Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Switch

Noniin. Taita mennä vähän jaarittelun puolelle.
Miten niin? Pistit sanoja suuhuni, kun väitit, että odotan Nintendon kilpailevan tehoissa muiden kanssa. Niin en ole sanonut missään kohtaa. Se että toivon, ja uskon monen muunkin toivovan, että pian saataisiin uusi tehokkaampi Switch ei todellakaan tarkoita, että sen tarvii kilpailla PS5:n kanssa tehoissa. Opettele lukemaan tai ainakin sisäistämään lukemasi ennen ku kommentoit.
 
Pelaajilla varmasti on kivaa, ilmastolla ei. Nimittäin uusien konsolien valmistuksesta ja kuljetuksesta syntyvien päästöjen takia. Tästäkin syystä toivon, että konsolisukupolvien elinkaaret olisivat mahdollisimman pitkiä.
No mitä mieltä ilmasto oli siitä, että Nintendo nosti vuonna 2023 Switchin tuotannon lähemmäs 20 miljoonaan yksikköön, kun taas uutta konsolia, jos muistan oikein, on tarkoitus valmistaa noin 10 miljoonaa kappaletta vuonna 2024? Kuinka suuri intressi ympäristöllä on sen suhteen, että sitä kuormitetaan vanhalla Switchillä uuden sijaan? Pointti on, että kokonaiskulutus ei välttämättä kasva kovinkaan paljon vaikka laitekanta uudistuu koska vanha menee edelleen kaupaksi.
 
Minä en kuvitellut niin kertaakaan pelatessani. Ehkä tämä vain korostaa, kuinka erilaiset maailmankuvat eri pelaajilla on.

Tässä vertauksessa unohdat, että Switch on firman ensimmäinen hybridikonsoli, jolloin siihen eivät välttmättä päde suoraan vanhat lainalaisuudet. Hybridinä se tuntuu eräänlaiselta kehityksen kulminaatiopisteeltä, jonka jälkeen ei tarvitsekaan tulla samanlaisella syötöllä jatkuvasti uutta.

Mutta kyllähän sekin toisaalta tiedetään, että nykypelaaja on kyllästyvä ja tyytymätön.

En kyllä näe miten se hybridikone vanhenee yhtään sen hitaammin. Lisäksi pitää huomioida, että Switchille tekee pelejä muutkin, kuin vain Nintendon omat velhot, ja 3rd party studioilla käy vain yhä hankalammaksi saada se uusin peli pyörimään Switchillä saman tasoisesti kuin muilla konsoleilla. Esim uusin Sonic on aika karunoloinen Switchillä vrt. PS5 ja Series X tai edes S.

Se 6-7 vuoden sykli on ollut aika normi jo pitkän aikaa, että en minä sen perusteella sanoisi nykypelaajia kärsimättömiksi tai nopeasti kyllästyviksi.
 
Miten niin? Pistit sanoja suuhuni, kun väitit, että odotan Nintendon kilpailevan tehoissa muiden kanssa. Niin en ole sanonut missään kohtaa. Se että toivon, ja uskon monen muunkin toivovan, että pian saataisiin uusi tehokkaampi Switch ei todellakaan tarkoita, että sen tarvii kilpailla PS5:n kanssa tehoissa. Opettele lukemaan tai ainakin sisäistämään lukemasi ennen ku kommentoit.
Kiva hyökkäävä ja negatiivinen asenne. Kysyinkin, että odottaako joku, että tässä nyt vertailullisesti tulisi joku PS5:n tason kone? En ole mitään sanoja sun suuhusi laittanut. Ehkä nyt ei kannattaisi niin tarkasti takertua näihin, kun kaikki me tiedämme, ettei sieltä mitään tehokonetta kuitenkaan ole tulossa. Mutta jos todella tunnet, että olen jotain sanoja sun suuhus laittanut, niin pyydän anteeksi. Se ei ollut tarkoitukseni, joten eiköhän tämä tästä.
 
