Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja designed
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Lukihäiriö on aina asia erikseen, samoin kuin esim. kuurous tai se ettei ole syntyperäinen suomalainen. Näitäkin tapauksia foorumillamme on. Jos tällaiselle henkilölle on annettu kortti, voi siitä huomauttaa esimerkiksi privaviestillä, niin voidaan kortti vetää hyvästä syystä takaisin.

Arvaa vaan pyytäisinkö vetämään huomautuksen pois. Ainakin minulla menisi herne nenään tuollaisesta huomautuksesta ja pyytäisin ylläpitoa poistamaan tunnukseni täältä.

Nuo esimerkit huomautuksista tällä sivustolla ovat käsittämättömiä. Niitä on tällä viikolla saanut lukea myös meidän omalta foorumiltamme.

Toinen oikeastaa kysymys teitte ylläpitäjille. Tiedättekö miten nämä mielestänne väärin kirjoittavat ottavat yhteyden tänne kännykällä, tietokoneella, pleikalla vai jollain muulla laitteella?

Ainakin minulla oli vanhan puhelimeni kanssa ongelmia viestien lähetyksessä ja jouduin kirjoittamaan joitakin viestejä moneen kertaan. Tarpeeksi monta kertaa kirjoittaessa ei jaksanut enää katsoa miten kirjoituksen ulkoasu oli, jos sen sai lähtemään niin pahimmat virheet korjasin, mutta en todellakaan kaikkia.

Ja taas. Tällä kertaa olen nähtävästi ilmoittanut pelihankinnasta siihen kuulumattomassa ketjussa. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

"Huomautuksessa" sanotaan, "Pelihankintailmoitus sille kuulumattomassa ketjussa (V1, 3kk): Pelihankintailmoituksille on oma ketjunsa (URL). Tässä ketjussa hankinnoista täytyy kertoa vähintään hankintapaikka, -hinta sekä mielellään joitain ensituntemuksia. Itse otettu kuva pelipaketista luonnollisessa ympäristössään on myös hyvä lisä." ja sitten myös siteeraus "minun" kirjoituksestani. "Alkuperäinen viesti: Hain juuri omani (Yakuza 3) postista ja yllätyksenä takana lukee "Quickstarts in" ja siinä on Suomen ja Ruotsin liput. ShopTo kauppana. ". Oikeasti postaukseni meni näin, "Hain juuri omani postista ja yllätyksenä takana lukee "Quickstarts in" ja siinä on Suomen ja Ruotsin liput. ShopTo kauppana." - kohtuu räikeästi muutettu postaustani tuohon "alkuperäiseen viestiin".

Kuten jokainen huomaa, Yakuza 3 -ketjun viesteistä melkein 25% on minun kirjoittamiani. Ja kuten tästä ja tästä postauksesta huomaa, olen kyllä tehnyt kaikki ketjua seuraavat tietoiseksi ostoksestani, joten miksi vielä kirjoittaisin "hankintaviestin", missä en edes kirjoita vaadittua hintaa? Muutenkin, tuossa ketjussa on ehkä 3 aktiivista postaajaa minun lisäkseni, joten onko hirvittävä vääryys tapahtunut?

1) Postaukseni oli täysin informatiivinen. Ne muutamat yksilöt, joita Yakuza 3 voisi kiinnostaa, eivät tule menemään hankintaketjuun, johon kukaan ei postaa mitään. Viesti kuuluu olennaisena osana pelin ulkomailta tilaamiseen.

2) Postaukseni EI ollut ilmoitusluontoinen, "ostin pelin jee" - se sisältää myös tietoa, josta pelistä kiinnostuneet voivat hyötyä. (suomen kieli & mainitsematon Pegi-merkintä).

3) Sitten vielä muutama rivi tästä mielestäni naurettavasta säännöstä, ettei hankintoja saa kirjoittaa kyseisen hankinnan ketjuun. Miksi tätä sääntöä ei käytetä muilla suurilla foorumeilla? Onko tämä asia päätetty yhtä demokraattisesti, kuin Ylen Mediamaksu? Onko tämä sen takia, että tietyt moderaattorit eivät jaksa selata "asiapostauksia" hankintaviestien seasta, luettavuus kärsii, peliketjussa ei saa puhua, kuin pelistä? Tämä on mielestäni kohtuu naurettavaa. Voidaan ihan vaan katsoa tätä mahtavaa hankintaketjua, kuinka aktiviinen se on, oikea success.

