Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelialan tulevaisuus?

NewsFlash

SCi/Eidos kiinnostaa ostajia 24.10.2005

Daily Mail on uutisoinut Midwayn, Electronic Artsin ja rahoitusyhtiö Apax Partnersin osoittaneen kiinnostusta brittiläisen SCi Entertainment Group Plc -peliyhtiön hankintaan.

Ostajien mielenkiinnon on arvatenkin herättänyt SCin onnistuneet toimet viime keväänä hankkimansa Eidoksen tappiokierteen oikaisemiseksi. Uutisen innoittamana SCin pörssikurssi on noussut yli 23% ja yhtiö on vahvistanut saaneensa tarjouksia useilta osapuolilta
.
 
NewsFlash

Uusi tutkimus jenkkipelaajista 22.11.2005

Maailman suurin kuluttaja- ja muita vastaavia tutkimuksia tekevä yhtiö, Nielsen, on paljastanut joitakin löytöjään yhdysvaltalaisista aktiivipelaajista. Nielsenille aktiivipelaaja on konsolin omistaja, joka viettää vähintään tunnin viikossa pelien parissa:

* Lähes puolet aktiivipelaajista aikoo odottaa sekä Xbox 360:n että PS3:n julkaisua ja tehdä päätöksensä vasta tämän jälkeen

* Vaikka useimmat ilmoittavat odottavansa molempien konsolien julkaisua, aikovat Xboxia suosivat siirtyä Xbox 360:een ja PS2:sta pitävät puolestaan PS3:een

* 57 prosenttia aktiivipelaajista on pelannut verkossa ilmaisia pelejä ja 21% on tutustunut massiivisten moninpelien maailmaan

* Massiivisia moninpelejä ja uhkapelejä pelaavat verkossa lähinnä miehet (76% / 24%), mutta puzzleja ja muita vastaavia pelejä pelaavat verkossa yhtälailla naiset (49% / 51%)

* Aktiivipelaajista 18% on ladannut pelin myös kännykkäänsä ja heistä 63% on ollut tyytyväisiä kokemukseensa

* 25-34 -vuotiaat miehet ja latinot edustavat potentiaalista kasvua pelimarkkinoille, sillä he kuluttavat paljon rahaa viihteeseen ja videopeleihin

* Aktiivipelaajat käyttävät lähes 25% vapaa-ajastaan pelaamiseen ja miehet pelaavat keskimäärin 12 tuntia viikossa​

Nielsen kertoo tutkimuksen osoittavan, että videopelit eivät ole enää vain teinipoikien harrastus, vaan mukana on jo paljon naisia ja vanhempia pelaajia. Pelit myös lisäävät jatkuvasti osuuttaan vapaa-ajan viihteestä, joten ne saattavat piankin olla samanlainen osa kulttuuria, kuten elokuvat ja televisio nykyään.
 
Vastaus: NewsFlash

Oliver sanoi:
Uusi tutkimus jenkkipelaajista 22.11.2005
Vaikka useimmat ilmoittavat odottavansa molempien konsolien julkaisua, aikovat Xboxia suosivat siirtyä Xbox 360:een ja PS2:sta pitävät puolestaan PS3:een


Jotenkin tuo on minusta itsestäänselvyys. Olipahan uutinen :) Oli ihan pakko pistää viestiä. (tekemisen puute)
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

http://www.pelaajalehti.com/web/peliuutiset/homm_5_kauppoihin_keskeneraisena/

Meinaa Ubisoft sitten pilata Heroes of Might & Magic -sarjan uusimman oikein kunnolla. Ikävämpi juttu ja kertoo paljon näinkin suuren julkaisijan kiinnostuksesta faneja kohtaan. Omasta mielestäni olisi järkevämpää pistää vaikka joku massapeli (Splinter Cell, Prince of Persia) keskeneräisenä ulos, koska massat ostaa suosikkisarjojensa osia jatkossakin, vaikka "tämä nyt ei ollut niin hyvä kuin edellinen". Rahaakin tulisi enemmän huonon talouden paikkaamiseen.