Kiva hyökkäävä ja negatiivinen asenne. Kysyinkin, että odottaako joku, että tässä nyt vertailullisesti tulisi joku PS5:n tason kone? En ole mitään sanoja sun suuhusi laittanut. Ehkä nyt ei kannattaisi niin tarkasti takertua näihin, kun kaikki me tiedämme, ettei sieltä mitään tehokonetta kuitenkaan ole tulossa. Mutta jos todella tunnet, että olen jotain sanoja sun suuhus laittanut, niin pyydän anteeksi. Se ei ollut tarkoitukseni, joten eiköhän tämä tästä.
Jos lainaat viestiäni jossa puhun siitä, että Switchin seuraajassa on enemmän tehoja niin luonnollisesti ymmärrän ssian niin, että tarkoitat minun kommenttiani. Mutta ei siinä, no worries ja jatketaan eteenpäin.
 
Tämä on kyllä aina avain hedelmälliseen keskusteluun kun nostaa itsensä jalustalle ja pitää omia mielipiteitään jotenkin parempina kuin muiden.
Pointtinahan on, että nykyään vallitsee aika valituksentäyteinen ilmapiiri vähän kaikessa. Voin olla väärässäkin, mutta on ainakin syntynyt mielikuva, että joskus varhaisempien konsolisukupolvien aikaan oltiin paljon tyytyväisempiä siihen, mitä oli tarjolla, eikä manguttu näin paljon uutta.

Jotenkin paradoksaalista, että nykyaikana, kun kaikenlaiset ominaisuudet ovat jo todella kiitettävällä tasolla, huudetaan entistä kovemmin lisätoiveita, jotka parantaisivat kokemusta enää marginaalisesti.

Tämä on ihan validi mielipide ja näkökulma, ei mitään itsen nostamista jalustalle. Vai puhunko ihan puuta heinää?
 
tai edes että vaikka Bluetooth kuulokkeiden tuki poistuisi (kun se vihdoin saatiin joitain vuosia sitten Switchille).

Tätä ei kyllä edes Nintendo voi jättää pois enää vuonna 2024...eihän?

Ja itselleni Switch Lite toimii edelleen oikein hyvin, mutta kyllä minulle myös uusi sukupolvi kelpaa, JOS myös Switchin pelit sillä toimii. Jos taas ei toimi, niin katsellaan sitten joskus.
 
En usko, että monikaan Switch-pelaajista toivoisi vielä uutta konsolia. Yleensä meitä kiinnostavat pelit, ei rauta. Vähän sama kuin joku toivoisi elokuvateatterisalin päivittyvän 5-7 vuoden välein, vaikka oleellista ovat itse elokuvat.
En liene sitten "Switch-pelaaja" koska olen toivonut parempaa Switchiä siitä lähtien kun olen sillä pelannut :D Sen pelit on loistavia mutta ne olisivat heti vain parempia kun tehoja olisi enemmän.

En vain olettanut sen tulevan näin äkkiä. Kun Switch julkaistiin 2017, lähdin oletuksesta, että tässä on kymmenvuotinen konsoli, eli 2027 tulisi uutta. Niin erinomaiselta se tuntui silloin ja tuntuu edelleen.
Hyvä laitehan se on mutta auttamattomasti vanhentunut. Minä ostin New 3DS XL:n vasta tässä about vuoden sisään ja sekin on loistava laite. Miksei me kaikki sitten pelata vain sillä ja mihin Switchiäkään enää tarvitsee? Missä menee raja, että joku riittää tai ei riitä?

Switchin suhteen pystyy varmaan aika helposti osoittamaan moniakin syitä miksi olisi jo aika päivittää rauta.

Mutta sillekin raudalle pystyy edelleen tekemään maailmanhistorian parhaita pelejä, kuten Zeldakin taas viime vuonna osoitti. Ei mikään ole kiinni raudasta vaan peli-ideoista.
Hyviä pelejä voi tehdä vaikka taskulaskimelle (esim. Tetris) mutta mietipä niin päin että millaisia pelit ovat jos ei ole tehot niin paljon rajoittamassa asioita. Nyt esimerkiksi Zeldojen maailma pitää resetoida muistin tyhjentämiseksi aika ajoin kun ei koneen muisti riitä pitämään niitä muistissa. Siitä, miten se tehtiin, voi tykätä mutta se on rajoitteen vuoksi tehty. Jos sitä ei olisi, olisi peli voinut olla vielä interaktiivisempi ja upeampi.

