Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja designed
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Laittakaa niiden korttien nimeksi nyt vaikka pääsiäisyllätys ja korttien nimet vaihtuisivat tulevien juhlapyhien mukaan... :)
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tästä erotan seuraavat asiat:
  1. Varoitukset eivät huoleta sinua. Todennäköisesti, koska tiedät pystyväsi kirjoittamaan niin, että et sellaisia koskaan saisi
  2. Et viitsi kirjoittaa, koska viestien pitäisi olla siistejä ("joku käy niitä muokkailemassa/poistamassa") ja niiden pitäisi olla oikeassa kategoriassa ja ketjussa ("joku käy siirtelemässä")
  3. Kuitenkin tiedät pystyväsi vähällä vaivalla kirjoittamaan foorumin sääntöjen mukaisia viestejä
  4. Ja lopuksi toteat, että viesteihin olisi hyvä panostaa, eli rivien välissä hyväksyt säännöt

Korjaa, jos tulkinnoissani on jotain väärää tähän mennessä.

Nyt minulle jää epäselväksi: mielestäsi säännöt ovat ilmeisesti ihan OK, mutta et hyväksy niiden valvontaa? Ja tiedät että omissa viesteissäsi ei ole mitään valittamista, mutta et viitsi kirjoittaa, koska sääntöjä noudattamattomia viestejä muokataan sääntöjen mukaisiksi?

Mitä siis tarkkaan ottaen on ehdotuksesi moderointipolitiikan parantamiseksi?
Oikeilla linjoilla olet, mutta moderointipolitiikkaa ei sinänsä mielestäni tarvitse parantaa vaan pikemminkin niitä sääntöjä. Hyväksyn kyllä säännöt (olenhan täällä nytkin kirjoittamassa) mutta esim. tuosta lainauksen pituudesta ei löydy mainintaa säännöissä (en ainakaan äsken löytänyt), miksi näin? Kuitenkin liian pitkistä lainauksista (ainakin toistuvasti tehtynä) voi saada ilmeisesti varoituksen joten kai siitä olisi hyvä säännöissäkin mainita, tai ainakin FAQ-oppaassa olevasta "HUOMAUTUS, JÄÄHY, BANNI...miksi minulle kävi näin?"-osiossa.

Hyväksyn myös sääntöjen valvonnan kunhan säännöt ovat onnistuneet (tämä voidaan varmaan ymmärtää n+1:llä eri tavalla mutta toivottavasti tähän ei nyt tarvitse tarttua tällä erää). Minulle ei myöskään ole mitään moderaattoreita vastaan, älkää siis ottako itseenne vaikka minä ilmeisesti teitä kovasti "häiritsen", ainakin ylläpidon osittain varsin puolustelevasta asenteesta päätellen. Kyllä teitä täällä tarvitaan ja varmasti joudutte paljon täällä tekemäänkin.

Mielelläni myös lukisin muidenkin käyttäjien mietteitä asiasta mutta joko heillä ei ole sanottavaa, he eivät tälle osastolle viitsi kirjoitella tai sitten meitä valittajia ei ole kuin kourallinen. Jos viimeinen vaihtoehto on nyt kyseessä, tämä keskustelu alkaa saavuttamaan melko eeppisiä mittasuhteita kun asian suhteuttaa muutamaan käyttäjään koko KFinin käyttäjäkunnasta.

P.S. Minulla ei siis myöskään ole mitään tätä ns. korttijärjestelmää vastaan, päinvastoin ne voivat olla hyvinkin hyödyllisiä, kuten TT2k sanoi:
korttien paras puoli minusta on siinä, että niiden avulla ylläpitäjä näkee hyvin nopeasti, onko käyttäjä esim. syyllistynyt samankaltaiseen sääntörikkeeseen aiemminkin. Ennen korttijärjestelmää homma pelasi täysin muistin varaisesti ja aiheutti ylimääräistä työtä ruudun tällä puolella. Toinen pointti on se bannien tasapuolistuminen.

