Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Lainaan uutisen ensimmäistä kommenttia:

Jokseenkin ongelmallisesti muotoiltu; kaikki mainitut pelit ovat kolmiulotteisia. Artikkelista puhutaan genrestä "3D-platformers" joka suomeksi useimmiten käännetään "3D-tasohyppelyksi". Eli "platform" tässä tapauksessa viittaa pelin tyyppiin ("tasohyppely"), eikä varsinaiseen erilliseen alustaan.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kolmiulotteisella alustalla pelaaminen on hyväksi? Hörähdin ääneen.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Jepjep, Hesarin toimittaja ainakin tuntui olevan ihan pihalla pelialan termeistä.

Harmi vaan, että tutkimuksessa oli käytetty eri pelityyppien kesken varsin pölyttyneitä mainstream ääripäitä. Miksi ei otettu räiskintäpeliksi esim. nuoremmillekin paremmin sopivaa Plants vs. Zombies Garden Warfarea ja sitten hieman "aikuisempaa" tasoloikkaa kuten vaikkapa Dante's Inferno?

Nyt tuosta voi tehdä joku kukkahattusetä tai -täti päätelmän, että väkivaltaiset pelit homehduttavat aivoja kun taas ihQ Mario tekee sinusta fiksun. :rolleyes:
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Jepjep, Hesarin toimittaja ainakin tuntui olevan ihan pihalla pelialan termeistä.

Harmi vaan, että tutkimuksessa oli käytetty eri pelityyppien kesken varsin pölyttyneitä mainstream ääripäitä. Miksi ei otettu räiskintäpeliksi esim. nuoremmillekin paremmin sopivaa Plants vs. Zombies Garden Warfarea ja sitten hieman "aikuisempaa" tasoloikkaa kuten vaikkapa Dante's Inferno?

Nyt tuosta voi tehdä joku kukkahattusetä tai -täti päätelmän, että väkivaltaiset pelit homehduttavat aivoja kun taas ihQ Mario tekee sinusta fiksun. :rolleyes:

Pelaajille annettiin samoja pelejä pelattavaksi kuin mitä ns. active video game player -ryhmään kuuluneet olivat kollektiivisesti ilmoittaneet etukäteiskyselyssä pelanneensa. Pelititteleistähän ei tässä ole ollenkaan kyse. Se alkuperäinen artikkeli on muutenkin ihan mielenkiintoista luettavaa, tosin tulokset ei liene järin yllätyksellisiä lukuunottamatta mahdollisesti sitä, että avaruudellisen hahmottamisen harjoittaminen siis lisää harmaan aineksen määrää aivojen hippokampuksessa. On siis terveellistä ottaa se GPS pois päältä kun pelailee etenkin avoimen maailman pelejä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Pelititteleistähän ei tässä ole ollenkaan kyse.

Ei tietenkään. Kritisoin vain niiden valinnan pölyttyneisyyttä. Vaikka kuinka olisivat aktiiviset pelaaja -kohderyhmän takomia pelejä, ne antavat hyvin stereotyyppisen kuvan peleistä (paha räiskintä vs. hyvä Mario), vaikka se ei olisikaan edes tutkimuksen fokuksessa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ei tietenkään. Kritisoin vain niiden valinnan pölyttyneisyyttä. Vaikka kuinka olisivat aktiiviset pelaaja -kohderyhmän takomia pelejä, ne antavat hyvin stereotyyppisen kuvan peleistä (paha räiskintä vs. hyvä Mario), vaikka se ei olisikaan edes tutkimuksen fokuksessa.

Ei se anna mitään kuvaa peleistä paitsi sen mikä on tutkimuksen suhteen tarkoituskin - välitön palaute l. twitch shooterit (CoD), vs. kannustimet avoimessa maailmassa l. "action RPG:t" (DI, BL) vs. spatiaalinen hahmottaminen l. "avoimen maailman platformerit" (Mario 64). En puutu tuohon haukuttuun HS-artikkeliin, kuten jo ehdotin se oikea lähde on ihan mielenkiintoista luettavaa. Kaikki nämä pelit ajaa asiansa juuri kuten pitääkin eikä niiden titteleillä ole tuon ulkopuolella tuon taivaallista merkitystä.

