Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vai Mac?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ramo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PC vai Mac?

Itse en ole huomannut mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia PC:n komponenttien takuiden kanssa, jos kone ei toimi, kannattaa se viedä liikkeeseen, josta osat hankki, ja jos tietää ongelman, lähettää kyseisen komponentin takuupalautukseen.

Minulle komponenteissa ostettu PC on ollut jo pitkän aikaa ainoa mahdollinen vaihtoehto pääasialliseksi koneeksi, sillä pidän asioiden rakentamisesta juuri oman mieleni mukaan, kontrollifriikki kun olen. Pelituki on myös Windowsilla edelleen täysin ylivoimainen, ja rautapuolella Macit ottavat hintaluokissaan pataan kovaa kyytiä. Macit ovatkin tosiaan enemmän tuollaista lifestyle-rompetta, joille minulla ei ainakaan ole mitään käyttöä.

On kuitenkin tunnustettava, että laitteissa helppokäyttöisyys ja yksinkertaisuus ovat kehitystä ja tulevaisuutta, vaikka naavaparrat muuta väittävätkin. Hyppisin onnesta, jos kaikki PC-pelini pyörisivät yhtä vaivattomasti suoraan kotelosta kuten konsoleilla.

PS: Olisiko jo aika tehdä tänne KonsoliFINiinkin PC-osio, vai sotiiko se sitten yhteisön nimeä vastaan liian pahasti?

Nyt vuosi takana Macin käyttäjänä. En ole tykännyt, en ollenkaan. Onhan se vakaa ja ei kaatuile, mutta päivittämisrumba on aivan samanlainen kuin PC:lla: "Uusin ohjelmistopäivitys on saatavilla... plaa plaa plaa". Kerran jätin pariksi kuukaudeksi päivittämättä, niin johan oli tavaraa kertynyt 600 Mb edestä päivitettäväksi. Oli kiva kolmituntinen sen jälkeen. Helppous ja käyttäjäystävällisyys olivat kaukana.

Näyttö nyppii, selain/ohjelmaikkunoita ei saa koko näytönkokoiseksi ja pirun työkalurivi alhaalla vain ottaa päähän, koska ei sen tarvitsisi viedä 10% näyttötilasta.

Plussaa tulee iPod+iMac yhdistelmästä, mutta taas toisaalta iTunesista en ole mitään ostanut kolmeen vuoteen kun suutuin siitä, että aikaisempia ostoksia ei saa jälkikäteen ladattua uudelleen jos kone vaihtuu alta ja varmuuskopioita ei ole. Tämähän toimii jopa PSN:ssa, joten miksi ei iTunesissa.

Print Scr-nappia ja normaali PC-näppäimistö on tullut ikävä lähes jokaikinen kerta kun koneella olen kirjoitellut. Alt Gr korvattu jollain omituisella "toimintonapilla", jonka sijoittelu on perceect.

Olen toisinaan jopa mielelläni käyttänyt vanhaa Aceriani vuodelta 2004, koska se resurssienhallinta on vain todella selkeä tapa pitää tiedostot järjestyksessä.

Mutta onhan se Macin muotoilu ihquu. Vaimohan tuota enimmäkseen käyttää Iltasanomien viihdesivujen selailuun. Harmittavan kallis vain tuota tarkoitusta varten.

Odotin paljon enemmän ja pettymyshän Mac oli. Seuraava uusi kone on taas PC. En tiedä sitten jos olisin iMac + iPod + iPhone + iPad -käyttäjä, niin ehkä sitten, mutta väkisin en ala käyttää tuotetta joka ei miellytä, vaikka se olisi kuinka muodikasta.