Edit: Vielä tuohon jryi:n listan kohtaan 1, luulen kyllä että osaan kirjoittaa riittävän hyvin ettei varoituksia napsu mutta koskaan ei pidä sanoa ei koskaan ;) Toinen syy tähän on se, että on olemassa muitakin pelifoorumeita ja se, että jopa minulla on muutakin elämää vaikka bannit napsahtaisivat jollakin ilveellä :p (sekä se että voihan tätä foorumia kuitenkin lukea ilman tunnuksia).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Hyväksyn kyllä säännöt (olenhan täällä nytkin kirjoittamassa) mutta esim. tuosta lainauksen pituudesta ei löydy mainintaa säännöissä (en ainakaan äsken löytänyt), miksi näin?
Sitä ei spesifisesti foorumin säännöissä mainita, ja olen tästä asiasta ylläpidon keskenkin mielestäni joskus sanonut. Silloin selitys taisi olla, että ketjusta Huomautukset ja varoitukset*asia käy ilmi. Mutta nyt kun tässä asioita katselen, meillä on näitä sääntöjä, ohjeita ja ties mitä ripoteltuna vähän sinne sun tänne. Tuota FAQia en muista edes nähneeni!

Parasta olisi, jos tuon Foorumin säännöt -linkin takaa löytyisi kaikki kootusti, tai vähintään sieltä olisi linkit mahdollisiin lisäselvitysketjuihin. Ei ihme, etteivät käyttäjätkään pysy kärryillä kaikesta, kun sääntökirja on ns. levällään.

Mielelläni myös lukisin muidenkin käyttäjien mietteitä asiasta mutta joko heillä ei ole sanottavaa, he eivät tälle osastolle viitsi kirjoitella tai sitten meitä valittajia ei ole kuin kourallinen.
Tähän näkemykseen yhdyn, sillä - ei millään pahalla - kun palaute tulee pääasiassa samoilta noin 10 tyypiltä, antaa se väkisinkin vääristyneen kuvan siitä, mitä "kansa" oikeasti ehkä tahtoo.

Voin ehkä tehdä virhepäätelmiä, mutta niin kauan kuin KonsoliFINin kävijämäärät pysyvät pienessä nousussa, emme ainakaan kovin huonosti ole asioita hoitaneet. Muistetaan nyt, että vielä kolmisen vuotta sitten keskimääräisiä uniikkeja viikkokävijöitä oli se 20-25k, kun tätä nykyä huidelleen 35-40 tuhannen kieppeillä. Se on aikamoista kasvua, ja väittäisin yhdeksi osasyyksi laadukkaan foorumimme.

Jos katsotaan puhtaasti alkanutta vuotta ja sääntömuutosten jälkeistä aikaa, ei kävijämäärissä ainakaan mitään notkahdusta ole tapahtunut. Pikemminkin päinvastoin. Toissaviikolla tehtiin koko saitin historian paras viikkotulos; hieman yli 45 000 kävijää!
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Noita sääntöjä voitaisiin sorvailla tosiaan yhteen nippuun ylläpitoporukan kesken.
Tosiasiahan on se, että kaikki aluekohtaisetkin säännöt olisivat helposti löydettävissä yhdestä paikasta, eikä ripoteltuna ympäriinsä.

Muunmuassa kaupankäyntialueiden omat säännöt voitaneen heittää myös yhteen nippuun kaikkien muiden sääntöjen kanssa.
Samoin omalta osaltani toivon myös lainaussääntöjen tuomista julki foorumin säännöissä, sillä useat käyttäjät eivät ole selvästikään säännöstä tietoisia.

