Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse myin melkein kaikki fyysiset pelit pois (samoin elokuvat) kun tajusin että ne vievät vain tilaa eikä niitä saa täältä mukaansa kun lähtee täältä menemään.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että en minä pelejäni säästele itselleni tai edes varsinaisesti uusintapeluuta varten vaan sitä varten jos jälkipolvia joskus kiinnostaa.

Ei mitään hajua toimiiko ne edes silloin tai onko laitteita millä pelata - tai sähköä tai koko maailmaa, saati ihmisiä pelaamassa - mutta minulla on silti jonkinlainen "perintö", jota voi silmäillä muuallakin kuin jossain palvelussa ruudulla.

Ei niillä välttämättä mitään erikoisempaa arvoa ole eikä välttämättä jälkikasvuakaan kiinnosta kuriositeettia enempää mutta ainakin voin osaltani sanoa että kyllä minua on aikuisena kiinnostanut mitä tavaraa ja aarteita vanhemmiltani ja isovanhemmiltani löytyy. Ei niiden tarvitse olla millään lailla edes omaan kiinnostuksen kohteisiin liittyvää että ne voivat olla kiinnostavia.

Kuvittelisin kuitenkin pelikoteloiden ja levyjen olevan kiinnostavampaa kaiveltavaa kuin digidigi, jonka omistajuudesta tai säilyvyydestä ei ole siitäkään takeita. Plus ne on tilien takana, joihin ei pääse jos en ole tunnuksiani hoksannut jakaa ajoissa muille, joten ne häviää sinne ja toimii kenties vain niillä laitteilla, joille ne on jäänyt talteen.

Loppuun todettakoon että onko toisaalta jossain postimerkkien, muumimukien tai muidenkaan keräilyssä sen enempää järkeä? Toki jotkut keräiltävät voi kerätä arvoa (ja osa peleistäkin) mutta aika iso osa keräiltävistä on ihan vain harrastusta varten kerättyä kamaa. Ei sen sen merkittävämpää tarvitse olla.

Ja toisaalta onhan niitä pelihyllyjä mukava itsekin silmäillä ja ihmetellä miten sitä aikaa on ollut kaiken sen pelaamiseen.
 
Otsikon kysymykseen vastaten: Jos ei oteta huomioon lahjakortteja, GPtä ja pelejä joita pitää päästä julkkarina pelaamaan, niin ostan pelit yleensä sieltä mistä ne halvimmalla lähtevät, oli kyse sitten fyysisestä tai digitaalisesta pelistä. Köyhällä ei oo varaa tukea isoja yrityksiä. :D
 
Mutuna heitän, että näkyy jo konsoleiden digipaikoilla se, ettei painetta laskea hintoja samaan tyyliin kuin fyysisillä peleillä aiemmin ja vielä nykysinkin. Alennukset isoista hittipeleistä on tyyliin 20 euroa (max 30 euroa) hinnasta pois ainakin pari vuotta julkaisusta. Ja normihinta pilvissä (70-80 euroa). Sen verran vähän tulee isoja pelejä tosin nykysin ostettua, että en varmaksi osaa sanoa. Kirjasto on kätevä nimittäin, säästyy pitkä penni.
 
Mutuna heitän, että näkyy jo konsoleiden digipaikoilla se, ettei painetta laskea hintoja samaan tyyliin kuin fyysisillä peleillä aiemmin ja vielä nykysinkin. Alennukset isoista hittipeleistä on tyyliin 20 euroa (max 30 euroa) hinnasta pois ainakin pari vuotta julkaisusta. Ja normihinta pilvissä (70-80 euroa). Sen verran vähän tulee isoja pelejä tosin nykysin ostettua, että en varmaksi osaa sanoa. Kirjasto on kätevä nimittäin, säästyy pitkä penni.
Kyllä siellä jo vuoden tai joskus puolenkin vuoden sisällä usein tulee juhlapyhien tai Black Fridayn alennusten yhteydessä isompiin hittipeleihinkin 40 euron aleita, tai ylikin. Monta peliä olen näinkin ostanut. Silloin hinta on usein ainakin itselleni jo varsin sopiva, kun pelin saakin sitten 30-40 euron hintaan. Usein voi toki olla kyseessä myös niputustarjous, jossa peliä myydään diginä GOTY-pakettina, jossa on sitten myös peliin tehdyt DLC:t mukana. Lähtöhinta on toki korkeampi, mutta aletkin ovat voineet olla 40-60 euron luokkaa. On kuitenkin mukavaa usein ostaa kerralla kaikki peliin tehty virallinen sisältö kohtuulliseen hintaan.

Toki mitä suositumpi peli on kyseessä, sen pidemmälle aleiden realisoituminen tuppaa menemään. Yllättäviä vain viikonlopun kestäviä Flash-aleja olen kuitenkin nähnyt esim. PSN-storessa vain muutama kuukausi suositun pelin julkaisusta. Näitä napsiakseen pitää toki aika valveutuneesti ja säännöllisesti seurata noiden kauppapaikkojen aleita.
 
