Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Itselläni on parista laitteesta jo hajonnut levyasema, psx:stä ja ps2:sta. Ensinmainitun uuden toimivan yksilön onnistuin löytämään torista, ps2:lle oli puolestaan tullut jossain vaiheessa mcBoot niminen exploit, jolla voin ladata pelit ”diginä” PC:ltä verkon yli.

Josssin vaiheessa noita retropelejä fyysisillä levyillä pelaavat voivat törmätä tähän, ja mitä enemmän koneita hajoaa, sitä kalliimmiksi käyvät vaihtolaitteet, jos pelejä siis haluaa pelatakkin eikä vain ihailla hyllyssä. Toki kovalevytkin voivat hajota, mutta niitä saanee esim. ps3 tapauksessa vielä pitkään suoraan kaupasta. Retro-CD/DVD asemien korvikkeita saa kyllä kiinasta niitäkin, mutta ainakaan omassa tapauksessani eivät ne osoittautuneet kovinkaan toimiviksi/helpoiksi asentaa.

Tämäkin näkökulma on hyvä muistaa vastapainona kun puhutaan mahd. digipalvelun loppumisesta.
 
Tosin eipä niiden fyysisten pelienkään valmistaminen ja rahtaaminen mikään ympäristöteko ole. Muovikiekko pakataan muovilaatikkoon, lisätään paperinen kansilehti ja kenties jotain mainoslirpakkeita ennen kuin suljetaan muovisella sinettitarralla ja kietaistaan lopuksi vielä muoviin. Lopuksi se kuitenkin tullaan polttamaan muiden jätteiden seassa, ellei muovinkeräystä jossain vaiheessa laajenneta kaikkeen muoviin pelkän pakkausmuovin sijaan.
Ei olekaan. Halusin vaan tuoda esiin, ettei netti toimi millään "pyhällä energialla". Jos kaikki palvelimet toimisi pelkästään uusiutuvalla energialla, niin tilanne olisi ehkä parempi.

Aika vaikee tietää kumpi on ekologisempi, fyysinen vai digitaalinen. Mutta jos siinä fyysisessä on pelkkä pelin käyttöoikeus ja loput ladataan netistä, niin silloin se on aika järjetöntä/epäekologista.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli mieleen että kyllähän se aikoinaan tuntui oudolta ja jopa hölmöltä ostaa ensimmäiset pelit digitaalisena. Tuntui että mä maksan tyhjästä.
Jotenkin siihen vain tottui ja se alkoi tuntua luontevammalta kuin hankkia fyysiset versiot. Se on niin helppa ja vaivatonta. Varsinkin kun mä saan yleensä joskus aamuyöllä päähäni että nyt vois hakkia sen ja sen pelin. Ei siis tarvitse odottaa aamua ja kauppojen aukeamista vaan voi ostaa pelin omalta sohvaltaan.
 
Tuli mieleen että kyllähän se aikoinaan tuntui oudolta ja jopa hölmöltä ostaa ensimmäiset pelit digitaalisena. Tuntui että mä maksan tyhjästä.
Jotenkin siihen vain tottui ja se alkoi tuntua luontevammalta kuin hankkia fyysiset versiot. Se on niin helppa ja vaivatonta. Varsinkin kun mä saan yleensä joskus aamuyöllä päähäni että nyt vois hakkia sen ja sen pelin. Ei siis tarvitse odottaa aamua ja kauppojen aukeamista vaan voi ostaa pelin omalta sohvaltaan.
Tuo justiin taitaa olla digipelien parhain puoli. Ostaminen ja pelaaminen on vain niin helppoa. Ja jos vaikka jonkin pelin ostaa illalla, niin laittaa sen yöksi latautumaan ja seuraavana päivänä voi sitten vaikka töiden jälleen pelata.
 
Mainitaan nyt vielä semmoiset itsestään selvät elementit, mutta jotka kuitenkin helposti unohtuvat tämän keskustelun yhteydessä. Vaara elementtejä löytyy niin digin kuin fyysisen parissa.

