Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eihän se ole normaalihintainen vaan kympin halvempi? Olen jo vuosia tottunut siihen, että normaali ovh hinta AAA pelille on 70e. Nyt niitä on sitten Sonyn ja kumppaneiden johdolla nostettu tuonne 80e. Remedy taas lupasi, että eivät veloita nykyhintoja AW2:sta ja onnistuvat siinä jättämällä fyysisen pois. Ja näin myös kävi ja hinnan suhteen lupaus pidettiin: peli ei maksa 80e, ei 70e vaan 60e. He oisivat voineet tehdä niinku näköjään nykyään lähes kaikki muutkin julkaisijat ja julkaista fyysisenä, diginä ja lätkäistä hinta lapuksi 80e. Se on sitten taas oma keskustelunsa mikä se digitaalisen peli hinta kuuluisi olla. PC-puolella se taitaa olla 50e.
Jos digitaalisella pelillä ei ole kuluja, jotka nostavat (väitetysti ja virheellisesti) fyysisen kappaleen hintoja, niin sitten tuo koko selitys, että nyt on säästetty digitaalisen hinnoissa poistamalla koko fyysisen median versio on ihan naurettava.

Koko ajan on luvattu (20 vuoden ajan), että digitaaliset tulevat olemaan halvempia. Näin ei ole käynyt. Nyt niiden hintoja on nostettu tasaisesti ja sitä on perusteltu sillä, että fyysinen media on syypäänä ja porukka silti jotenkin hyväksyy tämän selityksen.
 
Jos digitaalisella pelillä ei ole kuluja, jotka nostavat (väitetysti ja virheellisesti) fyysisen kappaleen hintoja, niin sitten tuo koko selitys, että nyt on säästetty digitaalisen hinnoissa poistamalla koko fyysisen median versio on ihan naurettava.

Koko ajan on luvattu (20 vuoden ajan), että digitaaliset tulevat olemaan halvempia. Näin ei ole käynyt. Nyt niiden hintoja on nostettu tasaisesti ja sitä on perusteltu sillä, että fyysinen media on syypäänä ja porukka silti jotenkin hyväksyy tämän selityksen.
Miksi vääristelet sanojani kokoajan? Vai haluatko tahallaan ymmärtää väärin? En sanonut missään vaiheessa, että digitaalinen nostaa fyysisen hintaa.

Uskon, että digitaalinen olisi halvempi jos fyysistä ei olisi ollenkaan JA konsoleillekkin olisi useampia kauppapaikkoja/kanavia ostaa pelit niinkun PC:llä on.
 
On kyllä huono asia tämä digi-only. Monet pelaajat jäävät paitsi peleistä ja kiertotaloutta ei voi harjoittaa. Puljut maksimoivat voittonsa.

Hyvä esimerkki bg3. Nyt moni pelaaja jää paitsi vuosikymmenen yhdestä parhaista peleistä, koska eivät omaa nettiyhteyttä. Vielä koomisemmaksi asian tekee se, että peli on juurikin täydellinen yksinpeli, johon nettiyhteyttä ei tarvita.
 
Hyvä esimerkki bg3. Nyt moni pelaaja jää paitsi vuosikymmenen yhdestä parhaista peleistä, koska eivät omaa nettiyhteyttä. Vielä koomisemmaksi asian tekee se, että peli on juurikin täydellinen yksinpeli, johon nettiyhteyttä ei tarvita.


Japanissa BG3 käsittääkseni julkaistaan fyysisenä. Eiköhän se sieltäkin leviä maailmalle, jolloin sen voin ebaysta ostaa (käytettynä). Tietysti sitä ennen pitää tarkistaa, että peli sisältää englannin kieliset tekstitykset. On toi japanin kieli vähän ruosteessa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Miksi jätit puolet tuosta lauseesta lainaamatta? Ihan pikkusta cherry-pickkausta oman asian läpi ajamiseen. :D
Kauppapaikka argumentti on eri asia. Kysyin ihan selkeästi, että etkö oikeasit näe ristiriitaa väitteillä jotka ovat selkeästi ristiriidassa toistensa kanssa.