Jotenkin en usko, että HoMM-sarjan fanit antavat Ubille anteeksi, jos Ubi pelin nyt päättää puskea väkisin ulos. Kaikista ikävimpään välikäteen taitaakin jäädä HoMM5:n kehittäjä.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

NviperO sanoi:
http://www.pelaajalehti.com/web/peliuutiset/homm_5_kauppoihin_keskeneraisena/

Meinaa Ubisoft sitten pilata Heroes of Might & Magic -sarjan uusimman oikein kunnolla. Ikävämpi juttu ja kertoo paljon näinkin suuren julkaisijan kiinnostuksesta faneja kohtaan. Omasta mielestäni olisi järkevämpää pistää vaikka joku massapeli (Splinter Cell, Prince of Persia) keskeneräisenä ulos, koska massat ostaa suosikkisarjojensa osia jatkossakin, vaikka "tämä nyt ei ollut niin hyvä kuin edellinen". Rahaakin tulisi enemmän huonon talouden paikkaamiseen.

Jotenkin en usko, että HoMM-sarjan fanit antavat Ubille anteeksi, jos Ubi pelin nyt päättää puskea väkisin ulos. Kaikista ikävimpään välikäteen taitaakin jäädä HoMM5:n kehittäjä.

No kaikki muutkin HOMMit on tähän mennessä julkaistu keskeneräisenä, varsinkin nelonen. No ei hätää koska uutisesi on vanha, Ubi siirtää pelin julkaisua. http://www.gamespot.com/news/6143245.html
 
NewsFlash

Bono Take-Twon pelastajaksi? 06.02.2006

Sijoitusyhtiö Elevation Partners, jonka takaa löytyvät muun muassa maailmanparantaja ja U2-yhtyeen vokalisti Bono, sekä entinen EA-pomo John Riccitiello, on huhujen mukaan tekemässä ostotarjousta Take-Two Interactivesta. Take-Twon on epäilty jo jonkin aikaa hakevan ostajaa, samalla kun ankeat tulevaisuuden näkymät, huono taloudenhoito ja Grand Theft Auto -sarjan jatkuvat oikeussyytteet laskevat osakkeen kurssia pörssissä.

Elevation Partners ei ole ensimmäistä kertaa peliostoksilla, sillä viime vuoden alussa yhtiö oli ostamassa Eidosta, joka kuitenkin viime hetkellä tarttui SCi Gamesin tarjoukseen. Arviolta miljardin dollarin arvoisessa Take-Two -kaupassa Elevationin kumppanina on huhujen mukaan Pequot Capital -rahoitusyhtiö, joka omistaa jo ennestään ison osan yhtiön osakkeista.
 
NewsFlash

Pelibisnes tuplaantuu vuoteen 2011 mennessä 17.02.2006

ABI Research -tutkimusyhtiön mukaan pelimarkkinat kasvavat viime vuoden 32,6 miljardista dollarista peräti 65,9 miljardiin vuonna 2011.

Markkinoiden perinteiset osa-alueet PC:llä, konsoleilla ja kannettavilla laitteilla säilyttävät asemansa, mutta kasvu tulee olemaan huomattavasti hitaampaa, kuin esimerkiksi nettipelaamisessa, jolle odotetaan 95 prosentin vuosittaista kasvua kaikilla alustoilla. Pelidemojen, pikkupelien ja muun lisämateriaalin latauksen uskotaan olevan olennainen osa pelaamista tulevilla konsolisukupolvilla.

Myös mobiilipelaamisen kasvun uskotaan jatkuvan, kun pelifirmat pyrkivät yhteiseen standardiin. Yhtenäistymisen uskotaan nopeuttavan pelikehitystä ja avaavan mahdollisuuksia uusille yhtiöille, joka johtaa sisällön määrän rajuun kasvuun.

