Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Näen sieluni silmin kuinka Alexander paiskoo agressioiden vallassa ohjainta, kun Call of Dutyssa natsit aina voittavat. :p
 
Pelit syyllistetään nyt myös Suomessa

Nyt saadaan vihdoin Suomessakin maistaa videopelien syyllistämistä väkivaltauutisissa. Journalismin laatunormien alaspäin venyttämisestä tunnettu Iltasanomat julistaa tämänpäiväisessä numerossaan seuraavaa kohusanomaa:

Innoittivatko videopelit Oriveden bilesurmaan?


Päivitetty 07:04

17-vuotias poika puukotti hengiltä parhaan ystävänsä huhtikuun alussa Oriveden Hirsilässä. Eilen pojalle luettiin syyte taposta.

Huostaanotettu poika asui pitkät ajat samanikäisen ystävänsä kotona.

Nuorukainen oli määrä passittaa perhekotiin, mutta hän aikoi pakoilla, kunnes täyttää 18 vuotta. Täysi-ikäisyys koitti viime keskiviikkona.

Talvella poika piileskeli kolme kuukautta Rovaniemellä. Maaliskuussa hän majoittui tuttavansa asuntoon Orivedelle. Hän piileskeli kämpässä kuukauden käymättä ulkona sotapelejä pelaillen. Puolustus toivoo, että mielentilatutkimuksessa selviäsi puukotuksen ja ajanvietteiden yhteys.

- Se vaikuttaa, kun pelataan videopelejä, joissa mäiskitään, lyödään, hakataan ja ammutaan, sanoo pojan avustaja, asianajaja Kaarle Gummerus.

Huhtikuun alussa kaksion isäntä järjesti vauhdikkaat kotibileet. Asunnossa oli parhaimmillaan kymmenkunta nuorta. Porukka joi kaljaa, pelasi videopelejä ja lauloi karaokea. Aamuyöllä osa juhlijoista nukkui. Kaverukset istuivat kahdestaan keittiössä.

- Kaverini alkoi nukahdella. Tökkäsin häntä kylkeen, että älä siihen nuku. Hän tönäisi minut penkiltä. Hän tönäisi toisen kerran, ja menin päin tiskiallasta, kertoi syytetty oikeudessa.

Syytetyllä oli hupparin taskussa 30 senttiä pitkä Yhdysvaltain merijalkaväen taisteluveitsi. Puukko oli ollut kirjahyllyn päällä. Hän iski sillä ystäväänsä vatsaan.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1175528

Onneksi Suomessa ei tunneta lainkaan muita tapauksia, jossa porukalla yöllisen kännäämisen jälkeen olisi alkanut puukko heilua, joten väkivallanteon syypää on tietenkin päivänselvä.

Lehden paperiversio lisää tapauksen taustatietoihin vielä mm. seuraavia yksityiskohtia:

Kaverukset pitivät taannoin nuotiota erään sahan tiloissa. Saha paloi, ja nuorukaisille oli mahdollisesti tulossa kovat korvaukset.

- Onnettoman sahapalon jälkeen pojilla oli itsemurha-aikeita, totesi sosiaalitoimen edustaja oikeudessa.

Kyseessä ovat siis olleet moitteettoman tasapainoiset ja onnelliset nuoret, jotka videopelit ovat yksinteoin syösseet väkivallan ja mielenhäiriöiden kurimukseen...
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Lanit alkamassa tänään. Jos ei kuulu maanantaihin mennessä niin kepeät mullat kai toivotatte sentään ja ei muistella pahalla? ;) Ikäväähän noi tollaset tapaukset on, mutta aina siellä on taustalla jotain muuta. Pelit nyt on helppo syyllistää aivan kuten heavy rock ja elokuvat.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Nisupulla sanoi:
Tuoreimmassa JUOKSIJA-lehdessä (2/2006) kirjoittaa entinen huippu-urheilija, Tuija Helander seuraavaa pakinassaan "Pumpuliyhteiskunta".