Vuodenvaihteessa tulee kolmas vuosi täyteen valkoisen Macbookin kanssa ja olen ollut tyytyväinen. Kertaakaan ei ole kone totaalisti kaatunut ellei laske muutamia Safarin ja iTunesin jumahtamisia. Nettiin on aina yhdistänyt käskystä ja akkukin kestää selailua vielä rapiat kolme tuntia. Hintaviahan nämä on mutta maksan mielelläni kyllä ylimääräistä siitä että vehkeet tottelee käskyjä ja käyttäminen on naurettavan helppoa. Edellinen tuhannen euron Acer ei siihen kyennyt.
Seuraava kone on näillä näkymin myös Apple.

Täällä olisi tarkoitus päivittää vuodesta 2004 asti hyvin palvellut Powerbook uudempaan. Kiikarissa Imac kunhan saavat malliston uudistettua ja korjattua edellisen viat kuten 27" huonot näytöt sekä levyjä rikkovan optisen aseman. Periaatteen miehenä olen koittanut katsella vastaavantasoista nättiä PC-kokoonpanoa, vaan ei yksinkertaisesti jaksa hakea komponentti komponentilta yhteensopivaa settiä. Ja valmispaketit nyt ovat niin muovisia rimpuloita ettei tosikaan. Eli päätynen edelleen mäkkiin :-/
jimmillä voit kasata semmosen pc kuin itse haluat ja itse oon pari sieltä tilannu puhelimella

Jimm's - Your toaster will never be the same!

Edellinen tuhannen euron Acer ei siihen kyennyt.
Seuraava kone on näillä näkymin myös Apple.

Ei se MacBook ole kallis jos tonnin Aceriin vertaat :)

Aika monessa pc-kannettavassa on bloatwarea, eli valmistajan omaa softaa virranhallintaan ym kannettavan toimintoihin. Siinä sitten on Käynnistä-valikko täynnä softaa ja niiden uninstallointikuvakkeita ym sälää. Siinä saa alkaa sitten siivoilemaan, mutta aika monasti se jää.

Olen monet pc-kannettavat omistanut, mutta mikään niistä ei ole koskaan lunastaneet sanaa "kannettava". MacBook:n kun ostin avokille pääasiassa opiskelua varten vuonna 2008, niin se kone on todellakin kannettava kone. Akunkesto ihan ok, 3 - 5h riippuen käytöstä, edelleen toimii eikä mitään tosiaankaan suurempaa ole tarvinnut ohjelmiston osalta tehdä. Se vain toimii. Joka päiväinenkin käyttö on nopeaa ja kevyttä: Et käytä, laitat kannen kiinni ja jos tarvit niin avaat kannen ja alat tekemään ilman suurempaa odottelua. Yleensä kone on sohvalla suurimman osan ajasta virransäästötilassa kansi kiinni.
Myöskään koneen mukana ei tule mitään ns bloatware, vaan tarvittavat työkalut peruskäyttöön, on se sitten nettisivun tekemistä tai kotivideoiden editoimista ja polttamista DVD-levylle. Kaikki tarpeellinen siis löytyy toimivassa paketissa.

Virustorjunnat ym muut päivitysrumbat on myös oma lukunsa pc puolella.

Totuus on vain se että kaikille ei Applen tuotteet sovellu. Kaikille löytyy se sopivampi tietokonemaailmasta, oli se sitten OS X, Windows tai Linux.

Sellainen kysymys askarruttaa uudessa MacBook Pro 13", että saako tämän liitettyä jollain piuhalla telkkariin ja saada HD-tason kuvaa ulos siitä? Kuulin frendiltä, että tämä olisi mahdollista. Kun tässä itse koneessa ei ole HDMI-paikkaa..
Adapterilla onnistuu, adapterin valinta vaatii tarkkuutta jos haluaa hdmi:n kautta myos aanet.