Digissä on riskit menettää tili ja samalla koko pelikokoelma, jos vaikka joku onnistuu hakkeroimaan salasanan. Onneksi ainakin vielä on voinut tuplavarmistukseen luottaa. Tavallaan sitä on kuitenkin koko kokoelma aika pienen varassa, jos jotain sattuu tai vaikka itse sählää salasanojen, sähköpostin tai tuplavarmistusten kanssa.

Fyysisessä sitten taas tulipalot, vesivahingot ja muut vastaavat ongelmat. Varsinkin, jos on oikein kunnon kokoelma kerätty niin menetys on tuntuva. Tilantarve voi myös olla aika iso ja yksi lisäelementti muuttamiseen.

Peleillä on arvoa, tunnetta ja hyötyä, mutta onneksi ne eivät kuitenkaan ole elämää tärkeämpää ja katastrofistakin varmasti selviää.
 
Mainitaan nyt vielä semmoiset itsestään selvät elementit, mutta jotka kuitenkin helposti unohtuvat tämän keskustelun yhteydessä. Vaara elementtejä löytyy niin digin kuin fyysisen parissa.

Digissä on riskit menettää tili ja samalla koko pelikokoelma, jos vaikka joku onnistuu hakkeroimaan salasanan. Onneksi ainakin vielä on voinut tuplavarmistukseen luottaa. Tavallaan sitä on kuitenkin koko kokoelma aika pienen varassa, jos jotain sattuu tai vaikka itse sählää salasanojen, sähköpostin tai tuplavarmistusten kanssa.

Fyysisessä sitten taas tulipalot, vesivahingot ja muut vastaavat ongelmat. Varsinkin, jos on oikein kunnon kokoelma kerätty niin menetys on tuntuva. Tilantarve voi myös olla aika iso ja yksi lisäelementti muuttamiseen.

Peleillä on arvoa, tunnetta ja hyötyä, mutta onneksi ne eivät kuitenkaan ole elämää tärkeämpää ja katastrofistakin varmasti selviää.
Tilantarve lienee se suurin ongema kuitenkin. Ja vahinkoja isompana riskinä pitäisin esim. varkautta, vaikka eihän senkään todennäköisyys nyt iso ole. Digipuolella lähtee vain laite + tilpehöörit. On näitä tapauksia kuitenkin välillä näkynyt retropeliryhmissäkin, erityisesti jos laitteita ollut varastoissa.
 
Mainitaan nyt vielä semmoiset itsestään selvät elementit, mutta jotka kuitenkin helposti unohtuvat tämän keskustelun yhteydessä. Vaara elementtejä löytyy niin digin kuin fyysisen parissa.

Digissä on riskit menettää tili ja samalla koko pelikokoelma, jos vaikka joku onnistuu hakkeroimaan salasanan. Onneksi ainakin vielä on voinut tuplavarmistukseen luottaa. Tavallaan sitä on kuitenkin koko kokoelma aika pienen varassa, jos jotain sattuu tai vaikka itse sählää salasanojen, sähköpostin tai tuplavarmistusten kanssa.

Fyysisessä sitten taas tulipalot, vesivahingot ja muut vastaavat ongelmat. Varsinkin, jos on oikein kunnon kokoelma kerätty niin menetys on tuntuva. Tilantarve voi myös olla aika iso ja yksi lisäelementti muuttamiseen.

Peleillä on arvoa, tunnetta ja hyötyä, mutta onneksi ne eivät kuitenkaan ole elämää tärkeämpää ja katastrofistakin varmasti selviää.


Mulla ainakin irtaimistovakuutus n.60 000 joten ei paljoa haittais tuossa mielessä. Vaikea kuvitella että ryysyistä ja vanhoista kodinkoneista saisi juuri mitään mutta peleistä jotain voisi tullakin.
 