Viimeksi muokattu:
Toki mitä suositumpi peli on kyseessä, sen pidemmälle aleiden realisoituminen tuppaa menemään. Yllättäviä vain viikonlopun kestäviä Flash-aleja olen kuitenkin nähnyt esim. PSN-storessa vain muutama kuukausi suositun pelin julkaisusta. Näitä napsiakseen pitää toki aika valveutuneesti ja säännöllisesti seurata noiden kauppapaikkojen aleita.

Tuossa saitti joka hoitaa tarjouksien seuraamisen automaattisesti, ja lähettää sähköpostia aina kun hinta tippuu. Luo ilmainen tili, ja lätki kiinnostavat pelit toivelistalle, ja aina kun hinta putoaa alle storen ovh, tulee emailia. Maksullisella premium-tilillä voi asettaa omat rajat hinnoille.

Saitilta löytyy myös hintahistoriat. Ja niitä selailemalla oppii aika hyvin aavistamaan koska pelit tulevat tarjoukseen ja kuinka paljon hinnat putoaa milläkin aikavälillä.

Aloin käyttämään tuota saittia muutama vuosi sitten, kun alkoi risoa se tarjouksien säännöllinen seuraaminen. Steam:issä on tuo email-ilmoitus tarjouksista ollut integroituna toivelistaan jo iät ja ajat. Muilta kauppapaikoilta tuon ominaisuuden puuttuminen on vain laiskuutta (ja luultavasti ahneutta).
 
PC puolella muutenkin alennukset ovat niin hyviä ja kilpailu sen verran kovaa, että fyysinen puoli on jo käytännössä kadonnut. Konsoleilla näin tuskin hetkeen tapahtuu, koska proprietatory storet voivat hinnoitella digipelit miten haluavat ja kauppapaikkojen välinen kilpailu ei pakota laskemaan hintoja. Tässä tilanteessa fyysinen levy ja sen jälleenmyyntiarvo korostuu.

Varmaan Sony ja Microsoft siirtyisivät mielellään puhtaaseen digimoodiin, mutta käyttäjät eivät sitä halua koska fyysisen puolen loppuminen tarkottaisi korkeampia hintoja. Xbox Series S toki nyt on jo askel levyttömään maailmaan, vaikka X:stä levyasema vielä löytyykin.
 
Oonkohan vastannut topikkiin? En tiedä, mutta vastataan nyt. Itse ostan sekä fyysisessä että digitaalisessa muodossa pelejä, ilman mitään periaatteita. Muuttujat ovat lähinnä tasoa 1) haluanko myydä pelin eteenpäin 2) haluanko lainata pelin ystävälle 3) onko kyseessä peli, johon tulee palattua tasaisesti pidemmällä aikavälillä (kivempi jos on kovalevyllä)
Ja toki joskus tulee vaihdettua käytettyjä pelejä keskenään toisen pelaajan kanssa.

Periaatteet liittyvät enemmänkin siihen, että mistään pelistä ei makseta 80 euroa missään muodossa, mikä peli tulee hommattua vasta alelaarista (virtuaalisesta tai fyyisestä sellaisesta) jne.

Vanhat ja uudet pelit ovat kaapissa piilossa, eivätkä siinä mielessä mikään "ihailtava" kokoelma toisin kenties talouden kirja- ja levyhyllyt. Tämäkin varmaan osaltaan vähentää hinkua ostaa pelit väkisin fyysisessä muodossa.
 
Mä en edes laske kokoelmaani kuuluvaksi niitä harvoja pelejä mitä joskus diginä ostanut. Kokoelmassani on 461 peliä ja kaikki fyysisiä.

Mulla sama, jos joku kysyy monta peliä omistan niin jostain syystä lasken vain ne hyllyssä olevat fyysiset vaikka löytyy diginä kirjastosta lukuisia digipelejä, PS+ saamia pelejä en laske ollenkaan koska niitä ei omista, ne on vaan lainassa.
 
Mä en meinaa muistaa kuinka monta konsolia omistan, peleistä nyt vielä sen vähemmän hajua :D
No reilusti alle 460 niitä on, se on varma.
 
Mä en meinaa muistaa kuinka monta konsolia omistan, peleistä nyt vielä sen vähemmän hajua :D
No reilusti alle 460 niitä on, se on varma.
Itse sekosin laskuissa tuhannen pelin jälkeen, mutta olisiko niitä kaikkiaan sellaiset pari tuhatta jo kokoelmaan kertynyt? Tosin osa on myös eri alustoille hankittuja versioita samoistakin peleistä. Mutta eipä noita kaksoiskappaleita niin paljoa kuitenkaan ole etteikö se parisen tuhatta olisi mahdollinen lukumäärä. Ja tuossa arviossa toki on sitten mukana sekä digipelit että fyysiset kappaleet. Pelejä kun kummatkin ovat, niin en oikein ymmärrä miksei jompia kumpia kuuluisi lainkaan laskea mukaan?
 