Pelaaminen on jo merkittävä osa viihdeteollisuutta TV:n, elokuvien ja musiikin rinnalla ja uusien konsoleiden multimediaominaisuuksien uskotaan vaikuttavan koko alan kasvuun, kun kuluttajat alkavat mieltää pelikoneet viihteen monitoimilaitteina.
 
NewsFlash

EA: Tulevaisuus on digitaalinen 03.03.2006

Electronic Artsin Euroopan myyntijohtajan, tohtori Jens Uwe Intatin, mukaan seuraavan kymmenen vuoden sisällä kaikki viihdemedia ladataan suoraan laitteisiin. Intat ei kuitenkaan halua pelien digitaaliseen jakeluun iTunesin kaltaista palvelua, jossa Apple määrää asioista, vaan toivoo vallan säilyvän pelijulkaisijoilla. Hänen mukaansa peliteollisuudessa käydään jo laajoja keskusteluja uuden jakelumuodon pelisäännöistä.

Digitaalisesta jakelusta huolimatta Intat ei usko perinteisten myyntiketjujen katoavan vielä vuosiin ja hänen mukaansa ihmisillä säilyy tarve ostaa fyysinen tuote esimerkiksi lahjaksi.
 
NewsFlash

EA ja DICE suunnttelevat yhdistymistä 17.03.2006

Erityisesti Battlefield-sarjastaan tunnetun ruotsalaisen Digital Illusions CE:n (DICE) johtoryhmä on yksimielisesti hyväksynyt suunnitelman yhdistymisestä Electronic Arts EA Holding AB:n kanssa. Päätös vaatii vielä siunauksen DICE:n osakkeenomistajilta, joille on luvassa 7,22 euron käteiskorvaus osakkeelta.

EA yritti ostaa DICE:n jo vuoden 2004 lopulla, mutta tuolloin osakkeenomistajat torjuivat 6,5 euron tarjouksen, vaikka johtoryhmä sitä suosittelikin. DICE:n johto uskoo yhdistymisen turvaavan yhtiön aseman pelikehityksen kärjessä kiristyvillä markkinoilla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Itse uskon (ja kaveripiirissä paljon asiasta keskusteltu), että aallonpohja on saavutettu jo pelien rautalangallistamisessa.

En mä edes tarkoita sitä, että pelien pitäisi olla infernaalisen vaikeita, vaan sitä että niitten täytyy näyttää ja kuulostaa hyviltä. Siis kaikki kunnia Walking Deadille, varmasti pelaan senkin jonain sateisena heinäkuun viikonloppuna, mutta mä ihan oikeasti nautin aivan sairaan komeista peleistä. Ongelma vain on, että esim. Heavenly Swordin kehittäminen kai maksoi melko rutosti, se oli noin kuuden tunnin peli ja sitä todennäköisesti myytiin käytettynä heti julkaisuviikolla. Taloudellisesti siis varmaan järjetön floppi, vaikka monet siitä tykkäsivätkin yli kaiken (hep).

Ja noiden kalliiden pelien kuolemaa mä suren jo etukäteen. Jos kolmen miljoonan myynti (*köh* tombraider *köh) ei riitä kattamaan kehityskuluja, niin aletaan olla aika ahtaassa raossa. Siinä mielessä on hyvä, että PC-arkkitehtuuri valtaa alaa, jolloin middlewaren kehittäminen helpottuu, sen käyttäminen voi tehdä kehittämisestä vähän edullisempaa ja assetteja uudelleenkäyttämällä jokaista peliä ei tarvitse aloittaa ihan tyhjältä pöydältä.

