Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuossa kun random traikkuja ja muista katsonut, niin kylläpä on silmiinpistävän paljon tätä "No disc = no PlayStation" -ulinaa ja ihan sama mikä peli kyseessä, niin like/unlike ratio on paukutettu maanrakoon. Aikalailla jokaisessa pelitraikussa sama juttu.

Ymmärrän kyllä, että on joidenkin mielestä ikävää. Mutta ehkä himpun överi reaktio, onko tämä joku kordinoitu ja automatisoitu hyökkäyskampanja Pleikkaria vastaan? Vai voiko nuo olla oikeita ihmisiä?

Ei kai tässä muillakaan, esim. Xboxilla ole enää lättyjen käyttöä näköpiirissä tulevissa laitteissa, eikä ole kaikissa nykyisissäkään_ollut enää pitkään aikaan. Xbox One All Digital julkaistiin vuonna 2019. Ja ei siellä ole esim. Youtube kannulla vastaavaa paskamyrskyä havaittavissa. En tie mikä homma? En ole sceneä juurikaan seurannut. Ihmettelin vain erään Hyvän peli TM huonoa ratiota. Ja kun aloin lukemaan kommentteja, niin näytti olevan pääasiassa tätä no-disc spämmiä. Sama toistuu about kaikissa traikuissa. Ehkä himpun ikävää ja epäreiluakin pelien kehittäjiä kohtaan, eipä heillä tähän asiaan ole osaa eikä arpaa. Muutenkin menee offtopic ja like ratiokaan ei tarkoita enää mitään...

Jos nuo mainitsemasi ulinat on Sonyn kanavalla, jonne myös linkkasit, niin ihan oikeassa paikassa on. Mihin ja kenelle muulle se kritiikki pitäisi osoittaa?

Onko porukalle jotenkin uusi asia pitää ääntä itselle tärkeistä asioista? Sitä tuo vain on ja sen tuomitseminen "ulinaksi" on typerää. Asian ymmärtämistä voisi helpottaa kun ajattelee, että olisi itse jostain itselleen tärkeästä asiasta sanomasta ja saisi vastaukseksi että "turhaa ulinaa, asiat etenee".

Asioihin vaikuttaminen tai edes sen yrittäminen ei ole ikinä ulinaa. Monet kerrat se on historiassa nähty. Eikä siinä ole merkitystä todennäköisyyksillä: barrikadeille mennään jos asia on tärkeä, oli siellä 1 tai 10000 muuta.

Minä siis lähinnä ihmettelen että miksi tuota pitäisi ihmetellä. Normaalia ja jopa toivottavaa käytöstä yrittää ajaa asioita, jotka ovat itselle tärkeitä.

No tämä on 'perusulinaa'. Muutosvastarinta jne.
Ihmisillä on tapana olla jämähtäneitä omiin tapoihinsa ja hankaluutta muuttaa niitä.
Ongelmahan ei ole "omiin tapoihin jämähtäminen" vaan se, että se oma tapa ollaan viemässä pois. Hyvin myös jo todettiin, ettei kaikki kehitys ole aina pelkästään hyvää. Jokaisen vähänkään pidempään eläneen luulisi myös törmänneen edes joskus "kehitykseen", jossa asiat on oikeasti menneet typerämpään tai huonompaan suuntaan. Jos ei, niin en tiedä miten tynnyrissä pitää asua.

Olitko protestoimassa jossain ko suoratoistopalvelut otti ylivallan ja old school film town / makuuni lakkasi olevasta? Sama juttu, eri formaatti - nyt vaan kolahtaa pelaajayhteisöön tämä muutos.
Ei ole sama juttu: minä en keräillyt ikinä fyysisiä elokuvia tai sarjoja mutta pelejä olen AINA ostanut fyysisenä. Ero on ihan selvä ja merkittävä. Elokuvien ja sarjojen kohdalla en kokenut ongelmaksi niiden siirtymistä digiksi koska minulta ei viety mitään pois. Enkä osannut puolustaa myöskään keräilijöitä tässä asiassa koska en muista että olisin missään nähnyt koko asiasta mitään kummempia valituksia. Niin ja leffoja sekä sarjoja saa vieläkin fyysisenä, jolloin se ero kokonaan loppuvaan fyysiseen pelimediaan on aika selvä.

Itseäni lähinnä huvittaa se, että vaikuttaa siltä niinkuin jotkut olisi yllättyneitä tästä kehityksestä vaikka se on ollut nähtävissä jo kauan.
Mistä vedät johtopäätöksen että "jotkut" - tai kukaan - on yllättyneitä asiasta?

