Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa


Mielenvikaisen käsissä pelit voivat olla murhasimulaattoreita, joista haetaan alkulämmöt ennen toimeen ryhtymistä. Tästähän on esimerkki meiltäkin. Aivan kuten voi olla musiikki tai elokuvat. Peleissä olet kuitenkin se toteuttava osapuoli, joka vetää liipaisimesta. En täysin teilaisi poliitikon heittoa tältä osin.

Kuitenkin, vastuu siirtyy kuuntelijalle kun kyseessä on juuri poliitikko. Siellä voi olla taka-ajatuksena keskustelun vienti pois löperöistä aselaeista, jotka mahdollistavat vihaisen nuoren hankkia tappoaseita helposti.
 
Mielenvikaisen käsissä pelit voivat olla murhasimulaattoreita, joista haetaan alkulämmöt ennen toimeen ryhtymistä. [...] En täysin teilaisi poliitikon heittoa tältä osin.

Syy-seurausyhteys on kuitenkin hyvä pitää mielessä. Ei autonkaan mielletä tekevän kuskeista murhaajia, vaikka autolla voi hyvin murhata. Bevin esittää, ettei mielenvikainen ihminen ainoastaan harjoittele peleillä, vaan että pelit suoranaisesti edistävät mielenvikaisuutta "simuloidessaan kouluampumisia".

Mies on ehkä napannut kiinni jostain Postalin kaltaisesta turhakkeesta. Eihän nää läpät edes uusia ole, esim. 50-luvulla rockia, 80-luvulla kauhuleffoja ja 90-luvulla elektronista musiikkia harrastavat ryhmät joutui aika tehokkaasti konservatiivien hampaisiin ja mielikuvitus oli syyttelyissä aika vahvasti läsnä, kun kokemus ko. kulttuurista oli lähes poikkeuksetta nolla.
 
Se on vaan niin helppoa hakea sitä syyllistä jostakin muualta, pitäis pystyä katsomaan peiliin.
Jenkeissä myydään puoli-automaattiaseita kaikille sekopäille, pitää olla ihan mielipuolen paperit, että tuolla ei voi asetta ostaa.

Sitten on myös sekin että väkivalta on ollut aina osa jenkkejä, nuo on sotinut käytännössä aina, se väkisinkin muokkaa ihmisten ajattelua.
Väkivaltaan perustuva yhteiskunta, missä kaikki saa ostaa aseen, mitä muuta voi odottaa kuin massamurhia ja murhia ylipäätänsä.
 
Murhasimulaattori. Voi pyhä Sylvi sentään. Onkin aikaa kun sai viimeksi lukea vastaavaa. Odottaisin tämänkaltaista retoriikkaa ennemmin Pirkka-lehdestä, tai jonkin mainosrahoitteisen kaupunkilehden "Näin se nyt vaan on" -palstalta, kirjoittajana pönäkkä, punakka keski-ikäinen mies.

Ja mitä aselakeihin tulee, Yhdysvalloissa ne vaihtelevat suuresti. Jossain on vaikeampaa saada aseelle ostolupaa kuin Suomessa. On paikkoja, joissa siviileille ei myönnetä ollenkaan aselupia (shall issue vs. may issue).

Asealan foorumeilla ollaan yhtä innokkaita syyttämään viihdettä, kuten pelejä, kuin pelimedioissa aseita. Yhtä ontuvin perusteluin, yhtä innokkaana löytämään joukkosurmille syntipukki, jota on helppo osoittaa sormella ja huutaa "kieltäkää tämä". "Peleissä opetellaan murhaamista" on samanlaista kohinaa kuin "Jenggilässä saa ostaa singon ruokakaupasta". Samaa kuulee joka kerta kun jotain sattuu.

En täysin teilaisi poliitikon heittoa tältä osin.

Ja minä teilaisin raamattuvyöhykkeeltä tulevan, poliittisia irtopisteitä kalastelevan, patavanhoillisen poliitikon mielipiteet ihan mistä hyvänsä.
 
Viimeksi muokattu:
Menee ot:ksi mutta minusta tänään aamu tv:ssä oli hyvä vieras ja puhui asiaa liittyen tuohon Ameriikan meininkiin. Niin ja en tarkoita sitä Diilistäkin tuttua heppua mikä puhuu alussa.
https://areena.yle.fi/1-4292772
Alkaa noin 10 minuutin kohdalta.
 
Murhasimulaattori.

Väärissä käsissä pelit voivat olla tässä tarkoituksessa. Meillä on tästä esimerkki kouluampujan kohdalla. Lämmitteli aamulla ja iltapäivällä oli jo otsikoissa. Taustalla oli toki jo valmiiksi muuta, kuten pitkäaikainen koulukiusaaminen ja syrjäytyminen porukoista ym. mielenterveysongelmia. Pelit kuitenkin antavat tietynlaisen toimintamallin, joka voi rohkaista kahden vaiheilla olevaa.
 