Tällä hetkellä jokainen firmoista yrittää luoda monopolia, jolla kontrolloida hintoja ja julkaisutapoja totaalisesti. Sitä ei voi kieltää. Digitaalisten pelien hinnat ovat nousseet, eivätkä ne kertaakaan ole olleet halvempia kuin fyysisten pelien hinnat, vaikka näin ne myytiin valtavirralle aikanaan. Nyt pelien hintoja nostettiin kauttaaltaan ja sitten alettiin mainostamaan, että ei hätää, nyt saatte osan digitaalisista peleistä halvemmalla - eli samalla hinnalla, millä ne on aina myyty.

Ja ihmiset vaan nyökyttelevät päitään ja toteavat, että juu, näinhän sen kuuluu mennäkin.
 
Olen jo vuosia tottunut siihen, että normaali ovh hinta AAA pelille on 70e.
Hyvin sanottu tuo "tottunut" sillä siihenhän tässä on tähdätty että noista hinnoista on saatu "normaalit" ihmisten mielestä.

Samalla on hoettu mantraa kasvaneista kuluista ja ties mistä vaikka kuten sanottua, on ala kasvanut ja asiakkaita eli ostajia koko ajan enemmän jne.

Totuus kuitenkin takana taitaa olla että voittoa tekevät firmat pyrkivät tekemään voittoa. Kaikki muu on selittelyä, jolla sitä voittoa pyritään tekemään.

Ja tässä kohtaa sanon, että viesteissäsi on myös hyviä pointteja. En ole kaikesta todellakaan eri mieltä. Hyviä argumentteja paljon. Ja varmasti Remedyn kohdalla on heidän voitoilleen parempi tehdä digi. Eri asia vain se että onko yleinen totuus digistä se mitä ihmisille on hoettu. Varsinkin se kyrsii että sen luvattiin aikoinaan olevan halvempaa.

Uskon, että digitaalinen olisi halvempi jos fyysistä ei olisi ollenkaan JA konsoleillekkin olisi useampia kauppapaikkoja/kanavia ostaa pelit niinkun PC:llä on.
Tämä olisi mielenkiintoista nähdä että toteutuuko. Samalla pelkään että/kun joudun tuon ajan näkemään. Mielenkiinnolla ja pelolla odotellen miten käy ja kuinka monesti vielä hinnat nousee ennen kuin ollaa kokonaan digissä. Sehän voi olla että pelit maksaa sitten 200 euroa, koska se on silti vähemmän mitä esim. 250 euroa, mitä ne maksoivat viimeisten fyysisten ollessa myynnissä :D

Kuinkahan kauan firmat muuten meinaa turvautua tuohon "kulut kasvaa jatkuvasti"-mantraan? En minä ainakaan enää haluaisi edes niin massiivisia pelejä mitä kauppoihin tungetaan. Ja sekin että vaikka ymmärtää että joku Last of Us -pelisarjan kaltainen eepos maksaa tehdä, niin miksi kaikki muutkin laidasta laitaan noudattaa samaa hinnoittelua? Syyhän on vain se, että koska ne pystyvät, koska se on ihmisille syötetty "normihinta". Mikä on surullista.
 
Tuo Murdocin väittämä pätee hyvin PC puolella. Siellä fyysisiä ei myydä käytännössä lainkaan, ja digi-pelit ovat myös konsolien vastaavia fyysisempiä halvempia kiitos useamman myyntikanavan.
 
