Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Switch

tuossa FF7 Remake ketjussa offtopiccina viittasinkin tähän switchin ongelmaan ja kun kerta Huttu siitä kyseli/kyseenalaisti niin tässä sitten lihaa luiden ympärille. ja tosiaan Switchin tapauksessa se leaked tarkoittaa sitä että se dumpattiin nettiin, joten tässä näkyy se iso ongelma niiden Street date brokereiden kanssa.






Kaikissa näissä jutuissa se suurin huolenaihe liittyy spoilereihin. Vain kahdessa artikkelissa edes mainitaan piratismi. Jos se spoilerien pelko on niin suuri, niin ei kannata mennä ainakaan joka kolkkaan netissä juuri ennen julkaisua. Mulla on kaikki näistä pelaamatta ( Super Mario Wonderin aloitin tällä viikolla, ja Zelda odottaa vielä muoveissa), mutta en siltikään ole onnistunut spoilaamaan näitä itselleni.

Ymmärrän piratismiin liittyvän huolen kyllä, mutta en näe suurta eroa sille löytyykö se laiton kopio netistä viikko ennen vai jälkeen julkaisun. Nykyisellään se löytyy sieltä joka tapauksessa, ja Nintendo varmasti aikookin parantaa suojaustaan seuraavan Switchin kanssa.
 
liian moni ajattelee näitä asioita lähinnä kuluttajan tai sanoisinko (omasta näkökulmasta), eikä nää sen takia niiden aitojen ongelmien taakse, esim juuri imagolliset tappiot ja kolaukset ja muut, niin silläkö siis ei ole mitään väliä että, moni tietää jo varmuudella että, jokainen AAA switchille julkaistava peli on netissä 1-3 viikkoa ennen virallista julkaisua, kyllä tuo minua ainakin harmittaisi/vituttaisi pelintekijänä ja yrittäjänä jos tuotteeni leakkaisi 1-3 viikkoa ennen lanseerausta. kannattaa tosiaan miettiä näitä asioita oikeasti vähän syvemmin.

jos jotain hyvää tässä niin tosiaan Switch 2/seuraajan kohdalla pitää olla tarpeaksi tehokas että vastaava scenaario ei toistu Switch 2 kohdalla.
 
eikä nää sen takia niiden aitojen ongelmien taakse, esim juuri imagolliset tappiot ja kolaukset ja muut,
Switch myy kuin häkä ja sen pelit myyvät kuin häkä. Kuulen nyt sinun suusta ensimmäistä kertaa, että Nintendolle on koitunut näistä liian aikaisista julkaisuista ja niiden nettiin dumppaamisesta imagohaittaa. Meinaatko oikeasti että suurin osa pelaajista on tästä edes tietoisia? He kävelevät kauppaan ja ostavat pelinsä Nintendo Switchille täysin tyytyväisinä ja varmasti heille Nintendon imago on korkealla.

Ei tämä poista sitä etteikö pelintekijää piratismi harmittaisi, mutta sen kitkemiseen pitäisi löytyä joku toinen keino kuin kuluttajan kyykytys. Siinä se imago enemmän kärsii kun isompi massa joutuu typerän DRM:n "uhriksi" kuin että jotkut leikkivät netissä merirosvoja.
 
sitten vaan ei ole seurannut peliuutisia jos switchin dumppaukset tulevat yllätyksenä, koska kyllä ne on aika laajassa tiedossa, esim ign:kin usein näistä uutisoi taas se että itse "kuulen ekaa kertaa" otetaan perusteluksi, moni ei varmaan edes myönnä että, kuullut näistä uutisista, koska liikutaan "harmaalla alueella" itsekkin niistä usein mainitsen näissä eri switch pelien keskusteluissa, mutta jos menee youtubeen ja katselee vähän videoita niin ehkä huomaa oikeasti sen totuuden. tai vaikka lukee vaikka pelien virallisia reddit kanavia niin niistäkin selviää nuo asiat aika hyvin näillä reddit kanavilla on miljoonia jäseniä, ja kyllä Switch emulaattorin käyttäjiäkin löytyy miljoonia, ihan jo sen takiakkin koska switch emulaattoreilla saa switch pelit pyörimään 4k 60-120fps, jos tarpeeksi tehokas kone eri texture packkien avulla, moni switchin käyttäjistä ostaa varmaan sen pelin myöskin moraalisista syistä mutta ei läheskään kaikki. eli ostaa pelin silti mutta main platform on emulaattori, koska peli pyörii sillä kun sonyn ja Microsoftin konsoleilla.