Tästä varmaankin käydään jonkinmoinen keskustelu siellä oikeasti isokenkäisten kevätkokouksessa? :)

Tiivistettynä: Kaikkien alueiden kaikki säännöt yhteen osastoon osioittain (yleiset säännöt, kauppa-alueiden säännöt, aluekohtaiset säännöt).
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Parasta olisi, jos tuon Foorumin säännöt -linkin takaa löytyisi kaikki kootusti, tai vähintään sieltä olisi linkit mahdollisiin lisäselvitysketjuihin. Ei ihme, etteivät käyttäjätkään pysy kärryillä kaikesta, kun sääntökirja on ns. levällään.
Juuri näin pitäisi ollakin (pakollinen disclaimer, IMO).
Tähän näkemykseen yhdyn, sillä - ei millään pahalla - kun palaute tulee pääasiassa samoilta noin 10 tyypiltä, antaa se väkisinkin vääristyneen kuvan siitä, mitä "kansa" oikeasti ehkä tahtoo.
Olen tismalleen samaa mieltä ja tätä jo hieman vihjaisinkin tuossa edellisessä viestissäni.
Voin ehkä tehdä virhepäätelmiä, mutta niin kauan kuin KonsoliFINin kävijämäärät pysyvät pienessä nousussa, emme ainakaan kovin huonosti ole asioita hoitaneet. Muistetaan nyt, että vielä kolmisen vuotta sitten keskimääräisiä uniikkeja viikkokävijöitä oli se 20-25k, kun tätä nykyä huidelleen 35-40 tuhannen kieppeillä. Se on aikamoista kasvua, ja väittäisin yhdeksi osasyyksi laadukkaan foorumimme.
<nipsnaps>
Toissaviikolla tehtiin koko saitin historian paras viikkotulos; hieman yli 45 000 kävijää!
Edelleen olen samaa mieltä, melko hyvin olette hommat hoitaneet (toivottavasti myös jatkossa) ja onnittelut uudesta ennätyksestä.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tästä varmaankin käydään jonkinmoinen keskustelu siellä oikeasti isokenkäisten kevätkokouksessa? :)
Pistin tuon sääntökirjan niputtamisen yhteen paikkaan yhdeksi kohdaksi kokouksen agendalistalle, joten toivottavasti tuon 27. päivän jälkeen olemme tuonkin asian suhteen viisaampia.

PS. Mulla on oikeasti aika pienet kengät, 40-41 numeron kengillä mennään.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Haluan valittaa. Sain varoituksen tänään Täysin turhasta asiasta. Mukamas epäsevlä kirjoitusasu. Mode vielä sanoo viestissään, että minulta puuttui vain isot alkukirjaimet. Myönnän, ne olisi hyvä olla, niinku nyt esim laitoin. (HUOM)

alkuperäinen viestini:



Et sä noin voi sanoa. ei meille välttämättä viikonloppu käy. Pelatkaa 4v4.

Tämä mode on ilmeisesti vasta joku aika sitten valittu virkaansa, ehkä valta on sekoittanut miehen pään? Tuommoisesta en itse todellakaan antaisi mitään varoituksia, olihan tuo ihan lyht viesti. Ihan eri asia, jos lauseessa olisi ollu monta lausetta, niin silloin olisin hyväksynyt tän. Ja viestini ei ole pelkkä one-laineri, vaan ilmoitan ettei meille sovi välttämättä pelata klaanimatseja viikonloppuna.

Olen puhunut.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Mukamas epäsevlä kirjoitusasu. Mode vielä sanoo viestissään, että minulta puuttui vain isot alkukirjaimet. Myönnän, ne olisi hyvä olla, niinku nyt esim laitoin.
Kyseessä oli taas kerran huomautus eikä varoitus. Ja se ei tullut pelkästään tuosta viestistä, vaan katsoimme yhdessä uusien valvojien kanssa viestihistoriaasi, ja siellä lähes säännönmukaisesti isot alkukirjaimet ovat hukkateillä. Nyt vaan tuli lopulta se viesti, joka katkaisi kamelimme selän.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Haluan valittaa.
----
Olen puhunut.

Kiitoksia palautteesta. Voit myös laittaa privaviestiä vastaavissa tapauksissa jos katsot tarpeelliseksi. En erittele tapahtumaketjun tapahtumia sen enempää tässä ketjussa ihan vain sinua ajatellen, mutta voin pyynnöstä sen tehdä tai sitten privaviestinä jos haluat.