Pelikäyttöön pc, helppoon ja vaivattomaan käyttöön mac ja pieneen budjettiin suosittelen käytettyä pc:tä ja tuoretta 10.04 ubuntua. On ubuntu sen verran helppo jo nykyään että saa laitettua peruskäyttökuntoon ilman isoakaan tietämystä, google ja ubuntu foorumi auttaa.
Itselläni on tänä vuonna ostettu MacBook Pro, emännälle laitoin vanhaa läppärii Ubuntun ja molemmat toimii moitteetta. Lisäksi nurkassa pölyttyy muutama vuosi vanha koottu teho pöytäkone joka on jo silti armottomasti tehoton uusille peleille mutta konsolit löytyy pelaamista varten. Leiri on valittu..

Sellainen kysymys askarruttaa uudessa MacBook Pro 13", että saako tämän liitettyä jollain piuhalla telkkariin ja saada HD-tason kuvaa ulos siitä? Kuulin frendiltä, että tämä olisi mahdollista. Kun tässä itse koneessa ei ole HDMI-paikkaa..

Mulla on minidisplay->HDMI piuha mutta se ei ääntä kuljeta.. Kuulemma portti mahdollistaa mutta tukea ei ole.. Omppukaupasta löyty, näköjään storessakin joitain tullu myyntiin mut huomattavasti kalliimpia kuin tuo minun piuha joka sekin on virallinen..

Macit ovatkin tosiaan enemmän tuollaista lifestyle-rompetta, joille minulla ei ainakaan ole mitään käyttöä.

Paskapuhetta. Ainut oikea kone musiikin ja audion veistämiseen on mac, Pc:llä ei ole niissä touhuissa mitään jalansijaa, tämä on päälimmäinen syy miksi macin omistan. Toinen syy on toimivuus vaikka tuolla ylhäällä joku jo ehtikin manaamaan, molemmat raudat omistaen voi omakohtasena kokemuksena kertoa että että macci on tässä taloudessa se paremmin toimiva kokonaisuus ollut, ei turhia herjaa käyttöjärjestelmäkään mitä ei voi näistä windowssin käyttiksistä sanoa, aina saa jotain säätää.

Täältä löytyy ylimääräinen Mini dvi to hdmi kaapeli jos se siihen malliin käy, voin toimittaa turkuun sen vaikka jos kiinnostaa.

ei turhia herjaa käyttöjärjestelmäkään mitä ei voi näistä windowssin käyttiksistä sanoa, aina saa jotain säätää.

Mäkkien käyttäjillä tuntuu olevan kovastikin ongelmia käyttöjärjestelmien kanssa.
Mikä ihme siinä on kun appivanhemmat (synt. -43 ja -49) pärjäävät aivan loistavasti Windowsin ja Linuxin kanssa (Ubuntu ja Mint)? :D

Joku hehkutti aiemmin 2-3h akunkestoa, joka taasen ei riittäisi itselleni alkuunkaan. Nykyinen 5-6h alkaa olla jo kohtuullinen vaikkei sekään työpäiväksi vielä riittäisi.

Sitten vielä viimeinen avautuminen Macista ja Applesta: mikä siinä Blue-rayn tuomisessa Applen koneisiin maksaa? Yhtiö on kuitenkin ollut mukana kehittämässä koko formaattia, joten näin kolmen vuoden jälkeen voisi odottaa hiukan 2000-lukua optisten formaattien puolesta.

Esim. Mac Mini hdmi:llä kiinni taulutelkkarissa ja Blu-ray elokuvat pyörisivät sujuvasti sitä kautta. Onko se kuitenkin liikaa vaadittu? Ajaako iTunesin itsepintainen tuputtaminen ohi nykyajan formaatin hyödyntämisen?

"Kyllähän HD-elokuvia saa Minille, ostat sellaisen vain iTunesta". Parempia aikoja odotellessa :rolleyes:

jos kone ei toimi, kannattaa se viedä liikkeeseen, josta osat hankki, ja jos tietää ongelman, lähettää kyseisen komponentin takuupalautukseen.
Takuut vaihtelee jos komponentit on osteltu eri kaupoista vaikka eri päivinä ja koko laitos koottu kotona omin käsin. Viallisen komponentin löytäminen käsipelillä voi olla vaikeaa, jos tietotekniikan sielunelämän ymmärtäminen ei kiinnosta.