Siinä ihan vaan muutama pointti. Marttyyripaskaa tai ei, mutta omalta osaltani voin sanoa, että tiukentuneiden sääntölinjausten takia sivuston käytettävyys on mennyt ropisemalla alaspäin. Ei täällä ole enää viihdyttävää kirjoitella mitään. Olen täällä ollut kuitenkin vähän kauemmin, kuin monet teistä. Meno on muuttunut, kiitos uudistuneiden sääntölinjausten. En jaksa edes aloittaa uusista "Valvoja" -nimityksistä. Vinnie&maagiset, teille peukut ylös yleisellä tasolla, muille ei niinkään.

Taidan siirtyä muille foorumeille kokonaan, kirjoittelut täällä ainakin jää. Marttyyripaskaa tai ei.

Et ole saanut ainoatakaan varoitusta/huomautusta aiheesta ja en näe mitään syytä miksi saisit jatkossakaan, mikäli kirjoitusasu/sisältö pysyy samalla tasolla. Joten mistä tällainen purkaus?
Kuten tässä on yritetty selittää, kyse ei ole varsinaisesta äidinkielen taidosta tai sen puutteesta - vaan siitä, että ennen "lähetä" napin painamista käyttäjä viitsii edes hieman panostaa viestin ulosantiin.

Usein on kuitenkin melko helppo viestihistoriasta huomata, onko kyse lukihäiriöstä tms. vai puhtaasta piittamattomuudesta (varsinkin jos käyttäjää on muistutettu asiasta privaviestein, eikä reagoi mitenkään). Mikäli oikeasti on vaikeuksia kirjallisen ulosannin kanssa ja asiasta turhaan huomautamme, niin aina voi laittaa esim. privaviestin takaisin, jossa meille asiasta infomoi.

Kyse ei ole siitä olenko saanut varoituksia. Kyse on siitä mihin tämä sivusto on menossa.

Nyt loppui minun mielenkiintoni tätä asiaa kohtaa, mutta olenhan tuonut ilmi miksi olen huolestunut nykyisen viikon kehityksestä. Käsittääkseni sitä ennen tällaisia huomautuksia ei ole tullut.

Toinen oikeastaa kysymys teitte ylläpitäjille. Tiedättekö miten nämä mielestänne väärin kirjoittavat ottavat yhteyden tänne kännykällä, tietokoneella, pleikalla vai jollain muulla laitteella?

Itse ainakin olen tätä miettinyt. Puhelimen pienestä ruudusta on varmasti myös vaikea tarkastaa tekstiä tuottamisen vaikeuden lisäksi. En ole varma kuinka asiaan kannattaisi suhtautua, koska tuokin on yksi tapa osallistua keskustelemaan. Toisaalta esim. kännyköissähän on se automaattinen iso alkukirjain pisteen jälkeen. Sama pleikassa.

E:
Tunnettu sanoi:
Nyt loppui minun mielenkiintoni tätä asiaa kohtaa, mutta olenhan tuonut ilmi miksi olen huolestunut nykyisen viikon kehityksestä. Käsittääkseni sitä ennen tällaisia huomautuksia ei ole tullut.

Tämä ei ole tapahtunut nykyviikossa. Siitä on ruvettu keskustelemaan nykyviikossa. Ja nuo huomautukset ovat olleet jo pitkään käytössä. Rehellisesti sanottuna voitte syyttää meitä uusia valvojia siitä, että nämä päätökset näkyvät nyt entistä paremmin. Mutta sitävarten meidän on otettu tähän hommaan, että työ tulee tehdyksi. Ei siis siksi, että olemme yli-innokkaita natseja.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Tiedättekö miten nämä mielestänne väärin kirjoittavat ottavat yhteyden tänne kännykällä, tietokoneella, pleikalla vai jollain muulla laitteella?
Sitä ei tietääkseni näe yhtään mistään. Joskus näkee, että viestin kirjoittaja siitä mainitsee tyyliin "sori, kirjoitan kännykällä/Pleikan selaimella".

Tarpeeksi monta kertaa kirjoittaessa ei jaksanut enää katsoa miten kirjoituksen ulkoasu oli, jos sen sai lähtemään niin pahimmat virheet korjasin, mutta en todellakaan kaikkia.
Näissä tapauksissa katsotaan ensin sitä kokonaisuutta, eli kirjoittajan aiempaa viestihistoriaa. Sen perusteella pystyy aika paljon jo päättelemään. Jos vaikkapa nämä tapetille nostetut isot alkukirjaimet puuttuvat ihan säännönmukaisesti, ei oikein voi vedota edes rikki menneeseen Shift-näppäimeen puhelimessa. Kääntäen; korttia ei mielestäni pitäisi koskaan nostaa yhden viestin perusteella, ellei se ole jo jotain ihan käsittämätöntä sekasotkua tai mongerrusta.

