Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja designed
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Toinen perustelu oli toisten pelaajien peli-ilon pilaaminen. Kolmas perustelu voisi olla se tälläkin foorumilla aika-ajoin käyvä valtava kohkaaminen siitä, kuka huijaa ja miten ja ketä vastaan ja millä tavalla. Eli se on omiaan aiheuttamaan monenlaista närää.
Ihan kauhean tarkasti et nyt ajattellut mitä vastasit? Eli siis kun perustelua juuri kysyin sille että auttaako tämä sääntö siihen peli iloon vai ei. Joku peruste pitäisi siis olla sille että tämä sääntö on se oikea tie. Tai no tietenkin foorumin ylläpitäjillä on oikeus tehdä sääntöjä ilman mitään perusteita. Fiksuissa systeemeissä kuitenkin jos rajoituksia ja kieltoja tehdään, niin niille on vankat perusteet eikä ne ole tyyliä minusta tuntuu. Se paremman pelin ja sitä kautta mukavamman kokemuksen saaminen taisi olla tavoitteena kaikilla? Yksi hyvä peruste olis tietenkin se että enemmistö käyttäjistä tahtoo asianlaidan olevan näin.

Eikö kolmanteenkin kohtaan tieto juuri auta? Jos kaikki tietää mitä huijaukset ovat, niin ne tunnistetaan saman tien?

Yhteydenottoja pelin kehittäjän ja/tai julkaisijan suuntaan voi varmasti tehdä ilman täsmällisiä ohjeita, miten jokin glitch toteutetaan. Toki hyvään ja oikeaoppiseen bugiraporttiin kuuluu yksityiskohtaiset ohjeet ongelman toistamiseksi, mutta jos tarkoitus on vaan saada ns. massalla voimaa, on ne ohjeet varmastikin jo kehittäjienkin tiedossa.
Tämä on varsin hyvin pohdittu. Raportteja varmaankin voi antaa tietämättä tarkkaan. Oikeakin tieto kuitenkin on varsin nopeasti perillä. Kynnys vain lähteä voi olla korkeampi jos ei oikeasti tiedä edes mistä "valittaa".
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Ihan kauhean tarkasti et nyt ajattellut mitä vastasit? Eli siis kun perustelua juuri kysyin sille että auttaako tämä sääntö siihen peli iloon vai ei.
Menee jo hiusten halkomiseksi, mutta sanoit tarkalleen ottaen näin:
Säännön voimassaoloaika ei tee siitä hyvää sääntöä. Mutta jos te todella uskotte että tästä säännöstä on jotain hyötyä esim huijareiden vähentämisen kannalta, niin eipä siinä sitten mitään.
Ei tuossa vaadita perusteluita peli-ilon kannalta, vaan pyysit perusteluita nimenomaan säännön kannalta.

Otetaan vielä kerran rautalangasta syyt, miksi moninpelihuijauksien antaminen ei ole sallittua KonsoliFINissä.

1) Huijaukset pilaavat toisten peli-ilon.
2) Huijaamalla vaarantaa PSN/XBL-tunnuksensa.
3) Huijauksista syntyy täällä foorumilla jopa henkilökohtaiseen nimittelyyn yltyvää vääntöä.

Vähentääkö mikään näistä perusteluita jo olemassaolevaa huijaamista? Ei varmastikaan, mutta siihen voi vaikuttaa juuri sillä, että on aktiivisesti yhteydessä pelin kehittäjiin ja/tai julkaisijaan päin.

Ja sitten perusteluita sille, miksi sääntöä ei ole syytä muuttaa.

1) Huijausohjeiden ja vinkkien antaminen avoimesti todennäköisesti lisäisi huijaamista entisestään.
2) Entistä useampi vaarantaisi online-identiteettinsä (ja mahdollisista banneista sun muista seuraavat pahan mielen purkaukset näkyisivät myös tällä foorumilla).
3) Mitä useampi huijaa, sitä enemmän skismaa syntyy rehellisesti pelaavien ja huijareiden välille, ja se näkyy suoraan myös foorumilla käytävissä verbaalisissa kahinoissa. Se lisää sekä yleistä pahaa mieltä että myös ylläpidon työtaakkaa, kun pitää olla jatkuvasti siivoamassa överiksi menneitä nimittelyitä ja jakamassa rangaistuksia.

