En usko, että monikaan Switch-pelaajista toivoisi vielä uutta konsolia. Yleensä meitä kiinnostavat pelit, ei rauta. Vähän sama kuin joku toivoisi elokuvateatterisalin päivittyvän 5-7 vuoden välein, vaikka oleellista ovat itse elokuvat.
En liene sitten "Switch-pelaaja" koska olen toivonut parempaa Switchiä siitä lähtien kun olen sillä pelannut
Sen pelit on loistavia mutta ne olisivat heti vain parempia kun tehoja olisi enemmän.
En vain olettanut sen tulevan näin äkkiä. Kun Switch julkaistiin 2017, lähdin oletuksesta, että tässä on kymmenvuotinen konsoli, eli 2027 tulisi uutta. Niin erinomaiselta se tuntui silloin ja tuntuu edelleen.
Hyvä laitehan se on mutta auttamattomasti vanhentunut. Minä ostin New 3DS XL:n vasta tässä about vuoden sisään ja sekin on loistava laite. Miksei me kaikki sitten pelata vain sillä ja mihin Switchiäkään enää tarvitsee? Missä menee raja, että joku riittää tai ei riitä?
Switchin suhteen pystyy varmaan aika helposti osoittamaan moniakin syitä miksi olisi jo aika päivittää rauta.
Mutta sillekin raudalle pystyy edelleen tekemään maailmanhistorian parhaita pelejä, kuten Zeldakin taas viime vuonna osoitti. Ei mikään ole kiinni raudasta vaan peli-ideoista.
Hyviä pelejä voi tehdä vaikka taskulaskimelle (esim. Tetris) mutta mietipä niin päin että millaisia pelit ovat jos ei ole tehot niin paljon rajoittamassa asioita. Nyt esimerkiksi Zeldojen maailma pitää resetoida muistin tyhjentämiseksi aika ajoin kun ei koneen muisti riitä pitämään niitä muistissa. Siitä, miten se tehtiin, voi tykätä mutta se on rajoitteen vuoksi tehty. Jos sitä ei olisi, olisi peli voinut olla vielä interaktiivisempi ja upeampi.
Minä ainakin antaisin Zeldan tekijöille mahdollisimman hyvät resurssit ja mahdollisimman vähän rajoja. Olkoonkin että luovuus usein kukkiikin rajoitettuna, vai miten se meni.
Nintendo ei ole ikinä kilpaillut siitä, että kenen koneissa on kovemmat raudat. Luuleeko joku todella, että seuraavassa Switchissä on tyyliin PS5:n sisukset sisällä? Tuskin. Nintendon valtti on omat pelit, joita pelataan vielä vuosia. Ei se Switch mihinkään kuole, vaikka uusi kone tulisikin.
Ei kukaan tekniikasta yhtään ymmärtävä kuvittele käsikonsolin (tai Nintendon ylipäänsä) kilpailevan kotikonsolin kanssa tehoissa. Se ei kuitenkaan mitenkään ole ristiriidassa sen ajatuksen kanssa jos ajattelee tehokkaamman laitteen tarjoavan vielä vain parempia pelikokemuksia.
Pointtinahan on, että nykyään vallitsee aika valituksentäyteinen ilmapiiri vähän kaikessa. Voin olla väärässäkin, mutta on ainakin syntynyt mielikuva, että joskus varhaisempien konsolisukupolvien aikaan oltiin paljon tyytyväisempiä siihen, mitä oli tarjolla, eikä manguttu näin paljon uutta.
No vastakysymys, jonka jo esitinkin ylempänä: mikset pelaa sitten NES:llä tai vaikka tuoreemmalla 3DS:llä? Miksi hyppäsit tuoreemman Switchin kelkkaan? Noudatatko siis itsekään tuota ajatusta minkään muun suhteen kuin Switchin?
Eikä selitykseksi ainakaan minulle kelpaa että hybridikonsoli on muka kehityksen huippupiste, josta ei enää pääse paremmaksi
Ihan pelkästään tehopäivityksellä päästään taas ihan uusiin sfääreihin mutta tuntuu ettei kaikki tajua mitä enemmän muistia, tehokkaampi prossu ja näyttis käytännössä meinaa. Se ei ole vain silmäkarkkia vaan paljon muutakin. Se on resursseja Nintendolle tehdä vaikka ja mitä hienoa, mihin ei Switch yksinkertaisesti taivu.
Jotenkin paradoksaalista, että nykyaikana, kun kaikenlaiset ominaisuudet ovat jo todella kiitettävällä tasolla, huudetaan entistä kovemmin lisätoiveita, jotka parantaisivat kokemusta enää marginaalisesti.
Ominaisuudet ovat ehkä tehokonsoleilla "kiitettävällä tasolla" ja niissäkin on sanottavaa. Aloitin juuri FF XVI:n ja se on ihan nätti mutta voisi pyöriä sulavammin. Sulavuus-tilassa se taas on vähän "mössöinen", joten ei tuolle pelille ainakaan tunnu edes PS5 riittävän.
Enkä ainakaan sanoisi että Switch on "kiitettävällä tasolla" vaikka siellä loistavia pelejä onkin. Ei kuitenkaan ole ihme että Switchin hittipelejä usein ihmetellään varsinkin tekniseltä kantilta: miten tämä tai tuo on Switchillä mahdollista? Vastaus on se, että jostain on tingitty tai jossain on jarruteltu että homma toimii. Minä haluaisin nähdä mitä saisivat aikaan tehokkaammalla raudalla.
Tämä on ihan validi mielipide ja näkökulma, ei mitään itsen nostamista jalustalle. Vai puhunko ihan puuta heinää?
No joo, mielipiteenä ja näkökulmana toki ihan ok, mutta vähän kieltämättä jalustalle tähyilyä kun vihjaillaan mm. ympäristöhaitoista tai että valitetaan ja vingutaan "aina parempaa" kun kyse on ihan normaalista kehityksestä. Ja vastakysymyksenäni tosiaan oli se, että mikset itse sitten noudata näkemystäsi ja pelaa vanhemmalla Nintendon konsolilla? Miksi sinä saat oikeuden valita tuoreimman vehkeen? Miksi sinä olet oikeutettu päättämään että juuri Switch on se raja, jossa pysytään ja miksei se voinut olla vaikka jo 3DS?
Ehkä ymmärtäisit homman paremmin jos joku tulisi sinun Switch-pelaamistasi kritisoimaan sen varjolla että 3DS on ihan riittävä kaikille jne.