Minä ainakin antaisin Zeldan tekijöille mahdollisimman hyvät resurssit ja mahdollisimman vähän rajoja. Olkoonkin että luovuus usein kukkiikin rajoitettuna, vai miten se meni.

Nintendo ei ole ikinä kilpaillut siitä, että kenen koneissa on kovemmat raudat. Luuleeko joku todella, että seuraavassa Switchissä on tyyliin PS5:n sisukset sisällä? Tuskin. Nintendon valtti on omat pelit, joita pelataan vielä vuosia. Ei se Switch mihinkään kuole, vaikka uusi kone tulisikin.
Ei kukaan tekniikasta yhtään ymmärtävä kuvittele käsikonsolin (tai Nintendon ylipäänsä) kilpailevan kotikonsolin kanssa tehoissa. Se ei kuitenkaan mitenkään ole ristiriidassa sen ajatuksen kanssa jos ajattelee tehokkaamman laitteen tarjoavan vielä vain parempia pelikokemuksia.

Pointtinahan on, että nykyään vallitsee aika valituksentäyteinen ilmapiiri vähän kaikessa. Voin olla väärässäkin, mutta on ainakin syntynyt mielikuva, että joskus varhaisempien konsolisukupolvien aikaan oltiin paljon tyytyväisempiä siihen, mitä oli tarjolla, eikä manguttu näin paljon uutta.
No vastakysymys, jonka jo esitinkin ylempänä: mikset pelaa sitten NES:llä tai vaikka tuoreemmalla 3DS:llä? Miksi hyppäsit tuoreemman Switchin kelkkaan? Noudatatko siis itsekään tuota ajatusta minkään muun suhteen kuin Switchin?

Eikä selitykseksi ainakaan minulle kelpaa että hybridikonsoli on muka kehityksen huippupiste, josta ei enää pääse paremmaksi :D Ihan pelkästään tehopäivityksellä päästään taas ihan uusiin sfääreihin mutta tuntuu ettei kaikki tajua mitä enemmän muistia, tehokkaampi prossu ja näyttis käytännössä meinaa. Se ei ole vain silmäkarkkia vaan paljon muutakin. Se on resursseja Nintendolle tehdä vaikka ja mitä hienoa, mihin ei Switch yksinkertaisesti taivu.

Jotenkin paradoksaalista, että nykyaikana, kun kaikenlaiset ominaisuudet ovat jo todella kiitettävällä tasolla, huudetaan entistä kovemmin lisätoiveita, jotka parantaisivat kokemusta enää marginaalisesti.
Ominaisuudet ovat ehkä tehokonsoleilla "kiitettävällä tasolla" ja niissäkin on sanottavaa. Aloitin juuri FF XVI:n ja se on ihan nätti mutta voisi pyöriä sulavammin. Sulavuus-tilassa se taas on vähän "mössöinen", joten ei tuolle pelille ainakaan tunnu edes PS5 riittävän.

Enkä ainakaan sanoisi että Switch on "kiitettävällä tasolla" vaikka siellä loistavia pelejä onkin. Ei kuitenkaan ole ihme että Switchin hittipelejä usein ihmetellään varsinkin tekniseltä kantilta: miten tämä tai tuo on Switchillä mahdollista? Vastaus on se, että jostain on tingitty tai jossain on jarruteltu että homma toimii. Minä haluaisin nähdä mitä saisivat aikaan tehokkaammalla raudalla.

Tämä on ihan validi mielipide ja näkökulma, ei mitään itsen nostamista jalustalle. Vai puhunko ihan puuta heinää?
No joo, mielipiteenä ja näkökulmana toki ihan ok, mutta vähän kieltämättä jalustalle tähyilyä kun vihjaillaan mm. ympäristöhaitoista tai että valitetaan ja vingutaan "aina parempaa" kun kyse on ihan normaalista kehityksestä. Ja vastakysymyksenäni tosiaan oli se, että mikset itse sitten noudata näkemystäsi ja pelaa vanhemmalla Nintendon konsolilla? Miksi sinä saat oikeuden valita tuoreimman vehkeen? Miksi sinä olet oikeutettu päättämään että juuri Switch on se raja, jossa pysytään ja miksei se voinut olla vaikka jo 3DS?