Se että tästä nousi "ulinaa" ei johdu siitä että asia olisi yllätys. Siitä nousi "ulinaa" koska sen ei haluta tapahtuvan.

Eikä Sonyn täysi lopetus levypeleillä todellakaan ollut "nähtävissä jo kauan". En itse ainakaan osannut pelätä että fyysisten pelien taival loppuisi jo nyt, saati että se tehtäisiin noin suorasti, saati vieläpä Sonyn toimesta.

Tuli semmonen mieleen kerta nyt sony tappaa levyt ja PS6 tulee olee pelkkä digi only pönttö. NIi sehä tarkoittaa sitä että siinä ei tule myöskään olemaan taaksepäin yhteensopivuutta PS5 pelien kanssa? Ainakaa fyysisten osalta, monilla varmasti on satoja PS5 levyjä niin ne voiki sit heittää roskiin? Tai ei nyt roskiin mut niitä ei pelata ainakaa PS6 konsolilla, vai tuleeko siihen sit muka kuitenkin asema joka toistaa vain näitä jo valmiiksi tehtyjä PS5 levyjä ja kaikki uudet pelit digi only?

Niin paljon kysymksiä ja niin vähän vastauksia. :D
Jos nuo mainitsemasi ulinat on Sonyn kanavalla, jonne myös linkkasit, niin ihan oikeassa paikassa on. Mihin ja kenelle muulle se kritiikki pitäisi osoittaa?

Onko porukalle jotenkin uusi asia pitää ääntä itselle tärkeistä asioista? Sitä tuo vain on ja sen tuomitseminen "ulinaksi" on typerää. Asian ymmärtämistä voisi helpottaa kun ajattelee, että olisi itse jostain itselleen tärkeästä asiasta sanomasta ja saisi vastaukseksi että "turhaa ulinaa, asiat etenee".

Asioihin vaikuttaminen tai edes sen yrittäminen ei ole ikinä ulinaa. Monet kerrat se on historiassa nähty. Eikä siinä ole merkitystä todennäköisyyksillä: barrikadeille mennään jos asia on tärkeä, oli siellä 1 tai 10000 muuta.

Minä siis lähinnä ihmettelen että miksi tuota pitäisi ihmetellä. Normaalia ja jopa toivottavaa käytöstä yrittää ajaa asioita, jotka ovat itselle tärkeitä.

Ongelmahan ei ole "omiin tapoihin jämähtäminen" vaan se, että se oma tapa ollaan viemässä pois. Hyvin myös jo todettiin, ettei kaikki kehitys ole aina pelkästään hyvää. Jokaisen vähänkään pidempään eläneen luulisi myös törmänneen edes joskus "kehitykseen", jossa asiat on oikeasti menneet typerämpään tai huonompaan suuntaan. Jos ei, niin en tiedä miten tynnyrissä pitää asua.

Ei ole sama juttu: minä en keräillyt ikinä fyysisiä elokuvia tai sarjoja mutta pelejä olen AINA ostanut fyysisenä. Ero on ihan selvä ja merkittävä. Elokuvien ja sarjojen kohdalla en kokenut ongelmaksi niiden siirtymistä digiksi koska minulta ei viety mitään pois. Enkä osannut puolustaa myöskään keräilijöitä tässä asiassa koska en muista että olisin missään nähnyt koko asiasta mitään kummempia valituksia. Niin ja leffoja sekä sarjoja saa vieläkin fyysisenä, jolloin se ero kokonaan loppuvaan fyysiseen pelimediaan on aika selvä.

Mistä vedät johtopäätöksen että "jotkut" - tai kukaan - on yllättyneitä asiasta?

Se että tästä nousi "ulinaa" ei johdu siitä että asia olisi yllätys. Siitä nousi "ulinaa" koska sen ei haluta tapahtuvan.

Eikä Sonyn täysi lopetus levypeleillä todellakaan ollut "nähtävissä jo kauan". En itse ainakaan osannut pelätä että fyysisten pelien taival loppuisi jo nyt, saati että se tehtäisiin noin suorasti, saati vieläpä Sonyn toimesta.