Kauppapaikka argumentti on eri asia. Kysyin ihan selkeästi, että etkö oikeasit näe ristiriitaa väitteillä jotka ovat selkeästi ristiriidassa toistensa kanssa.
Joo vaan ethän sinä nyt hyvänen aika sentään voi jättää sitä toista vaikuttavaa tekijää jonka mainitsin huomiotta. Eihän se enään ole se asia mitä olen sanonut. Aivan käsittämätöntä argumentointia. Toisekseen jos haluat karsia puolet minun sanomastani väkisin pois niin etkö itse huomaa mitään ihmeellistä lainaamassasi kohdassa. Missään vaiheessa en väittänyt digitaalisen nostavan fyysisen hintaa vaan toisinpäin, fyysinen nostaa digitaalisen hintaa. Mutta siihen sanoin lisäyksenä, että yksin tuo ei riitä vaan pitäisi olla MYÖS vaihtoehtoisia kauppapaikkoja digipeleille valmistajan oman rinnalle. Kannattaisi oikeasti lukea kommenttini ajatuksen kanssa, hiiltymättä, ennen kuin vastaat. Muuten tämä ei ole kovinkaan hedelmällistä keskustelua aiheesta.

eli samalla hinnalla, millä ne on aina myyty
Väärin, 10e halvemmalla. Kuten sanoin, kannattaa lukea viestini ajatuksen kanssa ennen kommentointia.

Tuntuu, että tässä on nyt joku valtava kiihko päällä, että ”Saatanan digi ja perkele minä olen oikeassa. Piste.” eikä mietitä yhtään mihin ollaan vastaamassa. Vähän hankalaa on kovinkaan järkeväm keskustelun luominen siinä vaiheessa.
Eri asia vain se että onko yleinen totuus digistä se mitä ihmisille on hoettu. Varsinkin se kyrsii että sen luvattiin aikoinaan olevan halvempaa.
Tästä aivan samaa mieltä ja tuohon en mielestäni sinäänsä ottanut kantaa. Juttuhan lähti, kun mietin asiaan Remedyn kantilta.
Totuus kuitenkin takana taitaa olla että voittoa tekevät firmat pyrkivät tekemään voittoa. Kaikki muu on selittelyä, jolla sitä voittoa pyritään tekemään.
Jep, samaa mieltä myös. Tottakai tekemällään tuotteella pyritään maksimoimaan voitto. Kuka niin ei tekisi. Eikä pelintekijät pelejään hyväntekeväisyyttään tee, jostakin sitä rahaakin on saatava, jotta on varaa luoda tuotteita viihdyttämään ihmisiä. Tuohan on varmasti sitä tasapainoilua sen välillä mitä ihmiset ovat valmiita maksamaan ja mitä se maksaa valmistaa.
Sehän voi olla että pelit maksaa sitten 200 euroa, koska se on silti vähemmän mitä esim. 250 euroa, mitä ne maksoivat viimeisten fyysisten ollessa myynnissä :D
Eiköhän se raja pelaajillakin tule jossain kohtaa vastaan. Voin sanoa, että pelit vaihtuu itellä taskubiljardiin siinä kohtaa kun uusi peli maksaa 200e. :D
 
Viimeksi muokattu:
Joo vaan ethän sinä nyt hyvänen aika sentään voi jättää sitä toista vaikuttavaa tekijää jonka mainitsin huomiotta. Eihän se enään ole se asia mitä olen sanonut. Aivan käsittämätöntä argumentointia. Toisekseen jos haluat karsia puolet minun sanomastani väkisin pois niin etkö itse huomaa mitään ihmeellistä lainaamassasi kohdassa. Missään vaiheessa en väittänyt digitaalisen nostavan fyysisen hintaa vaan toisinpäin, fyysinen nostaa digitaalisen hintaa. Mutta siihen sanoin lisäyksenä, että yksin tuo ei riitä vaan pitäisi olla MYÖS vaihtoehtoisia kauppapaikkoja digipeleille valmistajan oman rinnalle. Kannattaisi oikeasti lukea kommenttini ajatuksen kanssa, hiiltymättä, ennen kuin vastaat. Muuten tämä ei ole kovinkaan hedelmällistä keskustelua aiheesta.


Väärin, 10e halvemmalla. Kuten sanoin, kannattaa lukea viestini ajatuksen kanssa ennen kommentointia.