Oikeasti postaukseni meni näin, "Hain juuri omani postista ja yllätyksenä takana lukee "Quickstarts in" ja siinä on Suomen ja Ruotsin liput. ShopTo kauppana." - kohtuu räikeästi muutettu postaustani tuohon "alkuperäiseen viestiin".
Muutos oli tehty sen vuoksi, että ilman pelin nimeä toiseen ketjuun siirrettynä olisi ollut vaikea päätellä, mistä pelistä edes on kyse. (Kyllä, sen olisi nähnyt itse viestin otsikosta, mutta kaikki eivät sitä olisi välttämättä huomanneet.)

Muutenkin, tuossa ketjussa on ehkä 3 aktiivista postaajaa minun lisäkseni, joten onko hirvittävä vääryys tapahtunut?
Kortti oli tässä tapauksessa ehkä taas ylimitoitettu toimenpide, eli pelkkä viestin siirto ja huomautus privaatisti olisi riittänyt. Mutta vaikka olisi kirjoittanut 100 prosenttia ketjun viesteistä, ei se silti oikeuta rikkomaan sääntöjä.

2) Postaukseni EI ollut ilmoitusluontoinen, "ostin pelin jee" - se sisältää myös tietoa, josta pelistä kiinnostuneet voivat hyötyä. (suomen kieli & mainitsematon Pegi-merkintä).
Kyllä, siinä oli hyvää tietoa, mutta vaikka pelaamalla vain 15 minuuttia olisit saanut viestiin mukaan sitä omakohtaista kokemustakin itse pelistä - jonka jälkeen viesti olisi ollut täysin hyväksyttävä pelin ketjussa.

3) Sitten vielä muutama rivi tästä mielestäni naurettavasta säännöstä, ettei hankintoja saa kirjoittaa kyseisen hankinnan ketjuun. Miksi tätä sääntöä ei käytetä muilla suurilla foorumeilla?
Perusteluita löytynee ihan tästä ketjustakin. Kaikkia miellyttävää ratkaisua ei ole, ja ylläpito on päättänyt, että noista pelihankintailmoituksista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Sitähän tavalliset eivät näe, kuinka paljon Report bad postin kautta mistäkin asiasta ilmoituksia tulee. Väittäisin silti, että niiden joukko on suurempi, joita pelihankintaviestit häiritsevät kuin ne, joita ei häiritse. Mutta tämä on tietysti siinä mielessä mutuilua, että se perustuu RBP-viestien määrään ja tässä ketjussa annettuun palautteeseen. Ja olihan tästä joskus jonkinlainen äänestyskin, joka voitaneen laskea demokraattiseksi toimenpiteeksi, vaikka varsinainen äänestysprosentti ei menisi läpi edes Venäjän vaaleissa.

Voidaan ihan vaan katsoa tätä mahtavaa hankintaketjua, kuinka aktiviinen se on, oikea success.
Se on kieltämättä ollut aika totaalinen floppi ja varmasti meidän pitää miettiä, miksi noin on käynyt. Yksi syy voi olla se, että ihmiset eivät joko löydä kyseistä ketjua tai sitten moni on huomannut, etteivät hankintahehkutukseltaan osaa sanoa lausetta tai paria enempää, ja jättävät viestit kokonaan kirjoittamatta.

Siinä ihan vaan muutama pointti. Marttyyripaskaa tai ei, mutta omalta osaltani voin sanoa, että tiukentuneiden sääntölinjausten takia sivuston käytettävyys on mennyt ropisemalla alaspäin. Ei täällä ole enää viihdyttävää kirjoitella mitään.
Ehkä olen vaan oman egoni sokaisema, mutta minusta keskustelun taso on ollut korkeampi kuin koskaan oman muistini mukaan. Ja olen kuitenkin ollut rekisteröitynyt foorumille jo vuonna 2001.

Enkä muutenkaan ymmärrä, miten käytettävyys kärsii uudesta sääntölinjauksesta? Luulisi, että on päinvastoin helpompaa seurata keskustelua, joka ei rönsyile jatkuvasti varsinaisen aiheen ulkopuolelle, ja kun viestien luettavuus on perusasioiden osalta kunnossa.

On erittäin harmillista, jos todella päätät lähteä, koska kuulisin mielelläni ihan konkreettisia esimerkkejä noista käytettävyyshuononnuksista.

