Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Innoittivatko videopelit Oriveden bilesurmaan?
Päivitetty 07:04
17-vuotias poika puukotti hengiltä parhaan ystävänsä huhtikuun alussa Oriveden Hirsilässä. Eilen pojalle luettiin syyte taposta.
Huostaanotettu poika asui pitkät ajat samanikäisen ystävänsä kotona.
Nuorukainen oli määrä passittaa perhekotiin, mutta hän aikoi pakoilla, kunnes täyttää 18 vuotta. Täysi-ikäisyys koitti viime keskiviikkona.
Talvella poika piileskeli kolme kuukautta Rovaniemellä. Maaliskuussa hän majoittui tuttavansa asuntoon Orivedelle. Hän piileskeli kämpässä kuukauden käymättä ulkona sotapelejä pelaillen. Puolustus toivoo, että mielentilatutkimuksessa selviäsi puukotuksen ja ajanvietteiden yhteys.
- Se vaikuttaa, kun pelataan videopelejä, joissa mäiskitään, lyödään, hakataan ja ammutaan, sanoo pojan avustaja, asianajaja Kaarle Gummerus.
Huhtikuun alussa kaksion isäntä järjesti vauhdikkaat kotibileet. Asunnossa oli parhaimmillaan kymmenkunta nuorta. Porukka joi kaljaa, pelasi videopelejä ja lauloi karaokea. Aamuyöllä osa juhlijoista nukkui. Kaverukset istuivat kahdestaan keittiössä.
- Kaverini alkoi nukahdella. Tökkäsin häntä kylkeen, että älä siihen nuku. Hän tönäisi minut penkiltä. Hän tönäisi toisen kerran, ja menin päin tiskiallasta, kertoi syytetty oikeudessa.
Syytetyllä oli hupparin taskussa 30 senttiä pitkä Yhdysvaltain merijalkaväen taisteluveitsi. Puukko oli ollut kirjahyllyn päällä. Hän iski sillä ystäväänsä vatsaan.
Kaverukset pitivät taannoin nuotiota erään sahan tiloissa. Saha paloi, ja nuorukaisille oli mahdollisesti tulossa kovat korvaukset.
- Onnettoman sahapalon jälkeen pojilla oli itsemurha-aikeita, totesi sosiaalitoimen edustaja oikeudessa.
Nisupulla sanoi:Tuoreimmassa JUOKSIJA-lehdessä (2/2006) kirjoittaa entinen huippu-urheilija, Tuija Helander seuraavaa pakinassaan "Pumpuliyhteiskunta".
Kaikenlaista ponnistelua pyritään välttämään. Ei yksin fyysistä vaan myös henkistä.
Hyvä huomio ja ihan tottahan tuo on. Sen takiahan peleillä (kuten elokuvillakin) on ikärajat. Noudatetaanko niitä ikärajoja jokaisessa perheessä on sitten asia erikseen, mutta siihen eivät pelien tekijät ja ikärajojen säätäjät voi kovin tehokkaasti puuttua. Korkeintaan valistusta lisäämällä ja vetoamalla aikuisten (kasvattajien) järkeen.Karma sanoi:Mutta väkivalta- ym. nopeatempoisten pelien pelaamisella kasvuiässä ei ole mitään merkitystä? Tohdin olla vahvasti toista mieltä. Tutkimuksissa on todettu mm. jatkuvasti koholla olevien adrenaliini- ja muiden stressihormonien tason haitallisen vaikutuksen mielenterveyteen mikä tietysti korostuu aivojen kehitysvaiheessa jolloin muutokset ovat luultavasti pysyvämpiä koska uusia hermoratoja syntyy tiuhempaan tahtiin. Ja nopeatempoiset pelit, varsinkin väkivaltaiset sellaiset, kohottavat mm. adrenaliinitasoja.
Väkivaltapelit aiheuttavat pelkoa
23. toukokuuta 2006 klo 14:26
Tietokonepelien aiheuttamat väkivaltaisuudet ovat nostattaneet muun muassa Englannissa vastarintaliikkeen, joka pyrkii saamaan väkivaltapelit pois markkinoilta. Yksi väkivaltapelejä vastaan kampanjoivista on 14-vuotiaana murhatun Stefan Pakeerahin äiti, jonka murhaajan kerrotaan olleen koukussa Manhunt-peliin. Kampanja sai paljon näkyvyyttä julkisuudessa ja johti lopulta valtion tilaamaan tutkimukseen väkivaltapelien vaaroista.
