Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja designed
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Haluaisin kommentoida säännön joka kieltää myyntitilmoitusten kommentoimista.

Jos olet itse ostamassa peliä voit tietysti tinkiä sydämesi kyllyydestä. Yleensä tämä kuitenkin tehdään privaattina.

Pelkkä myyntiketjuun kommentointi tyyliin "uutena 10 euroa halvemmalla sieltä tai täältä" ei ole sallittua vaan sääntöjen tarkoittamaa kaupankäynnin häirintää.

Jokainen ostaja on itse vastuussa siitä, että ostaa tavaran sopivaan hintaan. Muiden ei tarvitse toimia hintapoliiseina, ja kuten Nothing tuossa jo kertoikin, ei verkosta ostaminen ole mahdollista läheskään kaikille.

Modet vois vähän relata. Ihan oikeesti, yksittäisten lauseiden tai rivien "siivoaminen" lainauksesta pois on ihan turhaa pilkunnussintaa, mikä ei tee tätä foorumia yhtään paremmaksi. Jää vaan sellainen fiilis että haluaako joku vittuilla vai mitä. Tällä viittaan tietenkin aamuiseen viestiini PS3-puolen Modern Warfare 2 -ketjussa, jossa olin lainannut seuraavan viestin:

IW:n perustajakaksikon lisäksi ovat talosta nyt lähteneet viime viikolla myös lead designer moninpelipuolelta sekä lead software engineer. Onhan näissä vaihtuvuutta tottakai, kun ihmiset hyppäävät projekteista toiseen, mutta olisiko nyt parhaat aivot jo menetetty?

Lähde: Modern Warfare Developer Loses Two More Key Players - Infinity Ward - Kotaku

Ja vastasin:

Niin minkäs takia sieltä on nyt jengiä lähtenyt, joku enemmän juttuja seurannut jos viitsis selittää?

No, peräti seitsemän minuuttia kesti, ennen kuin ahkera mode-setä oli käynyt poistamassa lainauksesta lihavoidun kohdan.

IW:n perustajakaksikon lisäksi ovat talosta nyt lähteneet viime viikolla myös lead designer moninpelipuolelta sekä lead software engineer. Onhan näissä vaihtuvuutta tottakai, kun ihmiset hyppäävät projekteista toiseen, mutta olisiko nyt parhaat aivot jo menetetty?

Lähde: Modern Warfare Developer Loses Two More Key Players - Infinity Ward - Kotaku

Tuohon oli siis ahkeran mode-sedän pitänyt puuttua. Onko tässä oikeesti mitään järkeä, että tuijotetaan suurennuslasin kanssa viestejä läpi? Voisitte vaikka korjata typotkin samalla, tai mistä mä tiedän ettette tee jo niin. En vain millään usko, että foorumin luettavuus laski radikaalisti tuon järkyttävän tilan hukkaamiseni takia. Ei vaan viitsi kirjoitella tänne kohta enää mitään, kun joku kuitenkin muokkaa mun viestejä jälkeenpäin. Periaatteessa ihan sama, mutta kun ei kuitenkaan.

Haluaisin tuon valintapalkin myös tuonne alalaitaan sivustoa, käytettävyys nousisi hiukan. Vai mitä tuumitte?

Haluaisin tuon valintapalkin myös tuonne alalaitaan sivustoa, käytettävyys nousisi hiukan. Vai mitä tuumitte?

Periaatteessa siellähän on se jo. Tuo lokerikkomallinen Vaihda keskustelualuetta, josta vierität, että minne alueelle matkasi seuraavan kerran menee ;)

Onko tässä oikeesti mitään järkeä, että tuijotetaan suurennuslasin kanssa viestejä läpi?
Voisin tietysti esittää vastakysymyksenä, miksi käyttäjät eivät itse suoraan tee lainauksista sellaisia, ettei niihin edes tarvitsisi puuttua.

Voisitte vaikka korjata typotkin samalla, tai mistä mä tiedän ettette tee jo niin.
Emme korjaa emmekä aio niin tehdä.