Että juu, fullHD-remakeja vanhoista sarjoista mulle, niin olen tyytyväinen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ja tässä kohtaa täytyy sanoa, että ihan pikkaisen huolestuttaa koko alan puolesta. Mä tykkään korkeiden tuotantoarvojen peleistä. Mitä eeppisempää shittiä, sitä parempi. Jos tulevaisuus on Clash of Clansien ja selainpelien ja mukaan mahtuu ehkä jokin satunnainen Call of Duty, niin aika ankeaksi käy elämä. Mä haluan edelleen Fallouteja ja Dishonoredeja ja Grand Theft Autoja. Mutta mä en riitä kohdeyleisöksi. Kyllä tuohon tarvitaan sata tai kaksi sataa miljoonaa muutakin.
Oma suosikkipelisarjani Deus Ex:n viimeisimmästä kehityksestä kunnialla vastannut Eidos Montreal kiusasi muutamana menneenä päivänä pelimediassa ja twitterissä huolella uudesta Deus Ex:n jatko-osasta ja meikäläinenhän olin hyppäämässä hypejunaan mukaan oikein kunnolla. Melkein olin niin tyhmä, että olin menossa tölväsemään wiiulaisia siitä, että saavat muruset pöydältä kun varsinainen pihvi on tulossa joko vielä PS3:lle tai sitten PS4:lle.

No mitä jäi käteen ennakkohypettämisestä? iLaitteille julkaistava mobiili Deus Ex... Aikamoinen paskasaavillinen sitä itseään tuli niskaan.

Square Enix tosiaan aikoo laittaa itsensä tuloskuntoon mobiilipeleillä kuten uhkasivat. Human Revolution myi 2,5 miljoonaa ansaitsen 100 miljoonan tulot myynneistään ja nyt sitten Square Enixin ihmejohtajat tuumaavat, että tablettiversiolla päästään parempaan 6 dollarin kappalehintaan. Eli myytyjä pelejä pitäisi tulla tuollainen 17 miljoonaa 100 miljoonan myynteihin? Vertailun vuoksi Angry Birdsin maksuversio on myynyt kait saman? Aikamoisia talentteja tuolla Square Enixin sikariportaassa, shaatana.

No meikäläiselle tulee ensimmäinen Deus Ex peli joka jää kokematta. Ihan vain sillä, ettei puhelimeni tai tablettini ole kumpikaan iLaite. Aivan kylläkin sama. Ei edes kiinnostaisi. Tässä pelissä pitää olla huone pimeänä, äänimaailma kunnossa vaikka sitten laatukuulokkeilla ja immersio vie mennessään.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Human Revolution myi 2,5 miljoonaa ansaitsen 100 miljoonan tulot myynneistään ja nyt sitten Square Enixin ihmejohtajat tuumaavat, että tablettiversiolla päästään parempaan 6 dollarin kappalehintaan. Eli myytyjä pelejä pitäisi tulla tuollainen 17 miljoonaa 100 miljoonan myynteihin?

100 miljoona jaettuna 2,5 miljoonalle on 40. Eli siis Human Revolutionista tuli Eidokselle tuottoa/voittoa per myyty peli 40 rahaa (ilmeisesti dollaria)? Kuulostaa kyllä melko hurjalta luvulta. En ihan heti tuota usko, että siis puhdasta voittoa olisi tuollaisia summia tullut.

Ja kun vertasit Angry Birdsiin, niin alkuperäistä peliä oli kehittämässä varmaankin kourallinen ihmisiä. Wikipedian mukaan Roviolla oli hommissa 2010 vain 24 työntekijää ja tuolloin oli jo ensimmäinen Angry Birds ulkona. Wikipedian mukaan Eidos Montrealilla on töissä 350 ihmistä. Loogisestihan jo tästä pystyy päättelemään hieman mittasuhteita noihin tuotantokuluihinkin. Isommat pelit maksaa enemmän tehdä. Pienemmät kulut, isommat tulot.