Ehkä ymmärtäisit homman paremmin jos joku tulisi sinun Switch-pelaamistasi kritisoimaan sen varjolla että 3DS on ihan riittävä kaikille jne.
 
No vastakysymys, jonka jo esitinkin ylempänä: mikset pelaa sitten NES:llä tai vaikka tuoreemmalla 3DS:llä? Miksi hyppäsit tuoreemman Switchin kelkkaan? Noudatatko siis itsekään tuota ajatusta minkään muun suhteen kuin Switchin?
Helppo vastata, tähän sopii vaikka köyhyysvertaus. Jos olet köyhäläinen, hyppy köyhyydestä rikkauteen tuntuu valtavalta elämänparannukselta. Jos taas olet jo rikas, hyppy vielä vähän rikkaammaksi ei enää tunnukaan paljon miltään. Koen, että ainakin itse olen Switchin kanssa tuossa "rikas"-vaiheessa. Suurimmat ja oleellisimmat hypyt on jo tavallaan otettu. Minulla on jo PS5, jolla pelaan suht ahkerasti, enkä edes kaipaa sen ominaisuuksia Switchille. Tämä vain oma kokemukseni ja moni muu kokee toisin. Saa kokea. Ei näihin mitään absoluuttisia rajanvetoja voikaan tehdä, että mikä riittää kenellekin. Ihmettelen vain, miksi Switch tuntuu riittävän tällä hetkellä niin harvalle, minä mukaanlukien.

Viittasit "normaaliin" kehitykseen, mutta esim. ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii ihmiskunnalta tunnetusti aika "epänormaaleja" steppejä ilmiön hillitsemiseksi. Voisiko esim. konsolien elinkaarien pidentäminen olla yksi keino? Tuskin, taitaa olla firmojen vaikea saada tarpeeksi rahaa pelkällä pelimyynnillä. Näin tämä maailma pyörii.
Se ei ole vain silmäkarkkia vaan paljon muutakin. Se on resursseja Nintendolle tehdä vaikka ja mitä hienoa, mihin ei Switch yksinkertaisesti taivu.
Vaikka PS5 näihin taipuu, osaatko kertoa minulle, miksi en koe PS5:n monia "huippupelejä" siltikään yhtä sykähdyttävinä kuin kämäisen Switchin (ja ei, en ole sokea Nintendo-fani)? Miten selittyy paradoksi, että Switch kaikesta huolimatta taipuu hienompiin kokemuksiin kuin vaikkapa PS5? Ehkä tehot eivät olekaan ratkaisu kaikkeen?
 
Helppo vastata, tähän sopii vaikka köyhyysvertaus. Jos olet köyhäläinen, hyppy köyhyydestä rikkauteen tuntuu valtavalta elämänparannukselta. Jos taas olet jo rikas, hyppy vielä vähän rikkaammaksi ei enää tunnukaan paljon miltään. Koen, että ainakin itse olen Switchin kanssa tuossa "rikas"-vaiheessa. Suurimmat ja oleellisimmat hypyt on jo tavallaan otettu. Minulla on jo PS5, jolla pelaan suht ahkerasti, enkä edes kaipaa sen ominaisuuksia Switchille. Tämä vain oma kokemukseni ja moni muu kokee toisin. Saa kokea. Ei näihin mitään absoluuttisia rajanvetoja voikaan tehdä, että mikä riittää kenellekin. Ihmettelen vain, miksi Switch tuntuu riittävän tällä hetkellä niin harvalle, minä mukaanlukien.
Ihan hyvä vertaus mutta minä taas koen asian niin eri tavoin. Koen että Zeldat ja Mariot on mahtavia pelejä mutta että ne voisivat olla vieläkin huikeampia. Se viehättää, minkälaisia teoksia niistä saataisiin kun rajoja ja rajoituksia taas auottaisiin vähän lisää. Breath of the Wildkin on peli, joka tuskin olisi onnistunut vähemmällä raudalla. Sinä ehkä koet ettei hyppy "PS5:lle" olisi yhtä iso mutta minä taas ajattelen että se voisi olla huikeampi mitä äkkiseltään odottaisi.

