Vastaus: NHL 2k10 [PS3]
Auttaiskohan tuohon asiaan se pelaajien taitoerojen eli rosteriarvojen suurentaminen kunnon skaalaan, mikä oli oikeasti käytössä ennen 90-luvun puoliväliä. Silloin supertähden oikeasti erotti tähdestä, ja tähden hyvästä pelaajasta, ainakin numeraalisesti, jollen väärin muista. Eli silloin käytettiin koko skaalaa, nyt siitä käytännössä vain ylintä kolmannesta. Mikä on mielestäni todella typerää. Jos saan tehtyä rosterit uusiksi 2K10:iin niihin tulee moniin arvoihin käyttöön skaala 20-99, joka tekee taitoeroista entistä suurempia. Luistelussa täytyy kuitenkin pyrkiä siihen, ettei eroista tule liiallisuuksiin meneviä, ettei pelin tasapaino kärsi. Lähes kaikessa muussa on mahdollisuutta petrata.
Annanpa yhden esimerkin. Jos pelaajien Creativityn laittaa rostereista skaalaan 20-99 ja tekee sen vielä rajusti porrastaen, ja laittaa Creativity-sliderin maksimiin, luulen, että pelissä nähdään enemmän mailapeliä, sekä bonuksena ihmispelaajan ja tekoälyn epäonnistuneita ja onnistuneita harhautuksia, joka muuttaa jälleen pelin luonnetta entistä enemmän oikeaan suuntaan. Sama saattaa päteä syöttöihin, laukauksiin jne. Kaikesta voi tulla vielä pari tuumaa syvempää, kun asiaan alkaa perehtymään. Mutta tämä vaatii kovasti testaamista tietenkin.
Jo nyt mielestäni peli toimii fiksusti siinä mielessä, että jos vaikkapa AI:n pelaajan mailan ulottuvilla on kiekko, sen ei tarvitse osua täsmälleen lapaan, vaan tekoäly tietää, että sen ohjastama pelaaja voi sen kurottaa itselleen.