Yksi hyvä peruste olis tietenkin se että enemmistö käyttäjistä tahtoo asianlaidan olevan näin.
Tästä nyt ei ole tietystikään mitään tarkkaa tutkimusta tehty, mutta vuosien kokemus tästä foorumista on antanut vankan fiiliksen siitä, että ylivoimaisesti suurin osa käyttäjistämme tuomitsee moninpelihuijauksien käytön. Joten tuo voitaneen lisätä perustelulistaan neljänneksi kohdaksi.

Jos kaikki tietää mitä huijaukset ovat, niin ne tunnistetaan saman tien?
Kyllä, mutta sen tiedon voi antaa ilman yksityiskohtaisia ohjeita siitä, miten kyseinen huijaus suoritetaan. Osa glitcheistä on tietysti päivänselviä, eli jos joku esim. lentää tai on kartan alla kuolemattomana, se on totta kai huijausta. Rajatapauksia ovat sitten tuon BC2:n defib-sutkaamiset, mutta niistäkin on varmasti mahdollista kertoa antamatta step-by-step-ohjeita tilanteen toistamiseen.

Kynnys vain lähteä voi olla korkeampi jos ei oikeasti tiedä edes mistä "valittaa".
Toki, eikä suurin osa ihmisistä valita muualla kuin tällaisilla harrastelijafoorumeilla, joista sana ei edes kantaudu (massana) virallisille tahoille. Mutta siksi täällä onkin sallittua puhua huijauksista, kunhan ei anna ohjeita niiden käyttöön. Eli voi ihan vapaasti valistaa, että ne paljain nyrkein taloja rikki moukaroivat käyttävät pelissä olevaa glitchiä.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Ja aprillia täältäkin suunnasta. Harmi ettei saatu isompaa draamaa aikaiseksi, mutta ainakin pikkuisen hihitytti. :D

Ja tuohon pelihuijaus asiaan liittyen omia mielipiteitä. Kyllä keskusteluissa riittää, että puhutaan siitä, miten pelihuijaus ilmenee. Asiat saadaan varmasti käytyä läpi juurtajaksain ilman "step-by-step" -ohjeita. Omasta mielestäni nuo tarkat ohjeet eivät tuo keskusteluun muutakuin sen miten ne glitchit toteutetaan. Eli moinen tieto hyödyttää niitä, jotka haluavat pilata muiden pelit. Kysymys kuuluukin, että näkeekö rehti pelaaja tuollaisissa ohjeissa jotain tärkeää jonka puuttuminen rajoittaisi keskustelua? Siis jotain mitä ei voi korvata keskustelemalla itse pelihuijauksen ilmentymisestä.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Haluaisin kommentoida säännön joka kieltää myyntitilmoitusten kommentoimista.

Jos joku myy pelejä ryöstöhinnoilla niin minä en saa lisätä kommentin "kannattaa tehdä hinnantarkistuksen koska pelin saa jo uutena 10€ halvemmalla esim. play.com:ista"

onko tämä muoto sallittu jos oletetaan että joku myy jonkun vanhan pelin hintaan 25€

"Tarjoaan pelistä 8€ koska pelin saa uutena hintaan 12€ play.com:ista" tai onko sekin kielletty että tarjoukseen lisätään perustelu miksi se on niin alhainen kuin se on tai ehkä liian alhaiset tarjoukset luokitellaan spammaukseksi ja sekin on kielletty?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Haluaisin kommentoida säännön joka kieltää myyntitilmoitusten kommentoimista.

Tälläiset voinee hyvinkin hoitaa privaan tai mailiin? Monet eivät pysty tilaamaan play.comista ja vastaavista jolloin hinta voi heille olla hyvinkin kohtuullinen.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Haluaisin kommentoida säännön joka kieltää myyntitilmoitusten kommentoimista.

Jos olet itse ostamassa peliä voit tietysti tinkiä sydämesi kyllyydestä. Yleensä tämä kuitenkin tehdään privaattina.

Pelkkä myyntiketjuun kommentointi tyyliin "uutena 10 euroa halvemmalla sieltä tai täältä" ei ole sallittua vaan sääntöjen tarkoittamaa kaupankäynnin häirintää.

