Siiretty tuolta Alan Wakesta:
Kuuluiko tuohon laskelmaan myös logistiikka ja se mitä kaupat ottaa välistä?
Alan Wake 2 maksaa 59,95e vs Spider-man 2 79,95e. Remedy antoi digital only syyksi sen, että voivat pyytää pelistä pienemmän hinnan. Varmasti myös he saavat tuosta paremman voiton vaikka hinta onkin halvempi.
Siitä ollaan samaa mieltä, että fyysinen säilyy varmemmin ja pidempään. Digitaalisten säilyvyys pitäisi pystyä tulevaisuudessa jotenkin turvaamaan ihan jollain asetuksilla mutta taitaa olla turha toivo. Itelle henk.koht. tuolla ei ole merkitystä, kun ei minulla ole aikaa ja kiinnostusta kovin vanhoja pelejä enään uudestaan pelata. Leffat on tuosta erilaisia, kun vanhenevat vähän arvokkaammin.
Peliyhtiö tienaa 65-70% jokaisesta myydystä fyysisestä kappaleesta. Kun digitaalisten pelien myynti alkoi 2000-luvun puolivälissä, Sony ja Microsoft kovalla rahalla mainostivat, että tämä johtaa hintojen tippumiseen. Hinnat eivät tippuneet vaan sen sijaan aloitettiin kovat keinot hallita sitä, miten kuluttaja sai pelata ostettua tuotetta. Kuka muistaa vielä online pass-viritykset, joilla moninpeli suljettiin pois käytetyistä kappaleista?
Lähde arvioiduista tuloista:
https://www.serkantoto.com/2020/12/30/price-video-console-game-digital-physical/
Mutta tässäkin on tärkeä huomauttaa, että nuo arviot ovat todennäköisesti alakanttiin. Monet peliyhtiöt (kuten elokuvastudiot) eivät ilmoita tarkkoja lukuja myynneistä. Samalla tavalla kuin suoratoistot eivät kerro, mitä heidän tuotteensa oikeasti tienaavat, niin kaikki tulokset ovat arvioita.
Sen sijaan pitää ajatella asiaa näin: peliala on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisen 20 vuoden aikana. Pelijätit valittelevat, että heillä on tiukkaa ja fyysinen media on pahasta, mutta samalla jokainen suurimmista yhtiöistä tienasi viimeisen vuoden aikana enemmän kuin kertaakaan historiassa. (Tämä raha ei tietenkään näy itse tekijöille, joiden palkat eivät ole edes nousseet inflaation tahdissa viimeisen 10 vuoden aikana).
Tämän lisäksi Sonyn ja Microsoftin hinnat ovat tutkimusten mukaan 74% keskivertoa kalliimpia digitaalisina versioina kuin mitä ne olivat silloin, kun tuotteita vielä myytiin fyysisinä. Alennuksia on harvemmin ja digitaaliset julkaisut, eli ne, joiden pitäisi olla muutenkin halvempia kuin fyyisten, ovat ihan yhtä kalliita kuin kaupasta löytyvä kappale, jolla on jälleenmyntiarvoa.
Fyysistä mediaa myydään kysynnän ja saatavuuden mukaan. Niiden saatavuus voi loppua ja uusia pitää painattaa, jolloin niiden arvo nousee kunnes uusi erä saadaan myyntiin. Digitaalisia kappaleita on rajattomasti, joten Sony, Nintendo ja Microsoft voivat loputtomiin asti pitää niiden hinnat korkealla. Jos Spider-Man 2 maksaa digitaalisena saman verran kuin fyysisenä, niin silloinhan kuluttajaa kusetetaan, eikä vika ole fyysisessä mediassa. Digitaalinen versio ei koe samoja kuluja kuin fyysinen, joten Sonynhan pitäisi hinnoitella se kilpailukykyisemmäksi ja houkutella kuluttajat käyttämään heidän kauppaa kivijalkamyymälän sijaan.
Ei pidä koskaan luottaa siihen, että millään yhtiöllä on kuluttajan hyvä mielessä tai että he haluaisivat pitää hinnat halvempina. Nyt puhutaan alasta, joka elää ikuisen kasvun illuusiossa. Jos jostain voidaan repiä lisää rahaa, niin sehän tapahtuu varmasti.