Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Iltapaska taas ollut asialla...Hohhoijaa! Eikö nuokin voisi tehdä jotain järkevämpiä ja kehittävämpiä tutkimuksia, kuten vaikka tutkia, kuinka haitallista alkoholin käyttö on ja kuinka paljon Suomessa on liikakäyttäjiä, joiden hoidosta kasautuu vuosittain mieletön määrä kustannuksia yhteiskunnalle.

Muutenkin tuo "osalle ongelmapelaajista pelaaminen on pakenemista todellisuudesta, osalle taas se on masennuksen syy" on niin raflaava "päätelmä", että ihan vituttaa. Tuomitaanko samalla myös kirjojen lukeminen ongelmaksi, kun vaikka scifin lukeminen on varmasti monelle "pakenemista todellisuudesta ja oman elämän päivittäisistä murheista"? No ei tuomita, koska videopelit nyt ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan Saatanasta ja sillä hyvä!
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Iltapaska taas ollut asialla...Hohhoijaa! Eikö nuokin voisi tehdä jotain järkevämpiä ja kehittävämpiä tutkimuksia, kuten vaikka tutkia, kuinka haitallista alkoholin käyttö on ja kuinka paljon Suomessa on liikakäyttäjiä, joiden hoidosta kasautuu vuosittain mieletön määrä kustannuksia yhteiskunnalle.

Muutenkin tuo "osalle ongelmapelaajista pelaaminen on pakenemista todellisuudesta, osalle taas se on masennuksen syy" on niin raflaava "päätelmä", että ihan vituttaa. Tuomitaanko samalla myös kirjojen lukeminen ongelmaksi, kun vaikka scifin lukeminen on varmasti monelle "pakenemista todellisuudesta ja oman elämän päivittäisistä murheista"? No ei tuomita, koska videopelit nyt ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan Saatanasta ja sillä hyvä!

Nythän asialla oli (taas) hesari, mutta olen samaa mieltä kanssasi.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Harvempi alkoholistikaan myöntää, että hänellä olisi ongelma.. Eivätköhän ne ongelmapelaajat löydy juuri tälläisiltä foorumeilta..
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Eivätköhän ne ongelmapelaajat löydy juuri tälläisiltä foorumeilta..

Näin se varmasti on joo :D Itsekin voin aivan avoimesti myöntää kuuluvani ongelmapelaajien joukkoon, koska tosiaan "pakenen normaalin elämäni tylsyyttä" pelien pariin muutamaksi tunniksi päivittäin. Samaten luen myös scifiä joskus hyvinkin innokkaasti ja "pakenen kirjaan normaalin elämäni tylsyyttä". Olen siis ehdottomasti "ongelmatapaus" ja hoidon tarpeessa!
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Iltapaska taas ollut asialla...Hohhoijaa! Eikö nuokin voisi tehdä jotain järkevämpiä ja kehittävämpiä tutkimuksia, kuten vaikka tutkia, kuinka haitallista alkoholin käyttö on ja kuinka paljon Suomessa on liikakäyttäjiä, joiden hoidosta kasautuu vuosittain mieletön määrä kustannuksia yhteiskunnalle.

Muutenkin tuo "osalle ongelmapelaajista pelaaminen on pakenemista todellisuudesta, osalle taas se on masennuksen syy" on niin raflaava "päätelmä", että ihan vituttaa. Tuomitaanko samalla myös kirjojen lukeminen ongelmaksi, kun vaikka scifin lukeminen on varmasti monelle "pakenemista todellisuudesta ja oman elämän päivittäisistä murheista"? No ei tuomita, koska videopelit nyt ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan Saatanasta ja sillä hyvä!
Kannattaa yrittää hieman rauhoittua ja vaikka lukea se alkuperäinen Hesarin juttu, eikä vain hieman raflaavammin muotoiltu Iltalehden tivistelmä, josta oli pudonnut mm. lainaus, että pelaaminen antaa vain liian helpon vastauksen monisyiseen ongelmaan. Kyllä ongelmapelaaminen on ihan oikea asia, jota ei kannata vähätellä vain siksi, että se osuu omaan kiinnostussektoriin. Kyseessä ei suinkaan ole kaikkien pelaajien leimaaminen ongelmaisiksi tai pelien demonisointi. Jutussa puhuttiin esimerkkitapauksena opiskelijasta, joka syö masennuslääkkeitä eikä saa graduaan valmiiksi kun vain pelaa WoWia joka päivä.