Väärissä käsissä pelit voivat olla tässä tarkoituksessa. Meillä on tästä esimerkki kouluampujan kohdalla. Lämmitteli aamulla ja iltapäivällä oli jo otsikoissa. Taustalla oli toki jo valmiiksi muuta, kuten pitkäaikainen koulukiusaaminen ja syrjäytyminen porukoista ym. mielenterveysongelmia. Pelit kuitenkin antavat tietynlaisen toimintamallin, joka voi rohkaista kahden vaiheilla olevaa.

Näkisin mielelläni todisteita, että pelaaminen vaikutti asiaan. Olisikin maailman ensimmäinen kerta.
 
Väärissä käsissä pelit voivat olla tässä tarkoituksessa. Meillä on tästä esimerkki kouluampujan kohdalla. Lämmitteli aamulla ja iltapäivällä oli jo otsikoissa. Taustalla oli toki jo valmiiksi muuta, kuten pitkäaikainen koulukiusaaminen ja syrjäytyminen porukoista ym. mielenterveysongelmia. Pelit kuitenkin antavat tietynlaisen toimintamallin, joka voi rohkaista kahden vaiheilla olevaa.

Yhtälailla voi syyttää naapurin rouvaa joka katsoi ohikulkiessaan vähän väärällä silmällä, tai kun juuri tiettynä päivänä sattoi satamaan, sormi nyrjähti ja/tai sahakin puolsi.

Kyllä tekosyyt ja syntipukit aina löytyy.
 
Ehkä tää tavallaan liittyy tähän, koska nyt kukatahansa pääsee pelailemaan kauppakeskuksessa:
https://respawn.fi/14108-2/

Upea juttu. Ennen oli pelisaleja, joissa käytiin pelaamassa kaappipelejä ja haaveilemassa niiden geafiikoifen olevan joskus mahdollista kotiolosuhteissa. No nyt on ja paljon enemmän.

Nämä tilat voivat olla hyvä boosti kotimaiselle eUrheilu-skenelle.

 
Viimeksi muokattu:
Illan pääuutislähetyksessä oli juttu kotimaisista pelistriimaajista.

Jusa Tunturin työtä on pelata ja jutella mukavia netissä – pelistriimit ovat miljardibisnes, ja niiden suosio kasvaa hengästyttävää vauhtia

Vapise televisio: yli puoli miljardia ihmistä maailmassa katsoo säännöllisesti suoria pelilähetyksiä verkossa. Pelien striimaaminen onkin suosittu harrastus ja joillekin jopa työ.

Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-10125506
 
Pelivideoiden tekeminen kannatti – Tuomo, 28, on unelmatöissä Lontoossa ja kiertää maailmaa

Tuomon työkuvaan multimediatuottajana kuuluvat videotuotantojen suunnittelu ja toteutus ympäri maailmaa. Hän kuvaa ja äänittää haastatteluja, hoitaa jälkituotannon sekä rakentaa meemikuvia yrityksen sosiaaliseen median kanaviin.

Nykyiseen työhönsä Tuomo päätyi vanhan harrastuksen kautta. Hän oli tehnyt nuorempana Counter-Strike 1.6 -pelivideoita eli ”frägileffoja”, jossa hän koostaa yhteen parhaita pelisuorituksia.

Lisää: https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000005614055.html
 
Lasten peliriippuvuus puhuttaa. Ei mitään uutta auringon alla.

Vitosluokan miespuolinen opettaja avautui sähköpostissa, että hänen oppilaistaan kaikilla on alle 18-vuotiailta kielletty toimintapeli GTA V eikä välitunnilla muusta puhutakaan.

SINKKONEN ottaa esille myös tieteellisen artikkelin, jonka mukaan samastuminen rikolliseen pelissä voi olla erityisen haitallista kehittyville aivoille. 10–16-vuoden iässä aivojen etuotsalohko kehittyy voimakkaasti. Jos aivot saavat pelin kautta signaaleja, että on oikein lahdata ihmisiä vaikka ampumalla heitä, se ei voi olla vaikuttamatta ihmisen moraalikäsityksiin ja myös aivojen kehitykseen, sanoo Jari Sinkkonen.

MONET vanhemmat kertovat sopineensa tarkoista peliajoista. Kun viittä minuuttia ennen h-hetkeä käy muistuttamassa, että pian peli on laitettava pois, lapsi voi saada ”helkkarinmoisen raivarin”.

”Aivan kuin juopolta yrittäisi ottaa pulloa pois”, Jari Sinkkonen sanoo.


Lisää: https://www.hs.fi/elama/art-2000005647699.html
 
Mistä tahansa "Think of the children" -klikkihuorauksesta voi arvata jo kahdesta sanasta, että Sinkkonenhan se siellä taas.

Joillekin ihmisille tulee kerta kerran jälkeen yllätyksenä, että lapset saavat raivareita, jos niiltä ottaa pois tutin, lelun, rievun, you name it. Aivan kuin juopolta yrittäisi ottaa pulloa pois, kuten vaikkapa joku omahyväisesti virnuileva, pönäkkä, punakka setämies voisi todeta. Sinkkonen ei taida pelata ihan täydellä pakalla.
 