Mulla ainakin irtaimistovakuutus n.60 000 joten ei paljoa haittais tuossa mielessä. Vaikea kuvitella että ryysyistä ja vanhoista kodinkoneista saisi juuri mitään mutta peleistä jotain voisi tullakin.
Ei kai korvaukset niinkään, vaan lähinnä pelien uudelleenhankinnan työläys ja hinta. Ainakin itselleni olisi lähes toivoton tehtävä löytää muutamia harvinaisia pelejä mistään. Mutta hyvin epätodennäköinen skenaariohan tämä on. Laitteita ja ohjaimia saa (ainakin jonkun aikaa) helpommin.
 
Mulla ainakin irtaimistovakuutus n.60 000 joten ei paljoa haittais tuossa mielessä. Vaikea kuvitella että ryysyistä ja vanhoista kodinkoneista saisi juuri mitään mutta peleistä jotain voisi tullakin.
Miten minulla on vakuutuksista vähän sellainen kuva että vanhan, harvinaisen pelin kohdalla arvo määräytyy lähinnä sen mukaan että kyse on ikivanhasta tuotteesta, arvo 0 euroa.

Saman samaan tapaan/ajatuksella kuin Posti korvaa tavaraa kilohinnoilla, ottamatta mitään kantaa oikeaan arvoon.
 
Miten minulla on vakuutuksista vähän sellainen kuva että vanhan, harvinaisen pelin kohdalla arvo määräytyy lähinnä sen mukaan että kyse on ikivanhasta tuotteesta, arvo 0 euroa.

Saman samaan tapaan/ajatuksella kuin Posti korvaa tavaraa kilohinnoilla, ottamatta mitään kantaa oikeaan arvoon.
Vahingoista en tiedä mutta kun joskus yli 15v sitten itseltäni varastettiin häkkivarastosta tavaraa, kyllä varsinaisen arvion teki poliisi joka kirjasi rikosilmoituksen, välillä silmien pyörittelystä päätellen hintani oli reippaanlaine, mutta korjauksia ei tehty. :D Vakuutusyhtiö otti tämän arvion aika lailla sellaisenaan, vähennettynä omavastuulla. Varmaankin suorissa vahingoissa mennään sitten vakuutusyhtiön kautta tehtävällä ilmoituksella.
 
Vahingoista en tiedä mutta kun joskus yli 15v sitten itseltäni varastettiin häkkivarastosta tavaraa, kyllä varsinaisen arvion teki poliisi joka kirjasi rikosilmoituksen, välillä silmien pyörittelystä päätellen hintani oli reippaanlaine, mutta korjauksia ei tehty. :D Vakuutusyhtiö otti tämän arvion aika lailla sellaisenaan, vähennettynä omavastuulla. Varmaankin suorissa vahingoissa mennään sitten vakuutusyhtiön kautta tehtävällä ilmoituksella.
Tässä voi vakuutusyhtiöiden välillä olla erojakin. Kannattaa varmistaa oman vakuutuksen vakuutusehdoista tarkemmat määritelmät, ja mikäli tuntuvat epämääräisiltä, niin melkeinpä soittaisin asiakaspalveluun ja kysyisin juuri heidän korvausmäärittelystään irtaimistovakuutuksen osalta. Tarpeen tullen kannattaa tarkistaa parin kolmen muunkin yhtiön vastaavat kuviot, jos oman osalta eivät ehdot kuulosta asiallisilta.

Omaisuusvakuutuksen (joka kotivakuutus ja sen yleensä sisältämä irtaimistovakuutuskin on) kanssa vakuutusyhtiön vaihto on helppoa ja kannattavaakin, jos juurikin esim. parempia vakuutusehtoja vakuutukseensa kaipaa. Mahdollisten henkilövakuutusten kohdalla kannattaa sitten ollakin varovaisempi yhtiönvaihdon suhteen, koska henkilövakuutuksiin tulee uusina vakuutuksina rajoitusehtoja jo tiedossa olevien sairauksien tai vaivojen pohjalta. Nimim. Vakuutusyhtiössä kolmattakymmentä vuotta töissä.
 