Viittasit "normaaliin" kehitykseen, mutta esim. ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii ihmiskunnalta tunnetusti aika "epänormaaleja" steppejä ilmiön hillitsemiseksi. Voisiko esim. konsolien elinkaarien pidentäminen olla yksi keino? Tuskin, taitaa olla firmojen vaikea saada tarpeeksi rahaa pelkällä pelimyynnillä. Näin tämä maailma pyörii.
Tekninen kehitys ja ilmastonmuutos on erillisiä asioita. Voi ihan hyvin puhua normaalisti kehityksestä tekniikan osalta: asiat nopeutuu, osat pienenee ja enemmän voidaan tehdä vähemmällä tai ainakin pienemmällä virralla ja koolla kuin aiemmin.

Ilmastonmuutoksen suhteen en usko tekniikan tai konsolien kehityksen olevan isoimpia ongelmia. Jos jotain massatuotantoa pitäisi hillitä niin se olisi varmaan ekan puhelimet ja niiden jatkuvat "uudet" mallit. Konsoleissa, ja varsinkin Switchin kohdalla, on sentään oikeaa tilausta seuraajalle eikä uusia mallejakaan pusketa ulos kuin suunnilleen puolenkymmenen vuoden välein.

Sanoisin myös että elinkaaret on jo pidentyneet, ainakin jos Switchistä on kyse. Ja pelifirmathan keräävät voiton nimenomaan peleillä.

Vaikka PS5 näihin taipuu, osaatko kertoa minulle, miksi en koe PS5:n monia "huippupelejä" siltikään yhtä sykähdyttävinä kuin kämäisen Switchin (ja ei, en ole sokea Nintendo-fani)? Miten selittyy paradoksi, että Switch kaikesta huolimatta taipuu hienompiin kokemuksiin kuin vaikkapa PS5? Ehkä tehot eivät olekaan ratkaisu kaikkeen?
Kyse ei ollut nyt vertailusta eri konsoleiden pelien tai ylipäänsä pelien kanssa vaan siitä, olisiko Zelda tai Mario vielä sykähdyttävämpi tehokkaammalla raudalla. Minä tiedän ainakin oman näkemykseni siihen: totta kai ne olisivat.

Ihan turha siis miettiä että miksi "Sonyn pelit ei iske kuten Nintendon" koska kyse on eri tekijöistä ja eri peleistä eikä raudasta. Kyllä Mario Odyssey on ihan eri peto mitä vaikka Mario 64. Se on se mitä yritän hakea.
 
Kyllä Mario Odyssey on ihan eri peto mitä vaikka Mario 64. Se on se mitä yritän hakea.
Minä taas olen puhunut usein pelien "pelimäisyydestä". Vaikka katselen mieluusti monia PS5:nkin pelejä, minua ei lainkaan haittaa, jos vaikka Switch-pelin liike ei ole silmiähivelevän sulavaa tai että teräviä reunoja näkyy. Tiedostan, että pelaan peliä, jolloin se saakin näyttää peliltä. Monet pelaavat pelejä paetakseen todellista maailmaa, ja tämä pelien pelimäisyys jopa mukavasti korostaa tätä eroa. Äärimmillään tätä "pelimäisyyttä" haluavat kokea monet retropelien ystävät (joihin en sentään itse kuulu). Tuntuu, että peleistä katoaa tietynlaista särmää ja persoonaa, jos niitä sliipataan liikaa. Pahimmillaan ne tuntuvat jopa sieluttomilta. Niinhän jotkut remake-pelitkin ovat leimautuneet alkupräisteosta huonommiksi, kun niiden todellinen persoona on kadonnut jonnekin nykykonsolien tehojen alle.

Switch tuntuu ainakin minulle sellaiselta konsolilta, jossa pelit näyttävät ja tuntuvat jo erittäin hyviltä mutta silti sisältävät sopivaa pelimäistä rosoisuutta, joka ei ole millään tapaa vastenmielistä. Joku voisi jopa puhua "karun kauneudesta" japanilaisen estetiikan termein. (Vaikkakin omasta mielestäni varsinainen karuus jäi jo jonnekin Gamecuben ajoille :D)

Yhteenvetona siis: en odota pelikonsoleilta jatkuvaa kehitystä, vaan jopa nautin pelien pienistä rajoitteista, jotka osaltaan korostavat pelien viehättävää pelimäisyyttä.