mut joo menee vähä harmaalle alueelle tää keskustelu niin ei viitsi enää jatkaa tästä aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
sitten vaan ei ole seurannut peliuutisia jos switchin dumppaukset tulevat yllätyksenä, koska kyllä ne on aika laajassa tiedossa, taas se että itse "kuulen ekaa kertaa" otetaan perusteluksi, jos menee youtubeen ja katselee vähän videoita niin ehkä huomaa oikeasti sen totuuden. tai vaikka lukee vaikka pelien virallisia reddit kanavia niin niistäkin selviää nuo asiat aika hyvin näillä reddit kanavilla on miljoonia jäseniä, ja kyllä Switch emulaattorin käyttäjiäkin löytyy miljoonia, ihan jo sen takiakkin koska switch emulaattoreilla saa switch pelit pyörimään 4k 60-120fps, jos tarpeeksi tehokas kone eri texture packkien avulla, eli moni switchin käyttäjistä ostaa varmaan sen pelin myöskin moraalisista syistä mutta ei läheskään kaikki.
Ei, en kuule ensimmäistä kertaa siitä että Switchin pelejä piratoidaan vaan siitä että tästä on koitunut suurta imagohaittaa. Etkä kyllä tässäkään viestissä kerro mikä imagohaitta tällä on.

En siis vieläkään tiedä missä tämä näkyy. Ei ainakaan "katukuvassa". Ei Switchin pelien myyntimäärissä, enkä kyllä ole peliuutisia lukiessani huomannut että näkyisi Nintendon imagossakaan.

Kuten muutkin ovat sanoneet niin se pelin dumppaaminen tapahtuisi joka tapauksessa rikottiin julkaisupäivää tai ei, joten se suojaus mistä tämä keskustelu lähti ei oikeastaan auttaisi kuitenkaan.
 
Se on joka toinen uutismedia kertonut huhuista, että Switchin seuraaja olisi tulossa Q1/2025. Odottelu jatkuu, jos pitää paikkansa.
 
Eikös tässä ollut tovi sitten vahvasti puhetta Directistä mutta joko olen missannut sen tai sitten huhut eivät pitäneet paikkaansa, en löydä asiasta enää mitään tietoa
 
En löytänyt sopivampaa aihetta, joten laitetaan nyt tähän.

Googlettelin vähän tuota Mario vs. Donkey Kongin kestoa ja muuta, jolloin tuli muistutus taas siitä että niin, tuohan oli alunperin käsikonsolipeli. Ja se tuntuu sitä pelatessa, sillä se tuntuu jotenkin ns. "latauspeliltä", jonka olettaisi olevan peruspeliä halvempi.

Tai sitten se, mitä itse ihmettelin: miksei tuosta voitu tehdä kaikki kolme Mario vs. Donkey Kong -peliä niputtavaa kokoelmaa, jolloin pelin "täysi" hinta olisi ollut perustettavampi. Googlen perusteella siis noita pelejä on ainakin kolme, joten olisi ollut mukavakin saada kerralla koko paketti myös Switchille.

Enkä pääosin arvota pelejä niiden kestojen mukaan mutta jos pelin pelaamisessa menee pahimmillaan vain viisi tuntia, niin en kyllä voi itselleni perustella pelin hankkimista. Plus vielä se, että kun kyseessä on myös vanhan pohjalle rakennettu teos, tuntuu siitä täyden hinnan maksaminen entistä pöljemmältä.

Toisaalta esimerkiksi Metroid Prime remastered on ihan ok 50 hintaan koska se on alunperinkin isompi peli ja myös tuntuu siltä.