Käsittääkseni sitä ennen tällaisia huomautuksia ei ole tullut.
Rottamopo ehtikin jo vastata, että esim. kirjoitusasuun liittyvät säännöt ovat olleet olemassa jo ennen tätä viimeisintä uudistusta (joka tapahtui siis vuoden alussa). Aiemmin kynnys puuttua oli siinä mielessä pienempi, että ei yksinkertaisesti ollut resursseja. Vaikka meikku ja jryi kuinka otsasuoni pullottaen foorumia "siivosimme", ei kaikkeen yksinkertaisesti ollut aikaa puuttua. Uusien valvojien erinomainen aktiivisuus on mahdollistanut sen, että ongelmakohtiin on voitu tarttua laajemminkin. Se valitettavasti näkyy käyttäjille päin sitten jonkinlaisena laajentuneena nipottamisena.

Tulen taas antamaan kontrastia, koska itse en ole "valittajien puolella", vaan mielestäni kyseessä on (edelleen) selkeästi Suomen parhain pelifoorumi ja jopa pitkälti moderoinnin ansiosta (hyviä foorumisteja unohtamatta).

Enivei. Rookiella on pointtia.

Jakusa on sen verran marginaali peli, että juuri pelistä kiinnostuneita saattaisi kyseinen viesti kiinnostaa:

"Hei, joku muukin osti tän pelin!"
"Hei, ai brittiversiossakin on suomi?"

Hankintaketjusta kiinnostuneet eivät ks. viestiä luultavasti löytäisi.

Kortti oli aivan liikaa. Viestin siirtokin kohtuu kyseenalaista. Imotsku.

[Pelihankintaketju] on kieltämättä ollut aika totaalinen floppi ja varmasti meidän pitää miettiä, miksi noin on käynyt. Yksi syy voi olla se, että ihmiset eivät joko löydä kyseistä ketjua tai sitten moni on huomannut, etteivät hankintahehkutukseltaan osaa sanoa lausetta tai paria enempää, ja jättävät viestit kokonaan kirjoittamatta.
Oma veikkaukseni on se, että ihmiset eivät jaksa lukea pelkästään hankinnoille tarkoitettua ketjua, eikä sinne jaksa kukaan mennä vartavasten kirjoittamaan. On niin paljon helpompaa roiskaista pelikeskustelun sekaan todella tarpeellinen viesti "Kävin hakemassa kaupasta :D", kuin vaivautua kirjoittamaan jotain, mikä kiinnostaa.

Jotain tietysti kertoo sekin, että pelihankintaketjujen kohtalosta äänesti kokonaista 116 käyttäjää. Näistä 46 ilmoitti, että ei voisi vähempää kiinnostaa. Jäljelle jai siis 70 käyttäjää, ja näistäkin alle puolet (28) ilmoitti olevansa kiinnostunut lukemaan muiden hankinnoista.

Meillä on siis alle 30 käyttäjää, joita kiinnostaa.

Huvittavinta niissä on yksi huomautus, joka on kopioitu meidän klaanin foorumille. Huomautuksen antajana Jussi. Hän huomauttaa klaanin jäsentämme siitä että lauseet aloitettaan isolla kirjaimella, mutta on itse aloittanut huomautuskirjeen pienellä kirjaimella.

Tässä on kuitenkin sellainen asia, että se on kopioitu meidän foorumille huomautuksen saajan toimesta niin voi olla, että se on kopiointi virhe.

Taitaa olla aika pitää taukoa näiltä sivustoilta. Nyt minä ainakin alan saamaan tarpeekseni näistä isoista kirjaimista. Pitää koettaa pysyä muutama viikko poissa täältä ja toivoa, että tämä uusi nykyinen käytäntö muuttuu.

Huvittavinta niissä on yksi huomautus, joka on kopioitu meidän klaanin foorumille. Huomautuksen antajana Jussi. Hän huomauttaa klaanin jäsentämme siitä että lauseet aloitettaan isolla kirjaimella, mutta on itse aloittanut huomautuskirjeen pienellä kirjaimella.

Sähköisten viestinnän tunnilta hämeenlinnan Wetterhoffin opettajan opastamana yksi tapa aloittaa viesti on pilkullinen morjestus alussa.

Esim.
Moro,

mitä kuuluu.

Terkuin Jussi.

Ja tapojahan on useita kun puhutaan sähköisestä viestinnästä.
Mutta kyllä nyt on valvojien aika huomauttaa pilkunviilaamisesta.