Tuollaisen turhan lähdelinkin poistaminen käy ihan kädenkäänteessä; Shift-näppäin pohjaan, nuoli alaspäin -näppäintä hieman ja koko rivi onkin jo maalattu. Sen jälkeen vaaditaan vielä yksi painallus Backspace-näppäimellä.

Ei vaan viitsi kirjoitella tänne kohta enää mitään, kun joku kuitenkin muokkaa mun viestejä jälkeenpäin.
Katosiko lainauksestasi jotain oleellista sisältöä? Muuttuiko itse viestin sanoma jotenkin?

Me täällä karsimme vain sitä ylimääräistä roskaa, joka heikentää luettavuutta. Sisältöön tai sanomaan ei kosketa.

Modet vois vähän relata. Ihan oikeesti, yksittäisten lauseiden tai rivien "siivoaminen" lainauksesta pois on ihan turhaa pilkunnussintaa, mikä ei tee tätä foorumia yhtään paremmaksi. Jää vaan sellainen fiilis että haluaako joku vittuilla vai mitä.

Kiitos palautteesta. Löysennämme tuota lainauksien siivoamista jatkossa.

Periaatteessa siellähän on se jo...

"Periaatteessa", mutta ei käytännössä. Vaikka tuo onkin monimuotoisempi, pidän enemmän tästä ylhäällä viipottavasta vaihtoehdosta. Ehkä se voisi olla lisänä? :confused:

Me täällä karsimme vain sitä ylimääräistä roskaa, joka heikentää luettavuutta. Sisältöön tai sanomaan ei kosketa.

No sen olen kyllä huomannut että TE päätätte mikä on "roskaa" ja mikä ei, matti meikäläinen kuin varmaan välittää siitä jos viestissä on yksi "ylimäärinen" lähdelinkki?

Tämä alkaa olla jo STASI puuhastelua missä joka viestiä käydään läpi millintarkasti jotta ei nyt varmasti jotain sääntöjen vastaisia viestejä menisi läpi koska silloin se heikentää foorumin luettavuuden.

En tietenkään voi puhua muitten puolesta mutta on tää moderointi ollut vähä liikaakin lähiaikoina, mutta pistäkä vaikka polli niin saadaan siitäkin tilastoa mitä voidaan säilyttää arkistossa.

Muokkaatteko näitä viestejä meidän takia tai ihan vaan moderoinnin takia? Eli onko moderoinnilla joku itsearvo mitä minä en ymmärrä?

No sen olen kyllä huomannut että TE päätätte mikä on "roskaa" ja mikä ei, matti meikäläinen kuin varmaan välittää siitä jos viestissä on yksi "ylimäärinen" lähdelinkki?
Periaatteessa jokainen ylläpito-oikeuksien varustettu itse päättää, ja meikun sihti on vaan ollut se kaikista tiukin. Olen perfektionistinen luonne ja siten enemmän tai vähemmän tietoisesti yritän muokata foorumiakin ihanteideni mukaiseksi.

Tämä alkaa olla jo STASI puuhastelua missä joka viestiä käydään läpi millintarkasti jotta ei nyt varmasti jotain sääntöjen vastaisia viestejä menisi läpi koska silloin se heikentää foorumin luettavuuden.
Tämä nyt on ihan höpöhöpöä. Otan vastuun tuosta äärimmäisyyksiin menevästä lainauksien siivoamisesta omille harteilleni. Muut ylläpitoveljet ovat puuttuneet vain selkeästi ylipitkiin tapauksiin.

Muokkaatteko näitä viestejä meidän takia tai ihan vaan moderoinnin takia? Eli onko moderoinnilla joku itsearvo mitä minä en ymmärrä?
Periaatteessa käyttäjien vuoksi, mutta kuten tuossa alussa kerroinkin, osaksi myös omien ihanteiden toteuttamiseksi. Taustalla piilee sellaisia asioita kuin yleisen hyvän foorumikäyttäytymisen opettaminen niin omalla esimerkillä kuin ylläpitotoimenpiteilläkin.

Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että olen mennyt liian pitkälle, ja palautteista päätellen siisteysintoni on kääntynyt itseään vastaan. Olen pistänyt sakset nyt kaappiin toistaiseksi.

