Joo vaan ethän sinä nyt hyvänen aika sentään voi jättää sitä toista vaikuttavaa tekijää jonka mainitsin huomiotta. Eihän se enään ole se asia mitä olen sanonut. Aivan käsittämätöntä argumentointia. Toisekseen jos haluat karsia puolet minun sanomastani väkisin pois niin etkö itse huomaa mitään ihmeellistä lainaamassasi kohdassa. Missään vaiheessa en väittänyt digitaalisen nostavan fyysisen hintaa vaan toisinpäin, fyysinen nostaa digitaalisen hintaa. Mutta siihen sanoin lisäyksenä, että yksin tuo ei riitä vaan pitäisi olla MYÖS vaihtoehtoisia kauppapaikkoja digipeleille valmistajan oman rinnalle. Kannattaisi oikeasti lukea kommenttini ajatuksen kanssa, hiiltymättä, ennen kuin vastaat. Muuten tämä ei ole kovinkaan hedelmällistä keskustelua aiheesta.
Väärin, 10e halvemmalla. Kuten sanoin, kannattaa lukea viestini ajatuksen kanssa ennen kommentointia.
Tuntuu, että tässä on nyt joku valtava kiihko päällä, että ”Saatanan digi ja perkele minä olen oikeassa. Piste.” eikä mietitä yhtään mihin ollaan vastaamassa. Vähän hankalaa on kovinkaan järkeväm keskustelun luominen siinä vaiheessa.
Millä tavalla fyysinen nostaa digitaalisen pelin hintaa? Miten selität, että fyysisen kappaleen läsnäolo vaikuttaa tuotteeseen, jolla ei ole kuluja ja jonka voitoista firma saa lähestulkoon kaiken?
Jos Sony julkaisee heidän yksinoikeuden digitaalisena heidän omalla kauppapaikalla, niin ei sen hintaan vaikuta fyysisen kappaleen läsnäolo millään tavalla. Päinvastoin, digitaalisen tuotteen tulisi olla halvempi, koska Sony voisi sillä tarjota vaihtoehdon ostaa digitaalinen tuote kalliimman fyysisen sijaan.
Mutta näin ei käy, koska yksikään yritys ei ole kiinnostunut tarjoamaan halvempaa vaihtoehtoa. Hinnat nousevat ja ne tulevat nousemaan heti kun saadaan mahdollisuus siihen.
Esimerkiksi Sonyn nykyinen oikeusjuttu, jossa heitä syytetään kauppapaikan vääristämisestä. Sony kielsi digitaalisten lahjakorttien ja digitaalisten pelilisenssien myynnin kaikilta kolmannen osapuolen kauppiailta viime vuonna. PC puolella Steam hallitsi melkein 20 vuotta täydellä monopolilla noita kauppoja, eivätkä digitaalisten PC-pelien hinnat ole tehneet muuta kuin nousua sinä aikana. Nykyään kauppoja on julkaisijoilla samalla tavalla kuin tuotantoyhtiöillä on suoratoistoja, mutta kaikkien hinnat on sovittu vastaamaan sitä, mitä ne ovat muuallakin.
Jälleen esimerkkinä Epic, joka aggressiivisesti puski hintoja alas lanseerauksen yhteydessä ja sai kovat vihat niskaan, kun se "vääristi markkinoita" vaikka kyseessä oli ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin hinnoittelu, joka vastasi sitä, mitä digitaalisten julkaisujen pitikin.
Samalla käydään taistelua siitä, että digitaalisten pelien lisenssejä poistetaan varoittamatta, vanhoja pelejä ei enää saa digitaalisista kaupoista ja monet julkaisut ovat yhä rajoitettu keinotekoisten alueiden taakse. Mutta nyt, toisin kuin fyysisen median kanssa, ei ole mitään keinoa ylittää näitä rajoja. Mitä enemmän mennään kohti digitaalista rintamaa, sen huonommaksi tilanne käy kuluttajalle.