(Ehkä tässä on myös sellainen näkökulmaharha, että ne kaltaiseni miljoonat(?), jotka eivät juurikaan kaipaa Switchin seuraajaa, käyttävät tämänkin ajan pelaamiseen tyytyväisenä konsolillaan, jolloin jäävät tällaisissa Switchin seuraaja -keskusteluissa yms. aliedustetuiksi)

On tässä sekin pieni mahdollisuus, että sittenkin hullaannun vaikkapa 5 vuoden päästä jostain PS5-näköisestä Mario-pelistä. Mutta ainakaan tällä hetkellä en mitenkään aktiivisesti kaipaa sellaista, vaan nautin loistavasti nykyisen kaltaisista peleistä :D
 
Minä taas olen puhunut usein pelien "pelimäisyydestä". Vaikka katselen mieluusti monia PS5:nkin pelejä, minua ei lainkaan haittaa, jos vaikka Switch-pelin liike ei ole silmiähivelevän sulavaa tai että teräviä reunoja näkyy. Tiedostan, että pelaan peliä, jolloin se saakin näyttää peliltä. Monet pelaavat pelejä paetakseen todellista maailmaa, ja tämä pelien pelimäisyys jopa mukavasti korostaa tätä eroa. Äärimmillään tätä "pelimäisyyttä" haluavat kokea monet retropelien ystävät (joihin en sentään itse kuulu). Tuntuu, että peleistä katoaa tietynlaista särmää ja persoonaa, jos niitä sliipataan liikaa. Pahimmillaan ne tuntuvat jopa sieluttomilta. Niinhän jotkut remake-pelitkin ovat leimautuneet alkupräisteosta huonommiksi, kun niiden todellinen persoona on kadonnut jonnekin nykykonsolien tehojen alle.
Minä pelaan runsaasti indietä ja rakastan hyvää pikseligrafiikkaa sekä esim. cell shadingiä Wind Wakerin tapaan mutta se ei poista silti sitä että koen tehoilla saatavan paljon hyötyä muuallekin kuin grafiikkaan ja ruudunpäivitykseen. Mario Odyssey ja uudet Zeldat eivät olisi olleet samalla tapaa mahdollisia aiemmilla laitteilla, joten mihin kehittäjät pystyisivätkään kun pääsevät eroon Switchin rajoista.

Pääpointtina kuitenkin: älä keskity liikaa tai pelkästään ulkoasuun eli kiiltoon ja sahalaitoihin. Tehoilla ja ylipäänsä tuoreemmalla raudalla saa niin paljon muutakin aikaiseksi.

Switch tuntuu ainakin minulle sellaiselta konsolilta, jossa pelit näyttävät ja tuntuvat jo erittäin hyviltä mutta silti sisältävät sopivaa pelimäistä rosoisuutta, joka ei ole millään tapaa vastenmielistä. Joku voisi jopa puhua "karun kauneudesta" japanilaisen estetiikan termein. (Vaikkakin omasta mielestäni varsinainen karuus jäi jo jonnekin Gamecuben ajoille :D)
Ei tässä varmaan kukaan ole vastenmielisenä Switch-pelejä kokenutkaan mutta ainakin minä haaveilen siitä, mitä hienoa saataisiin tuoreemmalla raudalla pelattavaksi.

Yhteenvetona siis: en odota pelikonsoleilta jatkuvaa kehitystä, vaan jopa nautin pelien pienistä rajoitteista, jotka osaltaan korostavat pelien viehättävää pelimäisyyttä.
Pelimäisyys ei ole asia, joka katoaisi vain koska on tehoja ja pysyisi mukana vain rajoitteiden kautta. Sen voi todeta ihan itse pelaamalla mahdollisimman laajasti erilaisia pelejä.