Tietyssä mielessä voidaan katsoa huomautuksen kopionti toiselle alueelle muiden katseltavaksi melko työlääksi vaiheeksi suhteessa siihen, mitä sen toiminnon suorittamisella haetaan. Siihen verrattaessa shift napin paino lauseen alussa on kuin pieru saharassa.

Pähkinä ja se kuorijuttu tähän väliin ihan yleisellä tasolla tämän ketjun viimeisimpiin keskusteluihin liittyen.

Te siis haluatte kirjoittaa ilman isoja alkukirjaimia? Te siis myös haluatte lukea tekstit ilman isoja alkukirjaimia ja tarvittaessa myös ilman pilkkuja sekä muuta? Miksi? Suurin osa ei toivo tuollaista chatti-meininkiä ja siksi sitä nyt valvotaan, eikä valvonta olisi mitään ilman puuttumista asiaan.

Miksi ylipäätään valittaa päätöksistä jotka on tehty yleisiin sääntöihin viitaten. Te olette nuo säännöt hyväksyneet ja oikea valitushetki on valittaa sääntöjä tarkastaessaan. Ja valitus on kohdistettava sääntöihin. Jos ette kohdista valituksianne sääntöihin vaan niiden mukaan toimimiseen, joudutte vielä useasti valittamaan. Itse säännötkin ovat avoimia kritiikille eikä niistä puhuminen ole tabu. Menetelmänä se on kuitenkin parempi kuin yksittäisten tapausten raportointi joka kuvastaa enemmänkin yksilön arvomaailman saanutta kolausta ja tästä aiheutunutta negatiivista tunnetta, kuin oikeaa pyrkimystä tuodan esiin muutosta kaipaava asia jonka muuttamisella olisi merkitystä yleiselle viihtyvyydelle. Sääntöjen mukaan tuomituista tapauksista valittaminen menee ohi siitä järkevästä tavasta toimia. Onko mitään järkeä ilmoittaa tässä ketjussa tyyliin "te ette saa ilmoittaa minulle siitä, että minä en ole noudattanut sääntöjä"?

Esimerkkinä voisin sanoa saimaannorpan aiemman pohdinnan tässä ketjussa jossa hän löysi lopulta häntä vaivaavan asian perehdyttyään aiheeseen josta hän esitti mielipiteitä. Hänen pääpointtinsa joka oli asiallisella tavalla esitetty ja erotettu henkilökohtaisista tuntemuksista yhteisen päämäärän ja sinne pääsemisen tuotteeksi on noteerattu ylläpidossa ja asialla saattaa olla (huom sanon "saattaa" koska tämä on oma oletukseni ja minulla ei niitä isoja kenkiä ole :D) vaikutuksia.

Pidän tätä ketjua edelleen todella tärkeänä varsinkin meille uusille valvojille, mutta toivoisin silti postauksiin enemmän sellaista yhdessä eteenpäinpyrkivää linjaa. Meidän tehtävänä kun ei ole tehdä kirjoittamisesta hankalaa tai vastustaa teidän ajatuksia.

Ja nyt taitaa minulta loppua aika toistaiseksi tähän ketjuun kirjoittelun suhteen. Kone on kohta jauhanut renderöinnit loppuun. :D

Taitaa olla aika pitää taukoa näiltä sivustoilta. Nyt minä ainakin alan saamaan tarpeekseni näistä isoista kirjaimista. Pitää koettaa pysyä muutama viikko poissa täältä ja toivoa, että tämä uusi nykyinen käytäntö muuttuu.

Tarkistelin hieman historiaa reilun viikon ajalta ja kirjoitusasuun liittyen on jaettu tuona aikana viisi huomautusta. Kaikki käyttäjille, joilla tämä isojen kirjainten unohtaminen yms. on ollut toistuvaa ja asioista muistutettu aiemminkin. Joten ehkä tässä nyt tehdään kärpäsestä härkästä? On toki ymmärrettävää, että jos joku postaa saamansa huomautuksen yleiseen tietoon ja sitä porukassa voivotellaan, niin asia saa arvoistaan suuremmat mittasuhteet.

5kpl muistutuksia asiasta satojen viestien kirjoittamisaikana ei ole merkittävä määrä. Eli sääli jos tuollaisen asian vuoksi jätät foorumikäyntejä väliin.