PS. Tähän ketjuun lainaamasi viesti ei ollut alkuperäinen.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Siis saako noita huomautuksia (keltainen kortti & rikkomukset-kohta tuossa nimimerkin, gamertagin yms. alla) nykyään jo siitäkin, ettei käytä isoja kirjaimia viesteissä tai vaikka sitten mahdollisesti myös kirjoitusvirheistä? Vai onko tässä nyt jotain muuta taustalla jota ei tuosta viestistä tullut ilmi?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

siis saako noita huomautuksia (keltainen kortti & rikkomukset-kohta tuossa nimimerkin, gamertagin yms. alla) nykyään jo siitäkin, ettei käytä isoja kirjaimia viesteissä tai vaikka sitten mahdollisesti myös kirjoitusvirheistä?

Kyllä ja ei. Kirjoitusvirheistä ei tietenkään saa, mutta tarkoituksellisesta huonosta kirjoitusasusta voi saada. Kukaan normaalia tekstiä kirjoittava ei saa tällaisesta huomautusta mitenkään, mutta "chat/irc"-kielellä kirjoittava ja/tai välimerkit, isot kirjaimet ja muutkin äidinkielen perusteet unohtava sen sijaan voi saada.

Kirjoitusasu (H / V1, 2vk): Viesti on syystä tai toisesta vaikeaselkoinen. Suomen kielessä virkkeet aloitetaan isolla alkukirjaimella ja ne päätetään pisteeseen. Virkkeen sisällä lauseet erotetaan yleensä pilkuilla. Sijamuotojen käyttäminen helpottaa ymmärtämistä. Vaikka emme edellytä YO-aineen tasoista äidinkielen hallintaa, viestin lähettäjän pitäisi nähdä vaivaa, jotta lukijan ei tarvitse. Oikolue viestisi ennen lähettämistä.

http://www.konsolifin.net/bbs/konso...3-konsolifin-huomautukset-ja-varoitukset.html
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kyseessä oli taas kerran huomautus eikä varoitus.

Oli kyseessä mikä tahansa, niin minulle spongen kohdalla näkyy "Rikkomukset: 2/1 (2)". Ellen asioista luulisi paremmin tietäväni, niin tuollainen voisi vaikuttaa esim. siihen ostanko kyseiseltä henkilöltä pelin tämän foorumin kautta tai ylipäätään suhtautumiseen kaveria kohtaan. Jos kyseessä on pelkkä isojen kirjaimien laiminlyönti, niin ei mielestäni sellaista tarvitsisi minulle ollenkaan näkyä. Kunhan modet ja kyseinen henkilö itse tietävät tilanteen niin sen luulisi riittävän.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Oli kyseessä mikä tahansa, niin minulle spongen kohdalla näkyy "Rikkomukset: 2/1 (2)".
Johtuu siitä, että kyseisellä käyttäjällä oli peräti kaksi korttia alla jo ennen tätä keissiä. Ja kuten sanottua, nuo tiedot näkyvät vain sen aikaa, kun kortti/kortit ovat voimassa. Jälkikäteen (=korttien expiroiduttua) tavallinen käyttäjä ei näe, onko joku kortteja joskus saanut vai ei.

Tuo korttisysteemi on ollut käytössä jo parisen vuotta, joten miksi vasta nyt noilla onkin jonkinlainen negatiivinen stigma? Senkö vuoksi, että asiasta on ollut viime päivinä tavallista enemmän keskustelua?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kanbela saikin nyt esimerkin siitä yhdestä tavasta jolla pyrimme käyttäjää huomauttamaan kirjoitusasuun panostamisesta. Kanbelan viestistä puuttui (ilmeisesti kokeilumielessä :D) isot alkukirjaimet. Pikainen tarkastus viestihistoriaan osoitti Kanbelan olevan oivallinen kirjoittaja kirjoitusasua silmälläpitäen. Tässä tapauksessa olisikin ollut suuri tai ainakin edes pieni vääryys antaa Kanbelalle korttia. Kanbelalalla ei myöskään ollut huomautuksia samasta aiheesta. Mikä olisi ollut yksi merkittävä jatkokortittamisen peruste.

-Seuraava vaihe tässä Kanbelan teoreettisessa kokeilussa voisi tilanteesta riippuen ja ongelmien jatkuessa olla privaviesti, jossa pyydetään niinkin vaikeaa asiaa kuin lauseen aloittamista shift näppäin pohjassa.

