Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lasten peliriippuvuus puhuttaa. Ei mitään uutta auringon alla.

Vitosluokan miespuolinen opettaja avautui sähköpostissa, että hänen oppilaistaan kaikilla on alle 18-vuotiailta kielletty toimintapeli GTA V eikä välitunnilla muusta puhutakaan.

SINKKONEN ottaa esille myös tieteellisen artikkelin, jonka mukaan samastuminen rikolliseen pelissä voi olla erityisen haitallista kehittyville aivoille. 10–16-vuoden iässä aivojen etuotsalohko kehittyy voimakkaasti. Jos aivot saavat pelin kautta signaaleja, että on oikein lahdata ihmisiä vaikka ampumalla heitä, se ei voi olla vaikuttamatta ihmisen moraalikäsityksiin ja myös aivojen kehitykseen, sanoo Jari Sinkkonen.

MONET vanhemmat kertovat sopineensa tarkoista peliajoista. Kun viittä minuuttia ennen h-hetkeä käy muistuttamassa, että pian peli on laitettava pois, lapsi voi saada ”helkkarinmoisen raivarin”.

”Aivan kuin juopolta yrittäisi ottaa pulloa pois”, Jari Sinkkonen sanoo.


Lisää: https://www.hs.fi/elama/art-2000005647699.html
 
Mistä tahansa "Think of the children" -klikkihuorauksesta voi arvata jo kahdesta sanasta, että Sinkkonenhan se siellä taas.

Joillekin ihmisille tulee kerta kerran jälkeen yllätyksenä, että lapset saavat raivareita, jos niiltä ottaa pois tutin, lelun, rievun, you name it. Aivan kuin juopolta yrittäisi ottaa pulloa pois, kuten vaikkapa joku omahyväisesti virnuileva, pönäkkä, punakka setämies voisi todeta. Sinkkonen ei taida pelata ihan täydellä pakalla.
 
Oli Sinkkosesta mitä mieltä tahansa, ei ole kiistäminen sitä faktaa, että nykypäivän lapset elävät ennennäkemättömässä digiärsykkeiden pommituksessa.

Peleihin, sovelluksiin ja nettivideoihin jää yhä helpommin koukkuun kuka tahansa - varsinkin lapset. Asiaan on hyvä havahtua ennen kuin siitä tulee ongelma.
 
Ihan asiaahan tuossa Sinkkosen sekä Daruden jutuissa oli. Ikärajoja pitää noudattaa ja pelottaa jo valmiiksi millaista helvettiä se tulee olemaan kun suurin osa vanhemmista ei välttämättä ole niistä kiinnostunut. Mennään sillä samalla "kun ei muutkaan"-verukkeella kun nimenomaan se juuri pönkittää sitä "muutkin"-selitystä. Mitä useampi niitä (ikärajoja ja muita) alkaa noudattamaan, niin sitä helpompi se on kaikkien kannalta.

Sama homma vaikka jossain älypuhelimissa. On ollutkin vähän puhetta ystävien kanssa että kuinka ongelmallista on miettiä älypuhelimen hankintaa lapselle. Se pitää olla, koska muillakin on. Ja sitten pitää olla se netti, kun muillakin on. Ja sitten pääsee katsomaan kaikkea paskaa, kun muutkin pääsevät.

Se on helppo aikuisena ja netin sairauksiin turtuneena huudella - erityisesti jos ei ole omia lapsia - mutta nämä hommat on oikeasti ihan hiton kinkkisiä juttuja. Sinkkonen on oikeassa nimenomaan siitä kansanliikkeestä: siinä on pakko olla mukana suurin osa tai siitä ei tule mitään. Muuten jää ne lapset ulos, joiden vanhemmat tekevät oikein noudattamalla ikärajoja ja katsomalla vähän, mitä mediaa se lapsi kuluttaa.

Alkuun pääsee muuten jo lukemalla tuon jutun. Se ei ole yhtään niin kärjistetty mitä tänne on lainattu. Mitään totaalikieltoja ei ole kukaan ehdottamassa vaan ihan niitä keinoja, jota maalaisjärkikin: jo olemassa olevien ikärajojen noudattamista ja laitteiden käytön järkevää rajaamista. Hankalin ja silti ehkä myös tärkein juttu on jotenkin rajoittaa haitallisen materiaalin näkemistä. Keinoja niihin on.