Olen perfektionistinen luonne ja siten enemmän tai vähemmän tietoisesti yritän muokata foorumiakin ihanteideni mukaiseksi.

perfektionisti...figures. Ja oikein enemmän tai vähemmän tietoisesti yrität muokata foorumiakin ihanteidesi mukaiseksi.
Sen mitä nyt olen täällä vähän lueskellut, niin olet juuri sellainen liikaa nillittäjä tyyppi. Juuri kaltaisesi pilkunviilaajat ovat niitä pahimpia.
Ei tää mikään niin vakava sivusto pitäisi olla, että jokaisesta ylimääräisestä jutusta tai pilkunpaikasta aletaan itkemään.
Moderointi on hyvä asia, mutta älytön suurennuslasin läpi tuijottelu on perseestä. Ymmärtäisin jos tämä olisi jonkun tiedekunnan virallinen sivusto. Mutta kun tää on tälläinen räkänokkien PELIsivusto, jossa pitäisi olla rentoa ja mukavaa.

Itse pidin tästä sivustosta taukoa jonkun vuoden, ja nillittämisesi toi mieleen sen syynkin miksi näin oli.

perfektionisti...figures. Ja oikein enemmän tai vähemmän tietoisesti yrität muokata foorumiakin ihanteidesi mukaiseksi. ja blaa blaa blaa

Onko se nyt jotenkin pois sinulta jos joku jaksaa siistiä lainauksia? Jos orkkis lainattu teksti kiinnostaa kokonaisuudessaan tarvii sinun painaa yhtä nappia ja pääset sen lukemaan suoraan. Mutta pitää itkeä vissiin ihan periaatteesta?

En välttämättä pidä ylenmääräistä siivoilua tarpeellisena, mutta kuten sanottu niin eipä ole meikäläiseltä pois.

Sen mitä nyt olen täällä vähän lueskellut, niin olet juuri sellainen liikaa nillittäjä tyyppi. Juuri kaltaisesi pilkunviilaajat ovat niitä pahimpia.
Ei tää mikään niin vakava sivusto pitäisi olla, että jokaisesta ylimääräisestä jutusta tai pilkunpaikasta aletaan itkemään.

Tuo nyt on jo melko paksua. Mutta sinäpä sen sanoit - ei tämä nyt niin vakava sivusto ole, joten miksi sinunkin pitää palautteessasi mennä jopa henkilökohtaisuuksiin, kun kyse on kuitenkin vain toisen lainauksien siistimisestä? Ei siis edelleenkään itse viestin sisältöön puuttumisesta. Ja kuten TT-2k jo totesi, niin saksimisrimaa nostetaan ihan yleisesti.

Onko se nyt jotenkin pois sinulta jos joku jaksaa siistiä lainauksia? Jos orkkis lainattu teksti kiinnostaa kokonaisuudessaan tarvii sinun painaa yhtä nappia ja pääset sen lukemaan suoraan. Mutta pitää itkeä vissiin ihan periaatteesta?

Lainaan itseäni...."Moderointi on hyvä asia, mutta älytön suurennuslasin läpi tuijottelu on perseestä."

Mutta kun tää on tälläinen räkänokkien PELIsivusto, jossa pitäisi olla rentoa ja mukavaa.

KonsoliFIN ei ole mikään räkänökkien sivusto tai IRCin jatke, vaan kaikenikäisille ja -tasoisille pelaajille tarkoitettu KESKUSTELUfoorumi.

Senpä takia foorumilla pyritään valvomaan keskustelun ja kirjoittelun tasoa niin sisällön kuin ulkoasunkin osalta. Se ei todellakaan ole este rentoudelle tai mukavuudelle. Pikemmikin päinvastoin.