Hyvin vastattu, ajattelin itse kirjoittaa samaa mutta kirjoittki jo kaikki ja vielä paremmin. Tosiaan jos jotain itselleen tärkeää vastustaa eikä aina muutos oli se mikä tahansa ole välttämättä parempaan suuntaan, tai just se että "oli jo nähtävissä pitkään" en todellakaan itsekään nähnyt että näin pian ja just vieläpä sonyn toimesta, joskus tulevaisuudessa puhutaa joskus 2040 tjsp Jos tämän olisi tehnyt msoft olisi jotenin vielä ymmärtänyt kun sielä yhtä vähemmän tuntuu olevan enää levyillä merkitystä kun on enemmän ja enemmän panostettu gamepassiin jne. Jos jotain itselleen tärkeää asiassa kun asiassa vastustaa, niin aika tökeröä sitä lokeroida sitten "ulinaksi".

Viimeksi muokattu:
Niin kyllähän vähän ihmetyttää että tämä tosiaan tuli pelaajille täälläkin näin yllärinä. Meinaan jos tuo johonki kohtaan piti tappaa niin Sonyn konsolisukupolven vaihdos on looginen aikajana. Kalliita tuommoset levyasemat valmistaa jo valmiiksi kalliin PS6 sisään. Tai ruveta tuota valmistaa erikseen ja toivoo että joku ostaa. Se tärkein eli pelithän pelittää ihan niin kuin tähänkin asti. Niinkuin nuo circanan Usa käyrät näytti niin aika pieni palkki sie on enään fyysisillä hallussa. Juu ja Usan markkinat on se ratkaisevin isoin ja kaunein. Ohi siis on pelilevyjen aika. tärkeintä olisi nyt keskittyä miten nämä digitaalistoret saadaan parempaan kuluttajasuojaan. Tälläiset offline hömpötykset ei tuo fyysistä takaisin. Aika moni lipee tuostakin mielenilmauksesta kun rupee tulee call of dutystä vierotusoireita.

Niin kyllähän vähän ihmetyttää että tämä tosiaan tuli pelaajille täälläkin näin yllärinä.

Niin kenelle tämä on tullut yllätyksenä? Kyllä meille monille digivastustajalle tämä kehitys on ollut tiedossa jo useita vuosia. Se että asiasta pidetään ääntä, nyt kun muutos on viimein tapahtumassa, ei tarkoita että se olisi tullut yllätyksenä. Ei minulle ainakaan.

Niin kyllähän vähän ihmetyttää että tämä tosiaan tuli pelaajille täälläkin näin yllärinä. Meinaan jos tuo johonki kohtaan piti tappaa niin Sonyn konsolisukupolven vaihdos on looginen aikajana. Kalliita tuommoset levyasemat valmistaa jo valmiiksi kalliin PS6 sisään. Tai ruveta tuota valmistaa erikseen ja toivoo että joku ostaa.
Aika erilainen logiikka meillä --> Melko vasta (tämän sukupolven aikana) Sony toi levyaseman tarjolle erillisenä ja sitten "loogisena askeleena" lopettaa levypelien painamisen. On kyllä todella selvä jatkumo.

Toki digitaalisuus on koko ajan yleistynyt mutta Sonyn omat sanomiset ja tuotteet on puhuneet samalla toista kieltä.

Enkä jaksa uskoa että levyaseman valmistus maksaisi SONYLLE niin paljoa että eivät voisi sitä tarjota ja saada omiensa päälle vielä voittakin. Ei niitä satasen asemia varmasti ole tappiolla myyty.

Ainoa syy tälle on se, että digistä voidaan nyhtää enemmän rahaa. Syy ei todellakaan ole mikään "kallis valmistaa". Eikö ihan vasta myös ollut joku tilasto että iso osa PS5:sta on yhä levyasemalla varustettuja? Siitä en tiedä moniko on ostanut aseman erikseen.

Eikö ihan vasta myös ollut joku tilasto että iso osa PS5:sta on yhä levyasemalla varustettuja? Siitä en tiedä moniko on ostanut aseman erikseen.
Kyllä oli jo aiemmin, ja nyt on näköjään melko tuore artikkelikin aiheesta. Tämän arvion mukaan jopa kolme neljästä PS5:n omistajasta on valinnut levyasemallisen version. Xboxilla puolestaan yli puolet on valinnut täysin digitaalisen version.

Tälläiset offline hömpötykset ei tuo fyysistä takaisin.
Offline-hömpötykset eivät ole menossa mihinkään, vaikka uusien offline-hömpötysten tuleminen loppuu digihömpötyksen vuonna 2028. Tuskin siihen mennessä julkaistuja pelejä poltetaan missään roviolla, vaikka digi niin kovasti kutitteleekin.

