Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

Ensinnäkin Neogaf... Toisekseen tuo ketju oli aika konsolisotaisa, mutta niin siellä taitaa olla aika monet ketjut. :D Siellä kuitenkin siteerattiin muun muassa tuota samaa Johnin Twitter postausta, jossa taas ei tosiaan tätä kaveria mainita.

Jos kaverin mittauksissa jotain vikaa on, niin en siitä tiennyt ja siitä tietysti pahoittelut.

Niin mitä Neogafista? Jos jätetään huomiomatta EviLoren omat sekoilut, niin paljon mieluummin tuota lukee kuin cancel-kulttuurin kyllästämää Reseteraa. John ei ole vahvistanut ADB:n luotettavuutta VGTechin ja NXGamerin tapaan.
 
Niin mitä Neogafista? Jos jätetään huomiomatta EviLoren omat sekoilut, niin paljon mieluummin tuota lukee kuin cancel-kulttuurin kyllästämää Reseteraa. John ei ole vahvistanut ADB:n luotettavuutta VGTechin ja NXGamerin tapaan.
Juu, en missään nimessä indikoinut, että Resetera olisi millään tavalla parempi vaihtoehto.

John ei ole vahvistanut, mutta ei kieltänytkään. En minä sillä, kunhan kiinnosti miksi kaverin videot eivät olisi luotettavia.
 
Scarlet Nexus, aikaa ei ole ihmetellä videota mutta eiköhän tämä ole aika identtinen konsolista riippumatta.

 


Uusin Doom nyky konsoleilla:
Balance:
PS5 ja XsX:llä 2160p joskus PS5:lla tietyssä paikoin tippuu resot alemmaksi "As an example, in one scene the PS5 dropped to approximately 3456x1944 and the Xbox Series X rendered that scene at 3840x2160."
Xss:llä korkein reso on 1440p ja matalin 1020p.
Kaikki konsolit tuntuvat pysyvän hyvin tavoite fps lukemassa elikkä 60fps.

Perfomance mode:
PS5 ja XsX 1584p:stä aina 1120p:een vakaalla 120fps
Xss:llä mennään sitten alle fhd aina 765p saakka mutta sekin tuntuu pitävän vakaan 120fps.

RT mode on ainoastaan tehokonsoleille:
1800p ja 1275p välimaastossa mutta tässäkin tapauksessa XsX tuntuu tarjoavan korkeamman alhaisemman resoluution.
"As an example, in one scene the PS5 dropped to approximately 2986x1680 and the Xbox Series X rendered that scene at 3200x1800."
Vakaalla 60fps tämäkin.
 
Perfomance mode:
PS5 ja XsX 1584p:stä aina 1120p:een vakaalla 120fps
Nää oli oikeastaan PS5:n lukemat, jos pilkkua saa vähän viilata.

"PS5 in the 120fps Mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 2816x1584 and the lowest resolution found being approximately 1992x1120.

Xbox Series X in the 120fps Mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 3200x1800 and the lowest resolution found being approximately 2266x1275."
 


Uusin Doom nyky konsoleilla:
Balance:
PS5 ja XsX:llä 2160p joskus PS5:lla tietyssä paikoin tippuu resot alemmaksi "As an example, in one scene the PS5 dropped to approximately 3456x1944 and the Xbox Series X rendered that scene at 3840x2160."
Xss:llä korkein reso on 1440p ja matalin 1020p.
Kaikki konsolit tuntuvat pysyvän hyvin tavoite fps lukemassa elikkä 60fps.

Perfomance mode:
PS5 ja XsX 1584p:stä aina 1120p:een vakaalla 120fps
Xss:llä mennään sitten alle fhd aina 765p saakka mutta sekin tuntuu pitävän vakaan 120fps.

RT mode on ainoastaan tehokonsoleille:
1800p ja 1275p välimaastossa mutta tässäkin tapauksessa XsX tuntuu tarjoavan korkeamman alhaisemman resoluution.
"As an example, in one scene the PS5 dropped to approximately 2986x1680 and the Xbox Series X rendered that scene at 3200x1800."
Vakaalla 60fps tämäkin.


Tuo pelimoottori on kyllä oikeissa käsissä melko tekniikan näyte, vaikka S:llä päästään resossa noin alas niin silti saadaan pidettyä luvattu frame.

Edit: Mitähän oon taas miettinyt ku kirjoittanut :D kyllähän frame saadaan pidettyä tasaisena kun resoa puotetaan mutta oli tarkoitus kirjoittaa että eipä se kyllä huonolla tavalla näy kun 120fps pauhaa niin dynaamista resoa huomaakkaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Se että peli pyörii 1800p 120 FPS Series Xllä kun ei ole isoa mylläkkää päällä kertoo miten loistava pelimoottori on kyseessä, muut pelit pyörii 1080p resoluutiolla. Vielä kun ottaa huomioon että tämä on varmasti top 10 hienoimpia pelejä viime sukupolvessa niin ihan uskomaton saavutus id:ltä. Tosin pitää ottaa huomioon että id tech 6 pelimoottori on suunniteltu vartavasten tätä peligenreä varten, heitä siihen joku open world FPS ja ongelmia alkaa kasaantua.
 
