Usein verrataan palvelua Netflixiin joka ei sekään vielä tämän vuoden tammikuussa 200 miljoonalla tilaajallaan ole varsinaisesti tuottanut voittoa.
Tähän vertaukseen kätkeytyy myös ainakin tiettyjä eroavaisuuksia, kuten esimerkiksi se, että on täysin normaalia ostaa erikseen niitä pelejä, jotka Game Passissa on, eli kassavirta ei ole missään nimessä pelkästään tämän varassa samalla tavalla kuin se on Netflixillä. Ja toisaalta aina on ne pahamaineiset mikromaksut, DLC:t ja muut sälä, jota pelit voivat tilauksen lisäksi myydä, vaikka itse pääpeli olisikin palvelun kautta. Eli juuri sitä samaa Add On kassavirtaa, joka tuoreen tiedon mukaan myös esimerkiksi Sonyn tulovirroista muodostaa yli puolet.
Tätä potentiaalia lisämyyntiin ei esimerkiksi Netflixillä ole ihan samalla tavalla, vaikka myös he nykyään jotain julkaisuja elokuvateattereissa ja jopa perinteisessa televisiossa pyörittävät sekä muutakin kassavirtaa ovat saaneet joidenkin tuotantojensa kautta. Eli Netflixin ja Game Passin businessmalli ei tietenkään ole ihan yksi yhteen sama. Vaikka periaate on hyvin samankaltainen, tarjotaan kk-maksua vastaan kattausta materiaalia, niin lisämyynnin osalta tilanne on aivan erilainen.
Ihan pieni asia ei ole sekään, että Microsoft tuottaa itse omat pilvipalveluna (ja muuta tekniikkaa), kun muuta toimijat useimmiten joutuvat maksamaan näistä markkinahintaa muille. Ero varsinkin Netflixiin on tässäkin suuri, ainakin mitä operatiivisiin kustannuksiin tulee.
Windows Centralilla oli tuossa hetki sitten ihan hyvä artikkeli aiheesta, tässä siitä muutama lainaus:
Despite the fact Sea of Thieves, Age of Empires, Forza, Halo, and other games are available on Xbox Game Pass for PC for just $10 a month, all of these games hit Steam at retail, remaining in the top-sellers list for months after launch.
If you enjoy Minecraft Dungeons, chances are you might just buy those DLC packs on top of your Xbox Game Pass sub. Netflix also does sell some content at retail, but generally speaking, the app itself has no upsell features whatsoever. You pay your sub, and that's it. There are no microtransactions, no DLC content, and crucially, no retail sales attached. When you factor in upselling, the amount of cash Microsoft is generating from Xbox Game Pass is likely far higher than the subscription fees alone.
Every contract is different, but I understand that Xbox Game Pass pays out an upfront lump sum to get the game into the service, with additional benefits negotiated on a per-contract basis. Microsoft knows how much it has to spend month over month, giving them a relatively easy spreadsheet to work with when it comes to acquiring content, which forms part of the user acquisition cost, not factoring in marketing.
There are various other reasons why the comparisons to Netflix and Spotify don't really stack up. Microsoft has its own cloud provision, whereas Netflix and Spotify have to add additional overheads by partnering with third-party cloud providers.
Lähde
Ps. Netflix kyllä tekee voittoa, vaikka hiipuva pandemia tullee näkymäänkin sen seuraavissa tuloksissa.
Netflix's first quarter profit this year was $1.7 billion, up from $709 million in the year-earlier quarter. Its revenue jumped 24%, to $7.1 billion. So the company's earnings were good, but all eyes were on its big subscriber miss as well as a weak forecast for subscriber growth for the next quarter.
Lähde
Hinta on noussut palvelun historian aikana 4 dollarista 17 dollariin (4K tilaus). Toivottavasti vastaava hinnannousu ei ole Game Passillakin edessä aikanaan.
Netflix on kasvattanut samaan aikaan käyttäjäkuntaansa jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla, joten kuluttujat ovat olleet sinut tuon hinnannousun kanssa, eli ainakin tilastojen perusteella rahalle on saatu samassa suhteessa vastinetta. Itse tosin maksan 7,99€/kk ja olen niin tehnyt jo mielestäni aika kauan, enkä ainakaan muista mitään korotuksia olleen tässä, joten en ole päässyt henkilökohtaisesti kokemaan loikkaa 4 dollarista 17 dollariin. No mutta se offtopicista.
Game Passin osalta näin henkilökohtainen hinta-laatutunnelmasuhde on "alihintainen". Olen tässä ymmärtänyt, että itse et taida tilaaja olla, joten ehkäpä tosiaan jo nykyinen hinta on liikaa, mutta jos Netflixin kanssa verrattaen tilanne menisi niin, että hinta "nelinkertaistuisi", eli nousisi tuosta nykyisestä 9,99€/kk johonkin sinne vaikkapa 39,99€/kk luokkaan, niin voisi joo "vastaava hinnanousu" olla aikalailla kuolinisku koko palvelulle myös vähän laajemmassakin mittakaavassa.
Mutta hintahan tulee siis ihan varmasti jossain vaiheessa nousemaan ja näitä tilaustyyppejäkin tullee olemaan useampia kuin nyt. Paljon se hinta nousee, niin nähtäväksi jää, mutta markkinat sen kipupisteen sitten lopulta kuitenkin määrittää. Jos hinta ylittää koetun arvon, niin tilauskanta kuihtuu ja busineksesta puhalletaan ilmat ulos.
MS on itsekin ilmoittanut useaan otteeseen, ettei Game pass varsinaisesti tuota voittoa tällä hetkellä.
Jep, jo viime vuonna markkinointipäällikkö Aaron Greenberg jutteli aiheesta aika selkein sävelin:
Greenberg said people don't need to worry about Microsoft--they'll be just fine. In terms of the profitability of Xbox Game Pass for Microsoft, Greenberg confirmed it's "not a big profit play" right now, as Microsoft is just starting the program. Greenberg said the investments Microsoft is making in Xbox Game Pass today might be costly in the short term, but they will ultimately pay dividends down the road if everything goes to plan.
"We always laugh [when we hear that]. Please don't worry about us," Greenberg said about people expressing concerns that Microsoft is losing money on Xbox Game Pass. "Microsoft is going to be alright. We're gonna make it--I think we're gonna be OK."
Lähde
Ei siis ole mikään jymyuutinen, että Game Pass ei tuota suoranaisesti rahaa vielä, kun se on ihan viralliseltakin taholta kerrottu. Se mikä olisi mielenkiintoista tietää on se, että mihin määriin MS tähtää Game Passilla. Onko se 40, 50 vai 100 miljoonaa aktiivista tilaajaa?