Kaikenlaista ponnistelua pyritään välttämään. Ei yksin fyysistä vaan myös henkistä.

Vai että välttämään. Haluaisinpa nähdä, kuinka jutun kirjoittaja koettaisi läpäistä vaikkapa Dancing Stagessa MAX 300 -biisiä vaikealla vaikeusasteella "ilman mitään ponnisteluja". :p
(Joo, kärjistettyyn kommenttiin kärjistetty vastakommentti. Näin se homma etenee.)

Karma sanoi:
Mutta väkivalta- ym. nopeatempoisten pelien pelaamisella kasvuiässä ei ole mitään merkitystä? Tohdin olla vahvasti toista mieltä. Tutkimuksissa on todettu mm. jatkuvasti koholla olevien adrenaliini- ja muiden stressihormonien tason haitallisen vaikutuksen mielenterveyteen mikä tietysti korostuu aivojen kehitysvaiheessa jolloin muutokset ovat luultavasti pysyvämpiä koska uusia hermoratoja syntyy tiuhempaan tahtiin. Ja nopeatempoiset pelit, varsinkin väkivaltaiset sellaiset, kohottavat mm. adrenaliinitasoja.
Hyvä huomio ja ihan tottahan tuo on. Sen takiahan peleillä (kuten elokuvillakin) on ikärajat. Noudatetaanko niitä ikärajoja jokaisessa perheessä on sitten asia erikseen, mutta siihen eivät pelien tekijät ja ikärajojen säätäjät voi kovin tehokkaasti puuttua. Korkeintaan valistusta lisäämällä ja vetoamalla aikuisten (kasvattajien) järkeen.
Eli ei mitään uutta tässäkään kommentissa, mutta tulipahan sanottua...
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Miten olisi: http://observer.guardian.co.uk/uk_news/story/0,,1779820,00.html

Suomenkielinen käännös muropaketista:

Väkivaltapelit aiheuttavat pelkoa

23. toukokuuta 2006 klo 14:26

Tietokonepelien aiheuttamat väkivaltaisuudet ovat nostattaneet muun muassa Englannissa vastarintaliikkeen, joka pyrkii saamaan väkivaltapelit pois markkinoilta. Yksi väkivaltapelejä vastaan kampanjoivista on 14-vuotiaana murhatun Stefan Pakeerahin äiti, jonka murhaajan kerrotaan olleen koukussa Manhunt-peliin. Kampanja sai paljon näkyvyyttä julkisuudessa ja johti lopulta valtion tilaamaan tutkimukseen väkivaltapelien vaaroista.

Tutkimusten tulokset on nyt julkistettu ja ne eivät löytäneet todisteita väkivaltaisten pelien aiheuttamista agressioista nuorissa pelaajissa. Sen sijaan havainnot osoittivat pelien parantavan lapsien päätöksentekotaitoa ja oppimiskykyä. Yksi tutkimus jopa vihjaa väkivaltaisten pelien auttavan lapsia voittamaan pelkonsa ja vahvistavan epävarmojen lasten identiteettiä. Väkivaltapelien todettiin sen sijaan aiheuttavan pelkoa aikuisissa, jotka pelkäävät pelien muuttavan lapsia. Ministerit ovat keskustelleet tutkimusten tuloksista ja pyrkivät yhdessä peliteollisuuden kanssa vähentämään aikuisten väkivaltapeleistä saamia pelkoja ja epävarmuuksia helpottamalla lapsille sopivien pelien valintaa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Surullista (joskin ennalta-arvattavaa) luettavaa Yhdysvaltain senaatin pelien ikärajojen käsittelystä:

It is extremely apparent that these people, the ones wielding the power of the entire Legislative branch of our government, have little to no experience in the actual "world" of game playing. Every bit of evidence or material they used in their favor was misrepresentative, illogical, or flat-out wrong.