Digital Foundryn Doom Eternal konsoliversioiden vertailu


Hyvin pitkälti samat tulokset kuin @Wayne Lord postaamassa VG Techin testissä.

Kaikissa modeissa ruudunpäivitys pysyy todella tasaisena kaikilla konsoleilla. Ray Tracing on molemmilla tehokonsoleilla PC:n medium tasoa, kun taas muut asetukset vastaavat Ultra -asetusta. Anisotrooppinen suodatus on kuitenkin jostain syystä disabloitu konsoleilla.

Resoluutioissa on enemmän heittoa. RT modessa XSX pitää korkeamman resoluution kuin PS5. Samoin 120fps modessa, jossa PS5 pääsee korkeimmillaan 1584p resoluutioon, kun taas XSX rullaa dynaamisella 1800p resoluutiolla. XSS:llä on tyytyminen 1080p resoluutioon ja sen alle.

Xbox Series - konsoleilla on lisäksi käytössä RDNA2 laitteistopohjainen VRS, jota PS5 ei tue. Tämä auttaa parempaan suorituskykyyn, kun pikseleitä voidaan renderöidä eri tarkkuudella riippuen siitä missäpäin kuvaa ja kuinka "tärkeitä" ne ovat.
 
Nää oli oikeastaan PS5:n lukemat, jos pilkkua saa vähän viilata.

"PS5 in the 120fps Mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 2816x1584 and the lowest resolution found being approximately 1992x1120.

Xbox Series X in the 120fps Mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 3200x1800 and the lowest resolution found being approximately 2266x1275."

Viilataan nyt vielä pilkkua hieman lisää, eli muut eroavaisuudet alustojen välillä:

- PS5 nopeammat latausajat
- Xboxeilla Smart Delivery tekee päivityksestä mutkattomamman
- Xboxeilla kuvanlaatu kärsii VRS-implementaatiosta

E5uB6EqXIAkqXT9

Se että peli pyörii 1800p 120 FPS Series Xllä kun ei ole isoa mylläkkää päällä kertoo miten loistava pelimoottori on kyseessä, muut pelit pyörii 1080p resoluutiolla. Vielä kun ottaa huomioon että tämä on varmasti top 10 hienoimpia pelejä viime sukupolvessa niin ihan uskomaton saavutus id:ltä. Tosin pitää ottaa huomioon että id tech 6 pelimoottori on suunniteltu vartavasten tätä peligenreä varten, heitä siihen joku open world FPS ja ongelmia alkaa kasaantua.

Series S jää puolestaan ilman RT:tä, joka on selvä pettymys näinkin hyvin optimoidusta enginestä huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Call Of Duty Warzone sai kunnian olla ensimmäinen PS4-peli, johon tunkattiin jollain uudella taaksepäinyhteensopivuuden metodilla 120 fps -moodi mukaan PS5:lle.

Digital Foundryn analyysi on kaksijakoinen: PS5 tarjoaa selvästi tasaisemman 120 ruudun kokemuksen kuin XSX, mutta HDR:stä joutuu luopumaan ihan konsolin näyttöasetuksissa, ja varsinainen resoluutio on PS4 Pro -version perintönä Series X:ää matalampi.

Toisaalta jos Microsoftin tehokonsolin parina on VRR:ää tukeva televisio/näyttö, ei ruudunpäivityksen heilahtelut tunnu oikeastaan missään, ja kuva on kauttaaltaan skarpimpi.

Jos oma näyttölaitteisto ei 120 hertsiä tue, vie boksi 60 fps:llä pelatessakin voiton 4K-tarkkuudellaan PS5:n tyytyessä 1512-1566p:n tienoilla dynaamisesti mukautuvaan pikselimäärään.

 
Edelleen pitää muistaa, että vaikka VRR tekisi mitä niin ohjauksen vaihtelevaa input lagia ei poista. Valtavalla skaalalla heiluva fps ei ole missään muodossa hyväksyttävää joten Sonyn lähestymistapa on oikea.
 


Nopeasti:
PS5 ja XsX natiivi 1440p reso ja Xss:llä sitten 900p. Lisäksi tehokone versiolla on paremmat varjot ja piirtoetäisyys.
"PS5 and Xbox Series X have some graphical improvements over the Xbox Series S such as higher quality shadows and an improved draw distance."

PS5 ja XsX pitävät hyvin 60fps mutta Xss:llä on pientä droppia jossain paikoin.

Edit: Itseasiassa PS5:llä on pientä droppia jossain välivideoissa jos sillä on mitään merkitystä.
Edit2: No kyllä se XsX ottaa hittiä myös videon lopussa.
 


Nopeasti:
PS5 ja XsX natiivi 1440p reso ja Xss:llä sitten 900p. Lisäksi tehokone versiolla on paremmat varjot ja piirtoetäisyys.
"PS5 and Xbox Series X have some graphical improvements over the Xbox Series S such as higher quality shadows and an improved draw distance."