Tuntuu, että tässä on nyt joku valtava kiihko päällä, että ”Saatanan digi ja perkele minä olen oikeassa. Piste.” eikä mietitä yhtään mihin ollaan vastaamassa. Vähän hankalaa on kovinkaan järkeväm keskustelun luominen siinä vaiheessa.
Millä tavalla fyysinen nostaa digitaalisen pelin hintaa? Miten selität, että fyysisen kappaleen läsnäolo vaikuttaa tuotteeseen, jolla ei ole kuluja ja jonka voitoista firma saa lähestulkoon kaiken?

Jos Sony julkaisee heidän yksinoikeuden digitaalisena heidän omalla kauppapaikalla, niin ei sen hintaan vaikuta fyysisen kappaleen läsnäolo millään tavalla. Päinvastoin, digitaalisen tuotteen tulisi olla halvempi, koska Sony voisi sillä tarjota vaihtoehdon ostaa digitaalinen tuote kalliimman fyysisen sijaan.

Mutta näin ei käy, koska yksikään yritys ei ole kiinnostunut tarjoamaan halvempaa vaihtoehtoa. Hinnat nousevat ja ne tulevat nousemaan heti kun saadaan mahdollisuus siihen.

Esimerkiksi Sonyn nykyinen oikeusjuttu, jossa heitä syytetään kauppapaikan vääristämisestä. Sony kielsi digitaalisten lahjakorttien ja digitaalisten pelilisenssien myynnin kaikilta kolmannen osapuolen kauppiailta viime vuonna. PC puolella Steam hallitsi melkein 20 vuotta täydellä monopolilla noita kauppoja, eivätkä digitaalisten PC-pelien hinnat ole tehneet muuta kuin nousua sinä aikana. Nykyään kauppoja on julkaisijoilla samalla tavalla kuin tuotantoyhtiöillä on suoratoistoja, mutta kaikkien hinnat on sovittu vastaamaan sitä, mitä ne ovat muuallakin.

Jälleen esimerkkinä Epic, joka aggressiivisesti puski hintoja alas lanseerauksen yhteydessä ja sai kovat vihat niskaan, kun se "vääristi markkinoita" vaikka kyseessä oli ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin hinnoittelu, joka vastasi sitä, mitä digitaalisten julkaisujen pitikin.

Samalla käydään taistelua siitä, että digitaalisten pelien lisenssejä poistetaan varoittamatta, vanhoja pelejä ei enää saa digitaalisista kaupoista ja monet julkaisut ovat yhä rajoitettu keinotekoisten alueiden taakse. Mutta nyt, toisin kuin fyysisen median kanssa, ei ole mitään keinoa ylittää näitä rajoja. Mitä enemmän mennään kohti digitaalista rintamaa, sen huonommaksi tilanne käy kuluttajalle.
 
Tuo Murdocin väittämä pätee hyvin PC puolella. Siellä fyysisiä ei myydä käytännössä lainkaan, ja digi-pelit ovat myös konsolien vastaavia fyysisempiä halvempia kiitos useamman myyntikanavan.
Tämäpä juuri. Sitten taas jos siellä olisi pelkkä Steam tarjolla niin tilanne saattaisi olla ihan toinen mutta nyt siellä on kilpailua noista. Siksi nostinkin tuon Apple keissin esille, kun tuntuisi, että tuota vielä jossain kohtaa sovelletaan myös konsoleilla. :)
Millä tavalla fyysinen nostaa digitaalisen pelin hintaa? Miten selität, että fyysisen kappaleen läsnäolo vaikuttaa tuotteeseen, jolla ei ole kuluja ja jonka voitoista firma saa lähestulkoon kaiken?
En minä enään jaksa sinulle vastata, kun vääristelet sanojani ja jätät puolet sanomisestani pois. Lue ylempää viestini, paremmin en voi asiaa sinulle selittää.
 