Itse asiassa nyt kun näitäkin tässä kirjoittelee niin olisikohan tuossa jopa työpaikan paikka: kouluttamaan ihmisiä siihen, miten niihin laitteisiin (modeemit, puhelimet, konsolit, tietokoneet) saa asialliset rajoitukset ja rajat. Työkalut on olemassa mutta osaamista tai halua opetella tai käyttää niitä ei tunnu olevan.
 
Tässä tiivistyi moni pelialan kliseistä hauskalla tavalla.

Hittipeli Cities Skylinesin pääsuunnittelija Karoliina Korppoo:

Yksi asia ei kuitenkaan ole muuttunut. Neuvojia riittää edelleen.

– Menestys ei ole ainakaan poistanut sitä, että jengi haluaa kertoa minulle, miten pelejä tehdään. Aina joku äijä tulee selittämään, miten pelejä oikeasti suunnitellaan, ja miten hän olisi sen tehnyt.

Kateuttakin Korppoo on kohdannut. Joidenkin mielestä hän ei ole ansainnut menestystään, koska hän ei ole pelannut tarpeeksi itse.

– Meillä olisi aika erinäköinen joukko pelisuunnittelijoita, jos taitoja mitattaisiin ainoastaan pelattujen tuntien kautta, hän kuittaa.

Lähde: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/...ta?utm_source=twitter-share&utm_medium=social
 
World of Warcraftin virtuaalivaluutta on jo seitsemän kertaa arvokkaampaa kuin Venezuelan

Lähteenään käyttämän WoW Token Price Trackerin mukaan yhden WoW Tokenin - maksullisia esineitä, joita pelaajat voivat vaihtaa kultaa vastaan tai käyttää peliajan ostamiseen - arvo on Yhdysvalloissa noin 201 707 virtuaalikultayksikköä. Koska yhden WoW Tokenin arvo on 20 dollaria (Euroopassa 20 euroa), yksi dollari vastaa arvoltaan 10 085 verkkoroolipelin virtuaalikultapalaa eli se on noin 6,8 kertaa arvokkaampaa kuin bolivar on tällä hetkellä.

Taistellakseen inflaatiota vastaan Venezuela on lanseerasi helmikuussa ensimmäinen valtiollisen kryptovaluutan petron. Yksi yksikkö venezuelalaista kryptovaluuttaa maksaa 60 dollaria, eikä sitä pysty ostamaan bolivareilla.

Lähde: http://www.iltalehti.fi/digiuutiset/201805092200931562_dx.shtml
 
Laine on pelimiehiä myös NHL-kaukalon ulkopuolella:

Laineella on tarkat rutiinit hotellielämässä. Hän kämppää joka reissulla tanskalaishyökkääjä Nikolaj Ehlersinkanssa. Toista kautta samassa huoneessa vierasreissuilla majailevat Laine ja Ehlers ovat hyviä kavereita, jotka ovat kovia Playstationin pelaajia.

– Mulla ja Tanskan pojalla on molemmilla mukana pleikkarit vierasreissuilla. Pyydämme hotellilta aina ylimääräisen tv:n. Siinä sitten istuskellaan ja pelaillaan. Yleensä on vielä kaksi iPadia, kun pelaamme kahta eri peliä. Eli ihan kunnon setti, Laine sanoi.

– Jos toisen telkkarin saaminen ei onnistu, käymme ostamassa toisen.


Lähde: https://www.is.fi/nhl/art-2000005683035.html
 
Hamilton treenasi formula -pelillä. Tämä ei ole uusi uutinen, mutta se on mikä oli kuskivalinta.

"– En tiedä, tietääkö Kimi tätä, mutta muistan, kun kasvaessani halusin päästä formula ykkösiin. Olin 13-vuotiaana McLarenilla ja pelasin koko ajan F1-peliä Playstationilla. Olin aina Kimi, mikä on aika hullua. En ollut Juan Pablo Montoya, vaan joka kerta Kimi ja halusin aina ajaa kilpaa häntä vastaan."

Lähde: https://www.is.fi/formula1/art-2000005731894.html
 
Googlella salainen projekti ’Yeti’?

Ovat huhujen mukaan rakentamassa striimauspalvelua, joka mahdollistaisi uusiempienkin pelien pelaamisen vanhalla raudalla. Pelit suoratoistetaan netin yli pelaajalle.

