Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Mä voin suoraan sanoa, etten kyllä pidä tästä Sinkkosesta yhtään. Se on monien puheidensa kanssa niin pihalla ja ei välttämättä tiedä puhumasta aiheesta stereotypiaa enempää.

Se oli täällä pienellä paikkakunnalla puhumasa pari vuotta sitten ja kaikki äidit oli ihan pöksyt märkänä ku se oli niin upea ja puhu niin viisaita. Kotona vaimo sit kerto sen puheita ja sillon kyllä pisti vihaksi minkä tyyppistä sontaa se oli esim pelaamisesta puhunut. En ihmettele jos pelaamisella on huono maine tuollaisen jälkeen. En edes muista et joku ois noin tunteisiin mennyt, kuin tuon äijän shaiba silloin.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Sinkkonen on pehmentänyt pelaamiseen liittyviä puheita lähiaikoina, ja syystäkin. Muuten olen hänen kanssaan monesta asiasta samaa mieltä (nuorisotyötä tekevänä). Tosi nuoret altistuvat pornolle, pelottelulle ja nettikiusaamiselle aivan eri tavalla kuin koskaan ennen, ja asiaa ei tosiaan auta ihan kujalla olevat vanhemmat.
Se, että on itse ollut ok poken kanssa omassa nuoruudessaan ei välttämättä päde nuoriin yleisesti. Etenkään alakoululaisiin.
Minäkään en tästä hyssyttelystä aiemmin perustanut, mutta nyt kun on nuorten kanssa puuhaillut niin mielipide on loiventunut.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Sinkkonen on pehmentänyt pelaamiseen liittyviä puheita lähiaikoina, ja syystäkin. Muuten olen hänen kanssaan monesta asiasta samaa mieltä (nuorisotyötä tekevänä). Tosi nuoret altistuvat pornolle, pelottelulle ja nettikiusaamiselle aivan eri tavalla kuin koskaan ennen, ja asiaa ei tosiaan auta ihan kujalla olevat vanhemmat.
Se, että on itse ollut ok poken kanssa omassa nuoruudessaan ei välttämättä päde nuoriin yleisesti. Etenkään alakoululaisiin.
Minäkään en tästä hyssyttelystä aiemmin perustanut, mutta nyt kun on nuorten kanssa puuhaillut niin mielipide on loiventunut.

Ja ysärillä ei ollut pikkulapsilla älypuhelimia, joiden käyttöä on hankalampi seurata. Olen itsekin törmännyt sellaiseen tapaukseen että 9v koululaiselle on näytetty pornoa puhelimesta. Mutta noin muutoin olen aika lailla erimieltä monesta asiasta Sinkkosen kanssa liittyen lasten kasvattamiseen.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Pelialalla on pulaa taas uusista ”supertähdistä” – koulutukseen etsitään työttömiä

– Kirjo on laaja, koska tehtäviin ei ole varsinaista koulutusta. On teknisen, kaupallisen ja jopa taidepuolen koulutuksen saaneita. Valintaperusteina korostuvat hakijan analyyttisyys, asenne ja halu oppia. Englantia pitää osata hyvin, ja tilastotieteen pohjasta on hyötyä, Juhantalo sanoo.

Lähde: http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005233795.html
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Mielenkiintoisesti artikkelissa on paywall, mutta Ampparien linkin kautta tullessa ei ollutkaan. Riittäisköhän pelkkä referoitu linkki alkuperäisen sijaan...
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Pohjois-Amerikan pelaajien ikä- ja sukupuolijakautumat viime vuodelta ja 10 vuoden takaa. Naisten osuus kasvanut.

2016
DCT0yd7WsAAScaR.jpg



2006
DCT0vSqXoAEnQks.jpg



Lähde: https://twitter.com/ZhugeEX/status/875093383445962752
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Hmm.. itseltä löytyy kotoa tällä hetkellä ainakin 12 pelikonsolia + PSVR.

Aikuiset pelaajat palaavat lapsuuden suosikkeihin – Per-Mihkal, 43, täytti kotinsa kymmenillä konsoleilla

Vanhoissa peleissä viehättää etenkin pelin sisältö, sanoo enontekiöläinen retropelikeräilijä Per-Mihkal Näkkäläjärvi, jonka kokoelmaa koristavat lapsuuden lempipelit.