Ymmärtäisin LoveSoldierin pahoittavan mielensä, jos TT olisi nostanut metelin tuosta yhdestä lähdelinkistä joka ei hänen mielestään ollut tarpeellinen. Mutta koska linkin poistaminen kävi herralta tuosta noin, käden käänteessä, kaiken muun ohessa, aiheuttamatta mitään sen suurempaa harmia en voi muuta kuin ihmetellä miten tästä saadaan näin suuri asia. Jos tontsa haluaa lähdelinkin poistaa niin antaa tontsan poistaa se lähdelinkki, se parantaa trikuivan mielialaa, eikä aiheuta meille mitään ikävää...

Mulla oli joku tosi fiksu argumentti vielä tähän loppuun, mutta sanonpahan vain että en ole henk. koht. huomannut mitenkään liian tiukkaa moderointia saatika minkäänlaista "nillitystä" tontsan suunnalta. Omasta mielestäni aiheettomia syytöksiä, mutta jos se tekee osasta käyttäjäkuntaa iloisempia, niin höllätkää ihmeessä.

Sitten vielä tuosta räkänokka-imagosta jonka Harza KFinille langetti. En voi olla muuta kuin eri mieltä. Esimerkiksi uutisointi ja keskustelu on pääasiallisesti meillä parempaa kuin monilla muilla kaupallisillakaan sivustoilla *köh*.

Olen perfektionistinen luonne...

Otan vastuun...

...olen mennyt liian pitkälle, ja palautteista päätellen siisteysintoni on kääntynyt itseään vastaan.
Kai sä myös ymmärrät, että perfiktionismiin kuuluu tällainen liiallinen itsekriittisyys, jossa ollaan herkkiä palautteen kanssa ja niellään kaikki turhatkin(?) syytökset kuin Pesusienen Paavo?

Tai näin ainakin sisäinen terapeuttini väitti, mutta enhän mä sitä idioottia usko.

Mutta koska linkin poistaminen kävi herralta tuosta noin, käden käänteessä, kaiken muun ohessa, aiheuttamatta mitään sen suurempaa harmia en voi muuta kuin ihmetellä miten tästä saadaan näin suuri asia. Jos tontsa haluaa lähdelinkin poistaa niin antaa tontsan poistaa se lähdelinkki, se parantaa trikuivan mielialaa, eikä aiheuta meille mitään ikävää...

Toihan on just se ongelma, eli viestejä on pakko moderoida ihan vaan sen takia että se on niin helppoa, vaikka viestissä nyt ei välttämättä ole mitään sääntöä rikkovaa sisältöä niin silti pitää muokata? (ja kuin on monta herraa jotka samaa sääntöä tulkkii niin mikä on se raja mikä on turhaa ja mikä ei?)

Eli ei tässä ole vain siitä lähdelinkistä kysymys vaan koko moderointiperiaatteesta.

Sama asia koskee jos annat haastattelun johonki lehteen, seuraavana päivänä luet jutun ja teksti ei ole yhtään sitä mitä itse eilen kerroit toimittajalle, hän on sitä muokannut ihan vaan sen takia että se parantaa omaa mielialaa ja ku se oli niin helppoa, onko se sitten oikein?

Onhan moderointi hyvä asia mutta liikaa on aina liikaa.

Sama asia koskee jos annat haastattelun johonki lehteen, seuraavana päivänä luet jutun ja teksti ei ole yhtään sitä mitä itse eilen kerroit toimittajalle
Onko tuo muka verrattavissa oleva tapaus?

TT-2k ei ole koskenut mihinkään sinun kirjoittamaasi. Eikä hän ole edes muuttanut mitään sinun lainaamaasi. Hän on ainoastaan lyhentänyt lainausta siltä osin kuin lainauksessa on ollut jotain ylimääräistä.

Tuskin muuten tarvitsee todeta, että sillä energialla jolla tänne on valitettu lainausten lyhennys säännöstä, oltaisiin lyhennetty jo useamman henkilön kuukausittaiset postaukset. Epäilenkin, että ongelma ei ole siinä, etteikö kaikki ymmärtäisi mistä on kyse ja että kuinka helppoa ja vähän aikaa vaativaa se on.