Joku Dante's Inferno taas ei aja asiaansa yhtään, jos kuvittelit että sitä voisi käyttää spatiaalisen hahmottamisen harjoitukseen. Sehän on QTE-putkijuoksumättö eikä mikään laajoja, ylösalas skaalautuvia kenttiä sisältävä platformeri jonka kentissä on pitkälti vapaa liikkuvuus ja minimaalisesti taistelua. Itse asiassa nykypeleistä on kovin vaikea löytää platformeria jossa olisi vaikka Mario 64:n tyyliin täysin avoin platformer-kenttä eikä GPS:ää käytössä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Musta toi TM:n artikkeli oli hyvä ja neutraali. On sanomattakin selvää ettei hippokampus saa harjoitusta silloin, kun sitä ei harjoiteta.

Mutta kai se täytyy myöntää, että suuri yleisö tyytyy helposti lukemaan otsikon välittämättä kontekstista...
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Alkuperäinen tutkimus ihan jees, siihen liittyvät artikkelit puoliraflaavia.

Harmaa massa kehittyy jos sitä käyttää, oli kyseessä pelit tai mikä tahansa muu alue elämässä.

Olisi hauska nähdä tutkimus salkkareiden katsomisen ja räiskintäpelien pelaamisen eroista aivotoimintaan...
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Mutta kai se täytyy myöntää, että suuri yleisö tyytyy helposti lukemaan otsikon välittämättä kontekstista...

Oi miten ihanaa elitismiä.

Jos otsikossa esitetään faktana tuon tason väite, ei ole mitään syytä olettaa että tekstissä oltaisiin eri mieltä. Ja tässä nimenomaan oli kyse siitä miten on lähdeuutinen väännetty päinvittua, kuten tässä tapauksessa onkin vaikka miten yrität omaa paremmuudentuntoasi riviväleistä spekuloimalla pönkittää.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Voi pyhä sylvi, se otsikon väitehän on fakta. Sitten pitäisi internetseissä trollaamatta osata lukea, miksi se on fakta. Sen jälkeen siitä voi sitten keskustella alentumatta nimittelyyn.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Aika hauska. Olisi hauska nähdä tästä hetkestä video.

Bottas ja Hamilton kyllästyivät aika-ajojen odotteluun – pelasivat yhdessä videopelejä varikkopilttuussa :http://www.is.fi/formula1/art-2000005351201.html

DIuUnbtWAAEyXNb.jpg
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Jossain uutisessa luki myös, että pelinä oli motocross peli. Eli oisko Mxgp3 Milestonelta, kun Italiassa olivat.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Jossain uutisessa luki myös, että pelinä oli motocross peli. Eli oisko Mxgp3 Milestonelta, kun Italiassa olivat.
Uusinta Trialsia pelasivat moninpelinä. Hamilton otti ihan rennosti ja Bottas vaikutti siltä kuin yleensä, rautakanki perseessä..
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Koskemattomasta viikinkipäällikön haudasta löytyi kaikenlaista.

”Hänellä oli lautapeli lanteillaan. Tai todennäköisemmin kyse oli sotapelistä, jolla saattoi testata taistelutaktiikoita ja strategioita. Se viittaa siihen, että kyseessä on merkittävä sotapäällikkö. Hän on todennäköisesti suunnitellut ja johtanut taisteluja”, Hedenstierna-Jonson sanoo.

Lähde: http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005360578.html
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Itse juuri koko PC-kaluston uusineena tämä uutinen osuu hyvin.

Pc tulee takaisin – Gigantti löi pöytään hurjia lukuja

Eniten nousua on pelitietokoneissa. Peli-pc:iden kappalemääräinen myynti on noussut vuodessa 90 prosenttia, ja näppäimistöjen, hiirten, hiirimattojen sekä kuulokkeiden kaltaisten oheistarvikkeiden peräti 200 prosenttia.

