Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Switch

Monet meistä pelaavat myös Switchillä kannettavana ihan kotisohvallakin. Jotenkin outo ajatus ainakin minulle, että jos ollaan kotona, niin silloin pelataan automaattisesti isolla ruudulla tai PC:llä. Lukevathan ihmiset kirjojakin kotisohvalla kädestä eikä TV:n ruudulta, vaikka sekin kai nykyään olisi mahdollista.

Kannettavana pelaamisesta on kotona etua siinäkin, kun voi helposti pelata eri huoneissa ja ennen kaikkea seisaaltaan, toisin kuin useimpia TV-ruudun tai PC:n pelejä. Istumista kun tulee muutenkin meille tietokonetyöläisille ihan tarpeeksi (etenkin jos ei ole korkeussäädeltävää sähköpöytää) ja tunnetusti istuminen tappaa.
Itse olen taas täysin päinvastaista koulukuntaa, mielestäni Switchin Pro Controller on niin erinomaisesti käteen istuva säädin, että pelaan telakassa aina kun on mahdollisuus. Omaan käteen toi kannettava kombo eli switch+joyconit istuu niin saamerin huonosti, että jotenkin kädet väsyy siihen epäluonnolliseen asentoon. Toki on erilaisia kahvatelakoita ynm, jotka kommenttien perusteella korjaa asian, mutta ne taas vievät helkkaristi tilaa, jonka vuoksi pelkällä kannettavalla tulee pelattua pääasiassa matkoilla ja silloin kun puoliso nukkuu vieressä.

Toki switchiä voi pelata kannettavana pro controllerin kanssa, eihän se telakkaa vaadi, mutta sitten taas mielestäni Switchin näyttö on liian pieni, että sen laittaa johonkin metrin päähän pöydälle, jotta voi pitää pro controlleria käsissä.


Ja mitä tulee Switch prohon, niin olen sieltä 2018 saakka lukenut näitä heeboja, jotka kirjoittaa joka paikkaan "hommaan Switchin sitten vasta kun tulee pro versio", nyt mennään jo vuodessa 2022 ja sieltä vaan Nintendo pukkaa yhtä tehottomia vehkeitä ulos vieläkin erilaisilla vähäpätöisillä uudistuksilla (etenkin jos pelaat yhtään telakassa). :D Mutta jatkakaa odottamista, varmasti ollaan jo lähempänä kuin koskaan aiemmin! ;)

Mielenkiintoista sinäänsä, että kyllähän se Switch pro/Switch2 pitää launchata jonkun ison Nintendon nimikkeen rinnalla, oletettavasti se ei ole BOTW2, ellei pelin julkaisua venytetä sitten 2023/2024 taitteeseen tätä varten. Seuraavat isot odotettavat nimet ovat lienee Super Mario Odyssey 2 tai ikuisuusprojekti Metroid
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku just nyt suunnittelee OLED Switchin ostoa, niin kohta on tulossa mun makuun ehkä hienoin tähän mennessä julkaistu erikoisversio Splatoon 3 kunniaksi. Varsinkin tuo vasen joy-con on niiiiin hieno. Tai ylipäätänsä joy-conit näyttää jotenkin tosi raikkailta tuollaisina liukuvärjättyinä.
 
Tosiaan hommasin ensimmäisen Nintendo konsolin sitten vuoden 93. Piti ostaa myös pro ohjain, mutta eihän siinä mitään kuuloke reikää ollut, eikä ollut monessa muussakaan. Kun on tottunut pelaamaan viimeiset 10 vuotta piuha ohjaimessa, niin pistin tilaten tälläisen.

Niin ja A ja B napit...
 
Tässä nyt tuoreen Switchin isänä katsellut halpoja pelejä, niin aika huima määrä tuntuu olevan näitä "Code in a Box"-versioita. Ei todellakaan se myönteinen kehitys, mutta eipä näitä tule sitten hommattuakaan. Jos nyt jotain positiivista pitää hakea, niin ainakin varoitus tästä on näkyvällä paikalla kannessa.
 
Tässä nyt tuoreen Switchin isänä katsellut halpoja pelejä, niin aika huima määrä tuntuu olevan näitä "Code in a Box"-versioita. Ei todellakaan se myönteinen kehitys, mutta eipä näitä tule sitten hommattuakaan. Jos nyt jotain positiivista pitää hakea, niin ainakin varoitus tästä on näkyvällä paikalla kannessa.
Ai mitä ihmettä? Olen pitänyt Switchiä vihoviimeisenä fyysisten pelien linnakkeena eikä minulla ole ollut edes tietoa/muistikuvaa että tuollaista turhuutta olisi eksynyt sinnekin. Jokusen toki muistan, missä oli muka liian iso peli kortille ja piti ladata ainakin osa, mutta ei ne ole minua kiinnostaneet kun ne on yleensä multiplattareita, joita ei ole mitään järkeä pelata Switchillä jos ei ole ihan pakko.