Jutussa ei siis puhuta yleisesti ihmisistä, jotka joskus pakenevat todellisuutta peleihin (samanlaista eskapismiahan vaikkapa kirjat tai elokuvat, tai mikä tahansa fiktio, ovat) tai jotka yleensä pelaavat ehkä aika paljonkin, vaan ihmisistä, jotka pelaavat niin paljon että muu elämä kärsii. Joku pystyy pelaamaan satakin tuntia viikossa niin, ettei se häiritse muuta elämää. Sitten voidaan alkaa puhua ongelmasta, kun työt, opiskelut ja kauppakäynnit jäävät toistuvasti väliin WoW-raidien takia. Alkoholiakin voi kohtuukäyttää niin ettei se ole ongelma, jokainen pari saunakaljaa ja illallisviinilasillista viikossa juova ei ole automaattisesti alkoholiongelmainen.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Nimenomaan tuo Hesarin alkuperäinen juttu ongelmapelaamisesta oli varsin asiallinen. Iltalehden referaattia samaisesta artikkelista en suostu edes avaamaan, koska pyrin välttelemään keltaista laatulehdistöä kaikin keinoin.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Helsingin Sanomat jatkaa peliaiheista kirjoittelusarjaa. Nappaan sitaatteja sieltä täältä kahden sivun jutusta.

World of Warcraft vie Katjan kaiken ajan – tuhannet pelaavat liikaa digipelejä



Liiallisen pelaamisen merkkejä

  • Vietetään paljon aikaa koneella ja tauot unohtuvat.
  • Pelaamattomuus aiheuttaa levottomuutta ja ärtyisyyttä.
  • Pelaamisen rajoittaminen aiheuttaa voimakkaita tunnereaktioita.
  • Sosiaaliset suhteet pelien ulkopuolella vähenevät merkittävästi.
  • Velvollisuudet jäävät hoitamatta.
  • Vuorokausirytmi sekoittuu.
  • Poissaoloja koulusta tai töistä.
  • Muut harrastukset jäävät pois.


"Tarvitaan kansallinen tutkimus, jolla selvitetään kuinka paljon meillä on ihmisiä pulassa digipelaamisen kanssa", sanoo Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) kehittämispäällikkö Saini Mustalampi.

Hän tarkoittaa tietokone-, konsoli- ja kännykkäpelaamista. Tampereen yliopiston pelaajabarometrin mukaan digipelaajien keski-ikä on 37. Ongelmat eivät kohdistu vain nuoriin.


"Pitää kysyä, mistä pelaaminen on pakotie. Monelle se on ahdistuksen ja arjen haasteiden välttämisen mekanismi", sanoo Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) psykologi Marjo Kokko.


Peliongelmaa ei voi hoitaa ihan samalla tavalla kuin muita riippuvuuksia. Kognitiivinen terapia toimii peliongelmaiselle siinä missä alkoholistillekin. Mutta "korkki kiinni" -malli ei toimi.

"Pelaaminen on niin yleistä, että täydellinen erossa pysyminen peleistä ei ole realistinen vaihtoehto. Pitää löytää joku linja, jonka kanssa elää", sanoo Jarkko Järvelin.

On karkeasti ottaen kaksi ongelmapelaajatyyppiä.

Ensimmäinen on nuorena koulukiusattu, jonka perheessä on sattunut rankkoja juttuja ja suhde itseen on ongelmallinen. Tämä oireilee masennuksena.

"He sanovat, että mulla oli niin paha olla koko ajan, mutta pelatessa mä unohdin sen vähäksi aikaa."

Toinen ongelmapelaajatyyppi miettii, että aiemmin oli kavereita, mutta ei ole enää. Hän masentuu, kun huomaa käyttävänsä kaiken aikansa pelaamiseen, valvoo yöt ja nukkuu päivät.

Lähde: http://www.hs.fi/kotimaa/World+of+W...net+pelaavat+liikaa+digipelejä/a1395468658759
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Laitetaan heti perään vielä toinen pelialaa koskettava uutinen

Fingersoftin perustajasta miljonääri kertarytinällä : http://www.kauppalehti.fi/omayritys...boksi&utm_content=Versio1&utm_campaign=Boksi3

Toni Fingerroosin peliyhtiö Fingersoft jakaa kolmen miljoonan euron osingot.

Fingersoftin ensimmäinen hittisovellus oli valokuvat sarjakuvan näköisiksi muuntava Cartoon Camera. Sittemmin menestystä on niittänyt Hill Climb Racing -mäkiautopeli.

Fingersoftin ensimmäisen, marraskuusta 2012 joulukuuhun 2013 ulottuvan tilikauden liikevaihto oli 15,5 miljoonaa euroa. Yhtiö teki 9,4 miljoonan euron tuloksen.