PS5 ja XsX pitävät hyvin 60fps mutta Xss:llä on pientä droppia jossain paikoin.

Edit: Itseasiassa PS5:llä on pientä droppia jossain välivideoissa jos sillä on mitään merkitystä.

Videon lopussa XSX alkaa koomata pahasti. Outoa kun muuten näytti hyvin pyörivän. Ja jälleen yksi peli lisää XSS valikoimiin jossa mennään sutturesolla 900p.
 
Kuinkahan mahtaa xbox one x pyörittä kyseistä peliä?
Pelasin pelin reilu vuosi sitten Xbox One X:llä läpi. Ihan hyvin pyöri ja hyvältä näytti. Tässä Xbox Wiren artikkeli mitä parannuksia Xbox One X -versio pitää sisällään:
 
Missäs kohtaa videossa se oli suttuista ?
Tarkoittaen resoa.
900p on noin 67% 1080p:stä.

PC:llä huomaa eron aika kovastikin jos näyttönä on fhd(paikat sumenee) mutta taas kyse on budjetti konsolista, ehkä pitäisi näiden osalta sitten odotukset laittaa eri tasolle ja sitä en kiellä etteikö Xss gpu ole nytten alimitoitettu cpu nähden mutta jostain se on pakko antaa periksi jos aikoo hinnan pitää alhaisena.

Nyt on hyvä että Xss:ssä on lähes yhtä kova cpu kuin tehoversioissa niin voidaan pelit suunnitella siten ja tarvittaessa sitten varsinkin jos haetaan 60fps niin resoa pudotellaan alemmaksi koska GPU kuormaa on paljon helpompi säädellä kuin cpu kuormaa(resot grafiikka asetukset)
 
Call Of Duty Warzone sai kunnian olla ensimmäinen PS4-peli, johon tunkattiin jollain uudella taaksepäinyhteensopivuuden metodilla 120 fps -moodi mukaan PS5:lle.

Digital Foundryn analyysi on kaksijakoinen: PS5 tarjoaa selvästi tasaisemman 120 ruudun kokemuksen kuin XSX, mutta HDR:stä joutuu luopumaan ihan konsolin näyttöasetuksissa, ja varsinainen resoluutio on PS4 Pro -version perintönä Series X:ää matalampi.

Toisaalta jos Microsoftin tehokonsolin parina on VRR:ää tukeva televisio/näyttö, ei ruudunpäivityksen heilahtelut tunnu oikeastaan missään, ja kuva on kauttaaltaan skarpimpi.

Jos oma näyttölaitteisto ei 120 hertsiä tue, vie boksi 60 fps:llä pelatessakin voiton 4K-tarkkuudellaan PS5:n tyytyessä 1512-1566p:n tienoilla dynaamisesti mukautuvaan pikselimäärään.



Pakko olla eri mieltä ruudunpäivityksen heilahteluista Xbox-versiolla ja näiden havaitsemisesta. Tein pienen testin kytkemällä Series X:n suoraan kiinni LG:n 850 -sarjan VRR-yhteensopivaan 1440p monitoriin. Tällä setupilla frameraten heilahtelut tuntuivat selvästi eräänlaisena kuminauha-efektinä etenkin pelihahmon liikekomennoissa. VRR:n osalta kun on hyvä muistaa, että tämä auttaa ainoastaan kuvan liikkeen sulavuuteen. Ohjaustuntumaan tämä ei auta kun muutokset ohjaustuntumassa johtuvat input lagin vaihtelusta frameraten heitellessä. Alla tutkimusta asiaan liittyen:

 
Minä uskon että 99% pelaajista missaa tuon mutta on kyllä hyvä jokatapauksessa joka tuo nuo asiat ilmi.
Ilman DF ja muita fps laskijoita emme olisi saanut tälle genille 60fps vaihtoehtoa.

Vaan Sony ja Mäsä menivät yhdissä tuumin AMD juttusille "nyt sellainen cpu millä onnistu 60fps vähintään Perk*le"
 
Vaan Sony ja Mäsä menivät yhdissä tuumin AMD juttusille "nyt sellainen cpu millä onnistu 60fps vähintään Perk*le"

Ei ongelma ole CPU:issa vaan peleissä, jossa skaalauselementit eivät skaalaa riittävän alas. Ilmeisesti jonkun mielestä on parempi pitää ruudunpäivitys framerate-targetissa 99 pinnaa ajasta pienemmän reson skaalauksella, kuin hieman järeämällä 100 pinnaa ajasta. Dynaamisten resojen aikakaudella tämän ei pitäisi edes tulla ongelmaksi. CPU-rajoitteisia pelejä näkee nykyisellään todella harvoin.

Toki dippauksia tapahtuu muistakin syistä, mutta nämä ovat selvästi poikkeuksia kuten olemme nähneet.
 
Ylös Bottom