http://articles.gaminghorizon.com/media/1150488840.86.html
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Televisiossa oli mielenkiintoinen juttu mainoksista pelien sisällä. Esimerkkinä oli XBOX360. Pelintekijät perustelevat sitä kasvaneilla kustannuksilla, kun pelien hinnat muuten pyritään pitämään joissain inhimillisissä rajoissa. PS3 katsotaan jatkavan tällä samalla tiellä, kun taas Nintendo matalien kustannuksien talona saattaa pärjätä ilmankin. Mielenkiintoiseksi tämä jo hiukan vanhankin pelien syöpäläisen tekee sen muuttunut rakenne; mainokset tulevat verkon kautta pelin sisäisiin maailmoihin. Siellä saattaa pian olla Pirkka-mainoksia ajo-radan varrella ja muita lokalisoituja esityksiä googlen malliin.

Sopii, jos niitä voi ampua hajalle :)

Click: Ad Games
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Aamun hesari tarjoaa koko sivun artikkelin pelien virtuaalitalouksista. Lainaan sieltä ja sotken omaa mukaan.

Eri talousmallien evoluutio etenee näissä virtuaalitalouksissa huomattavan ripeästi. Tutkijoille tämä antaa mielenkiintoisen testiympäristön teorioille.

Esimerkkinä Sonyn MMORPG, EverQuest. Aluksi kenelläkään ei ole juuri mitään. Seuraavaksi kertynyttä omaisuutta vaihdetaan käypään tavaraan. Nopeasti ollaankin jo tutussa tilanteessa, jossa kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee hinnat ja kuten niin monta kertaa aiemminkin; rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. Pelintekijät kokeilivat siinä välissä kauppiasrobotteja, jotka ostivat ja myivät pelaajilta esineitä. Systeemi muistutti kommunistista taloutta, jossa keskushallinto eli pelien kehittäjät määrittivät hinnat. Tämä oli raskasta ja johti siihen, että pelaajat tuottivat paljon turhia tavaroita. Pelintekijät ovat kokeilleet myös "hyvinvointivaltion" malleja. Tavaraa aseteltiin paikkoihin, joista aloittelijat löysivät niitä helposti. Luotiin myös "tuotantotukia": kauppiasrobotit ostivat esineitä, joita uudet pelaajat osaavat tuottaa, mutta joiden kysyntä on vapailla markkinoilla heikkoa. Tämä heikensi hahmojen välisiä tuloeroja, mutta ei poistanut niitä kokonaan, mikä ei ollut tarkoituskaan.

Koska pelaaminen ei ole ilmaista, vaativat pelaajat kaikille saman oikeuden tavaroihin, koska kaikki maksoivat saman verran pelistä kuukausimaksua. Osa pelaajista pelasi peliä kurinalaisemmin kuin toiset. Heille myös kasautui enemmän omaisuutta kuin muille - niin paljon, että köyhempien hahmojen pelaajat suuttuivat. Artikkelissa käytetään hauskaa esimerkkiä "kommunistisista" kumouksista, joissa pelaajat perustivat järjestelmiä, joilla tavaraa jaettiin tasan. Systeemi toimi yhtä jähmeästi kuin oikea kommunismi. Ongelmaksi tuli määrittää, kenelle mikäkin tavara kuului. Usein karismaattiset yksilöt, voisi kuvitella vaikka Kilta-johtajat, ratkaisivat jaon perusteet. Monesti järjestelmät romahtivat, kun nämä "leninit" lopettivat pelaamisen.

