Nimenomaan. Kyllähän tuosta Laydenin lausunnosta hyvin näkee mitä ongelmia näissä on pelialalle.
Laydenin jo laajasti naureskeltujen numeroiden lisäksi siellä oli kyllä ihan oikeita pointteja, kuten tämä:
Right now, we are narrowing ourselves down into genres and sequels and certain types of games. Favourites like my own, like Parappa and Vib-Ribbon, those things don't seem to get a chance to come out on stage. That's bad for the industry and for fans. Over time, that leads to a crumbling of the games industry if we just keep talking to the same people and telling the same stories in the same way.
Tästä kyllä samaa mieltä. Jatko-osia, uusioversioita ja kaikenlaisia kierrätyksiä nähdään kyllä aina vaan kiihtyvään tahtiin, eikä niissä aina mitään ongelmaa ole ja usein ne on kivaa fanserviceä. Itsekin odotan Advance Wars kierrätystä, mutta kyllähän tuo samojen kaavojen grafiikkapäivittelyt ovat sinänsä alalle kokonaisvaltaisesti hidasteita, kun niihin kuitenkin käytetään ihan osaavia resursseja, jotka voisivat olla tekemässä jotain aivan uuttakin. Ja tosiaan, kun budjetit menee sinne jopa 200 miljoonan luokkaan tässä sukupolvessa, niin kyllähän sitä varmasti mielummin tekee God of War XX:n kuin täysin uuden pelin, eikä ota turhaan sen isompia riskejä.
Tässä mielessä pitää nostaa hattua Starfieldistä Bethesdalle, olisihan sitä voinut myös varmat rahat pokata vanhoilla sarjoilla, mutta ottavat rohkeasti riskiä. Niin pitääkin. Myös Redfall, Ghostwire: Tokyo ja Deathloop jatkavat tätä - hienoa! Toivottavasti nämä uudet IP:t onnistuvat ja riski kannattaa.
Tosin niin kauan kun Sony ja Nintendo tuottaa nykyisen kaltaisesti huippuexcluja en ole asiasta niin huolissani mutta multiplattarien osalta tällaiset vuokrapalvelut voivat syödä pahastikin laatutasoa.
Näin Switchin ja Series S:n omistajaa ei myöskään huoleta kyllä ollenkaan. Tähän mennessä Series-sukupolvi ja Game Pass on ollut sellainen kombo, ettei kyllä pelitunteja ole näin paljoa tullut miesmuistiin - ja pelattua on tullut kaikilla nykyisten julkaisijoiden alustoilla sieltä 80-luvulta.
Se on OK jos sinua tämä nykyinen suuntaus ei huoleta, mutta Google-haulla "halo infinite gaas" löytyy aika paljon muita jotka eivät yhtä huolettomia ole tästä suuntauksesta.
Otin siis kantaa tuohon miten sait sillan Halon ja Game Passin välille, vaikka kyseessä on peli, joka on tosiaan Free To Play, eli siis sama konsepti, jonka avulla pelaamisen viimeisimmät megahitit kuten Fortnite on nähty. Katsotaan nyt miten Halo: Infinite lähtee, mutta kuten voidaan huomata jo pelkästään tech demosta, niin peli kiinnostaa, kun tänään jossain vaiheessa peli oli top3:ssa Twitterin trendaavissa.
Itsehän en Halon kohderyhmään muutenkaan kuulu, mutta eiköhän tuollainen legendaarinen merkkipaalu tule tarkistettua yksinpelin osalta, kun kerran Game Passiin tulee. Nettipelit tuskin tälläkään kertaa maistuvat, mutta mistä sen tietää. Muiden innostus ei kuitenkaan ole minulta pois.
Ja tämä Halon F2P-formaattiin siirtyminen ei mielestäni ole kuitenkaan Game Passin syytä, vaan kyllähän siis ihan pelaajat ovat näitä pää märkänä pelanneet. Ja ovat tehneet niin ihan siis ilman Game Passia (tai PS Nowta).
Käsittääkseni myös MFS2020 löytyy maksullisia lentokoneita ja lentokenttiä. Toki pääpelikin on jo itsessään iso, mutta silti maksullista sisältöä löytyy sieltäkin.