Jokainen ostaja on itse vastuussa siitä, että ostaa tavaran sopivaan hintaan. Muiden ei tarvitse toimia hintapoliiseina, ja kuten Nothing tuossa jo kertoikin, ei verkosta ostaminen ole mahdollista läheskään kaikille.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Modet vois vähän relata. Ihan oikeesti, yksittäisten lauseiden tai rivien "siivoaminen" lainauksesta pois on ihan turhaa pilkunnussintaa, mikä ei tee tätä foorumia yhtään paremmaksi. Jää vaan sellainen fiilis että haluaako joku vittuilla vai mitä. Tällä viittaan tietenkin aamuiseen viestiini PS3-puolen Modern Warfare 2 -ketjussa, jossa olin lainannut seuraavan viestin:

IW:n perustajakaksikon lisäksi ovat talosta nyt lähteneet viime viikolla myös lead designer moninpelipuolelta sekä lead software engineer. Onhan näissä vaihtuvuutta tottakai, kun ihmiset hyppäävät projekteista toiseen, mutta olisiko nyt parhaat aivot jo menetetty?

Lähde: Modern Warfare Developer Loses Two More Key Players - Infinity Ward - Kotaku

Ja vastasin:

Niin minkäs takia sieltä on nyt jengiä lähtenyt, joku enemmän juttuja seurannut jos viitsis selittää?

No, peräti seitsemän minuuttia kesti, ennen kuin ahkera mode-setä oli käynyt poistamassa lainauksesta lihavoidun kohdan.

IW:n perustajakaksikon lisäksi ovat talosta nyt lähteneet viime viikolla myös lead designer moninpelipuolelta sekä lead software engineer. Onhan näissä vaihtuvuutta tottakai, kun ihmiset hyppäävät projekteista toiseen, mutta olisiko nyt parhaat aivot jo menetetty?

Lähde: Modern Warfare Developer Loses Two More Key Players - Infinity Ward - Kotaku

Tuohon oli siis ahkeran mode-sedän pitänyt puuttua. Onko tässä oikeesti mitään järkeä, että tuijotetaan suurennuslasin kanssa viestejä läpi? Voisitte vaikka korjata typotkin samalla, tai mistä mä tiedän ettette tee jo niin. En vain millään usko, että foorumin luettavuus laski radikaalisti tuon järkyttävän tilan hukkaamiseni takia. Ei vaan viitsi kirjoitella tänne kohta enää mitään, kun joku kuitenkin muokkaa mun viestejä jälkeenpäin. Periaatteessa ihan sama, mutta kun ei kuitenkaan.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Haluaisin tuon valintapalkin myös tuonne alalaitaan sivustoa, käytettävyys nousisi hiukan. Vai mitä tuumitte?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Haluaisin tuon valintapalkin myös tuonne alalaitaan sivustoa, käytettävyys nousisi hiukan. Vai mitä tuumitte?

Periaatteessa siellähän on se jo. Tuo lokerikkomallinen Vaihda keskustelualuetta, josta vierität, että minne alueelle matkasi seuraavan kerran menee ;)
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Onko tässä oikeesti mitään järkeä, että tuijotetaan suurennuslasin kanssa viestejä läpi?
Voisin tietysti esittää vastakysymyksenä, miksi käyttäjät eivät itse suoraan tee lainauksista sellaisia, ettei niihin edes tarvitsisi puuttua.

Voisitte vaikka korjata typotkin samalla, tai mistä mä tiedän ettette tee jo niin.
Emme korjaa emmekä aio niin tehdä.

Tuollaisen turhan lähdelinkin poistaminen käy ihan kädenkäänteessä; Shift-näppäin pohjaan, nuoli alaspäin -näppäintä hieman ja koko rivi onkin jo maalattu. Sen jälkeen vaaditaan vielä yksi painallus Backspace-näppäimellä.

Ei vaan viitsi kirjoitella tänne kohta enää mitään, kun joku kuitenkin muokkaa mun viestejä jälkeenpäin.
Katosiko lainauksestasi jotain oleellista sisältöä? Muuttuiko itse viestin sanoma jotenkin?