Itse toivoisin, että keksittäisiin joku suurinpiirtein yhteisymmärryksellä laadittu perustelu sille, mikä on häiritsevä lainaus ja mikä ei. Jokainen näkee nuo lainaukset eritavalla häiritseviksi tai ei, riippuen näytön leveydestä ynnä muista henkilökohtaisista seikoista. Nyttemmin joudutaankin turvautumaan joihinkin lainausperiaatteisiin (esim. lainauksen oltava lyhyempi kuin itse viittauksen, lainataan vain se johon viitataan jne.) Noita periaatteita seuraten voidaan joutua leikkelemään sellaisiakin lainauksia jotka eivät ole häiritseviä.

Hommasta tekee kaksipiippuisen se, että jos noita periaatteita noudatetaan niin säästytään ylipitkiltä lainauksilta. Ne on helppo sisäistää ja niitä on helppo valvoa. Kuitenkaan kyseessä ei ole häiritsevyys periaate. Jos taas kaikki leikkelyt tapahtuisivat häiritsevyyden mukaan, niin silloin ei jouduttaisi leikkelemään ei häiritseviä, mutta periaatteiden vastaisia lainauksia. Sitten oltaisiinkin sen ongelman edessä, että kenenkä mielestä mikäkin on häiritsevää.

Joka tapauksessa en halua että ylipitkien lainausten siivoiluista luovuttaisiin. Ja eritoten toivon TT-2k:n jatkavan napsimista, tosin ehkä pikkuisen hillitymmin. Myönnän vain itsekkin sen tosiasian, että kaikkia miellyttävän kriteerin keksiminen tuolle lainausten lyhentelylle on liian vaikea juttu. Ehkä jopa mahdotonta. Joten jos teitä vaivaa tämä asia, niin kipinkapin keksimään fraaseja jotka voisimme kehystää ja naulata ylläpidon virtuaaliseinälle muistuttamaan meitä kaikkia siitä, mikä on liikaa ja mikä on liian vähän. Ainakin sillä tavalla voitte vaikuttaa huomattavasti tehokkaammin tähän meidän yhteiseloon, kuin vääntämällä kättä siitä, kun TT-2k muutamista sadoista leikkailuista yksi, kaksi tai vaikka viisi menisi sinne rajamaastoon. Älkääkä ymmärtäkö tätä väärin, vaan ilmoitelkaa ihmeessä jos toimissamme jokin menee metsään. Ilman sitä tietoa kehittyminen on tyystin mahdotonta, mutta kannustan teitä samalla keksimään parannusehdotuksia, joilla se seuraava metsään meno voidaan ennaltaehkäistä.

kipinkapin keksimään fraaseja jotka voisimme kehystää ja naulata ylläpidon virtuaaliseinälle muistuttamaan meitä kaikkia siitä, mikä on liikaa ja mikä on liian vähän.
Lainauksen pituus suhteutettuna oman viestin pituuteen on toisarvoista, sillä viestin sisältö ja asiallinen rikkaus eivät ole välttämättä suoraan verrannollisia viestin (oman tai lainatun) pituuteen. Hyvässä lainauksessa on tärkeää lainata lainattavan viestin se osa, jota oma vastaus koskee. Toivottavaa on myös lyhentää tuosta osasta turhat epäolennaisuudet ja jättää jäljelle vain se tärkein kiteytys.

Kursiivilla ehkäpä se utopistinen osa, jota ei välttämättä voi peruskäyttäjältä vaatia. Joka tapauksessa kantani on, että lainauksen arvottaminen pituuden mukaan ei ole tarkoituksenmukaista, vaikka toimiikin välttävänä normina seikassa, jota on hyvin vaikea normittaa. Luopuisin "ylipitkän lainauksen" termistä ja siirtyisin "sisällöllisesti relevantin lainauksen" termiin, vaikka sitä onkin vaikeampi normittaa. Sisällöllisen relevanttiuden arvottamisen jättäisin moderaattoreille sellaisen ohjenuoran kera, että lainaukseen puututaan vain, jos lainaus sisältää huomattavan* määrän ei-relevanttia tekstiä. Vähäiset lainausvirheet jätetään puuttumatta.

* "huomattavan" voisi ajatella vaikka "silmiin pistävän"

Ylös Bottom