Nämä asiat eivät ole ihan yksinkertaisia kuin tuossa kuvaat. 17 miljoonaa kertaa 6 dollaria on toki 102 miljoonaa, mutta tuskin näiden pelien kulutkaan ovat samaa luokkaa. Kun lopulta kuitenkin se mobiilipelien kehittäminen on halvempaa, niin ei niitä pelejä tarvitse samassa suhteessa myydä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Itse uskon (ja kaveripiirissä paljon asiasta keskusteltu), että aallonpohja on saavutettu jo pelien rautalangallistamisessa. Koska pelaaminen muuttuu koko ajan enemmän mainstream-harrastukseksi, aletaan myös kuuntelemaan niitä pelaajia.
Nythän on nähty indie-tuotannon nostavan päätään ja näiden 'squareenixien' epäonnistuvan surkeasti. EA on julkaissut nyt 5 kuukauteen 4 jotakuinkin geneeristä räiskintää (Crysis3, Dead Space 3, Fuse, Arm of Two 3), joista yksikään ei ole ollut kummoinenkaan menestys. Menestyneissä Kickstarter-projekteissa harvemmin nähdään mitään putkijuoksuja. Eli on merkkejä paremmasta, mutta mitähän se suuri enemmistö miettii. Pelaajan Huttunen kommentoi, että Xbox360 on myynyt Ameriikassa aikas hienosti viime aikoina. Mutta Xbox-pelit eivät. Eli konsolia hankittaneen muuhun kuin pelikäyttöön. Eli onko pelien tulevaisuus kuitenkin mobiilipelaamisessa ja varmoissa jatko-osissa?

Epäilen jryin huolen korkeiden tuotantoarvojen pelien kadosta olevan jossain mielessä aiheellista. Käsittääkseni Hollywoodin ollessa peliteollisuuden tavoin nuori ala tehtiin näitä mammuttituotantoja (Kleopatra jne) kunnes lopulta todettiin, ettei niihin ole varaa. Välillä tehtiin jotain muuta, kunnes nykyään elokuvilla menee kaiketi ihan kivasti. Ainakin lyhyellä tähtäimellä kustannukset tuntuvat nousseen liian korkeiksi. Optimistina haluan kuitenkin uskoa siihen, että julkaisijoiden on vain laitettava itsensä kuntoon. Ainakaan Square Enixin lausunnot eivät oikein anna kuvaa hyvin hoidetusta yrityksestä.

Tuleva E3 on siinäkin mielessä mielenkiintoinen, että se antanee jotain viitettä pelialan tulevaisuudesta. Nähdäänkö 20 Kinect/Move-peliä ja 30 jatko-osaa vai oikeasti mielenkiintoisia uusia pelejä?

Tämä ketju on kyllä hienoa viihdettä ja hienoa, että konsolit herättävät tunteita. Mutta edelleen yksi pyyntö; mielipiteen sanominen vakuuttavaan syvyyn ei tee siitä faktaa, joten toivoisin jonkinlaista evidenssiä vähänkin raflaavampien väitteiden yhteyteen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

EA/Activision/Ubisoft yrittävät tuhota kilpailijansa nostamalla tuotantoarvot mahdollisimman korkealle. B-tason julkaisijoiden pitäisi ymmärtää olla lähtemättä mukaan tähän AAAA leikkiin
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuleva E3 on siinäkin mielessä mielenkiintoinen, että se antanee jotain viitettä pelialan tulevaisuudesta. Nähdäänkö 20 Kinect/Move-peliä ja 30 jatko-osaa vai oikeasti mielenkiintoisia uusia pelejä?

Konsolisukupolven vaihdos on paras hetki tuoda uusia pelisarjoja. Tätä toivotaan molemmilta valmistajilta. Pahin pelko on että vedetään varman päälle, ja niinpä samat Halot ja Unchartedit tulevat jylläämään jatko-osa jatko-osan perään. Vaikka tämän sukupolven parhaat pelit ovatkin aivan huippuja, niin silti joillekin pelisarjoille toivoisi taukoa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Epäilen jryin huolen korkeiden tuotantoarvojen pelien kadosta olevan jossain mielessä aiheellista. Käsittääkseni Hollywoodin ollessa peliteollisuuden tavoin nuori ala tehtiin näitä mammuttituotantoja (Kleopatra jne) kunnes lopulta todettiin, ettei niihin ole varaa. Välillä tehtiin jotain muuta, kunnes nykyään elokuvilla menee kaiketi ihan kivasti. Ainakin lyhyellä tähtäimellä kustannukset tuntuvat nousseen liian korkeiksi.