Me täällä karsimme vain sitä ylimääräistä roskaa, joka heikentää luettavuutta. Sisältöön tai sanomaan ei kosketa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Modet vois vähän relata. Ihan oikeesti, yksittäisten lauseiden tai rivien "siivoaminen" lainauksesta pois on ihan turhaa pilkunnussintaa, mikä ei tee tätä foorumia yhtään paremmaksi. Jää vaan sellainen fiilis että haluaako joku vittuilla vai mitä.

Kiitos palautteesta. Löysennämme tuota lainauksien siivoamista jatkossa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Periaatteessa siellähän on se jo...

"Periaatteessa", mutta ei käytännössä. Vaikka tuo onkin monimuotoisempi, pidän enemmän tästä ylhäällä viipottavasta vaihtoehdosta. Ehkä se voisi olla lisänä? :confused:
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Me täällä karsimme vain sitä ylimääräistä roskaa, joka heikentää luettavuutta. Sisältöön tai sanomaan ei kosketa.

No sen olen kyllä huomannut että TE päätätte mikä on "roskaa" ja mikä ei, matti meikäläinen kuin varmaan välittää siitä jos viestissä on yksi "ylimäärinen" lähdelinkki?

Tämä alkaa olla jo STASI puuhastelua missä joka viestiä käydään läpi millintarkasti jotta ei nyt varmasti jotain sääntöjen vastaisia viestejä menisi läpi koska silloin se heikentää foorumin luettavuuden.

En tietenkään voi puhua muitten puolesta mutta on tää moderointi ollut vähä liikaakin lähiaikoina, mutta pistäkä vaikka polli niin saadaan siitäkin tilastoa mitä voidaan säilyttää arkistossa.

Muokkaatteko näitä viestejä meidän takia tai ihan vaan moderoinnin takia? Eli onko moderoinnilla joku itsearvo mitä minä en ymmärrä?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

No sen olen kyllä huomannut että TE päätätte mikä on "roskaa" ja mikä ei, matti meikäläinen kuin varmaan välittää siitä jos viestissä on yksi "ylimäärinen" lähdelinkki?
Periaatteessa jokainen ylläpito-oikeuksien varustettu itse päättää, ja meikun sihti on vaan ollut se kaikista tiukin. Olen perfektionistinen luonne ja siten enemmän tai vähemmän tietoisesti yritän muokata foorumiakin ihanteideni mukaiseksi.

Tämä alkaa olla jo STASI puuhastelua missä joka viestiä käydään läpi millintarkasti jotta ei nyt varmasti jotain sääntöjen vastaisia viestejä menisi läpi koska silloin se heikentää foorumin luettavuuden.
Tämä nyt on ihan höpöhöpöä. Otan vastuun tuosta äärimmäisyyksiin menevästä lainauksien siivoamisesta omille harteilleni. Muut ylläpitoveljet ovat puuttuneet vain selkeästi ylipitkiin tapauksiin.

Muokkaatteko näitä viestejä meidän takia tai ihan vaan moderoinnin takia? Eli onko moderoinnilla joku itsearvo mitä minä en ymmärrä?
Periaatteessa käyttäjien vuoksi, mutta kuten tuossa alussa kerroinkin, osaksi myös omien ihanteiden toteuttamiseksi. Taustalla piilee sellaisia asioita kuin yleisen hyvän foorumikäyttäytymisen opettaminen niin omalla esimerkillä kuin ylläpitotoimenpiteilläkin.

Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että olen mennyt liian pitkälle, ja palautteista päätellen siisteysintoni on kääntynyt itseään vastaan. Olen pistänyt sakset nyt kaappiin toistaiseksi.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Olen perfektionistinen luonne ja siten enemmän tai vähemmän tietoisesti yritän muokata foorumiakin ihanteideni mukaiseksi.

perfektionisti...figures. Ja oikein enemmän tai vähemmän tietoisesti yrität muokata foorumiakin ihanteidesi mukaiseksi.
Sen mitä nyt olen täällä vähän lueskellut, niin olet juuri sellainen liikaa nillittäjä tyyppi. Juuri kaltaisesi pilkunviilaajat ovat niitä pahimpia.
Ei tää mikään niin vakava sivusto pitäisi olla, että jokaisesta ylimääräisestä jutusta tai pilkunpaikasta aletaan itkemään.
Moderointi on hyvä asia, mutta älytön suurennuslasin läpi tuijottelu on perseestä. Ymmärtäisin jos tämä olisi jonkun tiedekunnan virallinen sivusto. Mutta kun tää on tälläinen räkänokkien PELIsivusto, jossa pitäisi olla rentoa ja mukavaa.