So what is this streaming platform, exactly? Like Nvidia’s GeForce Now, the Google service would offload the work of rendering graphics to beefy computers elsewhere, allowing even the cheapest PCs to play high-end games. The biggest advantage of streaming, as opposed to physical discs or downloads, is that it removes hardware barriers for games. Games like Call of Duty can reach a significantly bigger audience if players don’t need an expensive graphics card or console to play them. As one person familiar with Yeti described it: Imagine playing The Witcher 3 within a tab on Google Chrome.

Lähde: https://kotaku.com/sources-google-is-planning-a-game-platform-that-could-1827217387
 
Itselle pelit ovat aina olleet myös taidetta. Monen alan luovat kyvyt ovat yhdessä saaneet aikaan jotain suurempaa. Aivan kuten elokuvat, oopperat tai teatteri ovat.

"Tämä on uusi taiteen muoto. On Hollywood, taulut, musiikit, kirjallisuus, elokuvat. Pelit ovat lisä siihen. Voit mennä museoon tai pelata pelejä. Haluan poikani tekevän pelejä. Teemme taidetta".

-Viktor Kislyi, Wargaming.net-peliyhtiön perustaja ja toimitusjohtaja

Lähde: Optio, 3/2018
 
Viimeksi muokattu:
Taitava kynäniekka ja aina sanavalmiilta Jari Tervolta jälleen upea kirjoitus päivän Helsingin Sanomissa.

Kolumni kokonaisuudessaan valokuvana.

Ymmärsin erittäin vähän Dota 2 -videopelin finaalista, mutta se ei ole syy väheksyä lajia

Katsoin osan seitsentuntisesta loppuottelusta. Selostuksesta vastasivat Notah ja Olvari. Asiantuntijoina toimivat Trixi ja Rmape. Ymmärsin kaikesta erittäin vähän.

Se ei ole syy väheksyä tätä lajia. Finaalia seurasi paikan päällä Kanadan Vancouverissa kuusitoistatuhatta katsojaa. Netissä matsia katsoi neljätoista miljoonaa ihmistä.

1960-luvun puolivälissä pidin tennistä leuhkojen pelinä ja golfia rikkaitten. Tämän vuoksi suomalaiset eivät menestyneet kummassakaan.

En ole koskaan perehtynyt tietokoneella pelattaviin peleihin. En pidä tätä ansiona enkä häpeänä enkä edes lystikkäänä setämäisyytenä. Näin vain on. Pohjattoman tietämättömyyteni perusteella pelit vaikuttivat rajallisilta verrattuna esimerkiksi kaunokirjallisuuteen.


Lisää: https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005810789.html
 
Viimeksi muokattu:
Taitava kynäniekka ja aina sanavalmiilta Jari Tervolta jälleen upea kirjoitus päivän Helsingin Sanomissa.

Kolumni kokonaisuudessaan valokuvana.

Ymmärsin erittäin vähän Dota 2 -videopelin finaalista, mutta se ei ole syy väheksyä lajia

Katsoin osan seitsentuntisesta loppuottelusta. Selostuksesta vastasivat Notah ja Olvari. Asiantuntijoina toimivat Trixi ja Rmape. Ymmärsin kaikesta erittäin vähän.

Se ei ole syy väheksyä tätä lajia. Finaalia seurasi paikan päällä Kanadan Vancouverissa kuusitoistatuhatta katsojaa. Netissä matsia katsoi neljätoista miljoonaa ihmistä.

1960-luvun puolivälissä pidin tennistä leuhkojen pelinä ja golfia rikkaitten. Tämän vuoksi suomalaiset eivät menestyneet kummassakaan.

En ole koskaan perehtynyt tietokoneella pelattaviin peleihin. En pidä tätä ansiona enkä häpeänä enkä edes lystikkäänä setämäisyytenä. Näin vain on. Pohjattoman tietämättömyyteni perusteella pelit vaikuttivat rajallisilta verrattuna esimerkiksi kaunokirjallisuuteen.


Lisää: https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005810789.html

Itseä ei e-sport kiinnosta pätkääkään eikä pelit millä sitä pelataan mutta en ole lähtenyt sille linjalle kuten moni tietämätön että halveksisin lajia tai sitä harrastavia/pelaavia. Suomi pärjää tässä todella hyvin ja sen tiedän :D mukava nähdä että poikien/tyttöjen urakka palkitaan ja miljoonat ropisee tilille.
 
Ylös Bottom