Kyllähän niitä digitaalisiaki voi laskee, mut tää on tämmöstä ainakin mulla että digipelejä en tunne omistavani vaikka ne omistaakin.
 
Kyllähän niitä digitaalisiaki voi laskee, mut tää on tämmöstä ainakin mulla että digipelejä en tunne omistavani vaikka ne omistaakin.
Itsellä vähän sama. Digitaaliset vähän kuin "lainassa" fyysiset omia. Aikanaan C64/Amiga pelejä oli varmaan yli 2000kpl vuosien aikana piraatteina levyillä, mutta en niitäkään laskenut omistavani. 30-40 alkuperäistä peliä laskin ns. Aidoiksi, jotka omistin.
 
Fyysisellä mennään täälläkin. Digitaaliset pelit lasken toki mukaan kokoelmaan mutta tuntuvathan nuo vähän karvalakkimalleilta. Jotenkin etäisiltä..
 
Kyllähän niitä digitaalisiaki voi laskee, mut tää on tämmöstä ainakin mulla että digipelejä en tunne omistavani vaikka ne omistaakin.
Itse taas koen omistavani ostamani pelin niin kauan kuin pystyn sitä pelaamaan. Eivät nuo fyysisetkään levyt ikuisesti kestä kuulemma ja suurin osa meistä ei liene itsekään ikuisia. Eikä noita pelikokoelmia oikein mukaansa saa meneepä hautaan tai vaikkapa tuonpuoleiseen.
 
Itse taas koen omistavani ostamani pelin niin kauan kuin pystyn sitä pelaamaan. Eivät nuo fyysisetkään levyt ikuisesti kestä kuulemma ja suurin osa meistä ei liene itsekään ikuisia. Eikä noita pelikokoelmia oikein mukaansa saa meneepä hautaan tai vaikkapa tuonpuoleiseen.

Kyl mä voin mun viimeiseks toivoks toivoa että kaikki pelit mitä omistan pistetään arkkuun messiin maatumaan. :p
 
En tiedä meneekö keskustelu jo sellaiseksi saivarteluksi, että moderoinnin jumalat laskeutuvat kohta valtaistuimeltaan jyrisemään, mutta tässä vielä omat viisi senttiä:

Minusta omistajuuteen liittyy se, että voin tehdä omaisuudellani mitä haluan. Vaikka sellaistakin, mikä ei ole se varsinainen käyttötarkoitus. Minulla on kaikki valta valita. Pelilevyn voin laittaa oikean tai väärän laitteen sisään, käyttää lautasena tai vaikkapa kellon taustakuvituksena. Digitaalinen teos ei ihan näin taivu. Voi kai sen digitaalisen kokoelmansakin toki myydä tunnuksineen, mutta eipä sen tilin olemassaolo ole lopulta minusta kiinni.

Ja mitä tulee fyysisen median kestävyyteen, niin siitä tuskin tarvitsee olla huolissaan. Ainakin itse veikkaan, että NES-kasetitkin elävät minua pidempään. Eihän niitä hautaan kannata mukaan ottaa, kun siellä pitäisi sitten olla kuvaputkitelevisio ja sähkötkin vielä. Ehkä siinä vaiheessa kun itse setämies on jo matojen gurmeeta, voi kokoelman myydä jollekin pidempi-ikäiselle setämiehelle tai ehkä uudelleen syntyneelle sellaiselle. Kokoelmasta saadut rahat luonnollisesti lahjoitetaan kissoille.
 

Tuossa saitti joka hoitaa tarjouksien seuraamisen automaattisesti, ja lähettää sähköpostia aina kun hinta tippuu. Luo ilmainen tili, ja lätki kiinnostavat pelit toivelistalle, ja aina kun hinta putoaa alle storen ovh, tulee emailia. Maksullisella premium-tilillä voi asettaa omat rajat hinnoille.

Saitilta löytyy myös hintahistoriat. Ja niitä selailemalla oppii aika hyvin aavistamaan koska pelit tulevat tarjoukseen ja kuinka paljon hinnat putoaa milläkin aikavälillä.

Aloin käyttämään tuota saittia muutama vuosi sitten, kun alkoi risoa se tarjouksien säännöllinen seuraaminen. Steam:issä on tuo email-ilmoitus tarjouksista ollut integroituna toivelistaan jo iät ja ajat. Muilta kauppapaikoilta tuon ominaisuuden puuttuminen on vain laiskuutta (ja luultavasti ahneutta).
Itse käytin PS Pricesia viime helmikuuhun saakka. Sittemmin olen vaihtanut PS Dealsiin joka on käytännössä samanlainen sivusto. Ero on lähinnä siinä, että PS Prices on venäläinen ja PS Deals ukrainalainen saitti.

 
Ylös Bottom