Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Eikai tässä kukaan ole väittänytkään, että ikärajat ois turhia tms. Vaan pointti on siinä, että media uutisoi kaikki hullut nimenomaan siltä kantilta, että koska pelasi K18 peliä, hän sekosi. Kyllä niillä ihmisillä se pää napsahtaa hyvin suurella todennäköisyydellä muutenkin. Eli ei automaattisesti tule sekopäistä vaikka k18materiaalia olisi katsellut koko ikänsä..toisin kuin media väittää.

En minäkään anna lasteni katsoa kun jotain GTA:ta pelailen, mutta jos salkkareissa nyt sattuu olemaan k7 ja kohta 5v tyttö nyt siitä osan näkee leikkiessään niin jos sitä joku asia ihmetyttää, se hänelle kerrotaan mitä tarkoittaa jne. Ei siinä aleta silmiä peittämään ja viemään pois huoneesta.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Samoilla linjoilla, että hyvä olla ikärajat ja niitä on syytä ainakin suunnilleen noudattaa, mutta mahdoton ketään alaikäistä on täysin K18-tavaralta suojata, ellei sitten asu jossain Amish-yhteisössä. Tuon ehdottoman myyntilain pitäisi olla mielestäni ihan riittävä. En pidä kovin rangaistavana tekona antaa esim. 16-vuotiaan pelata jotain räiskintäpeliä, jos kyse on suht. täysipäisestä nuoresta.

Oletan, että muutkin olivat samoilla linjoilla. Meni vain hieman vanhojen "hyvien" aikojen nostalgiamuisteloksi ja kyseisen professorin tiukkapipoisuuden ihmettelyksi.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Samoilla linjoilla, että hyvä olla ikärajat ja niitä on syytä ainakin suunnilleen noudattaa, mutta mahdoton ketään alaikäistä on täysin K18-tavaralta suojata, ellei sitten asu jossain Amish-yhteisössä. Tuon ehdottoman myyntilain pitäisi olla mielestäni ihan riittävä. En pidä kovin rangaistavana tekona antaa esim. 16-vuotiaan pelata jotain räiskintäpeliä, jos kyse on suht. täysipäisestä nuoresta.

Oletan, että muutkin olivat samoilla linjoilla. Meni vain hieman vanhojen "hyvien" aikojen nostalgiamuisteloksi ja kyseisen professorin tiukkapipoisuuden ihmettelyksi.

Juurikin näin, samoilla linjoilla tääläkin ollaan että ikärajat on olemassa syystä.

Mutta kuten omassa jutussani mainitsinkin, meilläkin jälkikasvu pelailee spyroa, mario pelejä ja lego pelejä niin kyllä noissakin vaan kovasti tuntuu tulleen jäädäkseen jonkin sortin väkivalta. Sitä tulee melkeinpä peleissä kun peleissä nykyään vastaan änärissä viuhdotaan nyrkeillä ja autopeleissä kiilaillaan kisailun sijasta vastustajat kaiteisiin tai radalta pihalle jne.

Tottakai peli kaupoilla ja pelien myyjillä pitää olla tolkku kelle pelinsä myyvät ja että noudattavat ikärajoja joita kansissa suositellaan, mutta meikäläisestä ainakin meillä vanhemmillahan tässä tulee ennen kaikkea olla se suurin vastuu ja tolkku ettei oikeesti myönnytä antamaan periksi jos muksu vinkuu että saisi pelata jotai jota kaverikin saa jo kuulemma pelailla :)

Ei tässä lähivuosina ole suunitteilla näyttää omalle jälkikasvulle leikaamattomia robocoppeja, ramboja jne. Tai vastaavasti antaa alkaa kokeilemaan noita "isin" pelihyllyn tarjontaa. Meillä lasten pelit on omassa hyllyssä josta muksut saa valita mitä haluavat pelailla ja aikuisten pelit onkin sitten sielä aikuisten hyllyllä jonne ei pikkuväki pääse kiipeilemään :)

Mutta nuo lasten ohjelmat joita ihan telkkarista tulee jokanen päivä on selkeästi tuota väkivaltaa täynnä (turtlesit, gormitit, transformerit). Jos muistelee omaa nuoruutta niin toki joo oli turtlesit mutta sitten oli tao tao, matka maailman ympäri 80 päivässä, alfred j kwak, muumit jne. Noita ohjelmia on tullut ainakin itse ostettua hyllyyn ja näytettyä omalle jälkikasvulle koska noissa on jotain opetustakin mukana eikä pelkkää toimintaa (paitsi turtlesissa). Mutta kun tuota nuorten silmille ja korville tulee jostain aina vastaan niin parasta on se ettei vaan sitten sivuuta jos pieni mies tai tyttö jotain kysyy vaan sitten vastaillaan parhaan mukaan (kuten aiemmin olikin mainio salkkari esimerkki).
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Supercell veti viime vuonna ihan hyvin.

During the 2013 fiscal year, Supercell recorded GAAP revenues of $689 million, and EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation, and amortization) of $322 million. The company noted that it paid approximately $345 million in taxes.

Supercell's Ilkka Paananen noted that these large-scale earnings are allowing the company to plan for the long-term future. "We have the financial security to do so," he added. "So we can think what's best for the players and Supercell."

Supercell reveals latest fiscal figures, defends free-to-play model - Gamasutra
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ylen uutisissa oli juttua pelaajista jotka käyttävät kymmeniätuhansia euroja Clash of Clanssiin, niin Supercellin toimitusjohtaja on tavannut näitä pelaajia ja he ovat rikkaita pankkiireita ja liikemiehiä. Hyvää mainosta pelialalle.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tämä yllätti ainakin minut. Suomen peliteollisuus on ohittanut liikevaihdoltaan Ruotsin. Ruotsissa on enemmän isoja pelistudioita, kuten 300+ hengen DICE, Ubisoft Massive ja Starbreeze, mutta ilmeisesti Suomessa jylläävät isoja voittoja mobiilipeleillään tekevät pienemmät kehittäjät ovat paljon rahakkaampia.

Suomen peliteollisuudella pyyhkii hyvin - nyt taakse jäi Ruotsi | Yle Uutiset

Suomen peliteollisuuden liikevaihto oli vuonna 2013 noin 800 miljoonaa euroa. Ruotsin peliteollisuuden liikevaihto jäi arvioiden mukaan puolestaan noin puoleen tästä, 400 miljoonaan euroon.
Suomen pelialan mittaluokka on ottanut mittavan harppauksen lyhyessä ajassa. Suomen peliteollisuudessa kasvua vuodesta 2012 viime vuoteen oli yli 200 prosenttia.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Hienoja uutisia. Suomen kulttuurivienti on tasolla johon se on koskaan aiemmin tuskin yltänyt. Musiikki ja elokuvat jäävät todennäköisesti kauas taakse peleihin verrattuna. Aamun uutisissa kerrottiin Jyväskylän Yliopiston yhteyteen perustettavasta pelitutkimuksen osaamiskeskuksen. Peliteollisuus ei tällä haavaa työllistä kuin muutaman tuhannen kansalaista. Kasvupontettiaalia kuitenkin on. Nämä nykyiset menestyjät innostavat nuoria alalle. YLE kertoo uutisessaan työvoimatarpeeksi arvioitu 400 uutta työpaikkaa vuodessa.

Lähde: http://yle.fi/uutiset/peliala_metsastaa_osaajia_kissojen_ja_koirien_kanssa/7056171
Lähde: http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288653848745.html
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tänään A-streamissa ilmeisesti pelien väkivaltaisuuteen liittyvää juttua. A-ohjelmista se huonoin, mutta voihan siellä jotain hyviä pointtejakin tulla.

edit: Ahaa, ei ole enää a-stream, a-studioksi muutettu vaihteeksi.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Parhaillaan A-studion keskustelussa heittää Xboxin maahantuojan edustaja kaiken vastuun vanhemmille. Eihän se nyt näin mene tietenkään, tottakai teollisuudella on oma roolinsa.

Viimeisin ällötys oli kidutussessio GTA V:n kohdalla. Ihan turhaa ja palvelee jotain sellaisia voimia joita on tarpeetonta tuoda viihteen alttarille. Muinainen palikka spriteillä luotu Commando Libya oli jo kovaa kamaa. Tänään lähes fotorealistinen ja motion capturoitu väkivaltaviihde on arkea ala-asteikäisten kokemuspiirissä. Sieltä imetään mallit ja roolit. Ongelmaratkaisun keinot ovat suoraviivaiset ja raaistuminen etenee huomaamatta. Yhdenkään pelin ei pitäisi palkita rollaattorilla kulkevan mummon ryöstämisestä edes täysi-ikäisille.

[video=youtube_share;vYhPplBTdZ0]http://youtu.be/vYhPplBTdZ0[/video]
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Parhaillaan A-studion keskustelussa heittää Xboxin maahantuojan edustaja kaiken vastuun vanhemmille. Eihän se nyt näin mene tietenkään, tottakai teollisuudella on oma roolinsa.

Viimeisin ällötys oli kidutussessio GTA V:n kohdalla. Ihan turhaa ja palvelee jotain sellaisia voimia joita on tarpeetonta tuoda viihteen alttarille. Muinainen palikka spriteillä luotu Commando Libya oli jo kovaa kamaa. Tänään lähes fotorealistinen ja motion capturoitu väkivaltaviihde on arkea ala-asteikäisten kokemuspiirissä. Sieltä imetään mallit ja roolit. Ongelmaratkaisun keinot ovat suoraviivaiset ja raaistuminen etenee huomaamatta. Yhdenkään pelin ei pitäisi palkita rollaattorilla kulkevan mummon ryöstämisestä edes täysi-ikäisille.
Hyvin vaikea nähdä, miten peliteollisuus olisi mitenkään vastuussa siitä, että joku vanhempi ostaa lapselleen tälle sopimattoman pelin. Pelien kansissa ovat ikärajat varsin selkeästi nähtävissä. Lisäksi ohjelmassahan tämä Xboxin edustaja juuri sanoi, että peliteollisuudella on vastuuta niistä ikärajoista tiedottamisesta ja että sitä peliteollisuus myös tekee.

GTA V:n kidutussessio ei ollut mitään sellaista, mitä ei aikuisille suunnatussa pelissä voisi olla.

Erittäin monessa pelissä palkitaan epäoikeudenmukaisesta tappamisesta. Siihen verrattuna joku ryöstämisestä palkitseminen on aika kevyttä.

Tässä vielä linkki tuohon A-studion keskustelutilaisuuteen Yle Areenassa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Nykysin tuntuu muutenkin, että vanhemmat ei ota mitään vastuuta mistään, koska ei huvita eikä jaksa. Kyllä se mun mielestä vanhempien vastuulla on tietää ja valvoa,mitä oma lapsi tekee.

Edit. Samaa mieltä Januksen mietteiden kanssa tuossa alapuolella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Nykysin tuntuu muutenkin, että vanhemmat ei ota mitään vastuuta mistään, koska ei huvita eikä jaksa. Kyllä se mun mielestä vanhempien vastuulla on tietää ja valvoa,mitä oma lapsi tekee.

Tätä ajoin takaa edellisessä viestissäni. Kyllä kotona vanhemmat ovat vastuussa lapsestaan, vähintään. Yksi tapa pakottaa tähän olisi K18 tuotteen luovuttaminen alaikäiselle kriminalisonti. Kauppa voi menettää lupansa sun muuta jos alaikäiselle myydään K18 kamaa, viinaa, röökiä, jne... Suomessa muutenkin lastensuojeluviranomaiset käyttää paljon valtaa.... Miksi ei nyt myös?

Ei pelejä tai vastaavaa tarvitse tai pidä sensuroida, mutta vanhempien tulee omaksua vastuu omista kullannupuistaan.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Syvällisempiin asioihin tosta mennään helposti, eihän lapsiaan kasvateta samalla tapaa kuin ennen, ja tällä meinaan monisävyisesti sitäkin, että ne lapset käytännössä kasvattaa useimmiten "päiväkodit", opettajat, ja milloin mitkäkin. Tai ainakin näihin tekijöihin syyttävä sormi osoittaa vanhemmilla kun vastuusta luistetaan tietenkin milloin missäkin asiassa.

Ei sillä, ihan turhuuksia on tullut nähtyä peleissäkin. Ehkäpä vastenmielisin osuus osui vastaan muuan Call of duty- pelissä lentokenttä-aloituksessa. Täysin sairasta ja mautonta. Vaikkapa "pelit on vaan pelejä", joku raja pitää olla niissäkin - yleisesti puhuen. Muistetaan kuitenkin, että nykyään on muuttujia meidän muksujen maailmassa niin mielettömästi enemmän, asiat huonommalla tolalla monessa taloudessa / vanhemmat aina töissä / valtaosa eronneet & yksinhuoltajia, suvaitaan vähän milloin mitäkin suvaitsevaisuuden takia ja sitä rataa. Alttiimpiahan ne ovat väkisinkin kaikelle. Yleisesti, ja itselläkin tietyissä asioissa nousee holhousvaltiossa karvat pystyyn, noh holhouksesta. Mutta ihan itse siihen ajaudutaan ellei rajoja osata omille lapsilleen laittaa. Ne käytännössä pyydetään jotain toista asettamaan ko rajat.

Simppelisti se vaan on niin, että sitä palloa voi heitellä loputtomiin osapuolilta toisille.

E: Pelejä ollaan aina pelailtu nassikkana, oli k18 tai ei. Muistetaan toki, että vaikka väkivalta on ollut messissä, niin ihan toisessa muodossa. Vai mitä mieltä ootte tyyliin Tekkenistä yms. verrattuna Codeihin sun muihin terroristimassalistimisiin. Tekniikka antaa paljon myöten siinä. Toki sitä pitää katsoa mitä mukula pelaa nykyään, se on fakta. Mutta ihan täyttä turhaa jauhamista vanhemmilta jos niitä saa pelata, jos alle 15v vetävät kännit vakituisesti joka viikonloppu ja kessua niinikään. Hemmetin tekopyhää taas.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Olisin toivonut vähän syvällisempää keskustelua peleistä tuohon lähetykseen, ja keskusteluun mukaan esimerkiksi pelimedian edustajaa tai muuta itse peleihin ja niihin suunnitteluun enemmän perehtynyttä. Kovin, kovin pinnalliseksi vanhojen tuttujen fraasien toisteluksi tuo lähetys meni. Ei siinä edetty yhtään minnekään.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Olisin toivonut vähän syvällisempää keskustelua peleistä tuohon lähetykseen, ja keskusteluun mukaan esimerkiksi pelimedian edustajaa tai muuta itse peleihin ja niihin suunnitteluun enemmän perehtynyttä. Kovin, kovin pinnalliseksi vanhojen tuttujen fraasien toisteluksi tuo lähetys meni. Ei siinä edetty yhtään minnekään.

Ne ennakkoasenteet nimenomaan. Edelleen tuntuvat ihmiset ajattelevan, että "teinien päät menee sekasin siitä, kun ne pelaa kaikkia tappopelejä ja pelejä, joissa palkitaan siitä, kun ajetaan autolla mummojen päältä" ja että "kaikki kouluampumiset ja muut teinien ja nuorten aikuisien tekemät kauheudet johtuvat niistä kirotuista videopeleistä, jotka on ihan Saatanasta ja sekoittaa nuorten päät". Se on niin helppoa yleistämistä, kun ei viitsitä yhtään perehtyä asioihin etukäteen...

Vanhemmat saisivat kyllä ottaa näissäkin asioissa enemmän vastuuta jälkikasvustaan, vaikka osasta ihmisiä tuntuukin varmasti holhoavalta, jos vanhemmat kieltävät juuri peruskoulunsa päättänyttä teiniään pelaamasta uusinta GTAta. Eihän nuo vanhemmat ole menneisyydessäkään hyvällä katsoneet peruskouluikäisten lastensa tupakan polttoa, ensimmäisiä kännisekoiluja ja muita K18-materiaaleja, joten miksi se pelien vahtiminen on niin vaikeaa? Kuten tässä jo joku sanoikin, niin ne ikäsuositukset ja -rajat on niissä paketeissa niin selvästi nähtävillä, että vanhempienkin pitäisi ne huomata ihan ensimmäisellä vilkaisullakin. Enemmän vaan kontrollia, niin jospa päästäisiin vihdoinkin jossain vaiheessa eroon tuossa yllä kirjoittamistani ennakkoasenteista.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ne ennakkoasenteet nimenomaan. Edelleen tuntuvat ihmiset ajattelevan, että "teinien päät menee sekasin siitä, kun ne pelaa kaikkia tappopelejä ja pelejä, joissa palkitaan siitä, kun ajetaan autolla mummojen päältä" ja että "kaikki kouluampumiset ja muut teinien ja nuorten aikuisien tekemät kauheudet johtuvat niistä kirotuista videopeleistä, jotka on ihan Saatanasta ja sekoittaa nuorten päät". Se on niin helppoa yleistämistä, kun ei viitsitä yhtään perehtyä asioihin etukäteen...

Vanhemmat saisivat kyllä ottaa näissäkin asioissa enemmän vastuuta jälkikasvustaan, vaikka osasta ihmisiä tuntuukin varmasti holhoavalta, jos vanhemmat kieltävät juuri peruskoulunsa päättänyttä teiniään pelaamasta uusinta GTAta. Eihän nuo vanhemmat ole menneisyydessäkään hyvällä katsoneet peruskouluikäisten lastensa tupakan polttoa, ensimmäisiä kännisekoiluja ja muita K18-materiaaleja, joten miksi se pelien vahtiminen on niin vaikeaa? Kuten tässä jo joku sanoikin, niin ne ikäsuositukset ja -rajat on niissä paketeissa niin selvästi nähtävillä, että vanhempienkin pitäisi ne huomata ihan ensimmäisellä vilkaisullakin. Enemmän vaan kontrollia, niin jospa päästäisiin vihdoinkin jossain vaiheessa eroon tuossa yllä kirjoittamistani ennakkoasenteista.

Aikanaan olin töissä kuluttajapinnassa firmassa joka toi maahan konsolipelejä. Ei ollut muuten eka kerta kun vihainen äiti haukkui pystyyn kun Need For Speed tai vastaava ei puhunut suomea tai muuta vastaavaa olihan peli kuitenkin tarkoitettu 7v tai vastaaville, kuten Legot. Hänen pointtinsa oli se, että se ikäraja on pelin vaikeusaste. Pitäähän heidän viksu 5v kersa osata rakentaa seitsemän vuotiaille tarkoitettuja Legoja, pienoismalleja ja pelata pelejä... Näinhän ne taidot kehittyy... Kaippa siitä jornostakin oppii paremmaksi rakastajaksi... Monet vanhemmat eivät tunnu ymmärtävän ikärajoja, mutta ei se kuitenkaan pelitalojen vika ole.
 
Ylös Bottom