(Ehkä tässä on myös sellainen näkökulmaharha, että ne kaltaiseni miljoonat(?), jotka eivät juurikaan kaipaa Switchin seuraajaa, käyttävät tämänkin ajan pelaamiseen tyytyväisenä konsolillaan, jolloin jäävät tällaisissa Switchin seuraaja -keskusteluissa yms. aliedustetuiksi)
"Näkökulmaharhoja" syntyy jo ihan siitä että ollaan pelifoorumilla tästä puhumassa. En itse lähtisi vetämään johtopäätöksiä että kuinka iso legioona minkäkin näkemyksen taustalla on piilossa. Eikä sillä ole edes merkitystä. Uusi konsoli on jo olemassa jossakin muodossa koska sille ilmeisesti pelejäkin tehdään. Joten ainakin siellä, missä asia merkitsee, on päädytty siihen että laitteelle on paikkansa ja aikansa nyt.

On tässä sekin pieni mahdollisuus, että sittenkin hullaannun vaikkapa 5 vuoden päästä jostain PS5-näköisestä Mario-pelistä. Mutta ainakaan tällä hetkellä en mitenkään aktiivisesti kaipaa sellaista, vaan nautin loistavasti nykyisen kaltaisista peleistä :D
Minä en niinkään kaipaa että uusi Mario tai Zelda olisi merkittävästi paremman näköinen "PS5-Mario", vaan että ne pyörisivät vielä sulavammin ja niiden maailmat, toiminta ja muu olisi jotain, mitä ei yksinkertaisesti Switchillä ole pystynyt tekemään. Interaktiota, muuttujia, tekoälyä, laajuutta ja kaikkea sellaista, mikä tekee kokemuksesta vielä jotain huikeampaa.

Sitä samaa mitä Tears of the Kingdom jo osaltaan teki: saumaton, iso maailma, jossa voi hypätä korkealta taivaalta aina maan syvyyksiin, täysin saumattomasti. Useasti siinä kohtaa vain sai kohdata nykimistä ja osa paikoista oli aution oloisia nimenomaan varmasti raudan eikä suunnittelun mukaisesti. Peli on siis huikea taidonnäyte, mihin rajoitetullakin raudalla pystytään, mutta ihmettelen jos ihminen ei yhtään pohdi millaista jälkeä saisivat aikaan jos rajat olisivat kauempana. Paljonko on ideoita, joita ei ole voitu edes kokeilla Switchillä?

---

Lisättäköön vielä se, että olet oikeassa siinä että loistaviin pelikokemuksiin riittää Switchkin. Mutta samaa voi sanoa melkoisen paljon vanhemmistakin laitteista, joten mitä painoarvoa sen sanomisella lopulta on? Kukaan tuskiin kieltää etteikö vähemmilläkin tehoilla voisi saada loistavia pelejä aikaiseksi mutta sama toimii toisinkin päin, eli isommat tehot antaa enemmän vapauksia ja mahdollisuuksia vielä huikeampii kokemuksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta puolestani tuo Switchin seuraajan julkaisu ja tulo voisi jo todella tapahtua mahollisimman äkkiä vaikka tässä kuussa (päästäisiin eroon myös noista useamman vuoden kestäneistä väsyttävistä huhuista ja "vuodoista" eroon). Onhan tuo 7 vuotta vanha konsoli jo ikänsä ja tekniikkansa puolesta liian vanha kapistus tälläiselle Nintendopelurille, jonka mielestä olisi aika saada uutta tekniikkaa ja sitä myöten teknisiä rajoitteita poistava konsoli Nintendon pelintekijätaitureiden tuotoksiin (selkeä sukupolviharppaushan pitäisi olla tiedossa. 6xraakatehoparannus ja päälle vielä DLLS 3, niin puhutaan jo huikeasti sukupolvien välisestä tekniikkaloikasta Nintendon, ja jopa muiden konsolivalmistajien mittapuulla mitattuna. Niin ja se tasasempi ruudunpäivitys olisi kohdallaan oli kyseessä sitten 30 tai 60 fps. Vaikka tehokkain teknologia olekkaan ykkösasia itselle pelaamisessa, niin avaahan se aiva uusia mahdollisuuksia kehittäjille ja Nintendolla tunnetusti ainakin isompien pelisarjojen teossa mielikuvitus tuntuu välillä hyvinki laukkaavan kovaa ja korkealle. Tuntuu, että ainoastaan tekniset rajoitteet asettaa rajoja tuon mielnvilkkauden tielle.