Hän huomauttaa klaanin jäsentämme siitä että lauseet aloitettaan isolla kirjaimella, mutta on itse aloittanut huomautuskirjeen pienellä kirjaimella.
Menee jo pilkunviilailuksi, mutta itse asiassa pieni kirjain oli tuossa tapauksessa ainakin meikun kielikorvan/silmän mukaan oikein. Vertaa siis alla olevaan.
"Moro <käyttäjä>, ei mitään vakavaa, mutta osassa viesteistäsi puuttuu nuo isot alkukirjaimet."
Se että tervehdyksen jälkeen oli pari rivinvaihtoa, ei mielestäni vaikuta asiaan. Eri asia olisi ollut, jos viesti olisi alkanut näin:
Moro <käyttäjä>!

ei mitään vakavaa, mutta osassa viesteistäsi puuttuu nuo isot alkukirjaimet.
Tuolloin huutomerkki päättää edellisen lauseen, jonka jälkeen olisi luonnollisestikin tarvittu iso alkukirjain.

Asia selvä!

Minut saa poistaa täältä foorumilta. En halua olla tekemisissä Äidinkielen sivuston kanssa.

Poistan itseni MAG:n konsolifinin klaanista heti kun seuraavan kerran pleikan avaan.

Sinänsä rookien viestin moderoiminen ja kortittaminen oli hieman kyseenalaista, että se oli juuri sitä tasoa, mitä me ollaan Xbox-puolella virallisissa Halo- ja Mass Effect-ketjuissa harrasteltu ihan urakalla ilman mitään ongelmia. Keskustelua on siis käyty hyvin paljon erilaisista hankinnoista ja tuotteista, ja näin tämän pitäisikin olla.

Asiapitoista viestiä teesinä tuotteen hankinta ei pitäisi poistaa. Jos viesti on sitten tasoa "ostin pelin x" ilman mitään muuta, on moderoiminen tai vaikkapa kortittaminenkin oikeutettua. Ja ei kannata väittää, että näiden välillä olisi veteen piirretty viiva, sillä melko selkeästi nämä kyllä pystyy erottelemaan.

Tunnettu: No tuo nyt on melko lapsellista touhua. Kannattaa myös ihan miettiä koko kuvaa, eikä välittömästi lähteä vetämään kun joku säännös ei miellytä.

Minut saa poistaa täältä foorumilta. En halua olla tekemisissä Äidinkielen sivuston kanssa.
Näen, että olet selvästi tunnekuohuissa, mutta koeta nyt vielä hetki tarkastella asiaa objektiivisesti.

Sinä huomautit, että ylläpidon edustaja olisi tehnyt virheen ison alkukirjaimen käytössä antaessaan huomautuksen toiselle käyttäjälle samankaltaisesta virheestä. Me osoitimme, että näin ei ole.

Mistä siis suuttumus?

(Tunnelmaa keventämään; viestimääräni on tosi leeet eli 13337.)

Kanbela saikin nyt esimerkin siitä yhdestä tavasta jolla pyrimme käyttäjää huomauttamaan kirjoitusasuun panostamisesta. Kanbelan viestistä puuttui (ilmeisesti kokeilumielessä :D) isot alkukirjaimet.

Joo, ihan tahallinen oli tällä kertaa tuo isojen kirjainten puute. Tosin pakko myöntää, että toisinaan ne unohtuvat epähuomiossa muutenkin..

btw, jos jonkun nimimerkki on kirjoitettu pienellä, imo olisi suotavaa että se silloin myös kirjoitetaan pienellä tekstissä. Itseäni ainakin häiritsee jotenkin kun joku kirjoittaa nickini isolla k:lla, tiedä sitten olenko ainot tämän "ongelmani" kanssa :-P

Toivottavasti selvensi oman näkemykseni esiin tuonti.

Kyllä selvensi, joskin siltikin olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että vaikka joku kirjoittaisi tuhat viestiä ilman yhtäkään isoa alkukirjainta, on huomautuskin jo ylireagointia.. Loppupeleissä tämä on kuitenkin foorumi internetissä. Siinä mielessä itsellä ristiriitaiset tunteet asiasta, että tottakai hyvin jäsennelty ja isoilla alkukirjaimilla yms. varustettua tekstiä on helpompi lukea mutta varsinkin lyhyissä viesteissä sillä ei toisaalta ole merkitystä. Jotain wall of text-tyyppistä kirjoitusta taas ilman mitään kappalejakoa tai isoja kirjaimia ei vaan jaksa lukea paria sanaa pitemmälle.