Tutkimusten tulokset on nyt julkistettu ja ne eivät löytäneet todisteita väkivaltaisten pelien aiheuttamista agressioista nuorissa pelaajissa. Sen sijaan havainnot osoittivat pelien parantavan lapsien päätöksentekotaitoa ja oppimiskykyä. Yksi tutkimus jopa vihjaa väkivaltaisten pelien auttavan lapsia voittamaan pelkonsa ja vahvistavan epävarmojen lasten identiteettiä. Väkivaltapelien todettiin sen sijaan aiheuttavan pelkoa aikuisissa, jotka pelkäävät pelien muuttavan lapsia. Ministerit ovat keskustelleet tutkimusten tuloksista ja pyrkivät yhdessä peliteollisuuden kanssa vähentämään aikuisten väkivaltapeleistä saamia pelkoja ja epävarmuuksia helpottamalla lapsille sopivien pelien valintaa.
It is extremely apparent that these people, the ones wielding the power of the entire Legislative branch of our government, have little to no experience in the actual "world" of game playing. Every bit of evidence or material they used in their favor was misrepresentative, illogical, or flat-out wrong.
Nisupulla sanoi:Mielenkiintoista
Teppo_Holmqvist sanoi:Jokainen sukupolvi syyttää lapsiaan laiskoiksi ja saarnaa kuinka ennen oli paremmin...
Nyt meni kyllä ohi. Selvennätkö vähän?Oliver sanoi:Siis onhan ollut jo vuosia selvä asia, että minkä tahansa suomalaisen (oikean, siis niinku Imatra hei.) kaupungin keskustassa elävällä on varmasti enemmän yhteistä jonkun toisen maan kaupunkiasukkaan kanssa, kuin saman maan maajussin kanssa,
Jep. Meni ohi näköjään usempikin kohta. Nyt on ehkä enämpi kohdallaan.laNmas sanoi:Nyt meni kyllä ohi. Selvennätkö vähän?
Erinomainen dokkari kyllä kyseessä, joka kertoo paljon enemmän kuin pelkästään Tetriksestä.Nisupulla sanoi:BBC:n laatudokumentti eräästä pelihistorian merkittävimmästä kaverista, herra Alexey Pajitnovista. Tetriksen isästä.
Tetris from Russia with Love
AIka äijä on kyllä
Nisupulla sanoi:BBC:n laatudokumentti eräästä pelihistorian merkittävimmästä kaverista, herra Alexey Pajitnovista. Tetriksen isästä.
Tetris from Russia with Love
AIka äijä on kyllä
Tuomas Honkala sanoi:Tetris-dokkari Yleltä
tiistai 19.12.2006
Yle esitti eilen Prisma-ohjelmasarjassaan BBC:n tuottaman dokumentin Tetriksen synnystä. Mielenkiintoisen Tetris, terveisiä Venäjältä -dokkarin missanneet voivat vielä korjata virheensä, sillä ohjelma esitetään uusintana torstaina kello 22:20 Yle Teemalla ja lauantaina Yle 1:llä kello 14:10.
Tetris From Russia with Love / BBC
Kun tietokonepeli Tetris julkistettiin 1980-luvulla lähes jokainen pelin nähnyt viehättyi sen yksinkertaisuudesta. Moni jäi koukkuun, sillä juuri tähän peliin on helppo addiktoitua. Kun yksinkertainen neliväriversio Tetriksestä julkaistiin, se levisi kulovalkean tavoin tietokoneelta toiselle. Lähes jokainen tietokoneen käyttäjä on pelannut Tetristä.
Dokumentti kertoo Moskovan tiedeakatemiassa työskennelleistä miehistä Tetriksen takana. Peli syntyi rautaesiripun takana, eikä sen tie markkinoille ollut yksinkertainen. Tetris oli monen länsimaisen levittäjän havittelema, mutta kylmän sodan Neuvostoliiton suojelema keksintö. Pelin oikeuksista käytiin kiivas taistelu, jossa mukana olivat niin vanhan Neuvostoliiton kuin modernin kapitalisminkin aseet.
Ohjelma kertoo myös Tetriksen vaikutuksesta kahden tietokonepelimahdin Nintendon ja Atarin nousuun ja tuhoon.