Suomalainen johtama, EverQuest-maailmassa eliittiin nousseen, Ascent-killan jäsenet olivat päättäneet tavata tosielämässä. Killan omaisuus teoriassa oli sadantuhannen euron luokkaa. Internet-huutokauppojen kautta virtuaaliomaisuus vaihtaa omistaa oikealla rahalla. Koska pelaajat asuivat eri puolilla maailmaa, myytiin osa omaisuudesta ja rahoilla hankittiin 45 ihmiselle sviitit ja lennot Las Vegasiin. "Kaikille jäsenille oli myös rajaton alkoholi" jatkaa killan presidentti, 26 vuotias Ville Lehtonen.

Virtuaalimaailmoissa duunarikin voi palkkansa ansaita. Kymmenen euron päiväpalkalla suomalainen ei hommaan ryhtyisi, mutta kiinalaiselle tämä voi olla säädyllinen ansio. Siksi peleissäkin vallitsee globaali työnjako: hanttihommat (farmaus) tehdään Aasiassa.

Milloin näemme ensimmäisen suomalaisen, säännölliset - ihan oikeat kk-tulot tienaavan virtuaali-duunarin? :)

Maksulliset hyödykkeet ovat jo tulleet ja osin vielä tulossa myös konsolipuolelle. Hyväksyvätkö pelaajat eriarvoistumisen pelien online-virtuaalitodellisuuksissa vai nouseeko tästä vielä kapina?
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Aamun hesarin kulttuurisivuilta löytyi juttu Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaaleista. Tässä otteita siitä.

HIPPIEN LAPSET TEKEVÄT OMAT VIRHEENSÄ

Espanjalainen Remake on niitä elokuvia, joita varten festivaalit ovat olemassa. Pieni helmi tuskin saisi meillä kaupallista jakelua. Mutta se kertoo jotain kiinnostavaa maailmastamme ja tekee sen vieläpä ironisen viihdyttävästi.

Remake kertoo entisistä hipeistä ja heidän lapsistaan. Poppoo palaa vielä kerran viikonlopuksi 1970-luvun kommuuniin. Aatteet ovat hiotuneet porvarillisen tylsiksi. Kolmekymppiset lapset ovat surkimuksia, joiden elämä ei ole koskaan käynnistynyt.

"Kyllä vain, minäkin olen hippien lapsi. Vanhempani olivat teatterilaisia ja asuivat kommuunissa. Äidillä oli tapana häipyä kuukausiksi Intiaan, kun olin noin viiden vanha. Minä jäin kommuuniin", Rakkautta ja Anarkiaa -festivaalilla vieraileva ohjaaja Roger Gual, 32, selittää.

"Kyllä jokainen sukupolvi tekee omat virheensä. Tämä on elokuva epäonnistumisista. Ne voivat olla kauniitakin. Vanhempieni sukupolvi sentään epäonnistui yrittäessään muuttaa maailmaa. Nykyään arvoja ei ole enään juuri ollenkaan".

Gualin mielestä sekä uuskonservatiiviset että globalisaatiota vastustavat nuoret ovat vain marginaalia. Enemmistö nuorista on tyytyväisiä, kun saavat pelata tietokonepelejä.

"Mutta ei se ole heidän syynsä. Elämä on käynyt helpommaksi. Joka puolella Eurooppaa kuunnellaan samoja bändejä ja pelataan samoja pelejä".

Remake tänään klo 21 Maxim 1 ja su klo 16.30 Andorra. Roger Gual vierailee esityksissä sekä su klo 15.00 Mbarin yleisötapaamisessa.


Mielenkiintoista :)
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Siis onhan ollut jo vuosia selvä asia, että minkä tahansa suomalaisen kaupungin (siis oikean, ei niinku Imatra) keskustassa elävällä on varmasti enemmän yhteistä jonkun toisen maan kaupunkiasukkaan kanssa, kuin saman maan maajussin kanssa,

Huu, katoavatkko valtioiden rajat ja korvautuvatko ne joidenkin netissä sovittujen klikkien mukaan.:eek:
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Teppo_Holmqvist sanoi:
Jokainen sukupolvi syyttää lapsiaan laiskoiksi ja saarnaa kuinka ennen oli paremmin...