Mutta mitä pienempiä teoksia on tarjolla, niin sitä enemmän toivoisi että niistä tulisi kokoelmia sen sijaan että jokainen, pahimmillaan käsikonsolilla aluperin julkaistu peli julkaistaan 50 euron hintalapulla varustettuna.
 
Toisaalta esimerkiksi Metroid Prime remastered on ihan ok 50 hintaan koska se on alunperinkin isompi peli ja myös tuntuu siltä.

Eikös Metroid Prime Remastered ollut ihan alunperinkin tuon 40€, mikä on mielestäni ihan asiallinen korvaus vielä tuosta. Olin jopa positiivisesti aikanaan yllättynyt hinnasta, vaikka en kyllä vieläkään tätä ole ostanut.

Mario vs Donkey Kong on saanut ihan ok arvioita, mutta itselle myös aivan liian kevyt paketti edes tuohon noin 46-47€ mitä tuota myydään.
 
Eikös Metroid Prime Remastered ollut ihan alunperinkin tuon 40€, mikä on mielestäni ihan asiallinen korvaus vielä tuosta. Olin jopa positiivisesti aikanaan yllättynyt hinnasta, vaikka en kyllä vieläkään tätä ole ostanut.
Voi ollakin että on ollut, en vain muista. Mutta siitä jopa 50 euroa olisi ollut ok, ainakin kun vertaa Mario vs. DK.
 
No tämäpäs mukavaa.
Ostin muistaakseni joulukuussa 2021 zelda joyconit valmiiksi varalle ja tänään päätin ottaa ne käyttöön kun noissa vanhoissa ei oikein akku enää kestä.
No näissä oli sitten akku tyhjänä heti valmiiksi joten saas nähdä kuinka pahasti se jo otti osumaa.
Mun käsityksen mukaan näissä pitäs olla ns.varastointi jännite jolloin akku pysyy kunnossa pitkiäkin aikoja.
Esim mun rc auton rääkätty li-po akku voi olla käyttämättä vuosia ja se on edelleen ok kunhan sen lataa ennen säilöön laittamista niin, että joka kennolla on 3.7v jännite.
 
No tämäpäs mukavaa.
Ostin muistaakseni joulukuussa 2021 zelda joyconit valmiiksi varalle ja tänään päätin ottaa ne käyttöön kun noissa vanhoissa ei oikein akku enää kestä.
No näissä oli sitten akku tyhjänä heti valmiiksi joten saas nähdä kuinka pahasti se jo otti osumaa.
Mun käsityksen mukaan näissä pitäs olla ns.varastointi jännite jolloin akku pysyy kunnossa pitkiäkin aikoja.
Esim mun rc auton rääkätty li-po akku voi olla käyttämättä vuosia ja se on edelleen ok kunhan sen lataa ennen säilöön laittamista niin, että joka kennolla on 3.7v jännite.
En oo kyllä ainakaan ite joyconeissa huomannut eroa varaparin kanssa jotka on aina tyhjänä kun tulee pelattua vain silloin kun on useampi pelaaja
 
No nuo aiemmat oli kans sellaiset jotka meni aina tyhjäksi kun käytän niitä vain silloin jos pelasin splatoonia tai jotain muuta missä käytän gyro tähtäystä joy-conit erillään.
Nyt varsinkin vasemman akku on sellainen, että kone saattaa valittaa virran loppumisesta ja sitten kun sen laittaa kiinni niin siinä muka onkin taas puolet jäljellä ja heti kun sen irrottaa niin taas alkaa valitus.
Pahin asia mitä moderneille akuille voi tehdä, on päästää ne aivan tyhjäksi.

Muutenkin ihmetyttää noiden akkujen kesto kun mulla oli 3ds melkein vuoden päivät käyttämättä ja kun kokeilin onko siinä virtaa niin akku oli melkein täynnä, mutta jos lataan joy-conit täyteen ja jätän ne hyllyyn 6kk ajaksi niin ei niissä ole mitään eloa enää.
Sama homma oli WiiU:n gamepadin kanssa jonka akku meni tyhjäksi jo varmaan kuukaudessa vaikka sitä ei käytetty joten se on päässyt tyhjäksi kymmeniä kertoja.
 
Ylös Bottom