Viimeksi muokattu:
Mainitaan nyt vielä semmoiset itsestään selvät elementit, mutta jotka kuitenkin helposti unohtuvat tämän keskustelun yhteydessä. Vaara elementtejä löytyy niin digin kuin fyysisen parissa.

Digissä on riskit menettää tili ja samalla koko pelikokoelma, jos vaikka joku onnistuu hakkeroimaan salasanan. Onneksi ainakin vielä on voinut tuplavarmistukseen luottaa. Tavallaan sitä on kuitenkin koko kokoelma aika pienen varassa, jos jotain sattuu tai vaikka itse sählää salasanojen, sähköpostin tai tuplavarmistusten kanssa.

Fyysisessä sitten taas tulipalot, vesivahingot ja muut vastaavat ongelmat. Varsinkin, jos on oikein kunnon kokoelma kerätty niin menetys on tuntuva. Tilantarve voi myös olla aika iso ja yksi lisäelementti muuttamiseen.

Peleillä on arvoa, tunnetta ja hyötyä, mutta onneksi ne eivät kuitenkaan ole elämää tärkeämpää ja katastrofistakin varmasti selviää.
Juuri näin. Tulipalon sattuessa mulla tuskin on ensimmäisenä pelit mielessä. Mä olen pelkästään iloinen siitä että olen hengissä. Jos taas joku onnistuu hakkeroimalla viemään mun digi-pelit niin eniten mua huolettaa mun yksityisyys ja mahdolliset muut tietomurrot. Pankkitunnukset jne.
Tottakai mä pyrin saamaan korvaukset kaikesta menetetystä, varsinkin jos asia ei johdu omasta huolimattomuudesta, mutta pelit ei ole siellä listan kärkipäässä niitä haettaessa.

Eli menee mun pelit sitten tulipalossa tai hakkeroimalla niin mä olen iloinen jos selviän pelkällä pelien menetyksellä.
 
Siiretty tuolta Alan Wakesta:

Kuuluiko tuohon laskelmaan myös logistiikka ja se mitä kaupat ottaa välistä?

Alan Wake 2 maksaa 59,95e vs Spider-man 2 79,95e. Remedy antoi digital only syyksi sen, että voivat pyytää pelistä pienemmän hinnan. Varmasti myös he saavat tuosta paremman voiton vaikka hinta onkin halvempi.

Siitä ollaan samaa mieltä, että fyysinen säilyy varmemmin ja pidempään. Digitaalisten säilyvyys pitäisi pystyä tulevaisuudessa jotenkin turvaamaan ihan jollain asetuksilla mutta taitaa olla turha toivo. Itelle henk.koht. tuolla ei ole merkitystä, kun ei minulla ole aikaa ja kiinnostusta kovin vanhoja pelejä enään uudestaan pelata. Leffat on tuosta erilaisia, kun vanhenevat vähän arvokkaammin.

Peliyhtiö tienaa 65-70% jokaisesta myydystä fyysisestä kappaleesta. Kun digitaalisten pelien myynti alkoi 2000-luvun puolivälissä, Sony ja Microsoft kovalla rahalla mainostivat, että tämä johtaa hintojen tippumiseen. Hinnat eivät tippuneet vaan sen sijaan aloitettiin kovat keinot hallita sitä, miten kuluttaja sai pelata ostettua tuotetta. Kuka muistaa vielä online pass-viritykset, joilla moninpeli suljettiin pois käytetyistä kappaleista?