Mistä on kyse?

  • Enontekiöiltä kotoisin oleva Per-Mihkal Näkkäläjärvi omistaa mittavan retropeli- ja konsoli kokoelman.
  • Kokoelman arvo on noin 5 000–7 000 euroa. Vanhin konsoli on vuodelta 1974.
  • Retropelimarkkinoilla on myös paljon huijareita – pelejä ja konsoleja ostaessa tulee olla tarkkana.
  • Retropelien keräilyn suosio on nousussa Suomessa.

Kaveriporukka, 1980-luvun alkupuoli Enontekiöillä ja Commodore 64. Ne kuuluvat enontekiöläisen 43-vuotiaan Per-Mihkal Näkkäläjärven rakkaimpiin lapsuusmuistoihin.

Nostalgian kaipuu on yksi syy siihen, miksi Näkkäläjärvi aloitti pelien ja konsolien keräämisen noin 15 vuotta sitten. Nyt miehen kokoelma sisältää kymmeniä konsoleja ja satoja videopelejä.

– Onneksi on iso asunto, mihin sopii varastoon tavaraa, Näkkäläjärvi naurahtaa.


Nessi, snessi ja Atarin Pongi. Muun muassa nämä kirjainyhdistelmät vilisevät Näkkäläjärven puheessa, kun hän intoutuu kertomaan retropeleistä.

NES ja SNES, viittaavat Nintendo-pelikonsoleihin ja Pong on yksi ensimmäisistä kaupallisista videopeleistä.


Vaikka keräilyn lisäksi pelaaminen on lähellä Näkkäläjärven sydäntä, eivät nykyajan pelit häntä kiinnosta.

– Ennen peleissä visuaalinen puoli ei ollut se tärkein asia, pelin viehättävyys oli pakko tehdä sisällöllä. Nykyään se menee usein toisin päin. Kunhan näyttää kauniilta, niin se on hyvä ja jos sisältö on ihan ok, niin siitä tehdään peli, Näkkäläjärvi tuhahtaa.


Lisää: https://yle.fi/uutiset/3-9654490
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Vaikka keräilyn lisäksi pelaaminen on lähellä Näkkäläjärven sydäntä, eivät nykyajan pelit häntä kiinnosta.

– Ennen peleissä visuaalinen puoli ei ollut se tärkein asia, pelin viehättävyys oli pakko tehdä sisällöllä. Nykyään se menee usein toisin päin. Kunhan näyttää kauniilta, niin se on hyvä ja jos sisältö on ihan ok, niin siitä tehdään peli, Näkkäläjärvi tuhahtaa.

Per-Mihkalin pitäisi tutkia latauskauppojen tarjontaa, jos niistä löytyisi enemmän omaan pelimakuun sopivia pelejä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Onhan grafiikat ollu kokoajan sen hetkiseen maailmaan nähden ”wow”-asteella. Aina ne on olleet todella hyvännäköisiä, kun ei ole paremmasta tiedetty. Ajansaatossa on vain tainnut mennään niin paljon vaikeammaksi tuo kehittäminen, että pakko jättää resursseja sieltä sisällöstä vähemmälle.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Eikä niissä vanhoissa peleissä sen enempää sisältöä ollut.
Jos unohdetaan roolipelit niin mitä muuta oli tarjolla? Geneeristä tasohyppelyä, räiskintää ja beat 'em up mätkettä.
Tarinaa ei ollut oikeastaan ollenkaan, kenttiä vähän ja mätkinnöissä oli hyvin vähän eri liikkeitä.

Kuten omppu sanoikin niin silloin kun nes pelit oli uusia niin kyllä niissäkin se wau efekti tuli pelin visuaalisesta puolesta.
En tiedä muista, mutta kun ekan kerran pelasin super mario bros 3:sta niin se oli juurikin se graafinen puoli joka aiheutti sen wau efektin. Ero oli aika julmetun iso verrattuna ekaan super mario brosiin.
Sitä paljon puhuttua sisältöä (ja vielä rakkaudella tehtyä sellaista) ei pahemmin tosiaan ollut vaikka kuinka sitä halutaan nostalgia lasit naamalla hehkuttaa.
En nyt tarkoita smb 3:sta vaan pelejä yleensä.