– Pc:n lisälaitteet myyvät hyvin. Etenkin pelaamiseen halutaan tietty merkki tai malli. Tässä esikuvat esportsin parissa ovat tärkeitä, selittää Hämäläinen.


Lähde: http://www.is.fi/digitoday/art-2000005364792.html
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Itse juuri koko PC-kaluston uusineena tämä uutinen osuu hyvin.

Pc tulee takaisin – Gigantti löi pöytään hurjia lukuja

Eniten nousua on pelitietokoneissa. Peli-pc:iden kappalemääräinen myynti on noussut vuodessa 90 prosenttia, ja näppäimistöjen, hiirten, hiirimattojen sekä kuulokkeiden kaltaisten oheistarvikkeiden peräti 200 prosenttia.

– Pc:n lisälaitteet myyvät hyvin. Etenkin pelaamiseen halutaan tietty merkki tai malli. Tässä esikuvat esportsin parissa ovat tärkeitä, selittää Hämäläinen.


Lähde: http://www.is.fi/digitoday/art-2000005364792.html

Nostaisin uutisesta esiin pikemminkin sen että "tavalliset ihmiset" ostavat nykyään kalliimpia koneita. Enää ei ole muodissa ostaa 300 euron kannettavaa, joka toimii niin hyvin kuin nyt 300 euron kannettavan voi olettaa toimivan. Nyt ostetaan laatua:

Myös peruskone on aiempaa prameampi

Pelaajien lisäksi myös ”tavalliset ihmiset” ovat nykyisin valmiita maksamaan tietokoneistaan aiempaa enemmän. Osittain hintojen nousuun vaikuttaa tiettyjen komponenttien, kuten ssd-levyjen, hintojen nousu.

Osittain hintojen nousu johtuu myös ostajien laatutietoisuuden noususta.

– Asiakkaat hakevat nyt tyyliä, akkukestoa ja kannettavuutta, selittää Hämäläinen.

Tämän lisäksi haetaan persoonallisuutta ja erottautumista. Yleisin tapa tähän ovat lisääntyneet värivaihtoehdot.

– Ihmiset hakevat yksilöllisiä ratkaisuja. Se on selkeästi ”mun kone”, Hämäläinen toteaa.

Myös premium-tietokoneet ovat löytäneet ostajansa. Tabletin ja kannettavan tietokoneen yhdistävät Microsoftin Surfacet liikkuvat vilkkaasti.

– Tablettien uskottiin korvaavan tietokoneet, mutta näin ei käynyt. Vasta nykyiset 2-in-1-laitteet vaikuttavat tekevän sitä, pohtii Hämäläinen.


Itse en tietokoneilla pelaa kuin digitaalisia korttipelejä (MTG, Eternal Card Game ja Heartstone) ja satunnaiset point and click -seikkailupelit, mutta haluan silti hyvän koneen. Haluan myös muokkautuvaa kannettavuutta. Haluan löhötä sohvalla ja käyttää konetta ihan siinä missä työpöydän ääressäkin. Tähän tarkoitukseen 360 astetta kääntyvällä kosketusnäytöllä varustettu kannettava on paras valinta. Saa ihan ok tehot, mutta myös tabletin ominaisuudet. Tällä hetkellä mennään Lenovon Yoga 910 -mallilla. Tykkään. Windows 10:ssä on vieläpä tablettimoodi suoraan integroituna, johon kannettava osaa vaihtaa lennosta, kun käännät näytön ympäri.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Työnteko vähenee nuorilla miehillä, koska vapaa-aika on parempaa – syynä tietokonepelien kehittyminen niin hyviksi

KAIKEN kaikkiaan nuoret miehet lisäsivät runsaassa kymmenessä vuodessa pelaamistaan noin sadalla tunnilla vuodessa. Se merkitsee 50 prosentin lisäystä.

Pelaaminen selittää tutkimuksen mukaan 23–46 prosenttia nuorten miesten työpanoksen vähenemisestä. Myös nuorten naisten työtunnit ovat aavistuksen laskeneet pelaamisen takia.


Lähde: http://www.hs.fi/tiede/art-2000005374275.html
 
Ylös Bottom