Kaikki pelit, joiden koen olevan syy omistaa Switch, saa oikeasti fyysisenä kortilla. Minulle ne ovat Nintendon yksinoikeusteoksia mutta kenties muilla julkaisijoilla on sitten enemmän tapana tehdä tuota ääliömäisyyttä.
 
Ai mitä ihmettä? Olen pitänyt Switchiä vihoviimeisenä fyysisten pelien linnakkeena eikä minulla ole ollut edes tietoa/muistikuvaa että tuollaista turhuutta olisi eksynyt sinnekin. Jokusen toki muistan, missä oli muka liian iso peli kortille ja piti ladata ainakin osa, mutta ei ne ole minua kiinnostaneet kun ne on yleensä multiplattareita, joita ei ole mitään järkeä pelata Switchillä jos ei ole ihan pakko.

Kaikki pelit, joiden koen olevan syy omistaa Switch, saa oikeasti fyysisenä kortilla. Minulle ne ovat Nintendon yksinoikeusteoksia mutta kenties muilla julkaisijoilla on sitten enemmän tapana tehdä tuota ääliömäisyyttä.

Nämä tuntuis olevan suurimmaksi osaksi näitä pienempiä pelejä, indie-tuotoksia ym.

EDIT: Paitsi mahtuuhan tuohon joukkoon näköjään sellainenkin pikkuteos kuin Final Fantasy IX.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ai mitä ihmettä? Olen pitänyt Switchiä vihoviimeisenä fyysisten pelien linnakkeena eikä minulla ole ollut edes tietoa/muistikuvaa että tuollaista turhuutta olisi eksynyt sinnekin. Jokusen toki muistan, missä oli muka liian iso peli kortille ja piti ladata ainakin osa, mutta ei ne ole minua kiinnostaneet kun ne on yleensä multiplattareita, joita ei ole mitään järkeä pelata Switchillä jos ei ole ihan pakko.

Kaikki pelit, joiden koen olevan syy omistaa Switch, saa oikeasti fyysisenä kortilla. Minulle ne ovat Nintendon yksinoikeusteoksia mutta kenties muilla julkaisijoilla on sitten enemmän tapana tehdä tuota ääliömäisyyttä.

Noita "code in a box" pelejä on aika paljon tosiaan, mutta toisaalta monista nimikkeistä (esim AC: Black Flag ja muita ubin pelejä) löytyy sekä koodiversio, että perinteisellä pelikasetilla tuleva peli, kasettiversion ollessa hieman kalliimpi pyyntihinnaltaan.
 
Noita "code in a box" pelejä on aika paljon tosiaan, mutta toisaalta monista nimikkeistä (esim AC: Black Flag ja muita ubin pelejä) löytyy sekä koodiversio, että perinteisellä pelikasetilla tuleva peli, kasettiversion ollessa hieman kalliimpi pyyntihinnaltaan.
Näiden lisäksi, ne on sitten lähinnä pienempiä indiepelejä tai niin että Euroopan ja jenkkilän painoksessa se on "code in a box" ja Aasiasta saa sitten koko pelin kasetilla. Muistaakseni tämä tilanne esim. @gherbaru :n mainitseman Final Fantasy IX:n kohdalla.
 
Noita "code in a box" pelejä on aika paljon tosiaan, mutta toisaalta monista nimikkeistä (esim AC: Black Flag ja muita ubin pelejä) löytyy sekä koodiversio, että perinteisellä pelikasetilla tuleva peli, kasettiversion ollessa hieman kalliimpi pyyntihinnaltaan.
Siis ainakin noissa AC-peleissä on koodi, koska kaikki pelit eivät ole mahtuneet kasetille. Rebel Collectionissa on mukana Black Flag ja Rogue, joista vain BF on kasetilla, ja Rogue pitää koodin kautta ladata kaupasta. Sama homma Ezio Collectionissa, jossa kasetilla on ainoastaan AC2. Final Fantasy X/X-2 HD Remasterissa on sama juttu. X-2 pitää ladata erikseen koodilla.

Mitä olen lukenut, niin ainakin Ultimate Mortal Kombattia myydään Switchille niin, että peli kotelon mukana ei tule ollenkaan kasettia, vaan pelkkä latauskoodi. Aika älytöntä.
 
Final Fantasy X/X-2:ssa on myöskin se sama, että Aasia versiossa molemmat pelit on kasetilla.

Tuota on kyllä vaikea käsittää, että jos pelit kerran mahtuvat sille yhdelle kasetille, niin miksi ei voi jokaisella alueella sama. Varsinkin kun se kasetti on siihen toiseen peliin jo varattu kuitenkin. Vai onko jenkki/eurooppaversiot niin paljon isompia, etteivät ne muka mahdukaan?
 
ajattelin ostaa ps5 kaveriksi nintendo switchin, lähinnä työreissujen vuoksi joten oled malli lienee hyvä. pelejä ajattelin zelda botw ja mario odyssey, mitäs muuta kannattaa?

