Ihan perustuen siihen kuinka laadukas ja pitkäkin peli vielä on. 29,90€ olisi mielestäni ollut se oikea hinta kyseiselle pelille, ja onhan tuossa ihan uskomaton määrä laatua ja viihdettä kahdellakympillä, harvemmin hinta ja laatu kohtaavat näin. Lisäksi kuinka rahanarvo on muuttunut tässä lähivuosina ja mikä se yleinen hintatrendi on ollut peleillä. Esimerkiksi Nintendon Metroid Dread on täysihintainen metroidvania vaikka se on yli puolet lyhyempi kuin Silksong ja muutenkin paljon huonompi, mielellään sitä laadukasta pelistä maksaa arvoisensa hinnan. Sitten taas toinen ääripää on MGS Delta... 80€ siitä että grafiikat on uusittu, tunnin sitä jaksoin pelata ja sen jälkeen en ole avannut koko peliä.
Joo, Silksong ja varmasti monet muutkin pelit on sellaisia, että niistä olisi voinut maksaa enemmänkin eli ne tuntuvat arvokkaammilta mitä niistä on maksanut.
Ei silti tarkoita että sen olisi pitänyt maksaa enemmän, sillä kuten sanottu, pyydetään tuotteesta varmaan sellainen hinta että se menee varmasti kaupaksi ja saa vielä voittoakin. Minusta tuo hinta on juuri loistava, sillä sen päätyy nyt helpommin ostamaan nekin, jotka ehkä epäröivät: porukka katsoo että jaa, joku Silksong, järkyttävän hyvät arviot ja hinta 20 euroa -> voiko olla ostamatta? Siinä ei tarvitse genre tai aiempi peli olla tuttu kun näkee vain nuo kaksi asiaa. Plus vielä kolmas muuttuja pelin hype. Varmasti moni laittaa sen 20 euroa peliin jo siksi että haluaa todeta oliko odottamisen arvoinen, siis riippumatta arvioista.
Pelien hintojahan ei määritellä hyvyyden tai pituuden mukaan, vaan ihan puhtaasti kysynnän ja tarjonnan lain mukaan. Jos kukaan ei suostuisi maksamaan pelistä 80€, ei niitä myöskään sillä hinnalla myytäisi.
Näin juuri ja nuo "pakko pyytää 80 euroa" johtuu niistä peleistä, joiden lopputekstit kestää kaksi tuntia. Se tekijämäärä ja panostus ei näy missään* mutta "pakko tehdä". Sitten on Clair Obscur, Silksong ja muut pelit, joissa hillitympi hinta mutta jotka silti tarjoavat jotain muutakin kuin samaa taas vähän isommaksi paisutettuna.
* Joo, näissä massiivisissa peleissä on hirveästi juttuja, joihin tarvitaan ihmisiä mutta ainakaan minulle ne eivät tunnu merkittäviltä jos/kun pelikokemus on tylsempi kuin halvemmissa tai vähemmän tekijöitä työllistävissä peleissä. Niistä puuttuu se "rakkaus" pelejä kohtaan ja ne tuntuvat enemmänkin tuotteilta, joilla tienata rahaa. En halua että sellainen nostaa hintoja, koska en kaipaa sellaista höttöä. Eikä siinäkään olisi mitään jos GTA VI:n kaltaiset pelit maksaisivat enemmän mutta kun se on ihan varmaa että 80 euron hinnan yleistyttyä sitä pyydetään ihan joka puolelta koska "se nyt vain on pelien hinta nyt".
Väitän että olisi myynyt saman tuotakin kalliimmalla helposti. Hollow Knightilla on sen verran pidetty ja paljon pelattu peli, että jatko-osalle olisi varmasti löytänyt ostajia korkeammallakin hinnalla.
Muutta kiva että Team Cherry antoi tuon meille noin puoli-ilmaiseksi. Varmasti tuollakin hinnalla tulevat tienaamaan paremmin kuin hyvin, kun pelillä on käytännössä vain 3 päätekijää…
Näin juuri. Itse olen aina vähän ihmetellyt että miksei ikinä oteta vaihtoehdoksi sitä "myydään vähän halvemmalla enemmän" kuin "myydään kalliimmalla mitä myydään". Ehkä joku sitten on tehnyt laskelmia että se 80 euroa on parempi kuin myydä 50-60 eurolla ainakin alussa enemmän.
Pitää kuitenkin muistaa, että ei pelejä pelkästään hyväntekeväisyyttään tehdä ja nykyään pelien tekeminen maksaa yhä enemmän ja enemmän. Jollakin ne kulut pitää kattaa, että voi jatkaa pelien tekoa jatkossakin. Toki kivahan se on näin pelaajana saada Sinksongin tasoinen peli 20€:lla ja uskon, että on siellä varmasti Team Cherryllä laskettu mitä pyytää, että saa vähän takaisinkin.
Ei tietenkään tehdä mutta ei ole järkeä alkaa olla mitään Star Citizeniäkään että laitetaan helvetisti rahaa ja resursseja peliin ja sitten itketään että pakko saada kulut takaisin. Kuka ne resurssit sinne sijoittaa, kysyn vaan. Pelit on paisuneet ihan turhaan nykyisen kaltaisiksi möhkäleiksi eikä mielestäni useinkaan niihin laitetut rahat vastaa pelistä saatavaa "hyötyä".