Aika moni lipee tuostakin mielenilmauksesta kun rupee tulee call of dutystä vierotusoireita.
Tämä on siinä mielessä eksoottinen virke, että se huokuu yhtä aikaa sekä epätoivoa että helpotusta. Se on tietenkin ikävää, jos ihmiset eivät jaksa tehdä mitään paremman tulevaisuuden eteen. Toisaalta jos tulevaisuus on joka tapauksessa pelkkää Call of Dutya, ei minulle ainakaan tule sitä ikävä.

Aika erilainen logiikka meillä --> Melko vasta (tämän sukupolven aikana) Sony toi levyaseman tarjolle erillisenä ja sitten "loogisena askeleena" lopettaa levypelien painamisen. On kyllä todella selvä jatkumo.
Itseasiassa tämähän on tavallaan selvä jatkumo. Se vaan tulee nyt nopeammin vastaan kuin ehkä odotettiin.

Minusta tässä on nimittäin aika selvä polku. Ensin julkaistaan levyasemallinen ja digi only PS5, sitten julkaistaan digi only PS5 pro, mutta jotta ei suututettaisi ihan kaikkia, niin halukkaille myydään lisähintaan levyasemaa. Tässä kohtaa on jo totutettu ja "siirretty" kuluttajia digin pariin useamman digi only konsolin voimin, joten aika selvä jatkumo on minun mielestä nimenomaan digi only PS6 ja sukupolven vaihdon yhteydessä on helpoin katkaista fyysisen median taaksepäin yhteensopivuus.
Toki digitaalisuus on koko ajan yleistynyt mutta Sonyn omat sanomiset ja tuotteet on puhuneet samalla toista kieltä.
Kuten yllä jo kirjoitin, niin useampi digi only konsoli, kuitenkin puhuu sitä kieltä, että suunta on nimenomaan ollut tämä.
Enkä jaksa uskoa että levyaseman valmistus maksaisi SONYLLE niin paljoa että eivät voisi sitä tarjota ja saada omiensa päälle vielä voittakin. Ei niitä satasen asemia varmasti ole tappiolla myyty.
Asema itsessään ei välttämättä tee tappiota, mutta se mahdollistaa "huono" katteiset fyysiset pelit. Hommalta on helpoin katkaista siivet, lopettamalla fyysiset ja olla tarjoamatta levyasemaa. Toki emme voi täysin varmaksi PS6 kohdalla tätä sanoa.
Ainoa syy tälle on se, että digistä voidaan nyhtää enemmän rahaa. Syy ei todellakaan ole mikään "kallis valmistaa". Eikö ihan vasta myös ollut joku tilasto että iso osa PS5:sta on yhä levyasemalla varustettuja? Siitä en tiedä moniko on ostanut aseman erikseen.
Tämä on se syy. Digi tuo enemmän rahaa viivan alle.

Mutta ei myöskään se auta vaikka jengi ostaisi levyasemallisia pleikkareita, mutta sitten kuitenkin ison osan peleistä diginä.

Juurihan sen itse sanoit. Et osannut odottaa, että loppuisi vielä. Eli tuli yllätyksenä. Jos odottaa jotain tapahtuvan kannattaa siihen valmistautua etukäteen eikä vasta kun paska on jo tuulettimessa. Ei maratonillekaan valmistauduta viikkoa ennen.

Vähän erikoista, että välillä ollaan huolissaan keskusteluiden tukkeutumisesta toisessa ketjussa, mutta sitten täällä voidaan jumittaa ihmeellisistä yllätysjankutuksista ja levyasemallinen pleikkarikin muuttuu digi only-konsoliksi. Digital only on kirjaimellisesti sitä mitä se sanoo olevan = pelkästään digitaalinen. Jos siihen saa levyaseman, joka vielä pyörittää pelejä = ei digital only.

Olen kuulevani ulinaa jostain taustalta. Minäkin olen AINA ajanut hevosella.
Nyt hevosia ei enää saa lähikaupasta. Mitä teen. Joudun sopeutumaan ostamalla auton tai sitten kävelen.

Toi on toi ulina niin kapeakatseista isommassa kuvassa etten edes jaksa tuota järkevämmin asiaa yrittää ilmaista. Itseasiassa - meillä on sama ongelma: me tapellaan tuulimyllyjä vastaan = Minä yrittämässä selventää asiaa ja sinä yrittämässä olla vääjäämätöntä kehitystä vastaan :D

Niin ja leffoja sekä sarjoja saa vieläkin fyysisenä, jolloin se ero kokonaan loppuvaan fyysiseen pelimediaan on aika selvä.
Mutta tässäkin on tullut ihan näkyvä muutos. Suomessa fyysisiä leffoja myy enää muutama pieni liike. Julkaisuja tulee muutamilta tunnetuilta puljuilta, nekin suunnattu lähinnä keräilijöille. Ja ei Suomen markkinoille. Tarkoitan sillä sitä, että ei ole saatavilla mm. suomitekstityksiä.