Niin siis onko nyt jo ihan kaikki lisäsisältö jo väärin? Myös esimerkiksi Ghost of Tsushiman kohdalla?
Itse ainakin pidän ihan mielekkäänä, että joitain pelejä tuetaan myös "after sales" hengessä, eikä nämä aina mitään ongelmallista ole, vaikka niistä joutuisikin jotain maksamaan. Jos kukaan ei maksullista lisäsisältöä osta, niin sitä ei julkaista. Kannattaa siis äänestää lompakollaan.
Starfieldista, Tokyo: Ghostwiresta, Deathloopista ja Redfallista emme tiedä vielä mitä sieltä löytyy sisällön puolesta. Mutta ainakin Redfall on 4 hahmon moninpelinä on aika otollinen peli johonka sijoittaa mikromaksuja ja GaaS-tyylistä sisältöä. Mutta ei tuomita näitä pelejä ennen kuin tiedämme enemmän.
Emme tiedä, mutta tiedämme kyllä, että nämä pääosin keskittyvät yksinpelaamiseen (poislukien hyvinkin ilmeisesti co-op Redfall), mikä tämä oli se vastaus nimenomaan siihen, että GaaS-sisältöä olisi tulossa nyt jollain normaalia isommalla volyymilla, koska Game Pass.
Ja lähinnä pointti nyt kuitenkin oli, että jos tässä aidosti pelätään, ettei me MS:n alustalla pelaavat saada enää kunnollisia yksinpelejä, niin ei varmaan tarvitse huolehtia. Näyttää nimittäin aivan todella hyvältä 2021-22 jo pelkästään MS:n first partyn osalta ja nimenomaan todella monipuoliselta. Tarjontaa on monipuolisesti, monesta eri genrestä.
Enkä nyt tiedä onko tuo Zenimaxin suuntaus mitenkään epätodennäköistä kun katsoo heidän viime vuosien viimeisimpiä pelejä. ESO ja Fallout 76 ovat GaaS-tyylisiä moninpelejä täynnä mikromaksuja.
ZeniMaxin alta tulee tosiaan myös noita alan suurimpia nettiroolipelejä, eikä niiden pelaaminen ole minulta pois. Ihan samaa se kaikkien tuon genren pelien kanssa. Sonykin on näitä julkaissut useampia. Kuvittelisin, että näiden businessmalliin tosiaan sopii kuin "nenä päähän" tuollainen pikkuhiljaa sisällön kasvattaminen, maksullisesti tottakai. Tai sitten kuukausimaksujen periminen pelin pelaamisesta, kuten ennen. Hyväntekeväisyyttä nämä kun eivät voi olla.
Ja sitten viimeisimpänä Wolfenstein: Youngblood ja Doom Eternal jotka myös omasivat mikromaksuja vaikka olivatkin periaatteessa yksinpelejä tai ainakin mahdollisia pelata yksin.
Ainakin tämä linkkaamasi Doomin jotkut kosmeettiset skinipaketit on kyllä melkoinen myrsky vesilasissa. Jotkut tosiaan noista haluavat maksaa ja antaa niiden maksaa niistä. Jo pitkään on myyty jotain tiesmitä collector's editioneita ja steel bookkeja, joissa on ollut enemmän maksaville jotain jännää rihkamaa kaupan päälle - eikä tämä peliteollisuutta ole tuhonnut. Toki tuossa artikkelissakin mainittu ID Softwaren tapa ilmoittaa, ettei mitään maksullista myytävää olisi tulossa on tietenkin aika helppo vastapallo mihin kohdistaa kohinansa, mutta jos tuossa on peliteollisuuden isoin tulevaisuuden uhka, niin meillä on kyllä pullat hyvin uunissa jatkossakin.
Ja Doom Eternalin maksulliset kosmeettiset paketit eivät kyllä ole Game Passin syytä, vaan ensimmäisen 9 kuukauden aikana 450 miljoonaa myyntiä tehnyt jättihitti sai nämä paketit ihan Game Passista huolimatta.