Näytönohjainta en vielä ole mistään saanut, mutta koko muu kokoonpano on nyt valmis.
Vanha kone meni pojalle ja pojan läppäri tytölle.
Ostin sit RX570:n 80:llä nyt ja pistin pojan koneeseen ja pidän oman 5700xt toistaiseksi itselläni, kunnes näyttiksen saan.
Kaks päivää nyt tapellu noiden kanssa. Todella karseeta säätämistä ollu ku mikään ei oikein toiminut ja joutu kolme konetta asentelee ja tappelee esim Xboxin ohjainadapterin ajureiden kanssa.
Kaiken lisäksi otin hiljaisuuden toivossa vesijäähyn uuteen. Noh, sehän pitää ihan älytöntä ääntä, käy todella kuumana ja kaiken päälle vielä itse pumppu pitää ääntä. Surkea ostos, laitoin jo kyselyä takuun osalta.
Sit 3600->5900x siirtyminen. Nythän rakentui kokonaan uusi kone, mutta jos oisin tehny pelkän prossun päivityksen, olisi kyllä ollut karsea hinta hyödyssä. 3600 jaksoi täysin ongelmitta lähes kaikissa peleissä esim 1449 resolla painaa 70-80fps, ihan minimissään yli 60fps. Nyt parannus on pelistä riippuen 10-30fps, mutta ainoassakaan pelissä ei tuosta enää kyllä sinällään hyötyä ole. Sit taas esim joku fortnite veti jo epic asetuksilla ennestään yli 144fps, nyt noin 150-155, joten edes siinä ei hyötyisi mitään.
Itselle se tärkein, eli flight Simulator. Hyöty käytännössä 0fps. Kun tajusin ottaa biossista SMT:n pois päältä ja nyt ytimiä on oikeasti se 12, eikä 24 kuten oletuksena, niin fps parani pelissä kuin pelissä vielä 10-20fps lisää. MSFS:ssä ei, mutta stutterointi poistui.
5900x on loistava prossu pelailuun, 5600x varmasti budjettiversiona se paras näistä uusista. Mutta jos on ok näyttis, niin 1440p pelaamisella ei ole pienintäkään järkeä päivitellä erittäin edullista 3600:sta parempaan.
Tällä hetkellä fiilikset on todella pettyneet koko koneeseen. Kuuma, kallis, eikä hyötyä nimeksikään, koska ei kuitenkaan prossulla voi nostattaa resoa 1440->4k. Joten kunhan nyt joskus sen 6800xt/6900xt saa koneeseen, niin ehkä sit alkaa se tyytyväisyys tulemaan kun voin oikeasti nostaa resoluution, jolloin sitä hyötyä saa.
Oikeastaan se paras fiilis tässä on ollut se miten näen pojan kasvoilta sen ilon, kun 720-1080 low/medium asetukset joka pelissä on noussut jo tuolla rx570:llä 1440p ja High tasolle. Ja kun tietää et mun 5700xt kortin saatuaan nousee vielä ultralle. Ja se miten iloinen tytär on kun sai pojan läppärin ja pääsee jotain heppapeliään pelaamaan.
Täytyy sanoa tuosta rx570:stä et 4gigan korttinakin se on kyllä saanut mut hämmästelemään. Testasin piruuttani GTA V, 1440 ja automaatti testillä tarjosi liikenteen/jalankulkijat jne täysille ja muutoin Very High graffat. Fps 70-85. Todella kova suoritus.
Sit testasin vähän vanhempaa watch Dogs ykköstä ja täytyy sanoa etten edes muistanut miten upeasti siinäkin kaikki valot toimii. Ja kuitenkin 80e näyttiksellä. Mä idiootti olen ostamassa 1000-1400e ohjainta ja 80:llä näyttää jo tuolta. Ei saa mitenkäänpäin rahoilleen vastinetta.