Itse en jaa tuota huolta, mutta toivon että peliteollisuus tekisi tuossa kuvailemassasi mielessä hollywoodit. Nämä jättimegasuperhyper pelit tuppaavat lähes aina olemaan loppujen lopuksi melko varman päälle himmailtua soppaa, räiskintää erinäisin vivahtein. Ja siihen on johtanut juurikin se täälläkin kirkkaasti näkyvä osa pelaajista, joiden mielestä enemmän tehoja on tulevan sukupolven olennaisin asia. Tehofiksaatio johtaa lopulta liian korkeisiin kustannuksiin, vaikka luovuudella voisi tehdä oivaltavampaa peliä kohtuullisimmilla tuloilla. Kyllähän siellä Hollywoodissakin useat niistä parhaimmista elokuvista on tehty maltillisella budjetilla, korostaen sisältöä ja elokuvataidetta itseään.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

tehtiin näitä mammuttituotantoja (Kleopatra jne) kunnes lopulta todettiin, ettei niihin ole varaa.
Itse olen pohtinut tätä asiaa myös mm. erään jokavuotisen räiskintäkuninkaan kohdalla. Eli on vain ajan kysymys milloin CoD paisuu niin suureksi, ettei sitä ole mitään järkeä tehdä? Nythän tuntuu Activisionin peli vaativan jatkuvasti jo useamman CoD-pelitalon työpanoksen yhden vuosipäivityksen ulossaamiseksi, markkinointikulut ovat aivan megalomaaniset ja vaikkei peli loppupelissä olekaan juuri vuosien varrella muuttunut, on (moninpeli)kenttäsuunnittelu, pelattavuus yms. hiottu oikeasti viimesen päälle. On siis vain ajan kysymys milloin tämä erittäin korkeaksi kasvanut korttipakka oikeasti romahtaa - ja kovaa!
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Itse olen pohtinut tätä asiaa myös mm. erään jokavuotisen räiskintäkuninkaan kohdalla. Eli on vain ajan kysymys milloin CoD paisuu niin suureksi, ettei sitä ole mitään järkeä tehdä? Nythän tuntuu Activisionin peli vaativan jatkuvasti jo useamman CoD-pelitalon työpanoksen yhden vuosipäivityksen ulossaamiseksi, markkinointikulut ovat aivan megalomaaniset ja vaikkei peli loppupelissä olekaan juuri vuosien varrella muuttunut, on (moninpeli)kenttäsuunnittelu, pelattavuus yms. hiottu oikeasti viimesen päälle. On siis vain ajan kysymys milloin tämä erittäin korkeaksi kasvanut korttipakka oikeasti romahtaa - ja kovaa!