Jos Nes ja Snes klassikoista tykkää niin Nintendo Online kaveriksi niin sieltä löytyy linja vanhoja Marioita ja muita Nintendon kovia. Mutta riippuen aivan mistä genreistä tykkää niin siittä on hyvä lähtä kartoittaan omia tarpeitaan.
 
ajattelin ostaa ps5 kaveriksi nintendo switchin, lähinnä työreissujen vuoksi joten oled malli lienee hyvä. pelejä ajattelin zelda botw ja mario odyssey, mitäs muuta kannattaa?
No jos yhtään jrpg kutkuttaa niin olisi tarjolla
Xenoblade Chronicles DE, n. 100h
Xenoblade Chronicles 2, n 100h
Xenoblade Chronicles 2 DLC, 20-30h
Ja huomenna julkaistaan Xenoblade Chronicles 3, n. 100h.

Astral Chain on ihan parhaimmistoa, myös uusin Pokemon Arceus oli erittäin pätevää vaihtelua 20v vanhaan pelikaavaan.

Sekä Mario Kart Deluxe, siihen tullut tänä vuonna kohtuu hintaan uusia karttoja ajettavaksi

Ei lopu pelaaminen kesken työmatkoilla :D
 
ajattelin ostaa ps5 kaveriksi nintendo switchin, lähinnä työreissujen vuoksi joten oled malli lienee hyvä. pelejä ajattelin zelda botw ja mario odyssey, mitäs muuta kannattaa?
Esim.
Pikmin 3
Xenobladet
Hollow Knight (jos et ole muulla alustalla vielä pelannut)
Luigi’s Mansion 3
Metroid Dread
 
Jos kannettavuus on tärkeä eli akunkestoakin hakee, niin suosittelisin harkitsemaan 3DS:ää. Itse yllätyin että olen pelannut sillä paljon enemmän mitä Switchillä ja muutenkin ollut siitä reilusti enemmän innoissani. Toki molemmilla on omat pelinsä, joten jos ei ole ongelma niin hanki molemmat. 3DS:ää saa käytettynä 60 eurolla kun jaksaa odotella sopivaa myynti-ilmoitusta tai vähän nopeammin about 100 eurolla.

Omassa käytössä Switch siis on enemmän pöytäkonsolina eikä sillä kovin kauaa akun kanssa pelaile. Mutta jos vain tarkoitus saada pelilaite mukaan ja on virtaa tarjolla niin sitten Switch toki samalla viivalla about 3DS:n kanssa. Kuitenkin itse tykännyt enemmän pelailla 3DS:llä kun se on rennomman oloista pelata kuin isompi ja kömpelömpi Switch.
 
ajattelin ostaa ps5 kaveriksi nintendo switchin, lähinnä työreissujen vuoksi joten oled malli lienee hyvä. pelejä ajattelin zelda botw ja mario odyssey, mitäs muuta kannattaa?
Esim.
Pokémon Legends: Arceus
Kirby: Discovery
NEO: The World Ends With You
Shin Megami Tensei V
Neon White
Bug Fables

Jännästi nedruska mainitsi juuri ne pelit (Hollow Knightia lukuun ottamatta), jotka neuvoisin jättämään kauppaan, mutta makunsa kullakin.
 
Tuo on muuten vähän vaikea vastata että mitä pelejä Switchille. Jos tykkää tasohyppelyistä niin Mariot varmaan sinne heti. Samoin suosittelisin Tropical Freezeä, joka oli vielä Marioitakin parempaa tasohyppelyä - minun makuuni ainakin.
 
Tuossa on ketju Switchin suosikkipeleistä. Tuo mun viime syksynä päivitetty lista on aika pitkä. :D
 
Esim.
Pokémon Legends: Arceus
Kirby: Discovery
NEO: The World Ends With You
Shin Megami Tensei V
Neon White
Bug Fables

Jännästi nedruska mainitsi juuri ne pelit (Hollow Knightia lukuun ottamatta), jotka neuvoisin jättämään kauppaan, mutta makunsa kullakin.
Onneksi jokaiseen pelimakua löytyy ne omat pelit. Listassani pelit on niitä joista olen eniten nauttinut (Zelda BotW ja Mario Odyssey lisäksi) switchillä. Paitsi poikkeuksena listalla oleva metroid dread, jota en ole vielä ehtinyt itse pelaamaan, mutta jota on paljon kehuttu ja joka kyllä varmasti jossain vaiheessa tulee pelattua.
Tuo on muuten vähän vaikea vastata että mitä pelejä Switchille. Jos tykkää tasohyppelyistä niin Mariot varmaan sinne heti. Samoin suosittelisin Tropical Freezeä, joka oli vielä Marioitakin parempaa tasohyppelyä - minun makuuni ainakin.
Tasohyppelyistä pitävälle myös Mario Maker 2 on aika varma valinta. Pelin juonen mukana tulevat Nintendon tekemät tasot on tosi jees ja nintendo onlinen kautta pääsee käsiksi loputtomaan määrään pelaamista. Josta tietty osa toki on täyttä roskaa, mutta tarjolla on myös Nintendon omia tasojakin parempaa laatua.
 
Ylös Bottom