Oli Sinkkosesta mitä mieltä tahansa, ei ole kiistäminen sitä faktaa, että nykypäivän lapset elävät ennennäkemättömässä digiärsykkeiden pommituksessa.

Peleihin, sovelluksiin ja nettivideoihin jää yhä helpommin koukkuun kuka tahansa - varsinkin lapset. Asiaan on hyvä havahtua ennen kuin siitä tulee ongelma.
 
Ihan asiaahan tuossa Sinkkosen sekä Daruden jutuissa oli. Ikärajoja pitää noudattaa ja pelottaa jo valmiiksi millaista helvettiä se tulee olemaan kun suurin osa vanhemmista ei välttämättä ole niistä kiinnostunut. Mennään sillä samalla "kun ei muutkaan"-verukkeella kun nimenomaan se juuri pönkittää sitä "muutkin"-selitystä. Mitä useampi niitä (ikärajoja ja muita) alkaa noudattamaan, niin sitä helpompi se on kaikkien kannalta.

Sama homma vaikka jossain älypuhelimissa. On ollutkin vähän puhetta ystävien kanssa että kuinka ongelmallista on miettiä älypuhelimen hankintaa lapselle. Se pitää olla, koska muillakin on. Ja sitten pitää olla se netti, kun muillakin on. Ja sitten pääsee katsomaan kaikkea paskaa, kun muutkin pääsevät.

Se on helppo aikuisena ja netin sairauksiin turtuneena huudella - erityisesti jos ei ole omia lapsia - mutta nämä hommat on oikeasti ihan hiton kinkkisiä juttuja. Sinkkonen on oikeassa nimenomaan siitä kansanliikkeestä: siinä on pakko olla mukana suurin osa tai siitä ei tule mitään. Muuten jää ne lapset ulos, joiden vanhemmat tekevät oikein noudattamalla ikärajoja ja katsomalla vähän, mitä mediaa se lapsi kuluttaa.

Alkuun pääsee muuten jo lukemalla tuon jutun. Se ei ole yhtään niin kärjistetty mitä tänne on lainattu. Mitään totaalikieltoja ei ole kukaan ehdottamassa vaan ihan niitä keinoja, jota maalaisjärkikin: jo olemassa olevien ikärajojen noudattamista ja laitteiden käytön järkevää rajaamista. Hankalin ja silti ehkä myös tärkein juttu on jotenkin rajoittaa haitallisen materiaalin näkemistä. Keinoja niihin on.

Itse asiassa nyt kun näitäkin tässä kirjoittelee niin olisikohan tuossa jopa työpaikan paikka: kouluttamaan ihmisiä siihen, miten niihin laitteisiin (modeemit, puhelimet, konsolit, tietokoneet) saa asialliset rajoitukset ja rajat. Työkalut on olemassa mutta osaamista tai halua opetella tai käyttää niitä ei tunnu olevan.
 
Tässä tiivistyi moni pelialan kliseistä hauskalla tavalla.

Hittipeli Cities Skylinesin pääsuunnittelija Karoliina Korppoo:

Yksi asia ei kuitenkaan ole muuttunut. Neuvojia riittää edelleen.

– Menestys ei ole ainakaan poistanut sitä, että jengi haluaa kertoa minulle, miten pelejä tehdään. Aina joku äijä tulee selittämään, miten pelejä oikeasti suunnitellaan, ja miten hän olisi sen tehnyt.

Kateuttakin Korppoo on kohdannut. Joidenkin mielestä hän ei ole ansainnut menestystään, koska hän ei ole pelannut tarpeeksi itse.

– Meillä olisi aika erinäköinen joukko pelisuunnittelijoita, jos taitoja mitattaisiin ainoastaan pelattujen tuntien kautta, hän kuittaa.

Lähde: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/...ta?utm_source=twitter-share&utm_medium=social
 
World of Warcraftin virtuaalivaluutta on jo seitsemän kertaa arvokkaampaa kuin Venezuelan

Lähteenään käyttämän WoW Token Price Trackerin mukaan yhden WoW Tokenin - maksullisia esineitä, joita pelaajat voivat vaihtaa kultaa vastaan tai käyttää peliajan ostamiseen - arvo on Yhdysvalloissa noin 201 707 virtuaalikultayksikköä. Koska yhden WoW Tokenin arvo on 20 dollaria (Euroopassa 20 euroa), yksi dollari vastaa arvoltaan 10 085 verkkoroolipelin virtuaalikultapalaa eli se on noin 6,8 kertaa arvokkaampaa kuin bolivar on tällä hetkellä.

Taistellakseen inflaatiota vastaan Venezuela on lanseerasi helmikuussa ensimmäinen valtiollisen kryptovaluutan petron. Yksi yksikkö venezuelalaista kryptovaluuttaa maksaa 60 dollaria, eikä sitä pysty ostamaan bolivareilla.

Lähde: http://www.iltalehti.fi/digiuutiset/201805092200931562_dx.shtml
 
Ylös Bottom