Konsepti ja menestys tuskin tulee kauhean paljon muuttumaan Switchin seuraajalla. Pelikonsoli ostetaan pääasiassa pelien vuoksi ja Switchiä myy varmasti myös sen konseptikin pelien lisäksi. Toivottavasti Switchille julkaisemattomia pelisarjoja nähdään sen jatkajalle. Nintendon oma Starfield eli Star Fox avoinmaailma olisi ykköstoiveissa tuossa kategoriassa.

Minusta PS5 ja Nintendo Switch todistavat, että konsoleita myydään yksinoikeuksien vuoksi ja tämän vuoksi Xboxi on tällä hetkellä kolmannella myyntisijalla. Jos Nintendo tarjoilee Switchin jatkajalle yhtä kovan julkaisuvuoden pelikattauksen kuin nykyiselle Switchille, niin Switch 2:sen menestys on taattu. Uusi Mario, OOT remake, Metroid 4 ja Moniliftin uusi eeppinen roolipeli sekä joku kevyempi perhepeli niin alku on menestys. Ja kun tiedetään, että Nintendo panostaa yhteen alustaan, niin yksinoikeuspelejähän tulee riittämään tasaisella tahdilla. Toinen syy Wiiuun vaimeaan myyntiin sekavan markkinoinnin ja nimen lisäksi oli varmasti konsolin alkutaipaleen vähänlainen Nintendopelitarjonta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko normaalia, jos pitää Switchiä irti telakasta valmiustilassa, kuluttaa valmiustila akun loppuun muutamassa päivässä?
Muutama päivä kuulostaa aika nopealta, mutta kyllä omasta V1 Switchistä akku kuluu valmiustilassa myös omaan makuun liian nopeasti. En tosin osaa sanoa sen tarkemmin missä ajassa kuluu loppuun. Pitäisi varmaan testata.
 
Ensimmäistä kertaa visiteeraan täällä Nintendon ketjussa kun en itse moista edes omista.
Kuvittelin aina että täällä jos missä on rauhan ja seesteisyyden tyyssija mutta mitä vielä, Nintendo ihmiset kihisee täällä ihan niinkuin noi PS vs. Xbox immeiset omassa ketjuissaan :D

Screenshot 2024-02-09 203411.png
 
tuossa FF7 Remake ketjussa offtopiccina viittasinkin tähän switchin ongelmaan ja kun kerta Huttu siitä kyseli/kyseenalaisti niin tässä sitten lihaa luiden ympärille. ja tosiaan Switchin tapauksessa se leaked tarkoittaa sitä että se dumpattiin nettiin, joten tässä näkyy se iso ongelma niiden Street date brokereiden kanssa.





 
Viimeksi muokattu:
Noiden vuotojen (eli dumppausten) takia siis olisi ihan ok jos myös fyysiset pelimediat olisi lukittu johonkin päivämäärään eli palvelinyhteyteen?

Mitä sillä voittaa? Sen että sama tapahtuu vain X päivää myöhemmin. Jääkö moneltakin todella ostamatta peli jos se on jo netissä ladattavissa? Onko se isokin määrä, joka vaihtaa ostamisen piratoimiseen koska pelin saa aiemmin?

Mietin myös että estääkö aukeamispäivämäärä edes dumppaamista jos sen fyysisen pelin silti saa ennakkoon? Eikö noita modata joka tapauksessa, joten tuskin on iso homma poistaa tuota, jonka kautta sitten piraatit saa paremman version pelistä.
 
Noiden vuotojen (eli dumppausten) takia siis olisi ihan ok jos myös fyysiset pelimediat olisi lukittu johonkin päivämäärään eli palvelinyhteyteen?

Mitä sillä voittaa? Sen että sama tapahtuu vain X päivää myöhemmin. Jääkö moneltakin todella ostamatta peli jos se on jo netissä ladattavissa? Onko se isokin määrä, joka vaihtaa ostamisen piratoimiseen koska pelin saa aiemmin?

Mietin myös että estääkö aukeamispäivämäärä edes dumppaamista jos sen fyysisen pelin silti saa ennakkoon? Eikö noita modata joka tapauksessa, joten tuskin on iso homma poistaa tuota, jonka kautta sitten piraatit saa paremman version pelistä.
Kyllähän tilanne on se, että tuossa ei voita kukaan, mutta peruskuluttaja häviää eniten.
 
Ylös Bottom