Vastaus: NHL 15 [Hype] - Xbox One- ja PS4-demot julkaistu Euroopassa!
Joo, ei taida onnistua lämärillä päätykiekko (siniviivan jälkeen). Ranteellahan tuo onnistuu painamalla R1 samalla kun laukoo.
Itsellä kyllä onnistuu tuo lämärillä ränniin kun vaan painaa L1 pohjaan ja lämää punaisenkin jälkeen.
Muuten demosta sen verran, että ylitti kyllä kaikki odotukset. Olin jo jättämässä peliä ostamatta, kun tuo EASHL:n pois jääminen varmistui, mutta kyllä tämän testin jälkeen tulee peli haettua. Oikeastaan muita miinuksia en keksi tuon demon perusteella, kuin sen, että kone antaa edelleen kävellä hyökkäysalueelle sisään ja peruuttelee vain kiltisti maalin eteen pitämään maalinedustaa. Tästä johtuen maalin eteen pääseminen (ainakin all-star tasolla ja hardcore-slidereillä) tuntui olevan todella vaikeaa, mikä on tietenkin hyvä juttu. Myös maskilla tuntuu olevan aieampaa enempi merkitystä kun pari maalia tuli tehtyä laukomalla siniviivalta hirvittävän maskin takaa ja veskarin eleistä näki, että ei ollut mitään hajua siitä mistä suunnasta kiekko tulee. Myös muutama todella realistisen näköinen ohjausmaali on tullut tehtyä, eikä ole enää näkynyt aikaisemmista versioista tuttuja lämärien ohjauksia ilmasta. Sen sijaan veskareiden supertorjunnat tuntuvat olevan edelleen mukana. Itse sain yhden kerran todistaa Lundqvistin jalkapallokentiltä tuttua syöksytorjuntaa kun 2v1 tilanteessa syötin kiekon aivan avoimen maalin eteen, mutta niin vain Henrik syöksyi kiekon tielle ja otti kiekon hanskaansa.
Ainakin hardcorella/all-star asetuksilla AI:n kaikki maalit tuntuvat tulevan aika samalla kaavalla joka kerta. Noin 15 pelin jälkeen kone ei ole tehnyt yhtään maalia laukomalla viivasta tai p-pisteiden kaarelta vaan kaikki maalit tuntuvat tulevan one-timereillä p-pisteiden välistä tai sitten kone lyö melko murhaavalla prosentilla jonkun irtokiekon tyhjään rysään. Ei kuitenkaan tuomita vielä näin pienellä otannalla, eikä tämä minua juurikaan haittaa, sillä konetta vastaan on NHL08:n jälkeen tullut pelattua yhteensä maksimissaan 5 ottelua.
Kiekkofysiikka tuntuu myös todella hyvältä, kun kiekko tuntuu pomppivan paljon enemmän ja tuntuu, että syötöissä pitää jopa vähän miettiä suuntaa ja voimakkuutta, tai vastaanottajalla on hankaluuksia kiekon vastaanotossa. Omaa mieltä lämmitti myös kovana päätykiekkojen viljelijänä se, että saucer passilla pystyi heittämään siniviivalta pakkien taakse pieniä pomppukiekkoja joihin pystyy sitten omalla hyökkääjällä luistella perään ja pakki ei tuota kiekkoa saa aina haltuun vaan syntyy 50-50 taisteluita kiekosta. Onneksi myös dump-inien pomppubugi on korjattu, vaikka se ihan mukava ase olikin itseä parempia pelaajia vastaan.
Myöskään mitään bugirannaria en ainakaan vielä pelistä ole löytänyt, vaikka kovin on tullut kokeiltua. Tänä vuonna myös tuntuisi, että rystyllä oikeasti tekee jotain, sillä rystylaukaukset lähtevät välillä todella tulisesti ja tulipa jo yksi maalikin tehtyä kovalla rystylaukauksella etuyläkulmaan. Läpiajoista tuntuu edelleen aika kovalla prosentilla menevän nuo samat backhand-forehand-etuyläkulma-kikat, mutta läpiajot ovat 90-prosenttisesti pelaajan huonoutta, jos päästää vastustajan läpiajoon, joten en noista niin välitä ja lisäksi voit aina ottaa itse maalivahdin haltuun, joten minua nuo eivät varsinaisesti haittaa. Toki olisi mukava, että läpiajoista olisi muitakin järkeviä tapoja tehdä maali, kuin nuo samat veivaukset, mutta ainakin niin kauan, kun tällä maalivahtikoodauksella mennään, niin jotain "bugimaaleja" pelissä tulee aina olemaan.
Graafiikasta en ole koskaan suuremmin välittänyt, mutta kyllähän tätä katsellessa tuli sellainen vau-efekti. Varsinki uudet mailankäsittelyanimaatiot ovat todella realistisen näköisiä eikä vanhoista versioista tuttuja "säbäveivauksia" ole enää mahdollista tehdä. Myös yleisön/areenojen yksityiskohdat ovat mukava lisä, mutta ne kyllä menevät omissa kirjoissa ns. "turhiin" uudistuksiin. Toki ymmärrän, että joillekkin näillä on suurikin merkitys, mutta itse olen ainat mennyt gameplay first, presentation second-linjalla. Uusi taklausmoottori tuntuu myös ihan hyvältä, mutta vähän oudon näköisiä ovat aika monet taklaukset... Toivottavasti tuota vielä viilataan kokoversioon.
Kaikenkaikkiaan siis todella positiivinen kuva jäi tästä demosta, mutta mieleen tuli kyllä tuota yleisön ja areenojen detail-hehkutusta kuunnellessa se, että kuinkakohan hyvän pelin EA olisi saanut aikaan, jos olisivat keskittäneet kaikki voimavarat pelattavuuden ja vaikkapa maalivahtien parantamiseen... Saattaisi vaikka se EASHL:kin olla mukana!