Vaikea nähdä mitään positiivista tässä mahdollisessa digisiirtymässä. Nimenomaan siis pelaajan kannalta. Fyysinen versio kai nyt on ainoa mikä voi edes vähän yrittää hillitä digipelien hintoja, vaikkei näytä sekään niin tekevän. Joskus jos se on ainoa vaihtoehto, niin kaikki varmasti tietää mikä on ainoa suunta mihin hinta voi liikkua.

Omat pelihankinnat ja harrastus ylipäänsä muuttuisi aika merkittävästi siinä tapauksessa. Nyt ostellaan fyysisiä joko uutena tai käytettynä, ja kun niistä on haluttu kokemus ja ilo saatu niin lähtevät hyvään hintaan eteenpäin ja tällä rahoitetaan sitten seuraavia hankintoja. Yleensä kiinnostava peli lähtee hankintaan ihan max. kuukauden päästä julkaisusta, muoveissa tai ilman. Diginä tämä sama tyyli maksaisi ihan mansikoita.

Itselle digin ja fyysisen erossa hintaero on silti paljon toissijaisempi juttu kuin se, että se fyysinen on oikeasti setelitukun arvoinen tuote vielä ostotapahtuman jälkeenkin, kun taas digipelistä maksettu raha on kokonaisuudessaan menetetty kun peli on kovalevyllä. Kai tässä jokin ekologinenkin aspekti piilee, kun se täällä usein mainittu "muoviroska" kerran on painettu maailmalle niin kierrätetään sitä samaa kappaletta sitten omistajalta toiselle ettei jokaisen tarvitse uutta ostaa.
 
En minä enään jaksa sinulle vastata, kun vääristelet sanojani ja jätät puolet sanomisestani pois. Lue ylempää viestini, paremmin en voi asiaa sinulle selittää.
Sinulle on tarjottu jo vaikka kuinka paljon esimerkkejä ja lähteitä, joihin olet vastannut jatkuvasti oletuksilla, fiilispohjalla ja nyt väitteillä, että sinua "vääristellään" kun yhdestä lainauksesta puuttui sivulause. En ymmärrä, mikä yhtiöiden puolustamisessa on niin henkilökohtaista. Se on kaikille pahasta, että yksikin suuryhtiö saa määrittää taiteen arvon.
 
Vaikea nähdä mitään positiivista tässä mahdollisessa digisiirtymässä. Nimenomaan siis pelaajan kannalta. Fyysinen versio kai nyt on ainoa mikä voi edes vähän yrittää hillitä digipelien hintoja, vaikkei näytä sekään niin tekevän. Joskus jos se on ainoa vaihtoehto, niin kaikki varmasti tietää mikä on ainoa suunta mihin hinta voi liikkua.

Omat pelihankinnat ja harrastus ylipäänsä muuttuisi aika merkittävästi siinä tapauksessa. Nyt ostellaan fyysisiä joko uutena tai käytettynä, ja kun niistä on haluttu kokemus ja ilo saatu niin lähtevät hyvään hintaan eteenpäin ja tällä rahoitetaan sitten seuraavia hankintoja. Yleensä kiinnostava peli lähtee hankintaan ihan max. kuukauden päästä julkaisusta, muoveissa tai ilman. Diginä tämä sama tyyli maksaisi ihan mansikoita.

Itselle digin ja fyysisen erossa hintaero on silti paljon toissijaisempi juttu kuin se, että se fyysinen on oikeasti setelitukun arvoinen tuote vielä ostotapahtuman jälkeenkin, kun taas digipelistä maksettu raha on kokonaisuudessaan menetetty kun peli on kovalevyllä. Kai tässä jokin ekologinenkin aspekti piilee, kun se täällä usein mainittu "muoviroska" kerran on painettu maailmalle niin kierrätetään sitä samaa kappaletta sitten omistajalta toiselle ettei jokaisen tarvitse uutta ostaa.
Suljettujen ekosysteemien ongelmahan tämä on, saat laitteen halvemmalla mutta jos ostat runsaasti pelejä niin äkkiäkös sony/microsoft/nintendo saa kompensoidun laitteen hinnan takaisin törkyhintaisissa digipeleissä.