Pelit kesti tunnista kahteen, mutta ne oli suunniteltu niin, että niitä sai tahkota pahimmillaan kymmeniä tunteja, että ne pääsi läpi.
Eikä kyse ollut mistään hyvästä suunnittelusta vaan tuo kesto saatiin aikaan äkkikuolemilla ja muilla epäreiluilla tavoilla.
Tykkään aina käyttää esimerkkinä battletoadsia. Se on peli jota aina kehutaan, mutta se on myös helvetin vaikea ja monen matka on tyssännyt kolmannen kentän turbo tunneliin.
Itse pääsin tuossa jopa viimeiseen kenttään jossa pitää trampoliinien avulla hyppiä jatkuvasti ylemmäs ja jos missaat hypyn niin henki pois.
Toki tuota ennen on ollut esim ne isot käärmeet joiden päällä täytyi pysyä ja samalla väistellä piikkipalloja jotka taas kerran tappoi kun edes hipaisit, toki henki lähti myös jos tipuit sen käärmeen päältä pois.
Peli kestää oikeasti alle kaksi tuntia, mutta itsekin nuorempana tahkosin sitä ties kuinka paljon koska halusin päästä sen läpi.

Samaa voin sanoa esim ekasta streets of ragesta. Sitä tuli aikoinaan pelattua paljon yksin sekä kaverin kanssa ja se oli hemmetin hyvä peli.
Kun sitä viimeksi koitin emulaattorilla joitakin vuosia sitten niin totuus iski päin naamaa ja aika oli kullannut muistot. Eri liikkeitä oli vaan muutama, liikkuminen erittäin kankeaa ja hitboxit oli suorastaan järkyttävän huonoja.
Tuollakin on pituutta se tunti korkeintaan kun sen pelaa läpi. Tarinaa ei ole oikeastaan ollenkaan, mutta sitä pelattiin koska se oli silloin parasta mitä tuolla genrella oli tarjolla.

Nykyään jopa paljon haukutut call of duty kampanjat kestää sen viisi tuntia ja niissä on enemmän sisältöä ja jopa tarinaa mitä monissa vanhoissa "klassikoissa".
Muista moderneista peleistä esim rayman origins ja legends pyyhkii lattiaa millä tahansa nes tai snes tasohyppelyllä.
Se joka ihan oikeasti väittää, että nykyään peleissä ei muka ole sisältöä verrattuna joihinkin c-64 ja nes peleihin elää kyllä jossain ihan omassa nostalgian huuruisessa maailmassaan (uutisen Per-Mihkal).

Tämä on 36 vuotiaan pelaajan mielipide jonka ensimmäinen kosketus peleihin oli joku lukuisista pong klooneista. Tuon jälkeen on ollut c-64, nes, amiga, snes, megadrive jne joten kyllä niitä klassikkoja on tullut pelattua silloin kun ne oli vielä uusia ja enemmän tai vähemmän parasta mitä oli tarjolla.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa


Hyvin sanottu. Voin allekirjoittaa. Kyllähän nykypelit ovat niin graafisen ulosannin, mutta myös tarinan osalta kehittyneet. Tekniikka mahdollistaa niin paljon asioita, joita uutisen henkilö ei ehkä nyt ymmärrä. Hyvänä esimerkkinä maanantaina läpipelaamani Narcosis. Tunnelmallinen peli jännittävällä tarinalla, joka pystyi vielä yllättämään loppuratkaisussaan. Kirjoittelen tästä kuitenkin lisää pelin omaan ketjuun.

Tosiaan Per-Mihkalin olisi syytä tarkistaa konsoleiden kauppapaikat. Siellä on paljon nostalgian suuntaan kumartavia pelejä, jotka kuitenkin pystyvät tarjoamaan rikkaamman kokemuksen nykytekniikan ansiosta.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Varoitus vanhemmille: Miksu, 20, sai seksiviestin Playstationin pelichatissa - "10-vuotiaat eivät ehkä ymmärrä, mistä on kyse"

”I usually just do a private show before i get started to ‘warm up’ lol. No one is online though so i was going to give u one of the passes if u wanted”.