Minulle komponenteissa ostettu PC on ollut jo pitkän aikaa ainoa mahdollinen vaihtoehto pääasialliseksi koneeksi, sillä pidän asioiden rakentamisesta
Tämä on tärkeä asia ja hyvin yleinen syy miksi Mac ei ole vaihtoehto. PC-pelaajien on pakko olla myös keskimääräistä valveutuneempia tietokoneiden käyttäjiä.

Tykkään myös koota koneita ja kaikki omat työpöytäkoneeni on PC-koneita, jotka olen pyöräyttänyt kasaan komponenteista. Käytän myös mm. iMacia. Vaikka Windows on hallussa on kuin omat taskut, näen selvästi helppokäyttöisyydessä ison eron Macin hyväksi. Mac on erinomainen vaihtoehto kaikille jotka eivät ole atk-nikkareita. Monet vanhemmat on löytänyt tietokoneiden maailman mukavammaksi Macin kanssa. Tietokoneen ostovaiheessa jos kysytään niin suosittelen ensimmäisenä Macia, jos kysyjä ei ole tätä komponenttinikkari-tyyppiä.

Pelituki on myös Windowsilla edelleen täysin ylivoimainen
Totta.

Omalla kohdallani PC-pelit jäi käytännössä kokonaan kuvioista Nintendo 64 elinkaaren aikana. Sen jälkeen konsolit on vastannut pelaamistarpeesta ja PC:llä olen lähinnä nakuttanut vanhojen pelien remakeja tai klassikoita.

ScummVM [multi-platform]
DosBOX [multi-platform]
Command & Conquer: The First Decade
Tales of Bingwood
Continuum
Starcraft
Warcraft

Taisi jäädä uuden koneen hankinta uuden Imacin odotteluksi. Kävin jimmsin sivuilta vilkaisemassa noita kokoonpanoja niin ei houkuttele sitten pätkääkään vaivata päätään joillain PRO GAMER!11!! kokoonpanoilla ja muovisilla rimpulakoteloilla :-D Windowsiakin koittavat automaattisesti pukata mukaan kun optiona näyttöjä koittaa katsella. Ja jotain ihmeen Internet Securityjä ja muita virusskannereita joita en ole vuosikausiin enää tarvinnut.

Valitsen siis kahdesta pahasta pienemmän pahan, mäkin.

EDIT: Prkl pukkasivat sitten juuri uuden mallin ulos. Katsotaanpa sopiva ja isketään tilaukseen.

Teitti on ilmeisesti noita kovempia musiikkimiehiä, joten tiedät varmasti kipaleiden teosta minua enemmän. Uskaltaisin silti väittää, että PC:n mahdollisuudet eri alan ohjelmiin ovat laajemmat, vai onko Applen softa yksinkertaisesti sitten ylivoimaista tällä saralla?

Pointtini oli kuitenkin se, että Macit tarjoavat suppeaa, yksinkertaista ja helppoa, jonka takia käytin "lifestyle"-termiä. PC:llä nuo adjektiivit voidaan taas korvata niiden vastakohdillla, näin karkeasti sanottuna.

Takuut vaihtelee jos komponentit on osteltu eri kaupoista vaikka eri päivinä ja koko laitos koottu kotona omin käsin. Viallisen komponentin löytäminen käsipelillä voi olla vaikeaa, jos tietotekniikan sielunelämän ymmärtäminen ei kiinnosta.
On tosiaan ihan totta, että jos on tilannut monesta eri paikasta, on vikojen ilmetessä toimiminen erittäin hankalaa, jos vikaa ei löydy. Jos kuitenkin tilaan esimerkiksi Jimm'siltä kaikki komponenttini ja kasaamani kokoonpano ei toimi, suostuvat puodin heput kyllä tarkastamaan ongelman, joskaan tämä ei ole missään muotoa ilmoitettu standardi. Yksi mahdollisuus on myös viedä tietokone huoltoon, jossa etsivät vian, mutta tämä tietysti maksaa.