Itse pidin tästä sivustosta taukoa jonkun vuoden, ja nillittämisesi toi mieleen sen syynkin miksi näin oli.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

perfektionisti...figures. Ja oikein enemmän tai vähemmän tietoisesti yrität muokata foorumiakin ihanteidesi mukaiseksi. ja blaa blaa blaa

Onko se nyt jotenkin pois sinulta jos joku jaksaa siistiä lainauksia? Jos orkkis lainattu teksti kiinnostaa kokonaisuudessaan tarvii sinun painaa yhtä nappia ja pääset sen lukemaan suoraan. Mutta pitää itkeä vissiin ihan periaatteesta?

En välttämättä pidä ylenmääräistä siivoilua tarpeellisena, mutta kuten sanottu niin eipä ole meikäläiseltä pois.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Sen mitä nyt olen täällä vähän lueskellut, niin olet juuri sellainen liikaa nillittäjä tyyppi. Juuri kaltaisesi pilkunviilaajat ovat niitä pahimpia.
Ei tää mikään niin vakava sivusto pitäisi olla, että jokaisesta ylimääräisestä jutusta tai pilkunpaikasta aletaan itkemään.

Tuo nyt on jo melko paksua. Mutta sinäpä sen sanoit - ei tämä nyt niin vakava sivusto ole, joten miksi sinunkin pitää palautteessasi mennä jopa henkilökohtaisuuksiin, kun kyse on kuitenkin vain toisen lainauksien siistimisestä? Ei siis edelleenkään itse viestin sisältöön puuttumisesta. Ja kuten TT-2k jo totesi, niin saksimisrimaa nostetaan ihan yleisesti.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Onko se nyt jotenkin pois sinulta jos joku jaksaa siistiä lainauksia? Jos orkkis lainattu teksti kiinnostaa kokonaisuudessaan tarvii sinun painaa yhtä nappia ja pääset sen lukemaan suoraan. Mutta pitää itkeä vissiin ihan periaatteesta?

Lainaan itseäni...."Moderointi on hyvä asia, mutta älytön suurennuslasin läpi tuijottelu on perseestä."
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Mutta kun tää on tälläinen räkänokkien PELIsivusto, jossa pitäisi olla rentoa ja mukavaa.

KonsoliFIN ei ole mikään räkänökkien sivusto tai IRCin jatke, vaan kaikenikäisille ja -tasoisille pelaajille tarkoitettu KESKUSTELUfoorumi.

Senpä takia foorumilla pyritään valvomaan keskustelun ja kirjoittelun tasoa niin sisällön kuin ulkoasunkin osalta. Se ei todellakaan ole este rentoudelle tai mukavuudelle. Pikemmikin päinvastoin.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Ymmärtäisin LoveSoldierin pahoittavan mielensä, jos TT olisi nostanut metelin tuosta yhdestä lähdelinkistä joka ei hänen mielestään ollut tarpeellinen. Mutta koska linkin poistaminen kävi herralta tuosta noin, käden käänteessä, kaiken muun ohessa, aiheuttamatta mitään sen suurempaa harmia en voi muuta kuin ihmetellä miten tästä saadaan näin suuri asia. Jos tontsa haluaa lähdelinkin poistaa niin antaa tontsan poistaa se lähdelinkki, se parantaa trikuivan mielialaa, eikä aiheuta meille mitään ikävää...

Mulla oli joku tosi fiksu argumentti vielä tähän loppuun, mutta sanonpahan vain että en ole henk. koht. huomannut mitenkään liian tiukkaa moderointia saatika minkäänlaista "nillitystä" tontsan suunnalta. Omasta mielestäni aiheettomia syytöksiä, mutta jos se tekee osasta käyttäjäkuntaa iloisempia, niin höllätkää ihmeessä.

Sitten vielä tuosta räkänokka-imagosta jonka Harza KFinille langetti. En voi olla muuta kuin eri mieltä. Esimerkiksi uutisointi ja keskustelu on pääasiallisesti meillä parempaa kuin monilla muilla kaupallisillakaan sivustoilla *köh*.
 
Ylös Bottom