Lähde arvioiduista tuloista: https://www.serkantoto.com/2020/12/30/price-video-console-game-digital-physical/

Mutta tässäkin on tärkeä huomauttaa, että nuo arviot ovat todennäköisesti alakanttiin. Monet peliyhtiöt (kuten elokuvastudiot) eivät ilmoita tarkkoja lukuja myynneistä. Samalla tavalla kuin suoratoistot eivät kerro, mitä heidän tuotteensa oikeasti tienaavat, niin kaikki tulokset ovat arvioita.

Sen sijaan pitää ajatella asiaa näin: peliala on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisen 20 vuoden aikana. Pelijätit valittelevat, että heillä on tiukkaa ja fyysinen media on pahasta, mutta samalla jokainen suurimmista yhtiöistä tienasi viimeisen vuoden aikana enemmän kuin kertaakaan historiassa. (Tämä raha ei tietenkään näy itse tekijöille, joiden palkat eivät ole edes nousseet inflaation tahdissa viimeisen 10 vuoden aikana).

Tämän lisäksi Sonyn ja Microsoftin hinnat ovat tutkimusten mukaan 74% keskivertoa kalliimpia digitaalisina versioina kuin mitä ne olivat silloin, kun tuotteita vielä myytiin fyysisinä. Alennuksia on harvemmin ja digitaaliset julkaisut, eli ne, joiden pitäisi olla muutenkin halvempia kuin fyyisten, ovat ihan yhtä kalliita kuin kaupasta löytyvä kappale, jolla on jälleenmyntiarvoa.

Fyysistä mediaa myydään kysynnän ja saatavuuden mukaan. Niiden saatavuus voi loppua ja uusia pitää painattaa, jolloin niiden arvo nousee kunnes uusi erä saadaan myyntiin. Digitaalisia kappaleita on rajattomasti, joten Sony, Nintendo ja Microsoft voivat loputtomiin asti pitää niiden hinnat korkealla. Jos Spider-Man 2 maksaa digitaalisena saman verran kuin fyysisenä, niin silloinhan kuluttajaa kusetetaan, eikä vika ole fyysisessä mediassa. Digitaalinen versio ei koe samoja kuluja kuin fyysinen, joten Sonynhan pitäisi hinnoitella se kilpailukykyisemmäksi ja houkutella kuluttajat käyttämään heidän kauppaa kivijalkamyymälän sijaan.

Ei pidä koskaan luottaa siihen, että millään yhtiöllä on kuluttajan hyvä mielessä tai että he haluaisivat pitää hinnat halvempina. Nyt puhutaan alasta, joka elää ikuisen kasvun illuusiossa. Jos jostain voidaan repiä lisää rahaa, niin sehän tapahtuu varmasti.
 
Ei pidä koskaan luottaa siihen, että millään yhtiöllä on kuluttajan hyvä mielessä tai että he haluaisivat pitää hinnat halvempina. Nyt puhutaan alasta, joka elää ikuisen kasvun illuusiossa. Jos jostain voidaan repiä lisää rahaa, niin sehän tapahtuu varmasti.
Ja tätä en ole missään kohtaa väittänytkään. Tottakai tuo on bisnestä ja yritetään maksimoida voitto.

Kommentoin vain siihen, että ei tuo niin yksinkertaista ole, että fyysinen kannattaa valmistaa varsinkin kun digitaalisten myynti vs fyysisten myynti kasvaa kokoajan.

Ja olkoonkin kuluttajien kusetusta, että SP2 maksaa 80e ja AW2 60e mutta Remedy teki sen mikä lupasi: hinta on edullisempi, kun mitä se nykyään on on järkiään muille uusille AAA peleille. Tuon sinunkin jakamasi linkin perusteella nähdään, että tekijälle 70e pelistä käteen jää 14e enemmän digitaalisena ja tähän ei ole vielä otettu huomioon käytettyjen myynneistä menetettyjä rahoja. Jos fyysisen hintaa laskettaisiin 20e niin eivät valmistus ja kuljetuskulut muuttuisi silti mihinkään. Digitaalisesta lähtisi kuitenkin tuo tasainen 30% pois. Eli toistan vielä: tarkkaan joutuvat varmasti puntaroimaan mikä kannattaa ja mikä ei. Jokatapauksessa digiä suosivana kuluttajana maksan paremmalla mielin AW2:sta 60e ku SP2:sta 80e (vaikka molemmat tuleekin hommattua).