Pelaamisesta alkaneen keskustelun päätteeksi Artzen sai ”Meaganilta” nettiosoitteen ja ohjeet, miten saisi ilmaisen passin katsomaan salaista yksityistä nettikamerashowta. Artzen sanoo, että hänelle selvisi keskustelun edetessä melko nopeasti, että mistä on kyse.

Lisää: http://www.iltalehti.fi/digi/201707112200258239_du.shtml
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Varoitus vanhemmille: Miksu, 20, sai seksiviestin Playstationin pelichatissa - "10-vuotiaat eivät ehkä ymmärrä, mistä on kyse"

”I usually just do a private show before i get started to ‘warm up’ lol. No one is online though so i was going to give u one of the passes if u wanted”.

Pelaamisesta alkaneen keskustelun päätteeksi Artzen sai ”Meaganilta” nettiosoitteen ja ohjeet, miten saisi ilmaisen passin katsomaan salaista yksityistä nettikamerashowta. Artzen sanoo, että hänelle selvisi keskustelun edetessä melko nopeasti, että mistä on kyse.

Lisää: http://www.iltalehti.fi/digi/201707112200258239_du.shtml
Tähän samaan keskusteluun sain itsekkin osallistua edellis viikolla psn teksti chätissä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Huippuosaajia vetää Suomeen vakaus, ei kesä, sanovat Supercellin perustajat – ja siksi he panevat rahaa syrjäytymisen ehkäisyyn

Eivät maailman parhaat osaajat muuta Suomeen ilmaston vuoksi, vaan siksi, että täällä on turvallista ja helppoa, Kodisoja ja Paananen sanovat. Elämänlaatu on Suomessa korkeampi muun muassa työkulttuurin, yleisen kielitaidon ja toimivan julkisen infrastruktuurin vuoksi.

”Supercellin pelintekijöistä yli puolet tulee jo ulkomailta. Emme ole ainoa firma, jolla on tämä tilanne varsinkaan tulevaisuudessa”, Paananen sanoo.

Huippuosaajien houkuttelu ei välttämättä ratkea sillä, viihtyykö työntekijä itse, vaan sillä, viihtyykö hänen perheensä. Ja huippuosaajia Suomi tarvitsee, vakaus on vain keino heidän houkuttelemisekseen.

Vakaus pysyy yllä siten, että muista pidetään huolta. Suomen pelialan ykkösairuet perustivat viime vuonna Me-säätiön, jonka hankkeet tähtäävät syrjäytymisen vähentämiseen. Säätiöllä on rahaa noin 200 miljoonaa euroa Supercell-osakkeiden myynnistä.

Lisää aiheesta: http://www.hs.fi/paivanlehti/21072017/art-2000005298064.html?share=761e5d606253e70d2b1871cf2745cca7
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Paljon tekstiä

Pakko itekin yhtyä tähän! Kyllä ne grafiikat on ollut aina tärkeitä, kaikki mitä sanoit niin veit kyllä varpaat suustani. Muistan ite kun aikoinaan omistin jonkun nintendo made in taiwan kloonikonsolin ja siihen jotain lässyn lässyn pelejä. Kaveri sit puhui et mun iskä tuo saksasta semmosen ku segan, menin sit sen luokse kokeilee ja pisti ekana sisään semmosen pelin kun Aladin, noh siinä meikäläisen silmät oli ihan että :eek: :eek: :eek: Menin takas mun kloonikonsolin pariin niin hyi hemmetti niitä pikseleitä.

Tosiaan jos unohetaan nyt kaikki RPGt ym, niin silloin ei tosiaan ollut tarjolla ku jotain laiskoja tasohyppelyjä, toki siihen aikaa kovia kun ei paremmasta tiedetty, sit mainitsemasi Street Of Rage, niitä nyt tuli hakattua hulluna sillä mainitsemani kaverin segalla, varsinkin Street Of Rage 3 oli jotain uskomattoman hienoa. Nykään sitä muistelee lämmöllä mutta kun jollain emulaattorilla kokeilee niin siinä on kyllä loistavuus kaukana, ainoa mikä pitää sen "loistavana" on ne muistot.