Kenttäsuunnittelu (ainakin S&D-pelaajille) on haukannut kökköä jo vuosia sitten. Tuntuu että mappisuunnitteluun ei panosteta ollenkaan. Ja jos viimeisen päälle hiottu peli tarkoittaa sitä, että hyvää nettiyhteyttä rankaistaan ja pelistä tehdään lähes pelikelvoton (Black Ops 2, noin kolmen kuukauden testillä) niin en tiedä kuinka paljon tuon korttipakan pitäisi vielä romahtaa, että pelaajat sen huomaisivat. Tuntuu, että perkinviilaajilla on ollut silmälaput silmillä jo useamman vuoden. Pelaajien herääminen antaisi toivoa koko pelialalle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nythän on nähty indie-tuotannon nostavan päätään ja näiden 'squareenixien' epäonnistuvan surkeasti. EA on julkaissut nyt 5 kuukauteen 4 jotakuinkin geneeristä räiskintää (Crysis3, Dead Space 3, Fuse, Arm of Two 3), joista yksikään ei ole ollut kummoinenkaan menestys. Menestyneissä Kickstarter-projekteissa harvemmin nähdään mitään putkijuoksuja. Eli on merkkejä paremmasta, mutta mitähän se suuri enemmistö miettii.
Kickstarter on tavallaan muoti-ilmiö ja siitä ei voi päätellä indie-pelien menestymistä. Voidaan myös keskustella onko Double Fine tai inXile todella indie-pelitaloja. Ainakin siitä voidaan kai olla yhtä mieltä ettei 900k dollaria riitä 50 hengelle peliä tekemään tai 400k dollaria riitä 65 hengelle. Muutakin rahoitusta siis on. Jos herrat Schafer ja Fargo pistivät omasta pussistaan loput miljoonat, niin sitten ovat indie-taloja.

Harmi ettei todellisia myyntilukuja juuri Minecraftin ulkopuolelta saada. Minecraft supermenestyksellään kyllä nosti indie-pelit suurempaan huomioon. Mutta kyllä indie-pelien runsas lukumäärä pitää myyntimäärät melko alhaisina. Mutta eihän sitä paljoo tarvii myydä että yhden hengen tiimi saa taas viideksi vuodeksi ruokaa.

Pelaajan Huttunen kommentoi, että Xbox360 on myynyt Ameriikassa aikas hienosti viime aikoina. Mutta Xbox-pelit eivät. Eli konsolia hankittaneen muuhun kuin pelikäyttöön. Eli onko pelien tulevaisuus kuitenkin mobiilipelaamisessa ja varmoissa jatko-osissa?
Xbox360:llä on kuitenkin paras attach rate, ainakin sen tiedon valossa mitä meillä on. Ongelmana on se että ihan tarkkaa tietoa ei ole. NPD laskee pelimyyntiä suurimmasta osasta pohjoisamerikan retail-pisteistä, mutta esimerkiksi Live marketplacen myynneistä NPD:llä ei ole mitään käryä. Sony ja Nintendo ilmoittaa omiksi attache rateksi 9.15 ja 8.6 kun taas NPD:n ilmoittama xboxin attach rate on 9.2 (josta siis puuttuu liven myynti sekä joitakin isojakin jälleenmyyjiä). Lukujen lähteenä foorumikirjoitus jonka lähdelinkki 2013 maaliskuulta, mutta joka kuitenkin näyttää nyt 404-virheen.
Tämä vuosi on heikko Xbox360 yksinoikeuspeleissä kun jokainen MS:n oma studio työstää X1 -peliä, toi heijastuu väkisin myyntiin. Ei ole tainnu tulla mitään muuta kuin Gears of War: Judgment, josta puuttui päähahmot ja joka oli liian dlc-mäinen myydäkseen hyvin. Vähän samoin kuin esmes Halo: ODST.

Konsolisukupolven vaihdos on paras hetki tuoda uusia pelisarjoja. Tätä toivotaan molemmilta valmistajilta. Pahin pelko on että vedetään varman päälle, ja niinpä samat Halot ja Unchartedit tulevat jylläämään jatko-osa jatko-osan perään. Vaikka tämän sukupolven parhaat pelit ovatkin aivan huippuja, niin silti joillekin pelisarjoille toivoisi taukoa.
Näin on ja tiedossa on jo yksi sellainen! Black Tusk, painakaa studion nimi muistiin. kohta kuullaan mitä sieltä on tulossa! Markkinointihuhut on kertonu jotain eeppistä shittiä. Jos veikata pitää niin FPS joka ajoittuu tulevaisuuteen. Toivottavasti jotain muuta välillä ;)
 
Ylös Bottom