Vastaus: NHL-pelit vertailussa eli EA Sports vs. 2K Sports
Olen pelannut hyvin aktiivisesti EA:n NHL-sarjaa vuoden 93-versiosta lukien rehellisesti joitakin tuhansia matseja. Pidin erittäin paljon 07:n tuomista parannuksista, ja hakkasin vielä 08:a PS3:lla yhden kokonaisen kauden.
2K-sarjan edellinen peli on ollut 2K5 PS2:lla, josta myös pidin kaudenseisauttajabugia lukuun ottamatta.
Jääkiekko- ja pelitaustaa on jostakin 80-luvun alusta saakka. Seuraan jääkiekkoa edelleen puolitosissani ja luulen tietäväni pelistä. Pelaan aktiivisesti PC:llä sekä kaikilla konsoleilla, enkä harrasta konsolisotia sen enempää kuin väittelyä eri valmistajien maidonkaan paremmuudesta.
Hyppäsin eilen jälleen 2K-sarjan bandwagoniin. Mielestäni arvostelut ovat aivan hulluja. Toinen peli saa >90 pistettä, ja toinen <60. Ero ei todellakaan ole noin suuri, vaan luvut kertovat siitä että peli on annettu vääriin käsiin. Etenkin kun arvosteluissa kehutaan 2010:n AI:ta ja pelin simulaatiomaisuutta, ei voi kuin pudistella päätään.
Ero peleissä on siinä, että 2010:n peli on selkeämpää ja helpompaa. Se ei kuitenkaan korvaa pelin mekaniikassa olevaa valtavaa eroa. 2K10 on jääkiekkoa, 2010 on pelin näköistä animaatiota.
Suurin EA:n sarjan puute on yksinpelissä. AI näyttelee ja tekee ennalta scriptattuja asioita. Parhaiten eron sai esiin 08:ssa kääntämällä kaikki nopeus- ja laukaisusliderit nollaan. Pelaajat uivat sen jälkeen tervassa, eikä siniviivalta saanut kohotettua maalille asti. Mutta entä tietokone?
Kun tietokone päätti tehdä maalin, ohjelmoijilta oli unohtunut ottaa sliderit huomioon. Yhtäkkiä yksi mies porhalsi kuin Selänne ja ampui maailman tulisimman rannarin yläpesään. Omituista.
Toisekseen pitemmän päälle alkoi rasittaa ylivoimaisen paljon pelin "meidän faija on kovempi silti" -ajattelu. Tietokonevastustajan arvoja nostetaan piilossa aina sen mukaan, mikä pelaajan oman joukkueen taso on. Pleijareissa asetelma muuttui järjettömäksi. Siirsin NHL-kauden päätyttyä kaikki pelaajat alas pelaamaan AHL-pleijareita. Kummasti vastustajien jalat alkoivat vipattaa uudella tavalla, vaikka oman jengin jätkistä heikoin oli pisteiltään parempi kuin vastustajan paras. Puhumattakaan itse NHL-pleijareista, joissa Jagr pelasi jatkuvasti ja teki noin viisi maalia joka pelissä (joo harmittaa yhä että putosin).
Muutenkin pelin pitää pelata omalla tekoälyllään, eikä ennalta keksityllä draamakertoimella (vrt. viisi maalia viimeisellä minuutilla).
2K10:stä ei varmasti pidetä, sillä siinä päätökset pitää tehdä siinä vaiheessa kun ne oikeassakin pelissä tehdään. Rytminvaihto, lähdenkö vastaan, ajanko vai en? Ja slidereillä on todella vaikutusta peliin.
2010 lienee edelleen kaksinpelinä parempi siksi, että peliseuraa löytyy, ja kaikki osaavat pelata. 2K10 taas sopii yksinpeliin, mihin totta puhuen EA:n sarjalla ei enää ole mitään arvoa.
Näistä peleistä 2010 on ehdottomasti se casual, 2K10 simulaatio. Toki mielipiteeseeni vaikuttaa varmasti vieraan pelin uutuuden viehätys, mutta ilman sitäkin on pakko ihmetellä, miten vuodesta toiseen samat pelinpilaajaominaisuudet jätetään huomiotta EA:n sarjaa arvioitaessa.