Toisaalta taas täälläkin on pari tyyppiä jotka kirjoittaa kyllä hyvin jäsenneltyjä ja kieliopillisesti oikeaita postauksia pitkiä viestejä, mutta niiden viestien informaatio-arvo jää usein lähelle nollaa. Tai ainakin saman asian olisi voinut yksinkertaisesti sanoa lauseella tai parilla. Tälläiset jaarittelevat viestit ainakin itseäni nakertavat paljon enemmän kuin one-linerit tai parin lauseen viestit, jotka jotkut taas katsovat täysin turhiksi.. Mutta nyt menee itsellänikin tämä viesti tuonne jaarittelun puolelle joten seuraavaan kohtaan:

Hmmm... Toisaalta voit käyttäjän tiedoista nähdä mistä kortista on kyse ja mitä tapaukseen liittyy. Näin siis kauppatilanteissa voit myös tarkastaa millaisesta käyttäjästä on kyse. Varoitus kaupankäynti epäselvyyksistä vai huomautus isoista alkukirjaimista? Kumpikin kertoo jotain mutta vain toinen kaupankäynnistä.

Itse koitin katsella spongen profiilista, mistä nuo kortit näkyvät mutta en kyllä löydä niitä? Katsonkohan väärästä paikasta, vai muistatko sä vain väärin koska sulla on valvojan asema ja sen ansiosta näet ne? Jos kehtaat niin anna vaikka linkkiä siihen kohtaan mistä ne normaali jäsen voi katsastaa niin tietää tulevaisuudessa katsoa oikeasta paikasta jos on tekemässä kauppaa jonkun kanssa jolla huomautuksia on :-)

Ei hyvää päivää tätä nykyistä foorumihenkeä. Jos käyttäjä saa pienen muikkarin jostain asiasta, niin maailmanloppu on heti käsillä. (Näillä näkymin me muut kohtaamme sen vasta 2012.) Miten voi olla niin pikkusieluista porukkaa ettei itsetunto kestä jos moderaattori toverillisesti jotain lainausta korjaa? Tai muistuttaa lauserakenteesta? Uskon 110% siihen että moderaattorit tekevät sen MEIDÄN KAIKKIEN HYVÄKSI. Ei pönkittääkseen egoaan tai ollakseen vallasta seonneita god-a-like:ja. Jollain säännöillä vaan on toimittava ja johonkin on linja vedettävä.

Antakaa hyvät foorumikäyttäjät moderaattoreillekin hiukan työrauhaa ja valittakaa vain oikeista asioista. Minusta tää mittakaava millä joka ikistä asiaa nykyään väännetään on RESURSSIEN VÄÄRINKÄYTTÖÄ. Minä käyttäisin tuonkin energia vaikka lenkillä käymiseen ennemmin... Tai vaimoni palvomiseen. :o

Ruusut moderaattoreille! Ja tsemppiä uusille valvojille, kyllä se oikea linja löytyy ajan kanssa. Hyvältä näyttää jo nytkin... :)

Risut niille ketkä tunsivat piston rinnassaan.

Viimeksi muokannut moderaattori:

btw, jos jonkun nimimerkki on kirjoitettu pienellä, imo olisi suotavaa että se silloin myös kirjoitetaan pienellä tekstissä. Itseäni ainakin häiritsee jotenkin kun joku kirjoittaa nickini isolla k:lla, tiedä sitten olenko ainot tämän "ongelmani" kanssa :-P
Et ole yksin. Minua syö, että harva edes ylläpidossa osaa kirjoittaa nimimerkkini oikein. :D Milloin olen TT-2K, milloin tt2k, milloin KITT2000. Mutta ei, tuollaisista ei anneta huomautuksia, ei edes yksityisviestein. (Sen sijaan yllisveljet irkissä kyllä osaavat vääntää veistä haavassa oikein tosissaan. Terveisiä vaan Paaville, ULVIlle ja designedille.)

Siinä mielessä itsellä ristiriitaiset tunteet asiasta, että tottakai hyvin jäsennelty ja isoilla alkukirjaimilla yms. varustettua tekstiä on helpompi lukea mutta varsinkin lyhyissä viesteissä sillä ei toisaalta ole merkitystä. Jotain wall of text-tyyppistä kirjoitusta taas ilman mitään kappalejakoa tai isoja kirjaimia ei vaan jaksa lukea paria sanaa pitemmälle.
Oivallisia pointteja. Korjatkaa toki, jos olen väärässä, mutta kirjoitustyylikin on pitkälti opittua ja sitä voi tietoisesti muuttaa. Muistan omasta nuoruudestani, kun joskus 13-vuotiaana yhtäkkiä vaan päätin, että nyt alan kirjoittaa "oikein". Muistan myös sen, kuinka loukkaantunut olin ATK-opettajan huomautettua, että välimerkin jälkeen tuleekin välilyönti ja kuinka ks:n korvaaminen x:llä on todella rasittavaa. Kyllä siinä nuoren Tontsan itsetunto romuttui ja pahalta tuntui. Mixi?Koska olin ennen kirjoittanut tavalla,jossa sexi oli vielä sexiä,ja välimerkkien tulevia välilyöntejä ei edes tunnettu.