Vaihtoehtoja toki on, voi esmes siirtyä gamepass/psn tilauksiin tai siirtyä PC leiriin, jossa digipelit ovat hurjasti halvempia. Itse valitsin tuon viimeisen vaihtoehdon.
 
Enemmän vaihtoehtoja on aina kuluttajalle parempi. Olivat ne vaihtoehdot sitten fyysisiä, tai vaikka useampia eri tarjoajien digitaalisia kauppapaikkoja. Digitaalisten ostosten 'fanit' ovat jo useamman sukupolven väittäneet, että "kunhan fyysisten myynti loppuu kokonaan, niin digitaaliset halpenevat ja kaikilla on kivaa", mutta hinnat ne vaan nousevat hiljalleen. Muutama euro siellä ja toinen täällä. Ensin siirryttiin 60 eurosta 70 euroon ja hiljalleen ollaan menossa kohti 80 euroa. Tänään kauppareissulla vilkaisin nopeasti Prisman hyllyn lävitse ja näytti esim. uusin Madden jenkkifutis olleen 77 euroa. Mitä hinta olisikaan, jos tuon pelin voisi ostaa konsolille pelkästään yhdestä digikaupasta per laite?

Oli muuten todella mielenkiintoista kuulla, että julkaisija saa noin 70 % itselleen fyysisen kappaleen myynnistä! Yllättävän paljon menee rahaa siis välikäsille. Tuolta pohjalta laittaa kyllä mietityttämään, että miksei sitä digiversiota sitten todella tarjota samaan hintaan kuin fyysistä, tai vaikka pari euroa/dollaria halvemmalla? Digiversiosta tuskin menee 30 % muille välikäsille. Jos fyysinen maksaa 69,95 euroa marketissa, niin siitä jää tuolla yksinkertaisella matematiikalla julkaisijalle 49 euroa pyöristettynä. Jos digiversion hinta olisi vaikkapa 67,95, niin se näyttäytyisi asiakkaalle halvempana, mutta siitä jäisi silti varmasti julkaisijalle käteen enemmän, koska en tosiaan usko, että digitaalisesta menisi sitä samaa 30 % välikäsille, mitä ilmeisesti fyysisestä menee.

Toki firmat varmaan ajattelevat, että ne, jotka digiä ostavat, eivät edes viitsi netistä vilkaista, mitä fyysinen kaupassa maksaa, eivätkä varmaan viitsi sitä kaupasta käydä hakemassa, joten on ihan sama, vaikka siitä digistä pyytääkin vielä vähän enemmän. Tavallinen kuluttaja on kuitenkin usein laiska ja ostaa sieltä, mistä vähimmällä vaivalla saa.
 
Sinulle on tarjottu jo vaikka kuinka paljon esimerkkejä ja lähteitä, joihin olet vastannut jatkuvasti oletuksilla, fiilispohjalla ja nyt väitteillä, että sinua "vääristellään" kun yhdestä lainauksesta puuttui sivulause. En ymmärrä, mikä yhtiöiden puolustamisessa on niin henkilökohtaista. Se on kaikille pahasta, että yksikin suuryhtiö saa määrittää taiteen arvon.
Yksi lause josta puuttui puolet argumentista. Toisistaan erotettuna ne ei enään pidä paikkaansa, kuinka vaikea tuota on ymmärtää? Ja mitä lähteitä olet minulle laittanut tämän keskustelun aikana? Yhden linkin, sen saman jonka minäkin laitoin ja jolla perustelin väitteeni.

Lisäksi se ”taide” on sen yhtiön luomaa. Tottakai se yhtiö saa määrittää sille hinnan miten tykkää. Kuluttajan tehtävä on sitten kertoa onko hinta sopiva vai ei.