-Sitten huomautus.

-Sitten varoitus.

-Sitten varoitus luetun ymmärtämisen ongelmista kun viesti ei kerta mene perille ja tässä vaiheessa ollaankin sitten jo jäähyjen lähettyvillä. Ne jäähyt eivät sitten johdu pelkästään isojen alkukirjainten puutteesta vaan myös jääräpäisyydestä ja uppiniskaisuudesta.


Ja tosiaan kuten harzun lainauksessa todetaan, että emme edellytä YO-tasoista äidinkieltä, niin samaan syssyyn voimme todeta isojen alkukirjainten olevan kaikkien kirjoittamistaidon omaavien tiedossa. Kyseessä ei ole myöskään erityistä akropatiaa vaativa juttu, mutta toisaalta sillä on suuri merkitys tekstin hahmottamiseen. Taas kerran emme ajattele vain sitä yhtä kirjoittajaa vaan niitä tuhansia lukijoita.

Satunnaisia lipsahduksia isojen alkukirjainten suhteen en viitsi noteerata ollenkaan.

Toivottavasti selvensi oman näkemykseni esiin tuonti.

R2_ sanoi:
Jos kyseessä on pelkkä isojen kirjaimien laiminlyönti, niin ei mielestäni sellaista tarvitsisi minulle ollenkaan näkyä. Kunhan modet ja kyseinen henkilö itse tietävät tilanteen niin sen luulisi riittävän.
Hmmm... Toisaalta voit käyttäjän tiedoista nähdä mistä kortista on kyse ja mitä tapaukseen liittyy. Näin siis kauppatilanteissa voit myös tarkastaa millaisesta käyttäjästä on kyse. Varoitus kaupankäynti epäselvyyksistä vai huomautus isoista alkukirjaimista? Kumpikin kertoo jotain mutta vain toinen kaupankäynnistä.

Henk. koht. kortituspäätöksiin usein vaikuttaa myös se, että kun tästä totuttelusta huolimatta moni katsoo tuon keltaisen kortin edelleen häpeäpaaluksi, jota rikkomuksistaan huolimatta eivät tietenkään ansaitse, niin tämänvuoksi jos käyttäjän historia on kunnossa ja rike pieni, pyrin useimmiten hoitamaan asian privaviestillä.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tuo korttisysteemi on ollut käytössä jo parisen vuotta, joten miksi vasta nyt noilla onkin jonkinlainen negatiivinen stigma? Senkö vuoksi, että asiasta on ollut viime päivinä tavallista enemmän keskustelua?

Sen vuoksi kun nykyään noita tuntuu saavan ties mistä mitättömistä asioista. Jos niillä oikeasti leimattaisiin vain pahimmat peelot niin asia olisi eri. Ja jos yhdys_sanoja väärin kirjoittava moderaattori antaa varoituksen isojen alkukirjaimien puuttumisesta niin se kuulostaa hieman ristiriitaiselta. Samanlaista punakynää ainakin minun kouluaikoina molempiin käytettiin.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kyseessä oli taas kerran huomautus eikä varoitus. Ja se ei tullut pelkästään tuosta viestistä, vaan katsoimme yhdessä uusien valvojien kanssa viestihistoriaasi, ja siellä lähes säännönmukaisesti isot alkukirjaimet ovat hukkateillä. Nyt vaan tuli lopulta se viesti, joka katkaisi kamelimme selän.

aprillipilana ymmärtäisin tämän asian. Minusta Konsolifinin valvojien ei ole tarkoitus opettaa foorumia käyttäviä henkilöitä kirjoittamaan oikein. Käsittääkseni tämä ei ole mikään Äidinkielen opetusta käsittelevä foorumi.

Jos tämä sivusto alkaa menemään tähän suuntaan huomautuksien/varoituksien osalta, niin on varmaan parempi että minäkin poistun lopullisesti foorumilta. Tietystihän voisin anoa jo etukäteen armahdusta tulevista kirjoitusvirheitäni, mutta mitä väliä niillä on jos asian ymmärtää. Minulla on kumminkin pieni lukihäiriö ja virheitä tulee...enkä varmasti ole ainoa täällä.