Ja siitä päästään tuohon levyasemaan. Itsellä konsolit ovat olleet aina levyasemalla varustettuja elokuvien takia. Pelini olen jo pitkään hankkinut digitaalisena. Mutta leffoja tulee hankittua fyysisenä. Ja konsolit ovat olleet todella edullisia verrattuna siihen, että ostaisi erillisen 4K-soittimen. Puhumattakaan siitä, että ei ole tilaa hommata erillisiä vehkeitä. Ja Sony sanoo, että elokuvia ja sarjoja tulee fyysisenä edelleen, koskee vain pelejä. Mutta jos jättävät sen levyaseman pois, se puhuisi taas tuota vastaan. Vai rupeavatko ne nyt oikein kunnolla markkinomaan ihmisille erillisiä 4K-soittimia tämän myötä.

Aina sama levy soi. Et varmaankaan haluaisi pitää kiinni sulle tärkeistä asioista? Onneksi kaikki eivät käännä toista poskea tai niele ihan kaikkea pureskelematta.
Kyllä se puraisi antaa 6 muovikassillista VHS kasetteja pois. Anoppilaan meni. Taisi vahingossa unohtua joku hydrauliikkavideokin sinne. Toivottavasti ei löytänyt. Mutta kertakirpaisun jälkeen ei ole ollut ikävä viemästä tilaa.
Ja siitä päästään tuohon levyasemaan. Itsellä konsolit ovat olleet aina levyasemalla varustettuja elokuvien takia. Pelini olen jo pitkään hankkinut digitaalisena. Mutta leffoja tulee hankittua fyysisenä. Ja konsolit ovat olleet todella edullisia verrattuna siihen, että ostaisi erillisen 4K-soittimen. Puhumattakaan siitä, että ei ole tilaa hommata erillisiä vehkeitä. Ja Sony sanoo, että elokuvia ja sarjoja tulee fyysisenä edelleen, koskee vain pelejä. Mutta jos jättävät sen levyaseman pois, se puhuisi taas tuota vastaan. Vai rupeavatko ne nyt oikein kunnolla markkinomaan ihmisille erillisiä 4K-soittimia tämän myötä.
Mä taidan pitää kiinni tuosta Series X koneesta ihan vaan tuon levyaseman takia. Jos vaikka joskus ostaisi jonkun leffan fyysisenä. joku missä on niin hyvä kuva että suoratoistot ei tee sille kunniaa.

Mä taidan pitää kiinni tuosta Series X koneesta ihan vaan tuon levyaseman takia. Jos vaikka joskus ostaisi jonkun leffan fyysisenä. joku missä on niin hyvä kuva että suoratoistot ei tee sille kunniaa.
Tässä muuten yksi asia jälleen, joka erottaa leffat ja pelit. Ja niiden fyysisen version "tarpeen". Kun leffat siirtyivät digiksi, niin isolle osalle se tarkoitti streamauspalveluihin siirtymistä, jolloin elokuvan tekninen laatu myös heikkeni. Samaa bittivirtaa ei vaan saa striimin läpi, kuin mitä levyltä saa.

Sen sijaan pelien siirtyminen digiksi on käytännössä tarkoittanut sitä, että peli asennetaankin konsolille palvelimelta eikä levyltä. Kokemus peliä pelatessa on tismalleen sama. Näin ollen laadussa ei häviä mitään.

Ja kun tekninen laatuaspekti on katettu, niin jäljelle jää pelin oikea omistaminen, jälleenmyyntiarvo, hinta(yleensä) ja ah niin ihanan pelikotelon hypistely. Näitä vastassa on digin helppous ja vaivattomuus. Isossa kuvassa se valitettavasti näyttää siltä että digin helppous vie voiton, jota tietysti vielä konsolivalmistajat ajavat eteenpäin minkä ehtivät. Kuitenkin jos leikitään ajatuksella että 85% peleistä myytäisiin edelleen fyysisenä, niin ei sitä jakelumuotoa vaan voisi lopettaa.