Vian itse selvittäminen ei ole kuitenkaan mikään ylitsepääsemätön homma edes aloittelijalla, vaikka viime kerrallakin vein virtalähteen vaihtoon, vaikka olin vain sötännyt liikaa piitahnalla ja sitä oli päässyt emolevyyn. :)

Puucee! Ei ole tarvetta snobivirityksille. Ja mielestäni perusläppärin ulkonäössä ei ole MITÄÄN vikaa. Ei sitä tietokonetta ole tarkoitettu koruksi, vaan käyttöesineeksi. Ainoa asia tietenkin on tuo säätely, mitä pitää tehdä, mutta vähäksi tuo tällä uudella on käynyt. Käyttiksenä on nyt tää wintoosa7, joka on kyllä huomattava parannus ollut visvaan.

Nyt vuosi takana Macin käyttäjänä. En ole tykännyt, en ollenkaan. Onhan se vakaa ja ei kaatuile, mutta päivittämisrumba on aivan samanlainen kuin PC:lla: "Uusin ohjelmistopäivitys on saatavilla... plaa plaa plaa". Kerran jätin pariksi kuukaudeksi päivittämättä, niin johan oli tavaraa kertynyt 600 Mb edestä päivitettäväksi. Oli kiva kolmituntinen sen jälkeen. Helppous ja käyttäjäystävällisyys olivat kaukana.
Baron, oletko valmiina? :)

Hmm... hetkinen.. olethan halunnut heittäytyä avoimin mielin Macin maailmaan? Ethän ole jumittanut Windows-vaihde päällä ja halunnut kaiken Macissa toimivan juuri niinkuin Windowsissa?

Ei kai tietokoneelle päivitysten julkaiseminen ole paha asia? Oliko tuossa 600 megassa käyttöjärjestelmän viilauspäivityksiä eli näitä 10.6.x päivityksiä, ne on monesti isoja. Päivitykset latautuu siinä muiden töiden ohessa. Asennusvaiheen voi lykätä myöhemmäksi, sitä ei pakoteta tekemään heti. Illalla kun sammuttaa koneen, käyttöjärjestelmä asentaa päivitykset ja sammuu itsestään. Kuten Windowsissa. Minun mielestä aika helppo ja käyttäjäystävällinen tapa.

selain/ohjelmaikkunoita ei saa koko näytönkokoiseksi ja pirun työkalurivi alhaalla vain ottaa päähän, koska ei sen tarvitsisi viedä 10% näyttötilasta.
Vihreästä liikennevalosta ikkuna suurentuu niin suureksi kuin on 'ikkunan sisällön kannalta tarpeellista'. Aina se ei toimi järkevästi, mutta yleensä toimii. Jos haluaa ikkunan koko näytön kokoiseksi vaikka käyttöjärjestelmän mielestä se ei olisi tarpeellista, voi sen tehdä vetämällä hiirellä ikkunanreunasta. Mutta nämä on näitä politiikkaeroja. Mac on moniajoa puoltava, jossa operoidaan yhtäaikaa monia erikokoisia ikkunoita. Windowsin tyyli on aina ollut yksi ikkuna kerrallaan koko näytön kokoisena.

Dockin saa asetuksista pienennettyä vaikka tolkuttoman pieneksi tai sen voi asettaa katoamaan ja ilmestymään vietäessä hiiren kursori alareunaan. Samaan tapaan kuten Windowsissa.

Print Scr-nappia ja normaali PC-näppäimistö on tullut ikävä lähes jokaikinen kerta kun koneella olen kirjoitellut. Alt Gr korvattu jollain omituisella "toimintonapilla", jonka sijoittelu on perceect.
Näppäinoikotiet on Macissa erilaiset ja niihin pitää totutella, mutta katso ensimmäinen kommenttini...