Pitäkää fooruminne, jos suuntaus on ÄIDINKIELEEN painottuva. Minä etsin sivuston jolla käsitellään pelaamista.

TOIVON TODELLA, ETTÄ TÄMÄ HÖLMÖILY LOPPUU VAI EIKÖ FOORUMIN TARKOITUSKAAN OLE KÄSITELLÄ PALAAMISTA JA PELEJÄ?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Minulla on kumminkin pieni lukihäiriö ja virheitä tulee...enkä varmasti ole ainoa täällä.
Lukihäiriö on aina asia erikseen, samoin kuin esim. kuurous tai se ettei ole syntyperäinen suomalainen. Näitäkin tapauksia foorumillamme on. Jos tällaiselle henkilölle on annettu kortti, voi siitä huomauttaa esimerkiksi privaviestillä, niin voidaan kortti vetää hyvästä syystä takaisin.

Mutta nyt ei ole kyse oikeinkirjoituksesta, vaan siitä että tuskin kukaan pystyy vakavalla naamalla väittämään, ettei tiedä lauseiden ja virkkeiden alkavan isolla alkukirjaimella ja päättyvän jonkinlaiseen välimerkkiin.

Ei täällä kytätä jokaista kirjoitusvirhettä ja väärin kirjoitettua lappeen Rantaa, ei todellakaan. mutta kun jotkut kirjoittavat koko ajan tälllä lailla vailla huolen häivää niinku viimestä päivää eikä todellakaan ole kiva lukea ja terveisiä myös äidille ja iskälel ja pikkusiskoille ja siskoen miheille ja ai niin oli mulla muuten asiaakin osaako joku kertoa mihin ne pilkut ja pisteet pitikään laittaa :)

TOIVON TODELLA, ETTÄ TÄMÄ HÖLMÖILY LOPPUU VAI EIKÖ FOORUMIN TARKOITUSKAAN OLE KÄSITELLÄ PALAAMISTA JA PELEJÄ?
On tarkoitus, mutta se tarkoitus toteutuu entistä paremmin, kun kirjoittajat viitsivät sen verran panostaa ihan noihin kirjoittamisen perusasioihin. Noilta huomautetuiltakin se selvästi välillä onnistuu, joten kyse on vain jostakin tietoisesta välinpitämättömyydestä.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Uskokaa pois, te ette halua meidän hommaavan tänne äidinkielen opettajaa.

Päinvastoin, haluamme että niitä vähennetään. Mutta joo, eiköhän tässä yhden miehen mielipide ole jo muotoutunut, ei ole tällä erää enempää sanottavaa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tietystihän voisin anoa jo etukäteen armahdusta tulevista kirjoitusvirheitäni, mutta mitä väliä niillä on jos asian ymmärtää. Minulla on kumminkin pieni lukihäiriö ja virheitä tulee...enkä varmasti ole ainoa täällä.

Et ole saanut ainoatakaan varoitusta/huomautusta aiheesta ja en näe mitään syytä miksi saisit jatkossakaan, mikäli kirjoitusasu/sisältö pysyy samalla tasolla. Joten mistä tällainen purkaus?
Kuten tässä on yritetty selittää, kyse ei ole varsinaisesta äidinkielen taidosta tai sen puutteesta - vaan siitä, että ennen "lähetä" napin painamista käyttäjä viitsii edes hieman panostaa viestin ulosantiin.

Usein on kuitenkin melko helppo viestihistoriasta huomata, onko kyse lukihäiriöstä tms. vai puhtaasta piittamattomuudesta (varsinkin jos käyttäjää on muistutettu asiasta privaviestein, eikä reagoi mitenkään). Mikäli oikeasti on vaikeuksia kirjallisen ulosannin kanssa ja asiasta turhaan huomautamme, niin aina voi laittaa esim. privaviestin takaisin, jossa meille asiasta infomoi.
 
Ylös Bottom