vakavasti ja itseensä pelkät sanat, joiden tarkoituksena on lähinnä kritisoida SONYA. Eikö kritisoiminen ja asioiden huomiointi yleensä ole hyvä asia, sama miltä kantilta sitä tarkastelee?Ja muutenkin, esimerkiksi sinun puoleltasi on monesti nähty sellaisia ylilyöntejä ja vetoomuksia boksin huonouteen, että en koe että sinulla olisi vara ASIALLISTA kommentointia kritisoida. Itse ainakin hyväksyn "ykköskonsolini" viat tai puutteet, VARSINKIN jos niistä osataan asiallisesti keskustella.

Pidän erittäin hyvänä seikkana sitä, että asiapohjalta kritisoidaan ja osataan keskustella. Mutta sitä en pidä positiivisena että vaahtosuiset värinkannattajat ristiinnaulaa (puoleen tai toiseen) oikeaa tapaa keskustella.

EDIT:

Ja en tarkoittanut pahalla jos sellaiseen mielikuvaan jäit. :)

Ja sanoin jo kertaalleen, että sellaista ei tule tapahtumaan, koska se on yksinkertaisesti mahdotonta.

Siksi näistä tuomioista voi keskustella niin julkisesti kuin ylläpidonkin keskuudessa. Ja miten nuo linssit tarkalleen ottaen vaikuttavat? Luulen, että useimpien mielestä kuljen Sony-rillit päässä, ja silti en kokenut tapausta tarkoituksellisena provona. Jos johonkin ärtymykseni kohdistuu, niin kasvottomaan Sonyyn, joka ominaisuuden päätti pudottaa huikealla kahden päivän varoitusajalla.

Provoamiseen on mahdotonta luoda selviä sääntöjä, mutta välimerkkien viilaamiseen kyllä? Nooh mennään sitten niin. Toki ymmärrän, että modet ovat ihmisiä siinä, missä muutkin, mutta sinänsä on jotenkin hassua, että ilmoitetaan "ilmapiirin muuttuvan/tietyn alueen moderoinnin kiristyvän" ja samalla todetaan "ettei ihan selviä sääntöjä voida luoda, koska moderaattorit ovat vain ihmisiä". Jotenkin tämä yhtälö tuntuu ratkaisemattomalta.

Ja miten "tuomittu" voi keskustella jäähyn saatuaan "niin julkisesti kuin ylläpidonkin kanssa"? Siinäkin on hupaisa tapaus, koska yleensähän syytetty saa puolustaa itseään, mutta täällä selain vaan ilmoittaa "kirjoitusasusi on liian provokatiivinen, tervetuloa takaisin 3 kk:n päästä, terveisin natsimode X".

Mutta antaa olla minun puolestani, turha tätä piikittelyä on jatkaa, kun kuitenkaan ihan yhteisymmärrykseen ei päästä. Täytyy vaan asennoitua niin, että välillä voi tulla vastaan jos minkäsorttista viestiä milloin missäkin "kauniissa asussa". Tuleepahan ainakin keskustelua, kun yhdessä sitten ruoditaan niitä :D

Edit: Ja Hinin, tarkoitin tuolla "tasa-arvolla" lähinnä sitä, että jos yleisesti katsotaan "hauskaksi" se, että joku jäsen "runoilee hupaisasti ja vitsaillen" Sonysta tai PS3:sta negatiivisia asioita, niin eikös silloin joku toinen saa ihan samalla tavalla "puhua suunsa puhtaaksi" vaikka Microsoftista tai X360:sta? Mikäli näin ei ole, niin silloin mielestäni "sääntöjä tulkitaan pärstäkertoimen mukaan". Tietenkin tässä huomioidaan se, että viestin on oltava asiallinen. Mutta mikä on sitten asiallinen? Se tässä tuntuu olevan nyt ongelmana, sillä ilmeisesti se tosiseikkoihin perustuva ja mielipiteet perusteleva viestityyli, jota itse pyrin väittelyissä käyttämään, ei ole asiallinen, mikäli siinä esiintyy jotain termejä tai näkökantoja, joista väittelyn toinen osapuoli ei pidä.

Provoamiseen on mahdotonta luoda selviä sääntöjä, mutta välimerkkien viilaamiseen kyllä?
Siinä mielessä kyllä, että meillä on valmiina Suomen kielioppi, josta näitä kieliasioita voi tarkistaa. Ja ihan vakavasti puhuen, ei siihen tarvita edes korkeakoulututkintoa, että osaa aloittaa virkkeen isolla kirjaimella ja päättää sen välimerkkiin. Sen valvominenkin on myös hyvin helppoa.

Jotenkin tämä yhtälö tuntuu ratkaisemattomalta.
Nyt olet tullut asian ytimeen. Täydellistä maailmaa odotellessa pitää vaan tottua siihen, että kaikki käyttäjät eivät ole aina toistensa kavereita ja samaa mieltä ylläpidon tekemistä ratkaisuista. Linja ja säännöt elävät ja muotoutuvat ajan kanssa. Mutta ne eivät voi muuttua niin, että yksi huutaa koko ajan kovaan ääneen, ja lopulta ylläpito taipuu sen yhden kovaäänisen tahtoon.

Ja miten "tuomittu" voi keskustella jäähyn saatuaan "niin julkisesti kuin ylläpidonkin kanssa"?
Jäähyn aikana se ei tietystikään onnistu muuten kuin lähestymällä ylläpitoa sähköpostilla osoitteeseen toimitus <ät> konsolifin.net. Mutta muulloin sana on vapaa myös foorumin puolella. Pitää ymmärtää se, että jos on itsensä jäähyboksiin ajanut, on siksi aikaa menettänyt oikeutensa kirjoittaa julkisesti. Ylläpitoa saa silti lähestyä sähköpostilla koska vaan, ja noita yhteydenottoja myös käsitellään. (Eli eivät ne todellakaan mene suoraan Mappi Ö:hön.) Henk.koht. käyn tsekkaamassa toimituksen mailiosoitteen ainakin pari kertaa päivässä.

Tuleepahan ainakin keskustelua, kun yhdessä sitten ruoditaan niitä :D
Kyllä, asialliseen sävyyn käyty keskustelu on hyvästä, ja sitä kautta toivottavasti yhteisymmärryskin kasvaa. Vääriä mielipiteitä ei ole, ja jokaisella on oikeus ja vapaus ilmaista oma näkemyksensä, kunhan sen tekee muita loukkaamatta.

Se tässä tuntuu olevan nyt ongelmana, sillä ilmeisesti se tosiseikkoihin perustuva ja mielipiteet perusteleva viestityyli, jota itse pyrin väittelyissä käyttämään, ei ole asiallinen, mikäli siinä esiintyy jotain termejä tai näkökantoja, joista väittelyn toinen osapuoli ei pidä.
Ei se ihan noinkaan mene. Kaikkea saa kritisoida, mutta esimerkiksi X360:n osalla se jostain kumman syystä menee aina samaan RROD+levyjen naarmutus -virteen. Tunnettuja ongelmia toki kumpainenkin, mutta jos ainoa tarkoitus on vain käydä hieromassa tietoa kanssakeskustelijoiden naamaan kerta toisensa jälkeen, se ei ole pidemmän päälle hedelmällistä.

PS. KonsoliFINin aprillipilaksi suunnittelin äänestystä, jossa käyttäjät Kovalchuk ja Xbugs laitetaan julkiseen äänestykseen. Eniten ääniä saanut potkitaan pois Big Brother -talosta.

Ylös Bottom