Lisäksi, en ole mielestäni puolustellut hintoja missään kohtaa. Päin vastoin, olen sanonut, että 80e on kova hinta, samoin 60e.

Se mitä olen sanonut ja mitä sinä et nyt tunnu ymmärtävän/hyväksyvän on se, että se fyysisen valmistus ei ole tekijöille ilmaista, joka tulee vaan siinä rinnalla digin kanssa ja että YMMÄRRÄN miksi Remedyllä päädyttiin digi-onlyyn. Ymmärtäminen on eri asia, kun asian puolustelu. Luuletko tosiaan, että en maksaisi mielummin pelistä 40e, kun 60e, 70e tai 80e? Herran jestas sentään, lue asia mihin vastaat.
 
Jos digitaalisiin peleihin siirrytään niin pitää tulla myös mahdollisuus myydä niitä eteen päin, muuten tuossa kustaan kuluttajien kintuille.
 
Yksi lause josta puuttui puolet argumentista. Toisistaan erotettuna ne ei enään pidä paikkaansa, kuinka vaikea tuota on ymmärtää? Ja mitä lähteitä olet minulle laittanut tämän keskustelun aikana? Yhden linkin, sen saman jonka minäkin laitoin ja jolla perustelin väitteeni.

Lisäksi se ”taide” on sen yhtiön luomaa. Tottakai se yhtiö saa määrittää sille hinnan miten tykkää. Kuluttajan tehtävä on sitten kertoa onko hinta sopiva vai ei.

Lisäksi, en ole mielestäni puolustellut hintoja missään kohtaa. Päin vastoin, olen sanonut, että 80e on kova hinta, samoin 60e.

Se mitä olen sanonut ja mitä sinä et nyt tunnu ymmärtävän/hyväksyvän on se, että se fyysisen valmistus ei ole tekijöille ilmaista, joka tulee vaan siinä rinnalla digin kanssa ja että YMMÄRRÄN miksi Remedyllä päädyttiin digi-onlyyn. Ymmärtäminen on eri asia, kun asian puolustelu. Luuletko tosiaan, että en maksaisi mielummin pelistä 40e, kun 60e, 70e tai 80e? Herran jestas sentään, lue asia mihin vastaat.
Remedy ei ole tässä julkaisijana, Epic Games on: https://www.remedygames.com/remedy-...ames-to-publish-two-new-multi-platform-games/

Epic Gamesin arvo on 28 MILJARDIA dollaria.

Ajatus siitä, että peliyhtiöt kärsivät minimaalisista kustannuksista, joita fyysiset julkaisut tuovat mukanaan, on kaikin tavoin naurettava. Se on osa pitkäaikaista ja näköjään hyvin tehokasta kampanjaa luoda kuluttajalle illuusio, että digitaalinen tulevaisuus on väistämätön kustannusten edessä.
 
Jos digitaalisiin peleihin siirrytään niin pitää tulla myös mahdollisuus myydä niitä eteen päin, muuten tuossa kustaan kuluttajien kintuille.
Tuo olis jännä systeemi nähä, että toimisko. Ei varmaan ole koskaan missään kokeiltu? Tavallaan sama ajatus, kun jotku CS:n myytävät skinit aseisiin. :)
Remedy ei ole tässä julkaisijana, Epic Games on: https://www.remedygames.com/remedy-...ames-to-publish-two-new-multi-platform-games/

Epic Gamesin arvo on 28 MILJARDIA dollaria.

Ajatus siitä, että peliyhtiöt kärsivät minimaalisista kustannuksista, joita fyysiset julkaisut tuovat mukanaan, on kaikin tavoin naurettava. Se on osa pitkäaikaista ja näköjään hyvin tehokasta kampanjaa luoda kuluttajalle illuusio, että digitaalinen tulevaisuus on väistämätön kustannusten edessä.
Jes. Voitit väittelyn. Nyt voit mennä taputtamaan itseäsi selkään hyvillä mielin. ;)
 
Ylös Bottom