Näinhän se menee kaikkialla maailmassa. Jokaista sukupolvea sitten antiikin on varmaan vituttanut kun vanhemmat saarnaavat siitä, miten ennen kaikki oli vaikeampaa ja oikeasti tehtiin jotain.

Se on niin helppo sanoa vanhemman asemassa, että onpas uusin sukupolvi heikkoa tekoa. Miten siihen kukaan voi puolustautua? Jos joku kehtaa väittää vastaan, niin se tulkitaan kunnioittamisen puutteena ja syvänä loukkauksena. Näin se maailma pyörii. Totta kai se joissain tapauksissa pitää paikkansa, mutta aika varmaa on, että monissa tapauksissa se on kokonaan hatusta vedetty päätelmä. Itsekin on välillä sortunut/meinannut sortua kyseiseen valttikorttiin.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Oliver sanoi:
Siis onhan ollut jo vuosia selvä asia, että minkä tahansa suomalaisen (oikean, siis niinku Imatra hei.) kaupungin keskustassa elävällä on varmasti enemmän yhteistä jonkun toisen maan kaupunkiasukkaan kanssa, kuin saman maan maajussin kanssa,
Nyt meni kyllä ohi. Selvennätkö vähän? :confused:
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

laNmas sanoi:
Nyt meni kyllä ohi. Selvennätkö vähän? :confused:
Jep. Meni ohi näköjään usempikin kohta. :eek: Nyt on ehkä enämpi kohdallaan.
Ja rakkautta imatralaisille. :)
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tämän päivän hesarista poimittua (9.12.2006):

(mainos, s. E-5)

Länsiautossa tänään klo 10-15.

Tänään auton ostajalle kaupan päälle valintasi mukaan:

tallentava digiboksi 120 gt tai Xbox 360 tai 300 lahjakortti Play Station 3 optioon

Luukuta Joulukalenterista päivittäin uusia yllätyksiä katso www.lansiauto.fi tai www.vaihtonet.fi

Näin ne ajat muuttuu ja autokaupan houkuttimiksi on luvattava aito pelikonsoli, prkl! :D
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

www.pelit.fi

Tuomas Honkala sanoi:
Tetris-dokkari Yleltä

tiistai 19.12.2006

Yle esitti eilen Prisma-ohjelmasarjassaan BBC:n tuottaman dokumentin Tetriksen synnystä. Mielenkiintoisen Tetris, terveisiä Venäjältä -dokkarin missanneet voivat vielä korjata virheensä, sillä ohjelma esitetään uusintana torstaina kello 22:20 Yle Teemalla ja lauantaina Yle 1:llä kello 14:10.

Tetris From Russia with Love / BBC

Kun tietokonepeli Tetris julkistettiin 1980-luvulla lähes jokainen pelin nähnyt viehättyi sen yksinkertaisuudesta. Moni jäi koukkuun, sillä juuri tähän peliin on helppo addiktoitua. Kun yksinkertainen neliväriversio Tetriksestä julkaistiin, se levisi kulovalkean tavoin tietokoneelta toiselle. Lähes jokainen tietokoneen käyttäjä on pelannut Tetristä.

Dokumentti kertoo Moskovan tiedeakatemiassa työskennelleistä miehistä Tetriksen takana. Peli syntyi rautaesiripun takana, eikä sen tie markkinoille ollut yksinkertainen. Tetris oli monen länsimaisen levittäjän havittelema, mutta kylmän sodan Neuvostoliiton suojelema keksintö. Pelin oikeuksista käytiin kiivas taistelu, jossa mukana olivat niin vanhan Neuvostoliiton kuin modernin kapitalisminkin aseet.

Ohjelma kertoo myös Tetriksen vaikutuksesta kahden tietokonepelimahdin Nintendon ja Atarin nousuun ja tuhoon.
 
Ylös Bottom