Tulevaan GTA:ahankin on panostettu taas ihan helvetisti mutta minulle se tulee olemaan taas vain "uusi GTA". Pelailen mutta en usko että jää mieleen sen paremmin kuin aiemmatkaan. Sitten joku Inscryption, Clair Obscur ja monet muut pienemmät/halvemmat teokset jää niihin muistettavimpiin tapauksiin.
Eli mielestäni ei ole järkevää laittaa hirveää määrää panostusta johonkin, nostaa hinta korkeuksiin ja vedota siihen että "no meillä meni tähän hirveästi rahaa". Voisinhan minäkin viilata jotain asiaa vuosikausia ja laittaa hinnaksi 10000 euroa mutta kuka sen haluaisi ostaa kun ei se hinta vastaa siitä saatavaa "hyötyä".
Yleistynyt 80 euroa ei minusta perustu mihinkään, siis jos se vain laitetaan joka pelille asiaa miettimättä. Samalla tapaa en koe että nyt on joku tarve laittaa peleille isompi hinta. Ei tarvitse. Kehittäjät itse tietää mitä voi/pitää pyytää. Ihan liian monessa kohtaa se 80 euroa tunnutaan laitettavan vain siksi että se on nyt mahdollista.
Voisin melkein lyödä pääni pantiksi, että reilusti suurinosa pelialalla työskentelevistä yrittää tehdä hyviä pelejä, joista pelaajat nauttii. Ainakin niistä, jotka oikeasti tekevät sitä peliä. Se ei vain ole ihan niin yksinkertaista, kuin että tehkää vaan hyviä pelejä. Taso on valtavan korkealla nykyään ja laadukkaita pelejä tulee älytöntä tahtia ja pelaajat ovat kokoajan kriittisempiä siitä mitä pelata. Uskon myös että yleinen pelien hintojen nousukin perustuu paljon muuhunkin, kuin tekijöiden ahneuteen.
Niin, siis en minäkään usko että kehittäjät haluaisivat tehdä huonoja pelejä tai tähtäisivät vain tienaamiseen mutta siellä ihan liian usein on joku tyyppi tai kokonainen tiimi sanomassa mitä pelissä pitää olla että tulee massia.
Mutta mitä muuta minkään tuotteen tekeminen olisi kuin että tekisi hyvän tuotteen? Eihän se niinkään voi mennä että "juu, nyt on kalliit tuotantokulut ja tuotekin huono mutta ei voi mitään, ostakaa". Kyllä se todellakin menee niin että tehkää hyvä peli (eli tuote), sillä jos sitä ei ole, niin on turha edes mitään hintoja miettiä kun kukaan ei osta millään hintaa.
Hintojen nousulle on toki oikeat syynsä mutta kyynikkona epäilen yhä että suurin osa lätkäisee isomman hinnan aina kun vain voi - riippumatta mitä se pelin tekeminen on maksanut. Siinä kohtaa kun taso on nostettu 80 euroon, ei suinkaan tehdä pelejä sen "budjetin" mukaan, vaan mietitään miten saadaan vielä enemmän rahaa sisään.
Mistä me tiedetään, että tuo 80€ on valmistuskustannuksiin nähden posketon hinta? Onhan se kova hinta mutta olisi kiva saada suhteutettua se valmistuskustannuksiin ja siihen paljonko tuolla hinnalla pitää peliä myydä kappaleina, että se on kannattavaa tekijöille.
Ei se varmaan olekaan jos tiimit on niin isoja että lopputekstit kestää 2 tuntia. Kysyn vain että ketä tuollaiset pelit palvelee jos vähemmälläkin saa ja vieläpä parempaa? Usein nuo isot pelit nimittäin on niin varman päälle tehtyä ja laskelmoitua että niitä lopputekstien nimiä katsoessa ei voi olla miettimättä että mitä ne kaikki tekivät tässä kun vähemmällä on saanut parempaa.
Juu tottakai minä maksaisin peleistä myös mielummin vähän kuin paljon mutta jos realiteetit on, että joko peleistä pyydetään 80€ tai niitä ei tehdä ollenkaan niin mielummin valitsen 80€. Haluan kuitenkin edelleen pelata myös isoja, kovilla tuotantoarvoilla tehtyjä pelejä, kuten vaikka GTA, TLOU jne.
Tässä on nyt ainakin kaksi eri asiaa sekaisin. Puhut yleisesti että maksat mieluummin 80 euroa kun että ei ole ollenkaan pelejä mutta eihän nuo ole todellakaan ainoat vaihtoehdot vaan sitten tulisi niitä halvempia pelejä. Sitten mainitset erikseen nuo isojen tuotantoarvojen teokset, joista on jo perustellumpaa pyytää enemmän.
Ongelma vain mielestäni on, että se "uusi hinta" lätkäistään ihan liian usein automaattisesti riippumatta siitä mitä tekeminen on kustantanut ja vaatisi että liiketoiminta on järkevää. Aika vähän lopulta näkyy sitä AA-luokan hinnoittelua että peli maksaisi 50-60 euroa ja tuntuu enemmän että "kaikki" pelit on heti sen 80 euroa. Tosin liiketoiminnallisestihan on järkevää pyytää niin paljon kuin kehtaa. Siinä kohtaa vain nämä Silksongit ja muut sekoittaa pakkaa kun yhtäkkiä joku "kehtaa" pyytää "liian vähän", jolloin se oma peli tuntuu väärin hinnoitellulta. Johon minä sanon että niinhän se usein onkin: väärin eli ylihinnoiteltu. Alihinnoittelua on näe ongelmaksi, sillä uskon silti hinnoittelijan tietävän onko asetettu hinta sellainen että toiminta onnistuu/jatkuu sen kanssa.