Ps, jännä nähdä kuinka käy konsoleiden kauppapaikkojen, kun kohtahan esim Apple joutuu nöyrtymään ja päästämään muita kauppapaikkoja iOS laitteille.
 
Ja tätä en ole missään kohtaa väittänytkään. Tottakai tuo on bisnestä ja yritetään maksimoida voitto.

Kommentoin vain siihen, että ei tuo niin yksinkertaista ole, että fyysinen kannattaa valmistaa varsinkin kun digitaalisten myynti vs fyysisten myynti kasvaa kokoajan.

Ja olkoonkin kuluttajien kusetusta, että SP2 maksaa 80e ja AW2 60e mutta Remedy teki sen mikä lupasi: hinta on edullisempi, kun mitä se nykyään on on järkiään muille uusille AAA peleille. Tuon sinunkin jakamasi linkin perusteella nähdään, että tekijälle 70e pelistä käteen jää 14e enemmän digitaalisena ja tähän ei ole vielä otettu huomioon käytettyjen myynneistä menetettyjä rahoja. Jos fyysisen hintaa laskettaisiin 20e niin eivät valmistus ja kuljetuskulut muuttuisi silti mihinkään. Digitaalisesta lähtisi kuitenkin tuo tasainen 30% pois. Eli toistan vielä: tarkkaan joutuvat varmasti puntaroimaan mikä kannattaa ja mikä ei. Jokatapauksessa digiä suosivana kuluttajana maksan paremmalla mielin AW2:sta 60e ku SP2:sta 80e (vaikka molemmat tuleekin hommattua).

Ps, jännä nähdä kuinka käy konsoleiden kauppapaikkojen, kun kohtahan esim Apple joutuu nöyrtymään ja päästämään muita kauppapaikkoja iOS laitteille.

Se, että Alan Wake 2 on nyt (perusversio siis) normaalihintainen ei ole merkki siitä, että mitään lupauksia ollaan pidetty. Spider-Manin digitaalinen on naurettava 80€, Nintendon tarjonnasta nyt puhumattakaan. Omaan järkeen ei käy ymmärrys, että yksikään kuluttaja millään tasolla puolustelisi yhtiöiden halua nostaa hintoja, vähentää kuluttajan oikeuksia ja sanella vielä ehdottommamin mitä, miten ja milloin taidetta kulutetaan.
 
Ettei tukita Alan Wake 2 ketjua off-topicilla niin tässä juttua mitä löysin noista kustannuksista molempien formaattien osalta.

Tuohon päälle vielä käytettyjen myynti fyysisen kanssa niin eihän tuo niin yksinkertaista ole miten pelit kannattaa minkäkin valmistajan julkaista huomioon ottaen odotetut myynnit jne.
Moten paljon ajattelit käytetyn myynnin lämmittävän julkaisijaa?
 
Se, että Alan Wake 2 on nyt (perusversio siis) normaalihintainen ei ole merkki siitä, että mitään lupauksia ollaan pidetty. Spider-Manin digitaalinen on naurettava 80€, Nintendon tarjonnasta nyt puhumattakaan. Omaan järkeen ei käy ymmärrys, että yksikään kuluttaja millään tasolla puolustelisi yhtiöiden halua nostaa hintoja, vähentää kuluttajan oikeuksia ja sanella vielä ehdottommamin mitä, miten ja milloin taidetta kulutetaan.
Eihän se ole normaalihintainen vaan kympin halvempi? Olen jo vuosia tottunut siihen, että normaali ovh hinta AAA pelille on 70e. Nyt niitä on sitten Sonyn ja kumppaneiden johdolla nostettu tuonne 80e. Remedy taas lupasi, että eivät veloita nykyhintoja AW2:sta ja onnistuvat siinä jättämällä fyysisen pois. Ja näin myös kävi ja hinnan suhteen lupaus pidettiin: peli ei maksa 80e, ei 70e vaan 60e. He oisivat voineet tehdä niinku näköjään nykyään lähes kaikki muutkin julkaisijat ja julkaista fyysisenä, diginä ja lätkäistä hinta lapuksi 80e. Se on sitten taas oma keskustelunsa mikä se digitaalisen peli hinta kuuluisi olla. PC-puolella se taitaa olla 50e.