Viimeksi muokattu:
Tässä muuten yksi asia jälleen, joka erottaa leffat ja pelit. Ja niiden fyysisen version "tarpeen". Kun leffat siirtyivät digiksi, niin isolle osalle se tarkoitti streamauspalveluihin siirtymistä, jolloin elokuvan tekninen laatu myös heikkeni. Samaa bittivirtaa ei vaan saa striimin läpi, kuin mitä levyltä saa.

Sen sijaan pelien siirtyminen digiksi on käytännössä tarkoittanut sitä, että peli asennetaankin konsolille palvelimelta eikä levyltä. Kokemus peliä pelatessa on tismalleen sama. Näin ollen laadussa ei häviä mitään.

Ja kun tekninen laatu aspekti on katettu, niin jäljelle jää pelin oikea omistaminen, jälleenmyyntiarvo, hinta(yleensä) ja ah niin ihanan pelikotelon hypistely. Näitä vastassa on digin helppous ja vaivattomuus. Isossa kuvassa se valitettavasti näyttää siltä että digin helppous vie voiton, jota tietysti vielä konsolivalmistajat ajaa eteenpäin minkä ehtivät. Kuitenkin jos leikitään ajatuksella että 85% peleistä myytäisiin edelleen fyysisenä, niin ei sitä jakelumuotoa vaan voisi lopettaa.
Noo, tämä on mitä on just nyt tällä hetkellä. bitratet ja standardit kuvanlaadussa ole millään tavoin pysähtynyt kehityksessä. :) 4k UHD kiekko lienee ainoa fyysinen mikä vielä vähän vetää vertoja Apple TV/HBO/NF suoratoistoille. Ajan kysymys että on tasoissa tai että aletaan tykittää 8k suoratoistoissa. Johan näitäkin on demoiltu. Miksi kukaan tuotevalmistaja tekisi kuluttajamarkkinoille minkäänlaista toistolaitetta 8k kyvykkyydellä jos ei ole fyysistä tarjontaa?

Tätä täsmennän nyt myös pelikategoriassa.

Noo, tämä on mitä on just nyt tällä hetkellä. bitratet ja standardit kuvanlaadussa ole millään tavoin pysähtynyt kehityksessä. :) 4k UHD kiekko lienee ainoa fyysinen mikä vielä vähän vetää vertoja Apple TV/HBO/NF suoratoistoille. Ajan kysymys että on tasoissa tai että aletaan tykittää 8k suoratoistoissa. Johan näitäkin on demoiltu.
Ei tietenkään mutta ainakin tähän mennessä fyysisen levyn elokuva on tarjonnut paremman kuvan ja äänen kuin suoratoisto.

Kyllä se puraisi antaa 6 muovikassillista VHS kasetteja pois. Anoppilaan meni. Taisi vahingossa unohtua joku hydrauliikkavideokin sinne. Toivottavasti ei löytänyt. Mutta kertakirpaisun jälkeen ei ole ollut ikävä viemästä tilaa.

Joo, itselläkin olleet ihan turhan panttina pari kassillista VHS-kasetteja tuolla verkkokomeron pohjalla. Taitaa parin vuoden päästä tulla jo 20-vuotissynttärit niillä siellä. Eipä oo tullut kaipailtua sen yli 15 vuoden aikana. Jopa vähän ajattelin ensin niitä keräileväni, mutta eipä noilla sitten ole yhtään mitään käyttöä edes keräilytarkoituksessa. Verkonpainoinakaan nuo eivät käy, kun en verkkokalastustakaan harrasta. Joskus tuntuivat toki kovinkin tarpeellisilta ja arvokkailta.

Sitä kyllä toivoisin, että joku formaatti keksittäisiin, mihin voisi nykyistä kätevämmin tallentaa itselleen pysyvästi ostamansa mediatuotteet. Jos siinä vaikka olisi jokin tunnistautumissysteemi, jolla piratismia pidettäisiin kurissa, ja myös keinot, joilla sen kappaleen voisi vapauttaa ja myöskin myydä tai antaa eteenpäin, niin halutessaan. Toki tuollaista eivät taida tosiaan pelistudiot ja elokuvastudiot halutakaan, kun voivat lohkaista ainakin tiettyä myyntipotentiaalia heiltä. Uudistumista tämä omistuskuvio kyllä joka tapauksessa kaipaisi, ja niin, että maksavan asiakkaan mahdollisuudet omistaa ostamansa tuote on edelleen vaihtoehto. Se malli mihin pelifirmat ja elokuvastudiotkin ovat kuviota viemässä on kieltämättä armottoman epäoikeudenmukainen.

Ylös Bottom