Nykyään sit voit valita RPG:n ja tasoloikan välistä mitä ikinä vain tyyliin haluat, on virtuaalikypärät on sitä sun tätä. Pelit ovat nykyään parempia kun mitä ne on koskaan ollut, toki itketään välillä että vuodesta toiseen samaa paskaa joka on tietenkin myös osittain totta, mutta joukkoon sujahtaa myös paljon loistavia pelejä. Pelejä myös pelataan kuukausia jopa vuosia jotain yhtä peliä. On "pääpeli" sit sen lisäksi kaikkia muita loistavia tekeleitä. Retro on retro, se on hauskaa ja niitä on nykyään ihan kiva pelata ja muistella lapsuutta, mutta pelanko 12h putkee super mariota nykyään? en varmasti.

Silloin pelit pelattii läpi illas, ainoa mikä pitensi sessioita oli vaan se että ei ollut mitään tallennus mahdollisuutta kaikissa peleissä, aina joutui aloittaa alusta ja alusta ja toivoa että joku päivä riittää elämät että pääsee pelin vihdoin läpi.

Nykyään grafiikat ovat tietenkin jo sitä luokkaa että mitää massiivista loikkaa ei tulla ihan lähivuosina näkemään, tietenkin parempaa ja tarkemaa suuremmalla resoluutiolla. Mene ja tiedä, aikoinaan sanoin että "pöh eihän sen ps2 ja ps3 ero nyt niin massiivinen voi olla", noh olihan se. Mutta PS3-->PS4 loikka ei oikeesti minusta ole ollut mitenkään järkyttävän iso. Joten seuraavia :eek: :eek: grafiikoita saadan vielä muutama vuosi odottaa?
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Nykyään grafiikat ovat tietenkin jo sitä luokkaa että mitää massiivista loikkaa ei tulla ihan lähivuosina näkemään, tietenkin parempaa ja tarkemaa suuremmalla resoluutiolla. Mene ja tiedä, aikoinaan sanoin että "pöh eihän sen ps2 ja ps3 ero nyt niin massiivinen voi olla", noh olihan se. Mutta PS3-->PS4 loikka ei oikeesti minusta ole ollut mitenkään järkyttävän iso. Joten seuraavia :eek: :eek: grafiikoita saadan vielä muutama vuosi odottaa?

Tässä kulkee rinnalla lisätty- sekä virtuaalitodellisuuden pelit ja sovellukset. Kenties sieltä löytyy se seuraava 'loikka', jonka jälkeen mikään ei ole enää entisensä. Aivan, kuten kerroit osuvasta kaverin Segan näkemisestä. Tuttu tilanne, niin monta kertaa kun senkin on kokenut.

Itselle VR on ollut suurin juttu tässä konsolisukupolvessa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Pelaaminen vaikuttaa aivoihin, omilla valinnoillaan voi epäsuorasti vaikuttaa miten.

KANADALAISET tutkijat väittävät, että jos pelaa 90 tuntia kolmiulotteisella alustalla, on se hyväksi. Pelaaminen lisää harmaata ainetta hippokampuksen muistijärjestelmissä kaikilla pelaajilla.

Kuitenkin sama määrä ruutuaikaa videopelissä, jossa saa nopeita palkintoja kuten ampumispeleissä, näivettää hippokampusta.

Tämä viittaa siihen, että kolmiulotteiset pelit ovat turvallisempia käyttää. Ne voivat hyödyttää kaikkien pelaajien aivoja, sanoo West.


KUN HARMAA ALUE vähenee aivojen hippokampuksessa, lisää se esimerkiksi masentumisen ja Alzheimerin taudin saamisen riskiä. Tiettyjen pelien ja sairastumisen syy-yhteyttä ei kuitenkaan ole koskaan voitu osoittaa.

Tutkimus laittoi 64 koehenkilöä pelaamaan 90 tuntia erilaisia videopelejä. Koehenkilöt olivat nuoria, 18–30-vuotiaita.

Pelejä olivat esimerkiksi Call of Duty, Killzone, Medal of Honor ja Borderlands 2. Kokeessa pelattiin myös pelejä kolmiulotteisella eli 3d-alustalla. Tällainen oli esimerkiksi Super Mario 64.

Kaikki osallistujat pelasivat videopelejä ensi kertaa.


Lähde: http://www.hs.fi/tiede/art-2000005321206.html?share=03bac2fa589f28d6879901ed25f638d2
 
Ylös Bottom