Enkä puolustele hintojen nostoa, jos olet yhtään seurannut kommentointiani täällä foorumeilla niin 80e pelistä on imo liikaa, varsinkin digitaalisesta pelistä. Maksan sen hampaita kiristellen vain, koska rakastan pelaamista sen verran paljon. Mutta mielestäni hinta ei AW2:n kohdalla noussut vaan laski. 80e->60e. Se kelpaa minulle digikulutrajana oikein hyvin. Vieläkin halvempi hinta tottakai kelpaisi.

Nintendo muuten tietääkseni pyytää uusista peleistä 70e hintaa entisen 60e sijaan.
Moten paljon ajattelit käytetyn myynnin lämmittävän julkaisijaa?
Sehän se pointti juuri olikin. Kun se ei lämmitä. Yhtään. Jos he myyvät vuosien päästä, alkujaan 60e maksanutta digipeliä 10e:lla, he saavat silti myydystä pelistä 7e. Kaikki tuo pitää ottaa tottakai huomioon, kun lasketaan paljonko fyysinen maksaa (valmistaa, roudata, myyjän proviikka jne) ja paljonko hävitään ostajissa jos fyysistä ei valmisteta. Jotku jättää ostamatta kokonaan, toiset muuten fyysisen ostavat, ostavat nyt diginä ja ja jotkut ostaa syvästä alesta (mistä valmistaja silti saa jotain).
 
Viimeksi muokattu:
Moten paljon ajattelit käytetyn myynnin lämmittävän julkaisijaa?

Käytettyjä pelejä on tässä harrastuksessa myyty sen alkuajoista lähtien. Miksi juuri nyt siitä on tullut niin saatananmoinen ongelma? Kuten aikaisemmin sanoin, suurin osa uuden pelin myynnistä tapahtuu ensimmäisinä viikkoina, jonka jälkeen myynti tyrehtyy nopeasti. Poikkeuksena tietenkin GTAV:n kaltaiset julkaisut, jotka ovat vuosi toisensa jälkeen myyntilistojen kärjessä. Käytettyjen pelien myymisestä johtuva tappio on aivan olemattoman pieni määrä.
 
Käytettyjä pelejä on tässä harrastuksessa myyty sen alkuajoista lähtien. Miksi juuri nyt siitä on tullut niin saatananmoinen ongelma? Kuten aikaisemmin sanoin, suurin osa uuden pelin myynnistä tapahtuu ensimmäisinä viikkoina, jonka jälkeen myynti tyrehtyy nopeasti. Poikkeuksena tietenkin GTAV:n kaltaiset julkaisut, jotka ovat vuosi toisensa jälkeen myyntilistojen kärjessä. Käytettyjen pelien myymisestä johtuva tappio on aivan olemattoman pieni määrä.
Mihin perustat väitteesi, että se on olemattoman pieni määrä?

Siitä on tullut ja tulee enenevässä määrin ongelma, kun digitaalisuus yleistyy. Pelien alkuaikoina ei juuri ollut mahdollisuutta ladata pelejä digitaalisena.

Myynti tyrehtyy nopeasti jonka jälkeen aletaan tarjota digitarjouksia. Niistäkin valmistaja saa edes jotain sen sijaan, että käytetyistä ei saa mitään.
 
Ylös Bottom