Fingersoft maksoi yhtiöveroa tuloksestaan yli kolme miljoonaa euroa. Kaksi toimihenkilöä ja yhdeksän työntekijää työllistävä yhtiö maksoi palkkoja reilun miljoonan euron verran.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

YouTuben pelikanavien suosio räjähti : http://yle.fi/uutiset/youtuben_pelikanavien_suosio_rajahti/7168480

YouTuben pelikanavien suosio kasvaa räjähdysmäisesti. Neljä katsotuimmista YouTube-kanavista on jo pelikanavia. Niiden seuraajien määrä kolminkertaistui vuosien 2012-2013 välillä, kertoo uutistoimisto Reuters.

Peliyhtiöt hyötyvät yksittäisistä nettitähdistä, joiden pelivideoita seuraavat miljoonat. Esimerkiksi PewDewPien, eli Felix Kjellbergin, videoilla on yli 25 miljoonaa seuraajaa.

Google, joka osti YouTuben vuonna 2006, aikoo nyt tuoda alustalle lisää taitavasti tehtyjä sisältöjä, varsinkin pelivideoita. Kohderyhmänä ovat 18-34-vuotiaat.

Alusta voi lopulta muuttua rahasammoksi myös sisällöntuottajille. Jotkut suosituimmista YouTube-videotuottajista nettoavat jo nyt kuusinumeroisia vuosituloja.

Viime viikolla Walt Disney -yhtiö suostui maksamaan jopa 950 miljoonaa dollaria Maker Studiosista, joka on yksi YouTuben suurimmista tuotanto- ja jakeluverkostoista. PewDewPie on Makerin suurin tähti.

Alkuvuosinaan YouTube tunnettiin lähinnä amatöörivideoistaan.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ehkä yksi viihdyttävimmistä pelitoimittajista, Adam Sessler lyönyt hanskat tiskiin. Tämä entinen G4:n toimittaja ja nyt viime vuodet Rev3Games:lle arvostellut videopersoona on varmasti jäänyt monen alaa seuraavan mieleen.

AdamSessler.jpg


Lähde: https://twitter.com/Rev3Games/status/451475873829384192
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Pyöreänpöydän keskustelussa Suomen peliteollisuuden tulevaisuus. Enemmän kaipaisi tällaisia keskusteluja Suomen peliteollisuudesta esim. viime DigiExpoilla oli mielenkiintoinen paneelikeskustelu Suomen pelialasta Thomas Puhan johdolla. Edgen keskustelussa mukana seuraavat henkilöt:
Mikael Haveri, SVP of self publishing at Housemarque, whose plush new offices host our discussion; Sami Lahtinen, SVP of game development at Rovio; Joakim Achren and Jay Ranki, respectively co-founder and head of studio at Next Games; Lasse Seppänen, CEO and co-founder of PlayRaven; Tero Virtala, managing director of RedLynx; Jussi Laakkonen, CEO of Applifier, the company behind Everyplay; Suvi Latva, coordinator at Finnish game industry association Neogames; and Arja Martikainen, senior consultant at recruitment specialist Barona.

Region Specific roundtable: Finland’s game industry is growing fast – where does it go next? - Edge

Haveri on taas "edustavan" näköinen artikkelin ryhmäkuvassa;).
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Mikko Meriläinen Pelitaito-projektista kommentoi mediassa käytyä pelikeskustelua ja -uutisointia, viitaten pariin äskettäiseen Helsingin Sanomien juttuun: Pelihaittojen ehkäisyssä tarvitaan oikeaa tietoa - Mielipide - Helsingin Sanomat

Peliriippuvuus ei ole peliteollisuuden elinehto, ja kokonaisen teollisuudenalan leimaaminen ongelmapelaajien hyväksikäytölle rakentuvaksi osoittaa merkittävää tiedon puutetta paitsi peliteollisuudesta myös laajemmin digitaalisen pelaamisen kulttuurista.

Työni puolesta olen käynyt lukuisia keskusteluja pelialan edustajien kanssa pelien ja pelisuunnittelun eettisyydestä. Ala on nuori ja kasvava, ja eettiset pelisäännöt hakevat vielä muotoaan. Keskustelujen perusteella vastuullisuuskysymykset eivät suinkaan ole peliteollisuudelle yhdentekeviä.

Asenteellisuuden ei saa antaa hallita keskustelua pelihaitoista. Paniikin ja ennakkoluulojen lietsominen heikolta tietopohjalta paitsi vääristää keskustelua myös vie sitä väärille raiteille. Vastapainoksi tarvitaan asiallista aiheen käsittelyä, joka tähtää ratkaisujen löytämiseen vastakkainasettelun sijaan.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Pilviteknologiaan perustuvan pelaamisen uranuurtaja, suomalais-japanilainen G-cluster on jo vakiinnuttanut asemansa Japanissa ja Ranskassa. Nyt G-cluster tähyää myös suomalaisille markkinoille.

WP_20140407_001.jpg
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom