Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelialan tulevaisuus?

Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Kieltämättä mielenkiintoista nähdä, miten Ubin sportit pärjäävät EA Sportsin tuotoksia vastaan. Soppassahan on myös Take-Two uusine 2K Sports -brändeineen.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Oliver sanoi:
Kieltämättä mielenkiintoista nähdä, miten Ubin sportit pärjäävät EA Sportsin tuotoksia vastaan. Soppassahan on myös Take-Two uusine 2K Sports -brändeineen.
Totta. Eipä enää olla 90-luvun EA:n dominointitilanteessa. Jo kolme urheilupelisarjaa amerikan yleisimmille liigoille. Eiköhän laatu nouse aikalailla kun kolmen kopla on vauhdissa. Jolleivät sitten päätä ryhtyä kartelliin.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Mielenkiintoista on myös nähdä, miten Ubi tulee painostamaan Euroopan markkinointipuoleen ja sisältääkö sen urheilupelit mahdollisesti osia eurooppalaisista liigoista. Ranskalaisella firmalla voisi toivoa olevan sen verran enemmän kiinnostusta vanhan mantereen markkinoihin kuin esim. Take2:n porukoilla, että esim. Ubin koripalloilu voisi sisältää NBA:n ohella myös kansallisia kovatasoisia liigoja (Espanja, Italia, Kreikka). Päästäisiin vähitellen eroon amerikkalaisten ammattilaissarjojen dominoivasta asemasta urheilupelien ainoana oikeana aiheena.

Nykyiselläänhän kilpailua käydään lähinnä NTSC-alueen markkinoista, kun EA saa hallita Euroopan markkinoita monen kuukauden etumatkalla, ennenkö Take2 tuo omat tuotoksensa hyllyille ilman markkinointia. Ei se viidakkorumpukaan mahdottomiin asioihin pysty.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

XboxFINin uutisista:
Ammattilaiskoripalloliiga NBA solmi viime yönä odotetusti sopimuksen useiden yritysten kanssa liittyen NBA-pelien tekemiseen, julkaisemiseen ja jakelemiseen. Electronic Arts, Take-Two Interactive, Sony Computer Entertainment America, Midway Games ja Atari saivat kaikki nimensä sopimukseen, joka mahdollistaa kyseisten firmojen tuotteissa käytettävän NBA:n nykyisiä ja entisiä pelaajia. Sopimus alkaa elokuussa 2005 ja on monivuotinen.

NBA ei siis valitse samaa tietä kuin NFL, joka teki yksinoikeussopimuksen EA:n kanssa, tai MLB, jonka lisenssin Take 2 hankki omakseen. NBA Entertainmentin johtaja Adam Silver totesikin päätöksestä seuraavaa: "Tämä on mainio päivä NBA-pelien ystäville. Yhteistyö useiden kovan luokan julkaisijoiden kanssa takaa, että faneille riittää valinnanvaraa laajasta valikoimasta innovatiivisia tuotteita."
Onneksi NBA ei tehnyt samaa ratkaisua kuin NFL ja MLB. Joku uskoo sentään vielä kilpailun parantavaan voimaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Tuo diili on kyllä pelaajien parhaaksi. Mielenkiintoisesti sopimuksessa myös määrättiin, että EA:n NBA Street ja Midwayn NBA Ballers ilmestyvät vuorovuosittain.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Hyvä uutinen, NBA kiinnostaa. En silti ymmärrä tuollaisia yksinoikeussopimuksia, vaikka ei tavallaan nyt mua koskekaan. NviperO:n ajatus koriksen Eurosarjoista on varmasti kaivattu, ihme ettei tuota ole jo toteutettu...
 
NewsFlash

Ubisoft laajentaa Kanadassa 12.04.2005

Ubisoft on päättänyt avata uuden pelistudion Kanadan Quebec Cityssä. Studio työllistää 200 suunnittelijaa, animaattoria sekä ohjelmoijaa ja siihen on tarkoitus investoida 70 miljoonaa Kanadan dollaria (44 milj. euroa) seuraavan viiden vuoden aikana.

Uusi studio toimii yhteistyössä Ubin 1997 perustetun Montrealin studion kanssa, joka työllistää jo yli tuhat henkeä ja on kerännyt mainetta muun muassa Splinter Cell - ja Prince of Persia -pelisarjoilla. Ubi toivoo työllistävänsä Quebecissa ja Montrealissa yhteensä kaksituhatta henkeä vuoteen 2010 mennessä.
 
Vastaus: NewsFlash

Oliver sanoi:
Ubisoft laajentaa Kanadassa 12.04.2005

Ubi toivoo työllistävänsä Quebecissa ja Montrealissa yhteensä kaksituhatta henkeä vuoteen 2010 mennessä.
No johas pomppas! :eek: Nyt haastetaan muut oikein kunnolla.
 
Vastaus: NewsFlash

CHAOS sanoi:
No johas pomppas! :eek: Nyt haastetaan muut oikein kunnolla.
Suuret väkimäärät ei aina johda positiiviseen kehitykseen, mistä esimerkkinä lukuiset tuotteet (eikä vähiten Windows)... toivottavasti Ubi tietää mitä tekee. Onhan siinä tietysti kapasiteettia, jos jakaa tuon parituhatta lukuisiksi pieniksi tiimeiksi.
 
Vastaus: NewsFlash

[offtopic]
NviperO sanoi:
Suuret väkimäärät ei aina johda positiiviseen kehitykseen, mistä esimerkkinä lukuiset tuotteet (eikä vähiten Windows)...

Öööö... tarkoitatko että Windows ei ole kehittynyt parempaan? Vai että se on susi vaikka sitä onkin kehittämässä kokojoukko ihmisiä?

Molempiin esitän eriävän mielipiteen :D
[/offtopic]
 
Vastaus: NewsFlash

Slaisser sanoi:
Öööö... tarkoitatko että Windows ei ole kehittynyt parempaan?
En tarkoita, etteikö ole kehittynyt parempaan, vaan sitä että suuren määrän tekijöitä on vaikeampi yhdistää työnsä ilman, että siitä syntyy odottamattomia virheitä. Nykyiset peliteollisuuden tiukat aikarajat ja kehitysajat huomioiden tuosta saattaa syntyä ongelmallinen yhtälö.
 
Vastaus: NewsFlash

NviperO sanoi:
En tarkoita, etteikö ole kehittynyt parempaan, vaan sitä että suuren määrän tekijöitä on vaikeampi yhdistää työnsä ilman, että siitä syntyy odottamattomia virheitä. Nykyiset peliteollisuuden tiukat aikarajat ja kehitysajat huomioiden tuosta saattaa syntyä ongelmallinen yhtälö.
Pahimmillaan näin saattaa käydä. Että eikun oikeanlaisia johtajia katsomaan, että hommat sujuvat ilman virheitä. Eikä työaikana sitten pelata rullalätkää ym. liikaa. :eek:
 
NewsFlash

Codemasters ostoksille E3-messuille 15.04.2005

Codemasters on ilmoittanut lähtevänsä miljoonien dollarien matkakassalla E3-messuille neuvottelemaan pelinkehittäjien kanssa. Kiikarissa on nykyisiä sekä tulevia projekteja ja mukaan houkutellaan myös tämän hetkisiin sopimuksiinsa tyytymättömiä pelistudioita. Codemasters turvasi reilu viikko sitten merkittävän rahoituksen Benchmark Capital Europe -sijoitusyhtiöltä, joka omistaa nyt 40 prosenttia pelifirmasta.

Codemasters ei itse esittele valikoimaansa messuilla, sillä yhtiön mukaan sen nykyisten pelien pääasiallisena kohdealueena on Eurooppa.
 
Vastaus: NewsFlash

Oliver sanoi:
Codemasters ostoksille E3-messuille 15.04.2005

Codemasters on ilmoittanut lähtevänsä miljoonien dollarien matkakassalla E3-messuille neuvottelemaan pelinkehittäjien kanssa. Kiikarissa on nykyisiä sekä tulevia projekteja ja mukaan houkutellaan myös tämän hetkisiin sopimuksiinsa tyytymättömiä pelistudioita. Codemasters turvasi reilu viikko sitten merkittävän rahoituksen Benchmark Capital Europe -sijoitusyhtiöltä, joka omistaa nyt 40 prosenttia pelifirmasta.

Codemasters ei itse esittele valikoimaansa messuilla, sillä yhtiön mukaan sen nykyisten pelien pääasiallisena kohdealueena on Eurooppa.

Ai ai, "kielipoliisi pamputtaa" niin kuin feldon hiljattain asian ilmaisi.

Monien mielestä pelifirmojen hankkiminen isomman emoyhtiön alaisuuteen on nykyajan trendi, mutta kyllä se on niin, että se on elinehto. Eihän Codemasterskaan ole mikään piskuinen tiimi, jonka omistaa Herra X Bahamalta, vaan valtava korporaatio, kuten uutisessa vihjaillaankin. Pelimarkkinoiden kasvaessa yhä houkuttelevammaksi alaksi on kehittäjien ja julkaisijoiden pysyttävä kiristyvässä kilpailussa mukana.

Tilannetta voisi verrata hiukan Suomen teollistumisen ajan alkuun. Kivoista pikku farmeista luovutaan pikku hiljaa ja maanviljely siirtyy yhä suurempiin, tehokkaampiin yksikköihin. Pidot paranee kun väki vähenee. Nykyisessä pelialan tilanteessa kyse on kuitenkin enemmän olemassaolevien resurssien järjestämisestä uudelleen kuin siirtämistä pois alan kengistä hidastamasta tahtia.
 
Vastaus: NewsFlash

Knight sanoi:
Ai ai, "kielipoliisi pamputtaa" niin kuin feldon hiljattain asian ilmaisi.
:p Aika kamalaa tekstiä kieltämättä, mutta joskus painaa nuo "oikeatkin" duunit päälle kesken työpäivän. ;)

Mutta muuten: Onhan se aikaisemmin jo monessa paikassa todettu, että tulevan sukupolven (mitä ilmeisemmin) kasvaviin kehityskuluihin ei voi vastata kuin isommilla yksiköillä, joilta löytyy niin taloudellisia kuin tuotannollisiakin resursseja tarvittaessa.
Kivahan se olisi pakertaa sitä ihan itsensä näköistä peliä pikkutiimissä, mutta jos konsolimarkkinoille halutaan, vaatii se myös monesti ulkopuolista rahaa, mikä puolestaan yleensä tuo mukanaan kompromisseja eli pelistä pitäisi tehdä mahdollisimman myyvä tai ainakin sellainen minkä rahoittaja uskoo myyvän.
 
Vastaus: NewsFlash

Oliver sanoi:
:p Aika kamalaa tekstiä kieltämättä, mutta joskus painaa nuo "oikeatkin" duunit päälle kesken työpäivän. ;)

Mutta muuten: Onhan se aikaisemmin jo monessa paikassa todettu, että tulevan sukupolven (mitä ilmeisemmin) kasvaviin kehityskuluihin ei voi vastata kuin isommilla yksiköillä, joilta löytyy niin taloudellisia kuin tuotannollisiakin resursseja tarvittaessa.
Kivahan se olisi pakertaa sitä ihan itsensä näköistä peliä pikkutiimissä, mutta jos konsolimarkkinoille halutaan, vaatii se myös monesti ulkopuolista rahaa, mikä puolestaan yleensä tuo mukanaan kompromisseja eli pelistä pitäisi tehdä mahdollisimman myyvä tai ainakin sellainen minkä rahoittaja uskoo myyvän.

Juttuni huonosti esille tuotu pointti oli se, ettei pelifirmojen laajeneminen ole välttämättä huono asia. Huonot puolensa siinä toki on, mutta ne eivät ole ehdottomia. Resurssit kasvavat yrityksen koon mukaan, ja näin kuluttajien mahdollisuudet saada enemmän hyviä pelejä kasvavat. Pikku hiljaa pelifirmatkin alkavat ymmärtää sen, että erilaiset pelitkin myyvät, kunhan markkinastrategia on oikea. Kuluttaja pitää tehdä tietoiseksi "vaihtoehtopelin" olemassaolosta ja ominaisuuksista, mutta niin, että kuluttaja uskoo olevansa erityinen ihminen hankkiessaan pelin.
 
NewsFlash

Namco ja Bandai yhteen 02.05.2005

Namco (Pac-Man, Tekken) siirtyy Bandain (Power Rangers, Digimon) omistukseen 1,7 miljardin dollarin osake- ja käteiskaupalla. Yhteenliittymän jälkeen Namco Bandai Holdings tulee olemaan Japanin toiseksi suurin lelu- ja peliyhtiö Nintendon jälkeen.

:rolleyes: Kiva, kun uutislähteetkin muuttavat juttujaan jatkuvasti...
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

SCi:n Eidos-kauppa sinetöity 20.05.2005

Alkuvuoden tarjouskilpailun kohteena ollut brittiläinen Eidos on siirtynyt toisen brittiläisen peliyhtiön SCi:n haltuun. Osana sopimusta Eidoksen nykyjohto irtisanoutui, mutta muuten yhtiö jatkaa toimintaansa ainakin toistaiseksi entisellään. SCi aikoo sijoittaa 90 miljoonaa euroa Eidoksen avaintuotteisiin ja kesken olevien pelien jatkokehitykseen (Tomb Raider: Legend, Hitman: Blood Money jne.).
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Oliver sanoi:
SCi:n Eidos-kauppa sinetöity 20.05.2005

SCi aikoo sijoittaa 90 miljoonaa euroa Eidoksen avaintuotteisiin ja kesken olevien pelien jatkokehitykseen (Tomb Raider: Legend, Hitman: Blood Money jne.).
Hmmm....muuten kyllä ihan mukava summa, mutta kannattaako sitä sijoittaa sellaisiin tuotteisiin, joiden kysyntä hiipuu koko ajan? Noilla summilla kummastakin pelistä pitäisi tulla helmiä pelihistoriassa.
 
NewsFlash

EA osti lisää Digital Illusionsia 23.05.2005

Electronic Arts on lisännyt omistustaan ruotsalaisesta Digital Illusions CE:stä (DICE) 67,8 prosenttiin. Lisäksi EA:lla on edelleen varaus yli kahteen miljoonaan osakkeeseen, joka nostaisi EA:n osuuden Battlefield-kehittäjästä 73,8 prosenttiin.
 
Ylös Bottom