Taudit jylläävät virtuaalipeleissä
Jos hahmosi virtuaalimaailmassa alkaa käyttäytyä hölmösti, syy voi olla kulkutauti (tai pelaajan vahva humalatila
, oma lisäys). Ei välttämättä tavallinen kiusantekijän koodaama tietokonevirus, vaan lääketieteen tutkijoiden luoma virtuaalinen tartuntatauti,
Science kertoo.
Tartuntojen leviäminen verkkopeleissä auttaa tutkijoita ymmärtämään epidemioiden kulkua.
Idean keksi israelilainen Ben-Gurion -yliopiston tutkija Ran Balicer, jota innoitti fantasiapeli World of Warcraftin läpi vuonna 2005 pyyhkäissyt kulkutauti.
Pelin kehittäjät oliat päättäneet lisätä peliin jännitystä tuomalla siihen kulkutaudin nimeltä "saastunut veri". Se levisi paljon ennakoitua nopeammin - osaksi siksi, että pelin kehittäjät antoivat virtuaalisten lemmikkien toimia taudin kantajina.
Tulevaisuudessa epidemiologit voisivat työskennellä yhdessä pelin kehittäjien kanssa ja päästää liikkeelle erillaisia virtuaalisia kulkutauteja. Tutkijat konrolloisivat tarkkaan taudin ominaisuuksia, kuten leviämistapaa, oireita ja mahdollisia hoitoja, jotta saisivat selville, kuinka niitä voi pitää kurissa.
Virtuaalimaailma Second Life, jossa miljoonat ihmiset juttelevat, pelaavat ja käyvät kauppaa, voisi olla hyvä testiympäristö. Balicerin mukaan se muistuttaa oikeaa elämää paljon enemmän kuin World of Warcraft.
Harwardin yliopiston tautimallintajan John Brownsteinin mukaan verkkopeleissä epidemian kehitykseen vaikuttaa tuhansia tai miljoonien yksittäisten ihmisten päätökset. Se tuo "aitouden tason, jota ei ole olemassa toisissa simulaatioissa", hän sanoo.