Itse koitin katsella spongen profiilista, mistä nuo kortit näkyvät mutta en kyllä löydä niitä?
Käyttäjän profiilisivulla on Rikkomukset-välilehti, jossa nuo voimassaolevat kortit näkyvät.

Jos käyttäjä saa pienen muikkarin jostain asiasta, niin maailmanloppu on heti käsillä. Miten voi olla niin pikkusieluista porukkaa ettei itsetunto kestä jos moderaattori toverillisesti jotain lainausta korjaa? Tai muistuttaa lauserakenteesta?
Vaikka yksittäisen käyttäjän kohdalla valitus omasta tuomiosta kohdistuukin usein juuri siihen omaan tuomioon, peilaavat tällaiset valitukset hyvin nykyistä sääntölinjausta ja sen mahdollisia ongelmakohtia. Oikea ja kaikkia kohtaan reilu sääntötasapaino voidaan löytää vain vuorovaikutteisesti palautetta antamalla. Vastaanottavalla osapuolella tämä tuntuu aina kurjalta. Käyttäjä ottaa naulapyssystä feissiin kortin saadessaan ja ylläpito valitusta saadessaan. Tästä vuorovaikutuksesta se linja kuitenkin lopulta muotoutuu, ellei jompi kumpi osapuoli pala ensin loppuun (tämä on pyrittävä välttämään kaikin keinoin!).

Mukavin tilannehan on meillä mukaviisailla takapiruilla. "Asiahan ei sinänsä minua koske, mutta..."

Tupla-Tuukei, valitettavasti tavan kuolevaiset eivät näe ks. rikosrekisteriä, kuten muinoin ikihäpeään korvamerkityn-Joohanin kanssa todettiin. :)

Olen Jussi joten ehkä asia koskettaa juuri minua?

Huomautuksessani kirjoitan yleensä:
"Hei,

kiinnitä...." tai

"Hei,

tiedän, että KFIN:ssä..."

Tuo on aivan normaali tapa aloittaa esim. e-mail vastaanottajalle ainakin siinä organisaatiossa missä toimin opettajana. Noin meillä ohjeistetaan opiskelijoitamme aloittamaan lauseensa sähköisillä alustoilla toimittaessa. Kukaan ei yli kuuden vuoden aikana ole huomauttanut, että tapa olisi väärä.

Mielestäni alkuperäinen huomautuksesi tässä asiassa meni niin pieneen pilkunviilaukseen, että en näe sitä mitenkään rakentavana toimintana. Me ylläpidossa huomautamme täällä esim. viesteistä, joissa voidaan aloittaa 15 lausetta ilman isoa alkukirjainta tai mitään pilkkuja tms. välimerkkejä.

Sitten kun annamme asiallisen vastauksen niin vastaat, että et enää olekaan kiinnostunut moderaattoreiden oikeinkirjoituksesta?

Nuff said.

Tästä vuorovaikutuksesta se linja kuitenkin lopulta muotoutuu, ellei jompi kumpi osapuoli pala ensin loppuun (tämä on pyrittävä välttämään kaikin keinoin!).
Juuri näin. Vaikka kärkäs palaute ja erityisesti selvästi näkyvä käyttäjien tyytymättömyys sattuukin, on se luonnollinen ja erittäin tärkeä osa tätä jatkuvaa kehitysprosessia. Täällä ylläpidon puolella jääpalakone ruksuttaa jatkuvasti, jotta hattuihin saadaan tarpeeksi viilennystä.

Kaikkeen saatuun kritiikkiin ei voi yksinkertaisesti reagoida muuten kuin kertomalla oma näkemys aiheesta. Muutoin voidaan olla tilanteessa, jossa sääntöjä veivataan edestakaisin, eikä jonkin ajan kuluttua kukaan ole mukana kärryillä. Ja jos ylläpidon kanta muuttuu päivittäin kuin viestintäministerillä konsanaan, kärsii siinä myös luottamus ja usko auktoriteetteihin.

Ylös Bottom