Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien hinnoista

Mä en olisi varma, että hinnat edes nousee, jos hinta on vaikka 69,90 euroa ja siihen alvin nosto toisi sen yhden euron lisää. 70,95 euron peli ei vaikuta psykologisesti niin houkuttelevalta. Itse en ole tosin sitoutunut minkäänlaiseen numeromagiaan ja minulle nuo olisivat suunnilleen samanhintaisia, mutta ilmeisesti moni kokee asian eri tavalla ja siksi ysi ysi on hyvä strategia.
 
EIpä haittaa vaikka nousisikin. Oma sääntöni tulee jatkossakin pitämään, eli fyysisestä ei yli 50 euroa makseta kuin erittäin harvoissa poikkeustapauksissa. Digissä hinta pitää sitten olla alle 30 euroa, koska jälleenmyyntimahdollisuus puuttu.

Näillä säännöillä olen mennyt ainakin 15 vuotta ja koskaan ei ole pelattava loppunut kesken.
 
70€ on liikaa pelistä. Nyt tässä tekisi mieli ostaa tuo Stellar Blade mutta 70€ hintalapulla siirrän ostoa ja odottelen, että hinta tippuu. Ainoan poikkeuksen olen tehnyt Gran Turismo 7 25th Anniversary Editionin kohdalla, joka maksoi järjettömän 104€.
 
70€ on liikaa pelistä. Nyt tässä tekisi mieli ostaa tuo Stellar Blade mutta 70€ hintalapulla siirrän ostoa ja odottelen, että hinta tippuu. Ainoan poikkeuksen olen tehnyt Gran Turismo 7 25th Anniversary Editionin kohdalla, joka maksoi järjettömän 104€.
Onhan se 70€ suht paljon. Toisaalta pitää huomioida pelin pituus yms. 10h pelistä en missään nimessä maksaisi niin paljon mutta 100h pelistä helpommin. Kolme 70€ tai yli peliä olen tainnut parin vuoden sisään ostaa. Myös humalan taso saattaa joskus aiheuttaa sen ostohousut menee jalkaan.
 
Itselläni taas ei ole pelin pituudella oikeastaan väliä. 70e 10 tunnista on ihan passeli, jos peli oikeasti on hyvä. Muutenkaan en ymmärrä sitä että jotkut laskevat, että jos menee alle euro per tunti niin silloin se olisi jotenkin hyvä. Laadusta itse olen valmis maksamaan.

Toki erittäin harvoin ostan täyshintaisia pelejä. Viimeisin taisi olla Elden Ring ja varmaan tulen ostamaan sen lisärin heti myös.
 
Itselläni taas ei ole pelin pituudella oikeastaan väliä. 70e 10 tunnista on ihan passeli, jos peli oikeasti on hyvä. Muutenkaan en ymmärrä sitä että jotkut laskevat, että jos menee alle euro per tunti niin silloin se olisi jotenkin hyvä. Laadusta itse olen valmis maksamaan.

Toki erittäin harvoin ostan täyshintaisia pelejä. Viimeisin taisi olla Elden Ring ja varmaan tulen ostamaan sen lisärin heti myös.
Joo mäkään en ymmärrä että lasketaan tunneissa peleille hintaa, toki onhan se ajatuksena hauska jos jaksaa pelin parissa viihtyä toista sataa tuntia niin halvaksihan se tuntihinta tulee. Itse taas pelaan aina tarinan ja muutaman sivutehtävän, harvemmin jaksan 100h koluta pelin parissa.

Silti kyllä pelin kesto kompensoi itsellä hintaa, en olisi valmis maksamaan pelistä 70e joka olisi läpäisty 10h.

Kyllä itselle sen 70e perusteeksi tarvitaan se lähemmäs 20h tarina. Esim Spiderman 2 oli kestoltaan juuri sopiva, Miles Morales 70e lapulla olisi ollut liian lyhyt.
 
Pelin kesto on vähän huono mittari kun sitä ei edes voi mitenkään täysin objektiivisesti mitata. Pelit kun voi pelata hyvin erilaisilla tavoilla läpi ja siihen vaikuttaa moni asia aina vaikeustasosta pelaajan omaan pelivauhtiin, osaamiseen ja ties mihin.

Enemmän ehkä merkitsee se, että paljonko pelissä voi olettaa löytyvän tekemistä eli kuinka kauan sen on mahdollista viihdyttää. Toki sekään ei todellakaan ole helposti määriteltävissä oleva asia.

On kuitenkin paljon erilaisia pelejä, joista osa on ns. kertakäyttökamaa yksinpelivuoristoratoineen kun taas toiset voi tarjota näennäisellä lyhyellä kestollaankin huimasti hienoja pelitunteja. Ääriesimerkki ehkä moninpelit: niissähän tehdään samaa jatkuvasti, joten jos pelaisi vain jokaisen kartan ja jokaisen pelimuodon kerran läpi, niin eipä siitäkään satoja tunteja millään tulisi.

Ei ole kyllä mikään ihme että moninpeleille ei anneta mitään kestoa. Niissähän lopulta merkitsee se että onko se viihdyttävää, jotta sen parissa pysyisi pidempäänkin. Miksei sama voi olla lähtökohtana yksinpelille?

Kyllä minä ainakin jotain Resident Evilejä ja Dishonoredeja olen pelannut useita kertoja läpi ja saanut oikein viihdyttäviä kokemuksia. Sitten on taas ne kokemukset, joissa riittää yksi pelaaminen. Yleensä ne on sellaista ääriskriptattua ja/tai putkea, joista ei saa mitään vaihtelua irti vaikka pelaisin sata kertaa uusiksi.

Toki minullakin on omat kriteerit sille mistä maksan mitäkin. Minulla ei edes ole mitään "peruspelin hintaa" vaan katselen aina lähtökohtaisesti onko jokin tarpeeksi kiinnostava että sen ostan pyyntihinnalla. Harva peli on sitä minulle 70 euron hinnalla mutta sitten taas useita 40-50 euron ostoksia olen tehnyt vaikka on ollut muutakin pelaamista työn alla - ja ihan vain siksi koska hinta on tuntunut sopivalta.

Ainakin Helldivers 2, Ghostrunner 1 + 2, Stray ja Tchia! oli helppo napata "täydellä hintaa" ostoon kun pyysivät nykyajan normihintaa vähemmän. Ja ovat kaikki olleet helposti hintansa arvoisia.

Niin ja puhun siis fyysisistä. Diginä en osta ennen kuin on vähintään puoleen hintaan. Ja sillä ei ole mitään tekemistä pelin keston kanssa.
 
Resident Evilit ovat hyvä esimerkki. Pelien läpipeluu ei kestä kauaa, mutta niissä löytyy yleensä uudelleenpeluuarvoa ja muuta sisältöä.
RE2:en oli esimerkiksi minulle täyden hinnan arvoinen.

Joistakin Ubisoftin 300tunnin peleistä en haluaisi maksaa täyttä hintaa. Yleensä ne tuleekin nopeasti alennukseen jostain syystä.
 
Ylös Bottom