Odotin paljon enemmän ja pettymyshän Mac oli.
Minun korvaan kuulostaa enemmän siltä, että petyit Maciin, koska se ei toiminut kuten Windows... Kannattaa antaa periksi ja yrittää syventyä Macin maailmaan. Macin hienoudet menee vähän ohi jos itsepintaisesti yrittää toimia kuten Windowsissa ja haukkuu kaiken jos se ei toimi samalla tavalla. Jos se toimisi prikulleen kuten Windows, ööö... se olisi Windows ;)

En tiedä sitten jos olisin iMac + iPod + iPhone + iPad -käyttäjä, niin ehkä sitten, mutta väkisin en ala käyttää tuotetta joka ei miellytä, vaikka se olisi kuinka muodikasta.
Applen laitteet toimii mallikkaasti keskenään, mutta ei noista mitään kannata hyllyyn jättää vain siksi että omistaa PC:n.

Macilla saa Mac OS X+Windows leireistä parhaat palat. Boot Campilla voi asentaa natiivin Windowsin, joka ei pyöri VMware ym.. virtuaalialustan päällä. Sillä onnistuu tarvittaessa vaativakin Windows käyttö. Vaikka harvemmin sitä mäkkimiehelle tulee asiaa piipahtaa Windowsin puolella...

Ihan uskomattoman kuumottavia nuo uudet versiot Airista. Äärimmilleen pelkistetty design ja 11-tuumainen surffikone on aika täydellinen yhdistelmä. Järki vain sanoo ettei pitäisi maksaa kolminkertaista hintaa pc-miniläppäriin verrattuna.

Ihan uskomattoman kuumottavia nuo uudet versiot Airista. Äärimmilleen pelkistetty design ja 11-tuumainen surffikone on aika täydellinen yhdistelmä. Järki vain sanoo ettei pitäisi maksaa kolminkertaista hintaa pc-miniläppäriin verrattuna.

Onhan nuo Airin tehotkin ihan eri luokkaa, siinä kun kuitenkin on Core 2 Duo prossu, 2 gigaa muistia ja Geforce 320M ihan vakiona. C2D taitaa kuitenkin olla hieman tehokkaampi kuin esimerkiksi uuden dual core Atomit (näin mutulla heitettynä, jos tuosta on jotain oikeaa vertailua olemassa niin mielelläni lukisin :-) ), joita ei taida edes toistaiseksi olla kuin Asuksen uusimmassa eeePC-mallissa jonka hintakin sitten on jo korkeampi eli reilut 500 euroa. Tossa halvimmassa 11-tuumaisessa on kyllä onnettoman pieni SSD-levy, 64 gigaa on varmasti täynnä hetkessä :-(

Itsellä molemmat. Tehokas PC pelaamiseen ja musa-sekä videokäyttöön Macbook Pro. Macista tykkään enemmän. Silti kannatan molempia. Koneiden kasailu on kanssa hauska harrastus. Maceja ei pahemmin kasailla.

Töissä ja opiskelussa olen käyttänyt pelkästään Macceja 15 vuotta, ja olikin suuri helpotus kun vihdoin sain vaihdettua kotonakin PC:n Mäkkiin parisen vuotta sitten. Ainut huonompi homma on se, että satuin ostamaan iMacin juuri siinä vaiheessa kun niissä oli surkeammat näytö, katselukulma on vanhojen läppäreiden luokkaa. Sekä vanhemmissa että uudemmissa malleissa on huomattavasti paremmat näytöt. Positiivisia puolia onkin paljon, käytännössä äänetön, ei erillistä tornia viemässä tilaa, ei erillisiä virustorjuntaohjelmistoja, ei kaatumisia ja säätämistä ym.

Ylös Bottom